eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
22_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_07_Mashhade_Moghaddas.MP3
17.31M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و دوم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.42بهار 1401.m4a
21.24M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 42) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (16) تفسیر آیه 17تا19 🔅🔅🔅 ان علينا جمعه و قرآنه(17) فاذا قرأ ناه فاتبع قرآنه(18) ثم ان علينا بيانه(19) 17-بر ما است كه آن را جمع كنيم و بر تو بخوانيم 18- و هـنـگـامـى كـه مـا بر تو خوانديم از آن پيروى كن و بخوان 19-سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم. 🌱🌱🌱 🔹سـپس مى افزايد : از نـاحـيـه جمع آورى قرآن نگران نباش ، ما آيات آن را جمع مى كنيم باز هم به وسيله پيك وحى بر تو مى خوانيم .(و هـنـگـامـى كـه مـا بر تو خوانديم از آن پيروى كن و بخوان ) (فاذا قرأ ناه فاتبع قرآنه ).(سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم ) (ثم ان علينا بيانه ). 🔸بـنـابـرايـن جـمـع قـرآن ، و هـم تـلاوت آن بـر تـو، و هـم تـبـيـيـن و تـفـصيل معانى آن هر سه بر عهده ما است ، به هيچوجه نگران مباش ، آنكس كه اين وحى را نازل كرده ، در تمام مراحل حافظ آن است ، تنها وظيفه تو از يكسو پيروى از تلاوت پيك وحى ، و از سوى ديگر ابلاغ اين رسالت به عامه مردم است . 🔹بـعـضـى نـيز گفته اند منظور از جمع كردن جمع در لسان وحى نيست بلكه جمع در سينه پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و تلاوت آن در لسان آن حضرت (صلى الله عليه و آله و سـلم ) اسـت ، يعنى عجله مكن ما تمام اين آيات را در سينه تو جمع مى كنيم ، و سپس قرائت آن را بر زبانت جارى مى سازيم . 🔹به هر حال اين تعبيرات همگى تفسير اول را تاييد مى كند كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سـلم ) بـه هـنگام نزول وحى به وسيله جبرئيل ، پيوسته عجله داشت كه آيات را به سرعت تكرار كند مبادا از حافظه او برود، و اينجا بود كه از سوى خداوند به او اعـلام شـد كـه خـونـسـردى خود را حفظ كند، و نيز اطمينان داده شد كه نه تنها جمع آيات و تلاوت آن ، بلكه تبيين آن نيز از سوى خداوند تضمين شده است . 🔸ايـن آيـات در ضـمن بيانگر اصالت قرآن ، و حفظ آن از هر گونه تحريف و دگرگونى است ، چرا كه خداوند وعده جمع و تلاوت و تبيين آن را داده است . 🔹در حـديـث آمـده اسـت كـه پـيـغـمـبـر اكـرم (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) بـعـد از نـزول ايـن آيات هنگامى كه جبرئيل بر او نازل مى شد كاملا سكوت مى كرد، و هنگامى كه جبرئيل مى رفت شروع به تلاوت آيات مى نمود. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس يازدهم:قرائت و قاريان قرآن ▪️قرائت قرآن و تلاوت آيات آن، يكى از مهم‌ترين مسائل قرآن به‌شمار مى‌رود، به‌گونه‌اى كه از صدر اسلام عدّه‌اى به اين‌كار همت گماشته و عهده‌دار قرائت قرآن و تعليم آن در جامعۀ اسلامى بوده‌اند. ▫️قاريان قرآن را در طول تاريخ گذشته به چند دسته تقسيم كرده‌اند كه به نام «طبقات قرّاء» معروف است: طبقۀ اول، قرائت قرآن را مستقيماً از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرا گرفته و مشهور شده‌اند كه عبارتند از: «عبداللّه‌بن‌مسعود، ابىّ‌بن‌كعب، ابوالدرداء و زيدبن‌ثابت». طبقه دوم كسانى هستند كه قرائت قرآن را از طبقۀ اول فرا گرفته‌اند و شامل: «عبداللّه‌بن‌عباس، ابوالاسود دوئلى، علقمة‌بن‌قيس، عبداللّه‌بن‌سائب، اسودبن‌زيد، ابوعبدالرحمان سلمى و مسروق‌بن‌اجدع» مى‌باشد. به دنبال آن بزرگان ديگرى در طبقات سوم تا هشتم (تا عهد تدوين قرائات) قرار دارند. ▫️سلسلۀ قرّاء (قاريان بنام قرآن) و قرائات، قرن به قرن و پيوسته ادامه داشت تا اينكه ابوبكربن‌مجاهد (٢٤٥ - ٣٢٤ ه‍‌ .ق) - شيخ‌القراء بغداد - در اوايل قرن چهارم، قرائات را در هفت قرائت از هفت قارى بنام، به رسميّت شناخت. بعدها در دوره‌هاى مختلف، هفت قارى ديگر اضافه شد كه بدين‌ترتيب مجموعاً چهارده قرائت معروف گرديد و به‌دليل آنكه هركدام از اين قرائات از سوى دو راوى روايت شده، مجموع قرائت متداول به ٢٨ قرائت مى‌رسد. ▫️در حجيّت قرائات و صحت آنها - كه آيا جملگى به‌گونه متواتر از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده يا نه‌؟ - گفت‌وگو فراوان است. پاسخى كه به‌طور كلّى از آن مباحث به‌دست مى‌آيد منفى است؛ زيرا طبق رأى محققين، بيش از يك قرائت از رسول اللّه صلى الله عليه و آله نرسيده و آن، قرائت متداول در ميان مسلمانان است. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Nuh - 06 s.mp3
5.62M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌معیار پذیرش و عدم پذیرش سخن ▪️....طبق نقل مرحوم کليني در همان جلد اوّل کافي کتاب عقل دارد که ذات أقدس الهي دو اصل را آورد: يکي اينکه اگر کسي بخواهد چيزي را تصديق کند، بايد دستش پُر باشد. بخواهد تکذيب کند، بايد دستش پُر باشد. با گمان و ميل و خيال و هويٰ نمي‌تواند دهن باز کند. ▪️ اين دو آيه را وجود مبارک امام صادق به عنوان دو تا مرز ذکر کرد، فرمود: «إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»،حالا يا «حَصَّنَ»است که از حِصن و دژ و قلعه است. يا «حَضّ» است که تحضيض کرده. يا «خَصَّ» است که اختصاص داده، چند تا نسخه در همين کافي هست. «إِنَّ اللَّهَ حَصَّنَ»، حِصن، قلعه دو تا دژ گذاشته. «حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»، يکي ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق‏﴾؛هرکس دهن باز کرد، بايد برهان داشته باشد. همين! نفي کرد، بايد برهان داشته باشد: ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق‏﴾، يک؛ اگر خواست بگويد نه، رأي منفي بدهد، نبايد جاهلانه باشد: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِه﴾‏،دو؛ بايد محيط به فهم باشد تا سر بلند کند، بگويد نه، يا سر خم کند، بگويد آري؛ چه در حوزه، چه در دانشگاه، چه در مناصب قانون‌گذاري بخواهد چيزي را قبول کند بايد محقّقانه، نکول کند محقّقانه. اين فرهنگ ديني است. ▪️▪️در جاهليت معيار قبول و نکول آنها حرف نياکانشان بود، اگر گفته بودند، مي‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلَي أُمَّةٍ﴾نگفته بودند، ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في آبائِنَا الْأَوَّلينَ﴾؛ اما اين بيان نوراني امام صادق مي‌فرمايد، فرهنگ ديني براساس فهم است. با دست پُر حرف بزنيم، جامعه هر چه مي‌خواهد بنويسد، هر چه مي‌خواهد بگويد، اين جامعه همين مي‌شود؛ اما وقتي عالمانه و محقّقانه حرف مي‌زند، نه جامعه لرزان است، نه پراکندگي هست، نه اختلاف و مخالفت بي‌جا هست. اگر هر کسی حرف مي‌زند با برهان حرف بزند، نفي مي‌کند با برهان نفي بکند، اين مي‌شود جامعه جامعه اسلامي! 📼فرازی از سوره نوح جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 هر کس به برکت نظام اسلامی یک مقامی پیدا کرد، باید مواظب باشد 🔸 وجود مبارک شاگردان فراوانی داشت، یکی از آنها بود که سالیان متمادی نزد حضرت درس می‌خواند، وجود مبارک حضرت یک روز عصر مَرکب اختصاصی خود را برای او فرستاد و او را به منزل خود دعوت کرد. ▫️ ابی نصر بزنطی خیلی خوشحال شد که مرکوب اختصاصی خود را برای او فرستاده و او را به مهمانی دعوت کرده است، سوار مرکوب اختصاصی امام رضا(سلام الله علیه) شد، به محضر حضرت رفت، شام را محضر حضرت میل کردند. ▫️ حضرت فرمود اگر می‌ خواهی استراحت کنی همین جا استراحت کن. گفت چه افتخاری بهتر از این که در منزل حضرت مهمان حضرت باشم، همین که رفت در بستر خواب وارد بشود بخوابد، این خیال او را گرفت که من عجب مقامی دارم! فوراً دید از همان اندرون صدا رسید، برو خدمت مولایت ببین که چه می‌گوید! ابی نصر بزنطی آمد خدمت ، حضرت فرمود خیال کردی به مقامی رسیدی!؟ 🔸 فرقی بین آن عصر و این عصر نیست. همه ما نیز هستیم، از این حدیث می‌ شود استفاده کرد هر کس به برکت نظام اسلامی یک مقامی پیدا کرد، باید مواظب باشد. 📚 دیدار جمعی از کارگزاران نظام با حضرت استاد تاریخ: 1397/05/01 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. 📚تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 🔹آیه ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ از جامع ترین قواعد قانون اساسی اسلام است و بر همین اساس حتی به کافر حرام و از مصادیق ظلم است. 🔹 اسلام نه فقط بر که بر و گیاهان هم تاکید دارد. در روایت می خوانیم «مَنْ سَقَی طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَکَأَنَّمَا سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ»، کسی که به درختی آب بدهد انگار به یک مومن آب داده است. 🔹 معظم له را از بزرگترین گناهان دانستند و خاطرنشان کردند: گناه ظلم به قدری بزرگ است که قرآن می فرماید ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾. ظالم نه فقط به جهنم می رود بلکه خودش است. 🔹 تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای پرهیز از ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 🔹انسان با اخلاق وقتی قدرت پیدا کرد با زمان عدم قدرتش یکسان است. کسی او را ببیند یا نبیند یکسان است. کسی از حال او باخبر بشود یا نشود یکسان است. بتواند از کسی انتقام بگیرد یا نگیرد یکسان است. کسی نیست که تا به قدرت رسید هرکاری دلش خواست بکند. 🔹 امام سجاد علیه السلام در می فرماید خدایا توفیقی بده که اگر سمت و قدرتی به دست من رسید یک مدیر خوبی باشم. ما یک حُسن الولایه داریم یک سوء الولایه. حسن الولایه یعنی مدیر خوب. یعنی اصل فن را می داند، عالم باشد و داشته باشد یعنی اداره کند عملاً و هم داشته باشد هم قدرت داشته باشد. اگر یکی از این دو را نداشته باشد این یک والی خوبی نیست. حضرت در آن دعا عرض می کند خدایا! من از سوء ولایت به تو پناه می برم که مدیر خوبی نباشم والی خوبی نباشم. 🔹 اگر یک مفسر قرآن بالای منبر آیه ای را تفسیر کند و پایین منبر بر خلافش عمل کند، علم دارد اما از عمل بیگانه است. شما به یک معتاد کارتن خواب بگویید مواد مخدر ضرر دارد. او خودش در متن ضرر است و این را می داند. علم دارد اما ندارد. 🔹 ایشان افزودند: یک فلج اگر مار و عقرب ببیند علم دارد که آن حیوان خطرناک نزدیکش است و ممکن است به او آسیب بزند. اینها را می داند لکن قدرت فرار ندارد. آنهایی که از کار افتاده است و فسق برایشان ملکه شده است اینگونه اند. 📚 درس علوم القرآن جلسه 7 تاریخ: 1401/03/18 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
23_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_08_Mashhade_Moghaddas(1).MP3
18.71M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و سوم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 5.mp3
9.09M
💢جلسه پنجم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
JEN7204.lite (1).mp3
8.81M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره جن استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼جلسه چهارم 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (١٧) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ «۲۱» 
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲»
إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ «۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 20 - چـنـيـن نـيـست كه شما مى پنداريد (و دلايل معاد را مخفى مى شمريد) بلكه شما دنياى زودگذر را دوست داريد (و هوسرانى بيقيد و شرط را).21 - و آخرت را رها مى كنيد.22 - در آن روز صورتهائى شاداب و مسرور است .23 - و به پروردگارش مى نگرد!24 - و در آن روز صورتهائى درهم كشيده است .25 - زيرا مى داند عذابى در مورد او انجام مى شود كه پشت را درهم مى شكند! 🌿🌿🌿 🔰تفسير: 📌چهره هاى خندان و چهره هاى عبوس در صحنه قيامت در ايـن آيـات بـار ديـگـر بـه ادامـه بـحـثهاى مربوط به معاد باز مى گردد، ويژگيهاى ديـگـرى را از قيامت ، و همچنين علل انكار معاد را بيان مى كند، مى فرمايد: (چنان نيست كه دلائل مـعـاد مـخـفى باشد و نتوانيد به حقانيت آن پى ببريد، بلكه در حقيقت شما اين دنياى زود گذر را دوست داريد) (كلا بل تحبون العاجلة ). (و به همين دليل آخرت را رها مى كنيد) (و تذرون الاخرة ). 📋دليل اصلى انكار معاد شك در قدرت خداوند و جمع آورى (عظام رميم ) و خاكهاى پراكنده نـيست ، بلكه علاقه شديد شما به دنيا، و شهوات و هوسهاى سركش سبب مى شود كه هر گـونه مانع و رادعى را از سر راه خود بر داريد، و از آنجا كه پذيرش معاد و امر و نهى الهـى ، مـوانـع و مـحـدوديـتـهـاى فـراوانـى بـر سـر ايـن راه ايـجاد مى كند، لذا به انكار اصل مطلب برمى خيزيد، و آخرت را به كلى رها مى سازيد. ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا خوب‌بودن برای انسان‌ها سخت و دشوار است؟ شرح خطبه ۱۲۱ 🔸️ شیطان راه‌هایی که با اهداف او هماهنگ است و انسان را از انسانیت و پروردگارش دور میکند، آسان و جذاب میکند. 🔹️ امام علی علیه‌السلام فرمودند: حُفَّت الجَنَّت بِالمَکارِه و حُفَّت النّارَ بِالشَّهوات" اطراف بهشت دشواری‌ها و سختی‌ها است، اما اطراف جهنم خوشی‌ها و لذت‌هاست. 🔸️ چرا خوب بودن و عمل شایسته انجام دادن برای انسان‌ها دشوار است؟ به دلیل اینکه کارهای غیر شایسته و غیر متعهدانه و در کل گناه، آسان است اما طاعت مشکل است، صداقت، سخت است که انسان با وجود خودش بجنگد که گناه نکند. تمامی معاصی و شهوات، هم لذت دارد و هم راحت است اما بدیهی است که عفت و پاکدامنی سخت و دشوار است. 🔹️این هنر شیطان است که راه‌های دور شدن از انسانیت و حقیقت و فضیلت را آسان کند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 امام باقر علیه السلام: ما مِن عَبدٍ يَبخَلُ بنَفَقَةٍ يُنفِقُها فيما يُرضِي اللّهَ إلاّ ابتُلِيَ بأن يُنفِقَ أضعافَها فيما أسخَطَ اللّهَ . هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن چيزى در راهى خدا پسندانه بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در راهى خدا ناپسند گرفتار شود. 📚بحار الأنوار : 78 / 173 / 12. @rahighemakhtoom
18-hadise meraj.mp3
7.05M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت ششم(18) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
باورما.43بهار 1401.mp3
12.81M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 43) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (18) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ 
«۲۱» وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲» إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ
«۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 20 - چـنـيـن نـيـست كه شما مى پنداريد (و دلايل معاد را مخفى مى شمريد) بلكه شما دنياى زودگذر را دوست داريد (و هوسرانى بيقيد و شرط را).21 - و آخرت را رها مى كنيد.22 - در آن روز صورتهائى شاداب و مسرور است .23 - و به پروردگارش مى نگرد!24 - و در آن روز صورتهائى درهم كشيده است .25 - زيرا مى داند عذابى در مورد او انجام مى شود كه پشت را درهم مى شكند! 🌿🌿🌿 🔰تفسير: 🔹... يكى از علل مهم گرايش به ماديگرى و انكار مبداء و معاد كـسـب آزادى بـيـقيد و شرط در برابر شهوات و لذات ، و هر گونه گناه ، مى باشد، نه تنها در گذشته كه در دنياى امروز نيز اين معنى به صورت آشكارترى صادق است . ▫️ايـن دو آيـه در حـقـيـقـت تـاءكـيـدى اسـت بـر آنـچـه در آيـات قـبـل گـذشـت كـه مـى فـرمـود: بـل يـريـد الانـسـان ليـفـجـر امـامـه - يسئل ايان يوم القيامة . سپس به بيان حال مؤ منان نيكوكار، و كافران بدكار، در آن روز پرداخته چنين مى گويد: (صورتهائى در آن روز شاداب و خندان و نورانى و زيبا است ) (وجوه يومئذ ناضرة ). ▫️(ناضرة ) از ماده (نضرة ) به معنى شادابى خاصى است كه بر اثر وفور نعمت و رفـاه بـه انـسـان دسـت مـى دهد كه تواءم با سرور و زيبائى و نورانيت است ، يعنى رنگ رخساره آنها از وضع حالشان خبر مى دهد كه چگونه غرق نعمتهاى الهى شده اند، در حقيقت ايـن شـبـيـه چـيزى است كه در آيه 24 سوره مطففين آمده : تعرف فى وجوههم نضرة النعيم (در صورتهاى آنها (بهشتيان ) شادابى نعمت را مشاهده مى كنى ). 🔸اين از نظر پاداشهاى مادى ، و اما در مورد پاداشهاى روحانى آنها مى فرمايد: (آنها فقط به ذات پاك پروردگارشان مى نگرند)! (الى ربها ناظره ). نـگـاهـى بـا چـشـم دل و از طـريـق شـهـود بـاطـن ، نـگـاهـى كـه آنـهـا مـجـذوب آن ذات بـى مـثـال ، و آن كـمال و جمال مطلق مى كند، و لذتى روحانى و توصيف ناپذير به آنها دست مى دهد كه يك لحظه آن از تمام دنيا و آنچه در دنيا است برتر و بالاتر است ! 🔹توجه داشته باشيد كه مقدم شدن (الى ربها) بر (ناظرة ) افاده حصرمى كند، يعنى تنها به او مى نگرند، و نه به غير او. 🔹و اگـر گفته شود بهشتيان مسلما بغير او نيز نگاه مى كنند، مى گوئيم : اگر به غير او نـگـاه مى كنند همه را آثار او مى بينند، و نگاه كردن به اثر نگاه به مؤ ثر است ، و به تـعـبـيـر ديـگـر در هـمـه جـا او را مـى بـيـنـنـد، و در هـمـه چـيـز قـدرت و جـلال و جمال او را تماشا مى كنند، لذا توجه به نعمتهاى بهشتى نيز آنها را از نظر به ذات خداوند غافل نمى كند. 🔹بـه هـمـين دليل در بعضى از روايات كه در تفسير اين آيه آمده است مى خوانيم : آنها نظر بـه رحـمـت خـداونـد و نـعمت او و ثواب او مى كنند چرا كه نگاه به اينها نيز نگاه به ذات مقدس او است . 👈🏼جـمـعـى از بيخبران آيه فوق را اشاره به مشاهده حسى خداوند در قيامت گرفته اند. و مى گويند در آن روز خدا را با همين چشم ظاهر مشاهده خواهند كرد! 🔹در حالى كه چنين مشاهده اى لازمه اش جسمانى بودن خداوند، و وجود در مكان و كيفيت و حالت خـاص جـسـمانى است ، و مى دانيم ذات پاكش از اين آلودگيها بر كنار است ، همانگونه كه در آيـات مـخـتـلف قـرآن كـرارا روى آن تـكيه شده است از جمله در آيه 103 سوره انعام مى خـوانـيم : لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار: (چشمها او را نمى بيند، و او چشمها را مى بيند) اين آيه مطلق است ، و هيچ اختصاص به دنيا ندارد. ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 21 قرآن کریم (آیات141-135) 1. انحصار طلبى بى ‏جا، ممنوع است. يهود و نصارى بدون داشتن دليل، هركدام هدايت را تنها در آئين خود مى ‏دانند. «كُونُوا هُوداً أَوْ نَصارى‏ تَهْتَدُوا» بقرة، 135 2. به تبليغات سوء ديگران پاسخ دهيد. «قالُوا ... قُلْ» بقرة، 135 3. مسلمانان، الگوى هدايت يافتگان واقعى هستند. «بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ» زيرا به تمام انبيا وكتاب‏هاى آسمانى، ايمان واعتقاد دارند. بقرة، 137 4. انسان در زندگى خويش رنگى را می پذيرد چه رنگى بهتر از رنگ الهی.«صِبْغَةَ اللَّهِ» بقرة، 138 5. گاهى تعصّب به جايى مى‏ رسد كه شخص حاضر مى‏ شود واقعيّت‏ هاى روشن تاريخى را تحريف و يا انكار كند. «أَمْ تَقُولُونَ ...» بقرة، 140 6. بزرگترين ظلم‏ها، ظلم فرهنگى و كتمانِ حقايق است. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ» بقرة، 140 7. در كسب خوشبختى، تكيه به گذشتگان و تاريخ پدران، چاره ‏ساز نيست. «لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ» بقرة، 141 8. هرامّتى، تنها مسئول عمل خويش است. «لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ. بقرة، 141 📚منبع : نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت هفتم) ⏪۹ - شیوه کار گروهی مفسر و همکاران در تدوین تفسیر 🔸مفسر در مقدمه خود بر جلد اول متعرض این نکته می‌شود که، اشتغالات روز افزون مختلف، فرصت کار مستقل بر دریای پر عمق قرآن به او نمی‌داد، از طرفی ضرورت کار هر روز نمایان تر می‌شد، تا اینکه برای برون رفت از این بن بست به فکر کار گروهی افتاد، برای این منظور جمعی از جوانان فاضل، با اخلاص، پژوهشگر و آگاه را رفیق راه کرد و با کوششهای شبانه روزی آمیخته با خلوص در مدت کوتاهی این نهال به ثمر نشست. 🔸در تشریح کار گروهی می‌نویسد: نخست آیات قرآن در بخشهای مختلف میان برادران محترم تقسیم می‌شد و با راهنمائیهای لازم قبلی، تفاسیر مختلفی که منابع اصلی تفسیر بود و بقلم محققان بزرگ این فن اعم از شیعه و سنی نگاشته شده بود (نام آنها قبلا گذشت) مورد بررسی قرار می‌گرفت، سپس یافته‌ها را که بر نیازها و تقاضاهای روز تطبیق داشت، جمع آوری نموده، در جلسات عمومی این هیئت که همه روز تشکیل می‌شد، مطرح می‌کردند و در همان جلسه، دریافت‌های تازه را از قرآن که می‌بایست بر آنها افزوده می‌شد، می‌افزودیم، و پس از بحث و گفتگو و مشاوره پیرامون مباحث مختلف و مراجعه به منابع گوناگون، اینجانب مطالب را املا کرده و دوستان تندنویس یادداشت می‌کردند، و سپس به کنترل مجدد می‌پرداختیم و آنچه را که نوشته شده با صبر و حوصله، بررسی و اصلاح و آماده چاپ می‌کردیم، و بعد از چاپ و قبل از نشر نیز مجددا کنترل و بررسی و اصلاح می‌شد.» و برای ایجاد هماهنگی در سبک تفسیر و قلم آن آخرین بازنویسی توسط مفسر محترم انجام می‌گرفت. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایها الامام الرئوف 🌷 عصر چهارشنبه روز زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام نایب الزیاره و دعاگوی همه دوستان و برادران و خواهران دینی در حریم حرم رضوان الهی بودم.🙏 ارادتمند دوستان ایمانی: سید محمد عبداللهی
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (18) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ «۲۱» 
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲»
إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ «۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 20 - چـنـيـن نـيـست كه شما مى پنداريد (و دلايل معاد را مخفى مى شمريد) بلكه شما دنياى زودگذر را دوست داريد (و هوسرانى بيقيد و شرط را).21 - و آخرت را رها مى كنيد.22 - در آن روز صورتهائى شاداب و مسرور است .23 - و به پروردگارش مى نگرد!24 - و در آن روز صورتهائى درهم كشيده است .25 - زيرا مى داند عذابى در مورد او انجام مى شود كه پشت را درهم مى شكند! 🌿🌿🌿 🔰تفسير: عـدم مـشـاهـده حسى خداوند واضحتر از آن است كه بخواهيم بيش از اين روى آن بحث كنيم ، و هر كس كمترين آشنائى با قرآن و معارف اسلامى داشته باشد به اين حقيقت اعتراف مى كند. 🔸بعضى براى (ناظره ) تفسير ديگرى ذكر كرده ، و گفته اند: از ماده (انتظار) است ، يـعـنـى مـؤ مـنـان در آن روز انـتـظـارشـان تـنـهـا از ذات پـاك خـدا اسـت ، و حـتـى بـر اعمال نيك خود نيز تكيه نمى كنند، و پيوسته منتظر رحمت و نعمت اويند. 🔸و اگـر گـفـتـه شود اين انتظار آميخته با نوعى ناراحتى خواهد بود، در حالى كه در آنجا براى مؤ منان ناراحتى وجود ندارد. 🔸در پـاسـخ مـى گـويـنـد: آن انـتظارى آميخته با ناراحتى است كه اطمينانى به سرانجامش نباشد، ولى با وجود اطمينان ، چنين انتظارى آميخته با آرامش است . جـمع ميان معنى (نظر كردن ) و (انتظار داشتن ) نيز بعيد به نظر نمى رسد، زيرا استعمال لفظ واحد در معانى متعدد جائز است ، اما اگر بنا شود يكى از اين دو معنى منظور باشد ترجيح با معنى اول است. 🔹اين سخن را با حديث پر معنائى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) پايان مى دهيم : فرمود: اذا دخل اهل الجنة الجنة يقول الله تعالى تريدون شيئا ازيدكم ؟فـيـقـولون ا لم تـبـيـض وجـوهـنـا؟ الم تـدخـلنـا الجـنـة و تـنـجـيـنـا مـن النـار؟ قال فيكشف الله تعالى الحجاب فما اعطوا شيئا احب اليهم من النظر الى ربهم !:(هـنـگـامى كه اهل بهشت وارد بهشت مى شوند خداوند مى فرمايد: چيز ديگرى ميخواهيد بر شما بيفزايم )؟ 🔹آنها مى گويند: (پروردگارا همه چيز به ما داده اى ) آيا روى ما را سفيد نكردى ؟ آيا ما را وارد بهشت ننمودى ؟ و رهائى از آتش ‍ نبخشيدى ؟ 🔸در ايـن هـنـگـام حـجـابـهـا كـنـار مـى رود (و خـداونـد را بـا چـشـم دل مشاهده مى كنند) و در آن حال چيزى محبوبتر نزد آنان از نگاه به پروردگارشان نيست . 🔹جالب توجه اينكه : در حديثى از (انس بن مالك ) از آن حضرت (صلى الله عليه و آله و سـلم ) آمـده است كه فرمود: ينظرون الى ربهم بلا كيفية و لا حد محدود و لا صفة معلومة : (آنها به پروردگارشان مى نگرند بدون كيفيت و حد محدود و صفت مشخصى )!. و اين حديث تاءكيدى است بر شهود باطنى نه مشاهده با چشم . ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Nuh - 07 s.mp3
6.98M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم و پایانی ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌بلد طیب 🔸بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) هم در نهج همين‌طور است: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ‏ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»، اين استعمار را خدا از ما خواست، فرمود اين «الف و سين و تاء» را گذاشتم برای طلب، ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا﴾. چگونه بگويد؟ يعني «أطلب منکم عمارة الارض»، زمين را آباد کن، آقاي خودت باش! اما ديگري به ما مي‌گفت زمين را آباد کن براي من. ساليان متمادي ما گرفتار اين بدخيم بوديم. ▪️قبلاً هم به عرض شما رسيد که بعضي از آلودگي‌ها را، مثل خون را، بول را، مدفوع را، باران را پاک مي‌کند؛ اما اين مدفوع را، يعنی استعمار را فقط خون پاک مي‌کند، نه آب! ما دهه فجر، دهه انقلاب، چهل سال انقلاب را مديون اين تطهير هستيم، مگر اين بدخيم را، مگر اين آلودگي را، مگر اين رجس را غير از خون شهدا چيزي ديگر پاک مي‌کرد؟ البته زيارت ثواب دارد؛ اما اين مکتب است، به هر حال اين زيارت‌ها و زيارت‌نامه‌ها آدم مي‌بيند يک عرض ادبي مي‌کند؛ اما اين زيارت‌نامه‌ها درس هست. ▪️فرمود بخوانيد اينها را و در پايان بگوييد درود خدا بر شما! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»،شما کشور استعمار زده، استحمار زده، استعباد زده، غارت شده، اين کشور نجس بود، رجس بود، چرا قرآن مي‌فرمايد شرک رجس است؟ ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾، اين بت‌پرستي نجس است. رجس است. اين نجس را آب پاک نمي‌کند، باران پاک نمي‌کند؛ فقط خون پاک مي‌کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ». اين کار خون است! 🔹قرآن کريم هم دارد وقتي کشور با خون پاک شد، بايد ميوه خوب بدهد: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾;اين جمله جمله خبريه نيست که ما بگوييم ﴿الْبَلَدُ الطَّيِّبُ﴾، مبدا ﴿يَخْرُجُ﴾، خبر! اين جمله خبريهاي است که به داعي انشا القا شده است؛ يعني 22 بهمن که شد، بکوش ميوه بگير! آن وقت کسي در خانه باشد يا مثلاً من حال نداشتم، بر همه ما لازم است با جان و با سر، اين شهدا را، اين امام را، اين جانبازان را، بعضي از جانبازها بودند واقعاً ما هر وقت شرح حال اينها را مي‌خوانيم يا مي‌بينيم، غير از خجالت چيزي ديگر نيست. ده سال، بيست سال همين‌طور در بستر افتاده، اين براي اين است که اين کشور را پاک بکند. ما غير از قرآن و روايت چيزي ديگر داريم که به آن دل بسپاريم؟ اين حرف‌ها را چه کسي به ما گفته است؟ فرمود کشور را فقط خون پاک مي‌کند، اين همه باران! باران آن عُرضه را ندارد که استعمار را پاک کند، آقايي بياورد براي ملت، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ». 🔹بعد به همه، مخصوصاً مسئولين! مسئولين! مسئولين! که بکوشيد اين جمله جمله خبريه نيست که مبتدايي داشته باشد و يک خبر؛ يک جمله خبريه‌اي است که به داعي انشا القا شده است؛ يعني «ايها الناس و ايها المسئولين»، ميوه طيّب و طاهر بگيريد. حالا اگر زميني آب آمد، شيار شد، همه کارها فراهم شد، بايد به هر حال يک کشاورز، کشاورزي بکند يا نکند؟ فرمود اينها آمدند اين زمين را پاک کردند. مگر زمين آب نمي‌خواهد؟ خون مي‌خواهد، اينها هم به اندازه کافي خون دادند. شما بايد درختکاري کنيد و شجره طيّب بياوريد. ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. 🔸 نبايد بگوييد ديگري بد کرد. ما بايد بگوييم خودمان چه کار کرديم، ما مي‌توانيم حرفمان را به جهان برسانيم. 📼فرازی از سوره نوح جلسه هفتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom