eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌سرّ این سرود چیه؟ در شام جمعه ببینید و بشنوید و با امام عصر(عج)، نجوا کنید ... @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 هیچ عملی، عامل را رها نمی کند 💠 جامعه ای را که شما می خواهید بر محور و اداره کنید، (هیچ یعنی هیچ)، هیچ راهی نیست مگر اینکه بپذیرد در برابر هر عمل مسئول است. تا انسان کاری را نکرد، کار در اختیار انسان است؛ وقتی کاری را کرد، انسان در اختیار کار است. کار نه می میرد، نه از بین می رود، نه ضعیف می شود، نه صاحب‌کار را رها می کند! اینکه فرمود: (لیس للانسان الّا ما سعی)*، همین است. اینطور نیست که ما اگر کاری را کردیم، باز کار در اختیار ما باشد، ما در اختیار آن کار هستیم. هر جا که او خواست برود، می رود. کار بد به طرف جهنّم می رود، ما را هم کشان کشان به طرف آن می برد. کار راه خودش را پیدا می کند، هر عملی راه خاص خودش را دارد. اگر حسنه بود، مستقیماً به طرف بهشت می رود؛ اگر سیّئه بود _معاذ الله_ مستقیماً به طرف دوزخ می رود. -------------------------------------------------- 📌 سوره نجم / آیه ۳۹ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۱۰/۰۸ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 23 قرآن کریم (آیات 153-146) 1. اگر روحيّه ‏ى حقيقت طلبى نباشد، علم به تنهايى كافى نيست. يهود با آن شناخت عميق از رسول خدا، باز هم او را نپذيرفتند. «يَعْرِفُونَ ... لَيَكْتُمُونَ» بقرة، آيه 146 2. حتّى درباره‏ ى دشمنان، انصاف را مراعات كنيم. قرآن، كتمان را به همه ‏ى اهل‏ كتاب نسبت نمى‏ دهد. «فَرِيقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ» بقرة، آيه 146 3. مدیربايد از قاطعيّت و يقين برخوردار باشد، به خصوص وقتى كه قانونى را تغيير داده و سنّتى را مى ‏شكند. «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» بقرة، آيه 147 4. به جاى رقابت و سبقت در امور مادّى، بايد در كارهاى خير از ديگران سبقت گرفت.«فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ» بقرة، آيه 148 5. مسلمانان بايد از هر كارى كه بهانه به دست دشمن مى‏ دهد پرهيز كنند.«لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ» بقرة، آيه 150 6. دشمنان خارجى، بزرگترين خطر براى مسلمانان نيستند، بى ‏تقوايى خطر اصلى است .«فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِي» بقرة، آيه 150 7. آموزش دين، محور اصلى است و آموزش‏هاى ديگر، در مراحل بعد از آن. ابتدا «يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» وپس از آن‏ «يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» بقرة، آيه 151 8. ذكر خدا و نعمت‏هاى او، زمينه‏ ى شكر و سپاس است. چنانكه غفلت از ياد خدا، مايه‏ ى كفران است. «فَاذْكُرُونِي، اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ» بقرة، آيه 152 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 دوستِ نماز 💠 گاهی می بینید انسان می خواند، امّا برای اینکه در رساله‌ها نوشته اند نماز بر انسان بالغ واجب است، و اگر بخواند بهشت می رود، و نخواند جهنّم می رود؛ می خواند. این کار، کار خوب است؛ امّا این پیاده رفتن است! یک وقت است انسان دوستِ نماز است؛ چرا دوست نماز است؟ برای اینکه نماز یک گفتمان و گفتگو و است که معصوم (علیه السّلام) فرمود: (انّ المصلّی یناجی ربّه)*، با خدای خود مناجات می کند. این می داند الآن که وضو گرفته، کجا می خواهد برود، به حضور چه کسی می خواهد برود، با چه کسی می خواهد حرف بزند؛ آن هم دوست دارد و آن خداست، که به او می گوید: (ایّاک نعبد و ایّاک نستعین)*. ---------------------------------------------- 📌 بحار الانوار / جلد ۶۸ / صفحه ۲۱۶ 📌 سوره حمد / آیه ۵ 📋 جلسه پاسخ به سئوالات برادران دانشجوی شرکت کننده در همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) 📆 مشهد مقدّس _ مرداد ۱۳۸۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (23) تفسیر آیه 34 و 35 أولى لك فاولى (34)ثم أولى لك فاولى(35) 🔅🔅🔅 🔰تفسير: در این دو آیه افراد بى ايمان را مخاطب ساخته ، و به عنوان تهديد مى گويد: (عذاب الهى براى تو شايسته تر است ، شايسته تر)! (أ ولى لك فاولى ).(باز هم عذاب الهى براى تو شايسته تر است شايسته تر)! (ثم أ ولى لك فاولى ). 🔸تفسيرهاى متعدد ديگرى براى اين آيه نيز ذكر كرده اند از جمله اينكه : تهديدى است به آنها كه عذاب بر تو باد باز هم عذاب بر تو باد. 🖍يا اين حالتى را كه دارى براى تو سزاوارتر است ، سزاوارتر. 🖍يا سرزنش و مذمت براى تو بهتر است ، باز هم بهتر. 🖍يا واى بر تو، باز هم واى بر تو. 🖍يا خيرات دنيا از تو دور باد، و خيرات آخرت نيز دور باد. 🖍يا شر و عذاب دامنگير تو باد، باز هم شر و عذاب دامنگيرت باد. 🖍يا عذابى كه در ميدان بدر مشاهده مى كنى براى تو در اين دنيا شايسته تر است ، و عذاب قبر و قيامت نيز براى تو شايسته تر. ▪️ولى نـاگـفـتـه پـيـدا اسـت كه غالب اين معانى به يك معنى كلى و جامع بر مى گردد كه تهديد به عذاب و مذمت و شر و عقاب را در بر مى گيرد اعم از عذاب دنيا، برزخ ، و قيامت . ▪️در روايـات آمـده اسـت كـه رسـول خـدا (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) دسـت ابـوجـهـل را گرفت (و طبق بعضى از روايات گريبان او را گرفت ) و فرمود: أ ولى لك فـاولى ثـم أ ولى لك فـاولى ابوجهل گفت : (مرا به چه چيز تهديد مى كنى ، نه تو مى توانى و نه پروردگارت مى تواند به من زيانى برساند، من قدرتمندترين افراد ايـن سرزمين هستم ،)! اينجا بود كه همين جمله ها بر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به صورت آيات قرآنى نازل شد. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت سیزدهم) 🌷🌷🌷 🔰فصل سوم : خشوع🔰 🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادت‌ها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادت‌ها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است. 🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است. 🌴 راه دست‌یابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل می‌شود. 🌴 توضیح بیشتر: قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است: ✅ برخی از قلب‌ها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند. 🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بى‌خود می‌نمايد. 🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است. 🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد: ✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱) منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.» 🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد. 🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب می‌شود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ می‌دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه می‌شود و حالت طمأنينه دست می‌دهد. 🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده. ✅ برخی از قلب‌ها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک می‌كنند و خشوع آنها، خوفى می‌باشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی می‌یابد. 🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده. ⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.‌ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌺🌺🌺 سدیو مستشرق فرانسوی قرآن مجموعه ای است که آداب و حکم چیزی را فروگذار نکرده است . اساس این کتاب مقدس بر عدل و احسان و قرار گرفته و جامعه بشری را به سوی فضایل انسانیت وکمال راهنمایی می نماید. معارف درخشان اسلام و احکام قرآن موجب سرشکستگی، بلکه کوری چشم عیبجویان و دشمنان اوست . در عظمت این کتاب مقدس و آورنده آن همین قدر کافی است که بگوییم اعراب وحشی وبادیه نشین را با نداشتن هیچ گونه امتیاز و داشتن هر گونه رذائل اخلاقی به درجه سعادت، بلکه در ردیف معلمان بشریت درآورده است. 📋قرآن از دید گاه دانشمندان جهان 🖍نویسنده : محمد باقر شجعیان 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کتاب کرامت قرآن، کریم است و انسانهای کریم می توانند به بلند آن دست پیدا کنند. اگر قرآن بر پیامبر صلوات الله علیه نازل شد به این علت بود که او دارای بود. کرامت یک مقام مختص انبیا نیست بلکه ما نیز در خودمان می توانیم به آن برسیم. برخی از معانی قرآن برای همه قابل است اما برخی از معانی و آن فراتر از درک بشر هستند. حتی همان مفاهیم قابل فهم قرآن را هم اگر می توانیم بفهمیم به این علت است که خدا آموختنشان را به ما داد. آیت الله العظمی دیدار با طلاب و اساتید حوزه نجف ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
  📌آزمون زندگی امام صادق علیه السلام : مَن كانَ لَهُ دارٌ و احتاجَ مُؤمِنٌ إلى سُكناها فَمَنَعَهُ إيّاها قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : مَلائكَتي، عَبدي بَخِلَ على عَبدي بِسُكنَى الدُّنيا و عِزَّتي لا يَسكُنُ جِناني أبدا . هر كه خانه‌اى داشته باشد و مؤمنى به سكونت در آن نيازمند باشد و او آن را از وى دريغ دارد، خداوند عزّ و جلّ فرمايد: فرشتگان من! بنده‌ام از سكونت دادن بنده‌ام در دنيا بخل ورزيد. به عزّتم سوگند كه هرگز در بهشت من سكونت نكند. 📚بحار الأنوار : ج 74، ص 389، ح 1 @rahighemakhtoom