eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة (پیامبر و علی پدران امت) 🔸 یک بیان نورانی از وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است، فرمود هر کسی به هر حال سنّی دارد، قبل از اینکه بالغ شود، شناسنامه ‌ای دارد، اما هر کسی بالغ شد، باید خودش شناسنامه بگیرد، بعد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم. چه فخری بهتر از این است! از این بالاتر هست؟! حالا اگر وجود مبارک امیرالمؤمنین شده پدر ما، مادر ما که خواهد بود؟ حیف است که این را ما از دست بدهیم! اگر کسی فرزند امیرالمؤمنین شد، به کجا می ‌رسد؟ 🔸 قرآن کریم آن مقام اصلی را که برای انبیا و معصومین قائل شد، آنها قلّه‌ هستند، حرفی در آن نیست، کسی هم نه طمع دارد و نه مقدور او هست که به آن مقام برسد، اما در دامنه آن قلّه زندگی کردن ممکن است. ذات أقدس الهی درباره ابراهیم خلیل فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾ و مانند آن. مردان الهی که شاگردان این خاندان هستند، فرزندان ابراهیم خلیل هستند، فرزندان انبیا و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) هستند، اینها هم به خدا عرض می‌ کنند: ﴿وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾؛ خدایا! آن توفیق را به ما بده، فراوان یاد بگیریم، یک؛ به همه علوم کنیم، دو؛ و با عمل خود جامعه را کنیم، سه؛ بعد با زبان خود هم از دین تبلیغ کنیم، چهار؛ تا «امام المتّقین» شویم؛ بزرگان جامعه، خوبان جامعه، پارسایان جامعه به ما اقتدا کنند. این کم مقامی است؟! اگر این شدنی نبود که در قرآن به ما نگفت شما این دعا را بخوان، این راه شدنی است! اگر کسی چنین شد، همه نصیب او می ‌شود.
🖋علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت بِــــدَر آی تا ببینی طیران آدمیت 🌹🌹🌹 🔆 آیا تا به حال دو پای مرغ را گرفته اید ؟ وقتی دو پای مرغ را می گیرید ، مرغ شروع می کند به پر پر زدن ، مدام پر و بال میزند . اگر وارد مغز این مرغ شوید ، خواهد گفت بی نهایت می پرم . می گوییم تو جان می کَنی و نمی پری ؛ زیرا پاهای تو گیر است . وقتی که پای خود را به پول گیر انداختید ، یا به دو چشم و ابرو گیر انداختید ، امکان ندارد که جان نکَنید ، جان می کَنید . روح را گیر نیندازید ! روح را اینقدر دستکاری نکنید ! این روح خوب راه می رود ،و راه خود را عالی بلد است ،پاهای روح را نگیرید ، بعد هر چه از او بخواهید دو دستی در اختیار شما خواهد گذاشت . دانش حرفه ای ، سه چهار کلمهٔ اصطلاحی ، یک تکه کاغذ ، نسب ، نژاد پای روح شما را نگیرید . 📚کتاب امام حسین شهید فرهنگ پیشرو انسانیت @rahighemakhtoom
💢حضرت روح الله در کتاب گرانسنگ شرح حدیث جنود عقل و جهل می فرماید: 🔹برای اصلاح نفس ایام جوانی سزاوارتر است؛ زیرا که هم اراده‏‎ ‎‏قویتر است، و هم کدورت و ظلمتِ نفس کمتر است و به فطرت‏‎ ‎‏نزدیکتریم، و هم بار معصیت زیاد نشده که جبران آن مشکل‏‎ ‎‏باشد. 🔹جوانان قدر ایام جوانی را بدانند که این نعمت بزرگ را با‏‎ ‎‏غفلت نگذرانند که در ایّام پیری اصلاحِ نفس بسیار مشکل است.‏‎ 🔹 مشکلات بسیار در سنّ پیری برای انسان هست که در ایّام جوانی‏‎ ‎‏نیست، لکن شیطان و نفس أمّاره انسان را مغرور می کنند و‏‎ ‎‏نمی گذارند در آن وقت، انسان درصدد اصلاح برآید، تا آن که‏‎ ‎‏انسان دچار ضعف و سستی پیری شد و معاصی متراکم و‏‎ ‎‏کدورتهای نفسی زیاد شد، آن گاه نیز با تسویف و تعویق‏‎ ‎‏می گذرانند، تا اصل سرمایه را از دست بدهد و با خذْلان و‏‎ ‎‏خسران، وارد دار انتقام شود ‏‏وَ الْعَصْرِ‏‏ *‏‏ إنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْر 🔹‏‏چه خسرانی بالاتر از آن که سرمایۀ سعادت ابدی را در‏‎ ‎‏شقاوت ابدی خرج کند و مایه حیات و نجات، در هلاکت و فنایِ‏‎ ‎‏خود به کار اندازد، و تا آخر عمر از غفلت و مستی به خود‏‎ ‎‏نیاید... 📚کتاب شرح حیث "جنود عقل و جهل" ص ۳۴۵و۳۴۶ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه ششم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۴) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 165(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۶و۲۵۹ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه 41) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی امام هادی علیه السلام: مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ وَ مَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ‏ اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ؛ 🌟كسى كه از آفريدگار پيروى كند از خشم آفريـده ‏ها بـاكى نـدارد. و كسى كه خــدا را به خشـم آورد، بايد باور كند كه مردم بر او خشم خواهند آورد. 📖تحف العقول، ص۴۸۲ 🔅🔅🔅 🌷ولادت حضرت امام هادی علیه السلام بر همه رهروان ایشان مبارک.🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرا غدیر نه برکه، که بیکران دریاست علی نه فاتح خیبر،که فاتح دلهاست مرا غدیر نه برکه، که خم جوشان است علی نه ساقی کوثر،که کوثر عظماست مرا غدیر نه یک برگ سرد تاریخ است علی نه شافع محشر، که محشر کبراست مرا غدیر حریم وصال محبوب است علی نه همسر زهرا که کیمیای ولاست _علی
کاش این جمعه دل عرش چراغان بشود... یوسفِ آل علی راهی کنعان بشود... بانگِ جاء الحقِ جبریل بپیچد به فلک... آسمان قاریِ این آیه ی قرآن بشود... تشنه ی بارش یک لحظه نگاهش هستیم... دیده باید که پُر از حضرت باران بشود... میرسد عاقبت آن روز که با بیرق نور... ازافق حضرت خورشید غزلخوان بشود... عشق معناشده در تاب و تبِ منتظران... کاشکی ندبه ی ما در خور ایشان بشود... ✨روزت بخیر ای همه ے هستے ✨
📌 و ماندگار از ص 35قرآن کریم (آیات 220 تا 224) ۱.دنيا وآخرت را سطحی ننگريد و در آن فكر كنيد. «تَتَفَكَّرُونَ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» ایه ۲۲۰ ۲.هرگونه اصلاح در وضعيّت يتيمان، ارزش است. كلمه «اصلاح» به صورت مطلق آمده تا شامل همه‌ی اصلاحات اعمّ از اصلاح مالی، علمی، عملی، تربيتی و دينی بشود. «إِصْلاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ» آیه ۲۲۰ ۳.تكليفِ فوق طاقت در اسلام نيست. «لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ» آیه ۲۲۰ ۴.در انتخاب همسر، ايمان اصالت دارد و ازدواج با كفّار ممنوع است. «وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ» آیه ۲۲۱ ۵.در ازدواج، فريب جمال، ثروت و موقعيّت ديگران را نخوريد. «وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ... وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ» آیه ۲۲۱ ۶.غرائز بايد در مسير مكتب كنترل شود. «حَتَّی يُؤْمِنَّ ... حَتَّی يُؤْمِنُوا» آیه ۲۲۱ ۷.عمل به دستورات الهی، راه رسيدن به بهشت است. «وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَی الْجَنَّةِ» آیه ۲۲۱ ۸.بيان دليل و فلسفه احكام، در پذيرش آن مؤثر است. در اين آيه ابتدا دليل حرمت مقاربت را بيان فرموده و سپس دستور به عدم نزديكی می‌دهد. «هو‏أَذیً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ» آیه ۲۲۲ ۹.همسر مناسب همچون مزرعه‌ی مناسب است و سلامت بذر، شرط توليد بهتر است. «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ» آیه ۲۲۳ ۱۰.در آميزش، مرد بايد به سراغ زن برود. «فَأْتُوا حَرْثَكُمْ» آیه ۲۲۳ ۱۱.احترام نام خداوند و مقدّسات بايد حفظ شود. «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ» ایه ۲۲۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(238) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰گزيده تفسير 🔹قرآن كريم در تبيين احكام الهى از شيوه تخاطب بهره مى گيرد، تا انسان احساس مسئوليت كند و لذت حضور در حريم حق را نيز بچشد. نداهاى بى واسطه قرآن نشانه رابطه اى مستقيم و فعلى بين خدا و انسان است. 🔹و ثنيين حجاز در پرستش بتها به سنت نياكان خود تمسك مى كردند و خداى سبحان در اين آيه كريمه اولا ضرورت عبادت را از راه ربوبيت و خالقيت حق و همچنين از راه كمال بودن تقوا، اثبات كرده و ثانيا به وثنيين پاسخ مى دهد: نياكانتان نيز مانند شما مخلوق خدا بودند و شما نبايد از سنت جاهلانه آنان پيروى كنيد. عبادت (بندگى خدا در عقيده، اخلاق و عمل) تامين كننده حيات انسانى است و بدون آن، انسان در حد گياه يا حيوان و گاهى پست تر از حيوان است. 🔹عبادت زمينه ساز تقوا و تقوا توشه و زمينه دستيابى به فلح و فلاح نهايى انسان در لقاى حق است. پس تقوا هدف عبادت و خود مقدمه اى براى فلاح عبادت كننده است . 🔅🔅🔅 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (9) تفسیر آیه 7 سوره مدثر 🔅🔅🔅 ⏪تفسیر 🔸و لربک فاصبر()و به خاطر پروردگارت صبر و شکیبائی پیشه کن 🔺در این آیه به آخرین دستور در این زمینه اشاره کرده ، می گوید : ((و به خاطر پروردگارت صبر و شکیبائی پیشه کن )) (و لربک فاصبر) . 🔺باز در اینجا با مفهوم گسترده ای از صبر و استقامت و شکیبائی برخورد می کنیم که همه چیز را شامل می شود . 🔹یعنی در طریق ادای این رسالت بزرگ شکیبائی کن ، و در برابر آزار مشرکان و دشمنان جاهل و نادان صابر باش ، در طریق عبودیت اطاعت فرمان خدا استقامت نما ، و در جهاد با نفس و در میدان جهاد با دشمن شکیبا باش . ☑️مسلم است که صبر و شکیبائی اساس و ضامن اجرای همه برنامه های گذشته است ، اصولا مهمترین سرمایه راه تبلیغ و هدایت همین صبر و شکیبائی است ، و لذا بارها در قرآن مجید روی آن تکیه شده است ، و به همین دلیل در گفتار امیر مؤمنان علی (علیه السلام ) می خوانیم (الصبر من الایمان کالرأ س من الجسد ) : ((صبر و استقامت در برابر ایمان همچون سر است در برابر تن )) !.(نهج البلاغه-کلمات قصار 82) ▫️و نیز به همین دلیل یکی از مهمترین برنامه های انبیاء و مردان خدا همین برنامه صبر و استقامت بوده است ، هر قدر حوادث سختر و سنگینتر بر آنها فرو می ریخت شکیبائی آنها بیشتر می شد . 🔹در حدیثی از پیغمبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می خوانیم : که در مورد اجر صابران می گوید : قال الله تعالی : اذا و جهت الی عبد من عبیدی مصیبة فی بدنه او ماله او ولده ، ثم استقبل ذلک بصبر جمیل ، استحییت منه یوم القیامة ان انصب له میزانا او انشر له دیوانا : ((خداوند می فرماید هنگامی که مصیبتی متوجه یکی از بندگانم در بدن یا مال یا فرزندش می کنم ، و او با صبر جمیل با آن مقابله می کند حیا می کنم که در قیامت میزان سنجش اعمال برای او نصب کنم ، و یا نامه عمل او را بگشایم )) !.تفسیر (روح المعانی -جلد 29 صفحه 120) 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅🔅🔅 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نظم ریاضی جهان 🔺...مي‌فرمايد آسمان برويد، زمين برويد، تمام تلاش و کوشش خود را بکنيد: ﴿ما تَري‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛کمبودي در يک‌جا نمي‌بينيد، هر چيزي سرجاي خودش محفوظ است و اگر کسي ـ خداي ناکرده ـ بخواهد با نظام هستي ناهماهنگ باشد، به قول حکيم سنايي آبروي خود مي‌برد. 🔻الآن فرض کنيد اين سلسله عدد بين هفت و نُه، عددي است به نام هشت، اگر کسي اختلاس کرد و نجومي کرد، فلان کرد، اين عدد هشت را از جايش گرفت، اين رسوا مي‌شود، براي اينکه کجا مي‌خواهد بگذارد. 🔻اين عدد هشت فقط و فقط جايش بين هفت و نُه است. امروز نگذاشت، بعد از ده سال رسوا مي‌شود. نظام را گفتند مثل حلقات رياضي عدد است، هيچ ممکن نيست که کسي کاري بکند و رسوا نشود. او کجا مي‌خواهد بگذارد اين عدد هشت را؟ تا چه وقت مي‌خواهد در جيبش قايم کند؟ شدني نيست. ▫️هيچ ممکن نيست کسي حرام بخورد و رسوا نشود، براي اينکه از کجا گرفتي؟ به هر حال از جايش گرفتي. اگر بي‌جا نگرفته بودي که حرام نبود، اگر بجا بود که حلال بود. سلسله رياضي آن قدر دقيق است که انسان بايد تابع آن باشد. بخواهد جابه جا بکند، يک عدد را بردارد، در دستش مي‌ماند. ▫️ما يک فوت داريم، يک اختلاف؛ اختلاف در عالم فراوان است، عدد پنج با عدد نُه اختلاف دارد، آن بزرگ‌تر است، اين کوچک‌تر است. بايد هم باشد؛ اما تفاوت، يعني اين حلقات اين سلسله يکي فوت شود. جايش خالي باشد. فرمود اين شدني نيست: ﴿ما تَري‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛ اما اختلاف يک چيز لازم است:﴿اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ﴾ است، زمستان بايد باشد، تابستان بايد باشد، حتماً بايد ما يک زمستان طولاني داشته باشيم، يک تابستان طولاني داشته باشد، اين در روز، آن در شب، اگر جهان چهار فصلش يکي بود، ديگر ميوه نمي‌داد، کشاورزي نمي‌شد، زندگي فلج مي‌شد. ▫️حتماً بايد ﴿وَ اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ﴾ باشد، ﴿يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَي النَّهار﴾باشد، ﴿يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ﴾ باشد، اين اختلاف نظم است؛ اما آن تفاوت بي‌نظمي است، تفاوت يعني چيزي سرجايش نباشد. اين‌طور نيست. 📼فرازی از سوره معارج جلسه هفتم 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 55) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom