eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
اسامی برندگان مسابقه قرآنی ۲ 😊 🌿 ریحانه سادات مهدوی از مشهد مقدس 🌿مصطفی کریمی فیض آبادی از گلستان 🌿 معصومه رحمانیان از زاهدان 🌿 عنبر عباس پور از گناباد 🌿 ماشاالله بلوچ از نیشابور 🎁🎁 برندگان جهت دریافت هدیه خود به آیدی @panah78 مراجعه کنند. ( ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه اقدام نمایند) ــ بابت شرکت فعال شما عزیزان در مسابقه سپاسگزاریم. _ مسابقه بعدی ما ان شاءالله بزودی برگزار خواهد شد 😍 دوستان و آشنایان خود را به کانال دعوت نمائید. 🆔@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 لزوم حفظ احترام متقابل 💠 دین به ما فرمود: تا می توانید ادیبانه و ظریفانه سخن بگوئید، به پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود: به بندگان من بگو: (قل لعبادی یقولوا الّتی هی احسن انّ الشّیطان ینزغ بینهم)*. فرمود: تا می توانید در گفتارتان، در رفتارتان، در نوشتارتان نسبت به یکدیگر احترام بکنید، نزنید، نزنید؛ نه در داخله منزل، نه در خارج منزل؛ کاری و حرفی و نوشتنی که بعد پشیمانی می آورد، نکنید! این را صریحاً در قرآن فرمود. یکدیگر را حفظ بکنید، یکدیگر را حفظ بکنید. چرا مثل فرشته نشویم؟! چرا هایمان تاخیر بیافتد؟ چرا و چرا و چرا و چرا طلاق؟! ما که به این حرم ها مشرّف می شویم، درب و دیوار را می بوسیم، می گوئیم: (کلامکم نور)*، برای آن است که خود ائمه فرمودند: آن خانه ای که با ویران شده، این بافت فرسوده به این آسانی ساخته نمی شود! این در اثر آن است که مرد مواظب زبانش نبود، زن مواظب زبانش نبود، را حفظ نکردند، کرامت را حفظ نکردند. شما در این باغ ها می بینید اگر یک سگی پارس کرد، یک کسی بنشیند؛ این سگ آدم را رها می کند‌، خیلی پارس نمی کند. به ما گفتند: مستحب است اگر شدی، ایستاده ای بنشین؛ چون این سگ دارد می گیرد!! خدای ناکرده حرف تندی می زنی، زن می رنجد، بچه می رنجد، همسایه می رنجد! چه سگی بدتر از این درون ما؟! 🌷🌷🌷 📌 سوره اسراء / آیه ۵۳ 📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۶۱۶ _ زیاره جامعه لجمیع الائمه (ع) نماز عید فطر دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۵۲ قرآن کریم (آیات ۱۶ تا ۲۲ آل عمران ) ۱.عفو، از شئون ربوبيّت و لازمه‌ی تربيت است. «رَبَّنا ... فَاغْفِرْ لَنا» ۱۶ ۲.هم رسيدگی به خلق، هم عبادت خالق. «وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ» ۱۷ ۳.شهادت عملی از بهترين نوع شهادت است. هماهنگی در ميان آفريده‌ها، بهترين نمونه‌ی گواهی بر يكتايی خداست. «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» ۱۸ ۴.عدل الهی، در كنار توحيد مطرح است. بر خلاف ديگر قدرتمندان كه هر كجا احساس يكتايی و نداشتن رقيب و شريك كنند، زور می‌گويند، او يكتايی است كه به پا دارنده‌ی عدل است. «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ ... قائِماً بِالْقِسْطِ»۱۸ ۵.لازمه‌ی تسليم بودن در برابر خداوند، پذيرش اسلام به عنوان آخرين دين الهی است. «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّـهِ الْإِسْلامُ» ۱۹ ۶.به مجادلات بی‌نتيجه و بيهوده، پايان دهيد. «فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ» ۲۰ ۷.هدايت واقعی، در سايه‌ی تسليم بودن در برابر خداوند است. «فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا» ۲۰ ۸.گاهی يك انحراف، تمام اعمال شخص را تباه می‌كند. «حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» ۲۲ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
10 هر آن کس که اندیشه بد کند،به فرجام بد تا تن خود کند. اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا☆ ﺍﻳﻦ، ﻧﺘﻴﺠﮥ ﺭﻭﺣﻴﮥ ﺗﻜﺒﺮﻃﻠﺒﻲ ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ‌ﺑﺎﺯی‌ﺷﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺷﺖ، ﺩﺍﻣﻦ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﺲ! ﺁﻳﺎ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﭼﻴﺰی ﺟﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺵ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ‌‌ﺍﻧﺪ؟! ﺩﺭ ﺭﺍﻩ‌ﻭﺭﻭﺵ ﺧﺪﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ. ﺑﻠﻪ، ﺩﺭ ﺭﺍﻩ‌ﻭﺭﻭﺵ ﺧﺪﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﻐﻴﻴﺮی ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ(سوره فاطر آیه ٤٣) 📖یک اشاره و یک نکته: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻫﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺣﻴﻠﻪ ﮔﺮﺍﻥ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻮﻗﺘﺎً ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺰﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺩﺍﻣﻦ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺭﺳﻮﺍ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻣﺴﺎﺭ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭﻛﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺍﻗﻮﺍم ﺳﺮﻛﺶ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﺍﻥ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻧﺪ. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : هفتم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِی عِنْدَ نَفْسِی مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا بار خدايا بر محمد و خاندانش درود بفرست. و مرتبه و مقام مرا نزد مردم بالا نبر جز آنكه به همان اندازه در نفس خود خوارم گردانی و عزّتى آشكار برایم ایجاد نكن جز آنكه به همان اندازه در نفس خود ذليل گردانی و ذلت باطنی در نفسم عنایت کنی. 🌷🌷🌷 ◻️ این تقاضا عین توحید است . یعنی خداوندا چشم مرا به لقایت بگشا تا من ترا بنگرم و خودم را و خودیّتم را نبینم ، و شهوداً و وجدانا ادراک کنم که : عزت انحصار به تو دارد ،و عزت و ذلت من از ناحیه توست نه از ناحیه من . 📚روح مجرد صفحه ۶۱۴ @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (30) نکته مهم در باره آیات49 تا 56 فَمَا لهَمْ عَنِ التَّذْکِرَةِ مُعْرِضِینَ(49)کَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُّستَنفِرَةٌ(50)فَرَّت مِن قَسوَرَةِ(51)بَلْ یُرِیدُ کلُّ امْرِیٍ مِّنهُمْ أَن یُؤْتی صحُفاً مُّنَشرَةً(52)َکلا بَل لا یخَافُونَ الاَخِرَةَ(53)کلا إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ(54)فَمَن شاءَ ذَکرَهُ(55) وَ مَا یَذْکُرُونَ إِلا أَن یَشاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَی وَ أَهْلُ المَْغْفِرَةِ(56) 49 - چرا آنها اینهمه از تذکر گریزانند ؟50 - گوئی آنها گورخرانی هستند رمیده .51 - که از شیر فرار کرده اند !52 - بلکه هر کدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه ای (از سوی خدا) برای او فرستاده شود .53 - چنین نیست که آنها می گویند ، بلکه آنها از آخرت نمی ترسند .54 - چنین نیست که آنها می گویند ، آن (قرآن ) یک تذکر و یادآوری است .55 - هر کس بخواهد از آن پند می گیرد .56 - و هیچکس پند نمی گیرد مگر اینکه خدا بخواهد ، او اهل تقوی و آمرزش است . 🔅🔅🔅 📖تفسیر: 🔹چرا از داروی شفابخش قرآن فرار می کنند ؟ چرا دست رد بر سینه طبیب دلسوز می زنند ؟ راستی جای تعجب است .((گوئی آنها گورخرانی هستند رمیده و فراری )) (کانهم حمر مستنفرة ) .که از شیر (یا صیاد) فرار کرده اند (فرت من قسورة ) . ▫️((حمر)) جمع ((حمار)) به معنی الاغ است ، منتها در اینجا به قرینه فرار کردن از چنگال شیر یا صیاد منظور خر وحشی یا گورخر**(گور خر) مرکب از (گور) به معنی صحرا و خر است و لذا به آن خروحشی و خر صحرائی نیز می گویند*** است و به تعبیر دیگر این کلمه مفهوم وسیعی دارد که وحشی و اهلی آن را شامل می شود . ▫️((قسورة )) از ماده ((قسر)) (به معنی قهر و غلبه ) گرفته شده ، و یکی از نامهای ((شیر)) است ، و بعضی آن را به معنی تیرانداز و یا صیاد نیز تفسیر کرده اند ، ولی معنی اول در اینجا مناسبتر به نظر می رسد . 🔻معروف است که ((گورخر)) وحشت عجیبی از شیر دارد ، حتی موقعی که صدای شیر را می شنود چنان وحشتی بر او مستولی می شود که دیوانه وار به هر سو می دود ، مخصوصا هنگامی که شیر به گروهی از آنها برسد چنان پراکنده می شوند و به هر سو می دوند که هر بیننده ای را غرق تعجب می کند ، اصولا این حیوان به حکم وحشی بودن از همه چیز وحشت دارد تا چه رسد به دشمن خونخوارش شیر . 🔻به هر حال این آیه تعبیری است بسیار رسا و گویا از وحشت و فرار مشرکان از آیات روح پرور قرآن ، آنها را به گورخر تشبیه کرده که هم فاقد عقل و شعور است ، و هم به علت وحشی بودن گریزان از همه چیز ، در حالی که در برابر آنها چیزی جز تذکره(وسیله یادآوری و بیداری و هوشیاری )قرار ندارد . 🔻ولی با اینهمه نادانی و بیخبری آنچنان پر ادعا و متکبرند که هر کدام از آنها انتظار دارد نامه های جداگانه ای از سوی خداوند به او داده شود ! (بل یرید کل امری منهم ان یؤتی صحفا منشرة ) .**(صحف) جمع (صحیفه) به معنی ورقه ای است که آن را این طرف و آن طرف می کنند (چون اصل ماده (صحف و (صحیفه) به معنی چیز گسترده مانند صورت است) سپس به نامه و کتاب اطلاق شده*** 🔻این شبیه چیزی است که در آیه 93 سوره اسراء آمده است : ولن نؤمن لرقیک حتی تنزل علینا کتابا نقرؤه : ((اگر به آسمان نیز بروی ما به تو ایمان نمی آوریم مگر آنکه نامه ای (از سوی خدا) بر ما نازل کنی )) ! و یا آیه 124 سوره انعام که می گوید : قالوا لن نؤمن حتی نؤتی مثل ما اوتی رسل الله : آنها می گویند ما ایمان نمی آوریم تا زمانی که همان چیزی که به رسولان الهی نازل شده به ما نیز داده شود ! 🔸و به این ترتیب هر کدام انتظار داشتند پیامبری اولوالعزم باشند ! و نامه مخصوصی به نامشان از سوی خدا از آسمان نازل شود ، و تازه اگر چنین چیزی نازل می شد معلوم نبود ایمان بیاورند ⚡️ادامه دارد.... ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(245) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪تمسك به سنت نياكان 🔸هر جا سخن از احياى سنتى ناصحيح، يا تكريم عبادى موجودى غير خداست، قرآن مى فرمايد: نه آن سنت باطل را ادامه دهيد و نه درباره آن موجود غير خدايى كه خود بنده خداست، تكريم عبادى روا بداريد؛ مانند اين كه هشدار مى دهد: مبادا قداست مسيح باعث شود او را عبادت كنيد: (لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح بن مريم قل فمن يملك من الله شيئا ان اراد ان يهلك المسيح بن مريم)، (ما المسيح بن مريم الا رسول)، (لن يستنكف المسيح ان يكون عبدالله) خود مسيح نيز مى گويد: من مانند شما مربوب خدايم و شما نيز مانند من عبد و عابد او باشيد: (وقال المسيح يا بنى اسرائيل اعبدوا الله ربى وربكم) و با اين سخن زمينه هر گونه شرك و توهم آن را از بين مى برد. همين معنا در آيه ديگر چنين آمده است: (ذلكم الله ربكم لا اله الا هو خالق كل شى ء فاعبدوه و هو على كل شى ء وكيل) 🔸پيام دوم اين كه، روش پيشينيان شما از لحاظ پرستش غير خدا مطابق ميزان عقل و وحى نيست، چنانكه قوم ثمود به صالح (سلام الله عليه) مى گفتند: آيا ما را از سنت نياكانمان باز مى دارى ؟ (اتنهينا ان نعبد ما يعبد اباؤ نا).خداى سبحان در برابر اين طرز فكر مى فرمايد: كسى را عبادت كنيد كه شما و نياكانتان را آفريد، نه اين كه از روش جاهلانه آنان پيروى كنيد. 🔻در آيه ديگرى به بت پرستى مى فرمايد: (والله خلقكم و ما تعلمون)؛ مگر شما و اين سنگها و چوبها، يا ابراز بت تراشى را خدا نيافريده ؟ پس ‍ خدايى را عبادت كنيد كه شما و آنها را آفريده است. 🔻گاهى نيز مى فرمايد: (واتقوا الذى خلقكم والجبله الاولين) از خدايى بپرهيزيد كه شما و صاحبان جبلت پيشين را آفريد. سرشت و نهانى كه همانند جبل (كوه) راسخ مى شود جبلت ناميده مى شود. تعليق حكم در اين جا بيانگر اين نكته است كه هرگز نگوييد چون اين سنت ديرپا و كهن است ، پس ارزشمند است، زيرا پايه گزاران سنت مزبور نيز مانند شما مخلوق خدايند و مانند شما بايد بنده خالق عالم و آدم باشند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اختلاسی و نجومی بگیر هیزم جهنم در سوره «جن» آنجا که دارد هيزم جهنم خود ظالم است: ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾؛يعني هيزم جهنم، خود همين اختلاسي، خود همين سارق، خود همين ظالم است. خدا نکند آدم برود آنجا از نزديک ببيند! اسرار قيامت که صدتا و هزارتا نيست، با آنها که نمي‌شود با اين بحث‌هاي عادي آدم اسرار قيامت را پي ببرد؛ ولي ما دليلي پيدا نکرديم که خدا براي جهنم از جنگل هيزم بياورد، يا از جاهاي ديگر هيزم بياورد! فرمود هيزم جهنم خود ظالمين هستند. اين يک هيزم نسوزي است: ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾؛ هيزم جهنم همين ظالم است... 📼فرازی از سوره حاقه جلسه هفتم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 73) اضلاع پنجگانه ساختمان اسلام 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۵۳ قرآن کریم (آیات ۲۳ تا ۲۹ آل عمران ) ۱_کتاب قانون و داوری و حکم، کتاب آسمانی است. «یُدْعَوْنَ إِلی‏ کِتابِ اللَّهِ لِیَحْکُمَ» ( آیه ۲۳ آل عمران) ۲_ خودبرتربینی، چه بر اساس دین و چه بر اساس نژاد، ممنوع و محکوم است. «لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ»( آیه ۲۴ آل عمران) ۳_همۀ مردم در دادگاه الهی یکسان هستند. «لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ»، «غَرَّهُمْ فِی دِینِهِمْ( آیه ۲۴ آل عمران) ۴_هیچ عملی محو و نابود نمی‌شود، بلکه به صاحبش برگردانده می‌‏شود.«وُفِّیَتْ»، «ما کَسَبَتْ»( آیه ۲۵ آل عمران) ۵_ مالک واقعی تمامی حکومت‌ها خداست. مُلک برای غیر خدا، موقّتی و محدود است. «مالِکَ الْمُلْکِ» ( آیه ۲۶ آل عمران) ۶_ علاوه بر آفرینش، هر گونه تغییر و تدبیر به دست اوست. «تُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ»(آیه ۲۷ آل عمران ) ۷_ تقیّه، برای حفظ دین است. مبادا به بهانۀ تقیّه، جذب کفّار شوید و از نام تقیّه سوء استفاده کنید. «یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ (آیه ۲۸ آل عمران) ۸_۵از خدایی که به اسرار تمام آسمان‏‌ها آگاه است، چه چیز را می‌توان پنهان کرد؟ «یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ》( آیه ۲۹ آل عمران) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "المؤمنُ مَن آمَنَهُ النّاسُ على دِمائهِم وأموالِهم" مؤمن كسى است كه مردم اورا بر جان و مال خود امين كرده باشند. 📖كنز العمّال : ۷۳۹ @rahighemakhtoom
١١ "هرکه بدی کرد و به بد یارش هم به بد خویش گرفتار شد." مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ☆(سوره جاثیه آیه ۱۵) ﻫﺮﻛﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺳﻮﺩ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﺑﺪی ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺿﺮﺭ ﻣﻲ‌ﺯﻧﺪ. ﺑﻌﺪ، ﻓﻘﻂ ﺑﻪ‌ﺳﻮی ﺻﺎﺣﺐ‌ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮِﺗﺎﻥ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ. 📋یک اشاره و یک نکته ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻱ ﻛﻠﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺑﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﺳﺖ ﻭﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺑﺪﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ. ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻲ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭﻭ ﻃﻤﻊ ﺧﻮﺷﻪ ﻱ ﮔﻨﺪم ﻣﻜﻦ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﻪ ﻱ ﺟﻮ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺩﻳﻨﻲ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻛﺮﺩ زمینه سقوط خود را فراهم ساخته است. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : هشتم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 درسی از کریم اهل بیت (ع) 💠 یک بیان نورانی از (سلام الله علیه) هست، فرمود: می خواهید در دنیا سعادتمند باشید، این دو کار را بکنید؛ در مسائل مادی پائین تر از خودتان را ببینید. خیلی ها هستند که وضع زندگی شان از ما ساده تر است، بنابراین ما آنها را ببینیم راحتیم. در مسائل معنوی خیلی ها هستند که از ما بالاترند، عالم ترند، آگاه ترند؛ این دستور (سلام الله علیه) است. فرمود: در امور معنوی حتماً بالاتر از خود را ببینید، در امور دنیا و مادی همیشه ساده تر از خود را ببینید. 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ✴ هفتم صفر . سالروز شهادت سبط اکبر، حضرت امام حسن مجتبی (علیه افضل صلوات المصلّین) 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 🔰 نشانه مومن 🎙 شهید دستغیب نشانۀ ایمان داشتن این است هر وقت گناهی از تو سر زد از خودت ناراحت بشوی بر سر خودت بزنی این معلوم می شود بابا در دلت یک خبری هست یک ایمان به غیبی هست می دانی که بعد از مرگ ثواب و عقاب است وای گور خودم را آتش زدم این نشانه ی این است که این ایمانی که داری همین است سَاءَتْهُ سَيِّئَةٌ گناهت تو را ناراحت کند یک کلمه ای گفتی هتک عرضی کردی پشت سرش آی ناراحت میشوی آخ از این زبان بریده من آخ کاش دستم بریده بود تو صورت این مظلوم نزده بودم فردا چی جواب بدهم؟ فردا چطور می شود؟ یا الله یا الله تا پا نشوی نروی حلالیت نطلبی راحت نمی شوی این نشانه ایمان است ولی اگر اصلش باک نداری خدای نکرده گناه کردی می گویی مگر من چه کار کردم؟! قلدری هم می کنی بزن تو سرت که از ایمان خبری نیست . 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سلام خدمت همراهان گرامی 🌸 از اینکه ما رو همراهی میکنید صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ارسال [ نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون] ما رو در راستای بهتر شدن کانال یاری بفرمائید. 🎁🎁 از بین بهترین پیشنهادات به قید قرعه به ۵ نفر کارت شارژ اهدا می شود. ایدی جهت ارسال نظرات : @panah78 📆 مهلت ارسال : تا پایان روز چهارشنبه شانزدهم شهریور ماه. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امام علی علیه السلام : خَيرُ إخوانِكَ مَن واساكَ بِخَيرِهِ ، وخَيرٌ مِنهُ مَن أغناكَ عَن غَيرِهِ . بهترين برادر تو ، كسى است كه در خيرش تو را سهيم كند ، و بهتر از او كسى است كه تو را از ديگرى بى نياز گرداند . 📚غرر الحكم: ج 3 ص 432 ح 5013   🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نبايد اشكال كرد و گفت چرا خدای تعالی كافر آفريده؟ 🔅🔅🔅 ◻️او كافر نيافريده، او هر كه را آفريده غرض اولی و ذاتيش اين بوده كه به نائل آيد، البته غرض و اراده ثانوی و عرضيش هم اين است كه در شرايط ديگری«۱» از آن سعادت محروم شود، حال اگر عده‌ای به اختيار خود، خود را در تحت آن شرايط قرار دادند و از سعادت محروم شدند آيا اين محروميت را بايد به خدا نسبت داد؟ و آيا خدای تعالی بخاطر اينكه اين محروميتها پيش نيايد و عده‌ای كارشان به دوزخ نيانجامد اراده اولی و ذاتی «۲» خود را هم عملی نسازد؟ و اگر عملی ساخت و در نتيجه اين محروميت ها پيش آمد، بصرف اينكه عالم به آن بوده بايد به وی اعتراض كرد و يا كفر و دوزخی شدن كافر را به او نسبت داد؟ حاشا، زيرا گفتيم علت تامه كفر، عوامل و اسباب خارجی بسيار زيادی است كه همه دست بدست هم داده و در آخر خود كافر هم ضميمه آن شده و كفر را به وجود آورده است، و همين كه پای اختيار به ميان آمد ديگر نمی‌توان آن را به ديگری نسبت داد. 🔅🔅🔅 ۱_حکمت خلقت به این معنا «خير و صلاحی است كه فاعل را به فعل واميدارد»: این است كه ماده‌ای زمينی و ناچيز را با تركيب خاصی به جايی برساند كه با پيمودن راه تكامل به گوهری آسمانی و شريف مبدل گشته و از نظر مراتب كمال از هر موجود ديگری برتری يابد، و از جهت تقرب به خداوند هيچ موجودی به پايه او نرسد، چنين حكمتی در خلقت انسان وجود دارد. البته نبايد توقع داشت كه تمامی افراد بشر به اين پايه از ترقی برسند، برای اينكه اين موجود هم خودش از اضدادی تركيب يافته، و هم در عالمی به سر می‌برد كه عالم تزاحم و تضاد است، و علل و اسباب موافق و مخالفی از هر سو احاطه‌اش كرده و نمی‌گذارد همه افراد آن استعداد ذاتی خود را حفظ نموده و از اين گرداب نجات يابند، خواه ناخواه جز عده معدودی از افراد نخبه و برجسته آن به سعادت مطلوب خود نمی‌رسند. ۲_خدای تعالی در فاعليت خود و آفريدن خلايق محتاج به داعی و غرضی كه فاعليتش را تمام كند نيست، بلكه به برهان قطعی فاعليت او تمام بوده و او به ذات خود مبدأ جميع موجودات و منبع جميع خيرات است، و معلوم است كه اقتضای مبدأ و علت برای ايجاد معلولش اقتضايی ضروری و غير قابل تخلف است، و سؤال از آن به منزله سؤال از جود حاتم و بذل و بخشش هر صاحب ملكه جود است، زيرا همانطوری كه ملكه جود ذاتا اقتضای ظهور و بروز و بذل و بخشش دارد و در بروز اثرش چيز ديگری مؤثر نيست، و خلاصه همانطوری كه ظهور اثر جود برای آن ضروری است، و خواه ناخواه هر مستحقی به مقدار استعداد و استحقاقش از آن متنعم می‌شود همچنين اقتضای ايجاد معلول برای علت و مبدأ آن ضروری است. و همانطوری كه در مساله جود اختلاف مستحقين در نيل به خيرات شخص جواد مربوط به اختلاف استحقاق خود آنان است نه به آن شخص همچنين اختلاف موجودات در مراتب كمال وجودشان مستند به خود آنان است نه به خداوندی كه مبدأ وجود است. پس سؤال از اينكه در خلقت كافر چه حكمتی بوده سؤالی است بيجا. 📚صفحه ۶۸ تفسیر المیزان جلد ۸ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : نهم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏾👇🏾👇🏾