eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
یا ارحم الراحمين @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۷ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌حکومت شایستگان ✅كلمه ى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است. «و كل شى ء فعلوه فى الزبر»ولى به قرینه ى آیه «و آتینا داود زبوراً» به نظر مى رسد كه مراد، كتاب اختصاصى حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعه ى مناجات ها، نیایش ها واندرزهاى آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده ومراد از «ذِكْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه 48 همین سوره هم گذشت كه تورات، ذكر است. «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذكراً للمتقین» ✅بعضى گفته اند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن مجید است و كلمه ى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مى آید، كه در این صورت معناى آیه چنین مى شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود. ✅ از امام صادق علیه السلام درباره ى زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه ى كتاب هاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل بیت) هستیم. ✅ در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار مى رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. ✅در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحى كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى علیه السلام هستند. ✅ در بعضى روایات مى خوانیم كه اهل بیت پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد. @rahighemakhtoom
📌یک چند 🔰قانون خداوند 🔘سنّت الهى آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كتبنا» 🔘 پیشگوئى هاى قرآن قطعى است. «لقد كتبنا فى الزبور ...» 🔘 قرآن، از آینده ى تاریخ خبر مى دهد. «یرثها ...» 🔘آینده از آن صالحان است. «یرثها عبادى الصالحون» 🔘دین از سیاست جدا نیست. «یرثها عبادى الصالحون» 🔘عبادت تنها كافى نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عبادى الصالحون» 🔘 وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح. «عبادى الصالحون» 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (21) تفسیر آیه 20 سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ 🔰تفسیر: 🔘حق اين است كه ظاهر امر در جمله فاقرءوا ... وجوب است چنانكه در اصول فقه بيان شده ( مگر اينكه گفته شود اين امر به قرينه اجماع فقهاء بر عدم وجوب يك امر استحبابى است ، و نتيجه اين مى‏شود كه در آغاز اسلام به خاطر وجود شرائطى اين تلاوت و عبادت شبانه واجب بوده ، و بعد هم از نظر مقدار و هم از نظر حكم تخفيف داده شده ، و به صورت يك حكم استحبابى آن هم به مقدار ميسور در آمده است ، ولى به هر حال وجوب نماز شب بر پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) تا آخر عمر ثابت ماند ( به قرينه ساير آيات قرآن و روايات ) . 🔘در روايتى از امام باقر (عليه‏السلام‏) نيز مى‏خوانيم : حكم مربوط به دو ثلث از شب ، يا نيمى از آن ، و يا ثلث آن ، منسوخ شده ، و به جاى آن فاقرءوا ما تيسر من القرآن قرار گرفته است. 🔘قابل توجه اينكه سه نوع عذر در آيه مورد بحث ذكر شده كه يكى جنبه جسمانى دارد ( بيمارى ) و ديگرى جنبه مالى دارد ( مسافرت براى كسب و كار ) و سومى جنبه دينى دارد ( جهاد فى سبيل الله ) و لذا بعضى گفته‏اند از اين آيه استفاده مى‏شود كه تلاش براى معاش همرديف جهاد فى سبيل الله است ! و نيز اين جمله را دليلى دانسته‏اند بر اينكه خصوص اين آيه در مدينه نازل شده ، چرا كه وجوب جهاد در مكه نبود ، ولى با توجه به اينكه مى‏فرمايد سيكون ( به زودى خواهد بود ) ممكن است اين جمله خبر از تشريع جهاد در آينده باشد ، يعنى چون عذرهائى در حال داريد و عذرهائى در آينده براى شما پيدا مى‏شود ، اين حكم به صورت دائمى در نيامد ، و به اين صورت با مكى بودن آيه منافات ندارد . ادامه دارد.... 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ ⏪آيات منسوخه‌ 🔘نسخ نزد پيشينيان مفهومى گسترده‌تر از مفهوم كنونى داشته است: در گذشته هرگونه تغيير و تبديلى در حكم پيشين را نسخ مى‌گفتند؛ درحالى‌كه نسخ مصطلح امروز، جايگزين كردن حكم جديد به‌جاى حكم قديم است، به اين معنا كه حكم سابق به كلى منسوخ شود و حكم جديد جاى آن‌را بگيرد. 🔘كسانى كه نسخ را به مفهوم عام آن- كه نزد پيشينيان كاربرد داشته‌است- گرفته‌اند، يا شرايط مقرّر در تحقق نسخ را ناديده گرفته‌اند، تعداد آيات منسوخه‌ را تا 228 آيه رسانده‌اند. ⏺سيوطى ضمن ردّ كثرت نسخ، تعداد آيات منسوخه را 21 آيه مى‌داند. استاد آيت‌اللَّه خويى- طاب ثراه- فقط قائل به نسخ يك آيه (آيه نجوى) است؛ ولى با توجه به ضوابط نسخ و در نظر گرفتن نسخ مشروط، هشت مورد نسخ در قرآن وجود دارد كه شامل حدود بيست و اندى آيه مى‌شود.[ التمهيد؛ ج 2، ص 317- 302.] ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 📌اسرار نماز : قسمت بیست و هشتم 🔰محافظت قلب از تصرفات شیطان🔰 🔻دو مورد دیگر از تصرفات شیطان: در قسمت قبل به دو مورد از تصرفات شیطان اشاره شد، در این قسمت دو مورد دیگر نیز مطرح می‌گردد: 3️⃣ و همين‌طور در طلاب علوم نقلي شرعي، اشخاصى را ديديم كه 🔸علم در آنها تأثير بخشيده 🔸و بر مفاسد اخلاقى آنها افزوده 🔸و علم كه موجب فلاح و رستگارى آنها بايد باشد، باعث هلاكت آنها شده و آنها را به جهل و ممارات و استطاله و ختل كشانده است. 4️⃣ و همين‌طور در بين اهل عبادت و مناسك و مواظبين به آداب و سنت‌ها، كسانى هستند كه عبادت و نسك، كه سرمايه اصلاح احوال و نفس است، 🔹قلب آنها را كدر و ظلمانى نموده 🔹و آنها را به عجب و خودبينى و كبر و تدلّل و تغمّز و سوء خلق و سوء ظنّ به بندگان خدا وادار نموده. ✅ و اين مشکلات نيز از عدم مواظبت بر اين معجون‌های الهي است. 📛البته معجونى كه با دست ديو پليد و تصرّف نفس سركش فراهم آمد، جز خلق شيطانى از آن زاييده نشود و چون قلب در هر حال از آنها تغذىه می‌نمايد و آنها، صورت باطني نفس می‌شوند. ❌پس بعد از مدتی مداومت، انسان يكى از وليدهاى شيطان می‌شود كه با دست تربيت و در تحت تصرّف او رشد نموده است. ⚫️وقتی چشم مُلكى بسته شود و چشم ملكوتى باز گردد، خود را یک شیطان می‌بيند و در آن حال جز خسران نتيجه‌اى نمی‌برد و حسرت‌ها و افسوس‌ها به حالش سودى ندارد. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه جلسه (2) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 101) سبک شماری نماز! 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۸ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۱۱ – ۱ ،صفحه۴۵۳ ⏪ کفار و پیامبران ۱ – قرآن دارای تذکراتی است که باید انسان از آنها شود. ۲ – مغرور، خود را در ، متفاوت و برتر از سایر مردم می دانند. ۳ – آنهایی که نفس نکرده اند و تنها به فکر می کنند و را فراموش کرده اند ناگهان می شوند و فرصتی برای نجات آنها وجود ندارد. ۴ – افراد ظاهر بین، به و معنویت انسانها که اصل انسان همان است فکر نمی کنند و اگر کار خارق العاده ای از آنها ببینند آنرا و جادو تصور می کنند. ۵ – این افراد خداهای را قبول دارند و از خدای احد و واحد که معرفی می کنند می نمایند. ۶ – آنهایی که با و قلدری خودشان را از دیگران می دانند و به فرمان می دهند به آنها می گویند که همین کارهای را انجام دهید، هدف همین دنیا است و آخرتی در کار نیست. ۷ – آنها خدا و را تکذیب می کنند و دین را ساخته دست می دانند. ۸ – آنهایی که تزکیه نفس نکرده اند و غرورشان مانع از اعتقاد به می شود و در اعتقاداتشان دچار شک و می گردند. ۹ – غرور آنها نباید به حدی برسد که گمان کنند پروردگار فقط مخصوص آنها است و آسمانها و زمین متعلّق به آنها است و حال آن که آنها بیچاره اند. ۱۰ – نباید آنها باعث گردد که وقتی از طریق به آسمانها کردند خود را مستقل بدانند و خدا را منظور نکنند زیرا گاهی از چیزهای بسیار ضعیف و کوچک ضربه می خورند و حتی گاهی از بین می روند. @rahighemakhtoom
الم یعلم بان الله یری (سوره علق) آیا نمی داند که خداوند او را می بیند! 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی @majalezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_قلم 💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌حاکمی دوست داشتنی 🔘مرحوم شيخ صدوق(رضوان الله تعالي عليه) ايشان در امالي خود اين حديث را نقل مي‌کنند؛ 🔹به حضرت امير گفتند که شما به هر حال مهم‌ترين رزمنده اسلام هستيد، پرچمدار پيغمبر هستيد، اگر جنگ تن‌به‌تن است که پياده حرکت مي‌کنيد، ولي وقتي دشمن سواره است، شما بايد سواره برويد. 🔹اين اسبي که شما يا بغله‌اي که شما سوار مي‌شويد و مي‌رويد به جنگ، اين براي کسي است که از روستايي به روستايي يا شهري به روستايي بخواهد باري ببرد يا مسافري ببرد، اين اسب مسافربري است اينکه اسب جنگ نيست، چرا شما اين اسب را سوار مي‌شويد شما که خليفه هستيد، امکانات فراواني داريد پول هم در دست شماست يک اسب خوب تهيه کنيد براي ميدان جنگ، چون دشمن با آن اسب دارد مي‌آيد! 🔹فرمود: «أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ وَ لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَر»، همين يک جمله است؛ منتها اين را مرحوم صدوق در امالي باز کرد. فرمود اسبِ برو برای کسي است که بخواهد بدود. من که در ميدان جنگ از کس فرار نمي‌کنم. کسي هم که فرار کرد من او را تعقيب نمي‌کنم. اين علي دوست‌داشتني نيست؟ 📼فرازی از سوره قلم جلسه هشتم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (22) تفسیر آیه 20 سوره مزمل 🔅🔅🔅 و اقيموا الصلوة و آتوا الزكوة و اقرضوا الله قرضا حسنا و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا و اعظم اجرا(20 مزمل) 🔰تفسیر: 🔘سپس به چهار دستور ديگر در پايان اين آيه اشاره كرده ، و برنامه خودسازى ارائه شده را به اين وسيله تكميل مى‏كند ، مى‏فرمايد : نماز را بر پا داريد ، و زكات را ادا كنيد ، و از طريق انفاقهاى مستحبى به خداوند قرض الحسنه دهيد ، و بدانيد آنچه را از كارهاى خير براى خود از پيش مى‏فرستيد آن را نزد خداوند به بهترين وجه بزرگترين ، پاداش خواهيد يافت. ⏺(و اقيموا الصلوة و آتوا الزكوة و اقرضوا الله قرضا حسنا و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا و اعظم اجرا ) .و استغفار كنيد ، و از خداوند آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است ( و استغفروا الله ان الله غفور رحيم). ⏺اين چهار دستور ( نماز ، زكات ، انفاقهاى مستحبى ، و استغفار ) به ضميمه دستور تلاوت و تدبر در قرآن كه در جمله‏هاى قبل آمده بود مجموعا يك برنامه كامل خودسازى را تشكيل مى‏دهد كه در هر عصر و زمان به خصوص در آغاز اسلام تاثير انكارناپذيرى داشته و دارد. ادامه دارد... 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 102) اهتمام به فهم درست مفاهیم نماز 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔻عقل، قطب فرهنگي جهان بشريت است، براي اينکه خدا ميگويد اگر من انبيا نميفرستادم، عقل عليه منِ خدا احتجاج ميکرد. 🔻سطر آخر مقدمه ثقة الاسلام کليني بر کافی اين است: «کان العقل هو القطب الذي عليه المدار و به يحتج و له الثواب و عليه العقاب»؛ قطب فهم يک ملت، عقل آن ملت است که با آن با خدا احتجاج ميکند با انبيا احتجاج ميکند؛ اما خيليها وهّام هستند و خيال ميکنند عاقل هستند، خيليها خيّال هستند و خيال ميکنند عاقلاند. 🔻مگر عقل به اين آساني بدست ميآيد؟ مگر تا جان کَندن درس و بحث حوزه و دانشگاه نباشد، در عقل نظری کسي عاقل ميشود؟! مگر تا جان کَندن کنار سجاده نماز شب و اربعينگيري و خلوص نيت و مراقبه و محاسبه نباشد کسي در عقل عملی عاقل ميشود؟! عقلی که «عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»در هر جايي و بازاري پيدا نميشود، 🔻آن عقلي که بتواند درباره توحيد و ولايت و نبوت و امامت بينديشد هر جا پيدا نميشود. @rahighemakhtoom
لا إله إلا الله الملك الحق المبين @rahighemakhtoom
📌فراز پایانی دعای نوزدهم صحیفه سجادیه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ . @rahighemakhtoom
📌یک چند 🔰بیمه الهی ✅اقتصاد، پشتوانه ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى شوند. ✅ با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة» ✅ در اسلام جبهه و جنگ و كمك هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه» ✅محبوب خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «ان اللّه یحبّ المحسنین» 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌جامعه میانه رو (افراط و تفریط ممنوع) 🔘پنج آیه پى درپى، مسلمانان را به از دین و مقابله با كفّار فرخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و تمام كرده است. 🔘 وضرر به نفس، قطعى است كه از آیه استفاده مى شود. امّا طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در تهلكه نیست. 🔘 این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه و بازمى دارد. زیرا اگر ثروتمندان ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانه روى در انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده اش را به هلاكت كشانده است. 🔘قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به روى در سفارش نموده و به پیامبرش مى فرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» [اسراء ۲۹]اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آنچنان كه هر چه دارى یكجا ببخشى. 🔹امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مى فرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى وبه بدبختى كشیده شوید. (بحار، ج 93، ص 168) 🔹انسان علاقه دارد كه باشد، لذا قرآن از این استفاده كرده و مى فرماید: نیكى كن كه محبوب هستند. @rahighemakhtoom
💠 📌موقعیت های غیر ساکن 🔻رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: ثَمانِيةٌ اِنْ اُهينُوا فَلا يَلُومُوا اِلاّ اَنْفُسَهُمْ: اَلذّاهِبُ اِلى مائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ اِلَيْها، وَ الْمُتأمِّرُ عَلى رَبِّ الْبَيْتِ، وَطالِبُ الْخَيْرِ مِنْ اَعْدائِهِ، وَ طالِبُ الْفَضْلِ مِنَ اللِّئامِ، وَ الدّاخِلُ بَيْنَ اَثْنِيْنِ فى سرٍّ لَمْ يُدْخِلاهُ فيهِ، وَالْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلطانِ، وَالجالِسُ فىمَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِاَهْلٍ وَالْمُقْبِلُ بِالْحَديثِ عَلى مَنْ لايَسْمَعُ مِنْهُ. 🔳 هشت نفرند كه اگر مورد اهـانت قرار گرفتند، جز خودشان كس ديگرى را سرزنش نكنند: ۱ـ كسى كه به مهمانى و سفره‌اى رود كه دعوت نشده است. ۲ـ مهمانى كه به صاحبخانه دستور دهد. ۳ـ كسى كه از دشمنانش خير و نيكى بطلبد. ۴ـ كسى كه از فرومايگان انتظار فضل و نيكى داشته باشد. ۵ـ كسى كه در يك كار سرّى ميان دو نفر وارد شود كه او را وارد آن راز نكرده‌اند. ۶ـ كسى كه حكومت را سبك بشمارد. ۷ـ كسى كه جايى نشيند كه شايسته آنجا نيست. ۸ـ كسى كه سخن خود را به كسى بگويد كه از او حرف شنوايى ندارد. 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۵ ‌ پ ن: عزیز جان مراقب خودت باش🌷 •┈┈••✾••┈┈• @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا