eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇👇👇
🔰درس بيستم: ابعاد اعجاز قرآن (5) د) وحدت موضوعى (تناسب معنوى آيات) 🔹آيات قرآن به صورت پراكنده و به مناسبتهاى گوناگون نازل شده‌اند و طبيعتاً نبايد ميان آيات، رابطه و تناسبى وجود داشته باشد. در صورتى‌كه با دقتى كه دانشمندان- به‌ويژه در عصر اخير- در محتواى هر سوره انجام داده‌اند، به اين نتيجه رسيده‌اند كه هر سوره، هدف يا اهداف خاصى را- كه جامع ميان آيات هر سوره است- دنبال مى‌كند و مسأله اعجاز در همين نكته است. امروزه اين به وحدت سياق- كه در هر سوره وجود دارد- «وحدت موضوعى» مى‌گويند. 🔹تذكّر لازم‌؛ برخى علاوه بر تناسب آيات، مسأله تناسب سوره‌ها را نيز مطرح ساخته و مى‌گويند: «ترتيب سوره‌ها نيز با تناسب انجام گرفته است.»؛ حتى برخى از اين فراتر رفته و آن‌را شاهدى بر اعجاز قرآن در ترتيب سوره‌ها دانسته‌اند[تفسير نوين؛ ص 19- 20.]. لذا متذكّر مى‌شويم كه: هيچ تناسب معنوى ميان سوره‌ها با يكديگر وجود ندارد و هرگز ترتيب موجود بين سوره‌ها توقيفى نيست؛ بلكه پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به دست صحابه و از روى برخى مناسبتهاى اعتبارى (مانند بزرگى و كوچكى سوره‌ها و از اين قبيل) انجام گرفته است. و) نكته‌ها و ظرافتها در قرآن انواع استعاره، تشبيه، كنايه، مجاز و نكته‌هاى بديع به حدّ وفور به‌كار رفته است؛ در تمامى موارد، چهارچوب شيوه‌هاى متعارف عرب رعايت شده،ولى مورد كاربرد با چنان ظرافت و دقت انجام شده كه موجب حيرت اربابان سخن و نكته‌سنجان عرب گرديده است. سخندانان پذيرفته‌اند كه تشبيهات قرآن، متين‌ترين تشبيهاتى است كه در كلام عرب يافت مى‌شود، جامع محاسن نكات بديع و رساترين بيان، در ارائه فنّ ترسيم معانى است. 🔹ابن اثير، اديب بزرگ جهان عرب، درباره تشبيه، آيه‌ «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِباساً»[1] را مثال مى‌آورد؛ به گفته وى تشبيه شب به لباس به اين جهت است كه تاريكى شب، افراد را از ديد يكديگر پنهان مى‌دارد تا اگر از دشمنى بخواهد بگريزد يا در كمين او بنشيند يا چيزى را از ديد ديگران پنهان دارد، از تاريكى فراگير شب به بهترين شكل بهره ببرد. اين تشبيه از جمله ظرافتهايى است كه تنها قرآن به آن آراسته است و در ديگر كلام منثور و منظوم عرب يافت نمى‌شود ...».[المثل السائر؛ ج 2، ص 135- 133 و 128- 126.] ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🔅صفحه قرآنی رحیق
🔰آنچه در باره اسلام و قرآن گفته اند! 📃به اعتراف ولتر«دینی که محمد آورد بی گمان از مسیحیت برتر بود. در آیین او هرگز یک مرد یهودی حضرت عیسی را به خدایی نگرفتند و یک زن یهودی حضرت مریم را مادر خدا نپنداشتند.» 📋او می گوید: «دین محمد دینی است معقول و جدی و پاک و دوستدار بشریت معقول است زیرا هرگز به جنون شرک گرفتار نگشت و برای خدا همدست و همانند نساخت و اصول خود را بر پایه اسراری متناقض و دور از عقل استوار نکرده...» 📋و به نظر برتراند راسل که از فرهنگ اسلام با عنوان فرهنگ متمایز دنیای اسلام یاد می کند: دین محمد وحدانیت ساده ای بود که با معضلات کلامی تثلیث و حلول پیچیده و بغرنج نگشته بود. پیامبر (اسلام)ادعای الوهیت نداشت و پیروانش نیز چنین ادعایی در حق او نداشتند... برعکس مسیحیت و پاپ!! زیرا فلسفه بافی ها و خرافاتی که در مسیحیت و توسط دستگاه کلیسا به بشر عرضه میشود - همان طور که ذکر شد - آنقدر پیچیده و مبهم و بی محتوا و خرافه است 👈که به اعتراف گوستاولوبون چیزی ساده تر از اصول اسلام نیست که میگوید خدا یگانه است مردم همگی در برابر خدا یکسانند.... شما به هر مسلمان از هر طبقه ای که برخورد کنید، میبینید تمام اصول و آنچه بر او واجب است همه را در قالب چند جمله کوتاه با کمال آسانی می ریزد و همه را بخوبی میداند درست برعکس مسیحیان که به آسانی نمی توانند معنای «تثلیث» و «استحاله» را بفهمند و یا سایر مسائل پیچیده ای که تا استاد در علم لاهوت و ماهر در ریزه کاریهای بحث و جدل نباشند هرگز از آن مطالب پیچ در پیچ بیرون نخواهند آمد.... 🔹و به همین خاطر است که ملتهای زیادی از مسیحیون را میبینیم دین اسلام را میپذیرند ار و آن را بر عسیویت ترجیح میدهند... و به همین سبب است که هر ملتی مسلمان شد. دوباره زیر بار نصرانیت نخواهد رفت خواه پیروز شوند یا شکست بخورند.... 🔹اری این اعترافات دانشمندان غربی است - که در بستر مسیحیت پرورش یافته اند - و با مقداری مطالعه درباره اسلام و قرآن چنین مدعی میشوند که اسلام از آن مطالبی که خرد و عقل سالم از پذیرفتن آن خوداری می کند و در ادیان دیگر نمونه های آن بسیار است بویژه در کتاب مقدس»، کاملا تهی است، یعنی آن تناقضات و پیچیدگیهایی که غالباً در سایر کیشها و آیینهای دیگر دیده میشود در دین اسلام هیچ یک از آنها وجود ندارد. 🌱🌱🌱 📚منبع: قرآن در آثار استاد محمد رضا 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره (6) ﻫُﻮَ ﺍﻟَّﺬِﻯ ﺃَﻧﺰَﻝَ ﺍﻟﺴَّﻜِﻴﻨَﺔَ ﻓِﻰ ﻗُﻠُﻮﺏِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻟِﻴَﺰْﺩَﺍﺩُﻭﺍ ﺇِﻳﻤَﺎﻧﺎً ﻣَﻊَ ﺇِﻳﻤَﺎﻧِﻬِﻢْ ﻭَﻟِﻠَّﻪِ ﺟُﻨُﻮﺩُ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﻭَﺍﺕِ ﻭﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠِﻴﻤﺎً ﺣَﻜِﻴﻤﺎً (آیه 4 سوره فتح) ☑️ آیه ﭼﻬﺎﺭم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . ☑️ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺟﻨﮓ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻱ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺮﺍﻱ ﻟﺸﻜﺮﻳﺎﻥ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻩ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺳﺮّ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﻗﺮﺍﺭﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﻓﻘﻂ ﺍﺳﻠﺤﻪ ﻱ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻣﺴﺎﻓﺮ، ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻤﺸﻴﺮﻱ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻓﺎﻗﺪ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﻄﺮ ﺣﻤﻠﻪ ﻱ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ، ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺳﻔﻴﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺍﺣﺮﺍم ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻱ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻋﻤﺮﻩ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺍﻓﺰﻭﺩ.ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺮﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪ. 🔅🔅🔅 تفسیر 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فضیلت سورۀ فلق و ناس❗️ 📌سوره فلق از سوره هایی است که بنابر تحقیق، در مدینه بر پیغمبر اکرم(ص) نازل شده است. عقبه بن عامر در روایت دیگری نقل می کند که پیغمبر خطاب به من فرمود: آیا می خواهی با فضیلت ترین سوره را به تو بگویم؟ عرض کردم: بلی یا رسول الله(ص)؛ بفرمایید. پیامبراکرم(ص) به من فرمودند: دو سورۀ فلق و سورۀ ناس. می گوید: عرض کردم: یا رسول‏ الله(ص) این دو سوره را به من تعلیم بفرمایید. پیغمبر به من تعلیم فرمود و سوره‏های معوّذتین سوره فلق و ناس را به من یاد داد؛سپس می گوید که حضرت به من فرمودند: در دو هنگام این دو سوره را بخوان. ابتدا هنگامی که خواستی بخوابی این دو سوره را بخوان و سپس هنگامی که از خواب برخاستی. این الفاظ دارای اثر وضعی است. البتّه بحث ما اثر وضعی الفاظ آیات نیست. تنها اثر وضعی منظور نیست، چرا که اثر وضعی منظور بسیار کوچکی است که به صورت تبعی و نه اصیل به آن توجّه شده است. 🌱🌱🌱 🏷 سوره فلق 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
👈یادداشت موقت درخواست همکاری...... چنانچه دوست عزیزی آمادگی همکاری با صفحه رحیق در زمینه انجام تبادل و تبیلغات در دیگر کانال ها رو دارد به پیج بنده اطلاع دهد. 👇👇👇 @jebhefarhangi 📎سنجاق شد📎
baghare108-2.mp3
25.1M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 فرق بین خواندن و تلاوت قرآن❗️ 📌 هنگامی که به روایاتی که سفارش به خواندن قرآن می‏کنند؛ نگاه می کنیم؛ می بینیم که مادّه تلاوت استعمال می شود. 🔹هر خواندن تلاوت نیست، بلکه نوع خاصّی از خواندن تلاوت است. کدام نوع؟ آن نوع خاصّ از خواندن که در کنار خواندن چیز دیگری نیز قرار بگیرد. به این نوع از خواندن، تلاوت می گویند. چه چیزی در کنار خواندن لفظ قرآن باشد؟ 🔰 افراد مختلف اند: 🔹گروهی الفاظ قرآن را می خوانند و به معانی آن توجّه ندارند. تلاوت قرآن این افراد این است که معانی این الفاظ را در کنار خود الفاظ قرار دهند؛ بدین صورت که معنی آن را درک کنند. تنها خواندن لفظ نباشد؛ بلکه در کنار تلفّظ به معنا توجّه کنند. کسانی که قرآن را می فهمند چه کنند؟ این افراد باید فراتر از این که لفظ را می‏گویند و معنا را نیز در کنار آن مورد توجه قرار می‏دهند در معانی آیات تدبّر کنند. این گونه‏ای از تلاوت است همانگونه که نوع قبلی نیز گونه‏ای از تلاوت بود. 🔹در مرحله بعد، تلاوت کننده باید لفظ را بگوید، به معنا توجه کند، سپس در معنا تدبّر کند و پس از آن به آنچه که تدبّر کرد و به دست آورد؛ عمل کند. 🌷🌷🌷 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه ای ارزشمند آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇بهشت و جهنم هم اکنون موجود است! 📎شکل دهنده بهشت و جهنم هرکس خود اوست! 🔅🔅🔅 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه ای ارزشمند آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
hashr_21.mp3
6.25M
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه بیست ویکم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 21.pdf
647.2K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه بیست و یکم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تولی و تبری 10.mp3
31.5M
📌و اما باور ما-(قسمت 329) ☑️تولی و تبری (بخش نهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت 38 - یَا بُنَیَّ احْفَظْ عَنِّى أَرْبَعاً وَ أَرْبَعاً لَا یَضُرُّکَ مَا ….mp3
10.49M
📚شرح و تفسیر حکمت ۳۸ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📄موضوع: دوستی اهداف معرفی ویژگی های دوست بد 📎سوالاتی که در این جلسه به آن پاسخ داده میشود 📎راه های علاج عجب چیست؟ 📎نشانه های خوش خلقی چیست؟ 📎از دوستی با چه کسانی نهی شده؟ 📎نتیجه دوستی با فرد احمق چیست؟ 📎ویژگی های فرد احمق چیست؟ 📎چرا از دوستی با بخیل نهی شده؟ 📎چرا از دوستی با دروغگو نهی شده؟ 📎دوستی با گناهکار چه عاقبتی دارد؟ 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
دعای پانزدهم صحیفه ج2 .استاد مجاهدی.mp3
6.74M
💢شرح و تفسیر دعای پانزدهم 🔈جلسه :دوم 🔰دعای پانزدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) 📋 موضوع اصلی : نیایش به هنگام مبتلا شدن به بیماری یا بروز ناراحتی و گرفتاری ☑️شکر خدا هم بر تندرستی و هم برای بیماری (هم‌سان دیدن سلامتی و بیماری در شکرگزاری) ☑️عظمت نعمت سلامتی و پسندیده بودن تحمل بیماری ☑️شکر بر نیرو و نشاط در عبادت (استفاده از نعمت عافيت در جلب خشنودى خدا) ☑️بیماری عامل تخفیف گناهان و مانع پیدایش غفلت است. ☑️پاک شدن آثار گناه با توبه و بیماری ☑️توجه به آثار وبرکات بیماری ☑️بیماری هشداری برای توبه ☑️دریافت پاداش در مقابل تحمل بیماری و ثبت آن توسط رقیب و عتید ☑️پاداش‌های الهی دربیماری بر اساس فضل و احسان اوست. ☑️قدرشناسی نعمت سلامتی به هنگام بیماری ☑️در خواست محبوب شدن مقدرات الهی و آسان شدن گرفتاری ها ☑️اعتماد بر خدا، كليد همه‌ى درهاى بسته‌ ☑️نعمت‌های خدا بدون منت است 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
بهداشت جسم و جان 7.mp3
27.77M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه هفتم) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
akhlagh -4094 - 1402-11-11-p0.pdf
202.4K
💠 متن 🔹 تاریخ: 1402/11/11 🔹 است آن است که انسان را از ماسوای خدا دور کند و منزه کند او را از حرّمه الله... . 128 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇 آدینه ای صفحه به شیفتگان مکتب علوی و مهدوی 🌸درود خداوند بر این منبری و شاعری که این را شعر سروده 📎پسندیدید به اهلش هدیه کنید. @rahighemakhtoo
📃برگی از کتاب "خورشید مغرب" 4 🔰(سخن از موعود در میان یهود و مسیحیت بود )اینک نام چند كتاب از كتابهاى يهوديت و عهد عتيق، كه در آنها سخنانى دربارۀ موعود آمده است: ☑️كتاب دانيال پيامبر . ☑️كتاب حجّى (حكّا) ى پيامبر. ☑️كتاب صفنياى پيامبر. ☑️كتاب اشعياى پيامبر. 🔹همچنين در كتاب زبور حضرت داود «ع» نيز، در اين‌باره، مطالبى ذكر شده است، چنانكه «قرآن كريم»، از «زبور» و ذكر غلبۀ صالحان در آن، سخن گفته است: 🔹و لَقَدْ كَتَبْنٰا فِي اَلزَّبُورِ، مِنْ بَعْدِ اَلذِّكْرِ، أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ‌ . در اينجا اشاره مى‌كنم كه بشارتهاى مذكور، در آثار مقدس يهود، همه و همه، درست است، پاره‌اى تحقق يافته است و پاره‌اى تحقق خواهد يافت. ليكن آنان حق را نپذيرفتند، نه از زبان حضرت مسيح «ع»، و نه از زبان حضرت محمد «ص» (با اينكه بشارت آمدن اين دو پيامبر بزرگ، در كتابهاى خود يهود، آمده است)، اما از زبان شمشير مهدى خواهند پذيرفت... و اميد داريم، پيش از آن نيز، فرزندان رشيد اسلام بتوانند مزد اينهمه قتل و خيانت، و فساد و جنايت، و پستى و رذالت را كف دست ردۀ جانى و فاسد و ظالم اين قوم... بگذارند. 🔹درهرحال، چه يهود حق پوش بپذيرد و چه نپذيرد، پس از حضرت موسى «ع»، حضرت عيسى «ع» آمد، و او دين موسى را نسخ كرد. اكنون دين يهود، دين منسوخ و شريعت باطله است. و پس از حضرت عيسى «ع»، حضرت محمد بن عبد اللّه «ص»، پيامبر اكرم ما ظهور كرد (پيامبرى كه عيساى مسيح «ع» نيز آمدن او را بشارت داده بود )، و دين مسيح را نسخ كرد. اكنون دين مسيح، دين منسوخ و شريعت باطله است . و از هنگام طلوع اسلام، تاكنون، و تا دامنۀ قيامت، تنها دين آسمانى موجود در روى زمين، دينى كه مبتنى بر وحى و پيامبرى است، دين مقدس اسلام است. و كتاب خدا، در ميان خلق همواره، قرآن است. 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
1_8141735111.mp3
36.93M
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه دهم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها در صفحه قرآنی رحیق تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت هشتم) د) آينده نگرى در انديشه مدرن 🔰ب) نهضت هاى معنوى و معنويت گريز، نظريه برژنيسكى 🔹برژينسكى از منظر سياسى با نظريه برخورد تمدن هاى هانتينگتون و يا پايان تاريخ فوكوياما مخالفتى نمى كند، به اعتقاد او نكته اى كه در تئورى هانتينگتون ناديده گرفته شده عبارت است از درون گسيختگى فرهنگ غربى، به مثابه مهم ترين عامل سقوط اقتدار غرب، و در تئورى فوكوياما خوش بينى افراطى او در باره وضع موجود است. برژينسكى نسبت به آينده بيمناك است از اين جا علل درونى سقوط غرب را كارى تر از علل بيرونى مى بيند. لذت گرايى مادى، مصرف گرايى، خوش گذرانى، ناپارسايى، بوالهوسى و ثروت اندوزى كه نابودگر ساحت معنوى انسان است، علت اساسى و نطفه خود ويرانى فرهنگى غرب است. 🔹با اين ستيزه هاى تمدنى، اساساً مشروعيت، حجّيت، اقتدار و اعتبار معنوى جهانى بى معنا خواهد بود، اينها در ظهور بيرونى شان به صورت امپرياليسم و استكبار جهانى در مى آيند، كه به رسم شيطان، نفس هايى را فريب مى دهند و به دنبال خود مى كشند، اما انسان فاستوس وار سرانجام از دام شيطان مى گريزد، و مى خواهد عهدى ديگر با خدا ببندد، حال زمان قطعى اين عهد كى فرا خواهد رسيد، معلوم نيست، زيرا تقدير انسان با اراده انسانى ظهور مى كند. 🔹در نظر برژينسكى سكولاريسم غربى به عنوان يك موج فرهنگى كه در آن مصرف گرايى صرف، دنياپرستى و صيانت نفس مانند آن به هر قيمت، مفاهيم اصيل يك زندگى خوب را تشكيل مى دهد، در حالى كه طبيعت و سرشت انسانى چيزى فراتر از آن است. در چنين خلأ اخلاقى و معنوى اى است كه دفاع از انسان سياسى چندان معنا نمى دهد. اين عين «خودتباهى فرهنگى» است كه الگو بودن آمريكا و تمدن غربى را به مثابه يك نظام نمونه براى ديگران ضايع مى سازد. 🔹اين تمدن و فرهنگ كه ثروت اندوزى، بوالهوسى و مانند آن را چون وديعه تلقى مى كند، انتقال قدرت تمدن غرب را به نوعى «اقتدار و مرجعيت معنوى»با اعتبار جهانى منتفى مى كند. پس سكولاريسمِ عنان گسيخته در درون خويش نطفه خود ويرانى فرهنگى را پرورش مى دهد، همين سكولاريسم، حقوق بشر را دروغى تام و تمام به نظر مى آورد. لذا همين ارزش هاى قلابى تمدن غربى است كه نيچه در برابر آن نه، مى گويد، و آن را چون ارزش هاى فرتوت اژده هاوار مى خواند كه هستى انسان را به نيستى مى كشاند و بر باد فنا مى دهد. همه منتقدان ارزش هاى غربى از ماركس و كى ير كه گور تا هيدگر برانگيزاننده نهضت هاى انتقادى در تمدن و فرهنگ غربى اند، و تضادهاى درونى را در اين تمدن ايجاد مى كنند. اين تضادها بيان گر شكافى عظيم در متن تمدن غربى است. 👈پست های مرتبط https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21343 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21384 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21430 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21483 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
baghare109-1.mp3
20.26M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اثر وضعی خواندن بعضی از سور قرآن 🎇سوره ها آثار وضعی و حتّی اثر وضعی مادّی دارند؛ مبادا فقط دنبال آن برویم! اگر کسی در رکعت اوّل نافله بعد از نماز عشا سوره واقعه را بخواند، در امور مادّی اش اثر دارد. این مسأله در متون اسلامی وجود دارد. اگر در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره واقعه را بخواند، برای او گشایش مادّی حاصل می شود. سوره واقعه را برای چه می‏خواند؟ به خاطر اثر مادّی اش. کسی بود که بیست سال پیش مُرد. آن موقع می گفتند که ثروتش حدود پانصد میلیون تومان بوده است. صد و هفت ساله بود که مُرد. یکی از رفقای ما نقل می کرد که در اواخر عمر او که چند سالی در بستر افتاده بود و نمی توانست حرکت کند من نزد او رفتم. هنگامی که نماز مغرب و عشایش را خواند؛ دیدم که نافله عشا می خواند. نافله عشا را که می‏خواند؛ دیدم شروع کرد به خواندن سوره واقعه. هنگامی که از خواندن آن فارغ شد و نماز نافله‏اش تمام شد به او گفتم: با این حالت، با زحمت خودت را حفظ کردی. چرا با خواندن سوره واقعه نافله‏ات را طولانی کردی؟ گفت: مگر نمی دانی اگر کسی در نافله عشایش در رکعت اوّل بعد از حمد سوره واقعه را بخواند؛ رزقش وسعت می‏یابد؟چقدر وسعت؟! دیگر چی می خواهی؟! الآن موقعی است که تو باید دقّت کنی در سوره واقعه که چه می گوید. «إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ»؛ نزدیک واقعه هستی. نزدیک مرگ هستی. «لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ . خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ» ؛ قیامت دروغ نیست. از کجا مالت را جمع کردی؟ روی این مسأله فکر کن. این فرد از سوره واقعه تنها به اثر وضعی و وسعت رزق و گشایش مادّی آن بسنده کرده قرآن را تلاوت نمی کند. @rahighemakhtoom