eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
امنیت ایران.mp3
983K
🔅🔅🔅 📌 امنیت ایران زمان:2/31دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (23) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات ✅ 1 ـ ادب الهي در شروع كار 🔸 تذكّر: ✅ الف: ادب دينيِ شروع كار با نام خدا، تنها ره آورد پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيست، بلكه از طليعه‌ي نامه‌ي حضرت سليمان (عليه السلام) به ملكه‌ي سباي بر مي آيد كه ساير پيامبران نيز كارها و مكتوبات خود را با كلمه‌ي طيّبه‌ي (بسم الله الرّحمن الرحيم) آغاز مي كردند: (قالت يا أيّها الملأ إِنّي ألقي إليّ كتاب كريم إنّه من سليمان وإنه بسم الله الرّحمن الرحيم)[ سوره‌ي نمل، آيات 29 ـ 30.] ▪ و از روايات اهل بيت (عليهم السلام) استفاده مي شود كه همه‌ي كتب آسماني با مضمون اين كريمه آغاز شده است: «ما أنزل الله من السماء كتاباً إلاّ وفاتحته بسم الله الرحمن الرحيم»[ نورالثقلين، ج1، ص6.] و اين سيره‌ي مشترك همه پيامبران الهي بوده است؛ زيرا مهمترين خط حاكم بر رسالت همه‌ي مرسلان الهي، دعوت به «الله» بوده است و در نامه‌ي كريمانه‌ي حضرت سليمان (عليه السلام) نيز پس از نام خدا، دعوت به پذيرش توحيد مطرح شده است: (ألّا تعلوا عليّ وأتوني مسلمين)[ سوره‌ي نمل، آيه‌ي 31.]و نبايد پنداشت كه در اين نامه‌ي توحيدي، سليمان پيامبرْ نام خود را بر نام خدا مقدّم داشته است: (إنّه من سليمان وإنه بسم الله...)؛ زيرا جمله‌ي (إنه من سليمان...) ادامه‌ي سخن گزارشگر (ملكه سباي) است، نه طليعه‌ي نامه‌ي حضرت سليمان.[ شايسته است در مكاتبات رسمي حكومتي نيز ذكر مبداي و مقصد (از... به...) پس از آيه‌ي كريمه‌ي بسم الله قرار گيرد.] ✅ ب: سرّ نافرجامي كاري كه با نام خداي سبحان آغاز نگردد و جامع حسن فعلي و فاعلي نباشد آن است كه بقا تنها از آن وجه خداست: (كلّ من عليها فانٍ ويبقي وجه ربّك ذوالجلال والإكرام)[ سوره‌ي الرحمن، آيات 26 ـ 27.]، (كلّ شي ء هالك إلاّ وجهه)[ سوره‌ي قصص، آيه‌ي 88]و اگر كاري براي «وجه خدا» نبود و از بقا سهمي ندارد. ▪ وجه خدا همان فيض اوست كه در همه‌ي عوالم هستي ظهور دارد و بدون آن نه فاعل از بقا سهمي دارد و نه فعل او. ▪ قرآن كريم با تبيين انحصار بقا در «وجه الله»، هم راز حيات جاودانه‌ي كار نيك و هم رمز هلاكت و فناي كار باطل را بيان مي كند. هلاكت و فناي ماسواي وجه الله تنها مربوط به آينده نيست، بلكه هم اكنون جز وجه خدا همه چيز هالك و فاني است[كلمه‌ي «هالك» و «فاني» مشتق است و استعمال مشتق در مورد آينده، به اتفاق، مَجاز و نيازمند قرينه است و اما اختلاف در حقيقت يا مجاز بودن مشتق، نسبت به گذشته (ما انقضي عنه التلبس) است.] ▪ بنابراين، در جهان هستي تنها «وجه الله» و آنچه به نام او و براي وجه اوست باقي است و آنچه به نام او و براي او نيست، هم اكنون هالك و فاني است و چنين نيست كه جز «وجه الله» حقيقت مستقل ديگري به نام «آسمان»، «زمين» و... نيز باشد؛ زيرا آنچه از هستي بهره اي دارد وجه و آيت اِلهي است: (أينما تولّوا فثَمّ وجه الله)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 115.]. بنابراين، اگر آيت و وجه الله بودن از چيزي گرفته شود، آن چيز ديگر «باقي» نيست. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
عناصر محوری ▪️ انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾،[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می‌ یابند و برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می‌ رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾؛[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست: یكی از آن عناصر، مسئله توشه است، دوم مسئله راحله است، سوم مسئله مقصداندیشی و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است. در جریان توشه چه در سورهٴ مباركهٴ بقره، چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾،[3] اجتناب از معاصی، امتثال واجب‌ ها، توفیق انجام مستحبّات، توفیق ترك مكروهات اینها ره توشه ماست، یك مسافر زادی می ‌طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است، همین است كه توشه راه باشد. ▪️ عنصر دوم عنصر راحله است برخی این راه را پیاده می‌ روند و برخی سواره می ‌روند، آنها كه این راه را سواره طی می‌ كنند آسان ‌تر و سریع‌ تر طی می ‌كنند. اگر خدا ما را به سرعت فرا خواند فرمود: ﴿وَ سَارِعُوا﴾[4] و اگر بعد از سرعت ما را به سبقت تشویق كرد فرمود: ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾[5] و ﴿سَابِقُوا﴾[6] این سبقت ‌گیری بعد از آن سرعت است، وقتی سرعت و سبقت میسور یك سالك خواهد بود كه او سواره برود، وگرنه انسانِ پیاده نه توفیق سرعت دارد و نه توفیق سبقت، بنابراین اگر كسی زاد داشت ولی راحله نداشت، او با كُندی این راه را طی می‌ كند. وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[7] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مطیه و مركب عبارت از نماز شب است، امتطاء یعنی «أخذ المطیة»، مَطیه آن مركب راهوار را می‌ گویند كه در بین راه نماند و صاحبش را «ابن ‌السبیل» نكند. فرمود نماز شب مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می ‌رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد، سواره این راه را طی می ‌كند. ▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی‌ گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا( سلام الله علیه) و همین‌ طور از وجود مبارك امام حسن عسكری(سلام الله علیه) رسیده است كه «لَيْسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّيَامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اَللَّهِ»[8] عبادت در این نیست كه انسان نمازها وروزه ‌های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است نماز مستحب و نافله هم مشخص اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی است و مقصودیابی، بحث‌ های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر است و درایت. این درایت اگر با عمل همراه باشد انسان هم راه را طی می ‌كند، هم به مقصد می‌ رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. بنابراین آنچه از وجود مبارك امام عسكری به ما رسیده است، تهیه كردن این سه عنصر محوری، یعنی هم زاد و توشه مسافرت هم راحله و مركب سفر و هم تفكّر درباره مقصد و مقصود است. 📚 پیام به همايش امام حسن عسكري (عليه السلام) تاریخ: 1391/02/11 📝 پی نوشت: [1] . سورهٴ انشقاق، آیهٴ 6. [2] . سورهٴ سجده، آیهٴ 22. [3] . سورهٴ بقره، آیهٴ 197. [4] . سورهٴ آل‌عمران، آیهٴ 133. [5] . سورهٴ بقره، آیهٴ 148؛ سورهٴ مائده، آیهٴ 48. [6] . سورهٴ حدید، آیهٴ 21. [7] . بحارالأنوار، ج75، ص380. [8] . تحف العقول، ص442 و 448. 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب آیت الله 🔅🔅🔅 📌 برخی آموزش های مورد نیاز 🍃 آموزش مهارت کارآمد: 🌱رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: به فرزندانتان تیراندازی بیاموزید. 🌱در حدیثی دیگر می فرماید: به فرزندانتان شنا بیاموزید. @rahighemakhtoom
برشی از (23) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات ✅ 1 ـ ادب الهي در شروع كار ▪ قرآن كريم، هلاكت ماسواي وجه الله را با چند مَثَل گويا ترسيم كرده است: ✅ 1 ـ (والذين كفروا أعمالهم كسراب بقيعة يحسبه الظَمْآن ماءً حتي إذا جاءه لم يجده شيئاً ووجد الله عنده فَوَفّاه حسابه والله سريع الحساب)[ سوره‌ي نور، آيه‌ي 39. تعبير لطيف اين كريمه «لم يجده شيئاً» است، نه لم يجده شيئاً؛ زيرا لاشي ء، قابل وجدان و يافتن نيست.]. رهگذر تشنه در بيابان، سراب را آب مي پندارد و براي دستيابي به آن مي شتابد، ولي هر چه پيش مي رود به مقصود خود نمي رسد. كافران كه همواره در پي سرابِ باطلند، در هنگام مرگْ در مي يابند كه كارشان از آغاز هدر بوده است، نه اين كه كارهاي آنان سهمي از بقا داشته باشد، ولي در آن هنگام كارشان را نابود كنند. ✅ 2 ـ (وقدمنا إلي ما عملوا من عمل فجعلناه هباءً منثوراً)[ سوره‌ي فرقان، آيه‌ي 23.]. از اعمال تبهكاران در اين آيه‌ي كريمه به «هباء منثور» (ذرّات پراكنده در هوا) ياد شده است؛ زيرا پراكنده شدن ذرات هر چيزي در هوا، مايه‌ي زوال صورت آن چيز است در حالي كه خصوصيت هر چيزي به صورت طبيعي آن است. ✅ 3 ـ (يا أيّها الذين آمنوا لاتبطلوا صدقاتكم بالمنّ والأذي كالّذي ينفق ماله رئاء الناس ولا يؤمن بالله واليوم الآخر فمثله كمثل صفوان عليه تراب فأصابه وابل فتركه صلداً لايقدرون علي شي ء ممّا كسبوا والله لايهدي القوم الكافرين)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 264.]. اعمال رياكارانِ منكر مبداي و معاد، همانند تخته سنگ لغزاني است كه قشري از خاك آن را پوشانده باشد و باراني درشت قطره بر آن ببارد و در لحظه اي آن را شسته، به صورت سنگي روشن درآورد. ▪ كسي كه ابتر بودن كار خود را در دنيا نمي بيند، همانند تيراندازي است كه در تاريكي شب هدفي را نشانه مي گيرد و به گمان اصابت، شادمان است؛ اما همين كه روز برآمد، مي بيند تير او به هدف و كارش به مقصد نرسيده است. در قيامت كه ظرف ظهور حقايق است، نافرجامي كارهاي باطل ظهور مي كند. 🔹 حاصل اين كه، آنچه با وجه الله پيوندي ندارد هم اكنون ابتر، فاني و هالك است و آنچه براي خداست تا ابد از گزند مرگ مصون است. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 والی بقا زمان:2/22دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳ نگاشت 21: نکات تفسیری آیات 21 تا 26 كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا : «21»وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا : «22» 🔸 وَ جِي‌ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى‌🔸 «23» يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي «24» فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ «25» وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ «26» 🌿🌿🌿 ▫ «جِی‌ءَ»: آورده شد. مراد از حاضر آوردن دوزخ، پدیدار کردن و نشان دادن آن است ▫ «یَتَذَکَّرُ»: به خود می‌آید. بیدار و هوشیار می‌شود. متوجّه می‌گردد و پند می‌گیرد. «أَنّی»: کی؟ این واژه اسم استفهام است و معنی نفی دارد. ▫ «الذِّکْری»: به خود آمدن. بیداری و هوشیاری. پند گرفتن. ✅ ۱ - روز قیامت، زمان عرضه جهنم بر حاضران (و جاْىء یومئذ بجهنّم) 🔹 مراد از «آوردن جهنم به صحنه قیامت»، ممکن است انتقال آن به محشر و یا اظهار آن براى اهل محشر باشد. گفتنى است که در سوره هاى دیگر از نوع دوم سخن به میان آمده است. ✅ ۲ - جهنم، قابل مشاهده براى تمام اهل محشر (و جاْىء یومئذ بجهنّم) ✅ ۳ - حاضران در صحنه قیامت، در آغاز برپایى آن جهنم را مشاهده نمى کنند.* (و جاْىء یومئذ بجهنّم) ✅ ۴ - جهنم، مقهور کارگزاران صحنه قیامت و عرضه آن بر اهل محشر بر عهده آنان است. (و جاْىء) 🔹 مجهول آوردن فعل «جىء»، بر وجود مأمور براى آوردن جهنم دلالت دارد. ✅ ۵ - قابلیت جهنم براى نقل و انتقال (و جاْىء یومئذ بجهنّم) ✅ ۶ - خطاکاران در قیامت با مشاهده جهنم، فرصت هاى از دست رفته را به یاد آورده و متوجّه آثار و پیامدهاى کردار خویش مى گردند. (یومئذ یتذکّر الإنسن) 🔹 «ال» در الإنسان»، ممکن است عهد ذکرى و اشاره به انسانى باشد که در آیات پیشین، فریفته نعمت ها و شِکوه گزار تنگدستى ها معرفى شده است. هم چنین مى تواند براى استغراق باشد و تذکر یافتن را به همه انسان ها تعمیم دهد. آیات بعد، احتمال نخست را تقویت مى کند. ✅ ۷ - رفاه زدگان و ذلّت پنداران فقر، تنها به هنگام مواجه شدن با حوادث قیامت، به خطاى خویش پى برده، حقیقت را در خواهند یافت. (فأمّا الإنسن إذا ما ابتلیه ... یومئذ یتذکّر الإنسن) ✅ ۸ - مال دوستان و حرام خواران، در آخرت به ارزش حقیقى ثروت و لزوم مصرف آن در اطعام گرسنگان و فواید بزرگداشت یتیمان، پى خواهند برد. (لاتکرمون ... و لاتحضّون ... تأکلون ... تحبّون ... کلاّ ... یومئذ یتذکّر الإنسن) ✅ ۹ - قیامت، روز آشکار شدن حقایق براى همگان (یومئذ یتذکّر الإنسن) ✅ ۱۰ - کوبیده و نرم شدن زمین، احساس حضور در پیشگاه خداوند و صفوف فرشتگان و مشاهده جهنم، برطرف سازنده غفلت هاى انسان و احیاگر حس پندپذیرى در او است. (إذا دکّت الأرض ... یومئذ یتذکّر الإنسن) 🔹 «یومئذ»، بدل براى «إذا» در «إذا دکّت الأرض...» و جمله «یتذکّر الإنسان» جزا براى آن است. ✅ ۱۱ - برطرف شدن غفلت ها در قیامت، سودى به حال انسان ندارد. (و أنّى له الذکرى) ✅ ۱۲ - در قیامت، هیچ زمینه اى براى تأثیر پند و موعظه وجود ندارد و شناخت حقیقت بى ثمر است. (و أنّى له الذکرى) 🔹 «أنّى»; یعنى، «کیف» و «من أین» (چگونه و از کجا)، (العین). بنابراین استفهام انکارى در آیه شریفه متوجّه زمینه ها و عوامل است; یعنى، «چه عامل تأثیرگذارى وجود دارد که تذکر را براى انسان مؤثّر سازد؟» ▪ «[عن رسول اللّه فى قوله تعالى «و جىء یومئذ بجهنم» انّه] قال: یجىء بها سبعون ألف ملک یقودونها بسبعین ألف زمام;[ مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۷۴۱; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۵۷۵، ح ۲۴.] [از رسول خدا(ص) درباره قول خداى تعالى «و جىء یومئذ بجهنم» روایت شده که ]فرمود: هفتاد هزار فرشته، جهنم را با هفتاد هزار بند مى کشند و مى آورند». 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 عناصر محوری سلوک الهی زمان:6/21دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
Tafsir_107.mp3
24.25M
آغاز جلسات تفسیری سوره 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
Tafsir_108.mp3
12.47M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
آیت الله جوادی آملی ؛ امام عسکری(سلام الله علیه) فرمود: راه رسیدن و قُرب الی الله فراوان است، ولی بهترین، نزدیک‎ترین و آسان‌ترینش نماز شب است؛ یک مسافر به هر حال ره‌توشه می‌خواهد، ره‌توشه‌اش را آیه سوره مبارکه «بقره» مشخص کرد: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾ مگر می‌شود مسافر بدون زادراه حرکت کند؟! فرمود: تقوا زاد راه است، اما هر مسافری سواره نیست، زادِ راه دارد، هر انسان پارسایی سواره نیست، بعضی‌ها باتقوا هستند ولی پیاده‌اند، لنگان لنگان می‌روند، بعضی‌ها باتقوا هستند سواره می‌روند. ایشان تصریح كردند: وجود مبارک امام عسکری فرمود این راه را بخواهید لنگان لنگان بروی به مقصد رسیدن شما بسیار سخت است، یک مَرکَب خوب تهیه کن که تو را سریع برساند. فرمود وصول به خدا بدون مرکَبِ نماز شب ممکن نیست؛ برای اینکه زودتر و بهتر به این سفر خاتمه دهی و به مقصد برسی، تنها راه آن نماز شب است. درس اخلاق 95/9/18 @rahighemakhtoom
📌 امام عسکری علیه‌السلام و ایجاد شبکه جهانی ▪ رهبر انقلاب اسلامی: «حضرت عسکری علیه‌السلام در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکه‌ی عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.» ۱۳۸۲/۲/۲۰ ▪ شهادت حضرت ابن الرضا ابا محمد امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس امام عصر(عج) تسلیت می گوییم.التماس دعا @rahighemakhtoom
▪ امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در شهر سامرا با تمام دنیای اسلام رابطه برقرار کرده بود ▫ بعد از حرکت حضرت رضا به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکی از اتفاقاتی که افتاد، همین بود. شاید اصلاً در محاسبات امام هشتم (علیه‌السّلام) این موضوع وجود داشته. قبل از آن، شیعیان در همه‌جا تک و توک بودند؛ اما بی‌ارتباط به هم، نا امید، بدون هیچ چشم‌اندازی، بدون هیچ امیدی؛ سلطه‌ی حکومت خلفا هم که همه جا بود؛ قبلش هم هارون بود با آن قدرت فرعونی. حضرت که به‌طرف خراسان آمدند و از این مسیر عبور کردند، شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آنها می‌گذاشت؛ اصلاً مردم مثل چنین شخصیتی را ندیده بودند. قبل از آن، چقدر از شیعیان می‌توانستند از خراسان حرکت کنند و به مدینه بروند و امام صادق را ببینند؟ اما در این مسیر طولانی، همه جا امام را از نزدیک دیدند؛ چیز عجیبی بود؛ کأنّه انسان پیغمبر را مشاهده کند. آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع - که هرچه می‌پرسی و هرچه می‌خواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلاً مردم آن را ندیده بودند - ولوله‌یی راه انداخت. ▫ امام به خراسان و مرو رسیدند. مرکز هم مرو بود، که در ترکمنستانِ فعلی واقع شده است. بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند. هم ورود امام - که نشان دادن جلوه‌یی از چیزهای ندیده و نشنیده‌ی مردم بود - و هم شهادت آن بزرگوار - که داغ عجیبی بنا کرد - در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه این‌که حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند... ▫ بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری (علیهم‌السّلام) چنین حادثه‌یی اتفاق افتاده. حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود - یک شهر بزرگِ آن‌چنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند - توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، می‌فهمیم اینها چه‌کار می‌کردند. ▫ بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» - با همان معنای اسلامیِ خودش - قرار می‌گرفتند و با مردم حرف می‌زدند. به‌نظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما می‌بینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا می‌آورند و در سنین جوانی - چهل و دو سالگی - ایشان را به شهادت می‌رسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت می‌رسند؛ اینها همه نشان‌دهنده‌ی حرکت عظیم ائمه (علیهم‌السّلام) و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. با این‌که دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعین‌حال ائمه (علیهم‌السّلام) این‌گونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید. ۱۳۸۲/۰۲/۲۰ ▪️ شهادت حضرت ابن الرضا ابا محمد امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس امام عصر(عج) تسلیت می گوییم.التماس دعا @rahighemakhtoom
⏺قبح رغبت به امور ذلت بار⏺ 🏴 شهادت جانگداز حضرت امام حسن عسکری(ع) به پیشگاه پربرکت حضرت صاحب الزمان(عج) و بر تمامی مسلمانان تعزیت و تسلیت باد 🏴 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳️«امام» و «قرآن» عِدل هم هستند / کسی که بمیرد و قرآن را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است / قرآن می تواند انسان «حی لایموت» بپروراند 🔹 بشارتی که به شما عزیزان می توان داد آن است که شما وارثان مردان و زنان بزرگ این سرزمین هستید؛ ارث دو قسم است، یک ارث مادی داریم که تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی رسد، اما یک ارث معنوی داریم که «العلماء ورثة الأنبياء» از مصادیق آن است، در اینجا تا وارث نمیرد چیزی به او نمی دهند، لذا فرمود «موتوا قبل أن تموتوا»، کسی که دنیا و امور دنیوی در او بمیرد، چنین شخصی اخروی و ابدی می شود و همواره زنده است و این فضیلت در فضای علمی رفسنجان و عالمان این شهر کاملاً محسوس است که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از این جمله بودند. 🔷 اگر در مورد «امام» فرمودند «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است»؛ کسی که مرگ او مرگ جاهلی باشد معلوم می شود زندگی و حیات او نیز جاهلی بوده است چراکه مرگ هر شخص، عصاره زندگی اوست. 🔷 از آنجا که «امام» و «قرآن» عِدل هم هستند، در نتیجه کسی که بمیرد در حالی که قرآن را نشناخته است نیز به مرگ جاهلیت مرده است! در واقع تلاش شما جامعه را از جاهلیت نسبت به قرآن و در نتیجه مرگ جاهلی نجات می دهد. شما پرچمِ حیات بخشی به جامعه را به دست گرفته اید و آن را برافراشته اید، چرا که قرآنی که «حی لایموت» است، می تواند انسان «حی لایموت» بپروراند. ▫ دیدار با اعضای همایش ملی «بررسی اندیشه‌های تفسیری آیت ‌الله‌ العظمی جوادی آملی»، @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 شهادت امام عسکری علیه السلام زمان:5/04دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
اخلاق.شهادت امام عسکری.جوادی 95.mp3
5.23M
جلسه درس استاد آملی در سال 95 به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام زمان::28/45دقیقه 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
اخلاق.شهادت امام عسکری.جوادی 95.pdf
185.2K
📌 جلسه درس استاد آملی در سال 95 به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌📌 شرک خفی ▪️ شهادت و رحلت جانسوز امام یازدهم امام حسن عسکری (سلام الله علیه) را به پیشگاه ولی عصر (اواحنا فداه) و عموم علاقمندان به قرآن و عترت تسلیت عرض می ‌کنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌کنیم به برکت این خاندان، آنچه خیر و صلاح و فلاح ملت اسلامی است، خدای سبحان عطا کند و در آستانه امامت ذخیره عالم، وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) هستیم، امیدواریم فیض و فوز آن ذات مقدس به برکت الهی شامل همه شما و علاقمندان به قرآن و عترت بشود. ▪️ مطلبی که باید از وجود مبارک امام عسکری به عرضتان برسد این است که آن حضرت به ما فرمودند مهم ‌ترین و اصلی‌ ترین رسالت انبیاء، نشر توحید است که ما موحّدانه زندگی کنیم و موحّدانه مسئولیت ‌ها را بپذیریم و اجرا کنیم و موحّدانه رحلت کنیم. در قرآن کریم این آیه مطرح است که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛[سوره یوسف، آیه106.] توحید یک گوهر کمیاب و گرانبهاست، این آیه دارد که اکثر مؤمنین مشرک هستند! یعنی هزار مؤمن را که شما در کنار هم قرار بدهید، هزار موحّد اگر در یکجا بنشینند، نهصد نفرشان مشرک ‌اند! این آیه یعنی چه؟ فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾، خیلی درک این آیه سخت است! از امام (سلام الله علیه) سؤال کردند که این آیه چه می ‌گوید؟ می‌ گوید اکثر مؤمنین مشرک ‌اند؟! فرمود همین که می ‌گویند اگر فلان کس نبود کار ما حل نمی ‌شد «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»؛[تفسیر نور الثقلین، ج2، ص476. ] اول خدا دوم فلان شخص! خدا اولی نیست که دومی داشته باشد. نباید بگوییم اگر فلان کس نبود مشکل ما حل نمی ‌شد، فلان کس هر چه هست داده خداست. باید بگوییم خدا را شکر که به وسیله فلان شخص، مشکل ما حل شد. نه اینکه اگر فلان کس نبود مشکل ما حل نمی ‌شد. در قبال خدا در کنار خدا، یک شخص یا یک شیئی را دیدن، این شرک است. به ما گفتند که حتی در نماز توحید یادتان نرود، وقتی می‌ خواهید از سجده به حالت قیام برخیزید بگویید: «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»[الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏3، ص338. «عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَیوبَ عَنْ سَیفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی بَكْرٍ الْحَضْرَمِی قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا قُمْتَ مِنَ الرَّكْعَةِ فَاعْتَمِدْ عَلَى كَفَّیكَ وَ قُلْ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ فَإِنَّ عَلِیاً ع كَانَ یفْعَلُ ذَلِك‏». ] نه تنها در نماز، نه تنها رکوع و سجود من به حول و قوه الهی است، در تمام کارها «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ»، بخواهم درس بگویم، بخواهم درس بخوانم، بخواهم سر پست بروم، بخواهم مدیریت بکنم، «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ». این می‌ شود توحید. ▪️ لذا وجود مبارک امام حسن عسکری فرمود آدم باید خیلی مواظب باشد: «أَنَّ الشِّرْكَ أَخْفَی مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ فِی اللَّیلَةِ الظَّلْمَاءِ عَلَی الْمِسْحِ الْأَسْوَد»؛ فرمود اگر یک شب تاری، یک مور سیاهی، روی سنگ سیاهی، آرام بخواهد حرکت کند کسی صدای حرکت پای او را نمی‌ شنود. وجود مبارک امام عسکری که امروز روز شهادت اوست فرمود، شرک از این ظریف ‌تر، مخفی ‌تر و پیچیده‌ تر است. به قدری دقیق و رقیق است که انسان متوجه نیست. اگر یک مورچه‌ ای در شب تاری روی سنگ صافی که سیاه است حرکت کند، نه دیده می ‌شود و نه صدای پایش شنیده می ‌شود. اینکه ما هر کسی پُستش عوض شده، جهتمان را عوض می ‌کنیم یا یک کسی چیزی پیدا کرده بیشتر تملّق بکنیم، این با توحید سازگار نیست. 📚 سخنرانی در روز شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) تاریخ: 1396/09/06 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 شرک پنهان زمان:4/57دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
‎_الله_جوادی_آملی 🔅🔅🔅 امام زمان(عج) موجود موعود است که کل نظام کائنات را در دست خود دارد و به همین خاطر باید کل این جهان را بشناسد تا اینها را به مقصد برساند؛ اگر انسانیت و مسایل سیاست و اقتصاد و معرفت شناسی و سایر شمول انسانی در کف دست ایشان نباشد چگونه در عصر ظهور جامعه بشری را به عقل کامل می رساند؟ تا زمانی که مردم در صحنه نباشد رهبران الهی تنها می مانند و تا زمانی که این مردم عقل نداشته باشند در صحنه حضور نمی یابند؛ حوزه و دانشگاه باید حدیث عرفنی نفسک را برای جامعه تبیین کرده و عملی کنند؛ آنها باید این سه بخش علوم یعنی معرفت الله، معرفت رسول الله و معرفت ولی الله به خوبی تبیین شده و درسی شودتا زمانی که مردم ظهور و حضور علمی نداشته باشند، جهان پر از عدل و داد نمی شود. آیت ‏الله جوادی آملی روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه سیزدهمین همایش بین‎المللی دکترین مهدویت 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
ادب حضور.mp3
960.9K
🔅🔅🔅 📌 ادب حضور زمان:2/30دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 خاتم الاولیاء 🔹 هیچ بشری همتای امام معصوم نیست و برای ولیّ عصر (ارواحنا فداه) خصوصیتی است كه این خصوصیت در دیگر امامان معصوم پوشیده بود و در آن حضرت روشن است و آن وارث زمین بودن است. دیگر امامان معصوم در عین حال كه وارث بودند، مورّث هم بودند؛ یعنی هم امامت را ارث می ‌بردند و هم به ارث می ‌نهادند. 🔹 نكته ظریفی مرحوم سید حیدر آملی كه از مفاخر این سرزمین است دارد و آن این است كه خاتم اولیا وارث منحصر به فرد است؛ یعنی همانند دیگر امامان نیست كه هم وارث باشد و هم مورِّث، بلكه تنها وارثی است كه همه كمالات سَلَف را به ارث برده است و بعد از او ولیّ ای نخواهد آمد و این معنا را از تعبیر قرآن كریم كه فرمود: ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾[سوره قصص، آیه5. ] استفاده كرد، می‌ گوید وقتی خبر با الف و لام ذكر شد مفید حصر است؛ یعنی این حضرت فقط او وارث است و دیگران وارث محض نیستند.[مقدمات من کتاب نص النصوص فی شرح فصوص الحكم، ص241. ] خاتم اوصیا و خاتم اولیا تمام كمالات انبیا و امم گذشته را به ارث برده است؛ لذا همه معجزات انبیای گذشته را ولیّ عصر داراست. اگر انبیای گذشته هركدام دارای اعجاز خاص بودند، همه آن معجزات با دست توانمند ولی عصر ظهور می ‌كند، زیرا هدف همه انبیا را او باید اجرا كند؛ سرزمین مرده را با نور عدل زنده كند. 🔹 مصداق این كریمه وقت ظهور آن حضرت عملی می‌ شود، خدای سبحان فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾؛[سوره حدید، آیه17. ] یعنی بدانید خداوند زمین مرده را زنده می ‌كند، امامان معصوم در ذیل این آیه چنین تفسیر كرده‌اند: یعنی زمینی كه به وسیله شرك و ظلم مرده بود، به وسیله توحید و عدل زنده می‌ شود. وقتی ولیّ عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد سراسر عالم را توحید و عدل زیر پوشش خود می ‌گیرد، زمینی كه با شرك مرده بود با توحید زنده می‌ شود، سرزمینی كه با ظلم مرده بود با عدل زنده می‌ شود ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، چون عدل ولیّ عصر جهانی است باید معجزات همه انبیا را یكجا داشته باشد تا در مورد لزوم از همه آن معجزات بهره ببرد؛ لذا هیچ انسان كاملی همانند خاتم الاوصیاء وارث انبیا و ائمه گذشته نیست، منتها این خاتم الاولیاء مخزن همان خاتم الانبیاء است؛ یعنی وجود مبارك نبی اكرم خزینه‌ ای دارد كه این فیوضات از آن خزینه گرفته می‌ شود و خاتم الاوصیاء یعنی امام عصر (ارواحنا فداه) مخزن خاتم النبیین است؛ لذا سرزمین مرده را به وسیله ولیّ عصر خدا زنده می ‌كند. 📚 سخنرانی پیرامون مقام و شخصیت امام زمان (عج) در شهرستان آمل تاریخ: 1363/02/27 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (24) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات ✅ 2 ـ قداست و بركت نام خدا ▪ قرآن كريم معارف و احكامي را براي اسماي خداي سبحان بيان مي كند؛ مانند اين كه نام خدا همانند ذات اقدس او منزّه و مقدّس و همچنين مبداي و منشاي بركات فراواني است و بر اين اساس، انسانها را با دو وظيفه اي كه در برابر نام خدا دارند آشنا مي كند: ▪ وظيفه‌ي اوّل تسبيح نام خداست: (فسبّح باسم ربّك العظيم)[ سوره‌ي واقعه، آيات 74 و 96]، (سبّح اسم ربّك الأعلي)[ سوره‌ي اعلي، آيه‌ي 1.]. تسبيح، تقديس و تنزيه نام خدا آن است كه نه آن را در امور باطل به كار برند و نه در كار حق از آن غفلت كنند و نه در كنارِ آنْ نام ديگري را ياد كنند. همان گونه كه مقتضاي تسبيح و تقديس ذات اقدس الهي آن است كه هر نقصي را از حريم او سلب كنند و آن ذات را مبدأ مستقل هر اثر و منتهاي بالذات هر صيرورت بدانند و در كنار ذات او هيچ ذاتي را مستقل ندانند. ▪ همان طور كه خداي سبحان در مقام ذات خود منزّه از هر عيب و نقص است و بايد تنزيه شود، در مقام «اسم» نيز كه نشانه‌ي ذات اقدس اوست بايد تقديس و تنزيه شود و يكي از مراتب تنزيه اسم خدا آن است كه نه در عرض نام او نامي ذكر شود و نه در طول آن. بنابراين، هم آنچه برخي منحرفان مي گفتند: «به نام خدا و به نام خلق...» نارواست و هم آنچه ناآگاهان مي گويند: «اول به نام خدا بعد به نام...». چنين ذكري از نام خداوند، توهين است، نه تنزيه. ▪ پس از نزول آيه‌ي كريمه‌ي (فسبّح باسم ربّك العظيم) پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: آن را در ركوع نماز قرار دهيد: «اجعلوها فى ركوعكم» و پس از فرود آمدن كريمه‌ي (سبّح اسم ربّك الأعلي) فرمودند: آن را در سجود نماز بگذاريد: «اجعلوها فى سجودكم»[ وسائل الشيعه، ج6، ص328.] ▪ و از اين رو در ركوع نماز «سبحان ربّى العظيم وبحمده» و در سجود آن «سبحان ربّى الأعلي وبحمده» به عنوان ذكر و تسبيح تشريع شد و اين نيز نشانه اي از اهميّت تقديس نام خداي سبحان است. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (105) 🔅🔅🔅 ✳ اصل پنجم. عنصر محوري كه جامع اضلاع سه گانه مثلّث مباركِ دانشگاه، دفتر نهاد و دانشجو است، همانا احراز هويّت اصيل انساني است كه به تعبير امام راحل)قده(،«كليد تمام كليدها و چراغ همه چراغ هاي معارف است».[ مصباح الهدايه، مصباح 13، ص18] چون بقاي روح مجرّد بشر، همانند حدوث او، با نفحِ مستمرّ ومستقرّ صورت مي پذيرد، معرفت چنين دَم الهي بدون شناخت نافخ و دمنده غيبي او نخواهد بود. جامعه زنده با شهود مَبْدأ دميدن كه مخزن همه علوم و فنون است، نه به اندك قانع مي شود و نه ديدش را محصور ذرّه مي كند؛ مور بر دانه از آن لرزان شود كو زخرمن‌هاي پُر اعمي بود صاحب خرمن همي گويد كه هي اي زكوري پيش تو معدوم شيء آدمي ديدست و باقي لحم و پوست هر چه چشمش ديده است، آن خير اوست چشم حِسّ افسرده بر نقش قمر تو قمر مي‌بيني و او مستقرّ [مثنوي معنوي، دفتر ششم، ابيات 817 ـ 806.] ▫ براي فنّ آوري در بخش علم و عدل و زدودن فقر فرهنگي و فساد اخلاقي و تبعيض از حوزه و دانشگاه اوّلاً و در فضاي عمومي كشور ثانياً،سرمايه اي بهتر از پرواز با دو بالِ عقلِ برهاني و نقلِ معتبر كه دو چشم پرفروغ شرع شناسي اند نيست و مخزن نامتناهي برتر از علم معلّم حقيقي، يعني خداي سبحان فرض صحيح ندارد. وُجودِ سرريز او كه با يكدست گدا آرد پديد، و با دست ديگر، بخشد گدايان را مزيد، براي جويندگان دانش برتر، سند كافي است؛ اي دل به كوي عشق گذاري نمي‌كني اسباب جمع داري و كاري نمي‌كني چوگان حُكم در كف و گويي نمي‌زني بازِ ظَفَر به دست و شكاري نمي‌كني در آستين جانِ تو صد نافه مُدْرَج است و آنر ا فداي طرّه‌ي ياري نمي‌كني ساغَر لطيف و پُر مِيْ و مي‌افكني به خاك و انديشه از بلاي خماري نمي‌كني[ديوان حافظ.] ▫ بهترين دلمايه براي توليد علم و ابداع، اخلاص در تحصيل، تدريس، تدوين، مديريت و ساير امور مربوط به تثليث ياد شده است. چنين اخلاصي زمينه ظهور فنون فراوان از متن دانشگاه و بطن امّت خواهد بود، زيرا حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْ أَخْلَصَ للّه أَربعين صباحاً ظَهَرَت يَنابيعُ الحكمةِ مِنْ قلبه علي لِسانِه» [نهج‌الفصاحه، ج 2، ص 534..]، و هماره اين پيام ملكوتي براي رهيافت به كوي اخلاص و دريافت جايزه جوشان به گوش مي رسد كه: همي رسد زسموات هر صبوح ندايي كه ره بري بنشاني، چو گرد ره بنشاني[ديوان شمس تبريزي.] ▫ بهترين وسيله براي چنين وُصله اي نماز است كه معراج لَقَب گرفت؛ هيچ نمازي بدون سَبع مثاني، يعني فاتحة الكتاب مقبول نيست. طهارت دل به مثابه فاتحةالكتاب عبادت هاي حسّي است؛ چراغ پنجْ حِسَتْ را، به نور دل بفروزان حواس پنج، نماز است و دل چو سبع مثاني[ديوان شمس تبريزي.] در پايان مجدّداً مقدم همه فرهيختگان دانش و بينش و منش را گرامي مي داريم و معترفيم كه اين گونه گفتارها و نوشتارها نَمي از يَمْ است؛ هزار مُهره ربودي، هنوز اول بازي است هزار پرده دريدي، هنوز زير نقابي 🍀 پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه هاي فقهي و فرهنگي و دانشگاهي را در ظلّ عنايت امام زمان (عج) حفظ فرما! دولت و ملت و مملكت را محافظت نما! امام راحل(قدس‌سرّه) و شهدا و تمام مؤمنان را مشمول رحمت فرما! خطر بيگانگان را به خود آنها برگردان!. غفرالله لنا ولكم والسلام عليكم ورحمة الله عبدالله جوادي آملي 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom