#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فجر
🔅🔅🔅
✳ نگاشت 21: نکات تفسیری آیات 21 تا 26
كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا : «21»وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا : «22» 🔸 وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى🔸 «23» يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي «24» فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ «25» وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ «26»
🌿🌿🌿
▫ «جِیءَ»: آورده شد. مراد از حاضر آوردن دوزخ، پدیدار کردن و نشان دادن آن است
▫ «یَتَذَکَّرُ»: به خود میآید. بیدار و هوشیار میشود. متوجّه میگردد و پند میگیرد. «أَنّی»: کی؟ این واژه اسم استفهام است و معنی نفی دارد.
▫ «الذِّکْری»: به خود آمدن. بیداری و هوشیاری. پند گرفتن.
✅ ۱ - روز قیامت، زمان عرضه جهنم بر حاضران (و جاْىء یومئذ بجهنّم)
🔹 مراد از «آوردن جهنم به صحنه قیامت»، ممکن است انتقال آن به محشر و یا اظهار آن براى اهل محشر باشد. گفتنى است که در سوره هاى دیگر از نوع دوم سخن به میان آمده است.
✅ ۲ - جهنم، قابل مشاهده براى تمام اهل محشر (و جاْىء یومئذ بجهنّم)
✅ ۳ - حاضران در صحنه قیامت، در آغاز برپایى آن جهنم را مشاهده نمى کنند.* (و جاْىء یومئذ بجهنّم)
✅ ۴ - جهنم، مقهور کارگزاران صحنه قیامت و عرضه آن بر اهل محشر بر عهده آنان است. (و جاْىء)
🔹 مجهول آوردن فعل «جىء»، بر وجود مأمور براى آوردن جهنم دلالت دارد.
✅ ۵ - قابلیت جهنم براى نقل و انتقال (و جاْىء یومئذ بجهنّم)
✅ ۶ - خطاکاران در قیامت با مشاهده جهنم، فرصت هاى از دست رفته را به یاد آورده و متوجّه آثار و پیامدهاى کردار خویش مى گردند. (یومئذ یتذکّر الإنسن)
🔹 «ال» در الإنسان»، ممکن است عهد ذکرى و اشاره به انسانى باشد که در آیات پیشین، فریفته نعمت ها و شِکوه گزار تنگدستى ها معرفى شده است. هم چنین مى تواند براى استغراق باشد و تذکر یافتن را به همه انسان ها تعمیم دهد. آیات بعد، احتمال نخست را تقویت مى کند.
✅ ۷ - رفاه زدگان و ذلّت پنداران فقر، تنها به هنگام مواجه شدن با حوادث قیامت، به خطاى خویش پى برده، حقیقت را در خواهند یافت. (فأمّا الإنسن إذا ما ابتلیه ... یومئذ یتذکّر الإنسن)
✅ ۸ - مال دوستان و حرام خواران، در آخرت به ارزش حقیقى ثروت و لزوم مصرف آن در اطعام گرسنگان و فواید بزرگداشت یتیمان، پى خواهند برد. (لاتکرمون ... و لاتحضّون ... تأکلون ... تحبّون ... کلاّ ... یومئذ یتذکّر الإنسن)
✅ ۹ - قیامت، روز آشکار شدن حقایق براى همگان (یومئذ یتذکّر الإنسن)
✅ ۱۰ - کوبیده و نرم شدن زمین، احساس حضور در پیشگاه خداوند و صفوف فرشتگان و مشاهده جهنم، برطرف سازنده غفلت هاى انسان و احیاگر حس پندپذیرى در او است. (إذا دکّت الأرض ... یومئذ یتذکّر الإنسن)
🔹 «یومئذ»، بدل براى «إذا» در «إذا دکّت الأرض...» و جمله «یتذکّر الإنسان» جزا براى آن است.
✅ ۱۱ - برطرف شدن غفلت ها در قیامت، سودى به حال انسان ندارد. (و أنّى له الذکرى)
✅ ۱۲ - در قیامت، هیچ زمینه اى براى تأثیر پند و موعظه وجود ندارد و شناخت حقیقت بى ثمر است. (و أنّى له الذکرى)
🔹 «أنّى»; یعنى، «کیف» و «من أین» (چگونه و از کجا)، (العین). بنابراین استفهام انکارى در آیه شریفه متوجّه زمینه ها و عوامل است; یعنى، «چه عامل تأثیرگذارى وجود دارد که تذکر را براى انسان مؤثّر سازد؟»
▪ «[عن رسول اللّه فى قوله تعالى «و جىء یومئذ بجهنم» انّه] قال: یجىء بها سبعون ألف ملک یقودونها بسبعین ألف زمام;[ مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۷۴۱; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۵۷۵، ح ۲۴.] [از رسول خدا(ص) درباره قول خداى تعالى «و جىء یومئذ بجهنم» روایت شده که ]فرمود: هفتاد هزار فرشته، جهنم را با هفتاد هزار بند مى کشند و مى آورند».
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سلوک
#محور_سلوک
🔅🔅🔅
📌 عناصر محوری سلوک الهی
زمان:6/21دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
Tafsir_107.mp3
24.25M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه1
آغاز جلسات تفسیری سوره #آل_عمران
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید
@rahighemakhtoom
Tafsir_108.mp3
12.47M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه2
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید
@rahighemakhtoom
آیت الله جوادی آملی ؛
امام عسکری(سلام الله علیه) فرمود: راه رسیدن و قُرب الی الله فراوان است، ولی بهترین، نزدیکترین و آسانترینش نماز شب است؛ یک مسافر به هر حال رهتوشه میخواهد، رهتوشهاش را آیه سوره مبارکه «بقره» مشخص کرد: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾ مگر میشود مسافر بدون زادراه حرکت کند؟! فرمود: تقوا زاد راه است، اما هر مسافری سواره نیست، زادِ راه دارد، هر انسان پارسایی سواره نیست، بعضیها باتقوا هستند ولی پیادهاند، لنگان لنگان میروند، بعضیها باتقوا هستند سواره میروند.
ایشان تصریح كردند: وجود مبارک امام عسکری فرمود این راه را بخواهید لنگان لنگان بروی به مقصد رسیدن شما بسیار سخت است، یک مَرکَب خوب تهیه کن که تو را سریع برساند. فرمود وصول به خدا بدون مرکَبِ نماز شب ممکن نیست؛ برای اینکه زودتر و بهتر به این سفر خاتمه دهی و به مقصد برسی، تنها راه آن نماز شب است.
درس اخلاق 95/9/18 @rahighemakhtoom
📌 امام عسکری علیهالسلام و ایجاد شبکه جهانی
▪ رهبر انقلاب اسلامی: «حضرت عسکری علیهالسلام در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکهی عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.»
۱۳۸۲/۲/۲۰
▪ شهادت حضرت ابن الرضا ابا محمد امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس امام عصر(عج) تسلیت می گوییم.التماس دعا
@rahighemakhtoom
▪ امام حسن عسکری (علیهالسلام) در شهر سامرا با تمام دنیای اسلام رابطه برقرار کرده بود
▫ بعد از حرکت حضرت رضا به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکی از اتفاقاتی که افتاد، همین بود. شاید اصلاً در محاسبات امام هشتم (علیهالسّلام) این موضوع وجود داشته. قبل از آن، شیعیان در همهجا تک و توک بودند؛ اما بیارتباط به هم، نا امید، بدون هیچ چشماندازی، بدون هیچ امیدی؛ سلطهی حکومت خلفا هم که همه جا بود؛ قبلش هم هارون بود با آن قدرت فرعونی. حضرت که بهطرف خراسان آمدند و از این مسیر عبور کردند، شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آنها میگذاشت؛ اصلاً مردم مثل چنین شخصیتی را ندیده بودند. قبل از آن، چقدر از شیعیان میتوانستند از خراسان حرکت کنند و به مدینه بروند و امام صادق را ببینند؟ اما در این مسیر طولانی، همه جا امام را از نزدیک دیدند؛ چیز عجیبی بود؛ کأنّه انسان پیغمبر را مشاهده کند. آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع - که هرچه میپرسی و هرچه میخواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلاً مردم آن را ندیده بودند - ولولهیی راه انداخت.
▫ امام به خراسان و مرو رسیدند. مرکز هم مرو بود، که در ترکمنستانِ فعلی واقع شده است. بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند. هم ورود امام - که نشان دادن جلوهیی از چیزهای ندیده و نشنیدهی مردم بود - و هم شهادت آن بزرگوار - که داغ عجیبی بنا کرد - در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه اینکه حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند...
▫ بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری (علیهمالسّلام) چنین حادثهیی اتفاق افتاده. حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود - یک شهر بزرگِ آنچنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند - توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، میفهمیم اینها چهکار میکردند.
▫ بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» - با همان معنای اسلامیِ خودش - قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند. بهنظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما میبینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا میآورند و در سنین جوانی - چهل و دو سالگی - ایشان را به شهادت میرسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت میرسند؛ اینها همه نشاندهندهی حرکت عظیم ائمه (علیهمالسّلام) و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعینحال ائمه (علیهمالسّلام) اینگونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید. ۱۳۸۲/۰۲/۲۰
▪️ شهادت حضرت ابن الرضا ابا محمد امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس امام عصر(عج) تسلیت می گوییم.التماس دعا
@rahighemakhtoom
⏺قبح رغبت به امور ذلت بار⏺
🏴 شهادت جانگداز حضرت امام حسن عسکری(ع) به پیشگاه پربرکت حضرت صاحب الزمان(عج) و بر تمامی مسلمانان تعزیت و تسلیت باد 🏴
#امام_حسن_عسکری
#امام_یازدهم
#امام_زمان
#عزت
#ذلت
#مؤمن
#علاقه
#جوادی_آملی
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#امام
#مرگ_جاهلیت
#امام_عِدل_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️«امام» و «قرآن» عِدل هم هستند / کسی که بمیرد و قرآن را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است / قرآن می تواند انسان «حی لایموت» بپروراند
🔹 بشارتی که به شما عزیزان می توان داد آن است که شما وارثان مردان و زنان بزرگ این سرزمین هستید؛ ارث دو قسم است، یک ارث مادی داریم که تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی رسد، اما یک ارث معنوی داریم که «العلماء ورثة الأنبياء» از مصادیق آن است، در اینجا تا وارث نمیرد چیزی به او نمی دهند، لذا فرمود «موتوا قبل أن تموتوا»، کسی که دنیا و امور دنیوی در او بمیرد، چنین شخصی اخروی و ابدی می شود و همواره زنده است و این فضیلت در فضای علمی رفسنجان و عالمان این شهر کاملاً محسوس است که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از این جمله بودند.
🔷 اگر در مورد «امام» فرمودند «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است»؛ کسی که مرگ او مرگ جاهلی باشد معلوم می شود زندگی و حیات او نیز جاهلی بوده است چراکه مرگ هر شخص، عصاره زندگی اوست.
🔷 از آنجا که «امام» و «قرآن» عِدل هم هستند، در نتیجه کسی که بمیرد در حالی که قرآن را نشناخته است نیز به مرگ جاهلیت مرده است! در واقع تلاش شما جامعه را از جاهلیت نسبت به قرآن و در نتیجه مرگ جاهلی نجات می دهد. شما پرچمِ حیات بخشی به جامعه را به دست گرفته اید و آن را برافراشته اید، چرا که قرآنی که «حی لایموت» است، می تواند انسان «حی لایموت» بپروراند.
▫ دیدار با اعضای همایش ملی «بررسی اندیشههای تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی»،
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#امام_عسکری
🔅🔅🔅
📌 شهادت امام عسکری علیه السلام
زمان:5/04دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
اخلاق.شهادت امام عسکری.جوادی 95.mp3
5.23M
اخلاق.شهادت امام عسکری.جوادی 95.pdf
185.2K
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌📌 شرک خفی
▪️ شهادت و رحلت جانسوز امام یازدهم امام حسن عسکری (سلام الله علیه) را به پیشگاه ولی عصر (اواحنا فداه) و عموم علاقمندان به قرآن و عترت تسلیت عرض می کنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم به برکت این خاندان، آنچه خیر و صلاح و فلاح ملت اسلامی است، خدای سبحان عطا کند و در آستانه امامت ذخیره عالم، وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) هستیم، امیدواریم فیض و فوز آن ذات مقدس به برکت الهی شامل همه شما و علاقمندان به قرآن و عترت بشود.
▪️ مطلبی که باید از وجود مبارک امام عسکری به عرضتان برسد این است که آن حضرت به ما فرمودند مهم ترین و اصلی ترین رسالت انبیاء، نشر توحید است که ما موحّدانه زندگی کنیم و موحّدانه مسئولیت ها را بپذیریم و اجرا کنیم و موحّدانه رحلت کنیم. در قرآن کریم این آیه مطرح است که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛[سوره یوسف، آیه106.] توحید یک گوهر کمیاب و گرانبهاست، این آیه دارد که اکثر مؤمنین مشرک هستند! یعنی هزار مؤمن را که شما در کنار هم قرار بدهید، هزار موحّد اگر در یکجا بنشینند، نهصد نفرشان مشرک اند! این آیه یعنی چه؟ فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾، خیلی درک این آیه سخت است! از امام (سلام الله علیه) سؤال کردند که این آیه چه می گوید؟ می گوید اکثر مؤمنین مشرک اند؟! فرمود همین که می گویند اگر فلان کس نبود کار ما حل نمی شد «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»؛[تفسیر نور الثقلین، ج2، ص476.
] اول خدا دوم فلان شخص! خدا اولی نیست که دومی داشته باشد. نباید بگوییم اگر فلان کس نبود مشکل ما حل نمی شد، فلان کس هر چه هست داده خداست. باید بگوییم خدا را شکر که به وسیله فلان شخص، مشکل ما حل شد. نه اینکه اگر فلان کس نبود مشکل ما حل نمی شد. در قبال خدا در کنار خدا، یک شخص یا یک شیئی را دیدن، این شرک است. به ما گفتند که حتی در نماز توحید یادتان نرود، وقتی می خواهید از سجده به حالت قیام برخیزید بگویید: «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»[الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج3، ص338. «عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَیوبَ عَنْ سَیفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی بَكْرٍ الْحَضْرَمِی قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا قُمْتَ مِنَ الرَّكْعَةِ فَاعْتَمِدْ عَلَى كَفَّیكَ وَ قُلْ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ فَإِنَّ عَلِیاً ع كَانَ یفْعَلُ ذَلِك». ] نه تنها در نماز، نه تنها رکوع و سجود من به حول و قوه الهی است، در تمام کارها «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ»، بخواهم درس بگویم، بخواهم درس بخوانم، بخواهم سر پست بروم، بخواهم مدیریت بکنم، «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ». این می شود توحید.
▪️ لذا وجود مبارک امام حسن عسکری فرمود آدم باید خیلی مواظب باشد: «أَنَّ الشِّرْكَ أَخْفَی مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ فِی اللَّیلَةِ الظَّلْمَاءِ عَلَی الْمِسْحِ الْأَسْوَد»؛ فرمود اگر یک شب تاری، یک مور سیاهی، روی سنگ سیاهی، آرام بخواهد حرکت کند کسی صدای حرکت پای او را نمی شنود. وجود مبارک امام عسکری که امروز روز شهادت اوست فرمود، شرک از این ظریف تر، مخفی تر و پیچیده تر است. به قدری دقیق و رقیق است که انسان متوجه نیست. اگر یک مورچه ای در شب تاری روی سنگ صافی که سیاه است حرکت کند، نه دیده می شود و نه صدای پایش شنیده می شود. اینکه ما هر کسی پُستش عوض شده، جهتمان را عوض می کنیم یا یک کسی چیزی پیدا کرده بیشتر تملّق بکنیم، این با توحید سازگار نیست.
📚 سخنرانی در روز شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام)
تاریخ: 1396/09/06
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق #شرک
#امام_عسکری
🔅🔅🔅
📌 شرک پنهان
زمان:4/57دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#امام_زمان
#امام_موجود_موعود
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
امام زمان(عج) موجود موعود است که کل نظام کائنات را در دست خود دارد و به همین خاطر باید کل این جهان را بشناسد تا اینها را به مقصد برساند؛ اگر انسانیت و مسایل سیاست و اقتصاد و معرفت شناسی و سایر شمول انسانی در کف دست ایشان نباشد چگونه در عصر ظهور جامعه بشری را به عقل کامل می رساند؟ تا زمانی که مردم در صحنه نباشد رهبران الهی تنها می مانند و تا زمانی که این مردم عقل نداشته باشند در صحنه حضور نمی یابند؛ حوزه و دانشگاه باید حدیث عرفنی نفسک را برای جامعه تبیین کرده و عملی کنند؛ آنها باید این سه بخش علوم یعنی معرفت الله، معرفت رسول الله و معرفت ولی الله به خوبی تبیین شده و درسی شودتا زمانی که مردم ظهور و حضور علمی نداشته باشند، جهان پر از عدل و داد نمی شود.
آیت الله جوادی آملی روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه سیزدهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
ادب حضور.mp3
960.9K
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#حیا #ادب_حضور
#امام_زمان
🔅🔅🔅
📌 ادب حضور
زمان:2/30دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 خاتم الاولیاء
🔹 هیچ بشری همتای امام معصوم نیست و برای ولیّ عصر (ارواحنا فداه) خصوصیتی است كه این خصوصیت در دیگر امامان معصوم پوشیده بود و در آن حضرت روشن است و آن وارث زمین بودن است. دیگر امامان معصوم در عین حال كه وارث بودند، مورّث هم بودند؛ یعنی هم امامت را ارث می بردند و هم به ارث می نهادند.
🔹 نكته ظریفی مرحوم سید حیدر آملی كه از مفاخر این سرزمین است دارد و آن این است كه خاتم اولیا وارث منحصر به فرد است؛ یعنی همانند دیگر امامان نیست كه هم وارث باشد و هم مورِّث، بلكه تنها وارثی است كه همه كمالات سَلَف را به ارث برده است و بعد از او ولیّ ای نخواهد آمد و این معنا را از تعبیر قرآن كریم كه فرمود: ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾[سوره قصص، آیه5.
] استفاده كرد، می گوید وقتی خبر با الف و لام ذكر شد مفید حصر است؛ یعنی این حضرت فقط او وارث است و دیگران وارث محض نیستند.[مقدمات من کتاب نص النصوص فی شرح فصوص الحكم، ص241.
] خاتم اوصیا و خاتم اولیا تمام كمالات انبیا و امم گذشته را به ارث برده است؛ لذا همه معجزات انبیای گذشته را ولیّ عصر داراست. اگر انبیای گذشته هركدام دارای اعجاز خاص بودند، همه آن معجزات با دست توانمند ولی عصر ظهور می كند، زیرا هدف همه انبیا را او باید اجرا كند؛ سرزمین مرده را با نور عدل زنده كند.
🔹 مصداق این كریمه وقت ظهور آن حضرت عملی می شود، خدای سبحان فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾؛[سوره حدید، آیه17.
] یعنی بدانید خداوند زمین مرده را زنده می كند، امامان معصوم در ذیل این آیه چنین تفسیر كردهاند: یعنی زمینی كه به وسیله شرك و ظلم مرده بود، به وسیله توحید و عدل زنده می شود. وقتی ولیّ عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد سراسر عالم را توحید و عدل زیر پوشش خود می گیرد، زمینی كه با شرك مرده بود با توحید زنده می شود، سرزمینی كه با ظلم مرده بود با عدل زنده می شود ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، چون عدل ولیّ عصر جهانی است باید معجزات همه انبیا را یكجا داشته باشد تا در مورد لزوم از همه آن معجزات بهره ببرد؛ لذا هیچ انسان كاملی همانند خاتم الاوصیاء وارث انبیا و ائمه گذشته نیست، منتها این خاتم الاولیاء مخزن همان خاتم الانبیاء است؛ یعنی وجود مبارك نبی اكرم خزینه ای دارد كه این فیوضات از آن خزینه گرفته می شود و خاتم الاوصیاء یعنی امام عصر (ارواحنا فداه) مخزن خاتم النبیین است؛ لذا سرزمین مرده را به وسیله ولیّ عصر خدا زنده می كند.
📚 سخنرانی پیرامون مقام و شخصیت امام زمان (عج) در شهرستان آمل
تاریخ: 1363/02/27
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(24)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#لطایف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 لطايف و اشارات
✅ 2 ـ قداست و بركت نام خدا
▪ قرآن كريم معارف و احكامي را براي اسماي خداي سبحان بيان مي كند؛ مانند اين كه نام خدا همانند ذات اقدس او منزّه و مقدّس و همچنين مبداي و منشاي بركات فراواني است و بر اين اساس، انسانها را با دو وظيفه اي كه در برابر نام خدا دارند آشنا مي كند:
▪ وظيفهي اوّل تسبيح نام خداست: (فسبّح باسم ربّك العظيم)[ سورهي واقعه، آيات 74 و 96]، (سبّح اسم ربّك الأعلي)[ سورهي اعلي، آيهي 1.]. تسبيح، تقديس و تنزيه نام خدا آن است كه نه آن را در امور باطل به كار برند و نه در كار حق از آن غفلت كنند و نه در كنارِ آنْ نام ديگري را ياد كنند. همان گونه كه مقتضاي تسبيح و تقديس ذات اقدس الهي آن است كه هر نقصي را از حريم او سلب كنند و آن ذات را مبدأ مستقل هر اثر و منتهاي بالذات هر صيرورت بدانند و در كنار ذات او هيچ ذاتي را مستقل ندانند.
▪ همان طور كه خداي سبحان در مقام ذات خود منزّه از هر عيب و نقص است و بايد تنزيه شود، در مقام «اسم» نيز كه نشانهي ذات اقدس اوست بايد تقديس و تنزيه شود و يكي از مراتب تنزيه اسم خدا آن است كه نه در عرض نام او نامي ذكر شود و نه در طول آن. بنابراين، هم آنچه برخي منحرفان مي گفتند: «به نام خدا و به نام خلق...» نارواست و هم آنچه ناآگاهان مي گويند: «اول به نام خدا بعد به نام...». چنين ذكري از نام خداوند، توهين است، نه تنزيه.
▪ پس از نزول آيهي كريمهي (فسبّح باسم ربّك العظيم) پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: آن را در ركوع نماز قرار دهيد: «اجعلوها فى ركوعكم» و پس از فرود آمدن كريمهي (سبّح اسم ربّك الأعلي) فرمودند: آن را در سجود نماز بگذاريد: «اجعلوها فى سجودكم»[ وسائل الشيعه، ج6، ص328.]
▪ و از اين رو در ركوع نماز «سبحان ربّى العظيم وبحمده» و در سجود آن «سبحان ربّى الأعلي وبحمده» به عنوان ذكر و تسبيح تشريع شد و اين نيز نشانه اي از اهميّت تقديس نام خداي سبحان است.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(105)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#دانش
#خرد
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_فرهنگي_سياسي_كوثر
🔅🔅🔅
✳ اصل پنجم. عنصر محوري كه جامع اضلاع سه گانه مثلّث مباركِ دانشگاه، دفتر نهاد و دانشجو است، همانا احراز هويّت اصيل انساني است كه به تعبير امام راحل)قده(،«كليد تمام كليدها و چراغ همه چراغ هاي معارف است».[ مصباح الهدايه، مصباح 13، ص18]
چون بقاي روح مجرّد بشر، همانند حدوث او، با نفحِ مستمرّ ومستقرّ صورت مي پذيرد، معرفت چنين دَم الهي بدون شناخت نافخ و دمنده غيبي او نخواهد بود. جامعه زنده با شهود مَبْدأ دميدن كه مخزن همه علوم و فنون است، نه به اندك قانع مي شود و نه ديدش را محصور ذرّه مي كند؛
مور بر دانه از آن لرزان شود
كو زخرمنهاي پُر اعمي بود
صاحب خرمن همي گويد كه هي
اي زكوري پيش تو معدوم شيء
آدمي ديدست و باقي لحم و پوست
هر چه چشمش ديده است، آن خير اوست
چشم حِسّ افسرده بر نقش قمر
تو قمر ميبيني و او مستقرّ
[مثنوي معنوي، دفتر ششم، ابيات 817 ـ 806.]
▫ براي فنّ آوري در بخش علم و عدل و زدودن فقر فرهنگي و فساد اخلاقي و تبعيض از حوزه و دانشگاه اوّلاً و در فضاي عمومي كشور ثانياً،سرمايه اي بهتر از پرواز با دو بالِ عقلِ برهاني و نقلِ معتبر كه دو چشم پرفروغ شرع شناسي اند نيست و مخزن نامتناهي برتر از علم معلّم حقيقي، يعني خداي سبحان فرض صحيح ندارد. وُجودِ سرريز او كه با يكدست گدا آرد پديد، و با دست ديگر، بخشد گدايان را مزيد، براي جويندگان دانش برتر، سند كافي است؛
اي دل به كوي عشق گذاري نميكني
اسباب جمع داري و كاري نميكني
چوگان حُكم در كف و گويي نميزني
بازِ ظَفَر به دست و شكاري نميكني
در آستين جانِ تو صد نافه مُدْرَج است
و آنر ا فداي طرّهي ياري نميكني
ساغَر لطيف و پُر مِيْ و ميافكني به خاك
و انديشه از بلاي خماري نميكني[ديوان حافظ.]
▫ بهترين دلمايه براي توليد علم و ابداع، اخلاص در تحصيل، تدريس، تدوين، مديريت و ساير امور مربوط به تثليث ياد شده است. چنين اخلاصي زمينه ظهور فنون فراوان از متن دانشگاه و بطن امّت خواهد بود، زيرا حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْ أَخْلَصَ للّه أَربعين صباحاً ظَهَرَت يَنابيعُ الحكمةِ مِنْ قلبه علي لِسانِه» [نهجالفصاحه، ج 2، ص 534..]، و هماره اين پيام ملكوتي براي رهيافت
به كوي اخلاص و دريافت جايزه جوشان به گوش مي رسد كه:
همي رسد زسموات هر صبوح ندايي
كه ره بري بنشاني، چو گرد ره بنشاني[ديوان شمس تبريزي.]
▫ بهترين وسيله براي چنين وُصله اي نماز است كه معراج لَقَب گرفت؛ هيچ نمازي بدون سَبع مثاني، يعني فاتحة الكتاب مقبول نيست. طهارت دل به مثابه فاتحةالكتاب عبادت هاي حسّي است؛
چراغ پنجْ حِسَتْ را، به نور دل بفروزان
حواس پنج، نماز است و دل چو سبع مثاني[ديوان شمس تبريزي.]
در پايان مجدّداً مقدم همه فرهيختگان دانش و بينش و منش را گرامي مي داريم و معترفيم كه اين گونه گفتارها و نوشتارها نَمي از يَمْ است؛
هزار مُهره ربودي، هنوز اول بازي است
هزار پرده دريدي، هنوز زير نقابي
🍀 پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه هاي فقهي و فرهنگي و دانشگاهي را در ظلّ عنايت امام زمان (عج) حفظ فرما!
دولت و ملت و مملكت را محافظت نما!
امام راحل(قدسسرّه) و شهدا و تمام مؤمنان را مشمول رحمت فرما!
خطر بيگانگان را به خود آنها برگردان!.
غفرالله لنا ولكم والسلام عليكم ورحمة الله
عبدالله جوادي آملي
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#خاتم
#اوصیا
#امام_زمان
🔅🔅🔅
📌 خاتم الوصیا
زمان:6/30دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#قرائت
#قرائت_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌انس با قرآن
◽️براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است:
عنوان «تدبر»در ((پست، https://eitaa.com/rahighemakhtoom/3281))مورد بررسي حال عناوين ديگر را بررسي ميكنيم:
✅1-. قرائت: از ريشه «قَرَءَ» به معني «جمع كردن و به هم پيوستن» ميباشد و مقصود از آن در سخن، «جمع و پيوستنِ حروف و كلمات» ميباشد كه با به هم پيوستنِ حروف، كلماتِ با معني و با پيوستنِ كلمات و حروف با هم، جملاتِ مفيد ساخته ميشود.
به همين جهت، «هر جمع و پيوندي»، «قرائت» نميباشد و هم چنين تلفظِ حرفي واحد را قرائت نميگويند.
«مفردات» در معني «قرائت» ميگويد: «ضَمُّ الْحُرُوفِ و الْكَلِماتِ بَعْضَها إِلي بَعْضٍ في التَّرتيلِ».
◽️از اين معني دقيق بر ميآيد كه «قرائت» در جريان ترتيل مطرح است و جزئي از آن به حساب ميآيد كه عمدتاً به بخشي از «ترتيل در لفظ» نظر دارد و لزوماً «ترتيل در معني» را مطرح نميكند و از اين جهت ساكت است.
تعبير «قرآن» در اصل، وزن مصدري «قَرَءَ» ميباشد كه اسم علم براي كتاب خدا گشته است؛ گويا كه اين كتاب آسماني، جامع و چكيده كتب آسماني گذشته و جامع و چكيده همه علومِ الهي در امر ارشاد و هدايت بشر ميباشد و يا اينكه قرائت كننده و توضيح دهنده «كتاب تكوين، آفاق و انفس»، ميباشد، از اين رو، خود به «كتاب تشريع» موسوم گشته است.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 عناصر محوری بنیان خانواده
🔹 ذات أقدس الهی که انسان را آفرید، جریان تشکیل خانواده را با دو اصل محوری محبّت و رحمت سامان بخشید، فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً﴾، بعد فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾.[سوره روم، آیه21.
] انسان با خانواده زندگی می کند و جامعه را خانواده تشکیل می دهد و جامعه ای متمدّن و فرهنگی خواهد بود که خانواده های آن فرهنگی و متمدّن باشند. دو عنصر محوری، سازنده خانواده است. گرچه مسئله جهاز و مسئله مَهْر هم یک امر لازمی است، اما هیچ کدام از اینها تعیین کننده نیست. آن دو عنصر محوری که آفریدگار ما بیان کرد، این است که فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾، این دو عنصر محوری است که خانواده را می سازد: یکی دوستی عاقلانه نسبت به یکدیگر و یکی گذشت از اشتباهات یکدیگر.
🔹 ما فرشته نیستیم، گاهی اشتباه می کنیم، تُندی و کُندی در زن یا در مرد پیدا می شود، هر کدام از ما غفلت کردیم، دیگری باید با رحمت عاقلانه این لغزش را ترمیم کند، فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾. اگر با رحمت آن لغزش ترمیم شده است، طرف مقابل جبران می کند. این دو عنصر خانواده را می سازد و خانواده فرهنگی، جامعه را می سازد و جامعه کشور خود را میسازد و نظام را می سازد؛ نه بی راهه می رود و نه راه کسی را می بندد.
🔹 وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود من نیامدم بگویم که ازدواج را امضا کرده ام، ازدواج عبارت از اجتماع مذکر و مؤنث نیست، این را حیوانات هم دارند! مسیحی هم دارد، یهودی هم دارد، کافر هم دارد، ملحد هم دارد، مشرک هم دارد؛ کدام ملت است که ازدواج ندارد؟! فرمود: «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی»،[جامع الأخبار(للشعیری)، ص101.
] من نکاح آوردم. این سخن نورانی پیغمبر است، فرمود ازدواج كه قبل از ما هم بود، الآن هم مردم دارند، مسلمان هم دارد، غیر مسلمان هم دارد. من ازدواج به معنای اجتماع مذکر و مؤنث را نیاوردم: «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی»، «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»؛[الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص329.
] اگر کسی ازدواج بکند، نیمی از دینش را حفظ کرده است، من این را آوردم. فرمود هیچ بنایی در اسلام به عظمت و شرافت و کرامت عقد و ازدواج نیست. فرمود آن مقداری که بشر لازم دارد با این تأمین است، آن مقداری که لازم نیست، خدا نهی کرده است. اینها از بیانات نورانی حضرت است که فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»، پنجاه درصد دینش با ازدواج حل می شود، دیگر نه پسر کسی را نگاه می کند، نه دختر کسی را نگاه می کند. این چشم جای عبادت الهی است، آلوده نمی شود، آنگاه آدم راحت زندگی می کند. بعد فرمود هیچ بنایی در اسلام به اندازه بنای خانواده نیست: «مَا مِنْ شَیءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیتٍ یعْمَرُ فِی الْإِسْلَامِ بِالنِّكَاح».[الكافی (ط ـ الإسلامیة) ، ج5، ج328.
]
📚 خطبه عقد
تاریخ: 1396/05/12
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#تعلیم
#تربیت
#آموزش
🔅🔅🔅
📌 فضیلت تعلیم و تربیت (بخش اول)
🌱رسول خدا (ص) می فرمایند: آموزش علم به دیگران برای رضای خدا حسنه است و یادگیری آن عبادت و گفت و گوی علمی تسبیح و کاربرد دانش جهاد و (نیز) آموزش دادن آن به کسی که نمی داند صدقه و بخشیدن آن به کسی که صلاحیت دارد سبب قرب الهی است، زیرا دانش، آموزنده حلال و حرام و روشنگر راه بهشت و همدم (حالت) تنهایی است؛ همچنین می فرمایند: هر کس بخشی از دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند.
🌱نیز می فرمایند: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هرگامی که طالب علم به سوی خانه عالم برمی دارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود زمین برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی می دهند که آنان از آتش جهنم رهایی یافته اند.
🌱همان گرامی می فرمایند: حضور در مجلس عالم از حضور در هزار تشییع جنازه و هزار عیادت بیمار بهتر است؛ نیز می فرماید: کسی که به مسجد رفت و آمد کند تا دانشی مفید بیاموزد یا به دیگران یاد دهد پاداش عمره و حجی کامل را خواهد داشت.
@rahighemakhtoom
درس اخلاق 30 خرداد 1398.docx
432.8K
#متن جلسه درس #اخلاق استاد #جوادی آملی 30 خرداد 98 #لسان_صدق
«اگر کسي بميرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهليت است»
🔅🔅🔅
🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
درس اخلاق 30 خرداد 1398.mp3
5.56M
#صوت جلسه درس #اخلاق استاد #جوادی آملی 30 خرداد 98 #لسان_صدق
زمان::18/06دقیقه
«اگر کسي بميرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهليت است»
🔅🔅🔅
🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom