eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 علم‌ الوراثه 🔹 میلاد خاتم انبیا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) و وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) را به پیشگاه ولی عصر(ارواحنا فداه) و عموم علاقه ‌مندان به قرآن و عترت و همه علما و فضلا مخصوصاً شما بزرگواران تهنیت عرض می ‌كنیم! هر اندازه كه به این ذوات قدسی معرفت پیدا كنیم و از علوم، فنون و فضایل آنان بهره ‌ای ببریم، هم به اینها نزدیك می‌ شویم و هم به ذات اقدس الهی. اینها یك علم ‌الدراسه عمومی داشتند كه ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[1] می ‌تواند ناظر به آن باشد, یك علم ‌الوراثه خاص داشتند كه خود اهل بیت (علیهم السلام) شاگردان علم ‌الوراثه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هستند و علمای راستین وارثان انبیا عموماً و وارث حضرت ختمی نبوّت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خصوصاً هستند. اینكه فرمود: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»[2] به حسب ظاهر یك جمله خبریه ‌ای است كه باید از آن معنای انشا استفاده كرد و به داعی انشا القا شده است؛ یعنی شما عالمان دین یك سلسله درس ‌های عادی می‌ خوانید كه عالم می ‌شوید، یك چیز روشنی است؛ اما بكوشید كه از انبیا ارث ببرید، وارث آنها بشوید: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء». در ارث هم بارها شنیده ‌اید كه اگر آن میراث, مال و امور مادی باشد تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمی ‌رسد; ولی اگر آن میراث, علوم و معارف باشد تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌ رسد. اینكه گفته شد: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا»[3] همین است. چند دستور به ما دادند گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ‏ قَبْلَ‏ أَنْ‏ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا»[4] و «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا»؛ معادی را در درون خود داشته باشیم قبل از اینكه ما را وزن كنند, عقاید و اخلاق و اعمال ما را به حساب بیاورند خودمان را وزن كنیم و خودمان را به حساب بیاوریم در محكمه عقل و شرع خود را محاسبه كنیم. بعد فرمود: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا» اگر بخواهید از علم ‌الوراثه اهل بیت استفاده كنید، تا انسان از اوصاف پَست هجرت نكند چیزی نصیب او نمی‌ شود. مرگ در حقیقت هجرت است مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن. 🔹 ما دو گونه می ‌توانیم درس بخوانیم: یك طور كه ـ خدای ناكرده ـ همین علم‌ الدراسه باشد و چهارتا چیز یاد بگیریم و به دنبال القاب باشیم، همین حرف ‎ها و بازی‌ ها كه این یک خسارت است. یك وقت می‌ توانیم به دنبال علم‌ الوراثه باشیم كه ما بشویم پسر پیغمبر, الآن انسان وقتی كنار قبر مرحوم شیخ انصاری یا صاحب جواهر رسیده با اطمینان می‌تواند بگوید: «السلام علیك یابن رسول الله» برای اینكه حضرت فرمود: «أَنَا وَ عَلِی‏ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ»[5] و اینها هم رفتند بچه ‌های پیغمبر شدند، حالا لازم نیست انسان شجره داشته باشد, اگر فرمود: «أَنَا وَ عَلِی‏ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ» و اینها رفتند فرزند پیغمبر و علی شدند می شوند «ابن رسول الله»، بعضی‌ ها «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیتِ‏»[تفسیر فرات الكوفی، ص171. ] می‌ شوند, بعضی‌ ها پسر می‌ شوند, بعضی‌ ها دختر می‌ شوند، آن جامعش «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیتِ‏» است، پس انسان می‌تواند بچه پیغمبر شود این راه باز است. خود را كمتر از این بفروشیم ضرر كردیم، این راه باز است. آن وقت جامعه را روحانیتِ بیدار و وارسته اداره می ‌كند، مردم با سرمایه خلق شدند، این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[سوره شمس، آیه8. ] هست. ما می ‌توانیم طرزی زندگی كنیم كه كار یك امامزاده را انجام بدهیم، در طبرستان ما این‌طور بود برخی از علما خدا غریق رحمتشان كند! در آن فلاتی كه زندگی می ‌كردند كار یك امامزاده را انجام می‌ دادند، هر كس می ‌رفت نزد اینها متّعظ می ‌شد، می ‌دید این هر چه می ‌گوید عمل می ‌كند و هر چه هم باید عمل كند همان‌ ها را هم می ‌گوید، به فكر القاب و این بازی‌ ها نیست، ما می‌ توانیم این‌طور باشیم. اینها كه به این‌جا رسیدند نه امام بودند نه امامزاده ولی كار امامزاده را می‌ كردند این راه باز است. [1]. سوره بقره، آیه129؛ سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه2. [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‌1، ص32. [3]. بحارالانوار، ج69, ص59. [4]. محاسبة النفس للسید، ص13. [5]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص330. 📚 سخنرانی عمومی به مناسبت روز ولادت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) تاریخ: 1394/10/08 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌پیامبر جهانی حرف جهانی دارد (جلسه درس اخلاق، مورخ ٩٨/٨/٢٣) 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 1: ترجمه و معرفی سوره بگو: «پناه مى‌برم به پروردگار مردم، (۱) پادشاه مردم، (۲) معبود مردم، (۳) از شرّ وسوسه‌گر نهانى؛ (۴) آن كس كه در سينه‌هاى مردم وسوسه مى‌كند، (۵) چه از جنّ و [چه از] انس.» 🔅🔅🔅 ▪ سوره ناس، صد و چهاردهمین (آخرین) سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. ▪ سوره ناس جزو چهارقل است. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد در مقابل وسوسه‌گرانِ پنهان به خدا پناه ببرد. ▪ در برخی از تفاسیر اهل سنت آمده است این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر(ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیات آن بر پیامبر(ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر(ص) اثر نمی‌کند. ▪ سوره ناس و فلق را مُعَوِّذتین گویند؛ چراکه برای تعویذ خوانده می‌شوند. در فضیلت تلاوت سوره ناس، از جمله نقل شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتاب‌های پیامبران الهی را قرائت کرده است. همچنین نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره ناس و فلق را محبوب‌ترينِ سوره‌ها نزد خداوند می‌دانست. ▪ یاد آوری: ✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم ✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 2: محتوای نموداری سوره ناس ▪ خداوند در سوره ناس به رسول خود دستور می‌دهد از شر وسواس خَنّاس (وسوسه‌گر نهانى) به خدا پناه ببرد.[طباطبایی، المیزان، ۱۹۷۴م، ج۲۰، ص۳۹۵] محتوای این سوره شبیه سوره فلق است. هر دو درباره پناه بردن به خدا از شـر و آفت‌ها سخن می‌گویند، با این تفاوت که در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده است؛ ولی در این سوره فقط بر روی شر وسوسه‌گران ناپیدا (وسواس خناس) تکیه شده‌است.[مکارم شیرازی، برگزیده تفسیر نمونه، ۱۳۸۲ش، ج۵، ص ۵۳۸ و ۶۳۲.] ▪ این سوره را سوره ناس نامیده‌اند. ناس به معنای «مردم» است و از آیه اول گرفته شده است. سوره ناس را «مُعَوِّذه» نیز می‌گویند. این نام به سبب آن است که انسان با خواندن این سوره خود را از وسوسه‌های شیطان تعویذ می‌کند و در پناه خدا قرار می‌دهد. همچنین به جهت اینکه انسان در مواقع احساس خطر، این سوره را می‌خواند تا پناه و نجات یابد، این سوره را مُشَقْشَقه نام نهاده‌‌اند. دو سوره‌ ناس و فلق را مشقشقتین و معوذتین گویند. ▪ سوره ناس جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، بیست و یکمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و چهاردهمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▪ سوره ناس ۶ آیه، ۲۰ کلمه و ۷۸ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) است. سوره ناس جزو چهارقل است؛ چهار سوره‌ای که با کلمه «قُل» آغاز می‌شوند. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 3: محتوای نموداری سوره ناس ▫ درباره شأن نزول این سوره، روایتی در منابع اهل سنت نقل شده است که عالمان شیعه آن را نپذیرفته‌اند. ▫ در کتاب «الدر المَنثور» از کتاب‌های تفسیری اهل سنت آمده است مردى يهودى، پیامبر(ص) را سِحر كرد. جبرئیل نزد پيامبر(ص) آمد و مُعَوِّذتین (سوره فلق و ناس) را آورد و گفت مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر او در فلان چاه است. پیامبر(ص) علی بن ابی‌طالب را فرستاد تا سِحر را بياورد؛ سپس دستور داد گره‌هاى آن را باز کند و براى هر گره، یک آيه از مُعَوِّذتين را بخواند. چون گره‌ها باز و اين دو سوره تمام شد، پيامبر اسلام(ص) سلامتى خود را باز يافت. 🔷 علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌نویسد دلیلی وجود ندارد که پيامبر(ص) از نظر جسمی در برابر سِحر و جادو مقاوم باشد و جادو نتواند در بدن او مریضی ایجاد کند؛ بلکه آیات قرآن بر این دلالت دارند که دل و جان، و عقل و انديشه پيامبر(ص) از سحر و نفوذ شياطين در امان است. ▪ از پیامبر(ص) روایت شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتاب‌های پیامبران الهی را قرائت کرده باشد. از امام باقر(ع) نیز نقل شده است هر كسی در نماز وَتْر ، سوره های مُعَوِّذَتین (سوره ناس و فلق) و اخلاص را بخواند، به او گفته می‌شود كه ای بنده خدا مژده باد بر تو كه خداوند نماز تو را قبول كرد. نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره فلق و ناس را محبوب‌ترينِ سوره‌ها نزد خداوند معرفی می‌کرد. @rahighemakhtoom
آیت الله 📌پرهیز از آسیب رساندن به بدن ◽️امیر مومنان (ع) درباره بیماری که گزارش درستی از بیماری خود به پزشک نمی دهد. می فرماید: کسی که بیماریش را از پزشک پنهان کند به بدنش خیانت کرده است. 🔅🔅🔅 ◽️امام صادق (ع) می فرماید: اسراف در اموری است که مال را تباه کند و به بدن زیان رساند در این روایت زیان رساندن به بدن از مصادیق اسراف به شمار رفته که از گناهان بزرگ است. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 محبوب الهی 🔹 اگر کسی دوستی داشته باشد و در سفر دور باشد، آن دوست وارد منزل بشود همگان از ورود آن دوست باخبر می‌ شوند، اما در حد یک آگاهی مفهومی و آگاهی مفهومی هم مسرت ‌بخش نیست؛ اما بستگان آن شخص گذشته از اطلاع مفهومی، لذت می ‌برند، زیرا یک پیوند وجودی بین اینها برقرار است. ما در جریان خداپرستی که قرآن کریم به ما راه نشان می‌ دهد، بعد از استدلال‌ هایی نظیر ﴿أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَیرِ شَی‏ءٍ أَمْ هُمُ الْخالِقُون﴾[سوره طور، آیه35. ] و سایر ادله توحیدی که می‌ گوید جهان را جهان ‌آفرینی هست، یک راه ‌هایی به ما نشان می‌ دهد که آن راه ‌ها کیفیت پیوند بین انسان و لطف ویژه الهی است. در قرآن کریم از محبت خدا سخن گفته است: ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛[ سوره آل عمران، آیه31. ] فرمود اگر شما دوست خدایید پیرو حبیب خدا باشید تا منتقل بشوید از محب بودن به محبوب بودن. 🔹 جریان محبت عقل عملی ادراک می ‌کند نه عقل نظری؛ یعنی آن شأنی که از آن به عنوان عقل عملی یاد می‌ شود آن مسئول انگیزه است نه اندیشه. آن عقل نظری است که متولّی اندیشه است، انسان با اندیشه برهان اقامه می ‌کند که خدایی هست، ولی با انگیزه به خدا دل می ‌بندد. برخی ‌ها از دوزخ خدا هراسناک ‌اند، برخی ‌ها به بهشت خدا امیدوارند، گرچه هراس از دوزخ حق است و گرچه امید و شوق به بهشت حق است، اما ادراک محضر خدای سبحان و لقای الهی از همه اینها لذت‌ بخش ‌تر است. فرمود شما با قرآن دو کار کنید: یکی با آن متولّی اندیشه معارف قرآن و استدلال‌ های قرآن را ارزیابی کنید تا روشن بشود خودتان بنده خدایید و نظام هستی مخلوق خداست و انسان ‌های خوب هم مخلوق خدایند و هم می ‌توانید بخش گرایش را تقویت کنید دوست خدا بشوید؛ این گرایش یا هراس از دوزخ اوست یا شوق به بهشت او یا برتر از هر دو، گرایش به لطف الهی و دوستی صفا و وفای الهی است، این امید بخش است، آرام ‌بخش است، طمأنینه ‌آور است، مسرت ‌بخش است و مانند آن. 📚 پیام به جشنواره قرآنی تاریخ: 1394/02/29 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 محبوب الهی زمان:3/06دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (29) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات 4 ـ «الله» اسم اعظم الهي ▪️ در ميان اسماي لفظي خداي سبحان اسم مبارك «الله»، اسم جامع و اعظم است و ساير اسماي الهي با واسطه يا بي واسطه، زير پوشش اين نام مقدس است؛ مثلاً اسم «شافي» كه از اسماي جزئيه است زير پوشش «رازق» و رازق تحت پوشش «خالق» و خالق زير پوشش «قادر» و قادر زير پوشش اسم جامع و اعظم «الله» است. ▪️ بنابراين، اسم «الله» نسبت به نامهاي ديگر خداوند (كه زير پوشش آن است) «اسم اعظم» است و اگر آيه اي مشتمل بر اسم اعظم حق بود، سيّد آيات به شمار مي رود و از اين رو در برخي روايات، آيه‌ي كريمه‌ي (بسم الله الرّحمن الرحيم) به گراميترين و بزرگترين آيه‌ي قرآن وصف شده است: «سرقوا أكرم آية فى كتاب الله: (بسم الله الرّحمن الرحيم)»[ نورالثقلين، ج1، ص6.]؛ «عمدوا إلي أعظم آية فى كتاب الله... وهى (بسم الله الرّحمن الرحيم)».[ تفسير عياشي، ج1، ص22.] ▪️ تذكّر: نام شريف «الله» در بسياري از آيات قرآن كريم آمده است و سرّ اين كه آيه‌ي (بسم الله الرّحمن الرّحيم) سيّد آيات به شمار مي رود ▪️ اختلاف معنوي و تفسيري كلمه‌ي «الله» در بسم الله و ساير آيات است.[ اين مطلب در لطيفه‌ي بعد بيان خواهد شد.] 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آملی در جلسه امروز خود با اشاره به برخي اعتراضات مردم در این روزها، اظهار داشتند: ▫ الآن که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسئولین یک دارند، مردم یک وظیفه دارند اما در خصوص مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند. 🔹 ایشان تاکید داشتند: ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظف‏ اند که امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند که فعلاً مملکت چیست؟ و اگر در این خصوص کوتاهی يا اشتباهي کنند واقعاً شرعاً هستند، این وظیفه آنهاست. ▫ معظم له ادامه دادند: وظیفه‏ ای که دارند همان است که دین به ما می‏ گوید: ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾ به بهترین روش جلوی اشتباهات مسئولین را بگیریم، این وظیفه ماست! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد مشکلی را حل نمی‏کند. 🔹 اذعان داشتند: نکته سوم که باید به آن توجه داشت، که هم مسئولین باید آن را ببینند و هم باید آن را ببینند، این مشترکی است که برای نابودی [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسئولین این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از مملکت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. را با باید حفظ کرد، این به تعبیری از اوجب واجبات است. ▫ ایشان ابراز داشتند: از اوجب واجبات است، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت. ▫ ایشان در پایان تاکید داشتند: در نتیجه باید ‏شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند، اما مردم نیز شرعاً وظیفه‏ دارند که به بهترین وجه از دفاع کنند چراکه مشترک در کمین است. ما از ذات اقدس الهی می‎خواهیم به برکت خون‎های پاک شهدا این نظام را سالم نگه بدارد تا دست صاحب اصلی‎اش برسد. منبع: http://news.esra.ir 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 قرب الهی 🔹 ما که می ‌خواهیم به خدا نزدیك شویم هیچ محذوری نیست، اگر به خدا نزدیك شدیم همه این گناه ها رخت برمی ‌بندد و همه این ترك وظیفه ‌ها كنار می ‌رود. برای قُرب به خدا دو شرط لازم است: یكی اینكه خدا به ما نزدیك باشد، دیگر اینكه ما به خدا نزدیك باشیم و هر دو هم هست. مشكل ما چیست؟! خدا به ما نزدیك است، طبق آن چهار بیانی كه قرآن كریم دارد: یكی اینكه فرمود ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ﴾،[1] یكی هم محتضر در حال احتضار كه هست در سورهٴ مباركهٴ «واقعه» فرمود ﴿نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْكُمْ وَ لكِنْ لا تُبْصِرُونَ﴾،[2] یكی هم در حال عادی فرمود ما نسبت به انسان ﴿أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾،[3] یكی هم در سورهٴ مباركهٴ «انفال» فرمود ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾[4] كه این از همه آن سه طایفه دقیق ‌تر است كه خدا بین ما و قلب ما فاصله است؛ قلب ما یعنی همان هویت ما، بین ما و خود ما فاصله است بر اثر اینكه فیض او و لطف او «داخِلٌ فی‌ الاشْیآءِ لا بِالْمُمازَجَةِ».[5] اگر بین ما و قلب ما فاصله بود، یعنی قبل از اینكه ما بفهمیم در قلب ما چه گذشت او می‌فهمد یك، او را می‌ یابیم دو، ما قبل از اینكه خودمان را بفهمیم او را می ‌یابیم، چرا؟ برای اینكه بین ما و قلب ما فیض او هست. وقتی یك چیزی «بین الشیئین» بود، هم خودش به طرفین از دیگری نزدیك‌تر است یك، هم كل واحد از طرفین به طرف دیگر نزدیك‌ترند دو، اگر بین «الف» و «جیم» «با» فاصله بود، این «با» به «الف» از «جیم» نزدیك‌تر است، این «باء» به «جیم» از «الف» نزدیك‌تر است و «الف» قبل از اینكه به «جیم» برسد به «با» می‌ رسد، «جیم» قبل از اینكه به «الف» برسد به «با» می ‌رسد. فیض خدا و لطف خدا و علم خدا بین ما و ما فاصله است، چون ما غیر از قلب چیز دیگر كه نداریم، آن پوست و گوشت كه جزء بدن است! فرمود: ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾، اگر بین ما و هویت ما فاصله است، ما قبل از اینكه خودمان را بفهمیم او را می ‌فهمیم، قلب ما قبل از اینكه قالب را رهبری كند در خدمت «الله» قرار می‌ گیرد، خب از این نزدیك ‌تر كه دیگر فرض ندارد! 🔹 با این حال ما او را نمی ‌بینیم و از او دوریم سرّش چیست؟ سرّش این است كه ما مشكلمان این است كه این اضافه اشراقیه را با اضافه مقولی خَلط می ‌كنیم، خیال می ‌كنیم بین ما و خدا یك اضافه ‌ای هست به نام قُرب كه مثلاً ما مضافیم و خدا مضاف الیه است و بین ما اضافه است در حالی كه این كار اضافه مقولیه است؛ نظیر اینكه دو جسم یا دو شخص اینها با هم قُرب و بُعد مقولی دارند، اما در اضافه اشراقی سخن از مضاف نیست بلکه سخن از مضاف الیه و اضافه است. ما دو چیز نداریم، یكی مضاف و یكی مضاف الیه كه بینهما اضافه باشد، ما اگر در مسئله «كن فیكون» این مشكل برای ما حل بشود، در مسئله قُرب و بُعد اضافی هم این مشكل برای ما حل می‌ شود. خدای سبحان اشیائی را كه می ‌خواهد ایجاد كند می ‌فرماید «كن» ﴿إِذا أَرادَ شَیئاً أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ﴾[6] یك متكلمی داریم كه «كن» بین خدا و بین این مخاطب است، یعنی قبلاً یك شیئی هست و خدا به او می ‌فرماید «كن»، اینكه تحصیل حاصل است! یا «یكون» بعد از «كن» پیدا می‌ شود؟ خطاب های تكوینی اصل است و مخاطب فرع آن، یعنی با «كن» «یكون» پیدا می ‌شود، نه «یكونی» هست و خدایی هست و بینهما امر «كن» است، آن مثل ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾،[7] ﴿أَقیمُوا الصَّلاةَ﴾[8] خطاب تشریعی می ‌شود، اما در خطاب تكوینی با این «كن» مخاطب پیدا می ‌شود. در اضافه‌ های اشراقی هم همین طور است، با اضافه مضاف پیدا می ‌شود؛ ما این اضافه را گذاشتیم كنار، خودمان را یك طرف قرار دادیم و خدا را هم یك طرف قرار دادیم، می‌ گوییم من این كار را می‌ خواهم برای رضای خدا بكنم، مشكل ما از همین جا شروع می‌ شود! اگر ما فقط در تمام این حالات لطف و فیض او را دیدیم «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ»[9] و خودمان را ندیدیم به او نزدیكیم؛ چنین آدمی كه به خدا نزدیك باشد او «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ‏ مَحْبُوبَةً فِی‏ أَرْضِكَ‏ وَ سَمَائِكَ‏».[10] 📚 درس خارج فقه ـ خیارات جلسه 216 تاریخ: 1390/02/07 📝 پی نوشت: [1]. سوره بقره، آیه186. [2]. سوره واقعه، آیه85. [3]. سوره ق، آیه16. [4]. سوره انفال، آیه24. [5]. ر.ک: نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه1؛ «مَعَ كُلِّ شَی‏ءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَیرُ كُلِّ شَی‏ءٍ لَا بِمُزَایلَة». [6]. سوره یس، آیه82. [7]. سوره بقره، آیه104؛ .. . [8]. سوره بقره، آیه43؛ .. . [9]. مصباح‌ المتهجد، ج ۱، ص 63. [10]. کامل الزیارات، ص40. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
قرب الهی.mp3
2.08M
🔅🔅🔅 📌قرب الهی زمان:5/36دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
هوشیاری جمعی 26-08-1398.mp3
1.39M
🔅🔅🔅 📌 هوشیاری جمعی زمان:3/40دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 تعریف 📝 وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍعلیه السلام أَنَّهُ قَالَ لِخَيْثَمَةَ :أَبْلِغْ شِيعَتَنَا أَنَّهُ لَايُنَالُ مَا عِنْدَ اللَّهِ إِلَّا بِالْعَمَلِ، وَ أَبْلِغْ شِيعَتَنَا أَنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَى غَيْرِهِ، وَ أَبْلِغْ شِيعَتَنَا أَنَّهُمْ إِذَا قَامُوا بِمَا أُمِرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ✅ حضرت به خیثمه فرمودند: أبلِغ شیعتَنا- که اعلامیه عمومی است- أنّه لایُنالُ ما عند الله الّا بالعمل. خیلی مهم است، اگر میخواهید به مقامات عالیه ای که خدای متعال به مؤمنین وعده داده برسید، و از نعمات الهی برخوردار بشوید، راهش عمل است؛ با تنبلی، با آرزوهای دراز و با توهمات نمیشود به جایی رسید، باید کار کرد. البته کار در زمان های مختلف نسبت به آدم های مختلف، متفاوت است؛ کار عبادی، کار علمی، کار اجتماعی، کمک به مردم بالاخره باید کار کنید! اگر مُحِبّ اهل بیت و معتقد به اهل بیت هستیم، اما عمل نمی کنیم، به آن مقامات و آنچه عند الله است، نخواهیم رسید. ✅ این قاعدۀ کلی است. آن چیزی که موجب میشود ما بر عمل تأکید زیادی بکنیم، این است که: مع الاسف در بعضی از اظهارات و گفته ها و منبرها، غیر از این دیده میشود! یعنی این که عمل خیلی مهم نیست؛ عمده، همین توسل به اهل بیت و محبت اهل بیت است! توسل به اهل بیت، کیمیاست، در این شکی نیست، اما این توسل به اهل بیت، یکی از مصادیقش عمل به آن چیزی است که اهل بیت فرموده اند. آدم خودش را شیعه امام سجاد-سلام الله علیه- بداند، و امام سجاد با آن عبادت، با آن تلاش، این آدم همینطور تنبل بماند؛ این واقعاً شیعه است؟! شما اگر راه بیفتید مثلا از نجف به کربلا، این راهپیمائی مبارکی که رایج شده، یک عده هم بگویند ما دنبال شما میآییم. بعد شما در میانه راه ببینید هیچکدامشان نیامدند! بپرسید کجاییدا؟! در هتل، در نجف، خوابیدند! آیا اینها دنبال شمایند؟ معلوم است که شیعه و دنباله رو شما نیستند. هر چند شما را خیلی قبول هم داشته باشند، این، امر واضحی است. این، یک. ✅ و أبلِغ شیعتَنا، این هم مربوط به امثال ماست، در درجه اول، این حقیر که زیاد صحبت میکنم و بعد هم جسارت نباشد آقایانی که اینجا تشریف دارید، دربارۀ ماهاست: و أبلِغ شیعتَنا إنّ اعظمَ الناس حَسرةً یومَ القیامة مَن وَصَفَ عَدلًا ثمّ خالَفَه الی غیرِه؛ می فرمایند: روز قیامت بیشترین حسرت را کسانی دارند که یک عدلی را، یک حقّی را، یک امر مهمِ مستحسنِ شرعی را، یک واجبی را برای مردم توصیف کنند، خودشان بر خلاف آن عمل کنند! -لِمَ تقولون ما لاتفعلون کبر مقتاً عند الله ان تقولوا ما لاتفعلون-، چرا بیشترین حسرت؟ چون نگاه می کنند می بینند این مستمعینی که حرفها را از ما شنیدند، اینها عمل کردند، به مقامات عالیه رسیدند، دارند پرواز میکنند، ما اینجا ماندیم چون به آنچه خودمان به آنها گفتیم، عمل نکردیم. ✅ در آخر هم فرمود: و أبلِغ شیعتَنا أنَّهم اِذا قاموا بما اُمِروا، شما که شیعه هستید و امامت را فهمیدید، و به آن دل بستید و معتقد شدید- مشکلِ خیلی ها در دنیا این است که اصلا امامت را نفهمیدند! إذا قاموا بما اُمِروا إنّهم هم الفائزون یومَ القیامة، این تعبیر، شبیه تعبیرات حصر است. روز قیامت، فقط شما هستید که فائزید. کسانی که امامت را فهمیدند، شناختند و عمل هم کردند، آن بهترینها، این هایند. فائز یعنی کسی که رسیده است به فوز و نجاح. این حدیث، به نظر من حدیث مهمی است. ««خیثمة، ظاهراً خیثمة بن عبدالرحمن الجعفی است، که از اصحاب حضرت باقر و امام صادق علیهما السلام است. »» 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (108) 🔅🔅🔅 ✅ اصل چهارم. مقصود از دينِ اسلام، همان اصول جامع كلامي، فلسفي و عرفاني، و همان خطوط كلي مشترك حقوقي، اخلاقي و فقهي است كه در تمام صحيفه هاي آسماني، چون تورات، انجيل و قرآن كريم آمد و همه معصومان الهي، مانند موسي(عليه‌السلام) و عيسي(عليه‌السلام) و رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و ائمّه اطهار(عليهم‌السلام)، و بالاخره از آدم صفي تا خاتم الأوصيا بقيّة الله(عليهم‌السلام)، آن را از طرف خداوند نقل نموده اند. ▪ برهان عقلي كه نه مُتزمّن است تا در جدار عصر خاص محصور گردد و نه متمكّن است تا در ديوار مصر مخصوص حبس شود، براي هر نسلي، چونان دليل معتبر نقلي، حجّت شرعي بوده و هست و خواهد بود. ▪ از اين جا مي توان به اين سؤال پاسخ مثبت داد كه اسلام به عنوان يك دين نظام مند، كامل و جامع، به تمام نيازهاي بشري رسيدگي مي كند و حاجت هاي مستور او را كه مغفول وي است، مشهور مي كند، و بعد از رفع ستر و حصول شهرت و آگاهي انسان به چنين نياز مُبْرمِ پنهاني، آن را پاسخ مي دهد و راه هايي كه كشف آن در حوصله فكر حكيمان يا شهود عارفان نيست، فراسوي سالك كوي حق مي نهد؛ (ويُعَلّمكم ما لم تكونوا تعلمون) [سوره بقره، آيه 151.]، و به كساني كه به انديشه احساسي و تجربي بشر، يا به تفكّر رياضي او بسنده مي كنند، هشدار مي دهد كه عقل انساني هرچند در كشف شريعت لازم است، ولي كافي نيست و آنچه از عقل وحياني برمي آيد، از عقل تجربي ساخته نبوده و مقدور او نيست، و آنچه از صاحب بصران رياضت كشيده ساخته است، از صاحب نظران رياضي برنمي آيد. ▪ در هماهنگي عقل و دين از رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم چنين آمده است: «دين المرء عَقْلُه ومَنْ لاعقل له لادين له» [نهج الفصاحه، ج1، ص353.]؛ دين انسان عقل و خردورزي برهاني او است كه از غائله قياس و فَيْلُوله گمان و فتنه وهم و دسيسه خيال مصون است، و كسي كه فاقد عقل و اعتناي به برهان عقلي و اعتماد بر خردورزي حكيمانه و استناد به تجربه طمأنينه آور كارشناسان و استقرار در مأمَن و دژ تسخيرناپذير رياضي و كلامي و فلسفي باشد، برخوردار از دين نخواهد بود؛ چه اينكه قرآن كريم انسان خردورز محض و مغرور بر انديشه بشري را انذار مي كند و او را از پايان تك بُعدي در دين شناسي تحذير مي نمايد و چنين مي فرمايد: (فلمّا جائتهم رُسُلُهم بالبيّنات فرحوا بما عندهم من العلم وحاق بهم ما كانوا به يستهزءون).[ سوره غافر، آيه 83.] ▪ هنگامي كه پيام آوران الهي با معجزات و ادلّه گوياي كلامي و حِكَمي، براي هدايت متفكران مادّي رفتند، آنان به همان انديشه بشري اكتفا كردند و خود را از معارف وحياني بي نياز پنداشتند و ره آورد انبيا را به استهزا گرفتند؛ همين عمل قبيح، به صورت عذاب دردناك آنها را دربر مي گيرد و احاطه مي نمايد. اين گونه از مطالب عالي كه گناه همانند سمّ مهلك اثرش در جان گنه كار مي ماند و او را از پا درمي آورد، هرگز با دانش هاي احساسي و مانند آن، نه قابل اثبات است و نه قابل نفي؛ اي بسا فكرتِ باريك كه چون موي شده ست وز سر زلف خوش يار ندارد سر مو مستِ فكرت دگر و مستي عشرت دگر است قطره اي اين كند آنك نكند زان دو سبو[ديوان شمس تبريزي.] ▫ خلاصه. پايان انديشه خام بشري و جمود بر آن و ركود به آن، و كوشش براي تمام دانستن آن، صَنَم است و نتيجه جمع بين عقل و نقل كه شريعت نام دارد، صَمَد است. زجَيْبِ خرقه حافظ چه طرف بتوان بست كه ما صَمَد طلبيديم و او صَنَم دارد[ديوان حافظ.] مَفروش عَطْرِ عقل به هندوي زلف ما كانجا هزار نافه مشكين به نيم جو[ديوان حافظ.] . 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌انس با قرآن ◽️براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است: عنوان «تدبر»و «قرائت »و«تلاوت» و «ترتیل »را در پست های قبلی مورد بررسي قرار گرفت حال عناوين ديگر را بررسي مي‎كنيم: 🌿🌿🌿 5.«استماع و انصات»: 🔹اهميت استماع قرآن يكي از بحث‌ها و موضوعات بسيار مهم اين مجموعه ارزشمند، موضوع «اهميت استماع قرآن» است. از جمله نكات قابل توجهي كه كمال اهميت اين موضوع را بيان مي‌دارد، حكمت و فلسفه ی حكمي است كه فقها از آيه‌ شريفه: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» [8]در باب «استماع قرائت امام در نماز جماعت» استفاده مي‌كنند. فقها با استناد به همين آيه شريفه، استماع «حمد» و «سوره» را كه امام جماعت قرائت مي‌كند، بر مأمومين واجب مي‌دانند؛ زيرا در نماز تنها «حمد» و «سوره» جزء قرآن است و بقيه ذكرهاي نماز جزء قرآن نيست، هر چند محتواي آن ذكرها در قرآن و روايات وجود دارد؛ از اين‌ رو، از ميان همه ذكرهاي نماز، حكم وجوبي استماع فقط در مورد «حمد» و «سوره» است؛ البته تا آنجايي كه صداي امام جماعت شنيده مي‌شود؛ ولي جايي كه رعايت اخفات لازم است گفتن ذكرهاي مستحبي در حال قرائت امام، آن هم كسي كه صداي امام را نمي‌شنود، توصيه شده است. 🔹خلاصه، چه در نمازهاي «جهريه» و چه نمازهاي «اخفاتيّه» تا جايي كه صداي امام شنيده مي‌شود، كسي حق گفتن ذكر ديگري را ندارد و بايد قرائت امام را استماع نمايد. اين حكم با همه فروع ذكر شده، بيانگر اهميت استماع قرآن از نظرگاه خود قرآن است. 🔹نكته شايان توجه اين است كه چه حكم وجوبي استماع قرآن در نماز جماعت و چه حكم استحبابي آن در غير نماز، از همين آيه شريفه: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ.» و با استفاده از روايات بدست مي‌آيد. چرا كه قرآن، كلام خدا است و حاوي معارف و احكام و دستور العمل‌هاي زندگي است سكوت و خاموشي و گوش سپردن به قرائت قرآن هم احترام به اين كتاب و كلام آسماني است و هم مايه كسب گنجينه معارف، احكام و فهم فرهنگ قرآن. لذا وجوب آن در نماز مايه حفظ نظم و آميخته با فهم و خشوع است. رعايت اين امر در خارج از نماز گرچه در حد استحباب است؛ ولي دقيقاً همان بركات استماع در نماز را به همراه دارد؛ از اين‌رو رعايت آن در نماز و غير نماز مورد توصيه و تأكيد ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ قرار گرفته است. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
moredi_3587 p2.pdf
189.3K
جلسه درس استاد آملی در تاریخ 23-8- 98 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
moredi_3587 s.mp3
5.23M
📌 جلسه درس استاد آملی در تاریخ 23-8- 98 زمان::28/42دقیقه 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 عشق الهی 🔹 ما یک سلسله احکام فقهی داریم، یک سلسله حقوق داریم، یک سلسله اخلاق داریم و یک سلسله هم عشق و محبّت داریم. حیف این روایت نورانی که به دست ارازل افتاد و عظمت خودش را از دست داد! در جلد دوم کافی حتماً این روایت را نگاه کنید، وجود مبارک امام می ‌فرماید به اینکه «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ»،[1] عبادت برای همه است! فرض کنید انسان پسری دارد یا دوستی دارد که چند سال اسیر بود و حالا آمد، چگونه او را در بغل می ‌گیرد؟ حضرت در این روایتی که در جلد دوم کافی هست فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا»؛ معانقه می ‌کند، با نماز دست به گردن می‌ شود، نماز را دوست دارد. این کلمه نورانی به دست ارازل افتاد و به این سبک در آمد. آن وقت ائمه بعدی (علیهم السلام) آنها گفتند قلبی که خالی از محبّت خدا باشد او را خدا به عشق زمینی گرفتار می‌ کند،[2] این روایت بعداً آمده است. 🔹 آن طوری که عشق، محبّت و دوستی پرواز می ‌دهد در درس و بحث آن پرواز نیست، درس و بحث بهشت می‌ آورد، بله بهشت می ‌آورد؛ اما پرواز بدهد نیست، آن محبّت است که پرواز می‌ آورد. این محبّت است که أجر رسالت قرار گرفته است. مودّت بالاتر از محبّت است ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾،[3] این مودّت است که أجر رسالت قرار گرفته است. «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ»، با تمام وجود با نماز دست به گردن است. ما وقتی دوستان خود را می ‌بینیم چکار می ‌کنیم؟ معانقه می ‌کنیم. این معانقه یعنی «عنق» به «عنق». فرمود اینها با نماز معانقه می ‌کنند، دست به گردن هستند. مردم متّقی این گونه هستند. 📚 درس خارج فقه ـ نکاح جلسه 417 تاریخ: 1397/11/02 📝 پی نوشت: [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص83. [2]. الأمالی( للصدوق)، ص668؛ «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْعِشْقِ قَالَ قُلُوبٌ‏ خَلَتْ‏ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ حُبَّ غَیرِهِ». [3]. سوره شوری، آیه23. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت4:بررسی کلی تفسیر آیات سوره الناس ▫ در قرآن، بيش از 300 مرتبه كلمه «قل» آمده كه بسيارى از آنها فرمان خداوند به پيامبر است و در پاسخ مخالفان يا موافقان مى باشد. كلمه «وسواس» هم به معناى موجود وسوسه گر مى آيد و هم به معناى وسوسه و خطورات و افكار ناروا، ولى در اينجا به معناى وسوسه گر است. گفتنِ كلمه «اعوذ» براى نجات از خطرات كافى نيست، بلكه بايد در عمل نيز از عوامل خطرساز دورى كرد. وگرنه خانه را در مسير سيل ساختن و نوشتن «اعوذ باللّه من السّيل» بر سر در خانه به منزله مسخره است. كسى كه مى گويد: «اعوذ باللّه»، بايد در عمل نيز از سرچشمه هاى فساد دورى كند. ▫ اول چيزى كه محسوس انسان است، رشد و تكامل و تربيت اوست، «ربّ النّاس» بعد سياست و تدبير و حكومت. «ملك النّاس» و همين كه رشد او بالا رفت عبادت و پرستش است. «اله النّاس» ▫ به كسى بايد پناه برد كه اسرار و وسوسه هاى درونى را مى شناسد. «يعلم خائنة الاعين و ما تخفى الصدور»(1) او از خيانت چشم ها و آنچه سينه ها پنهان مى كند آگاه است. ▫ پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: شيطان بر دل انسان آرميده است، هرگاه ياد خدا كند پنهان مى شود و هرگاه غافل شود او را وسوسه مى كند. «فاذا ذكر العبد اللّه خنّس... و اذا غفل وسوس»(2) ▫ كسانى كه ديگران را به ترديد و وسوسه مى اندازند، كار شيطانى مى كنند. مخالفان حضرت صالح به مردم مى گفتند: آيا شما علم داريد كه صالح پيامبر است؟ و با اين كلام در مردم ترديد به وجود مى آوردند. «أتعلمون انّ صالحاً مرسل»(3) ▫ در اول قرآن با «بسم اللّه» از خدا استمداد كرديم و در آخر قرآن نيز به خدا پناه مى بريم. ▫ «خنّاس» از «خنوس» به معناى پنهان شدن و عقب نشينى است. شيطان هم خودش مخفى است و هم كارش، اگر وسوسه او علنى باشد بر مردم مسلط نمى شود، ولى با تظاهر و توجيه در لباس زيبا جلوه مى كند و موفق مى شود. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: شيطان با ظاهرنمايى حق و باطل را بهم در مى آميزد و بدين شكل بر طرفداران خود غالب مى شود. «فهنا لك يستولى الشيطان على اوليائه»(4) حالا كه شيطان، خنّاس است، آنقدر مى رود و مى آيد تا موفق شود، ما هم بايد ياد خدا را زياد كنيم. ▫ در قرآن بارها از انسان انتقاد شده است كه هرگاه گرفتار مى شود دعا مى كند و پناهندگى مى خواهد و همين كه خطر رفع شد، گويا ما را نمى شناسد.(5) 📝 پی نوشت: 1) غافر، 19. 2) بحارالانوار، ج 67، ص 49. 3) اعراف، 75. 4) نهج البلاغه، خطبه 50. 5) يونس، 11. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
Meshkini.9.Mp3.48kbps_p30download.com.mp3
9.65M
(9) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت5:بررسی کلی تفسیر آیات سوره الناس ▫ در اين سوره چون وسوسه درون روح و قلب انسان جاى مى گيرد و با ايمان و عقل و فكر ما بازى مى كند، سه بار نام خداوند ياد شده است: «ربّ النّاس، ملك النّاس، اله النّاس» اما در سوره فلق كه شرور خارج از سينه هاست، يكبار نام خداوند مطرح است. «ربّ الفلق» آرى خطر انحراف فكرى و تأثير آن در روح به مراتب بيشتر از خطرات خارجى است و دشمنان فرهنگى و فكرى، از دشمنان نظامى و اقتصادى مرموزتر و خطرناكترند. ▫ در روايات آمده است كه شيطان از قبول توبه انسان از سوى خداوند ناراحت شد. ياران خود را جمع و از آنان استمداد كرد. هر كدام مطلبى گفتند، ولى يكى از آنها گفت: من انسان را وسوسه مى كنم و توبه را از يادش مى برم. ابليس اين طرح فراموشى توبه را پسنديد.(1) ▫ حالا كه او «ربّ النّاس» است، پس شيوه هاى تربيتى ديگران را نپذيريم. حالا كه او «ملك النّاس» است، پس خود را برده ديگران قرار ندهيم و حالا كه او «اله النّاس» است، پس به غير او دل نبنديم و اين تفكر و اعتقاد بهترين وسيله پناهندگى از وسوسه هاست. ▫ آنكه در سينه و قلب و روح مردم وسوسه مى كند، ممكن است از نژاد جن و شيطان باشد يا از نژاد انسان. آرى تطميع ها و وعده ها، امروز و فردا كردن ها از جمله راه هاى وسوسه است. ▫ وسوسه شيطان نسبت به حضرت آدم و ساير اولياى خدا در حدّ القا و پرتاب وسوسه است: «فوسوس اليه الشيطان»(2)، «القى الشيطان فى امنيّته»(3) اما نسبت به عموم مردم، ورود و نفوذ وسوسه در دل و جان آنهاست. «يوسوس فى صدور النّاس» البته نه به شكل سلطه بر دل انسان به گونه اى كه راه گريزى از آن نباشد. زيرا قرآن در آيه اى ديگر مى فرمايد: «ان الّذين اتقوا اذا مسهّم طائف من الشيطان تذكّروا فاذا هم مبصرون»(4) هنگامى كه شيطان ها به سراغ افراد باتقوا مى روند تا از طريق تماس، آنان را وسوسه كنند، آنان متوجه شده و اجازه نفوذ نمى دهند. ▫ تكرار كلمه «ناس» در «ربّ النّاس - ملك النّاس - اله النّاس» اشاره به آن است كه ربوبيّت، حاكميّت و الوهيّت خداوند عام است و اختصاص به فرد يا گروه يا نژاد خاصى از بشر ندارد. ▫ اول «ربّ النّاس» آمد، بعد «ملك النّاس» و سپس «اله النّاس»، شايد به خاطر آن كه آنچه به فطرت نزديكتر و ملموس تر است، پناهندگى به مربى است: «ربّ النّاس» ▫ چنانكه كودكان به هنگام خطر اول صداى مادر مى زنند، سپس كسى كه قدرت دارد، «ملك النّاس» و در مرحله بعد سرچشمه رحمت و حيات. «اله النّاس» ▫ خداوند به نيازهاى انسان و خطراتى كه او را تهديد مى كند آگاه است، ولى شيوه تربيت الهى آن است كه انسان نياز و استمداد و پناهندگى خود را به زبان آورد و فقر واحتياج را به خود تلقين كند تا روحيه تواضع و تعبّد و تسليم در او شكوفا شود. «قل اعوذ...» ▫ به گفته پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله خاطرات و وسوسه هايى كه بى اختيار بر انسان عارض مى شود، مادامى كه از طرف انسان عملى صورت نگيرد، چيزى بر او نيست. «وضع عن امّتى ما حدّثت به نفسها ما لم يعمل به او يتكلّم»(5). 📝 پی نوشت: 1 تفسير نورالثقلين. 2) طه، 120. 3) حج، 52. 4) اعراف، 201. 5) بحارالانوار، ج 17، ص 54 . 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت6:پیام های کلی تفسیر آیات سوره الناس ✅ 1- پيامبر، امين وحى است و چيزى از خود نمى گويد. «قل» ✅ 2- خطرات به قدرى شديد است كه خدا به پيامبرش دستور پناه بردن مى دهد. «قل اعوذ» ✅ 3- بدون استمداد از خدا، امكان مبارزه با شرور نيست. «اعوذ بربّ النّاس» ✅ 4- گناهكاران نبايد مأيوس شوند، زيرا خداوند، پروردگار همه مردم است نه فقط مؤمنان. «ربّ النّاس» ✅ 5- وقتى پيامبر، به خدا پناه مى برد، وظيفه ما روشن است. «قل اعوذ بربّ النّاس» ✅ 6- انسان بايد خود را تحت تربيت خداوند بداند، «ربّ النّاس» سلطنت و حكومت او را بپذيرد، «ملك النّاس» و او را معبود خود قرار دهد. «اله النّاس» ✅ 7- انسان بى ايمان، به قدرت و جمعيّت و قوميّت و ثروت خود پناه مى برد، ولى مردان خدا به پروردگار و پادشاه و معبود هستى پناهنده مى شوند. «ربّ النّاس - ملك النّاس - اله النّاس» ✅ 8- بالاترين خطرها پنهان ترين آن هاست كه وسوسه درونى باشد. «من شرّ الوسواس الخنّاس» «والحمدللّه ربّ العالمين» 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom