eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌تلاوت سوره طارق 🎼استاد محمد صدیق منشاوی 🍀🍀🍀 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 موهبت الهی 🔹 فدائیان اسلام و جناب سید بزرگوار نواب صفوی و واحدی و همرزمانشان رضوان خدا, درود و رحمت الهی بر آنها و بر همه شهدا باد! درست است كه انسان می ‌تواند و موظّف است در برابر ناملایمات شجاع باشد، ولی بخشی از شجاعت كسبی نیست، «دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار»،[دیوان حافظ، غزلیات، غزل شماره74. ] بلکه بعضی از شجاعت ‌ها موهبت الهی است. درست است انسان باید مواظب باشد، خود را تمییز نگه بدارد، اما یوسف شدن كار كسبی نیست، برخی از جمال ‌ها داده الهی است، بعضی از آهنگ ‌ها و نواها مانند آنچه داود پیامبر داشت، اینها كسبی نیست، اینها را نمی ‌شود با تعلیم آهنگ و صوت و آوازخوانی این‌قدر زیبا انسان بخواند و مانند داود قاری اهل جنّت باشد، چون در محافل عمومی بهشت, قرآن خوانده می ‌شود و خواننده قرآن هم طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) داود پیامبر است كه فرمود او خطیب بهشتی ‌هاست خواننده و سخنران و سخنگوی رسمی بهشتی‌هاست؛ خطیب «أهل الجنّة»؛[نهج البلاغه، خطبه 160؛ «...بِدَاوُدَ ص صَاحِبِ الْمَزَامِیرِ وَ قَارِئِ أَهْلِ الْجَنَّة...».] است، اینها كسبی نیست. 🔹 آن شجاعت ممتاز شهید نوّاب صفوی هر كس از نزدیك با او آشنا بود و آن عصر و مصر را می ‌دید باور می‌ كرد كه این كسبی نیست، ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾؛[سوره حدید، آیه21؛ سوره جمعه، آیه4. ] شهید نواب صفوی این ‌طور بود، برخی از همرزمانشان شهید واحدی (رضوان الله علیه) هم در مرحله بعد این‌طور بودند. 🔹 روزی در مدرسه مروی ـ آن سال ‌ها ما تحصیل می‌ كردیم و سنّ ما هم در حدود بیست سال بود ـ بعضی از متدینین آمدند گفتند كه محاكمه فدائیان اسلام شروع شد، مناسب است بعضی از طلاّب و روحانیون در آن محكمه شركت كنند. من هم از مدرسه مروی در محكمه این بزرگوارها رفتم، چیزی كه دیدم جز اعجاب و شگفتی نبود، با اینكه اینها تقریباً روشن بود كه محكوم به اعدام هستند، با اینكه روشن بود آنها كه دارند محاكمه می ‌كنند چه می ‌گویند, چطور استدلال می ‌كنند؛ اما اینها كسانی بودند كه واقعاً ترس را ترسانده بودند، انسان این‌قدر شجاع بشود كه ترس, بترسد به طرف اینها بیاید. گویا اصلاً اینها در محكمه حضور نداشتند، در میز محاكمه نبودند، محكوم به اعدام نبودند، برای اینها شهادت, شربت گوارایی بود؛ این ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾. 📚 فرازی از پیام به سالگرد شهدای فداییان اسلام تاریخ: 1393/10/16 ☘☘☘ 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 خلق عظیم امام باقر (سلام الله علیه) مكارم اخلاق را از قرآن استنباط كرد، فرمود خدای سبحان مكارم اخلاق را در سه جمله قرآنی تبیین كرد[1] كه ﴿خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ﴾.[2] معنای عفو آن است كه انسان طوری از تبهكار بگذرد كه او شرمنده نشود، گرچه انسان در برابر بیگانگان ﴿أَشِدّاءُ عَلَی الْكُفّارِ﴾[3] خواهد بود ﴿وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾[4] نسبت به كفار و منافقین است. به رسول خدا كه ﴿وَ إِنَّكَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ﴾[5] است خدای سبحان فرمود: ﴿وَ اغْلُظْ عَلَیهِمْ﴾،[6] اما نسبت به دیگران برادران اهل ایمان انسان باید اهل گذشت باشد. معنای گذشت آن نیست كه به رخ متّهم بكشد و او را شرمنده كند؛ عفو كند و بالاتر از عفو «صَفح جمیل»[7] كند؛ یعنی طوری از او بگذرد كه او به خاطر نیاورد و به رخش نكشد تا او شرمنده بشود. بدی را با نیكی دفع كردن كار انسانی است كه از اخلاق عظیم برخوردار است. انسان اگر بخواهد تباهی یك تبهكار را عفو كند، طوری بگذرد كه به صورت «صَفح جمیل» باشد. «صَفح» بالاتر از عفو است، یك وقت انسان از اشتباه كسی می ‌گذرد، یك وقت صفحه خاطرات را آنچنان ورق می‌ زند كه اصلاً در ذهنش نیست كه كسی نسبت به او این بدی را كرده است، این می ‌شود «صَفح جمیل»؛ البته عفو به آن معنا مقدور انسان نیست، انسان ممكن نیست تبهكار را طوری عفو كند كه در خاطره تبهكار هم نباشد. ممكن است انسان از یاد خود ببرد، ولی آن توان را ندارد كه اشتباه را از ذهن تبهكار بیرون بیاورد؛ هرچه احسان نسبت به تبهكار بكند، خود آن تبهكار مورد عفو شرمنده است، وقتی این كریم را می ‌بیند خود احساس انفعال می ‌كند كه من چرا نسبت به این كریم بدرفتاری كردم. ممكن است انسان به رخ متهم نكشد، ممكن است از خاطر خود هم بزداید و در ذهنش نیاورد كه كسی نسبت به او بد كرد، اما این توان را ندارد كه از ذهن طرف مقابل برطرف كند و او همواره به یاد این خاطره است و رنج می ‌برد. اما آن قدرتی كه می ‌تواند از انسان تبهكار بگذرد، نه تنها به رخش نكشد بلكه از یاد مجرم هم ببرد كه او هم متهم است، آن قدرت خدا است؛ لذا وقتی توبه توّابین را خدای سبحان قبول كرد و آنها را به بهشت سعادت برد، بهشت عالمی است كه هیچ شرم و غم و انفعال در آنجا نیست، بنابراین افراد مجرم یادشان نیست كه گناه كردند تا شرمنده بشوند، این نعمت فقط مقدور خدای سبحان است. 🔹 از این مرحله كه گذشتیم، اولیای الهی قدرت «صَفح جمیل» دارند و این كار جزء اخلاق عظیمه است كه امام باقر (سلام الله علیه) فرمود مكارم اخلاقی كه پیامبر (علیه آلاف التحیة و الثناء) بدان مبعوث شد در این جمله‌ های قرآنی خلاصه می ‌شود ﴿خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ﴾ و آن‌گاه انسان كریم كه از اخلاق عظیم برخوردار است وقتی خیری احسانی نسبت به كسی كرده است، آن طرف احسان را می‌ گوید او وسیله سعادت من شد او را با چشم تكریم و احترام می ‌نگرد نه با دیده ترحّم. خُلق عظیم آن است كه انسان وقتی نسبت به كسی احسان رواداشت از او قدردانی كند كه تو مرا كمك كردی در احسان و اگر تو نبودی یا احسانم را قبول نمی ‌كردی من به این فضیلت نمی ‌رسیدم. 📚 سخنرانی موضوعی اصالت اخلاق ـ جلسه 9 تاریخ: سال 1363 📝 پی نوشت ها: [1] . تفسیر الصافی، ج2، ص261. [2] . سوره اعراف، آیه199. [3] . سوره فتح، آیه29. [4] . سوره توبه، آیه123. [5] . سوره فلم، آیه4. [6] . سوره توبه، آیه73. [7] . سوره حجر، آیه85؛ ﴿وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَینَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ﴾. ☘☘☘ 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌 عوامل بیماری (بخش دوم) 🌱امیرمومنان (ع) می فرماید: کسی که (نهال) هوس غذاهای گوناگون در دل بکارد، میوه های دردهای گوناگون بچیند و می فرماید: زندگی را برای خوردن مخواه، بلکه خوردن را برای زندکی بخواه. 🌱همچنین می فرماید: معده کانون بیماری ها و پرهیز سرآمد هر درمان است . بدن را به آنچه خوی کرده است عادت ده. تندرستی با پرخوری جمع نشود و مرضی ملال آور تر از کم خوری نباشد. 🌱همان حضرت می فرماید: هرگاه گوشت خریدید غده های (دُشبِل) آن را در آورید، چرا که رگ جذام را تحریک می کنند و می فرماید: طولانی نشستن در دستشویی موجب بواسیر (هموروئید ) می شود. 🌱به فرموده امام باقر (ع) مسواک کردن در حمام مکروه است، زیرا موجب وبای (فساد) دندان ها می شود. 🌱امام صادق (ع) می فرماید: خوردن گوشت نمک سود و خشک شده در برابر آفتاب، بدن را نابود می کند و چه بسا کشنده است؛ همچنین آن را عامل پیری زود رس می شناساند. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌 تأمين نياز مردم 🌀 معادل هزار حج و... 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: 🔸 برآوردن نیاز مؤمن از هزار حج پذیرفته شده، آزاد كردن هزار برده براى خشنودى خدا و تجهیز و انفاق هزار اسب با زین و لجامشان در راه خدا ارزشمندتر است. 1 🌀 معادل دو ماه روزه و اعتكاف در مسجد حرام 🔹 امام صادق (ع) در حدیثى دیگر فرمودند: 🔸 هر كس در راه برآوردن نیاز برادر مسلمان خود بكوشد و خدا هم نیاز وى را به دست او برآورد، ثواب یك حج، یك عمره و دو ماه اعتكاف و دو ماه روزه در مسجد حرام برایش مى‌نویسد و اگر بكوشد ولى خدا آن حاجت را به دست او برنیاورد، فقط ثواب یك حج و یك عمره براى او مى‌نویسد. 2 📚 ص 491 🔺 1. الامالی، صدوق ص 237 🔺 2. الکافی ج 2 ص 198 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 🆔 @rahighemakhtoom
🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌خلق عظیم زمان:3/53دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 برداشتی از در کلام -2 🔹الَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ﴿۳﴾ 🔵هرچه این دلهاى پاک و نورانى با خداى متعال آشناتر باشد - با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید، به خدا پناه ببرید، با خداى متعال درد دل کنید، هرچه این حالت را بیشتر توانستید در خودتان به‌وجود بیاورید - بدانید توفیقات شما در آینده بیشتر خواهد بود. در همین آیه شریفه:قبل از این انفاق، اقامه‌ى نماز است و ، مظهر ارتباط و اتّصال با خدا است. ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ 🔵《و یقیمون الصلوة》: ونماز را به پا می‌دارند. 🔻من بارها این را گفته‌ام که به پاداشتن نماز غیر از گزاردن نماز است و متأسفانه در بعضی از ترجمه‌ها مشاهده می‌شود می‌نویسند و نماز می‌گزارند، در حالی که نمازگزاردن در عربی می‌شود «یصلون» و «یقیمون الصلوة» یعنی نماز را بپا می‌دارند، پس نماز چیزی بیش از گزاردن نماز است، که البته را هم شامل می‌شود. یعنی اگر شما بخواهید جزو نماز بپادارندگان باشید نمی‌توانید نمازگزاردن را ترک کنید. 🔻 نماز، یعنی در محیط و درجامعه این واجب و این حقیقت لطیف را بوجود آوردن و محیط را محیط نماز کردن و دیگری را به نماز دعوت کردن و نماز را با توجه ادا کردن، و مفاهیم نماز را در زندگی تحقق بخشیدن است، که مفهوم اصلی نماز عبارت است از: انسان در مقابل پروردگار و عمل انسان به فرمان پروردگار این آن عنصر اصلی نماز است که در حاشیه‌اش هم چیزهای دیگری وجود دارد. 🔻پس شرط دوم متقین اقامه‌ی صلوه است یقیمون‌الصلوه و آنکه قبلاً گفتیم: الذین یؤمنون‌بالغیب، یکی از مقومات تقوا بود در و این دومی ( اقامه‌ی صلوه ) یکی از مقومات تقوا در است و خودسازی بسیار مهم است. ۱۳۷۰/۰۷/۲۴ 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 برداشتی از در کلام -3 🔹الَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ﴿۳﴾ 🔶ایمان به غیب، عامل بالاتر شدن هدف از محدوده مادیات 🔷سؤال: در خصوص تفسیر آیه شریفه: والذین یؤمنون بالغیب فرمودید: میان ایمان و باور غیب و داشتن هدف رابطه‌ای وجود دارد و این دو لا و ملزوم یکدیگرند و چنانچه متناسب با زمان تفسیر آیات می‌باشد برای بار دیگر این رابطه و الزام را تبیین فرمائید؟ ⏮جواب(رهبر انقلاب): البته، با این عبارتی که ایشان گفتند فکر نمی‌کنم من گفته باشم. 🔻اگر کسی اعتقاد و باور خودش را به محدوده‌ی مادی و صحنه‌ی ماده محدود کرد هدف او هم محدود به صحنه‌ی مادی خواهد شد و دیگر امکان ندارد ایده کل غیر مادی برای او وجود داشته باشد. 🔻اگر شما گفتید حقیقت و وجود عبارت است از آن‌چه که من آنرا می‌بینم و هرچه را من نبینم و هرچه را من لمس نکنم وجود ندارد، آیا می‌توانید هدف خودتان را فراتر از آنچه چشم‌ها می‌بیند و دستها لمس می‌کند و گوشها می‌شنوند ببرید؟! 🔻پس اگر ما بود، بطور طبیعی هدف ما هم یک هدف مادی خواهد بود، اما اگر ایمان به غیب داشتیم و ورای محسوسات به چیزی بالاتر و والاتر هم ایمان آوردیم، آن وقت هدف ما هم می‌تواند چیزی والاتر و بالاتر از همین مادیات باشد. این ارتباط بین ایمان به غیب و هدف یا ایمان به ماده و باز هدف است. ۱۳۷۰/۰۸/۱۵ 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (35) 🔅🔅🔅 📌بحث روايي در باره "بسم الله" ✅1 ـ معناي «بسم الله» عن الرضا (عليه السلام): «معني قول القائل بسم الله أىْ أسِمُ نفسى بسمة من سِمات الله عزّ وجلّ وهى العبادة». قال: فقلت له: ما السمة؟ قال: «العَلامة»[ نورالثقلين، ج1، ص11.]. اشاره: همان طور كه در نظام تكوينيْ انسان مانند ديگر پديده ها نشانه ي خالق خويش است، در نظام تشريع نيز لازم است، انسان سالك وَسْمه و علامت عبادت خدا را در جان خود بنهد تا روح او در عبادت آفريدگار خويش موسوم و نشاندار گردد. چنين انسان سالكي به خوبي «آية الله» خواهد بود؛ زيرا علامت معبود، يعني عبادت در جان او ظهور كرده است. ☘️☘️☘️ ✅2 ـ مبدأ اشتقاق «الله» و معناي «مألوه» عن الصادق (عليه السلام): «والله إله كلّ شى ء»[ تفسير عياشي، ج1، ص22.]. عن هشام بن الحكم أنه سأل أبا عبدالله (عليه السلام) عن أسماء الله عزّ وجلّ واشتقاقها، فقال: «الله هو مشتق من إِله وإِله يقتضى مألوهاً...»[ نورالثقلين، ج1، ص11.]. عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «الله... هو الذى يَتألّه إليه عند الحوائج والشدائد كلّ مخلوق عند انقطاع الرجاء من جميع مَن دونه... »[ همان، ص13.]. ▪️اشاره: ربط تكويني موجودي كه عين فقر است، تنها به خدايي است كه عين غناست و اين پيوند گرچه در حال عادي محجوب و مستور است، ليكن در حالت اضطرار مكشوف و مشهود خواهد بود و در همه‌ي احوال تنها ملجاي هر مخلوق فقط خداوند است و در حال عادي كه فيض به وسيله اسباب و علل ظاهري به مخلوقِ نيازمند مي رسد، همه‌ي آن وسايط، مجاري فيض است، نه فيّاض. خلاصه آن كه، توحيد رجاء و توحيد اِلتجاء به اين معناست كه تنها مرجوّ و ملجاي خداست و اگر تفاوتي هست به لحاظ مقام اثبات است، نه ثبوت. همان طور كه به مقتضاي بطلان تسلسل، يك متفكر به سرآغاز سلسله‌ي علل، كه همان خداست، پي مي برد و آنگاه معلوم مي گردد كه سبب حقيقي هر مسبّبي خداوند است و عِلَل ديگر، آيات اوست، در مورد رجاء و التجاء نيز اين چنين است كه گرچه در صورت قطع اميد از ماسوي الله آنگاه به خداوند اِلتجا مي كنند، ليكن در حقيقت تكيه گاه اصلي همه رجاها و اِلتجاها خداست. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی آیات 1تا6 سوره ناس.docx
31.8K
🔅🔅🔅 📌نگاشت11:پویش موضوعی سوره ناس ارائه حدود 200 نکته از سوره ناس برای قرآن پژوهان 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 شکر نعمت 🔹 در این شماره ده کلمات قصار [حضرت] فرمودند: «إِذَا قَدَرْتَ عَلَی عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیهِ»؛[نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت11. ] اگر بر دشمنت مسلّط شدی و قادرانه او را مقهور کردی، عفو از او را شکر قدرت خود قرار بده. اگر کسی نعمتی خدا به او داد، شکر این نعمت واجب است و اگر کسی شکر نعمت کرد خدای سبحان نعمت او را افزون می ‌کند، اگر شکرش شکر متوسط باشد؛ خود او را بالا می‌برد، اگر شکر او شکر عالی باشد. اینکه گفته شد: شکر نعمت نعمتت افزون کند ٭٭٭ کفر، نعمت از کفت بیرون کند نه «کفرِ نعمت»! شکر نعمت این کار را می ‌کند، کفر نعمت، نعمت از کف بیرون کند، این برای شکر متوسط است که اگر کسی شکر نعمت کرد نعمتش افزوده می‌ شود. اما آنچه در سوره مبارکه «ابراهیم» آمده است، نفرمود اگر شکر نعمت کردید ما نعمت شما را افزوده می ‌کنیم! گوهرِ هستی شاکر را بالا می ‌برد: ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ﴾،[سوره ابراهیم، آیه7. ] نه «لأزیدنّ نعمَتَکُمْ». 🔹 این شکر نعمت مصادیقی دارد، فرمود اگر بر دشمن پیروز شدید، عفو از او را شکر قرار بدهید؛ یعنی یکی از مصادیق شکرِ نعمت است. این برای کدام دشمن است؟ آن دشمنی است که اگر شما بر او مسلّط شدید او دگرباره در صدد عدوات و دشمنی نباشد؛ اما آن دشمنی که هرگز دست از دشمنی برنمی ‌دارد نباید مورد عفو قرار بگیرد، همچنان باید تحت استیلا قرار بگیرد و آن نفس امّاره است. شیطان آن دشمنی نیست که اگر کسی نسبت به او مهربانی کند از او عفو کند، او صرف نظر کند. اینکه حضرت فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛[مجموعة ورام، ج‏1، ص59. ] فرمود از هر دشمنی این هوس بدتر است، چرا؟ برای اینکه حالا یا مار یا عقرب یا سگ یا گرگ به انسان حمله کرد، انسان اگر یک مقدار گوشت یا غذایی پیش این سگ بیندازد، در همان چند لحظه ‌ای که سگ یا گرگ مشغول خوردن آن گوشت است، آدم را رها می ‌کند؛ اما این نفس امّاره اگر گفت این نگاه نامحرم را انجام بده یا این حرف حرام را بزن! همین که انسان حرف او را گوش داد، حرف بد زد یا نامحرم را نگاه کرد، او یک قدم جلوتر می ‌آید. هیچ ممکن نیست دشمنی مثل نفس امّاره باشد. هر دشمنی را انسان یک طعمه جلوی او بیندازد در همان چند لحظه یا چند ساعتی که مشغول خوردن آن طعمه است، انسان آزاد است؛ اما نفس امّاره همین که انسان یک قدم حرف او را گوش داد، او ده قدم جلوتر می ‌آید؛ لذا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». این بیان نورانی حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/10/12 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌عوامل بیماری (بخش سوم) 🌱روایت شده: هر کس غذا بسیار خورد بدنش بیمار شود و سنگدل گردد. 🌱امام صادق (ع) می فرماید: مداومت بر خوردن سه چیز لاغری می آورد: تخم مرغ، ماهی و شکوفه خرما. 🌱امام صادق (ع) می فرماید: شانه کردن در حمام موها را ضعیف و کم پشت می کند. 🌱به فرموده امام رضا (ع) کسی که می خواهد از معده اش آزار نبیند (بلافاصله) روی غذا آب نخورد تا از غذا فارغ شود و هر کس چنین کند بدنش مرطوب (سرد مزاج) و معده اش ناتوان شود و رگ ها نیروی غذا را دریافت نکنند. 🌱همان حضرت می فرماید : خوردن تخم مرغ با ماهی نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان می آورد و می فرماید: خوردن گوشت خام مایه تولید کرم در شکم است. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
آیت الله شرح حضرت امیرعلیه السلام هشتاد و پنچمین کلمه از مجموعه 🔅🔅🔅 🔷در کلمه 85 که جزء وصایای آن حضرت به فرزندش امام مجتبی(سلام الله علیه) است، فرمود: «الْفَقِیهُ كُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ یؤْیسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ یؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ»؛ فقیه کسی است که از یک سو جامع علم و عمل باشد و از سوی دیگر جامع حکمت نظر و حکمت عمل باشد. در واقع عالم کامل، کسی است که جامع بین معقول، مشهود و منقول باشد؛ یعنی بین علوم نقلی، فلسفه، کلام، عرفان و شهود، جمع سالم کرده باشد و در حالی که لحظه‌ای از شریعت بیرون نرفته، مشهودات و آنچه را که اصحاب خاص حضرت می‌دیدند را هم ببیند. 🔷 فقیه کامل نیز کسی است که هرگز شخص یا جامعه‌ای را ناامید نکند، فرمود: «الْفَقِیهُ كُلُّ الْفَقِیهِ» چون فقه تنها به فهمیدن این احکام پنج‌گانه نیست، فقیه کامل کسی است که جامعه را امیدوار کند و از ناامیدی نجات دهد؛ سرّش آن است که کل جهان با امید زنده است، چیزی که حاکم کل جهان باشد و رهبری کل جهان را بر عهده داشته باشد و از او بوی ناامیدی بیاید در عالم نیست! چراکه نقشه عالم به دست «رحمان» است و «رحمان» مقابل ندارد بلکه این رحیم است که مقابل دارد و در قبالش منتقم است. کل عالم را رحمان دارد اداره می‌کند ﴿الرَّحْمنُ ٭ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ٭ خَلَقَ الْإِنسَانَ ٭ عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾ 🔷 ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ معادل الله است، این اسم اعظم است، لذا شما در کتاب‌های ادبی ملاحظه می کنید شواهدی که می‌آورند چه از قرآن و چه از روایات، ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ را هرگز صفت چیزی قرار نمی‌دهند و این واژه همیشه موصوف است، ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ مثل الله همیشه موصوف است ﴿قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَانَ أَیاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْماءُ الْحُسْنَی﴾ الله هرگز صفت چیزی قرار نمی‌گیرد، یا مبتداست یا خبر است ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾، ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ هم یا مبتداست یا خبر است و هر گز صفت برای چیزی قرار نمی‌گیرد، آنچه که صفت قرار می‌گیرد رحیم است که مقابلی دارد به نام منتقم وگرنه کل نقشه عالم را ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ دارد اداره می‌کند لذا هیچ کس در هیچ مقطع حق ناامیدی ندارد و اگر کسی ناامید باشد معنایش این نیست که دیگر کسی نیست که مشکل مرا حل کند، این است که می‌گویند یأس از رحمت خدا کفر است؛ >لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ<، چرا کفر است؟ برای اینکه معنایش این است که دیگر کسی نیست که مشکل مرا حل کند! 🔷 یک وقت است کسی می‌گوید من آن لیاقت را ندارم، یک مطلبی دیگر است اما اگر یأس او به این آیس باشد به این معنا که دیگر در این عالم کسی نیست که مشکل مرا حل کند این می‌شود کفر، در حالی که انسان در تمام موارد و در تمام حالات می‌تواند بگوید خدایا مشکل مرا تو حل می‌کنی! 🔷 مستحضرید که این فقه یک فقه اصطلاحی است که ما در حوزه‌ها مشغول آن هستیم اما فقه در قرآن و روایات آن معنای جامع را دارد که ﴿لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾؛ غرض این است که حضرت فرمود: «اَلْفَقِیهُ كُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ»، حالا ده‌ها تحریم علیه ما باشد، درِ رحمت الهی که تحریم نیست، کار هم به دست اوست، منتها ما یک وظیفه‌ای داریم که کوتاهی نکنیم، مسئولین ما موظف‌اند شب و روز تلاش کنند و در خدمت مردم باشند این مطلب درستی است اما حق نداریم بگوییم راه بسته است چون فلان شخص یا فلان کشور ما را تحریم کرده، چون در رحمت الهی همواره به روی ما باز است. 🔷پس «فهاهنا امورٌ ثلاثة»؛ یکی اینکه خودمان تا می‌توانیم تلاش و کوشش کنیم، یکی اینکه بر مسئولین ما لازم است عالمانه و محققانه شب و روز تلاش و کوشش کنند، و سوم اینکه ما حق نداریم ناامید شویم و بگوییم راه بسته است چون ما به خدای ﴿اَلرَّحْمنُ﴾ مرتبط هستیم که قدرتش نامتناهی است. درس اخلاق ۱۳۹۸/۹/۷ 🌿🌿🌿 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
📌 با سلام و عرض ادب لطفا دوستان و رفقا و برادران ایمانی را به کانال دعوت فرمائید. 🌷 ✅در این کانال آموزه های اسلامی بر اساس منظومه تفسیری آیت الله جوادی آملی و مفسران بزرگ و اسلام شناسان صاحب نظر ارائه می شود. 📖فوروارد مطالب کانال با لینک و بدون لینک آزاد است. 📲📲پل ارتباطی با مدیر گروه:09218305249 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 👇👇👇 🆔 @rahighemakhtoom
ایستایی یا تمرکز؟!.mp3
17.89M
5 🔅🔅🔅 📌ایستایی یا تمرکز ذهن زمان12/25 دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 مظهر اسمای الهی 🔹 حالا که ما از راه ولایت اهل بیت خودمان را به بالا رساندیم، باید ببینم بنده چه کسی هستیم؟ از آن جهت که بنده خدایم، خدا ما را خلق کرد، ما را روزی می ¬دهد و باید او را عبادت کنیم همه ما می ¬دانیم و داریم انجام می ¬دهیم، همه ما مسلمان ¬ها، موحّد¬ها خدا را می ¬شناسیم، خدا را عبادت می¬ کنیم، از خدا روزی می ¬گیریم این یک راه عمومی است، این آدم را به آنجا که می¬ خواهد برسد نمی¬ رساند، حداکثر این است که جهنم نرود و وارد بهشت بشود همین! اما چیزی دیگری که باید به آدم بدهد این در آن نیست. ما بعد از اینکه معلوم شد پدر ما کیست و مادر ما کیست ـ ما بچه علی ¬بن ¬ابی ¬طلالب ¬هستیم و مادر ما صدیقه کبری است و این راه را داریم ادامه می ¬دهیم ـ از آن به بعد باید ببینم که چه کسی را می ¬پرستیم، از همان کودکی خدا را به ما آموختند، بعد هم باور کردیم که خدا خالق ماست، خدا رازق ماست، این با علم فلسفه و کلام حل می ¬شود، ولی این مشکل را حال نمی ¬کند. 🔹 خیلی ها هستند که به این فکر نیستند می گویند ما خدا را قبول داریم، مسلمانیم، نماز می خوانیم، روزه می گیریم، جهنمم نمی رویم، بهشت هم می روم، راست هم می گویند! تا این حد هست، اما چیزی اینها را بشوراند و جذب بکند و شور و نشاطی در اینها ایجاد بکند و اهل یک رمز و رازی باشند نیست، از آن به بعد باید راه را خودشان انتخاب بکنند، بعد از اینکه معلوم شد پدرشان کیست، مادرشان کیست باید ببینند معبودشان کیست. 🔹 اولین کاری که اولیای الهی، ائمه و انبیا (علیهم السلام) می کنند، این است که به ما بفهمانند در این دفترچه خاطرات، خاطرات الهی هست و دفترچه سفید نیست یک، روی این چیزی ننویسید دو. ما خیلی چیزها بلدیم! در صورتی که دست به آن نزنیم اینجا خیلی چیز نوشته است. در سوره مبارکه «قیامت» دارد که ما در قیامت گزارش می دهیم که شما چه کرده اید ﴿ینَبَّأُ الْإِنسَانُ یوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّر﴾[سوره قیامت, آیه13.] به او می گوئیم چه کردی، بعد بلافاصله استدراک فرمود که ما چرا به او گزارش بدهیم ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ﴾ این «بل» برای اضراب است یعنی نیاز به گزارش نیست، ما چه گزارش بدهیم؟! می خواهیم به او بفهمانیم، او که خودش می داند! به دیگری بگویم، ما که نمی خواهیم آبرو او را ببریم، برای چی به دیگری بگویم؟! پس ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ﴾. 🔹 ما بالأخره بنده چه کسی هستیم؟ اگر عمومی باشد، بنده خدا هستیم و همان بحث های گذشته، اما این هزار و یک اسم خدای سبحان ـ هزار اسمی که در جوش کبیر است ـ کدام یک از این اسما ما را [در بر] گرفته؟ وقتی کسی اهل ذوق و هنر و اینها نیست اصلاً در باغ نمی رود، او یک راه دیگری دارد؛ اما کسی که روح لطیفی دارد به باغ می رود، با گل مأنوس است، او در بین گل ها یک گل خوبی را انتخاب می کند، یا رنگ یا بو یا شکل آن گل است، می گوید این گل برای من جاذبه دارد؛ یا اهل آهنگ ها وخواندن هاست، می گوید آن نغمه را خیلی دوست دارم، یا اهل ذوق و هنر است. یک وقت است در باغ جوشن کبیر می رود، در این هزار اسم با کدام اسم مأنوس تر است؟ آنهای که وارد این باغ شده اند، یکی می شود عبدالعظیم حسنی که می گوید عظمت خدا ما را گرفته است! یکی می شود عبدالقیوم، یکی می شود عبدالصمد، یکی می شود عبدالغدیر، یکی می شود عبدالامین، یکی می شود عبدالغنی و وجود مبارک پیامبر چون مظهر اسم اعظم است و لذت همه اینها را چشید، شد عبدالله ﴿َأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ یدْعُوهُ﴾[سوره جن, آیه19. ] که خدای سبحان از او به عنوان عبد «الله» یاد کرد و از این برتر و بالاتر «عبده» است که ﴿سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ﴾[سوره اسرا, آیه1. ] بالأخره یک وقت است که انسان سرمست همه این اسما است، برای همه ما برفرض که وارد باغ بشویم یک یا دو گل جاذبه دارد یا اگر آهنگ شناس باشیم و صدای خوب را بپذیریم یک یا دو آهنگ در سامعه ما جاذبه دارد، اما بعضی هستند که جامع می باشند، هر کدام از این آهنگ ها را یا گل ها را یا بوها را یا منظره ها را به جای خود می پذیرند. بالأخره ما باید وارد این وادی بشویم، ولی وقتی وارد حوزه یا دانشگاه شدیم باید ببینیم کدام اسم از اسما الهی برای ما جاذبه دارد. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 ویژگی های بیان معارف در قرآن-1- ▪️ برای فهم محتوای هر كتابی نخست لازم است خصوصیّات زبانی و بیانی آن را بشناسیم و بر همین اساس، در استفاده از معارف قرآن كریم ضروری است كه با ویژگیهای قرآن در بیان معارف خود، آشنا باشیم تا اوّلاً بتوانیم آن معارف بلند را به خوبی و در سطحی والا دریابیم، و ثانیاً به ابهاماتی كه درباره‌ی شیوه‌ی بیان قرآن در برخی اذهان وجود دارد، پاسخ داده شود. در ذیل، چند ویژگی از ویژگیهای تفهیم معارف در قرآن نشان داده می‌شود؛ گرچه به بعضی از آنها در ضمن مباحث گذشته اشاره‌أی شده است. ✅ 1ـ بیان ساده و بیان عمیق ▪️ انسانها فرهنگی مشترك به نام «فطرت الهی» دارند، لیكن در هوشمندی و استعدادهای فكری و ذهنی یكسان نیستند، بلكه: «النّاس معادن كمعادن الذّهب و الفضّه»[1] مردم مانند معادن طلا و نقره هستند. كتابی كه جهان شمول است باید معارف فطری را با روشهای متفاوت و در سطوح متعدد بیان كند تا هیچ محقّقی به بهانه‌ی سطحی بودن مطلب، خود را از آن بی‌نیاز نپندارد و هیچ ساده اندیشی به بهانه‌ی پیچیدگی و عمیق بودن معارف، خود را از آن محروم نبیند. ▫️ از این رو قرآن كریم گذشته از راه حكمت وموعظه و گفتگوی نیكو ره آورد خویش را نشان می‌دهد: « ادْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»[2] می‌كوشد تا از راه «مثال آوردن» بسیاری از معارف بلند را پایین بیاورد تا مردم عادی بتوانند در سایه‌ی چنگ زدن به «مَثَل» بالا روند و از «موعظه» بهره‌مند گردند و از «گفتگوی نیكو» طرفی بندند و از «حكمت» سرشار شوند و از معقول به مشهود و از حصول به حضور و از غیب به شهود و از علم به عین و از منزل اطمینان به مقصد ملاقات خدای سبحان رسند و از آنجا سیر بی كران «من اللهِ الی اللهِ فی اللهِ» را با نوای «آه من قلّه‌ی الزّاد و بُعد السفر و طول الطریق»[3] و با مشاهده‌ی مقصود و حیرت ممدوح «ربّ زدْنی فیك تحیّراً» ادامه دهد و با درخواست امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ هماهنگ شوند كه فرمودند: «إلهی هبْ لی كمال الانقطاع إلیك و أنِر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیك حتی تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلی معدن العظمه و تصیر أرواحنا معلّقهً بعزّ قُدسك».[4] ▪️ قرآن كریم برای متوسّطین مردم از برهان و حكمت استفاده می‌كند و از این طریق معارف را بدانها می‌رساند ولی برای انسانهای ساده اندیشی كه برهان و استدلال برایشان قابل هضم نیست، از مثال آوردن برای رقیق و ساده شدن معارف سنگینْ استفاده می‌كند؛ این خصوصیّت غالباً در كتابهای عقلی و استدلالی وجود ندارد. راه « مثال آوردن» همانطور كه درمنطق آمده، غیر از راه «حدّ» و «رسم» است؛ زیرا نه ذاتیات شیء مورد تعریف در آن می‌آید و نه عوارض ذاتی آن، بلكه برخی از نمونه‌های مشابه یاد می‌شود مثل اینكه در تعریف نفس آدمی می‌گویند: نفس در بدن همانند ناخدا در كشتی است. تا این مثال زمینه‌أی برای بازشناسی نفس باشد. 📝 پی نوشت ها: [1] ـ بحار، ج 58، ص 65 و 106. [2] ـ سوره نحل، آیه 125؛ باحكمت و اندرز، به راه پروردگارت دعوت نما؛ و با آنها به روشی كه نیكوتر است، استدلال و مناظره كن. [3] ـ نهج البلاغه، حكمت 77؛ آه! از كمی خرجی و دوری سفر و طولانی بودن راه. [4] ـ مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه؛ ای خدا مرا از ؟؟؟ كامل به سوی خود عطا فرما و دیده‌های دل ما را به نوری كه به آن نور تو را مشاهده كنم روشن ساز، تا آن كه دیده بصیرت ما حجاب‌های نور را بردارد و به نور عظمت واصل گردد و جان‌های ما به مقام قدس عزّتت به به پیوندد. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (114) 🔅🔅🔅 ✳️ معبر فلسفه ▪️ باید بدانیم که یونان، معبر فلسفه است نه مبدا آن؛ ابراهیم خلیل که دست به تبر برد و به قول سعدی «همه بت های آذری بشکست» و بعد ماجرای «بَرْداً وَ سَلاماً» رخ داد، یونانی های خوش فهم این پیام ابراهیم خلیل را که از بابل به یونان رسیده بود را دریافت کردند که ابوریحان بیرونی در کتاب شریف خود به نام «تحقیق ماللهند» به این نکته اشاره می کند که سقراط این پیام الهی را شنید و فهمید که انسان موجودی ابدی است که بعد از مرگ به جهان ثبوت می رود، لذا در پای عقیده خود ماند و سم را نوشید. پس می‌شود کسی راه ابراهیم خلیل را طی کند و بشود سقراط و افلاطون و ارسطو. ✳️ حاکمیت جهانی قرآن 🔸 در سوره‌هایی مثل توبه و فتح، قرآن کتابی معرفی شده‌است که بر تمامی مکتب‌های جهان حکومت دارد. در چند جای قرآن می فرماید «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» یعنی اسلام باید بر همه مکاتب دیگر پیروز باشد و کل شرق و غرب عالم باید زیر پوشش قرآن قرار بگیرد، چون این کتاب علاوه بر آنچه دیگر کتب الهی دارند، دارای «هیمنه» است «الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ»؛ یعنی قرآن بر كتب آسمانی ديگر برتری و تسلط دارد. هیمنه قرآن یعنی سیطره و سلطنت قرآن بر تمامی کتب و مکاتب عالم، فلذا قرآن کتابی جهانی است و اقتضای آن جهانی فکر کردن است. ✳️ ویژگی های منتظر حقیقی ظهور 🔸 اگر حضرت صاحب(عج) امروز ظهور فرمودند و عالمی فرمودند برای تبلیغ به فلان کشوربرو! آیا این توان در ما هست؟، ما باید کتب کشورهای دیگر و مکاتب دیگر را بدانیم تا اگر به شرق رفتیم شرقی حرف بزنیم و اگر به غرب رفتیم غربی حرف بزنیم و سخن خود را به أنها برسانیم و حقانیت خود را بر ایشان اثبات نماییم، این معنای جهانی فکر کردن است. 🔸 ما اگر جهانی حرف بزنیم باید جهانی هم فکر کنیم و اگر محدوده فکر ما قم یا ایران یا حتی خاورمیانه‌ باشد، آنگاه عمل‌مان با آیه شریفه هماهنگ نیست، فلذا منتظر واقعی کسی است که جهانی فکر می کند جهانی حرف می زند و جهانی عمل می کند. ✳️ مبلغ کیست؟ 🔸 جریان فتح خیبر برای مسلمانان مدینه و جامعه اسلامی بسیار مشکل گشا و حائز اهمیت بود که عظمت این فتح و آن حماسه آفرینی حضرت امیر(ع) بر کسی پوشیده نیست، از سوی دیگر در همین روز جعفر پسرعموی پیامبر(ص) از حبشه به مدینه بازگشت، پیامبر(ص) با شنیدن این خبر فرمود نمی دانم از فتح خیبر خوشحال تر باشم یا از بازگشت جعفر؟! 🔸 جعفر یک روحانی و مبلغ بود، در واقع یک روحانی به حبشه رفته و آنجا را طی چند سال متحول کرده و حرف اسلام را به آنجا منتقل کرده، این در نظر پیامبر(ص) معادل با فتح خیبر است تا جایی که می فرماید نمی دانم از فتح خیبر خوشحال تر باشم یا از بازگشت جعفر؟ در نتیجه فتح، فقط با وسیله شمشیر به دست نمی آید بلکه با قلم نیز می توان فاتح شد و یک روحانی می تواند کاری کند که معادل با فتح خیبر باشد، کسی نمی تواند خود را با اهل بیت(ع) مقایسه کند، اما جعفر یک روحانی مبلغ بود که در حبشه به تبلیغ اسلام پرداخت و به این مقام رسید، چرا شما مانند او نباشید و کاری معادل با فتح خیبر نکنید؟! ☘️☘️☘️ 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌مظهر اسمای الهی زمان:5/09دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌 عوامل بیماری (بخش چهارم) 🍂 عوامل غیر مادی: 🌱به فرموده امام رضا (ع) : هرگاه مردم گناه تازه ای مرتکب شوند که در گذشته انجام نمی دادند، خدا آنان را به گرفتاری (و بیماری) تازه و بی سابقه مبتلا کند. 🌱امام صادق (ع) نیز فرمود: خدا پیامبری را برانگیخت و به او فرمود: به قومت بگو: براستی هرگاه مردمی یا خانواده ای که بر طاعت من بودند، و بر اثر آسیبی که به آنان رسیده از عمل به آنچه محبوب من است تغییر روش دهند و به آنچه ناخوشایند من است روی آورند ، خوشی ها آنان را به نا خوشی ( و بیماری) تغییر می دهم. 🌱و نیز فرمود: اثر کار زشت در انجام دهنده آن سریع تر از تاثیر کارد در گوشت است. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌پذیرش مسئولیت عَن اَبی ذَرٍّ (سَلامُ اللّهِ عَلَیهِ) اَنَّ النَّبیَّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم. امالی طوسی، مجلس سیزدهم، ص ۳۸۴؛ «از ابوذر روایت است که رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فرمود: ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست میدارم برای تو نیز دوست میدارم؛ همانا تو را ناتوان میبینم، پس هیچ گاه به دو نفر امر نکن و به هیچ وجه عهده‌دار مال یتیم مباش.» ☘️☘️☘️ ◽️قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی خود جناب ابی‌ذر این توصیه‌ی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابی‌ذر بزند چیست؟ ◽️انّی اَراکَ ضَعیفا من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌اللّه، رُک‌گو، و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. ◽️فلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَین حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همه‌ی ما نه؛ بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این توانایی‌ای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است. ◽️و لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم هیچ مال یتیمی را هم شما به عهده نگیر. نه از باب اینکه احتمال این وجود دارد که خدای نکرده مثلاً ایشان دست‌درازی میکند به مال یتیم. خب مقام ابی‌ذر خیلی بالاتر از این حرفها است، نزدیک مقام عصمت است مقام او؛ پس این احتمال در او نیست. علّت اینکه میگویند تولیّت مال یتیم را قبول نکن، این است که نمیتوانی حقّ یتیم را به او بدهی؛ دیگران می‌آیند دست‌درازی میکنند، جنابعالی هم آدم ضعیفی هستی، تدبیر لازم را نداری و نمیتوانی. برجستگی‌های نظام اسلامی و نظام ارزشهای اسلامی اینها است؛ یعنی در درجه‌ی اوّل، من و شما خودمان مسئولیم که ببینیم این کار را قبول بکنیم؟ نکنیم؟ میتوانیم؟ نمیتوانیم؟ این بسیار مسئله‌ی مهمّی است. 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom