eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره فلق ▪ سوره فَلَق صد و سیزدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. سوره فلق جزو چهارقل است. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، زنان افسونگر و شر حسودان. برخی از مفسران اهل سنت گویند این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر(ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیاتی از آن بر پیامبر(ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر(ص) اثر نمی‌کند. ▪▪ سوره فلق و ناس را مُعَوِّذتین گویند؛ چراکه برای تعویذ خوانده می‌شوند. در فضیلت تلاوت سوره فلق، از جمله نقل شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتاب‌های پیامبران الهی را قرائت کرده است. همچنین نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره فلق و ناس را محبوب‌ترينِ سوره‌ها نزد خداوند می‌دانست. ▪ یاد آوری: ✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم ✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت2:معرفی اجمالی سوره فلق ▪ این سوره را فَلَق نامیده‌اند که از آیه اول آن گرفته شده است. فلق به معنای صبح و سپیده‌دم است.نام دیگر این سوره، «مُعَوِّذَة» (پناه بردن) است که از واژه «عوذ: پناه بردن» در آیه اول گرفته شده است. سوره فلق و سوره ناس را مُعَوِّذَتین گویند. این دو سوره را به دلیل اینکه آنها را در مواقع احساس خطر می‌خوانند، مُشَقشَقَتَین نیز گفته‌اند. 🌿🌿🌿 ▪ سوره فلق جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، بیستمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و سیزدهمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. 🌿🌿🌿 ▪ سوره فلق ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۷۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مُفصَّلات است. سوره فلق جزو چهار قل است، یعنی چهار سوره‌ای که با «قُل» آغاز می‌شوند. ▪ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌نویسد دلیلی وجود ندارد که پيامبر(ص) از نظر جسمی در برابر سِحر و جادو مقاوم باشد و جادو نتواند در بدن او مریضی ایجاد کند؛ بلکه آیات قرآن بر این دلالت دارند که دل و جان، و عقل و انديشه پيامبر(ص) از سحر و نفوذ شياطين در امان است. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌قفل صدر مشروح زمان:1/42دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌جان ابدی زمان:1/40دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
تنها برای چند دقیقه!.mp3
12.97M
6 🔅🔅🔅 📌تنها برای چند دقیقه زمان9 دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 در مدار عقل و عدل 🔹 آنچه از علوم وحیانی بر می ‌آید و عقل در معرفت ‌شناسی ‌های گوناگون به دست می ‌آورد این است كه انسان یك هویت ممتدی است كه بخش فوقانی او ملكوتی و مجرّد است و بخش نازل او مُلكی و مادّی است. انسان مركب از دو جزء نیست كه این دو جزء تركیبی باشد انضمامی و بیگانه از هم, انسان یك هویت ممتد دارد كه بالای آن مجرّد است, میانهٴ آن تجرّد وهمی و خیالی دارد, ذیل و دامنه آن تجرّد حسّی دارد و كف آن مادّی است؛ یك بخش آن‌ مادی است، یك بخش آ‌ن تجرّد حسّی است، یك بخش آن تجرّد وهمی و خیالی است، یك بخش آ‌ن هم تجرّد عقلی است؛ چنین موجودی هم با ملكوت در ارتباط است هم با مُلك, هم با غیب هم با شهادت, هم با گذشته هم با حال هم با آینده, اگر كسی خواست او را بپروراند باید همه ابعادش را بداند و بپروراند. 🔹 پرورش انسان كه رَهین شناخت ابعاد گوناگون اوست، مخصوص انسان‌آفرین است؛ زیرا مبانی فراوانی در علوم انسانی هست یكی از آنها عدل است، عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن, انسان باید در مدار عقل و عدل بیندیشد و حركت كند و علومش هم در مدار عقل و عدل تدوین بشود. عدل هم معنایش روشن است كه «وَضْعُ كُلِّ شَی‌ءٍ فی مَوْضِعِه»؛[ر.ک: نهج البلاغة، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ‏ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». ] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیا كجاست و جای اشخاص كجاست را انسان نمی ‌داند، اشیا آفرین می ‌داند، اشخاص ‌آفرین می ‌داند. 📚 پیام برای همایش علوم وحیانی تاریخ: 1391/04/07 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 ویژگی های بیان معارف در قرآن-2- ▪ خدای سبحان در قرآن كریم می‌فرماید: « وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرُونَ»[5] یعنی ما در این قرآن برای مردم از هر گونه مَثَل می‌آوریم تا آنان متذكّر شوند. در استفاده‌ی از مَثَل این نكته را باید در نظر داشت كه نباید در محدوده‌ی مَثَل توقف كرد بلكه باید آن را روزنه‌أی به جهان وسیع «مورد مثال» دانست و از این مسیر گذشت و از مرحله‌ی علم، به قلّه‌ی عقل سفر كرد و سپس از آن سكّوی رفیع و بلند، به كنگره‌ی مشاهده كردن پرواز نمود و فقط به مقام مقدّس خداوندی تعلّق یافت و دیگر هیچ: غلام همّت آنم كه زیر چرخ كبود ز هر چه رنگ تعلق «تعیّن» پذیرد آزاد است ▪ در قرآن كریم آیاتی وجود دارد كه غیر از افراد مخصوص كسی آنها را نمی‌فهمد، ولی هیچ مطلبی در قرآن نیست جز اینكه برای همگان قابل فهم است؛ زیرا محتوای همان آیات بلند را خدای سبحان در آیات دیگری ترقیق فرموده و به طور ساده، به صورت مَثَل، یا داستان و یا با بیان ساده‌ی همه كس فهم، بیان كرده است. 🔹 به عنوان نمونه درباره‌ی علم غیب خود می‌فرماید « وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ»[6] یعنی كلیدهای غیب نزد ذات مقدّس خدا است و هیچ كس جز او، علم بدانها ندارد، این آیه را توده‌ی مردم نمی‌فهمند كه «مفاتح غیب» یعنی چه. ولی خدای سبحان پس از این فراز از آیه، مسئله را به صورتی بیان می‌كند كه همگان می‌توانند بفهمند: « وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَهٍ إِلاَّ یَعْلَمُها»[7] یعنی خداوند به آنچه كه در خشكی و دریاست آگاه است و هیچ برگی از درختی نمی‌افتد جز اینكه او خبر دارد. اگر چه عموم مردم آن فراز بلند آیه را نمی‌فهمند ولی همان محتوا را در سطحی نازلتر و رقیقتر در جملات بعدی درك می‌كنند، البته باید اعتراف كرد كه قدرت مَثَل همانند قدرت حدّ یا رسم نیست تا به خوبی مُعرَّف را بشناساند، لیكن سهم زیاد آن در تفهیم مورد مثل قابل انكار نیست. 📝 پی نوشت ها: [5] ـ سوره زمر، آیه 27. [6] ـ سوره انعام، آیه 59. [7] ـ سوره انعام، آیه 59 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (115) 🔅🔅🔅 ✳️جهانی بودن قرآن ▪️ ذات اقدس اله گفت قرآن باید جهانی باشد و پیامبر مسئول جهانی کردن این کتاب بود وعلما، وارثان انبیا هستند و این غیر از آن است که اولاد وارث پدر است زیرا در ارث مادی، باید پدر بمیرد تا ارث به وارث برسد اما در ارث معنوی ابتدا وارث باید بمیرد تا ارث نصیبش شود و این معنای «موتوا قبل ان تموتوا» است. ▪️ رسول اکرم(ص) یک زبان محلی دارد که مربوط به مسلمانان است ویک زبان منطقه ای دارد که مربوط به موحدان است و یک زبان جهانی و بین المللی دارد که آن زبان عقل و فطرت است که برهانی و دلیل محور است لذا باید با حکمت با جهانیان سخن گفت. ✳️ نقش فلسفه در حل مسائل دینی ▪️ تا علوم عقلی و کلام و فلسفه نباشد بسیاری از معارف و اعتقادات دینی قابل حل نیست، در ادعیه نیز نیازمند فهم فلسفی هستیم، اگر بخواهیم یک دعا را تنها از طریق فهم ادبی بفهمیم کمتر به عمق آن پی می بریم، گاهی یک سطر از زیارت نامه‌ها و احادیث وقتی به دست بزرگان بیفتد و بخواهند تدریسش کنند می‌شود چندین جلد کتاب. ▪️ مناجات «شعبانیه» از غنی‌ترین و قوی‌ترین مدارک دینی ماست، اولِ مناجات «شعبانیه» منادات است، بعد وقتی انسان احساس قُرب الهی کرد می‌شود مناجات و با خدا نجوا می‌کند. بعد وقتی نفسش تمام شد در همین مناجات «شعبانیه» به ما می‌گویند به خدا بگو من نفسم تمام شد حالا تو مناجات بکن من گوش بدهم «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَناجَیتَهُ سِرّاً» خدایا من حرفم تمام شد حالا تو با من حرف بزن که لذت حرف تو را من بشنوم و مدهوش بشوم نه بیهوش! «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ»، بعد ناز شروع می‌شود و آن ناز این است که به ما در مناجات «شعبانیه» گفتند به خدا بگو خدایا «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ»؛ خدایا اگر تو در معاد یا در دنیا در یک فرصت دیگری به من اعتراض کنی بگویی چرا گناه کردی؟ من هم می‌گویم تو که بزرگ بودی چرا نبخشیدی؟! این راه نیاز نیست این راه ناز است. این مساله همان ناز کردن است که توضیح آن مستلزم علوم عقلی است. ▪️ آب فقط می تواند نجاسات ظاهری را پاک کند اما ما یک سلسله غده‌های بدخیم داریم مانند حرف حرام یا استعمار خارجی که آب نمی تواند آن‌ها ‌را پاک کند این آلودگی ها را تنها خون شهید پاک می کند؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» همین بود که امام گفت؛ «خون بر شمشیر پیروز است». ▪️ کشوری که خون داد زمین آن طیب و طاهر است و زمین طیب و طاهر میوه‌های پاک می‌دهد؛ امروز زمین این کشور پاک است لذا ما باید در این زمین، میوه‌ای را به ثمر بنشانیم که غرب را در برابر حکومت جهانی دین محکوم نماید اما تا فلسفه و علوم عقلی مهجور باشد، این اتفاق نخواهد افتاد. ☘️☘️☘️ 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌در مدار عقل و عدل زمان:2/19دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
Tafsir_120.mp3
7.79M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
Tafsir_121.mp3
8.47M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
Tafsir_122.mp3
14.49M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌دارو و درمان 🌀 تحمل درد در حد امکان: 🌱رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: چهار چیز از گنج های بهشتی اند: پنهان داشتن بیماری، پنهان داشتن درد، پنهان داشتن صدقه و پنهان داشتن مصیبت. 🌱امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: با دردت چندان که با تو راه آید همراهی کن [تا زمانی که تحمل پذیر است به درمان مپرداز] 🌱همان حضرت سلام الله علیه می فرماید: مسلمان بیماری های [ساده] خود را تا سلامتی اش غلبه دارد درمان نکند. 🌱رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: دُمَل های بدن را ناپسند نشمارید، چرا که از پیسی نگه می دارد. 🌱امیرمؤمنان سلام الله علیه می فرماید: رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم زکامش را مداوا نمی کرد و می فرمود: هر کس رگه ای از جذام دارد و هرگاه زکام می گیرد آن را سرکوب می کند. 🌱امام صادق سلام الله علیه می فرماید: تا بدنت تحمل درد دارد از مصرف دارو بپرهیز. 🌱امام صادق سلام الله علیه می فرماید: کسی که سلامتی او بر بیماری اش غلبه دارد و با این حال دارویی مصرف کند و بر اثر آن بمیرد من نزد خدا از او بیزاری می جویم. 🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: دارویی نیست مگر اینکه دردی را تحریک می کند، از این رو تا آنجا که ممکن است از مصرف دارو پرهیز شود که برای بدن سودمند تر است. 🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: پرهیز بیش از هفت روز برای بیمار سود ندهد. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
✅ شگفتی های کوه ها از نظر قرآن از نظر قرآن کریم، کوهها از آیات بزرگ خداوند هستند که در خود اسراری دارند که نهایتاً باعث آرامش زمین و قابل سکونت بودن برای انسان هاست. لقمان (۳۱) ۱۰- نحل ۱۵ یکی از تعابیری که در قرآن برای کوهها برده شده است واژه رواسی است که به معنای ثابت و استواری است (حجر۱۹) و این اشاره لطیفی است که آنها هم خود ثابتند و هم مایه ثبات پوسته زمین و زندگی انسان هایست (نمونه ج ۱۱ ص ۵۳) قرآن کریم کوه ها را مانند میخ های فرورفته در زمین دانسته است (نبا(۷۸)۷ کوهها ریشه های عظیمی در اعماق زمین دارند و در آنجا به هم پیوسته اند و همچون زرهی پیوسته زمین را در برابر زلزله ها، فشارهای ناشی از مواد مذاب زمین حفظ می نمایند همچنین در برابر فشار جاذبه ماه و خورشید مقاومت کرده و زمین را از فشار جزر و مد آنها نگه می دارد. - آنها زمین را از طوفان های در هم شکننده حفظ می نمایند(نمونه ، ج ۱۷ ص ۳۰) - علامت های مهم برای پیدا کردن راه ها هستند. نحل ۱۵ ، انبیاء (۲۱)۳۱ - محل مهی برای ذخیره کردن آبهاست نحل ۱۵ - کوه ها سیستم آبیاری جالبی برای زمین هستند (نمونه ج ۱۰ ص ۱۱۴) - در قرآن به حرکت کوه ها اشاره شده است که این می تواند اشاره به حرکت زمین باشد. این اشاره در عصر خود از معجزات علمی بوده است. نحل ۸۸، نمونه ج۱۵ ص ۵۶۹ 🍀🍀🍀 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (36) 🔅🔅🔅 📌بحث روايي در باره "بسم الله" ✅ 5 ـ شروع كار با نام خدا 🔹 عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «فقولوا عند افتتاح كل أمر صغير أو عظيم: بسم الله الرحمن الرحيم»[ نورالثقلين، ج1، ص13.]. «إن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) حدثنى عن الله عزّ وجلّ أنه قال: كل أمر ذى بالٍ لم يذكر فيه بسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر»[ بحار، ج89، ص242.]. 🔹 عن الصادق (عليه السلام): «لاتَدَعْ بسم الله الرحمن الرحيم وإن كان بعده شعر»[ نورالثقلين، ج1، ص6]. «ولربما ترك بعض شيعتنا فى افتتاح أمره بسم الله الرحمن الرحيم فيمتحنه الله عزّ وجلّ بمكروه لينبّهه علي شكر الله تبارك وتعالي عليه ويمحق عنه وصمة تقصيره عند تركه بسم الله... »[ همان، ص8].. 🔸 اشاره: چنانكه آغاز هر چيز، خداوندي است كه (هو الأوّل) است، ثمر دادن هر كاري نيز رهين آغاز كردن آن با نام خداست وگرنه آن كار با واقعيّت خاص خود هماهنگ نخواهد شد و به ثمر نرسيده، اَبْتَر مي گردد. در اين حال، خداي سبحان برخي افراد را از راه آزمونهاي مخصوصي بيدار مي كند تا نقصِ تقصير و عيبِ تفريط خود را ترميم كنند؛ مگر اين كه خداوند آنان را به حال خود واگذار كرده باشد. ✅ 6 ـ بركات آيه كريمه‌ي بسم الله... 🔹 عن الباقر (عليه السلام): «... وينبغى الإتيان بها (بسم الله...) عند افتتاح كلّ أمرعظيم أو صغير ليبارك فيه»[ تفسير صافي، ج1، ص70.]. عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «إن العبد إذا أراد أن يقراي أو يعمل عملاً فيقول بسم الله الرحمن الرحيم فإنه تبارك له فيه»[ بحار، ج89، ص242.]. 🔸 اشاره: كاري كه با نام خداوند شروع شد نه تنها اَبْتر نيست و به ثمر مي رسد، بلكه مورد بركت نيز قرار گرفته، بيش از مقدار متوقّع، نتيجه مي دهد و معناي بركت در هر چيزي، ظهور خداوند سبحان با وصف «مبارك» بودن خود در آن است و هر جا كه صفت فعلي مبارك بودن خداوند تجلّي كند آن جا بيش از اندازه‌ي پيش بيني شده ثمر مي دهد. 🔸 از برخي احاديث مرسل چنين بر مي آيد كه اشتغال به قرائت «بسم الله...» مايه‌ي نجات است گرچه به عنوان شروع در كاري نباشد؛ مانند آنچه از حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) روايت شده كه آن حضرت فرمود: «هر كه خواهد كه حق تعالي او را از زبانيه دوزخ كه نوزده اند نجات دهد، بايد كه به قرائت (بسم الله الرّحمن الرحيم) اشتغال نمايد؛ زيرا كه آن نوزده حرف است، تا حق تعالي هر حرف از آن را سپري و حاجبي گرداند از جهت دفع هر يك از ايشان چه آن نوزده زبانه نشانه‌ي غضب الهي اند... »[ منهج الصادقين، ج1، ص100 ـ 101.] . نوزده نفر بودن از آيه‌ي (عليها تسعة عشر) [4 سوره‌ي مدثر، آيه‌ي 30.] استفاده مي شود. 🍀🍀🍀 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت3:معرفی محتوای کلی سوره فلق ▪ خداوند در سوره فلق به پیامبر(ص) دستور می‌دهد که از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، شر زنان افسونگر و شر حسودان. ▪ بنابر تفسیر المیزان مراد از «النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ» فقط زنان ساحر نیستند بلکه هر شخصی است که سحر و جادو انجام می‌دهد. به گفته تفسیر نمونه، سوره فلق به پیامبر و مسلمانان تعلیم می‌دهد در برابر هر شری به خدا پناه ببرند و خود را به او بسپارند. ▪ سید رضی (درگذشته ۴۰۶ق) در تفسیر آیه چهارم سوره فلق (و از شرّ دمندگان افسون در گره‌ها) می‌نویسد: این [آیه] استعاره است و مراد از آن پناه بردن به خدا از شر زنانی است که تصمیم‌های راسخانه مردان را [که از شدت استواری به گره تشبیه شده است] با مکرشان از بین می‌برند و توان آنان را با نیرنگشان سست می‌کنند.برخی از مفسران اهل سنت نیز سحر و چشم زخم را نپذیرفته‌اند.[در عین حال علامه طباطبایی می‌نویسد این آیه و آیه ۱۰۲ سوره بقره نشان می‌دهند قرآن واقعیت‌داشتن سحر و جادو را تصدیق کرده است. 📝 پی نوشت: 9.خامه‌گر، محمد، ساختار سوره‌های قرآن کریم، تهیه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین، قم، نشر نشرا، چ۱، ۱۳۹۲ش. 🍀🍀🍀 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 حدیث قدسی 🔹 حدیث شریف «قرب نوافل» را كه مكرّر ملاحظه فرمودید، تبرّكاً چند سطرش را بخوانیم. این را به عنوان حدیث قدسی در جوامع روایی نقل می‌ كنند، در نوع جوامع روایی ما هست از كافی[1] تا وسائل[2] و در نوع جوامع روایی اهل سنّت[3] هم هست. ابان بن تغلب از امام باقر (علیه السلام) نقل می ‌كند «فِی حَدِیثٍ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ قَالَ مَا یتَقَرَّبُ إِلَی عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَی‏ءٍ أَحَبَّ إِلَی مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیهِ وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَة»؛ فرمود عبد من به وسیله فرایض به من نزدیك می ‌شود. قُرب فرایض را اصطلاحاً بالاتر از قرب نوافل می ‌دانند و از قرب فرایض كاری ساخته است كه از قرب نوافل ساخته نیست. بعد از اینكه در صدر مسئله قرب فرایض را ذكر فرمود، آن‌گاه فرمود: «وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ»؛ هر چیزی كه هر عبادتی كه زاید بر واجب باشد می ‌گویند نافله، چون «نَفل» یعنی زاید. «انفال» را هم كه انفال گفتند به همین نکته است. دربارهٴ نوهٴ حضرت ابراهیم و دیگران فرمود كه ما به او یعقوب دادیم ﴿وَ یعْقُوبَ نَافِلَةً﴾؛[4] او از ما فرزند خواست ما گذشته از اینكه به او فرزند دادیم نوه هم دادیم. نوه، نافله است. نوه از ما نخواست ﴿وَ یعْقُوبَ نَافِلَةً﴾ «نافله» یعنی زاید بر فرض. «وَ إِنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إِلَی بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ» تا من بشود محبّ و او بشود محبوب؛ یعنی این بنده بشود محبوب و حق سبحانه و تعالی بشود مُحب. «فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ‏»؛ اگر من محبّ او شدم و او محبوب من شد، «كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ وَ یدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُ».[5] 🔹 اگر عبدی با فرایض و نوافل محبوب حق شد و خدای سبحان زبان او شد، این «لسان الله» هست كه می ‌گوید «أنا المحیی، أنا الممیت، أنا الحق أنا كذا أنا كذا» نه زید، زید نیست! زید، زید است «یأكل و یمشی فی الأسواق». آنكه حرف می‌ زند زید نیست، آنكه می ‌شنود زید نیست. فرمود: همهٴ كارهای ادراكی و تحریكی او را من به عهده می ‌گیرم «كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ». عبد صالح سالك به اینجا می‌ رسد، اگر به اینجا رسید گوینده دیگری است! این مقام، مقام فعل است همین حقّی است كه ﴿كَذلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلَ﴾[6] نه آن حقّی كه ﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ﴾[7] آن حق جا برای احدی نمی ‌گذارد، اگر اشتراك لفظی حق حل بشود اگر صفت ذات از صفت فعل جدا بشود آن‌گاه معلوم می‌ شود كه چه كسی این حرف را می ‌زند، گوینده این زید است «بما أنّه یأكل و یمشی فی الأسواق» یا «بما أنّه عبدٌ صالحٌ محبوبٌ لله سبحانه و تعالی و صار فعل الله فعله و سمع الله سمعه و لسان الله لسانه»؛ او می ‌گوید، كدام یك از اینهاست؟! 📚 سوره مبارکه حشر ـ جلسه 25 📝 پی نوشت ها: [1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص352. [2] . وسائل الشیعة، ج4، ص72. [3] . صحیح البخاری، باب التواضع، ج8، ص105، ح6502. [4] . سوره انبیاء، آیه72. [5] . وسائل الشیعة، ج4، ص72. [6] . سوره رعد، آیه17. [7] . سوره حج، آیه62؛ سوره لقمان، آیه30. 🍀🍀🍀 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. 🆔@rahighemakhtoom
📌 برداشتی از از کلام -4- 🔹والَّذينَ يُؤمِنونَ بِما أُنزِلَ إِلَيكَ وَما أُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ﴿۴﴾ 🔵پس خصوصیت اولی که در این دو فقره و این دو عبارت وجود دارد، اصل است که این هم، در تشکیل شخصیت تقوا در انسان یک عنصر لازمی است! ممکن است کسی بخدا ایمان داشته باشد، لکن به وحی ایمان نداشته باشد، این کافی نیست، لذا در قرآن در موارد عدیده اطاعت پیغمبر پس از اطاعت خدا ذکر شده: «اطیعواالله و اطیعوا الرسول»(۲) خدا را اطاعت کنید و پیامبر را اطاعت کنید. اگر درباره‌ی مسائل اساسی زندگی انسان و تکلیف اساسی، عقل‌ها با هم تصادم پیدا کردند که حتماً می‌کنند، راه ارشاد عقل به جز وحی خدا چیست؟ پس اعتقاد به وحی، و ایمان به اصل وحی، یک شرط اصلی و یک عنصر اصلی است. 🔹وحی عبارت است از: تعلیم ویژه الهی و هدایت ویژه الهی به بنده‌ی برگزیده‌اش پیغمبر، که او هم این هدایت و این تعلیم را در اختیار انسانهای دیگر می‌گذارد. 🔵برنامه‌های اسلام سه منطقه‌ی اساسی از وجود انسان را بایستی فرا بگیرد و پوشش بدهد: 🔻یک منطقه، منطقه‌ی انسان است که عقل را از گمراهی‌ها نجات بدهد، ولذا افکار و تصورات و فهم درست از حقایق عالم در این منطقه قرار می‌گیرد. 🔻منطقه‌ی دوم: منطقه‌ی انسانی است که به آن اخلاق می‌گوئیم. روان انسان دچار آلودگیها و تیرگی‌ها و زشتی‌ها و کج‌رویهایی می‌شود که از خصوصیات وجود انسان و زندگی‌ او سرچشمه می‌گیرد. فرضاً انسانها ممکن است دچار بخل بشوند و این بخل سعادت انسان را مختل می‌کند. اگر انسانها بخیل باشند، یعنی حاضر نباشند به یکدیگر خیر برسانند، این، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، یا انسان ها مبتلای به (جبن) ترس افراطی و بی‌اندازه بشوند و از ورود در میدانهای زندگی که غالباً با خطر همراه است بترسند و پرهیز کنند، و از این قبیل رذائل اخلاقی که اینها پستی‌ها و دنائت‌ها و تیرگی‌ها در روح انسان است، هدایت وحی شامل اینها هم می‌شود. 🔻منطقه‌ی سوم: منطقه‌ی و منطقه‌ی‌کارکرد آنها در زندگی است، یعنی چه کاری را بکنیم و چه کاری را نکنیم؟ که این منطقه‌ی سوم، بلاشک ارتباط مستحکمی با آن دو منطقه‌ی قبلی دارد، یعنی عقلیات و ذهنیات در چگونگی عملکرد تأثیر می‌گذارند همچنانکه روحیات و خصلت‌ها هم در چگونگی عملکرد تأثیر می‌گذارند. 🔹دین پیغمبرخاتم(ص) شامل هر سه اینهاست که باید به این سه ایمان آورد و آنچه نازل شده قرآن است که شامل این سه منطقه است. 1370/08/01 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 برداشتی از از کلام -5- 🔹والَّذينَ يُؤمِنونَ بِما أُنزِلَ إِلَيكَ وَما أُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ﴿۴﴾ 🔵نکته‌ی دوم که از این: «وماانزل الیک و ماانزل من قبلک»استفاده می‌شود اینست که: خط روشن یک خط واحد است و خطوط جداگانه و مختلف نیست، یعنی اگر شما ایمان به همه‌ی پیغمبران دارید لازمه‌اش این است که همه‌ی پیغمبران سخن واحد یا سخنی مکمل سخن یکدیگر آورده باشند، والا اگر بین سخن‌های آنها تناقضی وجود داشته باشد ممکن نیست به همه ایمان داشته باشید، زیرا نمی‌شود انسان ، هم به کسی اعتقاد داشته باشد و هم به کسی دیگر که ضد اوست،‌چنین چیزی ممکن نیست. 🔹پس وقتی قرآن به ما تعلیم می‌دهد باید به همه‌ی پیغمبران اعتقاد داشته باشید معنای این تعلیم و آموزش این است که همه‌ی پیغمبران را می‌گویند، بر روی خط واحدی حرکت می‌کنند و به سمت مقصد واحدی حرکت می‌کنند و مکمل یکدیگر هستند. 🔹متأسفانه تعلیمات پیغمبران گذشته بطور کامل باقی نمانده، یعنی در همین توراة و انجیلی که الآن موجود است و امروز در دسترس ماست حرفهایی وجود دارد که خیلی واضح اینها نمی‌تواند وحی الهی باشد مخصوصاً در انجیل، زیرا انجیل در شرایط بسیار سختی جمع‌آوری شده و تعلیمات حضرت عیسی در اختیار هیچ‌کسی نیست، خود مسیحی‌ها این را ادعا نمی‌کنند. 🔹بنابراین چیز کاملی از پیغمبران گذشته نمانده وتوراة هم کم و بیش همینطور است و خیلی تحریف شده، زبور داود را هم که الآن موجود است و عهد عتیق و عهد جدید را مسیحی‌ها با هم چاپ می‌کنند و در اختیارشان هست و آنرا مزامیر گذاشتند آن هم همینطور است. بنابراین: آنچه از معارف پیغمبران دراختیار مسلمان قرار می‌گیرد، مسلمان او را می‌پذیرد و قبول دارد، چون احکام متفاوتند،‌ اما معارف معارف یکسانی هستند، شناخت‌ها عوض نشدند و جهان‌بینی در تمام این کتابها آسمانی یکی است، اگر چه احکام بر حسب زمانهای مختلف تفاوتهای کم و بیشی کرده است. ۱۳۷۰/۰۸/۰۱ بیانات در جلسه نهم تفسیر سوره بقره 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌 برخی از شیوه های درمان 🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: ما اهل بیت (سلام الله علیهم) [در بیماری] فقط از خرما پرهیز می کنیم ...زیرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (سلام الله علیه) را در بیماری اش از خوردن خرما پرهیز داد. 🌱رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: ای علی ! آغاز و پایان غذایت نمک باشد ،زیرا نمک شفای هفتاد درد است که کمترینش جنون، جذام و پیسی است 🌱 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: با آب سرد استنجاء کنید ، زیرا بواسیر را درمان می کند. 🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: آب سرد، غذا را در معده هضم می کند. 🌱امام کاظم (سلام الله علیه) می فرماید: بیماری ها را جز سه چیز درمان نکند: دعا، صدقه و آب خنک. 🌱امام رضا (سلام الله علیه) می فرماید: آب جوشانده برای هر چیزی مفید است و هیچ زیانی ندارد 🌱روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر امیرمومنان (سلام الله علیه) وارد شد و چون او را تب دار یافت، به او فرمود تا سنجد [عناب، سپستان] بخورد. 🌱امیرمومنان (سلام الله علیه) می فرماید: سوز تب را با بنفشه و آب سرد بشکنید. 🌱امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید: ما اهل بیت تب را فقط با پاشیدن آب سرد بر خود و خوردن سیب درمان می کنیم همچنین می فرماید: سیب بخورید که حرارت بدن را خاموش و درون را خنک می کند و تب را می زداید و نیز می فرماید: برای درمان تب شکر را را بکوب در آب حل کن و صبح به ناشتا و هنگام غروب بنوش و باز می فرماید: شانه به سر زدن تب را می برد. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌حدیث قرب نوافل زمان:4/24دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
✔️‏‏امام حسن عسکری: «أَلْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ.»: خشم و غضب، كليد هر گونه شرّ و بدی است. ☘️☘️☘️ 🔹سلام و رحمت الهی بر دوستان بزرگوار صبح برادران و خواهران ایمانی بخیر با آرزوی روزی زیبا ، پربركت؛سرشار از شادابی، سلامتي و سرانجام نیک برایتان از خدای مهربان خواستارم 🌷ولادت امام حسن عسکری(ع) برشما محب آل محمد ص مبارک باد.🌷 یا علی...سید 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 ویژگی های بیان معارف در قرآن-3-پایان ✅ 2ـ ظِرافت و تنوع در بیان مَثَلها ▪ انسان هرچه ساده اندیش تر باشد، احتیاجش به مَثَل بیشتر است و به همین دلیل اگر مثلاً استاد ریاضی بخواهد مسائل هندسی را برای نوآموزی مطرح كند، حتماً باید از مَثَل كمك بگیرد؛ قرآن كریم نیز در نشان دادن معارف گوناگون خود، از مَثَلهای متعدّد استفاده كرده و در عرضه‌ی مثلهای ظریف خود، تنوع را اعمال نموده است. خدای سبحان درباره‌ی ظرافت مَثَلهای قرآن می‌فرماید: « تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ»[8] یعنی این مثلها با آنكه بسیار ساده‌اند، ولی فهم آنها نیاز به علم دارد تا وسیله‌أی برای رسیدن به عقل باشد. ▪ در استفاده‌ی از مثَل بین متفكّران دو نظر وجود دارد: برخی می‌گویند این مثل‌ها در حدّ تشبیه عرفی است و تنها برای نزدیك مطلب به ذهن آوده شده است، و گروهی دیگر می‌گویند این مَثَل‌ها برای وصف و بیان وجود مثالی مطلب آمده و حقیقت مورد مثال را بیان می‌كند. مثلاً در آنجا كه قرآن كریم می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْراهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً»[9] برخی می‌گویند: در این آیه‌ی كریمه، كسانی كه از كتب الهی چیزی نمی‌فهمند، به الاغ تشبیه شده‌اند؛ زیرا الاغ چیزی نمی‌فهمد و از محتوای كتاب‌هایی كه بر پشت او گذاشته‌اند بی‌خبر است. ولی برخی دیگر معتقدند كه این مَثَل بیان كننده‌ی واقعیّت درونی كسانی است كه عمداً مجاری ادراك و تعقل معارف الهی را بسته‌اند؛ در هر موطنی هم كه حقیقت ظهور كند، واقعیّت مَثَلها نیز ظهور می‌كند و به همین دلیل خدای سبحان منكران قرآن را كور معرّفی می‌كند: « صُمٌّ بُكْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ»[10] مقصود خدای سبحان این است كه كافران ومنافقان اگر چه از نظر حواس ظاهری بینا و شنوا و گویا هستند ولی واقعیّت درونی آنها كر و گنگ و كور است و برای اثبات این نظر هم به آیاتی از قرآن استدلال می‌كنند، مانند آیه‌ی « لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ»[11] یعنی، دیده‌های قلب‌های اینها واقعاً كور است و لذا همین افراد در قیامت كور محشور شده می‌گویند: « رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ كُنْتُ بَصِیراً»[12] پروردگارا چرا من را كور محشور كرده‌أی و حال آنكه در دنیا بصیر و بینا بودم؟ ▪ از روایاتی كه مؤید این معناست، سخن رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ درباره‌ی مردی است كه دو همسر دارد و بین آنها عدالت را مراعات نمی‌كند. حضرت در وصف او فرمود: «جاء یوم القیامه مغلولاً مائلاً شقه حتی یدخل النار»[13] در روز قیامت در حالی پا به عرصه‌ی محشر می‌گذارد كه بدن او به دو نیمه تقسیم شده و نیمی از آن مایل است! این حقیقت عمل انسان بی‌عدالت است كه به این صورت ظهور می‌كند، محكمه‌ی قیامت نظیر محكمه‌ی دنیا نیست كه جزایش اعتباری باشد، بلكه آنچه انسان در دنیا انجام داده، در قیامت ظهور می‌كند و باطن متن عمل مشاهده می‌شود. ▪ خدای سبحان می‌فرماید: «لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ»[14] و نیز فرمود « وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِی هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ»[15] یعنی برای بیان معارف و حقایقْ از هر گونه مثلی در قرآن آورده‌ایم. دقّت در مثلهای قرآن نشان می‌دهد كه چه در محتوای مَثَل و چه در قالب آن، تنوّع و تفنّن رعایت شده است. از نظر قالب مثال زدن؛ گاهی تشبیه مفرد به مفرد است، گاهی تشبیه جمع به مفرد، گاهی نیز تشبیه جمع به جمع است. از نظر محتوا نیز خداوند گاهی به نور و زیت و مشكات، و گاهی به گمشدگان بیابان در شب و جویندگان سراب در روز، و گاهی به الاغ و عنكبوت و مگس و ... مثال می‌زند و در مثال آوردن تنوّع را رعایت می‌فرماید. ▪ مخالفین قرآن می‌گفتند شأن خداوند به گونه‌أی است كه نباید به مگس و عنكبوت و مانند آن مَثل بزند؛ زیرا اینها موجودات پستی هستند و تناسبی با بزرگی خداوند ندارند.خدای سبحان در پاسخ به این اشكال ظاهر بینانه می‌فرماید: « إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَهً فَما فَوْقَها»[16] اینجا جای حیا نیست و برای بیان حقایق و معارف در سطح فهم مردم باید به موجودات گوناگون مثل زد و این هیچ سستی ندارد. 📝 پی نوشت ها: [8] ـ سوره عنكبوت، آیه 43. [9] ـ سوره جمعه، آیه 5؛ [10] ـ سوره بقره، آیه 171. [11] ـ سوره حج، آیه 46. [12] ـ سوره طه، آیه 125. [13] ـ وسائل، ج 21، ص 342. [14] ـ سوره روم، آیه 58. [15] ـ سوره كهف، آیه 54. [16] ـ سوره بقره آیه 26 @rahighemakhtoom
📌 عبد محض 🔹 میلاد امام عسکری (علیه و علی آبائه الطیبین و علی ابنه آلاف التحیه و الثناء) را به پیشگاه ذخیره عالم بقیة الله (ارواح من سواه فداه) تبریك عرض می‌ كنیم. 🔸 وجود مبارك امام عسکری (سلام الله علیه) فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ أَقْرَبُ‏ إِلَى‏ اسْمِ‏ اللَّهِ‏ الْأَعْظَمِ‏ مِنْ‏ سَوَادِ الْعَینِ إِلَى بَیاضِهَا»؛[1] یعنی اگر اسم اعظمی شنیده ‌اید كلمه طیبه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» به اسم اعظم نزدیك ‌تر از سیاهی چشم به سفیدی چشم است. وقتی گفتند نزدیك ‌تر نظیر ﴿دَنَا فَتَدَلَّی ٭ فَكَانَ قَابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنَی﴾[2] یعنی لفظ رسا نیست، آن قدر این كلمه طیبه به اسم اعظم نزدیك است كه در فضای مردمك چشم، سیاهی به سفیدی نزدیك است؛ این یك سخن. كسانی كه راهیان این راه ‌اند می‌ گویند مؤمن خالص با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» كاری می‌ كند كه ذات اقدس الهی با «كن» همان كار را انجام می ‌دهد؛ یعنی اگر كسی عبد محض خدای سبحان شد، به اذن خدای سبحان چون عیسای مسیح هم از دل و صورت پرنده می‌ سازد به اذن او، هم در او می‌ دمد به اذن او، هم آن طائر پر می‌ كشد به اذن او ﴿وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ كَهَیئَةِ الطَّیرِ بِإِذْنی فَتَنْفُخُ فیها فَتَكُونُ طَیرًا بِإِذْنی﴾[3] به اذن خدا مرده را زنده می ‌كند «تحیی الموتی باذنی» به اذن خدا پرنده می ‌آفریند «باذنی» به اذن خدا كار ﴿نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾[4] را انجام می‌ دهند و مانند آن؛ لذا گفتند «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» از عبد محض به منزله «كن» از ذات اقدس الهی است؛ یعنی همان كار را خلیفه خدا به اذن خدا انجام می‌ دهد. [1]. تحف العقول، ص487. [2]. سوره نجم، آیات8 ـ9. [3]. سوره مائده، آیه110. [4]. سوره حجر29؛ سوره ص، آیه72. 📚 سخنرانی در کنگره بزرگداشت حضرت معصومه (سلام الله علیها) ـ روز میلاد امام عسکری (علیه السلام) تاریخ: 1385/02/16 🍀🍀🍀 ✳ به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom