#آیت_الله_جوادی_آملی
#شب_قدر
@rahighemakhtoom
📌 ريخت و پاش سفره شب قدر ...
☑ اگر قرآن به سر مى گذاريم، هدف تنها اين نباشد كه خدا گناهان ما را بيامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اينها ريخت و پاش سفره شب قدر است. وقتى يك دوستى سفره اى پهن مى كند، مائده الهى و مَأدبة الهى مى چيند، مهمان هاى خود را به بهترين وجه پذيرايى مى كند. وقتى مهمان ها برخاستند، سفره برچيده مى شود، آن ريزه هاى سفره را مى ريزند؛ مرغ ها آن ريزه هاى سفره را مى چينند.
☑ ريزه سفره شب قدر اين است كه كسى نسوزد، به جهنم نرود. اينها شب قدر نيست. شب قدر آن است كه انسان طيّار گونه دست هزارها نفر را بگيرد و به بهشت ببرد. در دنيا رفتار او، گفتار او، سيرت او، سريرت او، سنّت او آموزنده باشد. هزارها نفر را زنده كند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. اگر ما بتوانيم در كنار سفره الهى و دولت قرآن بنشينيم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگيريم به دنبال آن ريزه هاى سفره تكان ها باشيم كه از سفره تكانده شده چيزى به ما برسد.
🔹 (منبع : حرم جضرت معصمومه (س) ۸۵/۷/۲۱)
🌿🌿🌿
#آیت_الله_جوادی_آملی :
#شب_قدر
📌 محصول شب قدر ...
📁 اين مشكلات دولت و ملت نه از قبيل مشكلات و شبهات ابن كمونه است كه حكيم حل كند، نه از قبيل مشكلات ترتب است كه اصولي حل كند، نه شبيه مشكل شرط متأخر است كه فقيه حل كند!
📁 مشكلات ۸ ميليون پرونده روي الفباي دين است. اين نماز شب ها، اين نماز وترها، اين نماز مستحبي ها، اين قرآن به سرها، اين توسل ها، اين دعاها، اين زيارت ها براي اينكه ما را بيدار كند، ما باطل را حق ننگريم!
📁در قرآن كريم فرمود: يك عده مرده اند، آنها كافرند؛ يك عده بيمارند. آنكه به نامحرم مي نگرد، بيمار است؛ فيطمع الذي في قلبه مرض. و فرمود: فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم. قرآن براي آن است كه اين بيماري هاي سياسي، اخلاقي، رواني و مانند آن را حل كند. اگر جامعه اين بيماري ها را حل كرد و سالم شد، جامعه امام زماني است. بنابراين شبي كه قرآن نازل مي شود، شب يهدي للتي هي اقوم است. ما چرا خود قائم به قسط نشويم؟! چرا ما قلبمان را قرآني نكنيم و نگوئيم ما كنت افسر قراناً لم اره، ما كنت اتولي اماماً لم اره؟
📁اينكه مي بينيد وقتي امام سجاد يا ائمه ديگر(ع) دستشان را به دعا برمي داشتند، وقتي پايين مي آوردند، اين دست را يا بر بالاي سر مي گذاشتند، يا مي بوئيدند، يا مي بوسيدند، يا به صورت مي كشيدند، مي گفتند: اين دست ما به دست بي دستي خدا رسيده است. اين از مجاز به حقيقت رسيدن است، نه از مجاز به مقصد رسيدن.
📁اگر وجود مبارك امام سجاد مالي را به سائل مي داد، اين دست را مي بوئيد و مي بوسيد و بر سر مي گذاشت، مي گفت: گيرنده اين صدقه خدائي است كه در سوره توبه فرمود: «هو الذي يقبل التوبه عن عباده و ياخذ الصدقات . اين كجا، آن كجا! هم مجازي است در برابر هدف، هم مجاز است در قبال حقيقت.
📁اگر فرصت كرديد اعتكاف دهه سوم را از دست ندهيد. ممكن است شما ۳۰ سال درس بخوانيد، مجتهد مسلم بشويد، اما راه شب قدر شب ديگر است! آن ليله القدر خير من الف شهر به شما شامه مي دهد كه بوي بد سياست بازي ها را، حزب بازي ها را، باند بازي ها را استشمام كنيد. در متن سياستيد مثل امام راحل و سيد حسن مدرس، نه بيراهه مي رويد، نه راه كسي را مي بنديد. در متن انتخاباتيد، اما نه فريب مي دهيد، نه فريب مي خوريد. اين بو كشيدن با درس و بحث حوزه و دانشگاه حاصل نمي شود! اين محصول شب قدر است و محصول اعتكاف است و محصول آن چشم باطني است.
🔹(منبع : حرم حضرت معصمومه (س) ۸۵/۷/۲۱)
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 184
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
📈 اصل پنجم. براساس جهاني بيني توحيدي، تمام نمودها و آيت هاي قرآني و عرفاني به يك بود و ذي آيتِ اصيل منتهي مي گردد، و تمام بودهاي حِكَمي و كلامي به يك بود اصلي و ذاتي ختم مي شود و تمام ارزش ها و بايدهاي اخلاقي به يك ارزش ذاتي و بايد اصيل برمي گردد، زيرا اگر چيزي در جهانِ نمود يا بود، سهمي از آيت و نمود بودن دارد، يا بهره اي از بود و هستي را داراست، يا حظّي از بايد ارزشي دارد، حتماً به چيزي كه هستي او ذاتي و لزوم معرفت او اوّلي و تحتّم خضوع در ساحت او ضروري است، منتهي مي شود؛ يعني منطقه علم مانند قلمرو عَيْن يك اصل دارد و بس، و غير آن اصل يكتا و يگانه حتماً بايد به همان اصلِ واحد و اَحَد برگردد، وگرنه سهمي از نمود يا بود و يا بايد نخواهد داشت؛ (كلّ شي ء هالك إلّا وجهه).[ سوره قصص، آيه 88.]
مَن جز اَحَدِ صَمَد نخواهم
جز مَلِك اَبَد نخواهم
بي او زبراي عشرتِ من
خورشيد سبوكشد نخواهم
[ديوان شمس تبريزي.]
📁 به استناد اين اصل و اعتماد بر اصل چهارم، معرفت امام بدون معرفت پيامبر ابتر است؛ چه اينكه شناخت پيامبر بدون شناخت خداي سبحان بي ثمر، چون امام خليفه رسول است؛ چه اينكه رسول خليفه خداوند است و معرفت خليفه بدون معرفت مُسْتَخلف عنه ممكن نخواهد بود ،زيرا تار و پود خلافت را علم و اراده مستخلف عنه تأمين مي كند. اگر كسي خداوند را كه مُسْتَخلف عنه رسول است نشناسد، قطعاً به معرفت پيامبر كه خليفه او است، پي نمي برد و اگر كسي رسول را نشناسد، هرگز به معرفت امام كه خليفه او است، نايل نمي گردد، و ممكن است به جاي غدير سقيفه را و به جاي علي(عليهالسلام) ديگري را انتخاب كند، و در نتيجه از معرفت امام زمان (عج) خود محروم شود كه چنين حِرماني زمينه محروميّت از حياتِ معقول را فراهم مي نمايد و از دست دادن حيات عقلي، مستلزم ابتلا به زندگي جاهليت است كه عناصر محوري آن را جهل علمي و جهالت عملي تشكيل مي دهد.
📁 لذا حضرت امام جعفر صادق(عليهالسلام) به زراره فرمود: ... هروقت عصر غيبت ولي عصر(عج) را ادراك نمودي، اين دعا را نيايش كن: «اللّهم عَرِّفْني نَفْسَك فانّك اِنْ لَم تُعَرّفني نَفسَك لم اَعْرِف نَبيَّك، اللّهم عَرِّفْني رَسُولَك فانّك اِنْ لَمْ تُعَرفّني رسولك لم اَعْرِفْ حُجّتك اللّهم عَرِّفني حُجَّتك فانّك اِنْ لم تُعَرّفني حُجّتك ضَلَلْتُ عَنْ دِيْني».[ الكافي، ج 1، ص 337.]البته چنين معرفتِ ملكوتي، نتيجه چنان بينش توحيدي است كه رهبران معصوم را خليفه خداوند مي داند، نه آنكه واليان مردمي را نماينده جمهور و منتخب آنان تلقّي كند و از اين تحليلْ راز كلامي بودن مسئله امامت نزد اماميه و سرّ فقهي بودن آن نزد ديگران معلوم خواهد شد، زيرا يكي تعيين امام(عليهالسلام) را فعل خداوند مي داند و ديگري انتخاب او را كار مردم.
📁 البته معناي انتظار و آثار پربار آن، بنا بر مكتب نَصْبْ، دقيق و عميق و عريق خواهد بود، برخلاف آنچه بر مكتب انتخاب مترتّب است كه فقط جنبه مُلكي و طبيعي دارد و فاقد صبغه ملكوتي و جنبه فراطبيعي است؛ يكي با چند قدم از پاي مي افتد و ديگري با سر مي دود؛
دلا در سِرّ عشق از سَرْ مينديش
بده جان و زجانْ ديگر مينديش
چو سَرْ درباختي بشناختي سِرّ
چو سِرّ بشناختي از سَرْ مينديش
همه بت ها چو ابراهيم بشكن
هم از آذر، هم از آزر مينديش[ديوان عطار.]
📁 البته فاني را بهاي كالاي باقي قرار دادن، تجارت سودآوري است كه هرچند سوداگران مادّي به آن رضا نمي دهند، ولي صاحبدلاني كه در سويداي قلب آنان شوق حق نهادينه شد، به استقبال آن مي شتابند.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 185
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
📈 اصل ششم. هرچند ضرورت اصل امامت و حتمي بودن عصمت امام و قطعي بودن ساير مسائلِ كلانِ كلامي را برهان عقلي به عهده دارد، ليكن تطبيق آن بر مصاديق معيّن و تعديد افراد و ازمنه و امكنه آنان را دليل معتبرنقلي عهده دار است، زيرا نَقْلِ معتبر، گذشته از امضاي ره آورد عقل قطعي امامت، خصوصيت هاي آن را بازگو نموده و جامعه بشري را به آن هدايت مي نمايد.
📁 آنچه به طور يقين از اهل بيت وحي و عصمت(عليهمالسلام) در اين باره رسيد، عبارت از آن است كه امامان معصوم(عليهمالسلام) و جانشينان راستين رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم دوازده نفراند و اسامي آن ذواتِ مقدس و تمام ويژگي هاي هويّت آنان ترسيم و تقرير شده است، و آنچه به طور قطع از تاريخ و سيره به دست مي آيد، اين است كه يازده نفر از آن امامان معصوم(عليهمالسلام) به دنيا آمدند و امامت نمودند و با شهيد يا مسموم شدن ارتحال نمودند.
آنچه به طور مسلّم از عقل و نقل روشن است، اين است كه هرگز جامعه انساني بدون امام معصوم(عليهمالسلام) نخواهد بود و زمين هرگز از حجّتِ ذي عصمت خالي نيست.
📁 نتيجه اين مبادي قطعي سه گانه اين است كه امام معصومِ دوازدهم متولد شد و زنده است و ظهور خواهد كرد، نه آنكه بعداً متولد گردد و نه آنكه قبلاً متولد شده و رحلت كرده باشد، زيرا هم پندار باطلِ عدم تولد ضلالت است و هم زعمِ آفِل فائل ارتحال غوايت، زيرا اوّلي را دشمنِ لَدُود ساخت و دومي را خائن و مزدور عَنُود پرداخت. شايد كينه توز مشتركِ جاهليت كهن و جديد كه طبق فرموده خداي سبحان هر روز نيرنگ تازه به بازار زر و زور عرضه مي كند؛ يعني يهود نژادپرست كه هم در صدر تاريخ و هم در ساقه آن خائنانه دسيسه كرد و مي كند، در آن سهيم بوده و هست؛ (...ولا تَزالُ تَطّلعُ عَلي خائنةٍ منهم اِلّاقليلاً منهم).[ سوره مائده، آيه 13.]
📁 با اين تحليلِ هماهنگِ عقل و وحي، معناي انتظار پيروان اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) با انتظار ديگران فرق عميق دارد، زيرا فرقه ناجيه منتظر طلوع شمس موجودِ مستور است و ديگران منتظر وجود ستاره معدوم، لذا حضرت ولي عصر(عج) به اعتقاد راسخ ما، مهدي موجود موعود است و طبق پندار ديگران فقط موعود است، نه موجود.
🔹 تفاوت معناي انتظار در دو طيف مزبور، همان تفاوت عريق موجود و معدوم است كه نمي توان مرز آن را تحديد نمود، زيرا يكي عكس ماه را در قعر چاه مي بيند و به انتظار او فرو مي رود و ديگري رخ ماه را در سپهر مشاهده مي نمايد و به انتظار اوج، فرازمندانه عروج مي كند؛
دلا خود را در آيينه، چو كژبيني هر آيينه
تو كژ باشي نه آيينه، تو خود را راست كن اوّل
يكي مي رفت در چاهي، چو در چَهْ ديد او ماهي
مَه از گردون ندا كردش، من اين سويم، تو لاتَعْجَل
مجو مه را تو در پستي كه نبود در عدم هستي
نرويد نيشكر هرگز، چو كارد آدمي حنظل
[ديوان شمس تبريزي.]
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
#تحلیل_و_بررسی 37
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
🔹 آسیبهای فهم قرآن، از قدیمیترین بحثهای قرآنی است. ناآگاهی از ویژگیهای قرآن، ناآگاهی به ابزارهای فهم و ناآگاهی و بیتوجهی به منابع فهم، از جمله این آسیبها میباشد.
🔹 فهم متون دینی، (کژ فهمی متون دینی منحصر به متون اسلامی نیست، بلکه سابقهای دیرینه دارد که هم در قرآن و هم در روایات به چشم میخورد؛ مانند: «یحرفون الکلم عن مواضعه») [۱] [۲] به ویژه قرآن، همانند فهم گفته و نوشتههای دیگر قانونمند است.
🔹 علاوه بر آن، قرآن به دلیل ویژگیهای منحصر به فردش، ملاکهای افزونتری برای فهم دارد که غفلت از آن انسان را از شناخت صحیح مراد خداوند از آیههای نورانیاش باز میدارد. بدین سبب، از دیر باز کژ فهمیهای بسیاری دامنگیر مراجعان به قرآن بوده و هست.
🔹 کژیهایی که ممکن است در زمینه فهم قرآن پدید آید به «آسیبهای فهم» نامبردار است. توجه به این آسیبها و راههای رفع آن هم زاد خود قرآن است.
🔹 پیامبر (صلّیاللّهعلیهوآله) و جانشینان گرامیاش (علیهمالسّلام) هماره مخاطبان قرآن را به فهم صحیح و بایسته راهنمایی کرده، آنان را از انحراف در فهم کتاب خدا بازداشتهاند.
🔹 اعتراضهای پیامبر (صلّیاللّهعلیهوآله) به برهم زنندگان آیههای قرآن [۳] و ایستادگی اهلبیت (علیهمالسّلام) در پاسداری از حریم قرآن در برابر مدعیان فهم آن در این راستاست.
📁 حضرت علی (علیهالسّلام) از یکی از قاضیان زمان خود پرسیدند: آیا تو ناسخ و منسوخ (قرآن) را از یکدیگر باز میشناسی؟ پاسخ داد: نه. حضرت فرمودند: خود و دیگران را نابود کردی. [۴]
🔹 آن حضرت در نامهای به معاویه نوشتند: تو با تاویل قرآن به دنیا دست یازیدی. [۵]
🔹 امام باقر (علیهالسّلام) در دیدار با قتاده - که یکی از فقیهان و مفسران بصره بود - فرمودند: اگر قرآن را از پیش خود (بدون توجه به ویژگیها و معیارهای فهم آن) تفسیر کنی، هم خود را نابود کردهای و هم دیگران را و اگر سخن دیگران را بازگویی، خود و دیگران را به نابودی کشاندهای... [۶] [۷]
🔹 امام صادق (علیهالسّلام) در پاسخ صوفیان (که آیههای زهد و ایثار را شاهدی برای خود دانسته و علیه امام (علیهالسّلام) استدلال و احتجاج میکردند) فرمودند: آیا شما به ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه قرآن آگاهید؟ گمراهان و نابود شدگان این امت به امثال اینگونه آیهها گمراه و نابود شدند. [۸] [۹]
⏪ ادامه دارد...
☘☘☘
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
☘☘☘
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 37 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅
#تحلیل_و_بررسی 38
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
بنابراین، آسیبهای فهم قرآن از قدیمیترین بحثهای قرآنی است که معلمان قرآن بدان هشدار داده و به دامنگیر شدن آیندگان نیز خبر دادهاند،
🔹 آنگونه که در سخن حضرت علی (علیهالسّلام) آمده است: زمانی فرا رسد که... کالایی نزد آنان ارزانتر از قرآن نیست، آنگاه که به حق خوانده شود (و معنای درست آن بیان شود) و کالایی پرفروشتر و گران قیمتتر از قرآن نیست. آنگاه که ناروا معنا شود. [۱۰] آسیبهای باد شده بدین قرار است:
📁 ← ناآگاهی از ویژگیهای قرآن
گام نخست در راه فهم و بهرهگیری از قرآن شناخت ویژگیهای این کتاب ارجمند است؛ زیرا قرآن علاوه بر جنبههایی که در هر نوشتهای وجود دارد و نویسندگان و خوانندگان بدان آگاهند، دارای ویژگیهایی است که بدون آگاهی نسبت به آنها فهم صحیح آن ممکن نیست.
📁 ←← ناآگاهی از راهنمایی معلمان قرآن
گرچه مخاطبان قرآن در عصر نزول، ظاهر بخش مهمی از آن را میفهمیدند و از پیش خود به مرحلهای از فهم قرآن میرسیدند، ولی چنان نبود که هیچ آیهای بر آنان مبهم نماند و مراتب عالی فهم آیهها را همگی دریابند.
🔹 پس معلم و مفسری لازم بود تا آیههای الهی را بر مردم بیان کند و مشکلات فهم مردم را برطرف نماید.
🔹 معلم قرآن کسی جز پیامبر (صلّیاللّهعلیهوآله) نبود که وظیفه پیام رسانی الهی را به تعلیم خداوند بر عهده داشت. او نخستین کسی بود که قرآن را در همه ابعاد و مراتب درک کرده بود و به مقتضای فرمان الهی، وظیفه داشت برای مردم نیز شرح و توضیح دهد: «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم.». [۱۱]
📁 برخی از مفسران مفاد آیه مزبور را منحصر به شرح آیههای متشابه و مشکل قرآن کردهاند؛ بدان دلیل که آیههایی که نص یا ظاهر است نیازی به بیان و شرح ندارد [۱۲] و اگر همه آیهها نیاز به توضیح داشته باشد لازمهاش آن است که همه مجمل باشد. [۱۳] اما باید توجه داشت که
🔹 اولا، «ما نزل» اطلاق دارد و تمامی آیهها را دربر میگیرد.
🔹 ثانیا، آیه در مقام بیان یکی از وظایف حضرت رسول (صلّیاللّهعلیهوآله) است و این بیان برای همه آیهها موضوعیت دارد، هرچند مفاد آیه پیچیده نباشد. علاوه بر آن، گاهی مفاد اولیه آیه روشن بوده. ولی ایشان مراتب بالاتری از آن را بر مردم بیان کردهاند. به این ترتیب، بیان و شرح پیامبر (صلّیاللّهعلیهوآله) درباره آیههای قرآن، اعم از نص و ظاهر و متشابه و...، حجت است [۱۴]
🔹 و این وظیفه پس از ارتحال پیامبر (صلّیاللّهعلیهوآله) بر عهده عترت آن گرامی نهاده شد و به مقتضای حدیث شریف ثقلین بیان آنان نیز برای طالبان فهم قرآن حجت است. [۱۵] («انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا: کتاب الله و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.»)
🔹 بر این اساس، جویای فهم قرآن باید به این ویژگی قرآن آگاه بوده و توجه داشته باشد قرآن کتابی است که در کنار آن معلم نهادهاند تا معارف آن را به مردم بیاموزد و مراجعه به آن از پیش خود، انسان را آنچنان که شایسته است به مقصد نمیرساند و حتی در برخی موارد، بر حیرت و گمراهی او میافزاید، مگر اینکه از شیوهای که پیامبر (صلّیاللّهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسّلام) در فهم قرآن ارائه دادهاند پیروی کند و از تفاصیل و قیدها و توضیحهایی که درباره آیهها بیان نمودهاند بهرهمند شود.(بر معلم بودن و مرجع بودن پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آیههای ذیل نیز دلالت دارد) [۱۶] [۱۷] [۱۸]
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🍀🍀🍀
#عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
@rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۳) _ معنای شنوا بودن خدا
این ( #سمیع ) است، به این معنا نیست که خدا می شنود! البته خدا هم #غیبت را می شنود، هم #تهمت را می شنود، هم #فحش را می شنود، #سب و #لعن را می شنود؛ هم #دعا را. (سمیع) دو قسم است: یک #سمع عادی است که می گوئیم می شنود، ما حرف های دیگران را هم می شنویم! یک سمعی است که ترتیب اثر می دهد. مثلاً ما می گوئیم فلان کس حرف ما را نمی شنود، یعنی ترتیب اثر نمی دهد. ما در این دعاها می گوئیم: پروردگارا! (اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعا) هستی، تو دعا را گوش می دهی، یعنی دعا را می شنوی؟ خُب غیبت را هم می شنود، فحش را هم می شنود؛ او (بِکُلِّ شَیء سَمیع) است. این (سَمیعُ الدُّعاء) به آن معنا نیست که می شنوی، این سمیع الدعاء یعنی حرف ما را گوش می دهی و قبول می کنی! اینکه می گوئیم اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاء، یعنی عمل می کنی نه می شنوی؛ خُب همه چیزها را می شنود! 🔶️ ر.ک سوره آل عمران / آیه ۳۸
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#نهج_البلاغه
#امام_علی
#امیر_المومنین
فصل رهایی (۲۴) _ در هر مورد اظهار نظر نکنیم
مَن تَرَک قَول لا اَدری اُصیبَت مَقاتِلُه. بیان نورانی #حضرت_امیر این است که: اگر کسی در هر زمینه ای چه مورد #مشورت قرار بگیرد، چه خودش بخواهد #مقاله بنویسد، چه بخواهد #حرف بزند؛ در هر جایی #اظهار_نظر می کند، مرگ گاه او را تیر گرفته است. یک وقتی تیر و سنگ می آید به پای آدم می خورد، اینجا مرگش قطعی نیست؛ اما اگر به مغزش این تیر یا سنگ رسید، او رفتنی است. فرمود: اگر کسی دهنش باز باشد در هر مطلبی حرف بزند، همه جا مدّعی علم باشد؛ این (اُصیبَت مَقاتِلُهُ)، یعنی #مرگ گاه او مورد اصابه تیر قرار گرفته است؛ این #مرده است. 🔶 ر.ک نهج البلاغه / حکمت ۸۵
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جز ۲۴
سوره زمر
۱-آیا خداوند برای نجات و دفاع از تو کافی نیست ؟( ۳۶ )
۲- وقتی زیانی به تو می رسد خدا را بخوان، ولی وقتی مشکلت حل شد،: نگو این نعمت را به خاطر کاردانی خودم به من دادند، این آزمایش الهی است(۴۹)
۳- هر چند گرفتار گناه شدی ولی از رحمت خدا ناامید نشو چون خداوند همه گناهان را می آمرزد (۵۳)
۴- به سوی خدا برگرد، تسلیم شو، از قرآن پیروی کن ،تا گرفتار عذاب نشوی( ۵۴-۵۵)
۵- کلیدهای آسمان و زمین از آن خداست به او ایمان بیاور تا ضرر نکنی( ۶۳ )
۶-فقط خدا را عبادت کن و شکرگزار باش (۶۶)
۷- خدا را آنگونه که شایسته اوست بشناس (۶۷) سوره غافر
۸- فریب قدرت نمایی دشمن و کفار و رفت و آمدشان به شهرها و کشورها را نخور (۴)
۹- اگر میخواهی مشمول استغفار ملائکه شوی، ایمان ،تو به ،پیروی از راه خدا(۷)
۱۰- آخرت سرای همیشگی و دنیا متاع زودگذر است،« آخرت خانه دایم و دنیا مسافرخانه است»,دائمی را انتخاب کن( ۳۹)
۱۱- کیفر اعمال بد به اندازه خود اعمال است ولی پاداش اعمال خوب ،بهشت و روزی های بی حساب است پس دنبال روزی بی حساب باش(۴۰)
۱۲- به حرف کسی گوش کن که تو را به سوی نجات دعوت کند نه آتش (۴۱ )
۱۳- کارهایت را به خدا واگذار کن، خداوند نسبت به بندگان بیناست(۴۴)
۱۴- کارهایت را به خدا واگذار کن، خداوند تو را از فتنههای دشمنان حفظ می کند( ۴۵)
۱۵- پیرو کسی باش که در جهنم آتش عذاب را از تو برطرف کند (۴۷)
۱۶- دعا کن استجابت الهی حتمی است (۶۰)
۱۷- تکبر از عبادت الهی ،دروازه ورود به دوزخ است (۶۰)
۱۸- خداوند همواره آیاتش را به تو نشان میدهد، او را کفر نورز (۸۱ )
سوره فصلت
۱۹-در زندگی تمام توجهت به سوی خدا باشد( ۶)
۲۰- نجات در پرتو ایمان و تقواست( ۱۸ )
۲۱-اگر بگویی: پروردگار من خدای یگانه است و در راه خدا استقامت کنی، فرشتگان بر تو نازل میشوند(۳۱)
۲۲- اگر می خواهی فرشتگان یار و مددکار تو در زندگی دنیا و آخرت باشند ؛ایمان واستقامت (۳۱)
۲۳- نیکو حرف بزن،بهترین سخن دعوت به سوی خداست همراه با عمل صالح و تسلیم خدا شدن (۳۳ )
۲۴-خوبی و بدی یکسان نیست ،بدی را خوبی دفع کن( ۳۴ )
۲۵-اگر میخواهی دشمنی ها به دوستی تبدیل شود بدی را با نیکی دفع کن (۳۴)
۲۶- شیطان شروع به وسوسه کرد، به خدا پناه ببر (۳۶)
۲۷- هر عملی انجام دهی خوب یا بد اثرش به خودت برمیگردد و خداوند به بندگان زور نمی کند (۴۶)
#قرآن_و_زندگی_امروز_بشر
#خیلی_زیبا
@feiz114
Al-Ghashiya03.mp3
6.2M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت9:تفسیر صوتی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه سوم
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom