eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231 🔅🔅🔅 📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي ⏪ چهارم. رضاي به قضاي الهي و اعتماد به مقدّر آن، به معناي ترك كار و رها نمودن اسباب نيست و چون دعا و سؤال از علل تحقق اشياست، ترك دعا و رها نمودن طلب، به منزله گسستن از نظام علّت و معلول خواهد بود و چنين گسيختگي، نه معقول است و نه مقبول. ▫ مقام رضا آن است كه : 🔹 اولاً سالك صالح، طبق رهنمود عقل و نقل عمل كند، 🔹 و ثانياً اعتماد اصيل وي بر مسبب اسباب باشد؛ نه بر علل وسطيه كه سبب بودن آنها همانند اصل هستي و سعه وجود آنها در ظل تسبيب خداست، 🔹 و ثالثاً نتيجه جمع شرائط و رفع موانع در طول و عرض و حجم هندسه عليت و معلوليت، هرچه باشد، مورد رضاي او قرار گيرد، و چون دعا و طلب از شرايط شمرده شد، بنابراين ترك آن به مثابه انزجار از نظام علّي و معلولي است و چنين كراهتي با رضا هماهنگ نيست، زيرا رضايتمداري كار خداوند كه بدون اسباب كار نمي كند(اعم از سبب عادي و غير عادي، سبب مشهور يا مستور، سبب مُلكي يا ملكوتي)، در پرتو رضا به تمام مظاهر اسماي حسناي اوست كه جريان عليت و معلوليت از آن سنخ است. ▫ آري دعا و طلب مراتب دارد كه يكي از برجسته ترين مراحل آن اين است كه خواسته داعي اين باشد كه در قبال خواسته خداوند چيزي نخواهد. در اين مقام كه افعال چنين سالك كوي وصال، فاني در افعال الهي شد و اوصاف وي فاني در صفات حق شد و هيچ سهمي از بقاي شخصي او نماند و در طلب موحّد ناب شد و طالب و طلب محو گشت و فقط مطلوب ماند، سهم چنان دعا و طلبي، همانا بقاي بعد از فناست و با دعا و طلب الهي زنده است، چنان كه اگر سالكي به مقام منيع فنا نايل نشود و در مرتبه رضا بماند، باز بي دعا و طلب نخواهد بود، زيرا مدعو و مطلوب وي منزلت رضاست و همين را با لسان استعداد و زبان حال مي طلبد، چه اينكه گاهي آن را با زبان مقال جست وجو مي نمايد. كسي كه جز دعا مالك چيزي نيست: «لا يملك الاّ الدعاء» [الاقبال بالاعمال، ص 224.]، چگونه بدون دعا و طلب به سر مي برد. بنابراين نفي دعا، نسبي است؛ نه نفسي، و همّت والاي برخي داعيان در طلب اين است كه چيزي نخواهند و چنين قضيه اي به عنوان موجبه سالبة المحمول مطرح است؛ نه موجبه، و نه موجبه معدولة المحمول، و نه سالبه محضه. به هر تقدير، آنچه در بيت: قوم ديگر مي شناسم ز اوليا كه دهانشان بسته باشد از دعا از رضا كه هست رام آن كرام جستن دفع قضاشان شد حرام [مثنوي معنوي، دفتر سوم، بيت 1880 ـ 1881.] زهر در حلقومشان شكر بود سنگ اندر راهشان گوهر بود كفر باشد نزدشان كردن دعا كاي اله از ما بگردان اين قضا [مثنوي معنوي، ط ك، ص 167، ب 22 و 23 الي 25.] آمده است، بايد توجيه شود، چنان كه سراينده ابيات مزبور، خود معتقد به دعا و دعوت كننده به آن است: اي اخي دست از دعا كردن، مدار با اجابت يا رَدِ اويت چه كار [همان، دفتر ششم، بيت 2344.] ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 232 🔅🔅🔅 رحمتم موقوف آن خوش گريه هاست چون گريست از بحر رحمت موج خاست [همان، دفتر دوم، بيت 375.] تا نگريد ابر كي خندد چمن تا نگريد طفل كي جوشد لبن [مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 134.] اي برادر طفلْ طفل چشم توست كام خود موقوف زاري دان نخست [مثنوي معنوي، ص 192، دفتر دوم، بيت 443.] كام تو موقوف زاري دل است بي تضرّع كاميابي مشكل است گر همي خواهي كه مشكل حل شود خار محرومي به گُل مبدل شود گر همي خواهي كه آن خلعت رسد پس بگريان طفل ديده بر جسد [همان، ص 192، دفتر دوم، بيت 444] ▫ البته ريشه همه اين مطالب درست، گفتار نوراني اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) است كه فرمود: «سلاحه البكاء» [الاقبال بالأعمال، ص 224.]؛ يعني اگر در جنگ با دشمن بيرون، آهن سلاح بُرنده است، در نبرد با دشمن درون و اظهار عجز در پيشگاه خالق بي چون، سلاح برنده «آه» است. در اين كوي، خودستاني كمال است؛ نه خودستايي، عجز هنر است؛ نه قوّت: روي گردآلود بر زي او كه اندر راه او آبروي خود بري گر آب روي خود بري [ديوان حكيم سنائي، ص 657.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
53 📼 قسمت: سی و دوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ☑ سلامتی جسمانی نعمتی عظیم و بسیار بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام لانِعمَةَ فی‌الدُّنیا اَعظمُ مِن طُولِ العُمرِ وَ صِحَّةِ الجَسَدِ. در دنیا نعمتی بالاتر از طول عمر و سلامتی بدن وجود ندارد. (شرح حدیدی، ج ٢٠، ص ٣٤١) ☑ فهم لذت خوردنی ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام بِصِحَّةِ المِزاجِ تُوجَدُ لَذَّةُ الطَّعمِ. كسی لذّت غذا را می‌فهمد كه مزاجی صحیح و سالم داشته باشد. (فهرست غرر، ص ١٩٩). ☑ درک کمال لذت خوردنی ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام بِالصِّحَّةِ تُستَكمَلُ الَّلذَّةُ. زندگی كه توأم با صحت و سلامتی باشد كمال لذّت و خوشی را خواهد داشت. (فهرست غرر، ص ١٩٩) ☑ مقایسه امام محمدباقر(علیه‌السلام) سلامَةُ الدّینِ وَ صِحَّةُ البَدَنِ خَیرٌ مِنَ‌المالِ. سلامتی دین و ایمان و تندرستی بدن، از هر چه مال و ثروت (برای انسان) بهتر و بالاتر است. (وسائل، ج ١١، ص ٤٥١) ☑ آفت بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام لاصِحّةَ مَعَ نَهَمٍ. با پرخوری و شكم‌پرستی هیچ‌وقت سلامتی وجود ندارد. (جلوه‌های حكمت، ص ٣٤١) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 💢 پیامبران برادر قومشان! در سوره مبارکه شعرا، از بعضی پیامبران به عنوان برادر قوم شان یاد می شود. به چه جهت خداوند متعال این تعبیر را برای پیامبران نسبت به قوم شان فرموده است و ثانیا چرا در مورد حضرت موسی علیه السلام و حضرت شعیب این تعبیر نیامده است؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابراز انزجار از منکرات اگر یک کسی (خدای ناکرده) در خلافی می کند، همین که از اول خیابان حرکت کرده، به نیمه خیابان که رسیده خودش را جمع می کند؛ در صورتی که هر کس او را دیده ابرو ترش کرده باشد؛ همین!! این اولین مرتبه است، بعد از قلبی. اگر یک کسی است، است؛ یا مشکل دیگری دارد، یا دارد می کشد، وقتی از خیابان عبور می کند هر کس او را می بیند با ابروی ترش کرده نگاه بکند؛ این به نیمه خیابان که رسیده خاموش می کند! بالاخره او یک ای دارد! نه گفتن لازم است، نه برخورد لازم است؛ آنچه که لازم و (یعنی واجب فقهی) است بعد از انزجار قلبی، ابرو ترش کردن است، با قیافه آدم این شخص را ببیند. ✅ درس اخلاق _ ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۱ ـ ۱۰۳ 📌 مرحله الی بايد در تقوا آن قدر پيشرفت و تمرين کند که خود را به مقام برساند اعتصام در امتناع است و از (عصم) گرفته شده؛ يعنی فرد با تقوا آن قدر خود را از گناه نگه می‏ دارد و معرفت ، رسول خدا و پيشوايان يعنی اطهار عليهم ‏السلام به او کمک می ‏کنند تا او از همه بدی‏ها نگه داشته می‏ شود و به مرحله ضعيف می‏ رسد؛ يعنی خودبخود نمی‏ کند و بلکه گناه را نمی ‏دارد و اگر همه مردم اين گونه شدند، تفرقه و جدايی در بين آنها نبوده و از لب گودال آتش هواهای نجات پيدا می ‏کنند و اين معنی در زمان حضرت ولی عصر روحی فداه صد درصد تحقّق پيدا می‏ کند زيرا همه اهل نفس می ‏شوند، و همه در مستقيم قرار می‏ گيرند و به تقوای حقيقی و واقعی موفّق می‏ گردند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ السلام علی الحسین ♦️ و علی علی بن الحسین ♦️ و علی اولاد الحسین ♦️ و علی اصحاب الحسین
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 شرح و بررسی کتاب 📈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و یکم 🔅🔅🔅 * بخشش حق‌الناس * حق‌الناس سن و سال ندارد * داستان‌هایی جالب از شیخ حسین انصاریان پیرامون امانت و حق‌الناس * انواع امانت‌داری * اجازه در سه مورد لازم نیست * بشارت به افراد حریص در امانت‌داری * دو ویژگی که مقام امیر المومنین ع را نزد پیامبر اکرم ص را بالا برد * پیامدهای خطرناک خیانت در امانت در دنیا و آخرت * قابل توجه مستاجران و صاحب‌خانه‌ها * فضیلت جبران حق‌الناس * هاویه در قرآن * دچار حق‌الناس تاوان نشویم 📅99/04/20 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 🔅🔅🔅 📌 با توجه به آیات قرآنی آیا علم نزد خداوند محبوب تر است یا عبادت؟ چه نوع علمی؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آرزوی شهادت ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَكُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]».[1] شعار رسمی مُحرم، همین جمله ‌هایی است كه شنیدیم؛ این شعار گذشته از اینکه ما را به یک عبادت دعوت می ‌کند، ما را به یک جهاد توان ‌فرسا هم هدایت می ‌کند. این دعا و شعار رسمی ما شیعه ‌هاست. این بخش دوم برای همیشه یك پیام زنده‌ای دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه می‌ دارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم، آن توفیق را به ما بدهد كه ما خون ‌بهای «حُسَین بْنِ عَلِی» را بگیریم. این شعار تنها برای ثواب نیست، این درس شهادت است! این درس جهاد است! بنابراین جریان كربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد, این مطلب اول. ▪️ مطب دوم آن است كه «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز اوّل مُحرّم است و گریه بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آنگاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب‏» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای سالار شهیدان گریه كن که چند جمله است، بخش دیگر سفارش ‌های امام رضا (سلام الله علیه) این است كه «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «فَقُلْ مَتَی مَا ذَكَرْتَهُ ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾[2]»؛[3] هر وقت به یاد كربلا و «حُسَین بْنِ عَلِی» افتادی این ﴿یا لَیتَنِی﴾ را بگو، این یعنی چه؟ ما كه آن وقت كربلا نبودیم، ولی نه این پیام دارد! یعنی ای كاش من این فكر را می ‌داشتم و الآن هم این فكر را داشته باشم که در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این ﴿یا لَیتَنِی﴾ آرزوی شهادت است، آرزوی جهاد است و آرزوی مبارزه است، پس این پیام زنده است! این یك خیال و آرزوی باطل كه نیست، این یك دستور است و دستور هم یك اثر عملی است. فرمود هر وقت به یاد كربلا و به یاد سیدالشهداء بودی بگو ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾. از آن طرف هم همین پیام هست، تنها به ما نگفتند كه به شهدا سلام بكنیم و بگوییم ای كاش ما با شما بودیم و راه شما را می‌رفتیم؛ به آنها هم گفتند كه بگویید ای كاش با ما بودید و می ‌فهمیدید که این‌جا چه خبر است![4] شهید هم همین حرف را دارد. [1]. مصباح المتهجد، ج‏2، ص772. [2]. سوره نساء, آیه73. [3]. الامالی (للصدوق), ص130. [4]. سوره یس, آیات26 و 27. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/15 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
54 📼 قسمت: سی و سوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️ عوامل عافیت سازو تامین کننده عافیت ....وامنن علیَّ بالصحة و الامن ..... ▫️ دعا عاملی است برای یادآوری و به خود آمدن که چه و که هستیم !نسبت ما با آفریدگار و رب مان چیست !و دارایی های ماندگار مان چیست !و چگونه باید در برابر آسیب ها و آفات باید از این دارایی مراقبت کنیم! ▫️ و برای حفظ و نگهداری از دارایی ها چگونه رفتار کنیم تا هزینه های زیان باری را متحمل نشویم. ▫️ بهترین راهکار برای پرهیز از هزینه های شکننده انتخاب سبک زندگی ایمانی و ارتباط ناگسستنی ؛عاشقانه و ژرف با خدا است . ⏪ فراموشی ناپسند امیرالمؤمنین علیه‌السلام إنْ صَحَّ (المریضُ) نَسِیَ وَعادَ وَاجْتَری عَلی مَظالِمِ العِبادِ! هرگاه كه (انسان) از مریضی بهبود یافت (بیماری خود را) فراموش می‌كند و به ارتكاب گناهانش باز می‌گردد و بر ظلم و ستم بندگان دلیر و گستاخ می‌شود! (مردم در حال تندرستی غافل از یاد خدا و شكرانة سلامتی خود به سر می‌برند)(شرح غرر، ج ٣، ص ١٥) 🌴🌴🌴 ✅بر قرائت با توجه دعاهای 7 و 23 صحیفه نورانی امام سجاد بطور روزانه مداومت داشته باشیم.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شعارهای ما در مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) چگونه باید باشد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۱) _ حیات و ممات در پرتو نهضت حسینی خیلی ها هستند که اند و از سایه خودشان فرار می کنند، و خیال می کنند زنده اند! کار و و ، زنده کردن است. یعنی آنکه شما می بینید در جریان ، بچه را در بغل می گیرد و می گوید: ( )، این است؛ آنکه زیر بار ستم می رود، او یک مرده ای است زنده نما! سفارت و رسالت کربلا این است؛ به کل جهانیان بفهماند این عالم بحق خلق شده است، و باطل در اینجا به هیچ وجه جا ندارد، و انسان هرگز با نمی پوسد که شهرداری آن را به زباله گورستان ببرد؛ این تنی است که خواه و ناخواه جابجا می شود. انسان با مردن از پوست به در می آید. ✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ آمل ؛ حسینیه ارشاد _ ۱۳۸۳/۱۱/۲۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۵ ـ ۱۰۴ 📌 مردم بدون ترديد همه افراد نمی ‏توانند ديگران باشند. حتّی علمايی را ديده‏ ايم با اينکه اهل معنی بوده ‏اند ولی نبوده ‏اند اما لازم است جمعی راه و روش ديگران را ياد گرفته و از خدای تعالی کمک بگيرند، مردم را به نفس و صحيح دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمايند تا از ياران عصر روحی فداه شوند؛ در اين صورت حتّی اگر از رفتند روح آنها معين خواهد بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (22) 🔅🔅🔅 📈 فضاى نزول سوره بقره ⏹نگاهى به اوضاع اقتصادى ▫️مردم مدينه در مقطع نزول سوره از نظر اقتصادى، سه گروه بودند: ⏪1- يهوديان كه از امكانات مالى و رفاهى فراوانى برخوردار بودند و چنانكه گذشت، محور اصلى اقتصاد مدينه در دست آنان بود و دو منبع مهم درآمد آنان تجارت و رباخوارى بود. ⏪2- مسلمانان انصار كه عموما زندگى متوسطى داشتند. ⏪3- مسلمانان مهاجر كه در نهايت فقر اقتصادى مى زيستند؛ آنان نه تنها فاقد مسكن اختصاصى بودند و به صورت جمعى در ايوان كوچكى در ورودى مسجد پيامبر (صلى الله عليه وآله) (صفه) زندگى مى كردند، بلكه اغلب از حد اقل خوراك و پوشاك معمول نيز محروم بودند. 🗓تاثير متقابل فضاى نزول و معارف سوره فضاى نزول هر سوره با معارف آن تاثير و تاثر متقابل و دو جانبه دارد. بر اين اساس، لازم است تاثير و تاثر متقابل مزبور در مورد سوره مباركه بقره نيز بررسى شود: ⏪1- تاثير فضاى نزول بر محتواى سوره: سوره بقره، هم ويژگيهاى فضاى عمومى سور مدنى را دارد و هم با ويژگيهاى فضاى خاص مقطع نزول خود (سالهاى اول و دوم هجرت تا آغاز جنگ بدر) هماهنگ است. مواردى از هماهنگى و تاثير فضا بر محتوا به قرار زير است: ▫️الف. تركيب خاص اجتماعى مدينه در مقطع نزول (مسلمانان، يهوديان، مشركان، و منافقان) و همچنين حاكميت مشركان و كافران بر مكه، زمينه ساز نزول آياتى درباره گروههاى مزبور و اوصاف و كارهاى آنان است ؛ مانند آيات 3 تا 20 كه اوصاف متقيان، كافران و منافقان را بيان مى كند و آيات 40 تا 152 كه درباره يهود است و آيات 200 تا 207 كه ناظر به تقسيم انسانها بر اساس عقايد و اعمال آنهاست ؛ مانند اين كه براى ارج نهادن به توحيد و نفى هر گونه ارزش از شرك، از زناشويى مسلمان با مشرك جدا جلوگيرى به عمل آمد و در آيه 221 ارزش زن با ايمان نسبت به زن آلوده به شرك و نيز ارج مرد با ايمان در برابر مرد مبتلا به بيمارى شرك هشدار داده شد. ▫️ب. چون يهوديان مهمترين گروه مخالف اسلام و نظام اسلامى بودند، بيش ‍ از يك سوم آيات سوره بقره (آيات 40 تا 152) درباره آنان نزل شده است ؛ در اين آيات خداى سبحان نعمتهايى كه به قوم يهود و بنى اسرائيل داده است، برمى شمارد و همچنين از كفر، عصيان، ناسپاسى و پيمان شكنى آنان سخن مى گويد و دوازده قصه از قصص آنان را شرح مى دهد؛ مانند: شكافتن دريا و نجات آنان از چنگال فرعونيان، غرق ساختن فرعون و سپاهيانش در دريا، مواعده خداى سبحان با حضرت موسى (عليه السلام) در طور، گوساله پرستى يهوديان و دستور توبه و قتل يكديگر، پيشنهاد نشان دادن خدا و گرفتار شدن آنان به عذاب صاعقه و سپس احياى آنان، نزول من و سلوى، دستور ذبح بقره و... همچنين در اين آيات سخن از پيمانهايى است كه خداى سبحان از آنان گرفت و آنان با سنگدلى همه پيمانهاى الهى را شكستند و جز تبهكارى و شقاوت، نشانى از خود بر جاى نگذاشتند. (77) 77- ر.ك الميزان ، ج 1، ص 151 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (23) 🔅🔅🔅 📝تذكر: در اثناى آيات مزبور، برخى موضوعات ديگر مطرح شده است ؛ مانند داستان حضرت ابراهيم (عليه السلام) (در آيات 124 تا 143) كه به تعبير استاد علامه طباطبايى (قدس سره) به منزله مقدمه و زمينه ساز آيات تغيير قبله و آيات احكام حج است. (78) ▫️حضرت ابراهيم (عليه السلام) گذشته از قداست نبوت و رسالت و امامت الهى، از حرمت ويژه اى نزد اقوام گوناگون عرب برخوردار بود. ترسيان و يهوديان هر كدام، آن حضرت را از خود مى دانستند و نقل احتجاجهاى متنوع ابراهيم (عليه السلام) در توحيد و معاد مى توانست سهم موثرى در پاسخ دادن به نيازهاى علمى فضاى نزول سوره داشته باشد. از اين رو سخنان آن حضرت درباره توحيد در آيه 258 و راجع به معاد در آيه 260 مطرح شد. ▫️ج: چون نفاق در مقطع نزول سوره بقره، همانند دوران مكه مستور بود نه مشهور، تنها در چند آيه و آن هم با تعبير (من الناس) از منافقان ياد شده است (نه باعنوان منافق)؛ مانند آيات 8 تا 20 و 204 تا 206. آيات مزبور از بيمارى دلهاى آفت زده آنها خبر داد و از نيرنگ و تذبذب آنان پرده برداشت و از افساد آنها در زمين و نيز از سفاهت فكرى آنان گزارش داد، ليكن تصريح به عنوان نفاق نشد. ▫️د: نياز شديد مسلمانان تهيدست مهاجر از يك سو، نيازهاى مالى جنگهايى كه در پيش بود از سوى ديگر و رباخوارى يهوديان، به ويژه رباى مضاعف، از سوى سوم، زمينه ساز نزول آيات انفاق و قرض الحسنه بود؛ مانند آيات 195، 215، 245، 261 تا 274، كه در آنها مردم را از انفاق مال فاسد و كم ارزش بازداشت و قصد چنين كار سخيفى را ناروا دانست و از منت گذارى و آزار روحى به مستمندان و دريافت كنندگان مالهاى انفاق شده تحذير كردو پاداش بى شمارى را براى انفاق واجد شرايط مزبور ياد كرد. ▫️ه: توان دفاعى روز افزون مسلمانان براى حراست از كيان اسلام و نظام اسلامى و لزوم تامين زمينه مناسب براى جنگهاى آينده، بستر مناسب نزول آيات مربوط به جهاد و شهادت، مانند آيات 153 تا 157 و 190 تا 195 بود. از اين قبيل است آياتى كه براى تامين نيروى انسانى و مالى جنگ دستور انفاق مى دهد؛ مانند آيات 224 تا 252. همچنين حقيقت دفع تبهكاران و مفسدان كه به دفاع از حقوق فطرى جامعه انسانى برمى گردد در آيه 251 به عنوان رهايى زمين از فساد طاغيان معرفى شده است. ▫️و: فراهم شدن زمينه مناسب براى تشريع احكام فقهى بر اثر استقرار نظام اسلامى و استقبال مردم از اسلام، متقاضى و مستدعى نزول آيات فراوانى درباره احكام فرعى بود و از اين رو مسائل عبادى، خانوادگى اقتصادى، اجتماعى و كيفرى فراوانى در اين سوره آمده است، تا آن جا كه برخى مفسران از ابن عربى نقل مى كند: از برخى مشايخ خود شنيدم كه مى گفت: در سوره بقره هزار امر، هزار نهى، هزار حكم و هزار خبر وجود دارد. (79) 78- همان ، ص 267 79- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره انشقاق ▫ سوره انشقاق هشتاد و چهارمین سوره و از سوره‌های مَکّی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. انشقاق یعنی شکافته‌شدن و به این دلیل این سوره را «انشقاق» می‌نامند که در آغاز آن، به شکافتن‌شدن آسمان به هنگام آغاز قیامت اشاره شده است. سوره انشقاق درباره علائم قیامت و پایان این جهان و معاد سخن می‌گوید و مردم را در آخرت بر دو دسته می‌داند: گروهی که نامه اعمالشان به دست راستشان داده می‌شود حسابرسی‌شان آسان است و گروهی که نامه اعمالشان از پشت سرشان داده می‌شود و داخل در آتش می‌شوند. ▫ آیه بیست و یکم سوره انشقاق سجده مستحب دارد؛ یعنی هنگام تلاوت یا شنیدن آن، مستحب است فرد سجده کند. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره انشقاق را بخواند، خداوند از اینكه در روز قیامت نامه اعمالش از پشت سرش به او داده شود او را نگه می‌دارد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت۲:معرفی اجمالی سوره انشقاق ▫️این سوره را به این دلیل «انشقاق» می‌نامند که در آغاز آن، به شکافته‌شدن آسمان به هنگام آغاز قیامت اشاره شده است: «إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ: آنگاه که آسمان بشکافد». این سوره را سوره اِنشَقَّت نیز نامیده‌اند. ▫️سوره انشقاق جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول هشتاد و سومین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و چهارمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد. ▫️سوره انشقاق ۲۵ آیه، ۱۰۸ کلمه و ۴۴۴ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مفصلات (دارای آیات کوتاه) و از سوره‌های زمانیه است که با کلمه «إذا» آغاز می‌شوند. آیه ۲۱ این سوره، سجده مستحب دارد؛ یعنی هنگام تلاوت یا شنیدن آن، مستحب است فرد سجده کند (رجوع کنید به: سوره‌های سجده‌دار). ▫️در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره انشقاق را قرائت کند، خداوند او را از اینكه در روز قیامت نامه اعمالش از پشت سرش به او داده شود، نگهش می‌دارد.از امام صادق(ع) نیز نقل شده است هر كس سوره انشقاق را تلاوت کند و آن را در نمازهای واجب و مستحب خود مداوم بخواند، خداوند حاجت‌هایش را برآورده می‌سازد و چیزی بین او و خداوند فاصله نمی‌اندازد و در روز محاسبه مردم، از نگاه و توجه خداوند بهره‌مند می‌شود. ▫️در تفسیر برهان برای قرائت این سوره خواصی چون آسان شدن زایمان ذکر شده است.قرائت این سوره در عمل ام داود توصیه شده است. ☑️آیه مشهور يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ (آیه ۶) ترجمه: ای انسان، حقاً که تو به سوی پروردگار خود به‌سختی در تلاشی و او را ملاقات خواهی کرد. ◾️درباره این آیه که آن را جزو آیات اخلاقی برشمرده‌اند،در تفسیر المیزان آمده است آیه مورد نظر دلیلی بر معاد است و مراد از ملاقات خداوند این است که در قیامت همه چیز به او منتهی می‌شود و در آن هنگام هیچ حکمی به جز حکم خداوند نیست و فقط حکم او نافذ است.در تفسیر نمونه نیز سه احتمال برای ملاقات گفته شده است: ۱. منظور ملاقاتِ صحنه قیامت و حاکمیت خداوند در آن روز است. ۲. منظور ملاقاتِ پاداش و کیفر خداوند است. ۳. منظور ملاقاتِ خود خداوند از طریق شهود باطن است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت۳:محتوی کلی سوره انشقاق سوره انشقاق همانند دو سوره قبلی‌اش (تکویر و انفطار) و به طور کلی همانند سوره‌های مکی سخن اصلی‌اش درباره معاد است و حوادث آن و آخرت را به تصویر می‌کشد. از میان این حوادث، به شکافته شدن آسمان اشاره می‌کند و سپس به شرح حال دو گروه می‌پردازد: ▫ گروه نخست اصحاب یمین‌اند که نامه اعمالشان را به دست راستشان می‌دهند ▫ و دیگری اصحاب شمال‌اند که نامه اعمالشان را به پشت سرشان پرتاب می‌کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom