eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانسنگ (50) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى پانزدهم ▫ حرف مقطعه مقدمه و مفتاح سوره هاست. (140) صاحبان اين راى به برخى روايات استناد كرده اند كه مستند آنها در بحث روايى ذكر خواهد شد. برخى نيز گفته اند: حروف مقطعه جز افتتاح سوره ها هيچ نقش ديگرى ندارد. (141) ⏪ پاسخ: لازمه اين راى آن است كه همه سوره هاى قرآن داراى چنين مقدمه و مفتاحى باشد، در حالى كه 85 سوره قرآن فاقد آن است، همچنين با توجه به ناشناخته بودن حروف مقطعه، لازمه اين قول آن است كه حدود يك پنجم سوره هاى قرآن مبهم و ناشناخته باشد، زيرا اين حروف در آغاز يك پنجم سوره ها قرار گرفته و تا كنون معناى دقيق آنها ناشناخته است و وقتى كليد گنجيه اى روشن نبود آن گنجينه نيز مبهم است، زيرا از در بسته نمى توان وارد شد. ============================ 140- جامع البيان ، ج 1، ص 67 141- الحروف المقطعه فى القرآن الكريم ، ص 81 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (51) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ رای شانزدهم ▫ در مقابل راى و سخن بلند كسانى كه مى گويند حروف مقطعه ناظر به اسماى عظيم و اعظم الهى است و يا از تركيب آنها اسم اعظم خداى سبحان پديد مى آيد، برخى مستشرقان گفته اند: اين حروف ناظر به نامهاى كسانى است كه نسخه هاى قرآن را در اختيار داشتند، (142) مثلا س ناظر به نام سعد بن ابى وقاص و م ناظر به نام مغيره بن شعبه و ن ناظر به نام عثمان بن عفان و ه ناظر به نام ابوهريره و طه ناظر به نام طلحه و حم و ناظر به نام عبدالرحمن است كه در جمع آورى قرآن نيز نقشى داشته اند! ⏪ پاسخ: بى پايگى اين سخن روشن است، زيرا ▫ اولا، مبتنى بر اين اساس باطل است كه اين حروف جزء وحى و كلام خداى سبحان نيست و كلماتى است كه نص قرآنى افزوده شده و اين مخالف اجماع همه مسلمانان است كه معتقدند: قرآن كنونى، بدون هيچ كم و كاست، همان است كه از جهت لفظ و معنا بر قلب مطهر رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نازل شده است. ▫ ثانيا، چنانكه در تاريخ ثبت شده و در روايات متعدد نيز آمده، پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز اين حروف را قرائت كرده اند. (143) ▫ ثالثا، نامبردگان كاتبان وحى و صاحبان نسخه هاى اصلى قرآن نبوده اند؛ قرآن كريم كه به صورت متواتر از لسان پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نقل شده در خانه آن حضرت و نزد بسيارى از صحابه بوده است . 🔅 حديث شريف ثقلين كه قرآن كريم و عترت طاهرين (عليهم السلام) را مرجع مسلمانان معرفى مى كند و همچنين روايات عرض على الكتاب كه از پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) نقل شده است و صحت هر حديثى (اعم از متعارض و غير متعارض) را در گرو هماهنگى با قرآن كريم مى داند، نشان مى دهد كه قرآن در عصر پيامبر (صلى الله عليه وآله) جمع آورى شده بود؛ نه اين كه سوره هايى پراكنده باشد كه بر روى چوب و پوست و كاغذ از صحابه بود نمى توانست مرجع عمومى هدايت امت و معيار سنجش روايات باشد. ▫ رابعا، اگر اين حروف ناظر به نامهاى صاحبان نسخه ها باشد، بايد مانند ساير علامتهاى اختصارى در صدر نسخه يا در پشت جلد نسخه نوشته شود، نه پس از آيه بسم الله... در حالى كه حروف مقطعه، پس از بسم الله آمده است. خامسا، صاحبان اين راى تنها براى برخى از حروف مقطعه چنين توجيهى ارائه كرده اند، نه براى همه آنها. ▪ اين راى از نظر سخافت نازلترين احتمالى است كه در تفسير حروف مقطعه گفته اند، چنانكه راى كسانى كه مى كوشند تا از تلفيق اين حروف اسم اعظم بسازند، گرچه نياز به اثبات دارد، برترين احتمال است ؛ ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا؟ =========================== 142- مباحث فى علوم القرآن ، ص 239. 143- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 270؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 54 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت13:تفسیر آسان آیات 18 تا 28 سوره مطففین كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ «18» وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ «19» كِتابٌ مَرْقُومٌ «20» يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ «21» إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ «22» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «23» تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ «24» يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ «25» خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ «26»وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ «27» عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ «28» چنين نيست، همانا نامه عمل نيكوكاران در جايگاهى بلند است. و تو چه دانى كه علّيّين چيست؟ سرنوشتى است رقم خورده و (حتمى). كه مقرّبان الهى گواه آنند. همانا نيكوكاران در ناز و نعمت بهشتى‌اند. برتخت‌ها (تكيه زده و) مى‌نگرند. در چهره آنان خرّمى و طراوت نعمت را مى‌شناسى. از شرابى خالص و مُهر و موم شده به آنان نوشانند. مُهر آن از مُشك است و هر كس كه اهل مسابقه است، شايسته است كه در (رسيدن به اين نعمت‌ها) رقابت ورزد. و مخلوط آن، تسنيم است. چشمه‌اى كه مقرّبان (الهى) از آن مى‌نوشند. 🔅🔅🔅 ▫ «عِلِّيِّينَ» جمع «على» به معناى درجات و مراتب بلند تا بى‌نهايت است. ▫ از كتاب ابرار، سرنوشت نيكان در قيامت است و «مَرْقُومٌ» يعنى مشخص و نشان‌دار به گونه‌اى كه با ساير نوشته‌ها اشتباه نمى‌شود. ▫ «ارائك» جمع «اريكة» به معناى تختى است كه زينت شده و براى آرميدن مهياست. ▫ «نَضْرَةَ» به معناى زيبايى و خرّمى و «نَعِيمٍ» به معناى نعمت فراوان و «رَحِيقٍ» به معناى شراب خالص است. ▫ «تنافس» يا از «نفيس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن يك شى‌ء نفيس تلاش مى‌كنند و يا از «نفس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن چيزى، آخرين نفس خود را به كار برده و تلاش مى‌كنند. « تفسير راهنما » ⏪ پذيرايى در بهشت، مراتب و درجاتى دارد: ▫ براى گروهى‌ «يُسْقَوْنَ» و براى گروهى ديگر «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» « انسان، 21.» يعنى بعضى با واسطه و بعضى بى‌واسطه الطاف را دريافت مى‌كنند. ▫ بعضى گفته‌اند كه مراد از مسك در «خِتامُهُ مِسْكٌ»، ظرف شراب مُهر شده است. ▫ مقرّبان از تسنيم مى‌نوشند، ولى ابرار از نوشيدنى كه با تسنيم مخلوط شده، خواهند نوشيد. ▫ نوشيدنى‌هاى بهشتى انواعى دارد: بعضى در نهرها جارى است: «أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ، أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ‌، أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ، أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ» « محمّد، 15.» بعضى در ظرف‌هاى مُهر شده است: «خِتامُهُ مِسْكٌ» و بعضى از آسمانِ بهشت يا از طبقات بالاى آن فرو مى‌ريزد كه همان تسنيم است. « تفسير نمونه.» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت14:تفسیر آسان آیات 18 تا 28 سوره مطففین كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ «18» وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ «19» كِتابٌ مَرْقُومٌ «20» يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ «21» إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ «22» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «23» تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ «24» يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ «25» خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ «26»وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ «27» عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ «28» چنين نيست، همانا نامه عمل نيكوكاران در جايگاهى بلند است. و تو چه دانى كه علّيّين چيست؟ سرنوشتى است رقم خورده و (حتمى). كه مقرّبان الهى گواه آنند. همانا نيكوكاران در ناز و نعمت بهشتى‌اند. برتخت‌ها (تكيه زده و) مى‌نگرند. در چهره آنان خرّمى و طراوت نعمت را مى‌شناسى. از شرابى خالص و مُهر و موم شده به آنان نوشانند. مُهر آن از مُشك است و هر كس كه اهل مسابقه است، شايسته است كه در (رسيدن به اين نعمت‌ها) رقابت ورزد. و مخلوط آن، تسنيم است. چشمه‌اى كه مقرّبان (الهى) از آن مى‌نوشند. 🔅🔅🔅 ▫ امام باقر عليه السلام فرمود: تسنيم، بهترين نوشيدنى بهشت است و مخصوص پيامبر و اهل بيت اوست و از بالا مى‌ريزد و در منزل‌هاى آنان جارى است. « تفسير برهان.» ☑ 1- وعده‌هاى الهى در مورد پاداش خوبان قطعى است. «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ» (كلمه انّ و حرف لام و جمله اسميه، بيانگر قطعى بودن وعده است.) ☑ 2- دريافت نعمت در حضور ديگران، لذّت را چند برابر مى‌كند. «يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» ☑ 3- جايگاه بلند و اشراف بر منظره‌هاى زيبا، از نعمت‌هاى بهشتيان است. «عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ» ☑ 4- حالات روحى و روانى انسان، بر جسم او تأثيرگذار است. «تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ» (درخشندگى صورت بهشتيان براى انسان مشهود است.) ☑ 5- بكر و دست نخورده بودن نعمت‌هاى بهشتى، يك ارزش است. «مَخْتُومٍ» 6- لذّت‌هاى بهشتى، عوارض ندارد. «خِتامُهُ مِسْكٌ» ☑ 7- در فرهنگ اسلام، دنيا، ميدان مسابقه و رقابت است، البتّه رقابت براى به دست آوردن نعمت‌هاى اخروى. «وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ» ☑ 8- بهشتيان، درجات و مراتبى دارند. «الابرار- المقربون» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت15:تفسیر صوتی آیات 18 تا28 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 روحیه حسینی ▪️ ابن حنفیه به ابی عبدالله (سلام الله علیه) عرض كرد: اگر مكه نشد، یمن تشریف ببرید، آن جا احساس آرامش می‌ كنید، اگر هم یمن آشوب بود، جای و شهری نمانید «جُزْتَ مِن‏ بَلَدٍ إلى‏ بَلَدٍ»[1] جایی نمان كه دورت جمع شوند و شورشی كنند و تو را شهید كنند؛ «جُزْتَ مِن‏ بَلَدٍ إلى‏ بَلَدٍ» یعنی از شهری به شهری عبور كن. ▪️ وقتی امام راحل (رضوان الله علیه) را از عراق بیرون می ‌كنند، یعنی صدام ملعون با همكاری ارباب خود اصرار دارد كه امام از عراق بیرون برود، وقتی هماهنگی و توطئه هماهنگ حاصل شد كه امام را از عراق بیرون كنند، بنا شد ایشان یكی از كشورهای اسلامی را انتخاب كند كه مقدم بر كشورهای غیر اسلامی ‌اند. با كویت مذاكره كردند، آنها هم موافقت كردند كه این از عراق به كویت بیاید، ایشان هم از عراق حركت كرد و تا مرز كویت آمد، همین امیر كویت كه موافقت كرده امام (رضوان الله علیه) وارد این سرزمین شود، همین كه وارد مرز كویت شد، گفتند این را باید برگردانید. همین امیر كویت كه با صدام مخفیانه ساخت و این پسر پیغمبر را راه نداد، طولی نكشید كه كویت به اشغال همین این هتاك قتال سفاك درآمد و امیر كویت و سران سیاسی كویت مظلوم شدند، ولی مأجور نشدند. این یك تأسف است كه بر انسان ظلمی بیاید و اجری نبرد، چون همین كسی كه «مَنْ‏ أَعَانَ‏ ظَالِماً سَلَّطَهُ‏ اللَّهُ‏ عَلَیهِ»[2] همین ‌ها كه صدام را یاری كردند، همین ‌ها مورد ظلم صدام شدند. خیلی تلخ است كه انسان مظلوم شود، مورد غارت قرار بگیرد، اجری هم نداشته باشد. ▪️ ابی عبدالله سخنی گفت كه بعد از گذشت 1400 سال تقریبی، همان حرف را فرزندش گفته است. امام حسین (سلام الله علیه) در برابر آن پیشنهاد به ابن حنفیه فرمود ابن حنفیه تو كه از مكه و یمن خبر دادی و این منطقه ها را اسم بردی، من از كره زمین سخن می‌ گویم «لَوْ لَمْ یكُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوًى لَمَا بَایعْتُ‏ یزِیدَ بْنَ‏ مُعَاوِیةَ»؛[3] اگر در شرق و غرب عالم جای امنی برای من نباشد و من ناچار باشم از شهری به شهری و از روستایی به روستایی و از دریایی به دریایی بروم می‌ روم و با این حكومت ننگین بیعت نمی‌ كنم. همان حرف حسینی را امام (رضوان الله علیه) در مرز كویت گفت، فرمود اگر من مجبور شوم از فرودگاهی به فرودگاهی، از دریایی به دریایی و از كشتی به كشتی بروم، با این حكومت ننگ هماهنگ نخواهم بود، این همان روحیه است! [1] . تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج2، ص157. [2] . الخرائج و الجرائح، ج1، ص1058. [3] . تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج2، ص158. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1380/01/11 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 روحیه حسینی 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1380/01/11 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خسته ای؟ میخوای خستگی از تنت در بره؟ - یه چیز مفید بخور (کهف۶۲) - کنار صخره ای برو بشین(کهف۶۳) - یا برو زیر سایه درختی استراحت کن (واقعه ۴۴) خستگی از تنت در میره. @feiz114
برداشت از آيات ۱۰۰ ـ ۹۷ 💢 سؤال ملائکه جمعی از که به سوی نرفته اند و نفس نکرده اند و به خود نموده اند وقتی بميرند از آنها در اين ارتباط سؤلاتی می کنند، آنها در جواب ملائکه می گويند: ما در وطن ضعيف بوديم، پدر و مادر و ديگر اقوام به ما خُرده می گرفتند و نمی گذاشتند دنبال نفس و دينمان برويم به آنها می گويند: مگر خدا توسعه نداشت؟! می خواست از وطنتان کنيد و به جای امنی برويد و بالاخره راهی را انتخاب کرده ايد و مأوای شما خواهد بود. اما کسی که به خاطر رسيدن به و گشايش امورش در امر نفس هجرت کند و در پی خدا و خدا باشد اگر چه مرگ هم به او مهلت ندهد و در ميان راه نفس بميرد؛ خدای تعالی او را به روحی و تزکيه نفس می رساند. زيرا بخشنده و است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۷ بهره برداری از نماز در قیامت - صفحه ۱۸] ۷ بهره برداری از نماز در از نظر کریم بهترین عملی که در قیامت از آن بهره مند می‌شود، بر پا داشتن است. آیه ی شریفه ی «أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و ما تقدموا لأنفسکم من خیر تجدوه عند الله» [۳] را بازگو می‌کند که انسان از اعمال خیر خود بهره می‌برد؛ یعنی نمازی که در دنیا انجام می‌دهد و زکاتی که می‌پردازد سود آن نصیب خود انسان می‌شود؛ «لانفسکم» نه این که به اعمال نیاز داشته باشد. ---------- [۳]: ۳. بقره / ۱۱۰. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢توانگری ماندگار پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: القرآنُ غِنيً ، لا غِنيً دونَهُ ، ولا فَقرَ بعدَهُ ؛ قرآن ثروتی است ، که بدون آن توانگری نباشد و با وجود آن فقری نه . 📚بحار الأنوار : 92 / 19 / 18 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(9) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : 💢 3- یکتاپرستی وطاغوت ستیزی(استقرارحاکمیت توحیدی ) وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ. (36/نحل) وهمانا ما در ميان هر اُمّتى پيامبرى را برانگيختيم (تا به مردم بگويند) كه خدا را بپرستيد و از طاغوت (و هر معبودى جز خدا) دورى نماييد، پس گروهى از مردم كسانى هستند كه خداوند هدايتشان كرده و بعضى از آنان گمراهى بر آنان سزاوار است، پس در زمين سير و سفر كنيد، تا ببينيد كه پايان كار تكذيب كنندگان چگونه بوده است؟ 🔅🔅🔅 ☑️ 1- بعثت پيامبران، مخصوص نژاد و منطقه و قبيله‏ ى خاصى نبوده است. «بعثنا فى كلّ امّة رسولاً» ☑️ 2- دعوت به توحيد و دورى از طاغوت، در رأس برنامه پيامبران بوده است. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت» ☑️ 3- خداپرستى با پذيرش سلطه‏ ى طاغوت‏ها و ستمگران، نمى ‏سازد. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت» ☑️ 4- با عبادت و اتصال به خداوند، انسان قدرت مبارزه با طاغوت‏ ها، پيدا مى‏ كند. «اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت» ☑️ 5 - خداوند به انسان در انتخاب راه، اختيار داده است. «فمنهم من هدى... و منهم من حقّت...» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ویژه-نامه-چالش-های-فقهی-کرونا.pdf
16.94M
📚 ویژه‌نامه منتشر شد. این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکت‌کننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالش‌های متاثر از ویروس کرونا به رشته طبع درآمده است. در این ویژه‌نامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است. برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید: manaatt.ir/elementor-2559/ https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 1 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ☑ 1. عجب و غرور: ▪ «من أعُجب بفعله أصُيب بعقله»] همان، ج5، ص283. [ ؛هر كس مغرور به اعمالش باشد، عقلش معيوب است. ▪ «آفة اللبّ العجُب»] همان، ج3، ص109. [ ؛ آفت عقل خودبيني است. ▪ «رضاك عن نفسك من فساد عقلك]» همان، ج4، ص92. [؛ خشنودي تو از نفست، نشان از فساد عقل توست. ▪ «رضا المرء عن نفسه برهان سخافة عقله]» همان، ص101. [ ؛ خشنودي انسان از خويشتن، دليل سخافت و پستي عقل اوست. ▪ «العجُبُ حمقٌ»] شرح غررالحكم، ج1، ص25. [ ؛ خودپسندي، كمخردي است. ▪ «العجُب رأس الحماقة»] همان، ص95. [ ؛ خودبيني، ريشه و اساس حماقت است. ▪ «العجُب رأس الجهل»] همان، ص113. [ ؛ خودبيني، اساس جهالت است. ▪ «العجُب عنوان الحماقة»] همان، ص148. [ ؛ عجُب، سرفصل و سرلوحه حماقت است. ▪ «المُعجب لا عقل له»] همان، ص250. [ ؛ خودپسند، عقل ندارد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 248 (پيام به جشنواره سراسري كريم و ) 🔅🔅🔅 💢 پیام روشن ▫ قرآن، پيام پروردگاري است كه پيوند علمي و عيني انسان با خود، انسان با جهان، [و] انسان با آفريدگار خويش را به بهترين روش روشن مي نمايد: (اللّه نزّل أحسنَ الحديث كتاباً متشابهاً مثاني... ).[ سوره زمر، آيه 23.] ▫ پوينده راه تحقيق، جوينده صراط تحقّق و ره ياب سبيل رشاد، كتابي همچون قرآن مجيد نخواهد يافت، زيرا معارف پر مغز غيب را با الفاظ نغز شهادت آميخت و صدق گفتار را با حق بودن گفته معجون ساخت. آري! متكلّم بي چون[مثل و مانند، بسان، كفو؛ بي چون: بي مانند، بي مثل (لغت نامه دهخدا).] در چنين كلامي چنان تجلّي نمود كه هر طُور[كوهي كه موسي(عليه‌السلام) بر آن به مناجات شد. (لغت نامه دهخدا، ج 10، ص15 ـ 540).] عقلي، محكوم به خرير و ريزشِ با خروش خواهد بود و هر كوه ستبر فكري مقهور اندكاك[برابر و هموار گرديدن مكان (لغت نامه دهخدا، ج 3، ص 25 ـ 35).] به ساحت قدمش نگذرد قيام فهوم نهاده قهر قديمش بپاي عقلْ عِقال ز رهروان معارف مَنَم درين عالم بود مرا ز خصايص درين هزار خصال بجانِ جان دهم از جان و دل همه شب و روز صلاتْها و تحيّات بر محمّد و بر آل[ديوان حكيم سنائي، ص 349 و 352.] 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(27) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:46دقیقه 🌿🌿🌿 📼دروغ 2 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
18 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🏴 وارث انبياء ▪️ در بعضي از زيارت ‌ها وقتي ما به حرم مطهّر مشرّف شديم، به آن حضرت عرض مي ‌كنيم: «قُلْ لَبَّيْكَ‏ دَاعِيَ اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِي‏ عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ»؛[1] آن وقتي كه شما فرموديد «هَلْ مِنْ ناصِرٍ ينْصُرُني»[2] اگر من نبودم شما را ياري كنم، هم ‌اكنون قلب، «سمع» و «بصر» من تابع شماست و اجابت مي ‌كند. حسين ‌بن ‌علي (سلام الله عليه) وارث عيساي مسيح است كه مي ‌گوييم: «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا وَارِثَ‏ عِيسَي‏ رُوحِ‏ اللَّهِ‏»،[3] عيساي مسيح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاري إِلَي اللَّهِ﴾[4] و حسين ‌بن ‌علي فرمود: «هَل مِن ناصِر ينْصُرُني». نصرت عيسي در دين خدا بود؛ لذا وجود مبارك عيساي مسيح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاري إِلَي اللَّهِ﴾. ▪️ قرآن كريم در بخش پاياني سوره مباركه «صف» به ما مي‌ فرمايد اي مسلمان‌ ها! مثل مسيحي ‌ها باشيد؛ يعني اهل جنگ و نبرد و مبارزه باشيد. اصلاً سوره «صف», سوره جنگ است؛ اوّل, وسط و آخر آن جنگ است که در اوّل آن دارد كه ﴿إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ﴾،[5] وسط اين سوره دارد: ﴿هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلي‏ تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ ٭ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ﴾،[6] پايان اين سوره دارد كه ﴿مَنْ أَنْصاري إِلَي اللَّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ﴾.[7] پس عيساي مسيح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاري إِلَي اللَّهِ﴾ و حسين ‌بن ‌علي (سلام الله عليهما) كه وارث عيسي (عليه السلام) است مي ‌گويد: «هَل مِن ناصِر ينْصُرُني»؛ يعني من در راه كوثر قدم برمي ‌دارم، تكاثري ‌ها توفيق ياري كوثر را ندارند؛ من به «حكمت» و «موعظه» دعوت كردم، كساني كه اهل حكمت و موعظه نيستند يار و ياور من نيستند؛ اين «وَجْهُ‏ اللَّه»[8] را كسي ياري مي ‌كند كه «وَجِيه عِنْدَ اللَّه» باشد. بنابراين هر چه ما عقلانيّت و عدل را در جهان بيشتر گسترش دهيم، به نداي ملكوتي سالار شهيدان حسين ‌بن ‌علي (صلوات الله و سلامه عليه) بهتر اجابت كرديم. اميدواريم جهاني داشته باشيم كه نه سخن از تكفير باشد، نه سخن از سلفي‌ گري باشد، نه سخن از داعشي باشد، نه سخن از جهل و ظلم و ديگري باشد كه ـ ان ‌شاء الله ـ و به اميد آن روز! [1]. کامل الزيارات، ص230. [2]. ر.ک: اللهوف علي قتلي الطفوف، ص116 و 117؛ «قَالَ وَ لَمَّا رَأَي الْحُسَيْنُ(عليه السلام) مَصَارِعَ فِتْيَانِهِ وَ أَحِبَّتِهِ عَزَمَ عَلَي لِقَاءِ الْقَوْمِ بِمُهْجَتِهِ وَ نَادَي هَلْ‏ مِنْ‏ ذَابٍ‏ يَذُبُ‏ عَنْ‏ حَرَمِ‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏(صلّي الله عليه و آله و سلّم)‏ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ يَخَافُ اللَّهَ فِينَا هَلْ مِنْ مُغِيثٍ يَرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا هَلْ مِنْ مُعِينٍ يَرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِي إِعَانَتِنَا...». [3]. کامل الزيارات، ص207. [4]. سوره آل عمران, آيه52؛ سوره صف، آيه14. [5]. سوره صف, آيه4. [6]. سوره صف, آيات10 و 11. [7]. سوره صف, آيات14. [8]. المصباح (للكفعمي)، ص498 و 499؛ «وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ نُورُ اللَّهِ الَّذِي لَمْ يُطْفَأْ وَ لَا يُطْفَأُ أَبَداً وَ أَنَّكَ‏ وَجْهُ‏ اللَّهِ‏ الَّذِي‏ لَمْ‏ يَهْلِكْ‏ وَ لَا يَهْلِكُ أَبَداً...». 📚 ويژه برنامه نهضت سيد الشهدا در مقام عقل و عدل جلسه ششم تاريخ: 1393/08/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۸ پیمان شکنی بنی اسرائیل نسبت به نماز - صفحه ۱۹]  ۸ پیمان شکنی بنی اسرائیل نسبت به نماز قرآن کریم در دو آیه از سوره ی بقره به بنی اسرائیل دستور اقامه ی نماز داده است و در یک مورد از آنان پیمان گرفته که را در جامعه اقامه کنند، اما آنان پیمان شکنی کردند؛ «و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل... و أقیموا الصلوة... ثم تولّیتم الا قلیلاً منکم» [۱] و در آیه ی دیگر بعد از آن که به بنی اسرائیل دستور می‌دهد که الهی را یادآور شوند آن‌ها را موظف به اقامه ی و پرداخت زکات می‌نماید؛ «یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی الّتی أنعمت علیکم... و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و ارکعوا مع الراکعین». [۲] اگر از میان همه تکالیف، به اقامه ی نماز نمود، به دلیل اهمیت نماز است و از این که خواندن نماز جماعت به نمودن تعبیر شده، اهمیت رکوع در نماز را بیان می‌کند؛ علاوه بر آن می‌رساند که نماز دارای رکوع نبوده و بعد از ظهور اسلام باید همانند نماز بخوانند. [۳] ---------- [۱]: ۱. بقره / ۸۳. [۲]: ۲. بقره / ۴۳. [۳]: ۳. تفسیر نمونه / ج ۱ / ص ۲۰۹. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom