eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانسنگ (59) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 لطايف و اشارات ☑ 3- سخنان ابن عربى درباره حروف مقطعه ⏪ تذكر: امور نه گانه مزبور برخى از مطالب تفسير ابن عربى است كه آن را در ذيل آيه اول سوره بقره مرقوم داشتند. (158) ▫ ى: مجموع حروف تهجى 29 است كه 28 از آن، بسيط و يكى مركب است كه، لام الف، باشد و اين حرف مركب اشارت به عبارت از حق و عبد است... اسم براى، باء، جيم، و، جاء و حروف ديگر، ليكن معنا براى الف است، چون الف سازنده همه حروف و حاضر و ظاهر در همه آنهاست، نظير واحد نسبت به ارقام عدد. (159) ☑ 4- راى ابن عربى درباره يس و ص گرچه، يس، طبق آنچه معروف بين مفسران است از حروف مقطعه محسوب مى شود، ليكن در تفسير ابن عربى، اين كلمه منادى مرخم تلقى شده است. ▫ از اين رو در آن تفسير چنين آمده است: يس، نداى مرخم و مراد از آن يا سيد است ؛ چنانكه مراد از يا اباهر، يا اباهريره است. (160) بنابراين، يس ‍ كلمه اى است كه از حروف متصل تشكيل شده، نه آن كه حروف آن ناپيوسته بوده، مجموع آن حروف، عنوان كلمه نداشته باشد. ⏪ جناب ابن عربى از يك سو در مطلع سوره يس را منادى مرخم مى داند و از سوى ديگر در طليعه سوره بقره مجموع سور مصدر به حروف مقطعه را 29 رقن مى داند، چنانكه براى سوره هايى كه مصدر به دو حرف از حروف مقطعه است به طس، يس، و حم (حواميم سبعه) و طه مثال ياد مى كند. بنابراين، جمع ميان دو بيان مزبور قابل تامل است ؛ زيرا در ابتداى امر، ناهماهنگ به نظر مى رسد. ابن عربى در مطلع تفسير سوره ص مى گويد: صاد حرفى از حروف صدق، صون و صورت است. پس حرفى است شريف و عظيم. (161) ▫ اين تعبير منافات با حرف مقطع بودن ص ندارد، برخلاف آنچه در طليعه تفسير سوره يس گذشت، زيرا در سوره ص تصريح نشد كه مراد از اين حرف، خصوص مطلب معين است كه حرف ص جزئى از اجزاى نام آن است و اما آنچه درباره ن در طليعه سوره قلم بيان كرده اند (162) اجمالى از آن در مطلع سوره بقره آمده (163) و منافاتى با حرف مقطع بودن ن ندارد. =========================== 158- ج 1، ص 42 - 47 159- همان ، ص 408 - 409. 160- ج 3، ص 461 161- همان ، ص 501 162- ج 4، ص 363 163- تفسير ابن عربى ، ج 1، ص 43 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت33 :تفسیر آیه16 سوره مطففین ✳ ثُمَ‌ إِنَّهُمْ‌ لَصَالُو الْجَحِيمِ‌ ☑ ۱ - تکذیب کنندگان قرآن و قیامت و گناه کارانِ متجاوز، به حرارت شدید جهنّم گرفتار شده و در آن خواهند سوخت. (ثمّ إنّهم لصالوا الجحیم) «صالوا» - که قبل از اضافه به «جحیم»، «صالون» (جمع «صال) بوده است -; یعنى، کسانى که با رنج و مشقت حرارت آتش را مى چشند و در آن مى سوزند. ☑۲ - جهنم، داراى آتشى که به شدت برافروخته و شعلهور است. (لصالوا الجحیم) به آتشى که شعله هاى آن، سخت زبانه کشد و نیز به آتش عظیمى که در گودال برافروخته گردد و به مکانى که داراى حرارت شدید باشد، «جهیم» گفته مى شود. (قاموس) ☑۳ - «جحیم»، از نام هاى جهنّم است. * (ثمّ إنّهم لصالوا الجحیم) ☑۴ - کسانى که در قیامت از رحمت خداوند و درک ربوبیت او محروم باشند، سرنوشتى جز دوزخ نخواهند داشت. (عن ربّهم یومئذ لمحجوبون . ثمّ إنّهم لصالوا الجحیم) ☑۵ - خلود دوزخیان در جهنّم (لصالوا الجحیم) «صَلى»; یعنى، ملازم و همراه شد. (لسان العرب به نقل از زجاج) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت34 :تفسیر آیه17 سوره مطففین ❇ ثُمَ‌ يُقَالُ‌ هذَا الَّذِي‌ کُنْتُمْ‌ بِهِ‌ تُکَذِّبُونَ‌ ☑ ۱ - منکران قیامت، تنها با ورود به جهنم، آن را باور خواهند کرد. (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) ☑۲ - مأموران الهى، با به رخ کشیدن تکذیب گرى ها و ناباورى هاى جهنمیان، آنان را بر آن موضع گیرى، سرزنش خواهند کرد. (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) ☑۳ - خطر گرفتارى به جهنم، به تمام دوزخیان گوشزد شده و به آنان هشدار کافى داده شده است. (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) ☑۴ - عذاب جهنم، کیفر تکذیب کنندگان آن (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت35 :تفسیر آیه18 سوره مطففین ✳ کَلاَّ إِنَ‌ کِتَابَ‌ الْأَبْرَارِ لَفِي‌ عِلِّيِّينَ‌ ☑ ۱ - لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... کلاّ إنّ کتب الأبرار) ☑۲ - حضور مردم در پیشگاه خداوند در قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین . کلاّإنّ کتب الفجّار ... کلاّإنّ کتب الأبرار) ☑۳ - افسانه پنداشتن قرآن و تکذیب قیامت، توجیه ناپذیر است. (قال أسطیر الأوّلین ... هذا الذى کنتم به تکذّبون . کلاّ) حرف «کلاّ» ممکن است براى ردع و منع از توهّماتى باشد که در آیات پیشین، کافران گرفتار آن دانسته شده بودند. ☑۴ - کردار نیکوکاران، ثبت و ضبط شده، در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند. (کتب الأبرار) «کتاب الأبرار» صحیفه اى است که در آن اعمال نیکوکاران ثبت شده است. ☑۵ - نامه عمل نیکوکاران، در دیوانى تغییرناپذیر و جایگاهى رفیع، (علّیّین)، بایگانى و حفاظت مى شود. (إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین) «علّیّین» گرچه به لفظ جمع آمده است; ولى به قرینه «کتاب مرقوم» و ضمیر مفرد در «یشهده المقرّبون»، معناى مفرد دارد ☑۶ - پاداش نیکوکاران، حکم تقدیر شده و تغییرناپذیر خداوند و در مکان هایى ارجمند است.* (إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین) ☑۷ - توجّه به فرجام ارجمند نیکوکاران، بازدارنده انسان از کم فروشى و بى توجهى به حضور یافتن در نزد خداوند (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین ... کلاّ إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌محدودیت های ما 🔹️ اورا نمیبند ولی او همه چشمهارا میبند ! لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ ۖ * حجم محدود توانایی دیدن حجم نامحدود رو ندارد! لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ او با هیچ چیز قابل قیاس نیست! دقت کنید به این ماجرا! فقط ذره ای، فقط ذره ای از جلوه ی نور خدا به افتاد و چنان موجب بیهوشی حضرت موسی و هلاکت قوم بنی اسرائیل و متلاشی شدن کوه شد! ع از پیامبران اولوالعزم که میشه گفت بیشترین معجزه هارو بین پیامبران داشت و اکثر حداقل یکبار از معجزات حضرت موسی مثل مارشدن عصا و شکافتن دریا به گوششون خورده و مطالعه کردن..این معجزه حرف زدن خدا هم یکی از اون معجزات برتر حضرت موسی هست که حتی خداوند در آیه ای از قرآن فرمود: و یعض رو بر دیگری برتری دادیم و با اونها سخن گفتیم(منهم من کلم الله..منظور موسی) در رابطه با ارتباط حضرت موسی به خودش فرمود: تو نسبت به ما مانند آن هستی که حتّی هنگام قهر مادرش، به پناه می‌برد، و تنها او را حامی خود می‌داند، و در مناجات با ما می‌گویی: «ای خدا! تنها تو را می‌پرستم و تنها از تو کمک می‌جویم»، این است راز محبوبیت ویژه تو در پیشگاه من.» 💚 این ویژه پست از داستان معجزه پیامبران رو برای اولین بار در این پیج تقدیمتون میکنم که انصافا با این کیفیت تدوین و صدای ملکوتی استاد و حتی توضیحات پوستر هیچ جا پیدا نمیکنید. امیدوارم لذت ببرید و حمایت کنید از جهت لایک و کامنت و نشر و اشتراک گذاری پست🙏🏻 التماس دعا . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakht
برداشت از آيات ۱۶۹ ـ ۱۶۷ 📌 الی بايد بکوشد که اعتقاداتش را به عنوان زيربنای سير و سلوکش تصحيح کند و به هيچ وجه در هيچ چيز نباشد و بدتر از آن اين، است که راه را سد کند و به مردم کند که در اين صورت تعالی نه او را می آمرزد و نه او را به راه راست می کند و تنها او را به راه که هميشه در آن خواهد ماند، می فرستد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مجموعه در چند بسته تصویری، به بازخوانی بخش هایی از دغدغه ها و تذکرات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی (مدظله العالی) حول محور مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم اختصاص دارد که در سالهای گذشته طی درس ها، سخنرانی های عمومی و دیدارهای معظم له با مسئولان کشور ارائه گردیده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نشانه های مومنان و منافقان 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 17(کلمات قصار) 📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
70 📼 قسمت: چهل و نهم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی 🌴🌴🌴 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(32) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:29دقیقه 🌿🌿🌿 📼اخلاص 1 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقام 🔸 مقام های معنوی قابل عزل و نصب نیست و قابل دستبرد نیست و انسان را آرام می ‌كند، اما مقام های ظاهری است كه روزی صعود است و دیگر روز سقوط؛ روزی عزل است و روزی نصب. [امام علی (سلام الله علیه)] فرمود مقام های معنوی از گزند شیطان درون و بیرون مصون است، اما سمت های ظاهری آسیب ‌پذیر است، آبی است بدبو و لقمه ‌ای است گلو‌گیر: «هَذَا مَاءٌ آجِنٌ‏ وَ لُقْمَةٌ یغَصُ‏ بِهَا آكِلُهَا».[1] 🔸 درك این معارف موج هر فتنه ‌ای را می‌ شكند؛ روزی سمت ها هست و روزی سمت ها نیست، آنچه برای ما مهم است تقویت نظام است و خدمت به اسلام؛ اگر روز نصب و اعطای سِمَت مسرور شدیم روز عزل غمگینیم و هر دو فتنه است و طوفان هلاك‌ كننده؛ ولی اگر روز نصب و روز عزل یكسان بودیم [و] ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾[2] معلم ما بود [و] وقتی مقامی به ما دادند مسرور نشدیم، در روز عزل یا روز تودیع غمگین نخواهیم شد. به هر تقدیر كشتی نجات، مقام را آب بدبو معرفی كرد و لقمه گلو‌گیر! مقام به گلوی كسی فرو نرفت و نمی ‌رود، چون دنیاست و دنیا مردم را هضم می ‌كند نه اینكه غذای مردم بشود. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه2. [2]. سوره حدید، آیه23. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/05/16 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله العالی) در پایان جلسه درس خارج فقهِ روز گذشته، سی ام مهر با اشاره به گسترش بیماری ، گفتند: 💠 هیچ وقت نمیشود انسان باشد و دست از بردارد. الآن این وضع کرونا بالاخره انسان را در میآورد. ▫️ تنها چیزی که از دست او بر میآید همین است که بگوید: خدایا! تو میتوانی افکار را بکنی؛ این کار، کار آسانی است و این همه علوم را تو به بشر دادی؛ راه درمان این بیماری را نیز در ذهن بشر قرار بده!! این مشکل با ناله، یا ، یا و ناز، یا با خدا حل میشود. 💠 ما بالذات نداریم. اگر این ها نبود، پیشرفت نمی کرد. اگر کسی نمیشد، این همه علم به پیشرفت دست نمی یافت. پس بیماری ها شرّ بالعرض است، ما شرّ بالذات نداریم. 💠 امیدواریم که خدا به برکت قرآن و عترت این موضوع را حل کند، ان شآء الله. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom1