eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيات ۸۹ ـ ۸۱ 📌فعّاليّت کوشش می کنند که الی را از راه راست و انجام وظايفشان باز دارند و آنها را حتّی از سرما، گرما و هر ناملايمی می ترسانند. اين افراد به قدری منفورند که نبايد حتّی به آنها هم رحم کرد. زيرا آنها و ندارند ولی کسانی که در کنار اکرم صلی الله عليه و آله و دستورات آن حضرت با و جانهايشان می کنند، همه خوبی ها مال آنها است، همان ها رستگارند، برای همان ها جاودان آماده شده و به بزرگی می رسند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-1 💢اصول كلي شناخت قرآن براي ورود در مباحث تفسيري و بهره جستن از قرآن، شناخت معيارها و اصول كلي لازم است كه در اين مقال بدانها پرداخته شده است: ◽️1. خداي سبحان كه متكلم قرآن و نازل كننده‌ي آن است، از هر موجود ديگري قرآن را بهتر مي شناسد و در تعريف او شايسته تر از هر صاحب نظر ديگر است؛ بلكه سزاوار بودن ذات اقدس الهي قابل سنجش با صلاحيت ديگران نيست؛ زيرا آنان يا اصلاً قرآن شناس نيستند و يا در پرتو معرّفي خداوند آن را شناخته و مي شناسند؛ بنابراين، برجسته ترين تعريف، همانا تعريفي است كه خداوند درباره‌ي اين كتاب عظيم آسماني نموده است. ◽️2. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان نور به جهانيان شناسانده و چنين فرمود: (يا أيّها الناس قد جاءكم برهانٌ من ربّكم و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 174.]؛ (قد جاءكم من اللّه نور و كتاب مبين).[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 15.] خاصيت نوراني بودن قرآن آن است كه هم معارف آن روشن و مصون از ابهام و تيرگي است و هم جوامع بشري را از هرگونه تاريكي اعتقاد يا تيرگي اخلاقي يا ابهام در شناخت يا سرگرداني در انتخابِ راه يا تحيّر در ترجيح هدف و مانند آن مي رهاند و به شبستان روشن صراط مستقيم و هدف راستينِ بهشتِ «عدن» مي رساند؛ (كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور).[ سوره‌ي ابراهيم، آيه‌ي 1.] تناسب تجلّي خداي سبحان در قرآن كريم، اقتضاي چنين سمتي را براي اين كتاب آسماني دارد؛ زيرا كلام مبدئي كه (نور السموات و الأرض)[ سوره‌ي نور، آيه‌ي 35.]است، حتماً بايد روشن و روشنگر باشد. 👈🏾ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-2 💢اصول كلي شناخت قرآن ▫️3. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان تبيان همه چيز به انسانها شناسانده و چنين فرموده است: (و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكلّ شي ء و هديً و رحمةً و بشري للمسلمين)؛[ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 89.] يعني هر چيزي كه در تأمين سعادت انسان سهم مؤثر دارد، در اين كتاب الهي بيان شده است و اگر انجام كاري عامل فراهم نمودن سعادت بشر است، در آن آمده و اگر ارتكاب عملي مايه‌ي شقاوت بشري مي گردد، پرهيز از آن به صورت يك دستور لازم در آن تعبيه شده است. اشتمال قرآن بر همه‌ي معارف و اخلاق و اعمال الهي و انساني به طور رمز يا ابهام يا معمّا و مانند آنها كه از قانون محاوره و اسلوب تعليم و تربيت جداست، نمي باشد؛ بلكه به طور روشن است؛ زيرا خداي سبحان ازجامعيّت قرآن نسبت به همه‌ي اصول اسلامي به عنوان «تبيان» ياد كرده است. پس هيچ گونه كمبودي در اين كتاب نيست تا از خارج جبران شود؛ نه كمبود قانون و دستورهاي انساني و نه كمبود شناخت و معارف اسلامي و نه قصور در تبيين آنها؛ يعني هم از لحاظ محتوا و مضمون، بي نياز از مطالب بيگانه است و هم در تعليم و تفهيم آنها بياني رسا و لساني گويا دارد كه از زبان ديگران بي نياز و از قلم بيگانگان مستغني است؛ زيرا خاصيت «تبيان كل شي ء» بودن، همين است. ▫️4. خداي سبحان خود را معلّم بالذات و بالإصاله‌ي اين كتاب آسماني مي داند: (الرّحمن علّم القران خلق الإنسان علّمه البيان)[ سوره‌ي الرحمن، آيات 1 ـ 4.] و در اهميّت علوم قرآني مي توان به اين نكته استشهاد كرد كه خداي سبحان، سرآغاز همه‌ي نعمتهاي مادّي و مجردِ ظاهري و باطني را كه در سوره‌ي «الرحمن» يادآور شده و همه‌ي مكلفان را به اعتراف فرا خوانده و راه هرگونه تكذيب منكران را مسدود كرده، نعمت تعليم قرآن و نيز تعليم بيان انسان كه محصول آموزش قرآن كريم است، مي شمارد. اسم شريف رحمان كه حاكي از جامعيت همه‌ي شئون رحمت است و در مشهد بعضي از ارباب شهود، اين نام همانند نام مبارك «اللّه» از عظمت خاص برخوردار است و جامع همه‌ي اسماي حسناي ديگر مي باشد، مبدأ تعليم قرآن قرار گرفت تا انسانها در مكتب خداي رحمان درس رحمت مطلقه بياموزند و از قيد انتقام آزاد شوند و از بند غضب رها گردند و از دام سَخَط پرواز كنند و از زندان ستم بيرون آيند و همچون آورنده‌ي اين كتاب، (بالمؤمنين رءؤف رحيم)[ سوره‌ي توبه، آيه‌ي 128.]شوند و همچون همراهان و اصحاب راستين او (رحماء بينهم)[ سوره‌ي فتح، آيه‌ي 29.]گردند و قبل از رحمت به ديگران بر جان خويش ترحّم نمايند و بر بدن ناتوان خود رحم كنند كه نه جان را طاقتِ (نار اللّه الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة)[ سوره‌ي همزه، آيات 6 ـ 7.]است و نه جسم را توانِ تحمّلِ (كلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 56.]مي باشد. 👈🏾ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 60 نهح البلاغه.mp3
1.76M
📚شرح و تفسیر حکمت60 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 61 نهج البلاغه.mp3
8.46M
📚شرح و تفسیر حکمت61 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
22.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢قران خودش را معرفی می کند 📼حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نژاد کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 امیر سوء امیر حسن ▫ این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود: «کَمْ‏ مِنْ‏ عَقْلٍ‏ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَی أَمِیرٍ» اگر اسیر شد، آن وقت آن نفس میشود «امّارهٴ بالسّوء»، این‌طور نیست که از اول «امّارهٴ بالسّوء» باشد ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾؛ ولی ما میتوانیم همین نفس را «امّارهٴ بِالحُسن» بکنیم که ما را به نیکی دعوت کند، به خیر دعوت کند و امر کند! ببینید بعضی‌ها همین که اول وقت شد اصلاً بیتاب هستند و یک چیز گمشده ای دارند، تا نماز اول وقت نخوانند یا مثلاً روزه های مستحبی را نگیرند گمشده ای دارند یا مشکلی اگر برای کسی پیدا شد تا حلّ نکنند خوابشان نمیبرد! ▫ این همان است، این میشود «امّارهٴ بِالحُسن». شما الآن میبینید که خیلی کم اتفاق میافتد انسان بتواند به این بهزیستی برود این بچه ها و این عزیزان را ببیند و یک ساعت تحمّل بکند؛ اما بعضی اصلاً شیفته این کار هستند، این یعنی چه؟ تمام آن بد و بیراهی که آن بچه ها میگویند، او لذت میبرد، اینها شیفتهٴ این کار هستند، این میشود «امّارهٴ بِالحُسن»، پس میشود این کار را کرد! ▫ یعنی در درون ما میتوانیم به کسی رأی بدهیم که «امّارهٴ بِالحُسن» باشد نه «امّارهٴ بالسّوء». ما که قبلاً امیری نداشتیم، این انتخابات است! ما خودمان امیر درست میکنیم، ما خودمان اسیر درست میکنیم و ما خودمان مُسَوِّل درست میکنیم! اگر «امّارهٴ بِالحُسن» بتوانیم درست کنیم، چرا نکنیم؟! ▫ مگر ذات اقدس الهی در درون ما «امّارهٴ بالسّوء» گذاشته؟ ما را که براساس فطرت آفریده است: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا﴾ بود و ما امیری نداشتیم؛ اما به ما گفت شما میتوانی امیری داشته باشید، حالا چرا امّاره بالسّوء داشته باشی؟! اماره به حُسن داشته باش! فرمود شیطان راهتان را نبندد! درس تفسیر سوره زخرف جلسه 19 آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📜 از نگاه قرآن یکی از بهترین کارهای نیک، آزادی بردگان است، در این روزگار که برده‌ای به شکل گذشته وجود ندارد، چه چیزی معادل آزادی بردگان است؟ ▫️ با توجه به تأثیر زمان و مکان و شرایط دیگر، در مورد ارزش‌گذاری و اهمیت کارهای نیک، نمی‌توان در این رابطه یک قالب و یک قاعده کلی ارائه نمود، چه بسا در همان زمانی که برده‌داری رواج داشت، در برخی موارد، امور مهم‌تر از آن نیز وجود داشت؛ لذا در این‌جا به برخی موارد که به نظر می‌رسد از اهمیت بسزایی برخوردار باشند اشاره می‌کنیم. ⏪ ۱. روایتی از امام رضا(ع) بیانگر آن است که حتی در زمانی که برده‌داری نیز رواج داشت، کمک به گرسنگان - که در آیه بعدی سوره بلد بدان اشاره شده است - به عنوان بهترین جایگزین برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به این روایت، به نظر می‌رسد اکنون که برده‌داری از بین رفته است، سیر کردن شکم گرسنگان بهترین جایگزین خواهد بود. ▫️ معمر بن خلاد می‌‌گوید: امام هشتم (ع) را دیدم غذا میل می‌نمود و این آیه را خواند: «درگیر نشده در گردنه و چه دانى که گردنه چیست؟ آزاد کردن بنده است».[1] ... سپس فرمود: خدا می‌دانست که همه آفریدگانش(انسان‌ها) نمی‌توانند بنده آزاد کنند، با اطعام طعام برایشان راهى به بهشت گشود (یعنى ثواب آزاد کردن بنده را دارد).[2] ⏪ ۲. تهیه مسکن برای کسانی که عائله‌مند هستند و سرپناهی از خودشان ندارند. امام صادق(ع) فرمود: هر کس داراى خانه‌‏اى باشد (که به آن نیاز ندارد) و مؤمنى براى سکونت در آن نیاز پیدا کند، ولى او دریغ کند، خداوند عز و جل به فرشتگان خود خطاب مى‌‏فرماید: اى فرشتگان من! بنده من نسبت به بنده دیگر من، از خانه‌‏اى (که به آن نیازى نداشت) دریغ کرد و بخل ورزید، به عزت و جلالم سوگند که هرگز او را در بهشت سکونت نخواهم داد.[3] ▫️ اگرچه حدیث پیرامون کسی است که خانه اضافی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد کسی که سرمایه‌ای داشته باشد که مورد نیازش نباشد و بتواند با آن برای دیگران خانه‌ای تهیه کند، مورد و مشمول این حدیث واقع می‌شود. ⏪ ۳. تهیه اثاثیه و جهیزیه برای جوانانی که در سن ازدواج هستند، امّا به دلیل فقر قادر به ازدواج نیستند. امام صادق(ع) فرمود: هر کس عزب و شخص مجردی را به همسرى برساند، از جمله کسانى است که خداى بزرگ در روز قیامت به او نظر خواهد کرد.[4] روشن است که کمک به شخص مجرد برای رسیدن به همسر از راه‌های متعدد ممکن است؛ مانند معرفی همسر شایسته و مناسب، وساطت در امر ازدواج در صورت نیاز، همچنین در صورت امکان، کمک برای تهیه وسائل ضروری زندگی. ۴. ادای بدهکاری و دین بدهکاران و مدیونینی که توانایی پرداخت آن را ندارند، خواه گرفتار زندان باشند و یا نباشند. ▫️ امام رضا(ع) در ضمن بیان فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان می‌فرماید: کسی که به مؤمنی کمک کند خداوند وی را در عبور از پل صراط کمک می‌کند روزی که قدم‌ها درآن می‌لغزند.[5]‏ اگرچه امام(ع) این را در اعمال ماه مبارک رمضان فرمودند، امّا روشن است که این کمک کردن، اولاً: اختصاص به آن ماه ندارد، ثانیاً: این‌که تحقیقاً این کمک شامل کمک مالی و پرداخت دیون نیز می‌شود. ================== [1]. بلد، 11 – 13. [2]. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین‏، ج ‏2، ص 389، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371 ق‏.‏ [3]صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 241، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406 ق. [4] کلینی، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج ‏5، ص 331، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم‏، تهران، 1407 ق [5] مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏93، ص 341، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، 1403ق‏.‏ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🍃 🌹 📌حدیث ششم؛حب دنیا 🔰توضیحات ابتدایی حدیث . . .  ابن ابی یعفور گوید: حضرت صادق (ع) فرمود: 《مَن أصبَحَ وَ أمسى وَ الدّنيا أكبَرُ هَمّهِ جَعَلَ اللهُ الفَقرَ بَينَ عَينَيهِ وشَتَّتَ أمرَهُ وَلَم يَنَل مِنَ الدّنيا إلا ما قُسِمَ لله. وَمَن أصبَحَ وَأمسى وَالآخِرَةُ أكبَرُ هَمِّهِ، جَعَلَ اللهُ الغِني في قَلبِهِ وَجَمَعَ لَهُ أمرَهُ》 《کسی که صبح و شام کند، در حالی که دنیا بزرگترین هم او باشد، خداوند فقر را بین دو چشمش قرار می دهد و کارش را پریشان می سازد و از دنیا جز آنچه برای او قسمت شده، برخوردار نمی گردد. و کسی که صبح و شام کند، در حالی که بزرگ ترین همّ و فکر او آخرت باشد، خداوند بی نیازی را در دل او قرار می دهد و کار او را برایش گرد می آورد و سامان می بخشد. *** بدان که برای دنیا و آخرت و حقیقت آنها، تعریف های مختلفی است که وارد آن مباحث نمی شویم. آنچه در این باب مهم است، فهم دنیای مذموم برای انسان آخرت طلب است، تا آگاهانه از آن پرهیز کند. . . . 📚بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی (ره) . . . . . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تفسیر سوره غایت ... 💢تذکر شدید، غایت عبادات است- چنانچه خدای تعالی در خلوت انس و محفل قدس به کلیم خود موسی بن عمران فرمود:‌‏ انَّنِی انَا الله لا الهَ الَّا انَا فَاعبُدنِی وَ اقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی، غایت اقامه صلاة را ذکر خود قرار داد- پس، بعد از تذکّر شدید، راه دیگر از معارف به قلب عارف باز شود. 📚 کتاب تفسیر سوره ، ص۱۹ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom