برداشت از آيات ۱۴ ـ ۱۱ #سوره_یونس
📌ياد خدا
#سالک الی #اللّه بايد در هر حال چه در سختی، چه در #رفاه و آسايش به ياد #خدا باشد و هميشه از زندگی گذشتگان #عبرت بگيرد. زيرا خدای تعالی او را پس از گذشت #قرنها خلق کرده تا ببيند او با اين اطلاعات و #عبرت چگونه عمل می کند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کاربرد فعل و ضمیر جمع «ما» براى خداى یکتا در قرآن.pdf
281.7K
#مقاله 20
#قرآن
#ضمیر
#متکلم_وحده
📌کاربرد فعل و ضمیر جمع «ما» براى خداى یکتا در قرآن
چکیده :
خداوند در قرآن کریم با وجود تأکید بر یگانگى خویش، گاهى از خود به متکلم مع الغیر، تعبیر کرده و از سوى دیگر، در مواردى، براى خود ضمیر یا فعل متکلم وحده را به کار برده است. چرایى این کاربردها، سؤال اصلى این پژوهش است. با بررسى آیات مربوط، مشخص گردید بیشتر موارد کاربرد متکلم مع الغیر به هدف دلالت بر عظمت گوینده یا فعل وى بوده است؛ مواردى نظیر: عذاب اقوام گذشته، یارى خداوند نسبت به اولیا و پیامبران و نیز نجات اقوام مؤمن انبیا، آیات آفرینش، ارسال رسل و انزال کتب، و اوامر و نواهى. در معمول کاربردهاى متکلم وحده نیز لطف ربوبى خدا به بندگان مدنظر است؛ مانند: استجابت دعا، بخشش گناه، انعام خدا بر بندگان، و ارتباط متقابل میان خدا و بندگان. در همین زمینه، التفات هاى به کاررفته در آیات، از غیبت به تکلم و از تکلم مع الغیر به وحده و بالعکس، قابل توجیه است. این مقاله به روش توصیفى تحلیلى و با مطالعه تمامى قرآن و مراجعه به تفاسیر مربوط، به انجام رسیده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 67 نهج البلاغه.mp3
2.12M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 67 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
حکمت 68 نهج البلاغه .mp3
2.28M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 68 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
هدایت شده از انقلابِ قَلم
دورههای خانگی قرآن را احیا کنید
حضرت آیتالله خامنهای: «یکی از کارهایی که خیلی مهم است، عبارت است از اینکه ما دورههای قرآن را، جلسات قرآن را زیاد کنیم... بعضی از عادتهای خوب وجود داشت که حالا به خاطر تلویزیون قرآن و رادیوی تلاوت و مانند اینها که داریم، یک خردهای عقب افتاده که بایستی جبران بشود. یکی همین دورههای خانگیِ قرآن بود.» ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
#ما_و_قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠برکات ماه #رجب
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ،جلد ١٧،صفحه ٢۶۵
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
.
🔰 تفسیر سوره حمد
همه ستایشها برای اوست...
💢«الحَمدُ لله» یعنی جمیع انواع ستایشها مختصّ به ذات مقدّس الوهیّت است. بدان ای عزیز که در تحت این کلمه شریفه، سرّ توحید خاصّ بلکه اخصّ خواصّ است؛ و اختصاص همه محامد از جمیع حامدان به حق تعالی است.
📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۲۷.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۴ ـ ۶۱ #سوره_یونس
💢علم کتاب
#سالک الی #اللّه بايد بداند که خدای تعالی بر همه چيز #احاطه علمی دارد و حتّی همه آنها در کتابی که از #علم او منعکس شده و به نام #علم کتاب در قلب #پيامبراکرم صلی الله عليه و آله و #ائمه اطهار عليهم السلام قرار گرفته، می باشد که اگر اينها را #سالک الی #اللّه معتقد شد، از #اولياء خدا است که نه #خوفی در او از چيزی هست و نه او را #حزن می گيرد و اين حالت بيشتر زير سايه #تقوا به دست می آيد، به اين افراد در #دنيا و در #آخرت بشارت داده شده و از #پيروزی بزرگی برخوردارند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 69 نهج البلاغه.mp3
2.22M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 69 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
حکمت 70 نهج البلاغه.mp3
3.28M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 70 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 97
📼 قسمت: هفتادو هفتم77
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
☑️ حالات گوناگون قلب(شاخصه های بیمار دلان)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)
خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عالمان شهید.mp3
1.35M
#روز_روحانيت_و_دفاع_مقدس
#پاداش_ویژه
#حسنات_مضاعف
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢عالمان شهید
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#روز_روحانيت_و_دفاع_مقدس
#پاداش_ویژه
#حسنات_مضاعف
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢عالمان شهید
🔹 گرچه هر شهیدی كه در راه حق شربت شهادت نوشید #پاداش_ویژه دارد و خونش #اثر_مخصوص خود را به همراه خواهد داشت، ولی یك عالِم دینی و روحانینت مذهبی وقتی شربت شهادت می نوشد #حسنات_مضاعف خواهد داشت؛ زیرا آثار مضاعف دارد، اگر مآثر و آثار دو چندان بود ثوابش هم دو چندان و درجاتش هم دو چندان خواهد بود.
راز اینكه یك #روحانی_شهید كامیابی اش از دو جهت است، برای آن است كه عالِمی كه شربت شهادت نوشید با یك دست وزن را و با دست دیگر موزون را در قیامت به همراه دارد. در قیامت كه ترازو نصب می شود، در یك كفّه ترازو وزن و در كفّه دیگر موزون است. از وجود مبارك حضرت ختمی نبوّت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است كه در صحنه قیامت بعد از وضع ترازو و میزان الهی، #خون_شهدا را با مركّب #عالمان_دین می سنجند؛ در یك كفّه مركّب عالمان دین كه با آن كتاب نوشتند، رساله نوشتند، مقاله نوشتند، شرح و تحریر نوشتند، كار را از راه بنان و بیان به عهده گرفتند، در یك كفّه این گوهرهای گران بها را و در كفّه دیگر خون شهیدان غیر روحانی را قرار می دهند. آن روز هر چه سنگینتر باشد نشان آن است كه از ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾[1] بهره بیشتری دارند.
از ذات مقدس پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است كه در آن ترازو مركّب عالِم، وزینتر و سنگینتر از خون شهید است؛[2] در یك كفّه #مركب_عالم، در كفّه دیگر #خون_شهید قرار دارد. اگر خود عالِم شربت شهادت نوشید هر دو كفّه را حیازت می كند، در یك كفّه مركّب عالمانه ای كه زمینه نشر معارف شد قرار می گیرد و در كفّه دیگر خونی كه در راه خدای سبحان اهدا كرده است؛ یعنی هم وزن را و هم موزون را، هم عصاره كفّه اول را هم عصاره كفّه دوم را به همراه دارد.
[1] . سوره مزمل، آیه 5.
[2] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399.
📚 پیام به کنگره شهدای روحانی
تاریخ: 1392/09/09
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اندیشه
📃در جریان علم و علوم انسانی، #حقیقت محض این است که انسان تا حقیقت #انسان را نشناسد توفیق جهانشناسی و جهانیابی و جهانسازی ندارد. اگر کسی خواست به #عالم دیگر برود، به آسمان برود، جهانی دیگر بسازد و عالمی دیگر بسازد که در خیال بعضی از نامآوران بود، تنها راه #علم آن معرفت نفْس است. اگر کسی عالم را بشناسد معلوم را به خوبی میشناسد، کیفیت بهرهوری از جهان را به خوبی میشناسد و فواید بهرهوری را هم مستحضر است و اگر کسی عالم را نشناسد هرگز از حقیقت معلوم طرْفی نمیبندد و از علمش سودی نمیبرد.
فرازی از پیام آیت الله #جوادی_آملی به گردهمایی مجازی " نقش علوم #انسانی در پژوهش و فناوری"
مطالعه بیشتر درhttp://javadi.esra.ir/-/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اندیشه
در جریان #آزادی همانطوری که همه ما موظف هستیم نه کسی را به #بردگی بگیریم و نه برده کسی بشویم، وظیفه اصلی ما این است که این کار را نسبت به این امپراطوری #فرعون منشِ #نمرودکششِ #قارون روش را به نام #نفس اماره که «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْک» با آن در میان بگذاریم، برده آن نشویم. از حضرت رسیده است که بدترین دشمن برای انسان همان نفس اماره است «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْک» یا در بیانات نورانی امیر بیان(علیه السلام) آمده است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَیً أَمِیر» در این نبرد داخلی گاهی انسان آن عقل الهی را، آن فطرت الهی را تسلیم زَر و زور میکند، تسلیم هوس میکند، عقل را ذبح میکند، فطرت را ذبح میکند، به بردگی میکشد و انسان میشود برده هوس که «عَبْدُ الشَّهْوَةِ أَذَلُّ مِنْ عَبْدِ الرِّق». اینجا هم فرمود انسان اگر این چنین شد «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَیً أَمِیر»، «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»خیلیها درسخوانده هستند اندیشمند هستند ولی کشته #انگیزه باطل هستند. دین آمده #اندیشه را تنظیم کرده است از یک سو، انگیزه را رهبری کرده است از سوی دیگر، که انسان نه زیر بار کسی برود و نه کسی را زیر بار خود بیاورد، نه با کسی در بیفتد و نه اجازه بدهد کسی به حرم امن او بار یابد، نه برده بشود و نه برده بگیرد، نه #ظلم بکند و نه #ظالم بشود.
فرازی از پیام آیت الله #جوادی_آملی به همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس
مطالعه بیشتر در
http://javadi.esra.ir/-/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%C2%AB%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B5-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA%C2%BB%D8%9B-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%D9%80-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3
☘️☘️☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
📌شاخصه اسلامی شدن دانشگاهها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دانشگاه
#علم_دینی
#خدا_شناسی
#تدریس
@rahighemakhtoom
تدبر در سوره مبارکه علق.Mp3
768.3K
#تدبر توضیحی درباره سوره های کوتاه قرآن/ سوره مبارکه علق
حجت الاسلام و المسلمین
استادحمید ملکی
روش تفسیر اهلبیت(ع) .استاد ملکی.Mp3
1.49M
#پرسش 📌روش تفسیر اهلبیت(ع) که مفسر حقیقی قرآن هستند.
حجت الاسلام و المسلمین
استاد حمید ملکی
سوره عبس آیات 24 تا 32.قرائتی.mp3
3.23M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
نگاشت12: تفسیر صوتی آیات 24تا32سوره عبس
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره عبس آیات 33تا 42.قرائتی.mp3
2.8M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
نگاشت13: تفسیر صوتی آیات32 تا 42سوره عبس
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (110)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 بحث روايى
⏪3 ـ علم غيب انحصاري خدا
◽️عن أميرالمؤمنين(عليه السلام):«... يا أخا كلبٍ ليس هو بعلم غيب، وإنّما هو تعلّم من ذي علم وإنّما علم الغيب علم الساعة وما عدّده الله سبحانه بقوله: (إن الله عنده علم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الارحام وما تدري نفس ماذا تكسب غدا و ما تدري نفس بأي أرض تموت... )[ سوره لقمان، آيه 34.]الاية، فيعلم الله سبحانه ما في الأرحام من ذكر أو أُنثي وقبيح أو جميل وسخي أو بخيل وشقي أو سعيد ومن يكون في النار حطبا أو يكون في الجنان للنبيين موافقاً. فهذا علم الغيب الذي لا يعلمه أحد إلّا الله، وما سوي ذلك فعلم علّمه الله نبيّه فعلّمنيه، و دعا لي بأن يعيه صدري و تضطم عليه جوانحي(جوارحي)»[ نهج البلاغه، خطبه 128، بند 6.].
👈🏾اشاره:
پس از پيشگويي اميرالمؤمنين(عليه السلام) از حوادث بزرگ شهر بصره، يكي از اصحاب آن حضرت كه از طايفه «بني كلب» بود پرسيد: اي امير مؤمنان آيا از غيب سخن مي گويي؟ علي(عليه السلام) فرمود: «اي برادر كلبي اين علم غيب نيست. اين فرا گرفته اي است از عالمي(پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم).
◽️علم غيب تنها علم قيامت است و آنچه خداوند سبحان در اين آيه برشمرده است كه «آگاهي به وقت قيام قيامت نزد اوست، او باران را نازل مي كند و از آنچه در رَحِمهاست با خبر است و كسي نمي داند كه فردا چه كاري خواهد كرد و كسي نمي داند كه در كدام سرزمين از دنيا مي رود». پس خداي سبحان از آنچه در رَحِمهاست، پسر يا دختر، زشت يا زيبا، سخاوتمند يا بخيل، سعادتمند يا شقي، و آن كس كه آتش گيره آتش است و يا در بهشت همسايه و دوست پيامبران است، از همه اينها آگاه است.
▫️اين است علم غيبي كه جز خدا كسي نمي داند و جز اينها علمي است كه خداوند به پيامبرش تعليم كرده و او به من آموخته است و برايم دعا كرد تا آن را در سينه ام جاي دهد و اعضا و جوارحم را از آن مالامال سازد».
▫️لازم است توجّه شود كه، انسان كامل، داراي برترين مرتبه فيض خداست، بلكه خودْ عين آن مرتبه است و هر چه در آن مرتبه و مادون آن قرار دارد براي وي شهادت است، نه غيب و چون در جهان امكان، همه مراتب فيض بعد از «صادر» يا «ظاهر» نخست قرار دارد، بنابراين، همه آنچه در جهان امكان وجود دارد، با عنايت الهي معلوم خليفة الله و انسان كامل است و از سوي ديگر فرشتگانِ مأمورِ هر چيزي كه به اذن خداوند مدبّر آنند، در پيشگاه انسان كامل ساجد و خاضع هستند. از اين رو آنچه در قلمرو مأموريت و تدبير آنهاست از عِلم احاطي انسانِ كامل مستور نخواهد بود.
◽️مهمترين غيبي كه در موارد فراوان از آن به عنوان غيب ويژه ياد مي شود قيامت است، ليكن از آيات 25 ـ 27 سوره جنّ مي توان استظهار كرد كه خداوند علم آن را به انسان كامل كه به مقام منيع رضوان محض بار يافته و از قضاي الهي راضي است و خداوند نيز از همه شئون علمي و عملي وي رضايت دارد عطا خواهد كرد. از اين رو چنين انسان كاملي مصداق بارز (من ارتضي من رسول... )[ سوره جن، آيه 27.]است، و چون همه اهل بيت عصمت و طهارت به منزله نورواحدند، از اين رو آنچه براي حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به اذن الهي مكشوف است براي ساير اهل بيت(عليهم السلام) نيز مشهود است و تفصيل اين بحث در ذيل آيات مناسب بازگو خواهد شد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #آیات_نور #کانال_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن #تفسیر_نور #قرائتی #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت14:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 24 تا 32سوره عبس
فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ«24» أَنّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا«25» ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا«26» فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا«27» وَ عِنَباً وَ قَضْباً«28» وَ زَیْتُوناً وَ نَخْلاً«29» وَ حَدائِقَ غُلْباً«30» وَ فاکِهَهً وَ أَبًّا«31» مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ«32»
پس باید انسان به غذای خود بنگرد.ما آب را آن گونه که باید،(از آسمان) فرو ریختیم.سپس زمین را به خوبی شکافتیم.و در آن،دانه رویاندیم.و نیز انگور و سبزیجات،و زیتون و نخل خرما،و باغهای پردرخت،و میوه و چراگاه،برای برخورداری شما و چهارپایانتان.
🗓نکته ها:
▫️«صب»به معنای فرو ریختن آب از بلندی است که شامل نزول باران از آسمان و ریزش آب از آبشارها نیز می شود.
▫️ «قضب»به سبزیجاتی گفته می شود که تر و تازه چیده و خورده شود و شامل علف و یونجه حیوانات نیز می گردد.
▫️مراد از «شَقَقْنَا الْأَرْضَ» ،شکافتن زمین به وسیله جوانه گیاهان است که برای سربرآوردن از خاک،آن را می شکافند و به رشد خود ادامه می دهند.
▫️ مراد از «حَبًّا» حبوباتی است که به مصرف غذای انسان می رسد،مانند گندم و جو و نخود و عدس و امثال اینها.
▫️ «حَدائِقَ» جمع«حدیقه»به معنای بوستانی است که اطراف آن دیوار کشیده باشند و «غلب»جمع«غلباء»به معنای درخت بزرگ و تنومند است.
▫️انسان باید به غذای خود بنگرد که آیا از حلال است یا حرام،دیگران دارند یا ندارند،نیروی بدست آمده از آن در کجا صرف می شود و این غذا چگونه بدست آمده است؟ امام باقر علیه السلام در ذیل آیه «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ» فرمودند:انسان بنگرد که علم خود را از چه کسی می گیرد[8]و طعام را شامل طعام معنوی دانستند.
📝پیام ها:
1- انسان،مأمور به تفکر در غذا،به عنوان یکی از نعمت های خداست،خوردن
بی فکر کار حیوان است. «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ»
2- اگر ملاکهای معنوی نباشد،انسان و حیوان در کامیابی از غذا و طبیعت،در یک ردیفند. «مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ»
3- دقّت در پیدایش نعمت ها،وسیله ای برای کفر زدائی است. قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ ... فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ
4- هستی،مدرسه خداشناسی است،چه سیر تکاملی درون انسان و چه بیرون انسان. مِنْ نُطْفَهٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ - أَماتَهُ - أَنْشَرَهُ صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا ...
5-ریزش باران و رویش انواع گیاهان و درختان،هدفمند است و فراهم شدن غذا برای انسان و حیوانات،یکی از حکمت های آن است. أَنّا صَبَبْنَا الْماءَ ...شَقَقْنَا الْأَرْضَ ... فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا ... مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ
6- انگور،زیتون و خرما،از میوه های مورد سفارش قرآن است. عِنَباً ... زَیْتُوناً وَ نَخْلاً
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت15:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 33 تا 37سوره عبس
فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّهُ«33» یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ«34» وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ«35» وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ«36» لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ«37»
پس زمانی که آن صدای هولناک در آید.روزی که انسان از برادرش بگریزد و از مادر و پدرش و همسر و فرزندانش.در آن روز برای هر یک از آنان کار و گرفتاری است که او را(از پرداختن به کار دیگران)بازدارد.
🗓نکته ها:
▫️ «صاخه»به معنای صدای وحشتناکی است که نزدیک است گوش را کر کند.مراد از آن،یا صیحه ی برپا شدن قیامت است و یا ناله و فریاد گوش خراش مردم در آن روز.
▫️ در آیات قبل،از معاش بحث شد و در این آیات از معاد گفتگو می شود.
▫️در باره انگیزه فرار انسان از برادر و مادر و پدر و همسر و فرزندان،مطالبی می توان گفت،از جمله اینکه می گریزد تا مبادا برادرش از حقوق خود مطالبه کند و او را گرفتار سازد.می گریزد تا مورد تقاضای دیگران قرار نگیرد.می گریزد تا رسوایی او را دیگران نفهمند.می گریزد تا به کار خود برسد و تکلیفش زودتر روشن شود. «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ»
📝پیام ها:
1- قیامت،روز فرار است.فرار برادر از برادر،فرزند از پدر و مادر،مرد از همسر، پدر از پسر. فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّهُ یَوْمَ یَفِرُّ ...
2- روابط خویشاوندی،در قیامت گسسته می شود. یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَ ...
3- در قیامت،هرکس به فکر نجات خویش است. لِکُلِّ امْرِئٍ ... شَأْنٌ یُغْنِیهِ
4- در قیامت،فرصت برای پرداختن به کار دیگران نیست. «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ»
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom