eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
50 🔅🔅🔅 🗓مثَل آفرینش عیسی و آدم علیهما السّلام (إِنَّ مَثَلَ عِیسَی عِندَ اللَّهِ کَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ ا لْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلاَتَکُن مِّنَ ا لْمُمْتَرِینَ) . (آل عمران / 59 60.) ((مثل (آفرینش ) عیسی در نزد خدا ، همچون مثل آدم است که او را از خاک آفرید ، و سپس به او فرمود : موجود باش ! او هم فوراً موجود شد . (بنا بر این ولادت مسیح بدون پدر ، هرگز دلیل بر الوهیّت او نیست ) . اینها حقیقتی است از جانب پروردگار تو ؛ بنا بر این ، از تردید کنندگان مباش ! )) . 🔅🔅🔅 هست عیسی همچو آدم در مثال کزترابی کرد خلقش ذوالجلال گفت او را باش پس شد همچنان این نباشد زان عجب تر در نشان . . . بی پدر بی مادر آمد در وجود زان عجبتر نیست عیسی در شهود راستی می باشد از پروردگار پس مباش از ممترین او را به کار هر یک از افعالش ارباشی به هوش اعجب است از دیگری بی روی پوش خلقت عیسی و آدم در شمار بود یک فعل از هزار و صد هزار زین عجایب تر بسی در خلقت است گر که عقلی بی زعیب و علّت است چشم تو بر هم نهی احمق شوی غافل از آن قدرت مطلق شوی شک نمایی در مسیح حقّ نظر کوچسان آمد به دنیا بی پدر(تفسیر صفی ، ج 1، ص 148 149.) ⏹وجه تشبیه ▫️مسیحیان ولادت غیر عادی ((حضرت مسیح )) را دلیل بر الوهیّت وی دانسته اند ولی خداوند با ذکر مثالی ساده و روان در پاسخ آنان فرمود : ولادت عیسی از جهت غیر طبیعی بودن ، در نزد خدا همانند ولادت آدم ابوالبشر است که او را بدون پدر و مادر از خاک آفرید ؛ قصّه ((آفرینش آدم )) از ((خلقت مسیح )) شگفت انگیزتر است . زیرا آدم بدون پدر و مادر آفریده شده ، در صورتی که عیسی بدون پدر از مادر متولّد شد ، چگونه است که شما نسبت به آدم معتقدید که بنده و مخلوق خداست ، ولی عیسی را خدا یا فرزند خدا می دانید ! ▫️به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((آفرینش غیر عادی )) است که خداوند ((آدم )) و ((مسیح )) را از طریق غیر طبیعی و خارق العاده آفریده است . ▫️این مثل و تشبیه پاسخ دندان شکنی است به مسیحیان که ولادت غیر عادی عیسی را دلیل بر الوهیّت وی پنداشته اند . 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
11 💢اصول كلي شناخت قرآن 📃این که قرآن تبیان و روشن کننده همه چیز است یعنی چه؟! ⏺8. خداي سبحان، قرآن كريم را تبيان همه چيز دانست. گرچه ممكن است منظور از (تبياناً لكل شي ء)[ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 89.]اين باشد كه هرچه در جهان تكوين وعالم خارج وجود دارد، قرآن كريم از لحاظ علمي حاوي آنهاست؛ زيرا اين كتاب عظيم الهي از مبدأ اعلا تنزيل يافت و در آن مقام، همه‌ي حقايقْ وجودِ جمعي دارند: (إنْ من شي ء إلاّ عندنا خزائنه)[ سوره‌ي حجر، آيه‌ي 21.] ▫️و براي قرآنْ همان طوري كه ظاهِر أنيق(پاکیزه) است، باطنِ عميق مي باشد و برخي از روايات نيز همين اشتمال قرآن بر همه‌ي علوم جهان هستي را تأييد مي كند؛ ليكن محور اساسي قرآن، همان تعليم و تزكيه‌ي انسانها در راه عقيده و اخلاق و اعمال شايسته است، تا از اين رهگذر، سعادت خود را تحصيل نموده، به هدف نهايي كه لقاي خداوند سبحان است، نايل گردند. ▫️امّا ساير دانشهاي مادّي و علوم و صنايع تجربي و حرفه هاي هنري و آداب و سنن اعتباري و مانند آن، دور از هدف اصيل آن است لذا آنچه بيش از هر چيزْ مورد عنايت اين كتاب عظيم الهي است، تشريح اصل شناخت و تعليل معيارهاي اساسي آن و اعلام طرز تعقّل و كيفيّت استنتاج از مقدمات عقلي و پرهيز از تقليد جاهلي و نيز اجتناب از مغالطه در تفكّر و مانند آن است كه به عنوان شرط درست انديشيدن يا مانع آن خواهند بود. ▫️▫️آنگاه به اصيل ترين معلوم و مهم ترين معروف كه خداي سبحان و اسماي حسناي آن حضرت و تعريف جمال و جلال آن ذات اقدس و تبيين صفات ذات و اوصاف فعل آن حضرت و تعليل توحيد ذاتي و صفاتي و فعلي و نيز تشريح توحيد ربوبي و عبادي و مانند آن مي باشدْ مي پردازد و همچنين به كيفيّت تدبّر خداي سبحان نسبت به جهان آفرينش، توسّط قضا و قدر و لوح و قلم و محو و اثبات و اُمّ الكتاب و فرشتگاني كه مدبّر امورند و نظاير آن پرداخته و از آنها بحث مي كند. ▫️▫️▫️نيز درباره‌ي آفرينش انسان و تركّب وي از روح مجرّد و جسم مادّي و تطوّر او در عوالم متعدّد، از آنچه قبل از دنيا داشت و آنچه هم اكنون در نشأه‌ي طبيعت دارد و آنچه بعد از ارتحال از دنيا پيدا مي كند و اينكه انسان گرچه از علوم مادّي و تجربي تهي بود، ولي از دانش فطري برخوردار بود و با همان سرمايه‌ي آگاهي از فجور و تقوا به جهان مادّه ديده گشود و در انتخاب راه آزاد است و نه جبر در كار است و نه تفويض و مسائل فراوان ديگري كه بخش مهمّ از تعاليم قرآن را تشكيل مي دهد. ▫️همچنين درباره‌ي وحي و نبوّت و رسالت و سيره‌ي پيامبران و سنّت مردان الهي در مبارزه با نفس در جبهه‌ي جهاد اكبر و جنگ با ظالم در صحنه‌ي نبرد اصغر و كيفيّت پيروزي صابران و علّت انحطاط ظالمان و مترفين و مسرفين و كيفيت ولايت تكويني و كرامت و اعجاز انبياي عظام و اولياي كرام و نيز ولايت تشريعي مردان الهي در اداره‌ي امور امّتهاي اسلامي و تشكيل حكومتهاي ديني و مانند آن مبسوطاً گفت وگو مي كند. 🌿🌿🌿 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 ماه شعبان 🔹 ماه شعبان وقتی که رسید، وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صریحاً اعلام کرد که ماه من است و خدا رحمت کند کسی را که مرا یاری بکند در این ماه! من کارم در این ماه روزه گرفتن است با سایر شؤونی که دارد و اگر کسی روزه بگیرد مرا یاری کرده است. معلوم می ‌شود این دین را همان یاری می‌کند، دین را با رهبران الهی یاری می ‌کند. این بیان نورانی حضرت بود.[1] 🔹 برخی‌ها نقل کردند در آخرین جمعه ماه شعبان، بعضی‌ه ا نقل کردند در آخرین روز ماه شعبان؛ ولی إبن طاووس (رضوان الله تعالی علیه) دارد که در یکی از روزهای وجود مبارک حضرت این خطبه را ایراد کردند. ایشان می‌ فرمایند به اینکه «رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی الْقَاسِمِ الطَّبَرِی ... قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یوْم‏»، نه آخرین روز ماه شعبان بود، نه آخرین جمعه ماه شعبان؛ یکی از روزهای ماه شعبان این خطبه را ایراد کرد که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم‏»؛ فرمود به اینکه شما احساس سنگینی می ‌کنید ـ اینکه می ‌بینید بعضی‌ها می ‌گویند من هر چه می ‌خواهم خودم را کنترل کنم نمی ‌توانم یا می‌ خواهم سحر بلند شوم نمی ‌توانم یا فلان کار خیری را می خواهم انجام بدهم نمی ‌توانم، راست می‌ گویند ـ حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود انسانی که ـ خدای ناکرده ـ خلاف کرده بدهکار حق است، این مطلب اول؛ انسان باید گرو بسپارد، این دو؛ در مسائل مالی اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می‌ دهد؛ اما اگر کسی کرده، نمی ‌تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که «مالک السماوات و الأرض» است گرو بگذارد، خود او را گرو می‌ گیرند. 🔹 اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[2] و در جای دیگر: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[3] هر کسی رهن خلاف ‌های خودش است، برای همین است. یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. اگر بدهکاری مالی باشد در دنیا، به هر حال انسان زمین و خانه و فرش و مانند آن را گرو می ‌سپارد؛ اما بدهکاری ‌ای، ، ؛ یعنی معصیتی کرده، خود او را گرو می‌گیرند. لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می کند بعد پشیمان می ‌شود، معلوم می ‌شود که نبود. این «رهین» که در دو جای قرآن کریم آمده است، این بر وزن «فعیل» به معنای مفعول است منتها یک جا مؤنث است و یک جا مذکر، گرچه «رهین» فعیل به معنای مفعول مذکر و مؤنث در آن یکسان است لکن آنجا که دارد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ نه چون نفس مؤنث است، این «رهینة» اسم است و صبغه مبالغی هم دارد انسان را گرو می ‌گیرند. 🔹 یک بیان نورانی مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می ‌کند که چرا ما دلمان می‌ خواهد بخوانیم اما موفق نمی ‌شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است.[4] بنابراین انسان آزاد نیست. حُرّیت از است. فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید. [1]. المقنعة، ص370؛ «شَعْبَانُ شَهْرِی فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهْرِی».‏ [2]. سوره مدّثّر، آیه38. [3]. سوره طور، آیه21. [4]. التوحید(للصدوق)، ص97. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 444 تاریخ: 1398/02/11 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهِ ناز ماههای دیگر، ماه است، اما در ماه پر برکت و ماه پر برکت که در پیش است، نیازش با آمیخته است. در که این ذوات قدسی (علیهم افضل صلوات المصلین) است، به ما هم اجازه دادند که این مناجات را به بارگاه الهی عرضه کنیم؛ بگوئیم: (الهی ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)، خدایا! اگر تو مواخذه بکنی، ما هم مواخذه می کنیم. اگر تو بگویی چرا بد کردی، ما می گوئیم: تو چرا خوب نمی کنی!؟! (الهی ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)، تو که بزرگتری، تو که حکیم محضی، علیم محضی، قادر محضی، حیّ محضی؛ ازلی، ابدی، سرمدی هستی؛ تو چرا نبخشیدی؟!! 🔷️ ر.ک اقبال الاعمال / صفحه ۶۸۶ _ الدعاء فی شعبان ... ✅ پیام به مناسبت حلول شعبان المعظم _ قم ؛ ۱۳۹۹/۰۱/۰۶ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۱ ـ ۱۹ 📌 الی باید به عالم قبل از این عالم معتقد باشد و بداند که خدای تعالی در عالم که دو هزار سال قبل از ذر بوده، همه معارف را به بشر تعلیم داده و در عالم که از زمان خلقت حضرت علیه السلام می باشد، همه آنچه را که به او تعلیم داده است، از او و گرفته که عمل کند او خود را مطابق آنچه خدای تعالی می خواهد بسازد. این است معنی وفای به و میثاق الهی که باید الی به آن مقید بوده و به آن باشند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۲ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌دعوت ۱ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌دعوت ۲ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌دعوت ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom