eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(70) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 یقین ۳ 🕑 زمان:۴۲دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
محققان ناسا تحقیقانی را در زمینه چگونگی شعله ور شدن آتش در فضا که یک محیط بدون گرانش است شامل بیش از 200 آزمایش را انجام داده اند و متوجه شده اند که آتش در فضا به شکل زمین نمی سوزد و ، انتشار مولکولی در فضا اکسیژن را به سمت شعله جلب کرده و محصولات احتراقی را با سرعتی 100 برابر آهسته‌ تر از جریان شناور روی زمین از آن دور می‌کند همچنین آتش فضا بسیار کم نور تر و با انرژی کمتری می سوزد این دو تصویر مقایسه ای بین نحوه سوختن آتش شمع و آتش در فضا است. همانطور که می بینید در تصویر اول آتش یک حالت کروی چتر مانند را دارد تصویر دوم نیز به همین شکل است و اگر از بالا به این چتر نگاه کنیم مشابه این تصویر می شود. در سوره الزمر آیه 16 نوشته شده است : لَهُم مِّن فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِّنَ النَّارِ وَمِن تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِکَ یُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ یَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ ﴿۱۶﴾ آنها از بالاى سرشان چترهایى از آتش خواهند داشت و از زیر پایشان [نیز] طبق‏هایى [آتشین است] این [کیفرى] است که خدا بندگانش را به آن بیم مى‏دهد اى بندگان من از من بترسید (۱۶) همچنین در آیه به کلمه بالای سر اشاره شده است که می تواند به فضا و آسمان دلالت کند و در ز زیر پایشان نیز به طبقاتی از آتش اشاره شده است که همانطور که می دانید زیر زمین که مواد مذاب در آن قرار دارند لایه لایه است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
12 💢اصول كلي شناخت قرآن ⏪ 9. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان نور و هدايت و اوصاف كمالي ديگر معرّفي نمود و لازمه‌ي اين توصيف، آن است كه قرآن حاوي همه‌ي معارف و قوانين سعادت بخش بشري است و در روشن نمودن آنها نيز همانند نورافكن نيرومند، قوي و غني است؛ يعني هم در محتوا بي نياز از علوم ديگران است وهم در دلالت بر آنها مستغني از چاره جويي اغيار. لذا كسي نمي تواند مطلبي از خود بر مطالب قرآن كريم بيفزايد يا از آن بكاهد و نيز نمي تواند روش تبيين و دلالت خاصّي را بر او تحميل كند. ▫ ليكن اين معنا مستلزم آن نيست كه انسان با قرآن كريم برخورد جاهلانه نمايد و آنچه از علوم و معارف كه اندوخته است، آنها را ناديده بگيرد و همانند يك فرد بسيط تحصيل نكرده، در حضور اين كتاب عظيم الهي قرار گيرد؛ زيرا بين تحميل كردن و تحمّل نمودن فرق است. آنچه صحيح است آن است كه كسي حق ندارد، چيزي از يافته هاي بشري را بر آن وحي الهي تحميل نمايد و در نتيجه، قرآن را بر هوا و ميل خود معطوف دارد و بر رأي خاص خويش تفسير كند؛ ولي تحصيل علوم، ظرفيت دل را گسترش مي دهد و مايه‌ي تحمّل صحيح و قابل توجّه معارف قرآن مي سازد و مايه‌ي شرح صدر خواهد بود؛ «إنّ هذه القلوب أوعية فخيرها أوعاها».[ نهج البلاغه، حكمت 147.] ▫ هر قلبي كه از انديشه هاي مستدلْ برخوردار است، آمادگي آن قلب براي تحمّل و دريافت علوم قرآني بيشتر است و هرچه انسان در مدرسه‌ي جهان آفرينش از آيات كتاب تكويني خداوند بهره مي برد و آگاه مي شود، قدرت تحمّل او نسبت به آيات كتاب تدويني افزون تر مي گردد؛ زيرا با صدر مشروح، قرآن را تلاوت و آن را استماع و به سوي او انصات و همچنين گرايش پيدا مي كند. ▫ خلاصه آنكه تحميل فرضيه‌ي علوم تجربي و مانند آن كه در طيّ اعصاردگرگون مي گردد، بر علوم قرآني كه معصوم از تحوّل و مصون از بطلان است، صحيح نيست؛ ولي تحمّل علوم قرآني در پرتو علوم و معارف انساني رواست. 🌿🌿🌿 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
51 🔅🔅🔅 🗓مثَل باد سموم و کشتزار (مَثَلُ مَایُنفِقُونَ فِی هَذِهِ ا لْحَیَوةِ الدُّنْیَا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیهَا صِرُّ اءَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ فَاءَهْلَکَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلَکِنْ اءَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ) . (آل عمران / 117.) ((آنچه آنها (مشرکان و کافران ) در این زندگی پست دنیوی انفاق می کنند همانند باد سوزانی است که به زراعت مردمی که بر خود ستم کرده بوزد و آن را نابود سازد ، خدا به آنها ستم نکرده بلکه آنان بر خود ستم می کنند)) . 🌿🌿🌿 هست انفاق خسیسان در امل همچو بادی سرد برکشت عمل می کنند انفاق بر ضد رسول کی شود انفاق غدّاران قبول در حیات دنیوی انفاقشان زشت و نابود است چون اخلاقشان یا چو بادی کان زند بر کشتها سوزد و از کف رود سر رشته ها کشتهای ظالمان گردد تباه از سموم گرم یا سرد و سیاه ورکه انفاقی بود از عدل و دین کشتها را شد چو باد فرودین حق نکرده هیچ بر ایشان ستم بل ستم بر نفس خود کردند هم (106) ⏹ وجه تشبیه ◽️خداوند متعال در این آیه انفاق و بخششهای مشرکان و کافران و یا ریاکاران را به باد سمومی تشبیه کرده است که بر کشت و زرع افراد ستمکار بوزد و آن را خشک کند . همان گونه که اگر باد سموم به زراعتی برخورد کند ، آن را خشک و نابود می سازد ، انفاق افراد بی ایمان و آلوده نیز چون از کفر و شرک و یا خودنمایی سرچشمه می گیرد ، همچون باد سوزان و خشک کننده ای است که اعمال آنان را ضایع و باطل می سازد ((صرّ)) و ((اصرار)) از یک ریشه اند و به معنای بستن چیزی تواءم با شدّت می باشد و در اینجا به معنای شدّتی است که در باد باشد . ◽️جمله (حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ) اشاره به این است که زراعت کنندگان در انتخاب زمان و مکان زراعت ، دقت لازم را به عمل نیاورده و بذر خود را یا در سرزمینی پاشیده اند که در معرض چنین طوفانهایی بوده است ، یا از نظر زمان وقتی را انتخاب کرده اند که فصل وزش باد سموم بوده است و به این ترتیب بر خود ستم کرده اند . ◽️افراد بی ایمان نیز در انتخاب زمان و محل انفاق به خود ستم می کنند و سرمایه های خود را بی مورد بر باد می دهند . بنا بر این تشبیه فوق در حقیقت در میان دو چیز است : یکی تشبیه انفاق به ((زراعت بی موقع و در غیر محل مناسب )) و دیگری تشبیه انگیزه های انفاق به ((بادهای سرد و سوزان )) . بعضی دیگر گفته اند : مراد از (حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ) این می باشد که حقّ خدا را از زراعت خود ادا نکرده اند و خداوند زراعت آنان را نابود ساخته است . ▫️▫️به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((ضایع شدن و هدر رفتن زحمت )) است . 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
52 🔅🔅🔅 🗓مثَل باد سموم و کشتزار (مَثَلُ مَایُنفِقُونَ فِی هَذِهِ ا لْحَیَوةِ الدُّنْیَا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیهَا صِرُّ اءَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ فَاءَهْلَکَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلَکِنْ اءَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ) . (آل عمران / 117.) ((آنچه آنها (مشرکان و کافران ) در این زندگی پست دنیوی انفاق می کنند همانند باد سوزانی است که به زراعت مردمی که بر خود ستم کرده بوزد و آن را نابود سازد ، خدا به آنها ستم نکرده بلکه آنان بر خود ستم می کنند)) . 🌿🌿🌿 ◽️در این که منظور از انفاق کافران چیست ، جمعی از مفسّران گفته اند : مراد مخارج و هزینه هایی است که آنها در جهت تضعیف دین اسلام صرف می کرده و به وسیله آن دشمنان را بر ضدّ پیامبر اسلام تحریک می نموده اند . بعضی دیگر گفته اند : مقصود اموالی است که یهودیان به دانشمندان خود می دادند که آیات کتب آسمانی را تحریف کنند . عدّه ای دیگر از مفسران معتقدند : آیه معنای وسیعی دارد که موارد یاد شده و غیر اینها را نیز شامل می شود . ▫️صاحب تفسیر ((کشف الاسرار)) در ذیل آیه مورد بحث می گوید : ((هرچه هزینه کنند جهانیان در کار دنیا ، و هرچه به دست آرند از عشق دنیا ، مثل آن چون باد است ، گیرنده باد در دست چه دارد ؟ جوینده دنیا همان دارد ! دردا و دریغا . . . )) . (107) ⏹معنای واژه حرث واژه ((حرث )) به معنای پاشیدن ((بذر)) در زمین و مهیّا ساختن آن برای زراعت هست و در قرآن مجید هم به این معنا زیاد آمده است . در بعضی از آیات شریف قرآن ، اعمال انسانها به ((حرث )) تشبیه شده است از جمله می فرماید : (مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ ا لاْخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِی وَمَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِی مِنْهَا وَمَالَهُ فِی ا لاَْخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ) . (108) ((هر کس خواهان زراعت آخرت باشد ، بر محصولش می افزاییم و کسی که فقط کشت دنیا را می طلبد ، کمی از آن به او می دهیم ، اما در آخرت هیچ بهره ای نخواهد داشت )) . ▫️خداوند متعال در این آیه ، انسانها را به زارعی تشبیه کرده است که مزرعه آن دنیا و اعمال آنان بذرهای این زراعت می باشد که محصول آن در قیامت و جهان دیگر چیده می شود . از این روست که گفته اند : ((الدنیامزرعة الاخرة ؛ (109) دنیا مزرعه آخرت است )) . بنا بر این افکار و گفتار و کردار انسانها در این جهان همانند بذری است که در کشتزار دنیا پاشیده می شود و نتیجه و ثمره اش در جهان دیگر برداشت می گردد ؛ اگر بذر نیکی باشد ، نتیجه اش زندگی و سعادت جاوید است و چنانچه خدای نکرده بذر بدی باشد ، ثمره اش عذاب الهی می باشد . ▫️▫️از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : (( . . . وهَل یَکُبّ النّاسَ عَلی مَناخِرِهِمْ إِلاّ حَصائِدَ اءَلْسِنَتِهِمْ(110) ؛ آیا مردم را چیزی جز محصولات درو شده زبانشان ، به رو (در آتش ) می افکند ؟ )) . گ 👈🏾ادامه دارد..... ===================== 106-تفسیر صفی ، ج 1، ص 163. 107-تفسیر کشف الاسرار و عدّة الابرار، ج 2، ص 260. 108-شوری / 20. 109-بحار الانوار، ج 73، ص 148. 110-محجّة البیضاء، ج 5، کتاب آفات اللسان ، ص 193. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 مظلومیت عقل و عدل 🔹 هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی ‌کند. بین هدف و وسیله برقرار است. از به مقصد پاک و هم راه پاک می‌ طلبد. «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ»؛ بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز نمی ‌رسد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ»؛[1] زودتر از دیگران به چاه می ‌افتد، این بیان بوسیدنی است! 🔹 ما اگر برای مظلومیت سیدالشهداء گریه می‌کنیم برای است، وگرنه ما ملّت گریه نیستیم! نباید گفت چرا شیعه گریه می ‌کند؟ شیعه برای اینکه عدل را از دست داد، عقل را از دست داد [گریه می ‌کند]. شما اساتید بزرگوار با وسائل آشنا هستید، وسائل چند هزار حدیث دارد؟ در این چند هزار حدیث پنج تا حدیث از امام حسین پیدا کنید نیست! این اشک ندارد؟ بیست سال ولی خدا، ده سال که زمان امامت وجود مبارک امام حسن بود این به حسب ظاهر امامت نداشت؛ اما ده سال دیگر بود. به اندازه ده تا روایت فقهی در کتاب‌ های ما نیست. ما چند هزار روایت در وسائل داریم؟ شما ده تا روایت از امام حسین پیدا می ‌کنید؟ خدا مرحوم ابن بابویه قمی را غریق رحمتش کند! می‌ گوید ما برای این می‌ گرییم، را از ما گرفتند، را از ما گرفتند، را خاموش کردند برای اینکه اینها را به دست بیاوریم گریه می ‌کنیم. 🔹 در مجلسی در مدینه وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیه) نشسته است، آن ابن ازرق که از ابن عباس مسئله سؤال می ‌کند حضرت جواب داد، او در کمال بی‌ ادبی گفت آقا به تو چه؟ من که از تو سؤال نکردم! تازه ابن عباس دارد می ‌گوید نه آقا اینها باسواد هستند.[2] این گریه ندارد! ما که اهل گریه بی جا نیستیم ما می ‌بینیم که عدل را دارند از ما می ‌گیرند، عقل را از ما دارند می‌ گیرند، طهارت را دارند از ما می ‌گیرند، ما با اشک به دست می ‌آوریم! 🔹 همین حسین بن علی (سلام الله علیه) که این حدیث بوسیدنی است، فرمود وسیله را توجیه نمی ‌کند هیچ ممکن نیست با بانک ربوی اقتصاد سالم بشود! با رشوه مال فراهم بشود! هیچ ممکن نیست! با حرام هرگز زندگی کسی پیش نمی ‌رود! «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ»، (روحی لک الفداء). [1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص373. [2] . التوحید (للصدوق)، ص80. 📚 سوره جمعه جلسه 9 تاریخ: 1397/01/27 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
| قرآن کتاب زندگی است. 🔰قرآن کتاب زندگی است. اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند، سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها خواهد شد. ۹۹/۰۲/۰۶ 🌐 @Qoranni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبدل السیئات بالحسنات بهشت ما نوکراته کربُبَلات
‌‌‌‌ ⁉️آیا زمان انتخاب فرا نرسیده؟! ‌‌‌ ✍🏻ثبت نام دوره بهاره آشنایی با 💻مشتمل بر ۱۲ ساعت ✔️ویژه برادران دانشجو و طلاب سطح ۱و۲ 📌جهت تسهیل و آشنایی اولیه با دوره، متقاضیان ابتدا در یک پیش دوره مجازی شرکت نموده و سپس در صورت تمایل، می‌توانند دوره را ادامه دهند. ‌‌‌‌‌‌ ⏱برگزاری پیش دوره در هفته دوم ، از شنبه ۷ ⌛️تنها ۱ روز مانده به پایان مهلت ثبت نام پیش دوره ‌‌‌‌ 📝 توضیحات تکمیلی و ثبت نام: ‌▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه: 🔗 @tadabor_ir ▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه: 🌐 tadabor.ir‌‌‌ @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۵ 📌 با خدا الی باید تحقیق کند تا از قرآن و اهل بیت علیهم السلام بدست بیاورد که چه تعهداتی با خدا بسته، آنها را نکند و آنچه خدای تعالی به او امر فرموده که صله کند؛ مانند و حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و سایر اولیاء خدا را نکند والاّ بداند که خدا بر او است و بدی دارد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۳ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
واژگان در قرآن 📌رب ۱ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌رب ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌رب ۲ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌‌‌ 🗓تنها تا ساعت ۲۴ امشب به پایان مهلت ثبت نام پیش دوره ۷ فرودین ماه فرصت باقی‌ست. 🌙تقارن و امسال میتونه فرصت خوبی برای فراگیری روش فهم قرآن باشه. 🏃🏻‍♂️‌‌‌فرصت رو از دست ندید... ‌‌‌‌ 📝 توضیحات تکمیلی و ثبت نام: ‌▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه: 🔗 @tadabor_ir ▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه: 🌐 tadabor.ir‌‌‌ @rahighemakhtoom
📌 هنر عقلی و آسمانی 🔸 هنرنمایی حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابیطالب یك بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد. هنری می ‌تواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل! از شعر نازل, از هنر نازل, از تعزیه نازل, از تماشای نازل, كار افقی ساخته است نه كار عمودی. اگر جامعه بخواهد انسانی شود, اگر جامعه بخواهد عرشی شود با پیام فرشی, با پیام نازل, با شعر و تعزیه و هنر نازل چنین كاری شدنی نیست. 🔸 فرق بین هنر نازل و هنر متنزّل آن است كه هنر نازل از زمین نشأت گرفته و خودش زمین ‌گیر است و مخاطبش را در فضای زمین سیر افقی می ‌دهد, هنر متنزّل چون از سنخ تجلّی است نه تجافی, از معقول شروع می ‌شود به متخیل و بعد به حسّ می ‌رسد؛ مخاطب خودش را از حسّ به خیال می ‌برد و از خیال به عقل می ‌نشاند او را به عقلانیت می ‌رساند، عقلی كه به تعبیر كلینی (رضوان الله علیه) جامعه بشری است[1] به آنجا می‌ رساند. 🔸 در روایات ما آمده است كه قلب مؤمن عرش خداست، این قلب وقتی می ‌شود كه ـ در جهاد اكبر نه جهاد اوسط ـ در جهاد اكبر بر عقل پیروز شود. ما یك جهاد اوسط داریم و یك جهاد اكبر داریم در قبال جهاد اصغر, جهاد اصغر جنگ برون ‌مرزی با دشمن خاكی است كه سلاحش آهن است و نمونه ‌اش دفاع مقدس هشت سال, جنگ اوسط ابزارش است كه «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء»[2] نه آهن! در جنگ اوسط طرفین جنگ یكی نفس است و یكی عقل, یكی هوس و هواست یكی تقوا, انسان در جهاد اوسط موفق می ‌شود یا عابد بشود یا زاهد بشود ولی خدا بشود در این دو محدوده, جهاد اكبر كه بالاتر از جهاد اوسط است جنگ بین قلب است و عقل, عقل می‌خواهد حكیمانه بفهمد, قلب می ‌خواهد عارفانه ببیند, كوشش عقل در فلسفه و كلام این است كه مفهومی را از ذهنی به ذهنی منتقل كنند, جوشش قلب در بخش عرفان این است از عمل كه وجود خارجی است به مشهود عینی عالمان دین و فرشته‌ها برسد. در جهاد اكبر اگر قلب پیروز شد می ‌شود «عرش ‌الرحمان», «أَنَّ قَلْبَ‏ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ‏ الرَّحْمَن‏»[3] آنها كه در جهاد اكبر یعنی بین پیروز شدند و عرش قلبی اینها پایگاه علوم و معارف الهی شد هر مطلبی كه خدای سبحان بر قلب اینها القا كرد می ‌شود «حكمةٌ عرشیة», گرچه بعدها هر مطلب عمیق و اریقی را می ‌گویند ، ولی زادگاه این اصطلاح آن‌جایی است كه بر قلب خود عارف مطلبی افاضه شود چون قلب مؤمن «عَرْشُ‏ الرَّحْمَن» است آن مطلب عرشی خواهد بود, اگر از عرش رحمان مطلبی تنزّل كند به عقل برسد و از عقل به خیال و وهم برسد و از خیال و وهم به حسّ برسد آن است كه می‌ توان به تعبیر جناب سنایی گفت: «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»[4] این حرف راه دارد. 🔸 جریان حسین‌ بن ‌علی این طور بود او آنچه با قلب خودش یافت كه بود، آن را در قالب علوم عقلی و معارف عقلی خطابه‌ ها و خطبه‌ ها و نامه ‌ها و پیام‌ ها و گفتمان و اینها بیان كرد و از مرحله عقل به مرحله خیال آورد كه در شب عاشورا برای عده‌ای مجسّم كرد بهشت را به اینها نشان داد این معقول را متخیل كردن است, وجود مثالی دادن است, از عالَم مثال به عالم طبیعت آورد كه خود و شهدای او و فرزندان او و یاران او «ارباً اربا» شدند نشان دادند كه در این جهاد باید فانی شد بدن را فانی كردند بعد از آنكه عقل را به فنای قلب رساندند و در بارگاه قلب, عقل را تضحیه كردند از عقل رها شدند و قلبی فكر كردند آنجا كه است. [1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص9. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص361. [3]. بحارالأنوار، ج55، ص39. [4]. دیوان اشعار سنایی، غزلیات، غزل209. 📚 پیام به هیئت‌های عاشورایی تاریخ: 1394/08/23 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(121) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 تفسير 🔲 رابطه ايمان به وحى با ايمان به رسالت ▫ جمله (يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك) ايمان به وحى خاص ‍ (قرآن) و همچنين مطلق وحى را با صراحت و با دلالت مطابقى بيان مى كند و لزوم ايمان به رسالت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و ساير پيامبران و همچنين حقانيت همه پيامبران و ايمان به معجزات آنان و ايمان به فرشتگان را با دلالت التزامى مى رساند؛ زيرا بين ايمان به كتاب خدا و ايمان به رسالت رسول آورنده آن تلازم قطعى است. ▫ اين لوازم را آيات ديگر با صراحت بيان، مانند: (فامنوا بالله و رسوله النبى الامى)، (454) (امن الرسول بما انزل اليه من ربه والمومنون كل امن بالله و ملائكته و كتبه و رسله لا نفرق بنى احد من رسله) (455) در برخى آيات نيز لزوم ايمان به معجزات پيامبران پس از ايمان به وحى مطرح مى شود: (قولوا امنا بالله و ما انزل الينا و ما انزل الى ابراهيم و اسمعيل و اسحق و يعقوب و الاسباط و ما اوتى موسى و عيسى و ما اوتى النبيون من ربهم.)(456) ▫▫ در برابر متقيان راستين كه به همه كتابهاى الهى ايمان مى آورند، گروه متعصب اسرائيلى در برابر دستور خداوند به ايمان به همه آنچه نازل شده است صريحا تبعيض را اعلام مى دارند و مى گويند: تنها به آنچه بر ما نازل شده است ايمان مى آوريم: (واذا قيل لهم آمنوا بما انزل الله قالوا نومن بما انزل علينا و يكفرون بما وراء و هو الحق مصدقا لما معهم...). (457) ⏪ ممكن است گفته شود: ايمان دفعى به همه كتابهاى تدريجى كه هر كدام در موطن خاص خود حق بود و بعدا منسوخ شد چگونه محقق مى شود؟ يعنى، ايمان دفعى به ناسخ و منسوخ چگونه تصور صحيح دارد؟ پاسخ اين است كه اولا، نسخ مربوط به شريعت و منهاج است، نه همه كتاب و اصل دين، چون اصل دين اسلام است كه همگان بر آن اتفاق دارند: (ان الذين عندالله الاسلام). (458) ثانيا، گرچه ايمان، فعلى و دفعى است، ليكن متعلق آن راجع به ظروف متنوع و متعدد است. بدين جهت، ايمان به اين كه خداوند در مقطعى از تاريخ، منهاج و شريعت خاصى را نازل كرده، و در مقطع ديگر، منهاج و شريعت ديگرى را كه ناسخ قبلى است نازل كرده، هيچ گونه محذورى ندارد؛ چون همه آنها در موطن ويژه خود حق بوده است. آنچه محذور دارد اين است كه همه آنها همه اكنون كه ظرف ايمان است، لزوم عمل نيز داشته باشد. =============== 454- سوره اعراف ، آيه 158 455- سوره بقره ، آيه 258 456- سوره بقره ، آيه 136 457- سوره بقره ، آيه 91 458- سوره آل عمران ، آيه 19. ▫ ادامه دارد.... 🍀🍀🍀 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
(60) 🔆🔆🔆 ⏪ 30- گسترش معروف ها برای پیشگیری از منکرات وَجَآءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُواْ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَقَوْمِ هَؤُلَا ءِ بَنَاتِى هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِى ضَيْفِى أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ(هود آيه 78) و قوم لوط، كه سابقه‏ ى كارهاى بد داشتند، به سرعت به سراغ او آمدند. (حضرت لوط، براى جلوگيرى از تعرّض مردم به فرشتگان، با اشاره به دخترانِ خود، به آنان) گفت: اى قوم من! اينها دختران منند، (كه مى‏توانيد با آنان ازدواج كنيد. اگر قصدى داريد) آنها براى شما پاك‏ترند، پس از خدا پروا كنيد (و دست به گناه نزنيد) و مرا در پيش ميهمانانم رسوا مسازيد، آيا در (ميان) شما يك نفر رشيد (جوانمرد) وجود ندارد؟ (كه بجاى گناه ازدواج را بپذيرد؟) 🔅🔅🔅 ☑️ براى جلوگيرى از منكرات بايد ابتدا راههاى معروف را باز كرد و به مردم نشان داد. «هؤلاء بناتى ، لاتخزون» ☑️ در نهى از منكر، از عواطف و احساسات مردم كمك بگيريم. «أليس منكم رجل رشيد» ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 38:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 25 و 26سوره عبس ✳️ أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبّاً که ما آب باران فرو ریختیم. ۱ - خداوند، فرو ریزنده باران به گونه اى شگفت آور (أنّا صببنا الماء صبًّا) ◽️ «صبّ»; یعنى، ریختن و «صبّاً» مفعول مطلقى است که مضمون جمله را تأکید مى کند. تأکید در این موارد، گویاى شگفت آور بودن محتواى جمله است. ۲ - وابستگى ریزش باران به خداوند، حقیقتى شایسته و بایسته تأمل (فلینظر ... أنّا صببنا الماء صبًّا) ▫️آیه شریفه بدل براى «طعامه» در آیه قبل است و در حقیقت فرمان تأمّل و نظر (فلینظر) به آن ارتباط مى یابد. ۳ - نقش اساسى آب و باران در تغذیه انسان (إلى طعامه . أنّا صببنا الماء صبًّا) ▫️عبارت «أنّا صببنا...»، بدل اشتمال براى «طعامه» و گویاى ارتباط تنگاتنگ آب و طعام است. ۴ - باران و آب از نعمت هاى خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان به درگاه او است. (ما أکفره ... إنّا صببنا الماء صبًّا) ◽️کفر در «ما أکفره» - به قرینه آیات پیشین - ممکن است به معناى کفران نعمت باشد. بنابراین آیه، در صدد برشمردن نعمت هاى خداوند به انسان است. 🔅🔅🔅 ✳️ ثُمَ‌ شَقَقْنَا الْأَرْضَ‌ شَقّاً آن گاه خاک زمین بشکافتیم. ۱ - شکافتن زمین هنگام روییدن گیاه، کار خداوند و تحولّى شگفت انگیز است. (ثمّ شققنا الأرض شقًّا) ▫️به قرینه آیات بعد، مراد از «شققنا الأرض» شکافتن زمین هنگام روییدن گیاه است. تأکیدى که کلمه «شقّاً» بر آن دلالت دارد، در این موارد بیانگر شگفت بودن است. ۲ - بارش آب هاى آسمانى بر زمین، به مرور زمان، آن را نرم و حاصل خیز مى کند. (صببنا الماء ... ثمّ شققنا الأرض شقًّا) ▫️حرف «ثمّ»، دلالت بر مرور زمان دارد. عطف این آیه بر آیه قبل، اشاره دارد که بارش باران در نرم شدن و شکافته شدن زمین، تأثیر به سزایى دارد. ۳ - شخم زدن زمین و ایجاد شیار در دل خاک و آماده سازى آن براى کشت و ایجاد هرگونه دگرگونى در سطح زمین، در حقیقت مستند به خداوند است. (ثمّ شققنا الأرض شقًّا) ▫️فعل «شققنا» اطلاق دارد و زیر و رو کردن خاک زمین را - به هر شکلى باشد - مستند به خداوند مى کند; هر چند به دست انسان یا دیگر عوامل طبیعت انجام پذیرد. ۴ - زمین، از منابع غذایى انسان (طعامه ... ثمّ شققنا الأرض شقًّا) ۵ - کار طبیعت و عوامل مؤثر در آن، در حقیقت کار خداوند است. (ثمّ شققنا الأرض شقًّا) 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 39:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 27و 28 سوره عبس ✳️فَأَنْبَتْنَا فِيهَا حَبّاً و حبوبات برویانیدیم. ۱ - رویاندن دانه هاى خوراکى در زمین، براى تأمین غذاى انسان، کار خداوند و جلوه قدرت او است. (فأنبتنا فیها حبًّا) ▫️ «حبّ» اسم جنس است و به گندم، جو و دیگر دانه هایى گفته مى شود که از زمین مى روید; گرچه برخى از اهل لغت استعمال آن را تنها در گندم و جو دانسته اند. (لسان العرب) ۲ - بارش باران و نرم شدن خاک زمین و شیار خوردن آن، زمینه ساز حصول غله جات و تأمین غذاى انسان ها (صببنا الماء ... شققنا الأرض .... فأنبتنا فیها حبًّا) ۳ - گندم و جو در نظام غذایى انسان ها، داراى نقشى برجسته است. (فأنبتنا فیها حبًّا) 🔅🔅🔅 ✳️ وَ عِنَباً وَ قَضْباً و باغ انگور و نباتاتی که هر چه بدروند باز بروید. ۱ - خداوند، رویاننده انگور به وسیله بارش باران و آماده سازى زمین (فأنبتنا فیها... عنبًا) ۲ - تولید سبزى هاى دست چین و ساقه هاى خوراکى، در حقیقت مستند به خداوند است. (فأنبتنا فیها ... قضبًا) ▫️«اقتضاب»; یعنى، چیدن و «قضب» گیاهى است که تر و تازه، چیده و خورده شود. (لسان العرب) ۳ - رویاندن یونجه و شاخه هاى قابل انحنا از زمین، کار خداوند است. (و قضبًا) ▫️ از معانى ذکر شده براى «قضب»، یونجه و نیز شاخه اى است که براى ساختن تیر و کمان قابل استفاده باشد (لسان العرب). این دو معنا گرچه با کلمه «طعامه» در آیات پیشین تناسب ندارد; ولى به قرینه «متاعاً لکم و لأنعامکم» - در آیات بعد - مى توان گفت: این معانى نیز مورد نظر بوده است. ۴ - توجّه به رویش گیاهان و سبزیجات، زمینه ساز شناخت خدا و مانع کفر به او است. (ما أکفره ... فأنبتنا فیها ... عنبًا و قضبًا) ۵ - رویاندن تاک و سبزیجات، با فرستادن باران و قابل کشت ساختن زمین، از نعمت هاى خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (ما أکفره ... فأنبتنا فیها ... عنبًا و قضبًا) ▫️برداشت یاد شده، با توجّه به این احتمال است که «کفر» در «ما أکفره» به معناى کفران نعمت باشد. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 40:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 29و 32 سوره عبس ✳️ وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلاً و درخت زیتون و نخل خرما. ۱ - خداوند، آفریننده زیتون و درخت خرما و رویاننده آن از زمین است. (فأنبتنا فیها ... زیتونًا و نخلاً) ۲ - بهره مندى انسان از زیتون و از منافع گوناگون درخت خرما، نعمتى الهى و سزاوار سپاس گزارى است. (ما أکفره ... و زیتونًا و نخلاً) ۳ - توجّه به روییدن درختان زیتون و خرما و تأثیر آنها در تغذیه انسان، زمینه ساز شناخت خدا و مانع کفر به او است. (ما أکفره ... و زیتونًا و نخلاً) ۴ - باران و زمین مناسب، دو عنصر اصلى در رشد و بارورى درختان زیتون و خرما است. (صببنا الماء ... ثمّ شققنا ... و زیتونًا و نخلاً) 🔅🔅🔅 ✳️وَ حَدَائِقَ‌ غُلْباً و باغهای پر از درختان کهن. ۱ - درختان تنومند و ستبر بوستان ها، آفریده هاى خداوند و از منابع تغذیه انسان ها (و حدائق غلبًا) ◽️«غُلْب» جمع «غَلْباء» است. به کسى که داراى گردنى کلفت باشد «اغلب» و «غلباء» گفته مى شود (لسان العرب). در آیه شریفه، گرچه بوستان ها به ضخامت و ستبرى توصیف شده اند; ولى این وصف - به قرینه «أنبتنا» در آیات پیشین - ناظر به قطور بودن درختان آن بوستان ها است. ۲ - ایجاد باغ هاى پردرخت با نزول باران بر زمین مساعد، نعمت خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (صببنا ... شققنا ... فأنبتنا ... و حدائق غلبًا) ۳ - توجّه به جنگل هاى انبوه و درختان تناور، مایه شناخت خداوند و قدرت او و بازدارنده انسان از ناسپاسى و کفرورزى به او است. (ما أکفره ... فلینظر الإنسن ... حدائق غلبًا) 🔅🔅🔅 ✳️وَ فَاکِهَةً وَ أَبّاً و انواع میوه‌ها و علفها و مرتعها. ۱ - خداوند، باران و زمین مساعد را وسیله فراهم آمدن میوه مصرفى انسان و علوفه حیوانات قرار داده است. (صببنا الماء ... شققنا الأرض ... و فکهة و أبًّا) ▫️«أبّ»; یعنى، علوفه چرندگان، چه براى آنها چیده شود و چه خود به چرا مشغول شوند. (لسان العرب) ۲ - دستیابى انسان به میوه ها و مراتع، نعمت خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (ما أکفره ... و فکهة و أبًّا) ۳ - توجّه به باغ هاى میوه و مرغزارها، مایه شناخت خداى قادر و بازدارنده انسان از ناسپاسى و کفرورزى به او است. (ما أکفره ... و فکهة و أبًّا) 🔅🔅🔅 ✳️مَتَاعاً لَکُمْ‌ وَ لِأَنْعَامِکُمْ‌ تا شما آدمیان و حیوانات شما هم از آن بهره‌مند شوید. ۱ - آب، زمین، دانه ها، انگور، سبزیجات، زیتون، نخل، بوستان، میوه و چراگاه، آفریده هاى خداوند و در خدمت منافع انسان و دام هاى آنان است. (متعًا لکم و لأنعمکم) ۲ - انسان، داراى حق تصرف و بهره بردارى در تمام محصولات طبیعت (متعًا لکم) ۳ - حق مالکیت انسان بر دام ها (شتر، گاو و گوسفند) و بهره بردارى از آنها، از حقوق پذیرفته شده در اسلام (لأنعامکم) ◽️ «أنعام» جمع «نَعَم» است. این کلمه در مورد شتر، گاو و گوسفند به کار مى رود; هر چند مفرد آن تنها در مورد شتر کاربرد دارد (لسان العرب). اضافه شدن «أنعام» به ضمیر «کم»، حاکى از حق تصرف و مالکیت انسان بر دام ها است. ۴ - کشاورزى و دامدارى، از منابع درآمد مردم در عصر بعثت (متعًا لکم و لأنعمکم) ۵ - رتبه و مقام انسان در پیشگاه خداوند والاتر از نظام طبیعت است. (متعًا لکم) 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا