eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت ۳۰: نکات تفسیری آیه های ۹و۱۰ سوره نازعات أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ و چشمهای آنان از شدّت ترس فروافتاده است! ۱ - منکران معاد، با چشمانى فروافتاده و در نهایت خوارى و ذلّت، در صحنه قیامت ظاهر خواهند شد. (أبصرها خشعة) «خاشع» به شخصى گفته مى شود که به زمین چشم دوخته باشد (لسان العرب). توصیف «أبصار القلوب» به آن، مجاز و حاکى از شدت ضعف و ذلّت شخص است; تا آنجا که گویا قلب او که موجودى مستقل فرض شده است، داراى چشمانى است که خشوع و فروتنى، در آن جایگیر شده است. ۲ - قیامت، حادثه اى سنگین و با عظمت و صحنه سایه افکندن نگرانى و ترس بر منکران معاد (أبصرها خشعة) فروتنى و ذلّت منکران معاد در صحنه قیامت، حاکى از عظمت و هول آور بودن آن است. ۳ - خداوند در تأکید بر وجود ترس و نگرانى در قیامت، به فرشتگان سوگند یاد کرده است که سریع و بانشاط براى تدبیر امور و قبض ارواح از یکدیگر سبقت مى گیرند. (و النازعات ... قلوب یومئذ واجفة . أبصرها خشعة) این آیه و آیه قبل، جواب قسم هایى است که در نخستین آیات سوره آمده بود. 🔹🔹🔹 يَقُولُونَ‌ أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ‌ فِي‌ الْحَافِرَةِ (ولی امروز) می‌گویند: «آیا ما به زندگی مجدّد بازمی‌گردیم؟! ۱ - معاد، بازگشت دوباره انسان به زندگى است. (لمردودون فى الحافرة) «حافرة» به معناى خلقت نخستین است (لسان العرب). هم چنین در بیان حالت کسانى که به همان راهى بازگردانده شوند که از آن آمده اند، «مردودون فى الحافرة» گویند (مفردات راغب). در این معنا، «حافرة» به معناى «ذات حفر» یا «محفورة» و منطبق بر اثر پاى رونده است. ۲ - منکران معاد، زنده شدن اهل قبور را شگفت آور خوانده و آن را بعید مى شمارند. (یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة) یکى از معانى «حافرة» قبر است (مفردات راغب). قید «فى الحافرة» حال و مفاد جمله «أءنّا ...» این است که آیا ما در حالى که در قبر هستیم، به زندگى بازگردانده خواهیم شد؟! ۳ - استبعاد، تنها واکنش منکران معاد (یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة) ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(82) 🔆🔆🔆 51- مناجات شبانه عامل موفقیت کارگزاران فرهنگی قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا(مزمل/2) شب را، جز کمى، بپاخيز! ✔ 1. رهبر جامعه اسلامی باید از استراحت خود بکاهد. ✔ 2. رهبران دینی هم باید برای عبادت خداوند قیام کنند وهم روزها برای بیدار کردن مردم. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۴ – ۸۳ 📌 الی باید بداند که اگر خدا را به حال خود وابگذارد او را تحریک می کند و به بیشتری می کشاند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خطوط سر انگشتان  قبلا نیز اشاره کرده ایم که کتاب علمی نیست، ولی در راه تحقق والا ترین هدف خود، یعنی انسانها و ایمان به عالم غیب، در لابلای ایات نورانی اش به نکات ظریفی اشاره کرده است که بعد از قرنها، اعجاب انسانها را در پی دارد. 🔹دانشمندان علم تشریح می گویند: خطوط سر از چهار ماهگی در رحم شکل گرفته و هیچگاه تغییر نمی کند و هیچکس حتی دو قلو ه دارای خطوط شبیه به هم نیستند. 🔹1 لذا بعد از اینکه در سال 1884 میلادی این اختلاف اساسی وظریف بین انسانها شناخته شد، یکی از راه های شناسایی افراد، تفاوت خطوط سر انگشتان ایشان تشخیص داده شد و این مطلب بطور رسمی اعلام گردید. 🔹۲.در ایات اول و دوم سوره قیامت، بعد از اینکه خداوند به قیامت و نفس سرزنش گر و وجدان بیدار و ملامتگر انسان قسم می خورد، می فرماید: «ایحسب الانسان ا لن نجمع عظامه»؛ «ایا انسان می پندارد که هرگز استخوانهای او را جمع نخواهیم کرد؟»، «بلی قادرین علی ان نسوی بنانه»؛ «(جمع کردن استخوان انسان که کاری ندارد) بلکه ما (حتی) قادریم انگشتان او را موزون و مرتب کنیم». آری جمع کردن استخوان ها که جای خود دارد، ما حتی ظریف ترین اجزا بدن انسان را نیز به همان صورت دنیایی می سازیم. 🔹با آنکه اعضا و جوارح ظریف دیگری نیز در بدن انسان وجود دارد. مثل چشم، مژه، ابرو و... ولی خداوند به موردی اشاره می کند که از متمایز ترین نقاط اختلاف انسانهاست، یعنی انسانها با تمام اجزا مربوط به خود و با تمام اختلافات و تفاوتهایشان در محضر او حاضر می شوند و وقتی انگشتان انسان با همان شکل دنیوی جمع و ترکیب شوند که دارای جزیی ترین و ظریف ترین درجه اختلاف انسانهاست تکلیف دیگر اجزا و جوارح ایشان روشن است. 1 ر.ک : قرآن و نسل امروز، اثر: دکتر مصطفی محمود، ترجمه: دکتر فولادوند، ص154. 2 ر.ک: سیری در قرآن، عبد الفتاح صباره، ص242. 📚مجله بشارت فروردین و اردیبهشت 1378، شماره 10 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 اربعین کلیمی 🔹 حضرت کلیم الهی موسی (سلام الله علیه) که از اول ذی القعده در طور شد و بعد دَه شب هم اضافه شد چهل شب شد، آنها که اهل سیر و سلوک‌ و اربعین ‌گیری هستند از همین خیلی استفاده می‌ کنند؛ گرچه اربعین برای همه مدت‌ سال است؛ اما از اول ذی قعده تا پایان دهه ذی حجّه این چهل شبانه ‌روز فرصت مناسبی است که «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»،[1] « مَن أَصبَحَ للهِ أَربَعِینَ صباحاً»،[2] آن وقت «فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏». بسیاری از علما شاگرد همین اربعین بودند! همه درس ‌ها که در کتاب ‌ها نبود، اگر همه درس‌ ها در کتاب ها بود باید محدود می ‌شد؛ اینکه این همه علمای بزرگ مطالب تازه و جدید آوردند، چه در اصول دین چه در فروع دین، چه در اخلاقیات چه در حقوق، بخش وسیعی از اینها شاگرد همین اربعین بودند که از اول ذی قعده شروع می ‌شد تا پایان ذی قعده می ‌شود یکماه، آن دهه ذی حجّه که ضمیمه آن می ‌شد چهل روز که ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾.[3] 🔹 مستحضرید که خدای سبحان آن جایزه خاص را فقط به مردان الهی می ‌دهد. کسانی ‌اند که محبوبی و مطلوبی غیر از خدا ندارند. نگاه کنید این حدیث شریف درباره «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا کجا را بُرد. یک وقت است که کسی آدم خوبی است می ‌خواهد به علوم برسد به معارف برسد، قرآن را بفهمد ولایت را بفهمد این مخلِص نیست برای اینکه او به دنبال عالِم شدن است. اگر غرض کسی این باشد که ولایت را بفهمد، نبوت را بفهمد، قرآن را بفهمد، چهل شبانه‌روز هم با اخلاص باشد گفتند به او چیزی نمی‌ دهند، برای اینکه به دنبال عالِم ‌شدن خودش است! کسی چهل شبانه ‌روز هیچ نخواهد الا ، وگرنه او به دنبال قصد این است که عالِم بشود! این اخلاص نشد. این قدر کار دقیق است! این قدر باریک است! این صراط که باریک است رقیق است دقیق است که به هیچ وجه قابل حساب نیست. 🔹 خیلی از ما خیال می ‌کنیم برای اینکه به بهشت برویم می‌ توانیم اربعین داشته باشیم از جهنم نجات پیدا کنیم، نه! «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» هیچ چیزی نمی ‌خواهد جز . من از خدا جز خدا چیزی نخواهم! [1]. جامع الأخبارالشعیری)، ص94؛ ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347. [2]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج14،ص 346. [3]. سوره اعراف، آیه142. 📚 .سوره فجر جلسه 1 تاریخ: 1398/11/23 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پروفسور معروف فرانسوی که به وسیله "قرآن" مسلمان شد ⚰ جناب موریس بوکای که از طریق جسد مومیایی شده فرعون و نشانه ای که خدا قرنها پیش در قرآن گفته، به دین اسلام مشرف شد و بعدها کتابی در خصوص مقایسه قرآن و انجیل و تورات نوشت! خدایا! شرمنده‌ایم که قدر قرآنت را نمی‌دانیم😔 @tadabbor_quran
67 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل تجارت مجاهدان 2 (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اءَنفُسَهُمْ واءَمْوَا لَهُم بِاءَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَلةِ وَالاْنجِیلِ وَالْقُرْءَانِ وَمَنْ اءَوْفَی بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَا لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ) . (توبه / 111) ((خداوند جانها و اموال مؤ منان را می خرد که (در برابرش ) بهشت برای آنان باشد ؛ (به اینگونه که ) : در راه خدا پیکار می کنند ، می کشند و کشته می شوند ؛ این وعده حقی است بر خدا ، که در تورات و انجیل و قرآن آمده و چه کسی از خدا به عهدش وفادار تر است ؟ ! اکنون بشارت باد بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده اید ؛ و این است آن پیروزی بزرگ )) . 🗓نکته ها : 1- تجارت بی نظیر 🔹در آیه مورد بحث بهای معامله و تجارت انسان با خدا ، ((بهشت )) قرار داده شده ، ولی در قرآن معامله و داد و ستد دیگری را نقل می کند که بهای آن بالاتر از بهشت می باشد و آن ((رضا و خوشنودی )) پروردگار است ، چنانکه می فرماید : ( وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ) ؛ ((بعضی از مردم (با ایمان و فداکار ، همچون علی علیه السّلام ((در لیلة المبیت )) به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) جان خود را به خاطر خوشنودی خدا می فروشند ؛ و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است )) . یعنی این دسته از افراد در برابر جانبازی خود نه نظری به بهشت دارند و نه ترسی از دوزخ (اگر چه هر دو مهم است ) بلکه تمام توجه آنان جلب خوشنودی پروردگار است و این بالاترین معامله ای است که انسان ممکن است انجام دهد و شاید به همین جهت است که فرمود : (وَمِنَ النّاسِ) ، یعنی تنها بعضی از مردمند که قادر به این کار فوق العاده هستند و این از الطاف الهی است که شامل بعضی می شود . 🔹((غزالی )) که یکی از بزرگان اهل سنّت است ، می گوید : ((این آیه در شاءن علی بن ابی طالب نازل شده آنگاه که در بستر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم خوابید)) . (171) ((ثعلبی )) نیز که از مفسّران معروف اهل تسنّن است ، در تفسیر خود می گوید : ((هنگامی که پیغمبراسلام تصمیم گرفت ازمکّه به مدینه هجرت کند ، علی بن ابی طالب را که در آن وقت 21 سال داشت فراخواند و به او فرمود : یا علی ، مشرکان تصمیم دارند امشب بر سر من هجوم آورند و مرا به قتل برسانند ، اکنون تو در جایگاه من بخواب وآن پارچه سبزرنگی را که من هنگام خواب به روی خود می کشیدم برروی خودبپوش تا آنان خیال کنند من در خوابگاه خود خوابیده ام و در پی من نیایند . علی علیه السّلام عرض کرد : اگر من در بستر شما بخوابم شما از شرّ دشمنان جان به سلامت خواهید برد ؟ پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود : آری . آنگاه علی علیه السّلام خوشحال شد که جانش لایق شد قربان صدقه رسول خدا گردد : جان شیرین گرقبول چون تو سلطانی بود کی به جانی بازماند هر که را جانی بود پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم شبانه از مکّه بیرون رفت و علی علیه السّلام با کمال اشتیاق در خوابگاه پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم خوابید در این هنگام خداوند به ((جبرئیل )) و ((میکائیل )) وحی فرستاد که من بین شما برادری ایجاد کردم و عمر یکی از شما را طولانی تر قرار دادم کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگی دیگری را بر خود مقدّم دارد هیچکدام حاضر نشدند . به آنها وحی شد اکنون علی علیه السّلام در بستر پیغمبر من خوابیده و آماده شده جان خویش را فدای او سازد به زمین بروید و حافظ و نگهبان او باشید . هنگامی که جبرئیل بالای سر و میکائیل پائین پای علی علیه السّلام نشسته بودند جبرئیل می گفت : ((به به آفرین به تو ای علی ! خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات می کند)) . و در این هنگام آیه بالا نازل گردید و به همین دلیل آن شب تاریخی بنام ((لیلة المبیت )) نامیده شده است )) . ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 29 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه ال
تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير10.pdf
160.1K
30 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: توجه: این مطلب از کتاب سرچشمه اندیشه ج 1 اقتباس شده و مباحث کتاب تا مورد نهم در صفحه قرآنی رحیق قرار دارد.به دلیل پیوستگی و طولانی و مهم بودن مطلب مورد دهم؛آن را در قالب فایل مستقل تقدیم می کنیم.خادم صفحه قرآنی رحیق ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سیر و سلوک.حدیث نفس .استاد شجاعی 83.mp3
4.71M
(83) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:حدیث نفس 🕑 زمان:38دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاثیر شادی و غم اهل بیت (ع) در اصلاح جامعه 💠 جامعه ای که اهل است، است؛ که برای هم چاقو نمی کشند! این از بهترین برکات است. چه اینکه ، که فرمود: در و ما هم باشید*؛ با نشاط هم دیگر جامعه و نیست! فرمود: ما دو راه به شما دادیم؛ در ما برکت است، در ما برکت است. می دانید جامعه ، جامعه ؛ جامعه نیست؛ جامعه ، جامعه ، جامعه اشک ، جامعه ؛ جامعه زد و خورد نیست! یک جامعه ای که دارد، دیگر اهل نیست! حالا روشن شد که جریان و جریان ؛ چه در عزایشان، چه در میلادشان می توانند جامعه را اداره کنند! ______________________________________ * تحف العقول / صفحه ۱۲۲ ✅ درس خارج تفسیر قرآن _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۸/۲۶ 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا