eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📌دیدی فراتر از خاک و نژاد ﻱ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻳﻚ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ است . را «ﺑﺮﺍﺩﺭ» ﻳﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﺍﺩﺭ و خواهرﺧﻮﻧﻲ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ وخواهر ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﻛﺸﻮﺭ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎﻱ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻳﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. 🌷🌷🌷 🔰راستی ما تا چه میزان تفکرمون قرآنی است؟!! @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🦋فهرست مطالب کانال(#هشتگ های قابل جستجو) #ویرایش_جدید بسم الله الرحمن الرحیم الرحمن علم القرآن ب
🔆سلام و عرض احترام محضر اعضای فرهیخته صفحه قرآنی رحیق و علاقه مندان معارف وحیانی که به تازگی در این صفحه به جمع ما پیوستند 🔅فهرست مطالب و برنامه های کانال رو میتونید در پستی که سنجاق شده مشاهده بفرمایید ، صفحه قرآنی رحیق مجموعه ای پر محتوا و فعال در موضوعات تفسیر و علوم قرآنی و کلی لطایف و ظرایف مرتبط با این زمینه می باشد .🌷
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (9) پیام های تفسیری آیات 8تا10 1.ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻥ(ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ)ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺻﻔﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪ. ٢.ﺁﺳﻤﺎﻥ(ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ)ﺑﻪ ﺷﺪّﺕ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ٣.ﺟﻨﻴﺎﻥ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍﻱ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﻕ ﺳﻤﻊ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ٤.ﺟﻨﻴﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﺤﻮّﻟﺎﺕ ﺟﻬﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ ﺣﻴﺮﺕ ﺯﺩﻩ ﺷﺪﻧﺪ. ٥.ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺷﻴﻄﻨﺖ ﺟﻨﻴﺎﻥ، ﻟﺎﺯم ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 📌نگاهی به استعاره های قرآن 15 وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا-آیه 24 سوره اسراء-و همیشه پر و بال تواضع و تکریم را با کمال مهربانی نزدشان بگستران و بگو: پروردگارا، چنانکه پدر و مادر، مرا از کودکی (به مهربانی) بپروردند تو در حق آنها رحمت و مهربانی فرما. ⏺در اين آيه براى فروتنى و تواضع در برابر پدر و مادر با تعبير «خفض جناح» استعاره آمده كه به معناى اين است كه پرنده بالهايش را در برابر جوجه ‏هاى خود بگستراند. 🔖و اما یک نکته: دعاى فرزند در حقّ پدر و مادر مستجاب است، وگرنه خداوند دستور به دعا نمى‌داد. وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ... 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نور چیزی دیدنی و محسوس است پس چگونه خدا نور است.pdf
513.8K
📌پرسش :نور چیزی دیدنی و محسوس است پس چگونه خدا نور است؟! 📋پاسخ: در پوشه پی دی اف پیوست به صورت روان و شیوا آمده است. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما.خودت رو خرج کی کردی ۳۵ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۰.m4a
9.05M
📌و اما باور ما-(قسمت 214) نماز سنگر و پناهگاه مومن 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare-32-3.mp3
23.12M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ج ۶۳ شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یک و چند 📌شرط ریزش های خداوند 🔘ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺑﺮﻛﺎﺕ» ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، یا ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ، ﻣﺜﻞ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺭﻭﻳﻴﺪﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﻳﺎ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺜﻞ ﺍﺳﺘﺠﺎﺑﺖ ﺩﻋﺎ ﻭ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﻳﺎ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺯﻣﻴﻨﻲ، ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻣﺎﺩﻱ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 📌ﺳﻨﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﻟﻬﻲ 🔘ﻫﺮ ﻣﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻠﺖ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻛﻪ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﻛﺎﻣﻞ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺣﻀﺮﺕ (ﻋﺞ)ﺗﺤﻘﻖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ؛ ﻭ ﻫﺮ ﻣﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﮔﻴﺮﺩ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ پیامدهای ﺍﻋﻤﺎﻝ و رفتار ﺧﻮﻳﺶ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (10) ترجمه و برخی نکات تفسیری آیات 11تا 15 🔅🔅🔅 ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻤﺎﻥ(ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ)ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ(ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ)ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛(ﻣﺎ ﺩﺍﺭﺍﻱ)ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻫﺴﺘﻴﻢ؛ * ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﻋﺎﺟﺰ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺑﺎ ﮔﺮﻳﺨﺘﻦ(ﺧﻮﺩ)ﺍﻭ ﺭﺍ ﻋﺎﺟﺰ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ؛ * ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺭﻫﻨﻤﻮﺩ(ﻗﺮﺁﻥ)ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ؛ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ، ﭘﺲ، ﻧﻪ ﺍﺯ ﻛﺎﺳﺘﻦ(ﭘﺎﺩﺍﺵ)ﻣﻲ ﺗﺮﺳﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﭘﻮﺷﺶ(ﻋﺬﺍﺏ)، * ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻧﻤﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻧﻤﺎﻥ ﺑﻴﺪﺍﺩﮔﺮﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﻠﺐ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛ * ﻭ ﺍﻣّﺎ ﺑﻴﺪﺍﺩﮔﺮﺍﻥ، ﭘﺲ ﻫﻴﺰم ﺟﻬﻨّﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 🔅🔅🔅 ☑️ﺍﺻﻞ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻱِ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺟﻨﻴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺻﺎﻟﺢ، ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍﻫﻲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ☑️بﺮﺧﻲ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺟﻦ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺒﺮﺋﻪ ﻱ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻛﺴﻲ ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺟﻨﻴﺎﻥ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺻﻔﺖ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺮﺍﻕ ﺳﻤﻊ ﻣﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺷﺮﻭﺭ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻧﺪ. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اسراء 10.mp3
14.4M
💢تفسیر سوره اسراء ج 10 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قارعه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 قسمت هشتم 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رخساره مهر ۱.mp3
8.65M
📌رخساره مهر 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare-33-1.mp3
21.12M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ج ۶۴ شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (11) نکات تفسیری آیات 11تا 15 🔅🔅🔅 ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺟﻦ ﻫﺎﻱ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﺮﻳﺰﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩﻫﺎﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ.ﺁﺭﻱ؛ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻏﻠﺒﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﺨﺖ.ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻓﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ☑️ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﻋﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺮﻭﻩ «ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ» ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ «ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ» ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.ﺍﻳﻦ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻱ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻱ ﻋﺪم ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻇﻠﻢ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﺳﻠﺎم ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺳﺖ. 🔘ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ☑️ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺁﺗﺶ ﮔﻴﺮﻩ ﻱ (هیزم)ﺩﻭﺯﺥ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻋﻤﻠﺸﺎﻥ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ...ادامه دارد 📖مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📌چرا بیشتر صفاتی که در قرآن کریم، یا در احادیث و دعاها، از خداوند یاد می شود مذکر است؟ 📋پاسخ این پرسش را ضمن چند نکته می آوریم: 1️⃣ خداوند تبارک و تعالی از جنس ماده و مادیات نیست، و مثل ما جسم نیست، که مذکر و مونث داشته باشد، خداوند مجرد است و در آن مرحله، مسئله ی مذکر و مونث مطرح نیست. بنابراین اگر الفاظ مذکر یا مونث، به کار برده می شود فقط جنبه ی ادبیاتی دارد نه جنبه ی واقع نمایی، یعنی مثل آن نیست که ما برای خانم ها الفاظ مونث به کار می بریم و برای آقایان الفاظ مذکر- بویژه در ادبیات عرب، که این قاعده خیلی رایج است- بلکه فقط اینجا جنبه ی ادبیاتی دارد. 2️⃣نکته دوم اینکه بالاخره ما می خواهیم خدا را یاد کنیم و یا خداوند خودش را معرفی کند و برای این کار یا باید صیغه مذکر به کار رود یا مونث؛ لذا اگر صیغه ی مونث هم به کار می رفت همین سوال مطرح بود که چرا مونث بکار رفته است؛ در حقیقت این عرفِ ادبیات عرب است که اینطور شکل گرفته است. و دلیل خاص عقلی یا نقلی ندارد. 3️⃣نکته سوم اینکه با توجه به مطالب بالا صحیح نیست که اگر صفات خدا مذکر به کار رفته، بگوییم: پس خدا از جنس مردان است و مردان احساس برتری کنند، یا بالعکس. زیرا این روش به کار بردن الفاظ باصطلاح یک عادت و عُرف است یعنی یک قاعده ی ادبی است نه یک قاعده ی واقع نما که نشانگر واقعیت های خارجی باشد. و به عبارت دیگر کاربرد این الفاظ به معنای ارزشی نیست بلکه کاربرد این الفاظ صرف کاربرد ادبی و عرفی است. 📚پرسش و پاسخ های قرآنی ویژه جوانان، ج 1، ص: 154 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
doaye makareme akhlagh-06.mp3
7.2M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه جلسه (6)پایانی 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌قسمت سی و سوم 🔰روايات مربوط به نشاط و بهجت در عبادات 🔰 مفتخر به ذكر بعضى از روایات در این قسمت هستیم: ❇️محمّد بن يعقوب باسناده عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: «لا تكرهوا الى انفسكم العبادة؛ خود را به اكراه به عبادت وادار مسازيد.» اصول كافى، ج 3، ص 129 ❇️و عن أبي عبد اللّه (ع) قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «يا علىّ، انّ هذا الدّين متين، فاوغل فيه برفق و لا تبغّض إلى نفسك عبادة ربّك؛ اى على، اين دين متين و استوار است، با رفق و مدارا در آن گام نه و پرستش پروردگارت را مبغوض خود مكن.» اصول كافى، ج 3، ص 138 ❇️و در حديث است از حضرت عسكرى سلام اللّه عليه: «اذا نشطت القلوب فاودعوها، و اذا نفرت فودّعوها. هنگامى كه قلوب نشاط و بهجت دارند به آنها امانت بسپاريد، و وقتى كه گريزاناند آنها را واگذاريد.» بحار الانوار، ج 75، ص 377 🔷اين دستور جامعى است كه فرموده اند: ✅ كه در هنگام نشاط و بهجت قلوب، به آن‌ها وديعه بسپاريد، ⛔️ در و‌قت نفار و گريز آنها را راحت بگذاريد، 🌴 پس در كسب معارف و علوم نيز اين ادب را بايد منظور داشت و قلوب را با كراهت و تنفر وادار به كسب نكرد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ ⏪متشابهات در قرآن‌ 🔘آيه 7 سوره آل عمران، آيات قرآن را به دو بخش محكمات و متشابهات تقسيم كرده است: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ ...؛ او كسى است كه اين كتاب [آسمانى‌] را بر تو نازل كرد كه قسمتى از آن، آيات محكم است، كه اساس اين كتاب مى‌باشد و قسمتى از آن متشابه است؛ اما آنان كه در قلبهايشان انحراف است به دنبال متشابهاتند تا فتنه انگيزى كنند [ومردم را گمراه سازند] و تفسير [نادرستى‌] براى آن مى‌طلبند ...». 🔸آيات محكمه- كه اكثر آيات قرآن را تشكيل مى‌دهد- شبهه‌ناپذير و رسا است و درنتيجه مورد كج فهمى قرار نمى‌گيرد؛ بدين جهت به آن محكم گويند كه مستحكم و خلل‌ناپذير است. 🔸در كنار آيات محكمه آياتى وجود دارد كه مراد واقعى از ظاهر آنها به‌دست نمى‌آيد و نارسا و مبهم است و مايه شبهه و اشتباه مى‌گردد و گاه فتنه جويان با تمسك به چنين آياتى بدعتهايى به‌وجود آورده‌اند؛ به چنين آياتى متشابه مى‌گويند. 🔻راغب اصفهانى درباره آيات متشابهه گفته است: «متشابهات قرآن عبارتند از آياتى كه تفسير آنها مشكل است؛ زيرا نشان دهنده معناى واقعى‌شان نيستند و به چيز ديگر شباهت دارند» كه در مورد قرآن، آن «چيز ديگر»، جز ضلالت و گمراهى نيست: «... فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ ...»[ يونس، 32]. طبق اين تعريف، تشابه در قرآن، تشابه حق و باطل است و هرگاه كلام خداوند (قرآن كريم) نمودى جز حق داشته و به باطل شبيه باشد، آن‌را متشابه گويند. پس منظور از تشابه در آيات متشابهه، تشابه حق و باطل است؛ به اين صورت كه سخن حق خداوند، باطل جلوه داده شود. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رخساره مهر 2.mp3
9.41M
📌رخساره مهر 2 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 دعوت ابتدایی قرآن کریم به حیا 💠 قبل از اینکه ما را از جهنّم بترساند، قبل از اینکه ما را به کیفر تلخ برنجاند؛ ما را به آن جهان بینی توحیدی لذّت آور عادت داده است. در سوره مبارکه علق که اوّلین سوره ای است طبق نقل مشهور که بر وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) نازل شد، در آنجا دارد: ( ا لم یعلم بانّ الله یری )*. انسان نمی داند که خدا او را می بیند؟ ما را به " " دعوت کرده است، نه از جهنّم ترساند! این در سوره مبارکه علق است که بخش اوّلی اش، اوّلین آیاتی است که نازل شده. بعدها مساله جهنّم و ترساندن و آنها مطرح شد. اگر کسی اهل حیا نباشد، بالاخره به او می گویند: این راه که تو می روی به دوزخ است. بنابراین اگر کسی به این معارف آشنا شد؛ چه در خلوت، چه در جلوت دست به خلاف نمی زند، ظلم نمی کند. مگر می شود یک انسان ناپرهیز در یک جای خلوتی غذای مسموم بخورد، بگوید پشت درهای بسته است، من حالا امضاء می کنم؟! درب چه باز باشد، چه بسته؛ غذای سمّی اثر دارد. اینکه می بینید گاهی در پشت درب های بسته خلاف می کنند، گاهی مخفیانه خلاف می کنند؛ خیال می کنند به اینکه اینها معلوم نیست، کسی نمی بیند! این مکتب ( الم یعلم بانّ الله یری) که در سوره مبارکه علق هست، زندگی انسان را قرآنی می کند؛ یعنی آدم می داند همیشه در مشهد و در محضر و در منظر ذات اقدس اله است، او دارد می بیند دیگر! و این را هم که خدای سبحان فرمود این کار را نکن، تقوا پیشه بگیر، پرهیز بکن؛ برای اینکه این کارِ سمّی است! @rahighemakhtoom