eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۱) _ شکر حقیقی، ممکن نیست به آن معنا که انسان بتواند کمال شکر و حق شکر را ادا کند، این ممکن نیست؛ طبق بیان نورانی (سلام الله علیه)، فرمود: هر نعمتی که شما دادید، ما باید شکر بکنیم؛ اگر توفیق پیدا کردیم، بجا آوردیم، بجا آوردیم؛ خودش است. برای همین نعمت هم یک شکر دیگر لازم است، لذا از دست و زبان که برآید تا بتواند شکر بکند! شکر حقیقی ممکن نیست. آن شکری که لازم است، آن را کمی از بندگان انجام می دهند. بسیاری از ماها گرفتار حرف قارونی هستیم که می گوئیم ما خودمان سی سال، چهل سال زحمت کشیدیم، به جایی رسیدیم! که بارها به عرضتان رسید بسیاری از ماها اسلامی حرف می زنیم و قارونی فکر می کنیم. او گفت: (اِنَّمَا اُوتیتُهُ عَلی عِلم عِندی)، بیش از این که نگفته بود، گفته بود من خودم زحمت کشیدم، پیدا کردم. 🔶️ ر.ک سوره قصص / آیه ۷۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 177 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی ✅ سالگرد شهداي فريدن و چادگان 📈 ششم. حضرت امام صادق(عليه‌السلام) درباره رادمردي فرمود: «لايراك اللّه حيث نهاك ولايفقدك من حيث أمرك» [تحف العقول، ص359.]؛ نبيند خداوند تو را در جايي كه مورد نهي او است و بيابد تو را در جايي كه مورد امر او است. 📁 انسان آزاده از بند هوا و قيد هوس، خارج از قلمرو وظيفه شرعي كه با عقل يا نقل معتبر ثابت شده است، حركت نمي كند. شهيدان رهايي يافته از هرگونه تباهي، مباهات آنان به صيانت احكام و حِكَم الهي بوده است و هماره در صدد نگهباني از مرز شرع و شرف ملّت بزرگوار بودند و با مساعي مشكور خويش، كوشيدند جوانان را از زندان جهل علمي و جهالت عملي به ايوان علم نظري و عقل عملي هجرت دهند تا در فوز هجرت، مانند فيض جهاد سهم وافر برده باشند؛ گر به جهل آييم آن زندان اوست ور به علم آييم آن ايوان اوست[مثنوي مثنوي، دفتر اول، بيت 1510] 📁 در پايان لازم است رسالت راهيان كوي وصال و مسئوليت مردان و زنان جامعه اسلامي در ساحت شهادت شهيدان انقلاب و دفاع مقدّس هشت سال به خوبي تبيين شود و آن اينكه : 🔹 اولاً، آغاز و انجام جهان و انسان و پيوند اين دو به عنايت خداوند وابسته است 🔹 و ثانياً، خداي سبحان طبق دعاي امام سجاد(عليه‌السلام) از لحاظ فيض مستمر، در عين علوّ و رفعت، نزول و معيّت با همه كس دارد؛ «... أنت اللّه لا إله إلاّ أنت الداني في علوّه والعالي في دنوّه» [صحيفه سجاديه، دعاي 47، ص210.] 🔹 و ثالثاً، بندگان صالح در قربگاه الهي به حضور خدا باريافته و فوز عنداللّهي بهره آنان مي شود؛ (... بل أحياءٌ عند ربّهم يرزقون) [سوره آل عمران، آيه 169.] 🔹 و رابعاً، دل شكسته هايي كه فقط به خداوند پناه مي برند، ميزبان فيض ويژه الهي اند؛ «... أنا عند المنكسرة قلوبهم» [منيةالمريد، ص123.]، 🔹 وخامساً، حضور خداي سبحان همراه با اقتدار خواهد بود 🔹 و سادساً، تكريم شهدا، يعني توجه به علوّ الهي كه شهيدان به آن بارگاه منيع راه يافتند و تجليل اسره و خاندان معزز شاهد، يعني استقبال به دنوّ الهي كه دودمان دل شكسته شهدا در آنند. 📁 بنابراين، بر همگان لازم است، در احياي حق و امحاي باطل و گسترش عدل و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض، به عنوان مصداق بارز نهضت خدمت رساني كوشش نماييم تا خداوند بركات مادي و معنوي را نازل فرمايد و ارواح تابناك شهداي محشورِ با اوليا را از دولت و ملت خشنود نمايد و قلوبِ مقروح بازماندگان آنان را مرهم نهد و تسلّي دهد. 🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
30 🔅🔅🔅 📐 در صورتي كه کلامي قرائن مقامي داشته، بايد با توجه به آن تفسير كرد زيرا کساني که مخاطب بودند چون خودشان همزمان و معاصر و ناظر بودند، مي دانستند اين قرائن مقامي چيست، ولي اكنون آن قرائن براي ما مخفي شده است. به عنوان مثال آيه «‌و اذ غدوت من اهلک تبوء المومنين مقاعد للقتال‌»[20] خطاب به پيغمبر مي فرمايد که يادآور آن هنگامي که صبح گاهان از خانه ات بيرون آمدي و براي مردم سنگرهايي تعيين مي‌کردي و جاي هر کسي را مشخص مي‌کردي. اگر از من و شما بپرسند در چه تاريخي پيغمبر صبح از خانه اش بيرون آمد و فرماندهي لشگر را به عهده گرفت و معين کرد که هر کسي بايد در چه سنگري باشد، جوابي نداريم؛ اما تاريخ مي گويد اين داستان مربوط به جنگ احد بوده است. زماني که صبح‌گاه پيغمبر از خانه بيرون آمد و ميدان جنگ هم نزديک بود و محل استقرار اشخاص و گروهها را معين کرد که چه کساني چه سنگرهايي داشته باشند، جنگ احد بوده است. 📁 اگر ما تاريخ را نمي‌دانستيم اين نكته را نمي فهميديم. آيا آقاي طباطبايي منکر اين هستند که ما براي اينکه بفهميم در «‌اذ غدوت‌» اذ اشاره به چه زماني است و در کجا بوده است نيازمند قرينه تاريخي هستيم؟ يک قرينه همراه کلام بوده و مخاطبين آن روز، مردمي که خودشان به جنگ رفته بودند يا شنيده بودند که اين جنگ واقع شده، مي فهميدند. اما ما بعد از 1400 سال چه ميدانيم که چه برنامه ها و وقايعي در آن زمان اتفاق افتاده است؟ بنابراين بايد تاريخ را بدانيم. 📁 پس آنجا که قرآن به يک قضاياي تاريخي اشاره دارد که در زمان نزول قرآن به دليل وجود قرائن حافّ به کلام روشن بوده است ولي الان اين قرائن بر ما مخفي شده است، بايد اين قرائن را از جايي به دست بياوريم. اين معنايش اين نيست که ما در تفسير قرآن احتياج به غير داريم. ⏮...ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
31 🔅🔅🔅 📐 بنابراين آنجا که کلام متکي به قرائن مقامي است آن قرائن مقامي را بايد بشناسيم. اگر امام معصوم به ما خبر دهد که قضيه از اين قرار است، علي الرأس و العين؛ برچشم و سر گذاشته و مي‌پذيريم؛ و اگر خبر متواتر بود قطع پيدا مي کنيم. و كمتر از آن جايي است كه قرائن ظني داريم كه نتيجه ظني هم دارد. 📁 آيا راه ديگري هم وجود دارد؟ آيا اين بدان معنا است که قرآن احتياج به غير پيدا کرده است؟ آن وقت که قرآن اين مطلب را براي مخاطبين خود فرموده قرائن زنده بوده و مردم مي‌دانستند، اما در اثر مرور زمان آن قرائن مخفي شده است و اين منافاتي ندارد با اينکه قرآن بيان للناس[21] است و احتياجي به غير ندارد. 📁 پس همانطور که احتياج به قواعد زبان داريم و بايد ببينيم قول لغوي چيست، قواعد صرف و نحو و فصاحت و بلاغت را بايد بدانيم و ياد بگيريم، اين قرائن را هم بايد ياد بگيريم. اين روش عقلايي است و در همه جا براي فهم کلام هر عاقلي لازم است اما معناي آن اين نيست که فهم يک کلامي محتاج به يک علم ديگر و منبع ديگري براي شناخت است؛ زيرا اينها ابزار شناخت همان کلام است. پس موضع گيري مرحوم علامه طباطبايي به معناي اين نيست که ما بايد از اينها صرف نظر کنيم. 🔅🔅🔅 📐 يک بخش از آنها هم اخباريان بودند که مي گفتند ما حق نداريم چيزي از قرآن استفاده کنيم، بلکه هر جا روايتي از معصوم رسيده بود آن روايت را مي گيريم و مي گوييم مقصود خداوند از آيه اين است، و هر جا هم نرسيده بود توقف مي کنيم، و حق نداريم معني آيه‌اي را بيان كنيم. حتي در باره معاني اسماي خداوند مي گويند ما معناي اين كه خدا عليم يا قدير است را نميدانيم مگر جايي كه امام و پيغمبر فرموده‌اند. اين ديدگاه از آن اخبارياني است كه خيلي تفريطي هستند، اما معتدلين آنها اين ديدگاه را نپذيرفته و مطالبي كه از واضحات است مانند نصوص را قابل فهم مي‌دانند، اما در آنجا که نص صريح نيست، فقط به کلام امام معصوم اتکا مي‌كنند و هيچ چيز ديگري براي آنان اعتبار ندارد. 📁 علامه طباطبايي مي فرمايد اين ديدگاه صحيح نيست؛ قرآن مشرکين را هم مخاطب قرار مي دهد؛ آيا آنان نمي‌فهمند كه چه براي آنها مي گويد، و بايد پيامبر يا امام معصوم براي آنان تفسير کند؟ وقتي خطاب به اهل كتاب مي گويد «‌يا اهل الکتاب‌»[22]، آنها نمي فهمند قرآن چه مي گويد؟ آيه آمده که بفهمند، و مي خواهد حجت را برآنها تمام کند؛ چطور مي شود آنها نفهمند؟ همانطور که اين فهم براي اهل کتاب حجت است آيات خطاب به مومنين نيز براي آنها حجت است؛ اما حجت است به اندازه‌اي كه مي خواهد با اين کلام به آنها بفهماند. ⏮...ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
32 🔅🔅🔅 📐 ما نيازهايي داريم که بايد از جاهاي ديگر بفهميم و قرآن آنها را بيان نکرده است، بلكه فرمان داده كه برويد از پيغمبر بپرسيد. بنابراين، ما نبايد توقع داشته باشيم که همه چيز را از قرآن بفهميم. اگر رواياتي آمد که مجملاتي از قرآن را تفصيل داد و مثلاً گفت نماز چند رکعت است و چطور بايد بخوانند، اين بدان معنا نيست که ما براي تفسير «‌صلوة‌» احتياج به روايت داريم. معناي صلوه معلوم است. اصل اين که آدم در پيشگاه الهي نيايش کند: «‌و اوصاني بالصلوه و الزکوه ما دمت حيا‌»[23]. معناي صلوه همين نمازي نيست که ما مي خوانيم زيرا اين يکي از مصاديق آن است. 📁 از قول حضرت عيسي نقل كرده که «‌اوصاني بالصلوه‌». پس مقصود نماز ما نبوده است، زيرا هنوز قرآني نازل نشده و فاتحه الکتابي نبوده است. معناي لغوي صلوه يکي است، چه براي حضرت عيسي و چه براي ما؛ اما نماز براي ما يک ويژگي هاي خاصي دارد که پيغمبر اکرم و ائمه اطهار بايد بيان کنند كه آن تفسير صلوه نيست بلكه تبيين احکام صلوه است: «‌لتبين للناس ما نزّل اليهم‌»[24]. 📁 نبايد توقع داشته باشيم كه قرآن هر جا مي گويد صلوه، بگويد چند رکعت است و چطور بخوانيد! اين همان را مي گويد که عيسي گفت «‌و اوصاني بالصلوه‌» يا به موسي فرمود «‌و اقم الصلوه لذکري‌»[25]. معنا همان معناست و روشن هم هست، اما ويژگي هايي در دين اسلام براي نماز تشريع شده است كه آيه در مقام بيان آن نيست. اين بدان معنا نيست که ما براي تفسير «‌صلوه‌» احتياج به روايت داريم. زيرا تفسير صلوه روشن است و غير مسلمان ها هم معناي آن را مي فهمند. اما تفصيل احکام صلوه را در مقام بيانش نيست و نخواسته در اينجا بيان کند. 📁 اما مسأله بطون و تأويل اصلاً ربطي به تفسير ندارد. بحث از اينکه تأويل چيست، خود يک بحث تفسيري است که کلمه «‌تأويل‌» که در قرآن آمده به چه معناست؟ اين يکي از مصاديق آياتي است که بايد با روش صحيح تفسير بيان کنيم. ⏮...ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 سرّ پرستش 🔸 هر عبادت یک ظاهری دارد که احکام واجب را ترسیم می کند و یک باطنی دارد که اراده و نیت آن باطن را ترسیم می نماید و قرآن کریم هم ما را به ظواهر عبادات دعوت فرمود و هم ما را به اسرار عبادات آشنا کرده است. در جریان روزه گرفتن همان طوری که اصل روزه گرفتن و ماه روزه گرفتن و چه ساعتی روزه شروع می شود و به چه ساعتی ختم می شود همهٴ این خصوصیات را قرآن کریم تبیین کرد، فرمود: ﴿مَن شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[1] اگر کسی شاهد و حاضر در ماه مبارک رمضان بود باید روزه بگیرد، اگر فرمود ﴿ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیلِ﴾[2] تا شب روزه بگیریم، اگر آغاز روزه را هم به این صورت بیان فرمود ﴿حَتَّی یتَبَینَ لَكُمُ الْخَیطُ الْأَبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ﴾[3] اگر أسود و ابیض را یعنی روشن شدن افق را آغاز روزه معرفی کرد، سرّ روزه گرفتن را هم فرمود که ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[4] و ﴿لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾؛[5] روزه بگیرید برای اینکه تقوا پیدا کنید تقوا را هم که مدار کرامت می داند، باطن روزه گرفتن انسان را کریم می کند و کرامت همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید از اوصاف برجستهٴ فرشتگان است، فرشته مکرم است، کریم است. 🔸 کریم غیر از کبیر است، کریم غیر از عظیم است، کریم غیر از محترم است، در فارسی ما لفظی ظاهراً نداریم که کریم و کرامت را معنا کند. کرامت بزرگی نیست، کرامت عظمت نیست، کرامت محترم بودن نیست؛ آن وصف ممتاز و برجسته ای که ما اگر بخواهیم او را تبیین کنیم ناچاریم از چند کلمه استفاده کنیم تا آن را بیان کنیم آن کرامت است که مخصوص فرشتگان است. در قرآن به ما فرمود روزه بگیرید تا کریم بشوید؛ یعنی تا با تقوا بشویم که تقوا محور کرامت است. فرشتگان کریم اند آن گاه انسان کریم گناه نمی کند، برای اینکه با کرامت او سازگار نیست، نه برای اینکه جهنم می رود! نه برای اینکه بهشت برود! برای اینکه انسان است، چون انسان است گناه نمی کند! 🔸 امام ششم (سلام الله علیه) ما که خدا را عبادت می کنیم چون خدا را دوست داریم «وَ هَلِ الدِّینُ‏ إِلَّا الْحُبُ»[6] فرمود اینکه ما خدا را عبادت می کنیم چون دوست اوییم و این جزء اسراری است که هر کسی به آن اسرار دسترسی پیدا نمی کند. همان طوری که باطن قرآن در کتاب مکنون است ﴿لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾،[7] پرستش دوستانه هم این چنین است؛ یعنی مقدور هر کس نیست که انسان دوست عبادت باشد و معبود را دوست داشته باشد. [1]. سوره بقره, آیه185. [2]. سوره بقره, آیه187. [3]. سوره بقره, آیه187. [4]. سوره بقره, آیه183. [5]. سوره آل عمران, آیه200. [6]. المحاسن برقی، ج1، ص263. [7]. سوره واقعه, آیه79. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 6 تاریخ: 1363 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۲) _ اشتراکات مادی انسان با حیوان ذات اقدس اله وقتی می خواهد افراد و کسانی که متکاثرند و نه دار، شان خوب است، به فکر و هستند، از این گونه مواد بخواهد نام ببرد؛ غالباً اینها را در کنار ذکر می کند؛ می فرماید: ما باران فرستادیم، آفتاب فرستادیم، کشاورزی به شما دادیم؛ (مَتاعاً لَکُم وَ لِاَنعامِکُم)، منتها اینها حالی شان نمی شود! فرمود: یک قدری خودتان بخورید، یک قدری به اسب هایتان بدهید. آنجا که سخن از و است، و ها مطرح اند؛ آنجا که سخن از خوردن است، اینها و مطرح اند. (مَتاعاً لَکُم وَ لِاَنعامِکُم)، یک آیه‌؛ (کُلُوا وَ ارعَوا اَنعامَکُم)، دیگر. خودتان یک قدری بخورید، یک قدری هم به این اسب ها بدهید، یک قدری هم به این گاوها بدهید. این باید بفهمد که اینجا چه خبر است!! 🔶️ ر.ک سوره نازعات / آیه ۳۳ ، سوره عبس / آیه ۳۲ و سوره طه / آیه ۵۴ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ اسفند ۱۳۸۶ @rahighemakhtoom
✅قرآن از خدا سخن مي‌گويد تا به انسان بفهماند كه تمام هستي‌اش تحت اراده و نظارت او قرار دارد و بداند كه چگونه بايد عمل كند. از آخرت سخن مي‌گويد تا خاطر نشان كند كه آينده‌اش چگونه رقم مي‌خورد. از طبيعت سخن مي‌گويد تا بفهماند كه چگونه با اين بستر زندگي‌اش تعامل برقرار كند و از آن استفاده علمي و عملي ببرد. از تاريخ سخن مي‌گويد تا به گذشته‌اش نگاه كند و از آن درس زندگي رستگارانه بگيرد. ✅بنابراين بيان حقايق گوناگون از سوي قرآن و روايات هدفي جز بيدار نگاه داشتن قلب انسان و حفظ گرايش حق‌جويي و حق‌طلبي آن كه بخش نخست راهكار تزكيه است، ندارد. امام موسی صدر @rahighemakhtoom
نکات جزء۱۲ سوره هود ۱-اگر میخواهی از مواهب زندگی این دنیا بهره مند شوی، کلید آن استغفار و توبه است (۳) ۲-وقتی انسان نعمتی دارد و از او گرفته میشود نا امید و ناسپاس میشود، وقتی مشکلی دارد و حل میشود ،مغرور و فخر فروش میشود ، این بحرانها را با صبر و رفتار مناسب باید مدیریت کرد(۹-۱۰-۱۱) ۳-اگر دنبال زندگی دنیا و زینتهلی آن باشی،خدا نتیجه اعمالت را بطور کامل در همین دنیا میدهد ،ولی در آخرت سهمت فقط آتش است(۱۵-۱۶) ۴- در طوفان زندگی سوار کشتی خدا شو ،حتی اگر شناگر ماهری باشی و بخواهی به قله فرار کنی،موج امانت نمیدهد( ۴۳) ۵- سوار کشتی مهدی(ع) شو و با کافران مباش(۴۲) ۶- بندگی خدا مهم است ،پسر نوح هم باشی و گنهکار ،تزد خدا مردودی(۴۶) ۷- از خدا عالمانه و عاقلانه حاجت بخواه (۴۶) ۸- برکت و قدرت میخواهی؟ کلیدش استغفار و توبه است(۵۲) ۹- تقلید کور کورانه نکن که نتیجه آن تردید در حکم الهی است (۶۲) ۱۰-از امر خدا تعجب نکن،رحمت و برکاتش وسیع است،همو که در پیری به ابراهیم ،فرزند داد(۷۳) ۱۱- وقتی در جامعه حلال وجود دارد ،چرا انسان دنبال حرام برود؟(۷۸) ۱۲-در معامله پیمانه و کیل را کم نکن و دست به کم فروشی نزن(۸۵) ۱۳- بر اشیا و اجناس مردم عیب نگذار و از حق آنان کم نکن(۸۵) ۱۴- اگر ایمان داشته باشی، سرمایه حلال که خدا باقی گذاشته برایت بهتر است(۸۶) ۱۵- اگر ایمان داشته باشی،برای رسیدن به خواسته هایت امام زمان علیه السلام کافی است (۸۶) ۱۶-اگر دلیل آشکاری از خدا داشته باشی و رزق خوبی به تو داده باشد آیا میتوانی بر خلاف فرمانش رفتار کنی؟(۸۸) ۱۷-توفیقات تو فقط دست خداست(۸۸) ۱۸- جز اصلاح تا آنجا که توان داری دنبال چیز دیگر نباش(۸۸) ۱۹-در باطل بودن تمام معبود های پوشالی غیر خدا تردید نداشته باش (۱۰۹) ۲۰-همانگونه که خدا فرمان داده استقامت کن و طغیان نکن(۱۱۲) ۲۱-به انسان های ظالم تکیه نکن ، چون گرفتار آتش میشوی (۱۱۳) ۲۲-دو طرف روز و اوایل شب نماز را اقامه کن چون خوبی ها ، بدی ها و آثار آن را از بین میبرد(۱۱۴) ۲۳-در همه امور شکیبا باش خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد(۱۱۵) ۲۴-اگر میخواهی قلبت آرام و اراده ات قوی شود قصه های قرآن را بخوان(۱۲۰) سوره یوسف ۲۵-مشکل داری به پدرت بگو(۴) ۲۶-راز نگه دار باش (۵) ۲۷-هنگام صحبت با پدر و فرزند عاطفی صدا بزن(۵) ۲۸-قدر سرمایه هایت را بدان، اگر قدر ندانی یوسف را هم به بهای اندک میفروشی(۲۰) ۲۹-هنگام گرفتاری در صحنه گناه به خدا پناه ببر ، به صاحب نعمتت خیانت نکن و بدان که ظالم رستگار نمی شود (۲۳) ۳۰-از تمام فرصت های زندگیت برای هدایت دیگران استفاده کن(۳۷٬۳۸) ۳۱-هر وقت امام زمان علیه السلام را فراموش کردی بدان که شیطان امام را از خاطر تو برده است(۴۲) ۳۲-مانند یوسف مشکل همه را حل کن حتی اگر به تو ظلم شده(۴۷) @feiz114
برشی از کتاب گرانسنگ (113) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ راه نور و راهيان نوراني 📐نمازگزار در اين بخش از سوره‌ي حمد ضمن اين كه توفيق نگهباني و نگهداري يافته هاي پيشين را مي طلبد، وصول به مراتب برتر، از جمله شهود باطن عالم و حقيقت و درون گناه را مي طلبد. اين هدايت و شهود در برابر «عمي» و كوري باطن است. هدايت نه تنها «دانش دل» بلكه «بينش دل» است و مهتدي كسي است كه نه تنها حق را «بداند» بلكه آن را «ببيند». 📃قرآن كريم دانشي را هدايت مي داند كه به بينش منتهي گردد و به بار عمل بنشيند وگرنه دانشمند فاقد بينش، مبتلاي به نوعي كوري است. 📃خداي سبحان درباره‌ي قوم «ثمود» مي فرمايد: آنان را راهنمايي كرديم، ولي آنان كوري را بر هدايت ترجيح دادند: (وأما ثمود فهديناهم فاستحبّوا العمي علي الهدي)[ سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 17.]. بنابراين، كسي كه تنها، حق را مي داند اما نه آن را مي بيند و نه راهي را طي مي كند كور است و اين، كوري دل و چشم سِرّ است، نه نابينايي چشم سَرْ: (لا تعمي الأبصار ولكن تعمي القلوب التي في الصّدور) [سوره‌ي حج، آيه‌ي 46.]و آنان كه كوري را بر هدايت ترجيح دادند به «عذاب ذلّت» گرفتار مي شوند: (فأخذتهم صاعقة العذاب الهون بما كانوا يكسبون) [سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 17.]و «عذاب ذلّت» عذابي معنوي است كه قلب و روح را مي گدازد و بدتر از عذاب جسماني است كه با بدن سروكار دارد: (كلّما نضجت جلودهم بدّلنا هم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 56.].پس هدايت، نور باطن و ضلالت كوري باطن است و (اهدنا الصّراط المستقيم) درخواست بينش از خداي سبحان است. 📃انسان در برابر اموري كه حقيقت آنها برايش به خوبي مكشوف و آشكار است، مانند خودسوزي و خوردن سمّ، مصون نسبي است و اولياي الهي كه همه‌ي گناهان را اين گونه بي پرده مي بينند، معصوم مطلقند. با چنين بينشي انسان هر گناهي را آتش سوزان و سمّ كشنده ديده، از آن مي پرهيزد و جايگاه اين بينشِ عميق، قلب مجرد است، نه چشم مادّي ظاهر. اگر انسان باطن گناه را كه سخت نفرت انگيز است با بصيرت درون ببيند و به شهود دريابد، از گناه آن گونه منزجر مي شود كه از لجن گنديده و بدبو متنفّر است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (114) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅ راه نور و راهيان نوراني 📐مؤمنان و صالحاني كه از نور هدايت تكويني بهره مند شدند، هم در دنيا نوراني هستند و هم در آخرت؛ قرآن كريم درباره‌ي دنيايشان مي فرمايد: (وجعلنا له نوراً يمشي به في النّاس) [سوره‌ي انعام، آيه‌ي 122.]، (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنتَ تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا) [سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]و اين نور ثمره‌ي علوم حصولي نيست؛ زيرا بسياري از منحرفان نيز از علوم حصولي بهره مندند، ولي مؤمن با اين نور هم خود به خوبي مي بيند و هم به جامعه انساني بينش مي دهد. درباره‌ي آخرت آنان نيز مي فرمايد: (نورهم يسعي بين أيديهم وبأيمانهم) [سوره‌ي تحريم، آيه‌ي 8.]؛ نور مؤمنان بهشتي هم پيشاپيش آنان مي دود و هم اطرافشان را روشن مي كند. 📝تذكّر: هدف نهايي و اصلي رسالت رسولان خارج كردن انسانها از تاريكيها و نوراني كردن آنان است: (كتاب أنزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور بإذن ربّهم إلي صراط العزيز الحميد) [سوره‌ي ابراهيم، آيه‌ي 1]، و «قيام به قسط» كه در آيه‌ي كريمه‌ي (لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط) [سوره‌ي حديد، آيه‌ي 25.]آمده است، هدفي است متوسط، نه نهايي. نوري كه رسيدن به آن، هدف نهايي رسالت است، در آغاز، نور هدايت تشريعي و سپس نور هدايت تكويني است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (115) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅معيّت خدا با سالكان صراط 📃قرآن كريم درباره‌ي مجاهدان راه خدا، هم اين حقيقت را بيان مي كند كه خداوند نيازي به مجاهدت آنان ندارد و اين انسان است كه از جهاد خود بهره مي برد: (ومن جاهد فإنما يجاهد لنفسه إن الله لغنّي عن العالمين) [سوره‌ي عنكبوت، آيه‌ي 6.]و هم به آنان وعده‌ي هدايت تكويني و «همراهي ويژه»اي مي دهد: (والذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا وإن الله لمع المحسنين)[ سوره‌ي عنكبوت، آيه‌ي 69.]. خداي سبحان كه صاحب راه است «سبلنا» لحظه به لحظه از راهيان دستگيري مي كند؛ زيرا همواره با آنان است. 📃خداي سبحان دو گونه معيت دارد: يكي معيّت قيوميّه‌ي مطلق كه همه كس و همه چيز را زير پوشش دارد: (وهو معكم أينما كنتم) [سوره‌ي حديد، آيه‌ي 4.]و محصول آن نيز هدايتي عمومي و فراگير است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شي ء خلقه ثمّ هدي)[ سوره‌ي طه، آيه‌ي 50.]. وديگري معيّت خاص كه هدايت خاصي را به همراه دارد و هدايت خاص تكويني مورد بحث همان هدايت ويژه اي است كه محصول معيت خاص است: (إنّ الله مع الذين اتّقوا والذين هم محسنون)[ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 128.]. معيت مطلق اختصاص به مؤمنان ندارد، بلكه براي تبهكاران نيز به صورت (إنّ ربّك لبالمرصاد) [سوره‌ي فجر، آيه‌ي 14.]ظهور مي كند. 📃درخواست هدايت در آيه‌ي (اهدنا الصّراط المستقيم) مسئلت معيت و همراهي ويژه اي است كه خداي سبحان با محسنان و صالحان دارد و محصول آن همين هدايت خاص تكويني است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره غاشیه 📁 سوره غاشیه هشتاد و هشتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نام‌های قیامت است. این سوره با توصیفی از بهشت و دوزخ، از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن می‌گوید و انسان‌ها را به تفکر در شگفتی‌های آفرینش فرا می‌خواند. در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده اگر کسی سوره غاشیه را قرائت کند، خداوند در حسابرسی روز قیامت بر او آسان می‌گیرد. 📁 این سوره را غاشیه می‌نامند، زیرا در آغازِ آن از غاشیه سخن گفته است. غاشیه به معنای پوشاندن و یکی از نام‌های قیامت است. انتخاب این نام برای قیامت به سبب آن است که حوادث وحشتناکش ناگهان همه را زیر پوشش خود قرار می‌دهد. 📁 سوره غاشیه جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول شصت و هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و هشتمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:محتوای نموداری کلی تفسیر سوره غاشیه 📁 سوره غاشیه با توصیفی از بهشت و نعمت‌های آن و دوزخ و عذاب‌های آن شروع می‌شود. 🔹 سپس دربارۀ توحید و یگانگی خداوند سخن می‌گوید. 🔹 خداوند در این آیات به انسان‌ها می‌گوید به شگفتی‌های آفرینش توجه کنند؛ مانند شگفتی آفرینش شتر، آسمان، کوه‌ها و زمین. اسرار و شگفتی‌های این مخلوقات، انسان را به سوی آفریدگارشان راهنمایی می‌کند.🔹 سپس از نبوّت پیامبر اسلام سخن می‌گوید و به گوشه‌ای از وظایف پیامبر(ص) اشاره می‌کند 🔹 و در پایان نیز کافران را با عذاب‌های خداوند تهدید می‌کند.🔹 در این سوره همچنین از احوال و عاقبت کار منکران و نیز از خشنودی، شادابی و رستگاری مؤمنان سخن گفته شده است. 📁 در برخی از روایات، درباره تفسیر و تأویل واژه «غاشیه» آمده است منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» این است که (در آخر الزمان و پس از قیام امام زمان) قائم آنان (دشمنان) را با شمشیر فرا می‌گیرد. در روایتی دیگر از امام صادق(ع)، منظور از «هل أتیک حدیث الغاشیة» منافقینی معرفی شده‌اند که دور امام (زمان) را می‌گیرند و نه همراهی‌شان به امام سودی می‌بخشد و نه عدم همراهی، آنان را بی‌نیاز می‌کند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت3:نکته های کلی در باره سوره غاشیه 📁 در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام(ص) آمده کسی که سوره غاشیه را قرائت کند خداوند در حسابرسی روز قیامت به او آسان می‌گیرد. 📁 از امام صادق(ع) نیز نقل شده هر کس در نمازهای واجب یا مستحب سوره غاشیه را بخواند و به این کار مداومت نماید خداوند به رحمت خود در دنیا و آخرت او را می‌پوشاند و در قیامت از عذاب دردناک آتش ایمن می‌دارد. 📁 در برخی روایات این خواص برای قرائت سوره غاشیه نقل شده است: موجب تسکین درد (اگر بر دندانی که درد می‌کند قرائت شود) و دفع ضررهای احتمالی غذا و سلامتی نوزاد در هنگام تولد. 📁 قرائت سوره غاشیه در رکعت دوم نماز صبح روزهای دوشنبه و پنج شنبه و نیز نماز عید فطر و عید قربان مستحب مؤکد است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 و در ترازوی قرآن کریم ▪ ما مي‌خواهيم بفهميم انسانيم يا نه، زنده‌ايم يا نه، خوابيم يا نه، ديوانه‌ايم يا عاقل، ائمه(عليهم السلام) فرمودند خودتان را بر قرآن عرضه كنيد. اين ترازوي معرفتي است از يك سو، ترازوي عملي هم هست از سوي ديگر ... ▪ تشخيص اينكه چه كسي انسان است چه كسي انسان نيست، چه كسي زنده است به حيات انساني، چه كسي زنده نيست، چه كسي سالم است چه كسي سالم نيست، چه كسي خواب است چه كسي خواب نيست، چه كسي مريض است چه كسي مريض نيست، چه كسي عاقل است چه كسي ديوانه است، اين كار آساني نيست. 🔸شما مي‌بينيد بسياري از مردم خيال مي‌كنند اين رباگيري، اقتصادي است... رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «الناس نيامٌ اذا ماتوا انتبهوا»، بسياري از مردم خواب‌اند؛ خُب فرق بين خواب و بيداري چيست؟ ... 🔸خوابيده چه كسي است؟ كيست؟ ما هم خواب را تجربه كرديم هم بيداري را، در عالَم خواب رؤياهايي داريم، باغ و راغي به ما مي‌دهند، اوضاعي داريم، وقتي بيدار شديم مي‌بينيم دست ما خالي است. ▪ خواب اين است كه انسان در مثال متّصل خودش، در حوزه خودش چيزهايي را مي‌يابد وقتي بيدار شد مي‌بيند خبري از آنها نيست، اين معني خواب است ... 🔸اما آن خواب كه فرمود «الناس نيام فإذا ماتوا انتبهوا»، انسان خيال مي‌كند كه عناويني دارد، القابي دارد، مالي دارد، فرزندي دارد، اينها دارايي اوست؛ عندالإحتضار مي‌فهمد دستش خالي است، هيچ كدام با او نيستند!، پس معلوم مي‌شود اين مدت خواب مي‌ديد. 🔸خيال مي‌كرد اين عناوين و القاب و مال براي اوست؛ چيزي كه براي آدم است به همراه آدم مي‌آيد، اگر آدم را رها مي‌كند معلوم مي‌شود براي آدم نيست. 🔸پس ما بعضي از شب‌ها كه در عالَم رؤيا اموري را مي‌بينيم صبح كه بلند شديم مي‌بينيم دست ما خالي است معناي خواب و بيداري براي ما روشن مي‌شود ... اكثري مردم خيال مي‌كنند القابي دارند، عناويني دارند، اموالي دارند، اولادي دارند (يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ) ▪ اينها را خيال مي‌كند كه با اوست؛ اينكه مال من، فرزند من، القاب من، مقام من، عندالإاحتضار مي‌بيند دستش خالي است، هيچ كدام از اينها او را همراهي نمي‌كنند، معلوم مي‌شود تا حال خواب مي‌ديد، اينها براي او نبودند. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات5 الی 8 🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
39 📌واکاوی دعای 23 17 📁 دعای 23 : دعا برای تندرستی ( وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا سَأَلَ اللهَ الْعَافِیَةَ وَ شُکْرَهَا ) 📐 و از دعاهاى آن حضرت (ع) است چون از خداى تعالى تندرستى و بهبودى مى‏خواست و توفیق شکرگذارى بر عافیت مى‏طلبید اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ جَلِّلْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَکْرِمْنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَیَّ بِعَافِیَتِکَ ، وَ هَبْ لِی عَافِیَتَکَ وَ أَفْرِشْنِی عَافِیَتَکَ ، وَ أَصْلِحْ لِی عَافِیَتَکَ ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ عَافِیَتَکَ فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ . [1] خدایا درود بر محمد و آل او فرست و جامه عافیت در من پوشان که سراپاى مرا فراگیرد و مرا در حصار عافیت جاى ده و به عافیت گرامى دار و بى‏نیاز کن و بر من صدقه ده و مرا عافیت بخش، بستر عافیت براى من بگستر و آن را شایسته من گردان و میان من و عافیت در دنیا و آخرت جدائى میفکن‏ 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
39 📌واکاوی دعای 23 17 ✔️نظام و ساختار جامع سلامت(در نظام تکوین و تشریع) وَ أَفْرِشْنِى عَافِيَتَكَ، وَ أَصْلِحْ لِى عَافِيَتَكَ، وَ لا تُفَرِّقْ بَيْنِى وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِى الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ. خدایا! بگستران برای من عافیت خود را؛عافیتت چون فرشی زیر پایم پهن کن ،بگستران .و مرا شایسته عافیت خود قرار بده.مرا صلاحیتی عنایت فرما تا شایسته دریافت عافیت و آن ساختار و نظام جامع سلامت مادی و معنوی ؛دنیوی و اخروی باشم. و و میان من و درخت انبوه و تنومند و سایه گستر و پر ثمر عافیت در حیات کوتاه دنیا و حیات ماندگار پس از این دنیا جدایی مینداز. 📝نکته ها: ⏪1-اگر به جای «افرشنی»، «اَوسع لی» می گفت، باز به معنی «برای من بگستران» بود .انتخاب واژه فرش(اَفرشنی) نشان می دهد که منظور از گسترش و گستراندن عافیت در محیط زندگی است. ساختار جامعی از عافیت را می فرماید که شامل محیط فردی؛خانوادگی؛اجتماعی؛ محیط زیست طبیعی می شود. هم امور معنوی و هم امور مادی ؛هم عافیت روانی؛آبرویی حیثیتی(عافیت اعتماد و حفظ و گسترش سرمایه های اجتماعی)عافیت علمی ؛ هم عافیت دینی و هم عافیت بدنی به نحو عام بسط و گسترش عافیت در همه عرصه های زندگی را می رساند. ⏪2-دوقاعده وجود دارد که توجه به آن در فهم دقیق تر مطلب به ما کمک می کند الف- همه چیز غیر از خدا نسبی است .مطلق فقط خداست و صفات خداوند است ب- همه چیز غیر از خداوند آمیزه و آمیخته ای است از جنبه مثبت و منفی مقوله عافیت نیز از این دو قاعده مستثنی نیست هم نسبی است وهم دارای درجات است و در فاز آمیختگی مراتبی دارد. امام به ما می آموزند که هرچه از خدا می خواهید حد کامل و بی عیب و نقص آن را بخواهید. 📃تفاوت انسان های روزمره نگر و آرمان گرا انسان کوچک خواه نباشید که دچار عادت روزمرگی هستند .انسان های کوچک خواه و کم همت انسان های روز و لحظه خودشان هستند .این آدم ها نیازمندی خویش را از نیازمند می خواهد و انسان کمال طلب رشد یافته نیازمندی خود را از بی نیاز و غنی مطلق می طلبد. از خدایی که غنی حمید است انتم الفقراء الی الله والله هوالغنی الحمید از خدایی که والله واسع علیم است(تکرار در هفت جای قرآن) از خدایی که واسع حکیم است و کان الله واسعا حکیما از خدایی که درخواست کوچک و بزرگ برایش فرقی ندارد ⏪3-درخواست عافیت مطلق برای بشر ممکن نیست زیرا عافیتی که مرگ بشر را چاره کند وجود ندارد.اما عافیت کامل ؛خالص؛اصلاح شده امکان دارد.پس بگو و افرشنی عافیتک... عافیتی که گستره آن همه شئون و امور زندگی ام باشد 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
💠 سخنگوی قرآن 🔸 سخنگویان الهی مستمرّند. منظور از رُسل تنها كسی نیست كه بالاصاله رسالت خاص داشته باشد، آنها كه فاصله‌ های خاصّی را بین انبیا پر می ‌كردند، برخی از آنها امام معصوم بودند و رسالت اصطلاحی را نداشتند؛ بین هر پیغمبر و پیغمبر دیگر بسیاری از سخنگویان الهی جزء ائمه آن عصر بودند. بعد از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی أهل بیته آلاف التحیة و الثناء) چون حضرت ختمی نبوّت است، رسولی بعد از او نیست، نبی‌ دیگری بعد از او نیست، كتاب او باید كتاب «جامع ‌الكَلِم» باشد که تا روز قیامت این كتاب حرفی برای گفتن داشته باشد و كسانی هم باشند تا روز قیامت سخنگوی این كتاب آسمانی باشند. 🔸 قرآن از آن جهت كه «جامع ‌الكلم» است حرف آن تمام‌ شدنی نیست، بعد از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اهل بیت عصمت و طهارت این سِمت را دارند كه سخنگویان قرآن كریم باشند؛ شاهد صِدق این مطلب در بیان نورانی امیر المؤمنین هست که فرمود قرآن كلام خداست، سخن می ‌گوید «فَاسْتَنْطِقُوهُ‏»، او را به حرف در بیاورید، «وَ لَنْ ینْطِقَ» با شما حرف نمی‌ زند، «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ»؛[1] من سخنگوی خدا هستم، از طرف خدا قرآن را به حرف در می ‌آورم و معارف قرآن را استنباط می ‌كنم و به شما می ‌گویم، قرآن قول خداست و من سخنگوی خدا. 🔸 در تأیید این مطلب علوی سخن نورانی امام سجاد (صلوات الله و سلامه علیه) است كه در صحیفه سجادیه آنجا عرض كرد: خدایا! قرآن را نازل كردی، اگر این قرآن را بر كوه نازل می ‌كردی تحمل معارف قرآن برای كوه میسور نبود، ما می‌ خواهیم كاری كنیم و كاری انجام بدهیم كه از كوه ساخته نیست،[2] شما فرمودی: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛[3] كوه نمی ‌تواند بار معارف وحیانی قرآن را حمل كند، ما آماده‌ ایم برای حمل این معارف و كاری می ‌كنیم كه از كوه ساخته نیست؛ بعد این مطلب را در سه فصل خلاصه كرد و فرمود فصل اول حقایق قرآن بود كه به صورت وحی بر قلب مطهّر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نازل كردی، فصل دوم، معانی قرآن و احكام و حِكَم قرآن بود كه تفسیر آن را به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آموختی و او را مبین قرآن قرار دادی و چنین فرمودی: ﴿لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾،[4] بعد از اینكه مقصود خودت را در قرآن به پیغمبر فهماندی، آن پیغمبر از راه علم الهی مبین قرآن شد؛ در فصل سوم، حقایق قرآن، معارف قرآن، علوم وحیانی قرآن را به بركت آن حضرت و از مسیر وحی و نبوّت آن حضرت به ما الهام كردی، ما شدیم «مُلهَم»، این فصل را در بخش الهام فرا گرفتیم و كم كم سخنگوی قرآن شدیم. [1]. نهج البلاغه، خطبه158. [2]. الصحیفة السجادیه، دعای42؛ «... وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِی ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِی عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتِمَالِهِ». [3]. سوره حشر، آیه21. [4]. سوره نحل، آیه44. 📚 فرازی از پیام غدیر تاریخ: 1392/07/27 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۳) _ حریم دین مان را محافظت کنیم این داستان از جناب نقل شده است که عالم از بس است، اگر به حرف در بیاید می شود؛ از بس زیباست، از بس منظم است! اگر عالم اینقدر منظم است، اینقدر نغمه های دلپذیر دارد و ما می توانیم از همه اینها استفاده کنیم، مبادا خدای ناکرده مشکلی که پیش می آید، از دینمان کم بکنیم به نفع دنیا! مائیم و ابدیت ما. ممکن است از زید گله داشته باشیم، از عمرو گله داشته باشیم، هم می کنیم، بگوئیم و مانند آن؛ امّا هرگز به حرم امن ما راه ندهیم. فرمود: این دین شما چیزی نیست که از آن بکاهید، بخواهید مشکل دنیایتان را حل کنید! مبادا کسی از دین بکاهد برای اصلاح دنیای خودش. ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ @rahighemakhtoom
نکات جزء ۱۳ سوره یوسف ۱-خطر بزرگ نفس اماره را فقط با رحمت الهی برطرف کن( ۵۳ ) ۲-در به کارگیری نیرو بعد از شناخت، به او قدرت و مسئولیت بده (۵۴) ۳-توانمندی ها و توانایی های خود را به جامعه عرضه کن( ۵۵) ۴- از جایی که ضربه خوردی مواظب باش دوباره ضربه نخوری ( ۶۴) ۵- اگر به تو توهین کردند، در درون خود پنهان کن و آشکار نکن ( ۷۷ ) ۶-به خدا پناه ببر از اینکه کسی دیگری را جای دیگری مجازات کنی( ۷۹) ۷-در بن بست های زندگی وقتی که همه درها بسته است، به خدا امیدوار باش (۸۷ ) ۸-اگر کسی به تو بدی کرد او را سرزنش نکن( ۹۲) ۹-اگر کسی به تو برتری دارد برتری اش را بپذیر (۹۱ ) ۱۰- اگر در زندگی مشکل معنوی داری به پدر و مادرت پناه ببر تا برایت دعا کنند( ۹۷) ۱۱-از خدا عاقبت بخیر بخواه، آخرین درخواست یوسف از خدا عاقبت به خیری و بندگی صالح خدا بود( ۱۰۱) ۱۲- اگر می‌خواهی به راه خدا دعوت کنی با شناخت و بصیرت دعوت کن( ۱۰۸ ) ۱۳-از زندگی یوسف عبرت بگیر : --برادران، یوسف را در چاه انداختند، خدا او را به جاه رساند -- یوسف از زلیخا فرار کرد خداوند زلیخا را برده او کرد -- برادران او را در چاه انداختند، خداوند او را در خانه عزیز مصر جایگاه داد --از زنان مصری فرار کرده به زندان رفت ،خداوند او را در یک شب به تخت وزارت نشاند سوره رعد ۱۴-خدا سرنوشت ما را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود ما تغییر دهیم (۱۱ ) ۱۵-هنگام نزول رحمت( مثل شب قدر و حرم و ،،) به اندازه ظرفیت خود بهره می‌بریم، مانند باران که هنگام باریدن هر گودالی به اندازه گنجایش خودش آب می گیرد ،پس ظرفیتت را بالا ببر(۱۷) ۱۶-اگر دعوت خدا را قبول کنی به نیکی می رسی (۱۸ ) ۱۷-میخواهی خردمند را بشناسی؟ -وفای به عهد، عدم پیمان‌شکنی، صله رحم ،ترس از خدا، ترس از بدی حساب، صبر ، نماز، انفاق ،(۲۰-۲۱) ۱۸- در طلب رضایت پروردگار شکیبا باش( ۲۲) ۱۹-همیشه بانیکی کردن، بدی را دور کن (۲۲ ) ۲۰-زیاد شدن و کم شدن روزی دست خداست پس به زندگی دنیا شاد نشو، زندگی دنیا متاعی بیش نیست(۲۶ ) ۲۱-به یاد خدا باش ، تنها با یاد خدا دلت آرام می گیرد( ۲۸) سوره ابراهیم ۲۲- شکر کن خداوند به تو و نعمتت ظرفیت می‌دهد، ناسپاسی موجب عذاب شدید خداست (۷) ۲۳-هر چه بخواهی خدا به تو می دهد به شرطی که نعمت باشد (۳۴) ۲۴- سعی کن با خانواده اقامه کننده نماز باشی (۳۵) ۲۵- بگو:خدایا من و فرزندانم را برپا کننده نماز قرار بده و دعای مرا بپذیر( ۴۰) @feiz114
🔰برداشت از آیات ۲۲ ـ ۲۱ سوره ابراهیم 👈وعده های شیطان سالک الی اللّه نباید به غیر خدا متکی باشد. زیرا اگر این تکیه گاه ظاهراً در دنیا مفید باشد در آخرت از آن نمی تواند استفاده کند. حتّی شیطان در روز قیامت می گوید: خدای تعالی همه وعده هایش حق و راست بود ولی من همه را تخلف می کردم و شما گوش به حرف من دادید ولی تحت فرمان خدای تعالی نبودید. پس خودتان را سرزنش کنید. من هم نمی توانم امروز برای شما کاری بکنم و بدانید برای ظالمین عذاب دردناکی خواهد بود. @rahighemakhtoom
📌 لقای حق 📃 در عظمت روزه گرفتن این حدیث شریف که نشانهٴ باطن و سرّ روزه گرفتن است مطرح شد که رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثنا) این چنین فرمود که خدای سبحان می فرماید «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا اُجْزَی بِه»؛[1] روزه مال من است، یعنی روزه گذشته از حکم ظاهری که دارد باطنی دارد و آن«لقای حق» است. 📝 در آن خطبهٴ معروف که رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثنا) از ماه مبارک رمضان به «شهر الله» نام یاد کرد، فرمود «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ»؛[2] ماه خدا به شما رو کرد، چون در این ماه «صوم الله» مطرح است که خدا فرمود «الصَّوْمُ‏ لِی» چون روزه مال خداست و این ماه، ماه روزه است؛ لذا ماه مبارک رمضان را «شهر الله » می نامند، چه اینکه ماه رجب شهر ولایت است، ماه شعبان شهر رسالت و نبوت است، ماه مبارک رمضان «شهرالله» است؛ لذا در آن دعاهای ماه رجب به ما گفتند از خدا بخواهید که زمینهٴ توفیق ماه مبارک رمضان از هم اکنون برای شما فراهم بشود. این طور نیست که هر کسی به عظمت ماه مبارک رمضان بتواند راه بیابد قبل از اینکه مقدماتی را طی کرده باشد، چون روزه مال خداست ماه مبارک رمضان شده «شهر الله»، اگر انسان در این «شهرالله» به «لقاء الله» نرسد به باطن روزه نرسید، روزه ای گرفته در سطح طبیعت و پاداشی هم که به او می دهند در همان سطح است. [1] . من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۵. [2] . الامالی(شیخ صدوق)، ص 93؛ عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 295. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 7 تاریخ: 1363 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
33 🔅🔅🔅 📐 نکته آخر اينکه ما در همه يا اغلب علوم، مسائلي داريم که به طور قطع و يقين ثابت مي شود و هيچ نقطه ابهامي در آن نمي ماند و قريب به بداهت است. در هر علمي هم چنين مسائلي ممکن است وجود داشته باشد. مثلاً در رياضيات جمع و تفريق تقريباً اينطوري است. دو به علاوه دو مي شود چهار؛ اين خيلي روشن است. ولي غالباً، در اکثر علومي که امروز در دست بشر هست، مسائل ظني است، و راه حل هايي که بيان مي شود قطعي نيست؛ علما در آنها اختلاف نظر دارند. صاحب نظران در يک زمان و زمانهاي مختلف تفاسير مختلفي از آن مي کنند و نظريات مختلفي ارائه مي دهند. هيچ کس هم انتظار ندارد که حرف آخر بيان شود و ديگر ردخور نداشته باشد. کار بشري همين است. 📁 بهترين نمونه اي که ما با آن آشنا هستيم علم فقه است که علم است، اما ما چه انتظاري از آن داريم؟ کار به آنجا رسيده که کساني در تعريف علم فقه گفته‌اند: الظن بالاحکام الشرعية الفرعيه المستنبط من الادله المعتبره. اصلاً ملاک را ظن به احکام گفته‌اند[26]، كه شايد مقداري خالي از شذوذ نباشد، ولي بالاخره در فقه احکام ظني فراوان داريم، اگرچه نمي توان مشخص كرد كه چند درصد احکام فقهي ما يقيني و چند درصد ظني است. شاهد آن هم اين همه اختلاف فتاواست. حالا اگر کسي فتوايي داد بايد مؤاخذه اش کنند که چطور فتواي تو مخالف با فتواي ديگري است؟ اقتضاي علم ما و کار بشري همين است. 📁 وقتي آقاي طباطبايي مي فرمايند روش تفسير قرآن اين است که ما آيات را با استفاده از خود آيات قرآن تفسير کنيم به اين معني نيست که من اين کار را مي کنم و حرف آخر را مي زنم و اين است و جز اين نيست! نه، يک کار علمي است؛ مثل اينکه فقها مي گويند ما بايد فقه را از کلمات اهل بيت استفاده کنيم، اما در استفاده اش اختلاف دارند. يکي مي گويد اينطور استفاده مي شود و يکي مي گويد آنطور. گاهي اختلاف نظرها 180 درجه فاصله دارد، و يکي مي گويد نمازجمعه واجب است و ديگري مي گويد حرام است، هر دو هم فقه است. نبايد انتظار داشت که وقتي روش معتبري براي تفسير ارائه شده به معناي اين باشد که همه مشکلات با اين روش حل مي شود و هيچ ابهامي نمي ماند و هيچ اختلافي هم بين صاحب نظران باقي نمي ماند و هيچ وقت هم اين مفسر اشتباه نمي کند! نه، مفسر هم مثل فقيهي است که فقاهت مي کند و يک جا هم اشتباه مي کند. ⏮...ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📁 هر انسان هشیار در همۀ دوران زندگانى، با فتنۀ جدیدى روبه‌رو است. 👈 امروز یک خواستۀ شهوانى سر راه تو را می‌گیرد و غریزۀ حیوانى، تو را به هیجان درمی‌آورد که اگر آن غریزه را اشباع کنى، راهى مخالف اصول و قوانین عالى حیات پیش گرفته‌اى و اگر صرف‌نظر کنى، راه حق را پیموده‌ای، یک پلۀ بلندى از حیات تکاملى را زیر پا گذاشته و بالاتر رفته‌اى. 👈 فردا لذت مقام‌پرستى است که به سراغت آمده است. پس‌فردا اشتباه ناچیزى از فرد یا افرادى که به نحوى در منطقۀ فعالیت شما، کار می‌کنند، یا دور از منطقۀ زندگى اختصاصى شما قرار گرفته‌اند، موجب هیجان شما گشته، سر دوراهى قرار می‌گیرید. 👈 آیا آن فرد یا گروه را به جهت آن اشتباه ناچیز، از روى لجاجت و خودخواهى نابود خواهید کرد، یا به مقدار همان اشتباه، آنان را مجازات خواهید کرد، یا در صورتی که عفو و اغماض، فساد دیگرى را به وجود نیاورد، آنان را خواهید بخشید؟! 👈 روز دیگرى امتیازى نصیب شما خواهد گشت، آیا این امتیاز را به شکل سلاح برّان درآورده، با نیروى خودخواهى بر سر انسان‌هاى دیگر فرود خواهید آورد، یا با هشیارى دربارۀ اینکه در به وجود آمدن امتیاز مفروض، عوامل اجتماعى گذشته و معاصر دخالت داشته است، خود را امانت‌دار تلقى کرده، اجتماع را بهره‌مند خواهید ساخت؟! ✅ به طور کلى، این اصل را در یک جمله بگوییم: «تا رویدادهاى زندگى قابل تقسیم بر حق و باطل باشد و تا دو عامل متضاد «خودِ طبیعى» و «خودِ انسانى» قدرتى براى فعالیت در درون آدمی داشته باشند، براى حیات آدمى راهى جز مسیر فتنه‌ها وجود ندارد. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۳، ص ۷۱ و ۷۲، (۲۷ جلدی) @rahighemakhtoom