eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 حبْلُ اَلْمَتِین 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢حبْلُ اَلْمَتِین ▫️ روزی که معصوم به دنیا می ‌آید، به منزله نزول قرآن کریم است. اگر انسان کامل معصوم، طبق حدیث معروف «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»[1] معادل قرآن کریم است، اگر قرآن کریم از عالمی به این عالم ظهور می ‌کند؛ وقتی انسان کامل معصوم هم به این دنیا ظهور می ‌کند به منزله نزول قرآن کریم است و قرآن کریم تنزّل ‌یافته است، همان طوری که طناب را از بالا آویخته می ‌کنند نه انداخته، قرآن آویخته است نه انداخته! باران نزولش به این است که به زمین انداخته شود، قرآن نزولش به این است که به زمین آویخته شود نه انداخته! دیگران به دنیا می ‌آیند، به زمین انداخته می‌ شوند، امام به دنیا می ‌آید، به زمین آویخته می ‌شود. اینها «حبل الله متین» هستند. ▫️ اینکه در قرآن کریم آمده، شما به حبل خدا تمسک کنید؛ یعنی چه؟ آن طنابی که به جای بلندی بسته است که انسان اگر آن را بگیرد، از سقوط نجات پیدا می‌ کند، اولاً؛ و اگر توفیقی داشته باشد که این را بگیرد: «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ»[2] بالا برود، صعود می‌ کند، ثانیاً؛ آن طناب آویخته است، وگرنه طناب انداخته، چه مشکلی را حل می ‌کند؟ امام به دنیا می ‌آید، خیلی ‌ها هم به دنیا می‌ آیند؛ اما امام حبل آویخته است، حبل متین است. در زیارت اینها، در زیارت ناحیه، در زیارت جامعه، در خیلی از موارد، از اینها به عنوان «حبل متین» یاد شده است، «حبل الله» یاد شده است. «حبل الله» آن حبلی است که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»،[3] فرمود یک طرف این طناب به دست من است. [1]. دعائم الاسلام, ج1, ص28. [2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج2، ص606. [3]. غرر الاخبار، ص62. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/01/22 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (3) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 نامها و اوصاف سوره ⏪ 2 و 3 - ذروه و سنام قرآن: (16) ذروه و سنام به معناى نقطه برجسته، ممتاز و نمايان يك شى ء است. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) از اين سوره با اين دو نام ياد كرده اند: البقره سنام القرآن و ذروته. (17) ⏪ 4- فسطاط قرآن: (18) وصف سوره بقره با عنوان خيمه قرآن بر اثر اشتمال آن بر اصول اعتقادى و فروع عملى فراوان است. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) اين سوره با اين وصف ستوده است: السوره التى يذكر فيها البقره، فسطاط القرآن. (19) ⏪ 5- سيد قرآن: (20) چون توحيد داراى بلندترين جايگاه در معارف الهى است، اين سوره بر اثر اشتمال بر آيات برجسته توحيدى، مانند آيه الكرسى، بدين صفت موصوف شده است. از سوى ديگر چون سيد هر مجتمعى مئونه و هزينه آنان را تحمل مى كند و معونه و كمك به آنان را به همراه (21) دارد و از جهت ديگر، سيد هر گروهى خادم آنهاست (22) و اين سوره طولانى هزينه نيل به معانى بسيارى از سوره ها را تحمل كرده، در ادراك ره آورد آنها خدمت به سزايى دارد، مى تواند سيد آنها باشد. ⏪ 6- زهراء: در برخى روايات سوره بقره و آل عمران با نام الزهروان، يعنى دو سوره درخشان و تابناك ياد شده است. (23) 📈 تعداد آيات سوره بقره كه از سور طوال قرآن و طولانى ترين آنهاست، بر اساس ‍ عدد اهل كوفه 286 آيه دارد. (24) ويژگى عدد اهل كوفه آن است كه از اميرالمومنين على (ع) گرفته شه و از اين رو معتبرترين اعداد است و مصحفهاى رايج نيز بر اساس آن تنظيم شده است. اقوال ديگر، درباره شمار آيات اين سوره، 284، 285، 287 آيه است. (25) 📝پی نوشت: 16- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 17- در المنثور، ج 1، ص 51 18- ر.ك تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37؛ جامع البيان ، ج 1، ص 148 19- در المنثور، ج 1، ص 51 20- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37 21- غرر الحكم ، ج 2، ص 108 22- كنزالعمال ، ج 6، ص 710، ح 17517 23- جوامع الجامع ، ج 1، ص 169؛ محاسن التاويل ، ج 1، ص 236 24- مجمع البيان ، ج 1، فن اول از مقدمه مولف و ص 111 25- مجمع البيان ، ج ، ص 111؛ تفسير ابوالفتوح ، ج 1، ص 36 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (4) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 غرر آيات آيات برجسته و ممتاز سوره بقره، آيه الكرسى و سه آيه پايانى اين سوره و همچنين آيات ناظر به مقام منيع خلافت الهى و تعليم اسماء و حقايق اشيا به انسان كامل است. تنها سوره اى كه از خلافت انسان كامل تعليم اسماء در آن بحث شده همين سوره است. ▫ اوصاف ويژه آيه الكرسى در روايات معصومين (عليهم السلام) نشانه جايگاه ممتاز آن در سوره بقره است و برجستگى آيه الكرسى بر اثر محتواى توحيدى ويژه آن است. برخى از اوصاف مزبور بدين قرار است: ⏪ 1- ذروه قرآن: امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هر چيزى را قله اى است و قله قرآن آيه الكرسى است: ان لكل شى ء ذروه و ذروه القرآن آيه الكرسى. (26) ⏪ 2- سيد سوره بقره: پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به اميرالمومنين (عليه السلام) فرمودند:...سيد سخنها قرآن و سيد قرآن سوره بقره و سيد سوره بقره، آيه الكرسى است. (27) ⏪ 3- گنج عرشى: رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: آيه الكرسى از گنجى در زير عرش به من عطا شده است: اعطيت آيه الكرسى من كنز تحت العرش. (28) ⏪ 4- برترين آيه سوره بقره: پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) در پاسخ پرسش ‍ از برترين آيات سوره بقره فرمودند: آيه الكرسى: سئل النبى (صلى الله عليه وآله)...اى آى البقره افضل ؟ قال (صلى الله عليه وآله) آيه الكرسى. (29) در وصاياى ابوذر نيز آمده است كه از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) پرسيدند: برترين آيه اى كه بر تو نازل شده چيست ؟ فرمودند: آيه الكرسى: فى وصيه ابى ذر انه سئل النبى (صلى الله عليه وآله): اى آيه انزلها الله عليك اعظم ؟ قال: آيه الكرسى (30) 📝پی نوشت: 26- بحار، ج 89، ص 267 27- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37 28- بحار، ج 89، ص 264 29- نور الثقلين ، ج 1، ص 26 30- بحار، ج 89، ص 262 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت10:نکته های تفسیری آیات 1و2 سوره بروج ✅ وَ السَّمَاءِ ذَاتِ‌ الْبُرُوجِ‌ «ذَاتِ الْبُرُوجِ»: دارای برجها و باروها. کمتر تفسیری است که بروج را به برجهای دوازده‌گانه خورشید و بیست و هفتگانه ماه اختصاص نداده باشد. ولی باید مراد همه کواکب و ستارگانی باشد که میلیاردها از آنها تشکیل کهکشانی، و به اصطلاح شهری جداگانه با نظم و نظامی شگفت تشکیل می‌دهند، و کهکشانهای بیشمار جهان هستی، بر طبق نقشه و حساب پدیدار گشته و با هم رابطه تنگاتنگ داشته و دارای وحدت ساختمان و ساختارند و نمایاننده کمال تدبیر و عظمت و قدرت الهی می‌باشند، و در اصل کشور کائنات را تشکیل می‌دهند و برابر آیه‌های قرآن موجودات زنده در گوشه‌هائی از این کشور پهناور گیتی موجود و ساکنان مخصوص به خود دارد . ✅ ۱ - آسمان، داراى برج و باروهاى مستحکم است. (و السماء ذات البروج) 🔹 «برج» به چیزى گفته مى شود که ظاهر و مرتفع باشد. به کاخ ها، دژها و برج هاى دیدبانى نیز به جهت ظهور و ارتفاع آن، «برج» گفته مى شود (لسان العرب). در آیه شریفه، مراد از آن، ستارگان یا جایگاه آنها است که چون آشکاراند و یا وسیله حفاظت آسمان مى باشند، به آنها برج گفته مى شود. برخى «بروج» را بر منزل گاه هاى خورشید - که دوازده برج است - تطبیق داده اند. ✅ ۲ - سوگند خداوند، به آسمان و برج هاى آن (و السماء ذات البروج) قسم به آسمان، با وصف خاص آن، قسم به موصوف و وصف، هر دو است. ✅۳ - سوگند خداوند، به ستارگان که مرتفع و نمایان اند. (و السماء ذات البروج) تطبیق «برج» بر ستاره، به لحاظ ارتفاع و ظهور آنها است. ✅ ۴ - آسمان، موجودى شگفت است و برج هاى آن بر شگفتى اش افزوده است. (و السماء ذات البروج) 🔅🔅🔅 ✅ وَ الْيَوْمِ‌ الْمَوْعُودِ 🔹 «الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ»: مراد روز قیامت است که وعده آن جهت حساب و کتاب و سزا و جزا داده شده است ✅ ۱ - خداوند، به مردم وقوع قیامت را وعده داده است. (و الیوم الموعود) مفسران اتفاق نظر دارند که مراد از «الیوم الموعود» قیامت است. ✅ ۲ - «الیوم الموعود»، از نام هاى قیامت (و الیوم الموعود) ✅ ۳ - سوگند خداوند، به روز قیامت (و الیوم الموعود) ✅ ۴ - روز قیامت، روزى بزرگ و شگفت (و الیوم الموعود) متعلّق قسم هاى خداوند، از عظمتى خاص برخوردار است که آن را شایسته قسم او ساخته است. ✅ ۵ - قدرت خداوند بر آفرینش آسمان و برج هاى آن، نشانه صداقت او در وعده آمدن قیامت است.* (و السماء ذات البروج . و الیوم الموعود) یاد کردن قیامت - پس از ذکر آسمان و برج هاى آن - ممکن است به این لحاظ باشد که توجّه به آسمان، باور به قیامت را تقویت مى کند. ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته های تفسیری آیه 3 سوره بروج ✅ وَ شَاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ ▫ «شَاهِدٍ»: گواهی‌دهنده. «مَشْهُودٍ»: بر آن گواهی داده شده. مراد از شاهد، همه گواهان روز قیامت است، اعم از پیغمبران و فرشتگان و اعضاء و اندامهای آدمی . و منظور از مشهود، انسانها و اعمالشان است. یا این که شاهد و مشهود، به معنی خدا و جمیع آفریدگان خدا و همه احوال و عجائبی است که در صحنه قیامت یا حضور پیدا می‌کنند و یا حاضر آورده می‌شوند. ✅ ۱ - سوگند خداوند، به ناظران و امور مشهود در قیامت (و شاهد و مشهود) 🔹 شهادة; یعنى، حاضر بودن همراه با مشاهده بصرى یا بصیرتى و گاه به حضور بدون آن نیز گفته مى شود (مفردات راغب). لفظ «شاهد و مشهود» - به قرینه سوگند بر آنها- نکره هایى اند که از آنها عموم اراده شده است تا سوگند به آن بیهوده نباشد و بعید نیست که عظمت آن دو نیز استفاده شود. در این صورت مراد عظمت شهادت مربوط به آنها است تا بر احتمالات گوناگونى که درباره مصداق آن دو گفته شده است، قابل تطبیق باشد. ✅ ۲ - ناظران صحنه قیامت و حوادث آن روز، داراى عظمتى در خور سوگند خداوند (و شاهد و مشهود) ✅ ۳ - قیامت، روز حضور گواهان اعمال و شهادت دادن آنها است. (و شاهد) 🔹 راغب پس از آن که شهادت را به معناى حضور با مشاهده آورده است، معناى گواهى را براى آن ذکر کرده و مى گوید: شهادت، گفتارى است که از روى علم سرزده باشد. (مفردات راغب) ✅ ۴ - سوگند خداوند، به گواهان اعمال انسان ها در قیامت (و شاهد) ✅ ۵ - گواهان صحنه قیامت، داراى مقامى ارجمنداند. (و شاهد) ✅ ۶ - سوگند خداوند، به مضمون گواهى شاهدان در قیامت (و مشهود) 🔹 چنانچه شهادت به معناى گواهى دادن باشد; نه مشاهده و نظارت، کلمه «مشهود» نیاز به متعلق محذوفى خواهد داشت که مى توان گفت: مراد «مشهود به» است. ✅ ۷ - سوگند خداوند به مؤمنانى که در ملأ عام شکنجه شده و در برابر چشمان دشمن، سوزانده مى شوند. (و مشهود) داستان اصحاب «اخدود» - که پس از این آیه مطرح شده است - به ویژه آیه «و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود» قرینه بر احتمالى است که درباره مصداق «مشهود» گفته شده است. در این نظر تقدیر آن «مشهود علیهم» است. ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 12:تفسیر صوتی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره بروج جلسه 1.docx
33.6K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 12:تفسیر متنی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⚘. ⚘. . ❈.این مسئله ایست که باید روی آن دقت نمود؛ مقام علم و ادراک‌ به حقائق جداست، و مرحله خضوع نفس و انقیاد او نسبت به حق جداست. بسیاری از کسانی که در چاه طبیعت و هوی گرفتارند، نه به علت جهل آنان بطریق صلاح می باشد، بلکه چه بسا دارای علم کافی هستند، و بسیار خوب زشت را از زیبا تشخیص می دهند، ولی در مقام عمل روی سیطره قوای نفسیه، و عدم انقیاد آنها نسبت بملکه عقل، و روی غلبه غرائز شهویه، خود را در کام آن کردار زشت و ناپسند در می آورند. لذا انبیاء و ائمه اطهار دعتوشان مبنی بر اصلاح نفس است، و خضوع و انقیاد در مقابل حق، خدای علی اعلی فرمود: قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها وَ قَد خابَ مَن دَسّیها ( شمس/۱۰) هیچ نفرمودند فلاح مختص کسانی است که روایت از پیغمبر بشنود، و بدبختی و خسران برای کسی که نشنود؛ بلکه فرمود رستگاری برای کسی است که نفس خود را اصلاح کند، و زیان و خسران برای کسی است که نفس خود را به تباهی آورد، و در طی طریق هلاک آزاد گذارد. . . • امام شناسی ، ج۱ ، ص ۲۳۰ • علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره . . . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۶۳ ـ ۲۶۱ 📌 الی باید بداند که بزرگترین وسیله ‏ای که به او در پیشرفت‏های معنوی کمک می‏ کند در راه است و از خصوصیات این است علاوه بر آن که از انسان در واقع چیزی کم نمی‏ شود بلکه هر مقدار بیشتری در داشته باشد تعالی بیشتر آن را اضافه می‏ کند. کسانی که می‏ کنند و منتی به طرف نداشته و او را اذیت نمی‏ کنند به مقام اولیاء که آنها خوفی ندارند و هیچ گاه محزون نمی‏ شوند خواهند رسید.و همه بدانیم که گفتن مواعظ و دادن غذای روحی به دیگران و به آنها کمک کردن بهتر از دادنی است که انسان طرف را اذیت کند و به او بگذارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
10 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 12 ⏪ 26. نردبان كمال و ترقّي: «العقل رقيٌّ إلي علّيّين»[ شرح غررالحكم، ج1، ص350.]؛ عقل و خرد، بالا برنده انسان به علّيين است. «العاقل يطلب الكمال الجاهل يطلب المال»[ همان، ص153.]؛ عاقل، طلب كمال مي‌كند و جاهل، طالب مال است. ⏪ 27. اصلاح فكر و انديشه: «العقل يحسن الرويّة»[ همان، ص133.]؛ عقل، فكر را نيكو مي‌كند. ⏪ 28. سود بخشي علم و معرفت: «من لم يعقل عن الله لم يعقد قلبه علي معرفة ثابتة يبصرها و لم يجد حقيقتها في قلبه»[ بحار، ج1، ص139.]؛ كسي كه بهره عقلي از خدا نبرد، نمي‌تواند قلبش را بر معرفت ثابتي گره‌بزند كه او را بصير كند، و حقيقت آن را در قلب خويش احساس نمي‌كند. 📜 تذكر: چنان كه قبلاً نيز اشاره شد[ر.ك: ج1، ص275.5]، براي پرورش صحيح انسان، دو عقد و گره لازم است: ◀ يكم. عقد و گره بين موضوع و محمول مسئله كه اگر ربط بين دو طرف قضيّه، مستحكم و مُتْقن نباشد، يعني مطلبي با دليل معتبر عقلي يا نقلي ثابت نشده باشد، علم راستين حاصل نمي‌شود؛ زيرا قطع علمي، فرع بر عقد متقن بين دو طرف مسئله است؛ لذا قضيّه را عَقد گويند. ◀ دوم. عقد و گره بين عصاره قضيّه و قلب است كه اين عقد دوم و گره جديد را عقيده گويند و اگر ايمان و اعتقاد، يعني عقد دوم حاصل نشود، عقل ناب ظهور نمي‌كند. ▫ بنابراين، با عقد نخست، علم حاصل مي‌شود و با عقد دوم، عقل ظهور مي‌كند كه با آن خدا عبادت مي‌شود و بهشت كسب مي‌گردد. اينكه گاهي علم وجود دارد و عدل و قسط نيست و اطاعت از دستور خدا حاصل نمي‌شود و بالاخره بهشت كسب نمي‌گردد، براي آن است كه علم هست، اما عقل نيست؛ چنان‌كه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) فرمود: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و علمه معه لا ينفعه».[ نهج البلاغه، حكمت 107.] 📐 نكته مهم آنكه محور اساسي در عقد دوم، اين است كه قلب به عصاره علم گره بخورد؛ به طوري كه دل در اختيار علم باشد، نه به عكس؛ زيرا علم، نوري است كه به خداي جهان؛ يعني به (نور السّموات و الأرض) مرتبط است؛ چون حقيقت علم، همان است كه به صورت دين در قرآن كريم تجلّي يافته است و قرآن حكيم حبل متين الهي است و اعتصام به حبل، وقتي سودمند است كه آويخته باشد، نه انداخته. حقيقت علم و دين، طناب خداست كه يك طرف آن به دست انسان و طرف ديگر آن به دست خداوند است؛ يعني اين طناب علمي آويخته است، نه انداخته. پس حقيقت علم از هر گزندي مصون است و اگر قلب انسانِ سالكِ صالحي به اين حقيقت گره بخورد، از هر گونه آسيبي محفوظ خواهد ماند. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 222 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ چهارم. چون هويّت نامتناهي خداي سبحان، نه متزمن است و نه متمكن و نه موجّه، و سير به سوي او، نه زمانمند است و نه مكاندار و نه در جهت خاص قرار دارد، و تنها وسيله سلوك به طرف وي، خرق حجاب تقيّد، بلكه تعيّن است، بايد عنايت نمود كه از اين منظر، فرقي بين موجود مادّي و مجرّد نيست، زيرا هر دو نسبت به حقيقت نامحدود الهي محجوب اند و بدون برطرف شدن حجاب، توان شهود حقّ مطلق را، هر چند نسبت به اندازه محدود خود ندارند. از اين لحاظ، حجاب به ظلماني و نوري منقسم شده است. ▫ قلمرو طبيعت، محدوده حجابِ ظلماني است. منطقه مثال و عقل، قلمرو حجابِ نوري است و رقّت حجاب و غلظت آن رهين ضعف وجود و شدّتِ آن است. هر اندازه وجود قوي تر باشد، حجاب رقيق تر است و هر اندازه وجود ضعيف تر باشد، حجاب غليظتر است. البته از منظر ديگر حكم آن معكوس است، چون سلوك به سوي خدا از بستر معرفت مي گذرد و شناخت اسماي حسناي الهي يا به نحو علم اليقين است يا عين اليقين و يا حق اليقين؛ يعني يا به طور دانستن نام خداست يا يافتن آن و يا شدن كه در اين حال خود انسان كامل، مظهر نام سامي پروردگار مي شود، لذا بايد حجاب نوري را شناخت و با كيفيّت خرق آن نيز آشنا شد تا به مقدار ميسور، اين سير روحاني انجام شود. ▫ حجاب نوري براي صاحب نظرانِ برهان عقلي، اعم از حكيم و متكلم، همانا يافتن مبادي مُتقَن استدلال و خرق آنها از رهگذر فهم دقيق و ادراك ماوراي آنها يا نتيجه است، زيرا مقدمات، حاجب مطلوب اند و تا شخص مستدِلّ از آنها عبور نكند، به مقصد، يعني به نتيجه نمي رسد و كسي كه ژرف نگر نيست، پشت ديوار نوري مبادي استدلال مي ماند و گذرنامه ندارد و كسي كه عميق انديش است، با رواديد علمي از مقدمات مي گذرد و مقصود را مي فهمد و آن را با علم حصولي ادراك مي نمايد. حجاب نوري براي صاحب بصران عرفان شهودي، مثال متصلْ و خرق آن از مجلاي طهارت روح و نزاهت نفس و شهود، مثال منفصل و خرق آن يافتن عقل منفصل است، زيرا هر متصلي اعم [از] خيال و عقل، حاجب منفصل است، چنان كه مثال منفصل حاجب عقل منفصل است و تا عارف شاهد از حجاب نوري دروني و بيروني نرهد، به فرشته عقل منفصل نمي رسد و او را مشاهده نمي كند و رهيدن از اين انوار، باصره نيرومندِ باطنْ مي طلبد. ▫حجاب نوري براي شاهدانِ عيني فرشته عقلِ ناب، انفصال وجودي شاهد و مشهود است، زيرا در مرتبه حقّ اليقين، هنوز تعدّد نسبي محفوظ است، هر چند در دو مرحله قبلي، يعني مرتبه علم اليقين و عين اليقين، جريان اتحاد عاقل و معقول به دست آمد؛ ولي اتحاد با رقيقه يك واقعيت خارجي غير از اتحاد با حقيقت آن است و با خرق اين فصل وجودي، سالك شاهد از مقام يافتن، يعني عين اليقين، به مقام شدن، يعني حق اليقين نائل مي گردد. ▫ البته تبيين اين صعود و اتحاد و عينيّت بر مبناي جسمانيّة الحدوث و روحانية البقاء بودن نفس انسان از يك سو و حركت جوهري و مراتب تشكيكي هستي از سوي ديگر و تفاوت اتحاد مفهومي يا ماهوي كه باطل است، با اتحاد وجودي كه حقّ است از سوي سوم، دشوار نيست. ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پرچمدار اسلام ▫ یک روزی بهترین زنان عالم که دومی ندارد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از مهاجر و انصار خواست که بیایید به کمک علی بن ابی طالب ـ در همین مدینه ـ کسی حرکت نکرد و نیامد. فرمود بیایید علی را یاری کنید، غدیر که یادتان نرفته، هنوز آب غدیر خشک نشده است، شما چرا غدیر را فراموش کردید؟! شما او را می ‌شناسید، تمام جنگ ‌ها به نام او فتح شد! هر جا که پرچم به دست علی بود پیروزی بود. ▫ در یکی از جبهه‌ ها دست راست حضرت آسیب دید پرچم افتاد، یک عده پرچم را جمع کردند بلند کردند حضرت رسول اکرمک (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود «فَضَعُوهُ فِی یدِهِ الشِّمَال‏»؛[1] دست چپ علی از دست راست شما بهتر است، امنیت شما را او حفظ کرد، امانت شما را او حفظ کرد. ▫ ثواب بعضی از فاتحین بیشتر از شهدا است! حضرت امیر شهید شد، درباره شهادت او که نیامده «شهادة علی افضل»، آن روز کوبیدن عمرو بن عبدود اسلام را حفظ کرد «ضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏»،[2] شهادت خود حضرت امیر در کنار سفره فتح اوست. [1]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص299. [2]. عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏4، ص86. 📚 دیدار اعضای همایش بین المللی ریحانة النبی (صل الله علیه و آله و سلّم) با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/14 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ⚪️ سود بردن از خطا . 🔹 عالیترین مظهر عقل و تربیت صحیح، خطایابی از خویشتن است؛ یعنی انسان بتواند در دریای ژرف افکار و اندیشه‌ها و تمایلات و افعال و اقوال خود فرو برود و خطاهای خود را بیابد و انگشت روی آنها بگذارد و آنها را از خود دور کند. . 🔸 از بشر انتظار اینکه خطا نکند، خطاست، بشر جایزالخطاست؛ از بشر باید انتظار داشت که خطاهای خود را تکرار نکند، از خطاهای خود استفاده کند. یعنی چه از خطاهای خود استفاده کند؟ یعنی آنها را بشناسد و مصمم گردد که تکرار نکند. . 📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۶۷ . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۶۶ ـ ۲۶۴ 📌 بدون الی وقتی صفات رذیله ‏اش شد اگر به کسی محبتی چه مادی و چه معنوی نمود نباید به او کاری که مایه اذیت او باشد دستور دهد و بگذارد. زیرا می ‏داند که گذاشتن و اذیّت کردن او را باطل می‏ کند و او هیچ گاه نمی‏ کند. زیرا می‏ داند که مال کسی است که به ثوابی که در نزد خدای تعالی در روز است اعتقاد ندارد. الی انفاقش فقط و فقط برای رضای است و می‏ داند که خدا ثوابش را برایش ثابت نگه می‏ دارد و بلکه سودش را چندین برابر کرده و به حسابش واریز می‏ نماید تا برای خودش و فرزندانش در و باقی بماند.‌‌.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مرگ انسان مدعی علم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔴 یک علامت برای تشخیص عالم واقعی از عالم غیرواقعی . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (5) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 ▫ درباره آيات پايانى سوره بقره نيز به گنج عرشى تعبير شده است: اعطيت لك ولامتك كنزا من كنوز عرشى: فاتحه الكتاب و خاتمه سوره البقره. (31) ◽ خطوط كلى معارف سوره (32) ✅ 1- نبوت عامه، تحريف كتب آسمانى پيشين، تحدى، اعجاز و عظمت قرآن كريم. ✅ 2- تاريخ پيامبران بزرگ الهى، مانند حضرت ابراهيم و حضرت موسى (عليهما السلام). ✅ 3- خلافت الهى انسان و خضوع فرشتگان در برابر انسان كامل. ✅ 4- اوصاف پرهيزكاران منافقان و كافران به ويژه يهود و كارشكنى هاى آنان در برابر اسلام. ✅ 5- ارزش و جايگاه شهيد و شهادت. ✅ 6- احكام عبادى ؛ مانند نماز (و تحويل قبله)، روزه (و ماه مبارك رمضان). ✅ 7- احكام خانواده ؛ مانند رضاع، طلاق، وصيت و ارث. ✅ 8- احكام اقتصادى، مانند انقاق، تجارت، دين، ربا و تنظيم اسناد مالى. ✅ 9- احكام اجتماعى ؛ مانند جهاد و دفاع، نفى اكراه در دين و... ✅ 10- احكام كيفرى ؛ مانند قصاص. ✅ 11- احكام خوراكيها؛ مانند تحريم گوشتهاى حرام و شراب. قرطبى از ابن العربى نقل مى كند: از بعضى مشايخ خود شنيدم كه مى گفت: در سوره بقره هزار امر، هزار نهى، هزار حكم و هزار خبر وجود دارد. (33) 📝پی نوشت: 31- همان ، ص 263 32- تشخيص خطوط كلى معارف هر سوره و دريافت پيام و هدف آن در گرو پيمودن راههاى زير است : الف .تعيين مكى يا مدنى بودن سوره و بررسى فضاى نزول آن . ب . بررسى صدور و ذيل سوره ، چون ذيل سوره از باب رد العجز الى الصدر به منزله جمع بندى مضامين سوره است . ج : انسجام و پيوستگى مطالب و آيات سوره . د: تكرار برخى مطالب در مضامين سوره . هه : بررسى غرر آيات (آيات برجسته ) سوره كه به منزله واسطه العقد آن سوره است ؛ مانند آيات (شهد الله ...) (سوره آل عمران ، آيه 18) و (قل اللهم مالك الملك ...) (سوره آل عمران ، آيات 26 - 27). كه در سوره آل عمران برجستگى خاصى دارد و نشانه آن است كه خط اصلى اين سوره تبيين توحيد حق به ويژه توحيد افعال اوست . و: بررسى شان نزول برخى از آيات و فضاى نزول مجموع سوره . ز: رهنمود احاديث معتبر كه در آگاهى دادن به سير اصلى معارف سوره وارده شده است . 33- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (6) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 هدف سوره بقره گرچه آيات اين سوره به تدريج نازل شده و مشتمل بر موضوعات گوناگون است، ولى از آنجا كه هر سوره به منزله فصلى از فصول قرآن كريم و در نتيجه داراى هدف و پيام واحد است، اين سوره نيز داراى غرض واحد و جامعى خواهد بود. ▫ هدف واحدى كه مى توان از مباحث متنوع اين سوره انتزاع كرد اين است كه مقتضاى بندگى خداى سبحان، ايمان به همه پيامبران و همه كتابهاى آسمانى است و بر اين اساس، كافران و منافقان را بر اثر نداشتن ايمان مذمت مى كند و اهل كتاب را به خاطر بدعتهايشان، از جمله تفرقه در دين خدا و فرق گذاشتن بين پيامبران، ملامت مى كند و احكامى را كه ايمان به آنها مقتضاى اسلام بيان مى كند. ▫انسجام و هماهنگى صدر و ذيل سوره بقره شاهد اين مدعاست، در اولين آيات آن سخن از ايمان پرهيزكاران به غيب و كتابهاى آسمانى و كفر و انكار كافران و منافقان نسبت به اين حقايق است و در پايان سوره نيز سخن از ايمان رسول و مومنان به وحى ، فرشتگان و رسولان الهى و عدم تفريق بين مرسلين است. 📈 فضيلت فراگيرى و تلاوت در فضيلت فراگيرى و تلاوت اين سوره احاديثى در جوامع روايى آمده است كه به برخى از آنها اشاره مى شود: ✅ 1- پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به ابى بن كعب فرمودند: پاداش ‍ قرائت سوره بقره درود و رحمت الهى و اجراى همسان اجرا يك سال مرزبانى در راه خداست. ▫اى ابى !مسلمانان را به فراگيرى اين سوره فراخوان كه در فراگيريش بركت و در رها ساختن آن حسرت است . من قراها فصلوات الله عليه و رحمه و اعطى من الاجر كالمرابط فى سبيل الله سنه... يا ابى مر المسلمين ان يتعلموا سوره البقره، فان تعلمها بركه و تركها حسره . (34) ✅ 2- امام صادق (عليه السلام) فرمودند: سوره بقره و آل عمران در روز قيامت مانند دو قطعه ابر بر سر قارى خود سايه مى افكند: من قرا البقره و آل عمران جاء تا يوم القيامه تظلانه على راسه مثل الغامتين...(35) ✅ 3- پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: هر كس يك روز، سوره بقره را در خانه خود قرائت كند، سه روز آن خانه از گزند اهريمن مصون است و همچنين اگر يك شب آن را در خانه خود تلاوت كند، سه شب آن خانه از آسيب شيطان محفوظ است و شيطان به آن جا در نمى آيد: من قراها فى بيته نهارا لم يدخل بيته شيطان ثلاثه ايام و من قراها فى بيته ليلا لم يدخله شيطن ثلاث ليال (36) 📝پی نوشت: 34- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 35- بحار، ج 89، ص 265 36- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
11 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام هادی علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمیم_ولایت 📌 نور خدا ▫ امیرمؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج البلاغه درباره صدیقه کبریٰ، حجت بالغه الهی، صاحب عصمت کلیه الهی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) فرمود وجود مبارک زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) به مقامی رسیده است که خاموش کردن این چراغ مقدور افراد عادی نبود. همه تلاش و کوشش کردند، یعنی امت صدر اسلام تلاش و کوشش کرد تا مقام والای آن حضرت را نادیده انگارد. در هنگام دفن بی‌بی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) رو به قبر پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) فرمود «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا»؛[1] یعنی شکستن مقام والای زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) کار همگان بود؛ یعنی سقیفه و مردم، خلیفه و مردم، دست نشانده ‌ها، همه این منافقین، همه افراد ضعیف الایمان، همه «مُرجفون» و همه گسسته‌ های از قرآن و عترت (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ أجمعین‏) تلاش و کوشش کردند که زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) را حذف کنند ولی نتوانستند. ▫ چرا زهرا (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏)، این «ریحانة النبی» فراموش شدنی نیست؟ برای اینکه این به نور الهی وابسته است. نور الهی نوری است که زمین را روشن می‌ کند، زمان را روشن می‌ کند، سپهر را روشن می ‌کند؛ لذا حضرت فرمود آنها تلاش کردند که صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) را خاموش کنند ولی موفق نشدند، نور خدا خاموش شدنی نیست! [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه202. تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom