eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۶(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۹ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واعظ! به هر سخنراني نمي‌گويند «وعظ»، به هر شخصي هم نمي‌گويند واعظ. «الوعظ جذب الخلق الي الحقّ» اصلاً معناي موعظه همين است; آن که اين عُرضه را نداشته باشد که مردم را به خدا جذب بکند, واعظ نيست, بلکه سخنران است. «الوعظ جذبُ الخلقِ الي الحقّ». ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ﴾مختص ذات اقدس الهي است. فرمود کلام خدا را اگر کسي بشنود جاذبه دارد, اين‌طور است...(آیت الله جوادی آملی .تفسیر سوره ق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪اندیشه ورزی 13 📜 موضوع بحث : ✏ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام پرهیز از سخت‏گیری و ایجاد تکلف از دستورات مهم رسول خدا صلوات ‏الله علیه و آله اجتناب از تکلف و ایجاد زحمت ‏های بی ‏مورد می ‏باشد . عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مِنْ تَكْرِمَةِ اَلرَّجُلِ لِأَخِيهِ أَنْ يَقْبَلَ تُحْفَتَهُ وَ أَنْ يُتْحِفَهُ بِمَا عِنْدَهُ وَ لاَ يَتَكَلَّفَ لَهُ شَيْئاً وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنِّي لاَ أُحِبُّ اَلْمُتَكَلِّفِينَ ). الکافي , جلد۶ , صفحه۲۷۵) ▫ تکلیف گرایی آری تکلف نه ▫ زندگی را سخت نگیرید، خود را به دردسر نیندازید، ساده و بی تکلف باشید ▫ انسان مبتلابه وسواس، دچار «تکلفگرایی» است؛ یعنی خود را مقید به اموری میکند که رشدی بر آن مترتب نیست و راه درمان «تکلفگرایی»، «تکلیف گرایی» است. اشخاصی اینچنین، باید رابطه خود را با اعمال صالحی که در توان دارند تقویت کنند.«ما أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ؛ من از متکلفین نیستم.»( سوره ص، آیه ۸۶) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✔ اکثریت وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ(سوره انعام آیه 116) اگر از بیشتر مردم روی زمین پیروی کنی [و آرا و خواسته هایشان را گردن نهی] تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ آنان فقط از گمان و پندار [که پایه علمی و منطقی ندارد] پیروی می کنند، و تنها به حدس و تخمین تکیه می زنند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کرامت، راه اصلی انسان 💠 ایام ، یادآور ماست. خدا ما را آفرید و درس کرامت به ما آموخت. در بیانات نورانی که ما را به کرامت ستود. فرمود: اصلاً برای شما خلق شده است؛ در خدمت شما هستند، (انّ علیکم لحافظین . کراماً کاتبین)*. ما کرامت را در حرم امن شما قرار دادیم تا شما ( کریم ) بشوید. این راه، راه اصلی ماست و اگر کسی فرشته نشد، محروم است. 🌱🌱🌱 * سوره انفطار / آیات ۱۰ و ۱۱ ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۱۳ 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۶ – ۷۵ 📌 الی باید بداند که اگر در راهی و یا کاری و را انتخاب کرد و فورا ننمود خدای تعالی او را به حال خود وامی گذارد و کارش به جای بسیار بدی می کشد ولی اگر و دقیقی داشته باشد و نگذارد در راهی به اشتباه برود خدا بر می افزاید و عاقبتش به می انجامد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢شناخت قرآن درآمدی بر موسیقای قرآن ازجمله وجوه کلام الهی، شگفت انگیز آیات آن است.عربهای بیابانگرد حجاز پیش از آنکه به محتوای عجیب و جالب قرآن دل بسپارند، نسبت به این موسیقای شگرف و شگفت، واکنش نشان می داده اند. 🔹داستان قرائت قرآن امام سجاد علیه الصلوه والسلام که رهگذران در کوچه پشت خانه آن حضرت اجتماع می کردند تا تلاوت قرآن او را بشنوند و راه بندان می شد 🔹یا داستان آن سه تن از سران قریش ابو سفیان، ابوجهل و اخنس بن شریق که دشمن سرسخت پیامبر (ص) و مسلمانان بودند، پنهان از هم و شبانه به در منزل رسول گرامی اسلام می آمدند، شنیدن صوت قرآنی از بهجت لبریز شوند، گواه این مطلب است. 🔹امروزه نیز کم نیستند شنوندگان غیر عرب زبانی در کشورهای اروپایی و آمریکایی که تنها از طریق شنیدن صوت دل انگیز قاری قرآنی، قطره های اشک بر گونه هاشان غلتیده و اسلام آورده اند. 🔹تفاوت موسیقای قرآنی با موسیقی های دیگر، توان آن در برانگیختن احساس شنونده و قرار دادن او در فضایی مناسب با متن و محتوای آیاتی است که تلاوت می شود. شاید سر آنکه از ما خواسته اند که قرآن را بلند و نیکو و در دستگاه موسیقایی خاص خود بخوانیم، همین باشد. 🔹پیش از آنکه بارزترین نمونه قرآنی را دراین مورد بیاوریم، این نکته را یاد آورمی شویم که اصولا هر حرفی در زبان عربی بنا به پژوهش های صورت گرفته در دانش تجویدیا فونتیک قرآنی دارای صفت یا صفاتی است که جز در صورت ابراز آن(و در رابطه به حروف دیگر پیوسته با آن) به ظهور نمی رسد. 🔹این هنر نمایی الهی است که دربسیاری اگر نگوییم همه آیات قرآنی با کنارهم نهادن حروفی باصفاتی همخوان یا گونه گون در القای حالات صحنه عذاب دوزخیان، فشار وارد آمده بر رزمندگان، بهجت و سرور پیدا در چهره بهشتیان بسیار فعال(کاری) عمل کرده است. بسیار هنرمندانه تر از صداسازان نمایشنامه های رادیویی یا دوبلورهای تلویزیونی که بر جهت القای حس موجود در صحنه، از ابزاری بیرون از متن به عنوان «افکت» بهره می جویند. به زبان ساده تر القا چنین احساسی در قرآن کریم از طریق خود الفاظ صورت می گیرد. 🔹یکی از بارزترین مواضع ابراز این هنر سوره مبارکه ناس است که محتوای اصلی آن تعلیم شخص پیامبر اسلام(ص) و به پیروی از ایشان، دیگر مومنان، به پناهندگی به پروردگار و معبود مردمان از شر وسوسه شیاطین خناس است: «بسم الله الرحمن الرحیم. قل اعوذ برب الناس. ملک الناس. اله الناس. من شر الوسواس الخناس. الذی یوسوس فی صدور الناس. من الجنه و الناس.» 🔹ما بی آنکه از محتوای سوره خبر داشته باشیم، تحت تاثیر بسامد شمار تکرار حرف سین در این سوره و نحوه چینش آن در این آیات، نحوه وسوسه «خناس» را به وضوح احساس می کنیم. 🔹برای تکرار چنین تجربه ای و با یاد آوری بسامد حروف«ق» و «ع» و همچنین حروفی چون «ط» و «ص» و «خ» در آیات یکم تا دوازدهم سوره مبارکه «حاقه» سوره (69) شما را به خواندن این آیات فرا می خوانیم. 🔰از دید شما چه رابطه ای میان تعداد این حروف با محتوای این آیات وجود دارد؟ بویژه با توجه به خصوصیت کوبندگی حرف «ق» و استعلا بالا رفتن صدا سایر حروف و اطباق غلظت آنها. 📚مجله بشارت بهمن و اسفند 1376، شماره 3 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تاثیر شگرف 🔹ا می گوید پدرم سخنی به من گفت که در سر نوشت من فوق العاده اثر بخشید. می گوید:روزی در اتاق خود نشسته و مشغول خواندن قرآن بودم.پدرم آمد از جلوی اطاق من بگذرد،رو کرد به من و گفت:محمد!قرآن را آنچنان بخوان که گویی بر خودت نازل شده است. 🔹از آن وقت،من هر گاه به آیات قرآن مراجعه می کنم و آنها را مطالعه می کنم، چنین فرض می کنم که این خدای من است که با من که محمد اقبال هستم دارد حرف می زند. 🔹در حدیث داریم:«تغنوا بالقرآن » که چندین حدیث دیگر بدین مضمون داریم.قدر مسلم، مقصود این است که قرآن را با آهنگهای بسیار زیبا بخوانید.البته آن آهنگهایی که مناسب لهو و لعب و شهوت آمیز و شهوت آلود است،بالضرورة حرام و نا مشروع است، ولی هر آهنگی متناسب با حالتی برای انسان است. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(144) 🔅🔅🔅 ✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑تفسیر ⏪ 2- برخى سمع را بر بصر ترجيح داده، تجرد آن را از تجرد بصر بالاتر دانسته اند و تقديم ذكر سمع بر بصر را محصول چنان تقدمى اعلام داشته، شاهدى نيز بر تقدم مزبور ياد كرده اند كه در بعضى از مراتب نوم، چشم مغلوب خواب مى شود، ولى گوش هنوز مغلوب نشده بلكه مى شنود. در مقابل، از اكثر اهل كلام چنين نقل شده كه بصر برتر از سمع است ؛ زيرا سمع فقط اصوات و كلمات را ادراك مى كند ولى بصر، اجسام، الوان و هيئتها را ادراك مى كند و چون متعلق آن بيش از متعلق سمع است، از آن برتر است. ⏪ 3- سمع و بصر از مجارى ادراكى است، و لى اين كه آيا قلب جسمانى نقشى در ادراك و سهمى در عواطف دارد يا نه ؟ در خلال بحثهاى تفسيرى روشن خواهد شد. البته اين مطلب از اصول موضوعه و مفروغ عنه است كه نفس انسان و همچنين ادراك كلى مجرد است ، چنانكه كارهاى عقل عملى، مانند اراده و محبت نيز مجرد است و براى هر يك از امور ياد شده مصاديق جزئى است كه با ابزارهاى بدنى، مانند مغز، قلب، سمع و بصر در ارتباط است و آنچه همه اين شئون را بر عهده دارد نفس انسان است كه درجات مختلف بدون حلول در بدن، ظهور دارد. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 28: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه دوم ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 29: نکات تفسیری آیه های 7و8 سوره نازعات تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ و بدنبال آن، حادثه دومین [= صیحه عظیم محشر] رخ می‌دهد، ۱ - در آستانه برپایى قیامت و در پى صیحه و لرزش نخستین، صیحه و لرزشى دوباره پدیدار خواهد شد. (تتبعها الرادفة) «رادفة»; یعنى، ملحق شونده و از پى در آینده. (مصباح) تطبیق آن بر نفخ صور دوم مفاد این آیه و آیه قبل را نظیر آیه ۶۸ سوره زمر مى سازد. ۲ - دومین زلزله در مراحل برپایى قیامت، تابع اولین لرزش و فرع بر پیدایش آن است. (تتبعها الرادفة) ۳ - قیامت، به دنبال پیدایش زلزله اى بزرگ، برپا خواهد شد. (یوم ترجف الراجفة . تتبعها الرادفة) ممکن است «رادفة»، ناظر بر زلزله اى دیگر نباشد; بلکه مفاد آیه شریفه این باشد که به دنبال زلزله اى که در آیه قبل مطرح بود، پیامد آن (قیامت) به وجود خواهد آمد. 🔹🔹🔹 قُلُوبٌ‌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ دلهایی در آن روز سخت مضطرب است، ۱ - هنگام پیدایش دومین لرزش در دوران برپایى قیامت، قلب هاى فراوانى را لرزه و اضطرابى شدید فرا خواهد گرفت. (قلوب یومئذ واجفة) «قلب واجف»، به قلبى گفته مى شود که اضطراب شدیدى بر آن مستولى باشد (لسان العرب). «قلوب» نکره اى است که بر تکثیر دلالت دارد و به همین سبب - با آن که نکره است - مبتدا قرار گرفته است. ۲ - صحنه برپایى قیامت براى منکران معاد، صحنه اى هراس انگیز و اضطراب آور خواهد بود. (قلوب یومئذ واجفة) مراد از «قلوب» - به قرینه «یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة» در آیات بعد - قلب منکران معاد است. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت ۳۰: نکات تفسیری آیه های ۹و۱۰ سوره نازعات أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ و چشمهای آنان از شدّت ترس فروافتاده است! ۱ - منکران معاد، با چشمانى فروافتاده و در نهایت خوارى و ذلّت، در صحنه قیامت ظاهر خواهند شد. (أبصرها خشعة) «خاشع» به شخصى گفته مى شود که به زمین چشم دوخته باشد (لسان العرب). توصیف «أبصار القلوب» به آن، مجاز و حاکى از شدت ضعف و ذلّت شخص است; تا آنجا که گویا قلب او که موجودى مستقل فرض شده است، داراى چشمانى است که خشوع و فروتنى، در آن جایگیر شده است. ۲ - قیامت، حادثه اى سنگین و با عظمت و صحنه سایه افکندن نگرانى و ترس بر منکران معاد (أبصرها خشعة) فروتنى و ذلّت منکران معاد در صحنه قیامت، حاکى از عظمت و هول آور بودن آن است. ۳ - خداوند در تأکید بر وجود ترس و نگرانى در قیامت، به فرشتگان سوگند یاد کرده است که سریع و بانشاط براى تدبیر امور و قبض ارواح از یکدیگر سبقت مى گیرند. (و النازعات ... قلوب یومئذ واجفة . أبصرها خشعة) این آیه و آیه قبل، جواب قسم هایى است که در نخستین آیات سوره آمده بود. 🔹🔹🔹 يَقُولُونَ‌ أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ‌ فِي‌ الْحَافِرَةِ (ولی امروز) می‌گویند: «آیا ما به زندگی مجدّد بازمی‌گردیم؟! ۱ - معاد، بازگشت دوباره انسان به زندگى است. (لمردودون فى الحافرة) «حافرة» به معناى خلقت نخستین است (لسان العرب). هم چنین در بیان حالت کسانى که به همان راهى بازگردانده شوند که از آن آمده اند، «مردودون فى الحافرة» گویند (مفردات راغب). در این معنا، «حافرة» به معناى «ذات حفر» یا «محفورة» و منطبق بر اثر پاى رونده است. ۲ - منکران معاد، زنده شدن اهل قبور را شگفت آور خوانده و آن را بعید مى شمارند. (یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة) یکى از معانى «حافرة» قبر است (مفردات راغب). قید «فى الحافرة» حال و مفاد جمله «أءنّا ...» این است که آیا ما در حالى که در قبر هستیم، به زندگى بازگردانده خواهیم شد؟! ۳ - استبعاد، تنها واکنش منکران معاد (یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة) ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(82) 🔆🔆🔆 51- مناجات شبانه عامل موفقیت کارگزاران فرهنگی قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا(مزمل/2) شب را، جز کمى، بپاخيز! ✔ 1. رهبر جامعه اسلامی باید از استراحت خود بکاهد. ✔ 2. رهبران دینی هم باید برای عبادت خداوند قیام کنند وهم روزها برای بیدار کردن مردم. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۴ – ۸۳ 📌 الی باید بداند که اگر خدا را به حال خود وابگذارد او را تحریک می کند و به بیشتری می کشاند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خطوط سر انگشتان  قبلا نیز اشاره کرده ایم که کتاب علمی نیست، ولی در راه تحقق والا ترین هدف خود، یعنی انسانها و ایمان به عالم غیب، در لابلای ایات نورانی اش به نکات ظریفی اشاره کرده است که بعد از قرنها، اعجاب انسانها را در پی دارد. 🔹دانشمندان علم تشریح می گویند: خطوط سر از چهار ماهگی در رحم شکل گرفته و هیچگاه تغییر نمی کند و هیچکس حتی دو قلو ه دارای خطوط شبیه به هم نیستند. 🔹1 لذا بعد از اینکه در سال 1884 میلادی این اختلاف اساسی وظریف بین انسانها شناخته شد، یکی از راه های شناسایی افراد، تفاوت خطوط سر انگشتان ایشان تشخیص داده شد و این مطلب بطور رسمی اعلام گردید. 🔹۲.در ایات اول و دوم سوره قیامت، بعد از اینکه خداوند به قیامت و نفس سرزنش گر و وجدان بیدار و ملامتگر انسان قسم می خورد، می فرماید: «ایحسب الانسان ا لن نجمع عظامه»؛ «ایا انسان می پندارد که هرگز استخوانهای او را جمع نخواهیم کرد؟»، «بلی قادرین علی ان نسوی بنانه»؛ «(جمع کردن استخوان انسان که کاری ندارد) بلکه ما (حتی) قادریم انگشتان او را موزون و مرتب کنیم». آری جمع کردن استخوان ها که جای خود دارد، ما حتی ظریف ترین اجزا بدن انسان را نیز به همان صورت دنیایی می سازیم. 🔹با آنکه اعضا و جوارح ظریف دیگری نیز در بدن انسان وجود دارد. مثل چشم، مژه، ابرو و... ولی خداوند به موردی اشاره می کند که از متمایز ترین نقاط اختلاف انسانهاست، یعنی انسانها با تمام اجزا مربوط به خود و با تمام اختلافات و تفاوتهایشان در محضر او حاضر می شوند و وقتی انگشتان انسان با همان شکل دنیوی جمع و ترکیب شوند که دارای جزیی ترین و ظریف ترین درجه اختلاف انسانهاست تکلیف دیگر اجزا و جوارح ایشان روشن است. 1 ر.ک : قرآن و نسل امروز، اثر: دکتر مصطفی محمود، ترجمه: دکتر فولادوند، ص154. 2 ر.ک: سیری در قرآن، عبد الفتاح صباره، ص242. 📚مجله بشارت فروردین و اردیبهشت 1378، شماره 10 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 اربعین کلیمی 🔹 حضرت کلیم الهی موسی (سلام الله علیه) که از اول ذی القعده در طور شد و بعد دَه شب هم اضافه شد چهل شب شد، آنها که اهل سیر و سلوک‌ و اربعین ‌گیری هستند از همین خیلی استفاده می‌ کنند؛ گرچه اربعین برای همه مدت‌ سال است؛ اما از اول ذی قعده تا پایان دهه ذی حجّه این چهل شبانه ‌روز فرصت مناسبی است که «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»،[1] « مَن أَصبَحَ للهِ أَربَعِینَ صباحاً»،[2] آن وقت «فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏». بسیاری از علما شاگرد همین اربعین بودند! همه درس ‌ها که در کتاب ‌ها نبود، اگر همه درس‌ ها در کتاب ها بود باید محدود می ‌شد؛ اینکه این همه علمای بزرگ مطالب تازه و جدید آوردند، چه در اصول دین چه در فروع دین، چه در اخلاقیات چه در حقوق، بخش وسیعی از اینها شاگرد همین اربعین بودند که از اول ذی قعده شروع می ‌شد تا پایان ذی قعده می ‌شود یکماه، آن دهه ذی حجّه که ضمیمه آن می ‌شد چهل روز که ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾.[3] 🔹 مستحضرید که خدای سبحان آن جایزه خاص را فقط به مردان الهی می ‌دهد. کسانی ‌اند که محبوبی و مطلوبی غیر از خدا ندارند. نگاه کنید این حدیث شریف درباره «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا کجا را بُرد. یک وقت است که کسی آدم خوبی است می ‌خواهد به علوم برسد به معارف برسد، قرآن را بفهمد ولایت را بفهمد این مخلِص نیست برای اینکه او به دنبال عالِم شدن است. اگر غرض کسی این باشد که ولایت را بفهمد، نبوت را بفهمد، قرآن را بفهمد، چهل شبانه‌روز هم با اخلاص باشد گفتند به او چیزی نمی‌ دهند، برای اینکه به دنبال عالِم ‌شدن خودش است! کسی چهل شبانه ‌روز هیچ نخواهد الا ، وگرنه او به دنبال قصد این است که عالِم بشود! این اخلاص نشد. این قدر کار دقیق است! این قدر باریک است! این صراط که باریک است رقیق است دقیق است که به هیچ وجه قابل حساب نیست. 🔹 خیلی از ما خیال می ‌کنیم برای اینکه به بهشت برویم می‌ توانیم اربعین داشته باشیم از جهنم نجات پیدا کنیم، نه! «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» هیچ چیزی نمی ‌خواهد جز . من از خدا جز خدا چیزی نخواهم! [1]. جامع الأخبارالشعیری)، ص94؛ ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاخبار، ج14، ص347. [2]. ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج14،ص 346. [3]. سوره اعراف، آیه142. 📚 .سوره فجر جلسه 1 تاریخ: 1398/11/23 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروفسور معروف فرانسوی که به وسیله "قرآن" مسلمان شد ⚰ جناب موریس بوکای که از طریق جسد مومیایی شده فرعون و نشانه ای که خدا قرنها پیش در قرآن گفته، به دین اسلام مشرف شد و بعدها کتابی در خصوص مقایسه قرآن و انجیل و تورات نوشت! خدایا! شرمنده‌ایم که قدر قرآنت را نمی‌دانیم😔 @tadabbor_quran
67 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل تجارت مجاهدان 2 (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اءَنفُسَهُمْ واءَمْوَا لَهُم بِاءَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَلةِ وَالاْنجِیلِ وَالْقُرْءَانِ وَمَنْ اءَوْفَی بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَا لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ) . (توبه / 111) ((خداوند جانها و اموال مؤ منان را می خرد که (در برابرش ) بهشت برای آنان باشد ؛ (به اینگونه که ) : در راه خدا پیکار می کنند ، می کشند و کشته می شوند ؛ این وعده حقی است بر خدا ، که در تورات و انجیل و قرآن آمده و چه کسی از خدا به عهدش وفادار تر است ؟ ! اکنون بشارت باد بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده اید ؛ و این است آن پیروزی بزرگ )) . 🗓نکته ها : 1- تجارت بی نظیر 🔹در آیه مورد بحث بهای معامله و تجارت انسان با خدا ، ((بهشت )) قرار داده شده ، ولی در قرآن معامله و داد و ستد دیگری را نقل می کند که بهای آن بالاتر از بهشت می باشد و آن ((رضا و خوشنودی )) پروردگار است ، چنانکه می فرماید : ( وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ ) ؛ ((بعضی از مردم (با ایمان و فداکار ، همچون علی علیه السّلام ((در لیلة المبیت )) به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) جان خود را به خاطر خوشنودی خدا می فروشند ؛ و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است )) . یعنی این دسته از افراد در برابر جانبازی خود نه نظری به بهشت دارند و نه ترسی از دوزخ (اگر چه هر دو مهم است ) بلکه تمام توجه آنان جلب خوشنودی پروردگار است و این بالاترین معامله ای است که انسان ممکن است انجام دهد و شاید به همین جهت است که فرمود : (وَمِنَ النّاسِ) ، یعنی تنها بعضی از مردمند که قادر به این کار فوق العاده هستند و این از الطاف الهی است که شامل بعضی می شود . 🔹((غزالی )) که یکی از بزرگان اهل سنّت است ، می گوید : ((این آیه در شاءن علی بن ابی طالب نازل شده آنگاه که در بستر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم خوابید)) . (171) ((ثعلبی )) نیز که از مفسّران معروف اهل تسنّن است ، در تفسیر خود می گوید : ((هنگامی که پیغمبراسلام تصمیم گرفت ازمکّه به مدینه هجرت کند ، علی بن ابی طالب را که در آن وقت 21 سال داشت فراخواند و به او فرمود : یا علی ، مشرکان تصمیم دارند امشب بر سر من هجوم آورند و مرا به قتل برسانند ، اکنون تو در جایگاه من بخواب وآن پارچه سبزرنگی را که من هنگام خواب به روی خود می کشیدم برروی خودبپوش تا آنان خیال کنند من در خوابگاه خود خوابیده ام و در پی من نیایند . علی علیه السّلام عرض کرد : اگر من در بستر شما بخوابم شما از شرّ دشمنان جان به سلامت خواهید برد ؟ پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود : آری . آنگاه علی علیه السّلام خوشحال شد که جانش لایق شد قربان صدقه رسول خدا گردد : جان شیرین گرقبول چون تو سلطانی بود کی به جانی بازماند هر که را جانی بود پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم شبانه از مکّه بیرون رفت و علی علیه السّلام با کمال اشتیاق در خوابگاه پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم خوابید در این هنگام خداوند به ((جبرئیل )) و ((میکائیل )) وحی فرستاد که من بین شما برادری ایجاد کردم و عمر یکی از شما را طولانی تر قرار دادم کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگی دیگری را بر خود مقدّم دارد هیچکدام حاضر نشدند . به آنها وحی شد اکنون علی علیه السّلام در بستر پیغمبر من خوابیده و آماده شده جان خویش را فدای او سازد به زمین بروید و حافظ و نگهبان او باشید . هنگامی که جبرئیل بالای سر و میکائیل پائین پای علی علیه السّلام نشسته بودند جبرئیل می گفت : ((به به آفرین به تو ای علی ! خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات می کند)) . و در این هنگام آیه بالا نازل گردید و به همین دلیل آن شب تاریخی بنام ((لیلة المبیت )) نامیده شده است )) . ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير10.pdf
160.1K
30 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: توجه: این مطلب از کتاب سرچشمه اندیشه ج 1 اقتباس شده و مباحث کتاب تا مورد نهم در صفحه قرآنی رحیق قرار دارد.به دلیل پیوستگی و طولانی و مهم بودن مطلب مورد دهم؛آن را در قالب فایل مستقل تقدیم می کنیم.خادم صفحه قرآنی رحیق ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(83) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:حدیث نفس 🕑 زمان:38دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom