eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰مدت نزول مدت نزول تدريجى قرآن بيست سال است: نزول قرآن سه سال بعد از بعثت آغاز شد و تا آخرين سال حيات پيامبر صلى الله عليه و آله ادامه داشت. در اينجا سه پرسش مطرح مى‌شود: ١. چگونه نزول قرآن يا آغاز نزول آن در شب قدر بوده‌است در حالى كه بعثت پيامبر در ٢٧ رجب با پنج آيۀ اول سورۀ علق آغاز شد؟ ٢. اگر اولين آيات يا اولين سورۀ نازل شده بر پيامبر صلى الله عليه و آله سورۀ علق و پنج آيه ابتداى آن است، پس چرا به سورۀ حمد «فاتحة‌الكتاب» مى‌گويند؟ ٣. چگونه نزول قرآن در شب قدر انجام گرفته‌است در حالى كه قرآن در مدت بيست سال به تدريج و در مناسبت‌هاى گوناگون، نازل شده‌است‌؟ پاسخ اين سؤالات بدينگونه است: پاسخ سؤال اول: آغاز نزول قرآن سه سال پس از بعثت بوده‌است و پنج آيۀ اول سورۀ علق كه در زمان بعثت نازل گشته، عنوان قرآن نداشته است؛ بلكه پس از آنكه سوره به طور كامل نازل شد، عنوان قرآن پيدا كرد. نزول قرآن از زمانى آغاز شد كه آيۀ «فَاصْدَعْ‌ بِما تُؤْمَرُ...» ١ نازل گرديد و پيامبر صلى الله عليه و آله به دعوتِ‌ علنى، مأموريت يافت. از آن زمان به بعد، پيوسته آيات و سوره‌هاى قرآن نازل مى‌شد. پاسخ سؤال دوم: اگر در زمان حيات پيامبر صلى الله عليه و آله ، نام «فاتحة‌الكتاب» را به سورۀ حمد اطلاق كرده باشند، به آن دليل است كه اين سوره، اولين سورۀ كاملى است كه بر پيامبر نازل شده‌است. علاوه بر آن در برخى روايات آمده‌است كه همان روز اول بعثت، جبرئيل نماز و وضو را طبق آيين اسلام به پيامبر صلى الله عليه و آله تعليم داد. بنابراين بايد سورۀ حمد نيز به‌طور كامل نازل شده باشد؛ زيرا: «لا صلاة الّا بفاتحة الكتاب؛ ٢ هيچ نمازى بدون خواندن فاتحة‌الكتاب پذيرفته نيست». پاسخ سؤال سوم: دربارۀ نزول قرآن در شب قدر و تعارض آن با نزول تدريجى قرآن در مدت بيست سال حيات پيامبر صلى الله عليه و آله گفت‌وگوهاى بسيارى وجود دارد و آراى مختلفى در اين زمينه عرضه شده است كه برخى از آن‌را در ذيل مى‌آوريم: .... ادامه در پست های بعدی.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
⭕️ قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «تُرْجِي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْكَ ...[أحزاب/ 51] (موعد) هر يك از همسرانت را بخواهى می‌توانى به تاخير بیاندازى و هر كدام را بخواهى می‌توانی نزد خود حاضر کنی و هر گاه بعضى از آن‌ها را كه بر كنار ساخته‌‏اى بخواهى نزد خود جاى دهى، گناهى بر تو نيست...». ⁉️ دشمنان اسلام با تمسک به این آیه، نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را آدمی شهوت‌ران و زن‌پرست معرفی کرده و می‌گویند این آیه بیان می‌کند پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هر کدام از زن‌ها را که دوست دارد نزد خود نگه‌دارد، که به معنای میل جنسی ایشان به برخی از همسشرانش بوده است. 👈 اما اگر به شان‌النزول این آیه دقت کنیم خواهیم دید این آیه دال بر لطافت و مهربانی بیش از حد پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است؛ تاریخ می‌نویسد: برخی از همسران پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به حضرت عرض كردند كه بر نفقه و هزينه زندگى ما بيافزا (زيرا چشمشان به غنائم جنگى افتاده بود و چنين می‌پنداشتند كه بايد از آن، مقدار زيادى به آن‌ها برسد) آيات مذکور نازل شد و صريحاً به آن‌ها گوش‌زد كرد كه اگر دنيا و زينت‌های دنيا را می‌خواهند، براى هميشه از حضرت جدا شوند و اگر خدا و پيامبر و روز جزا را بیشتر دوست دارند، با زندگى ساده او بسازند. ❇️ هم‌چنین در چگونگى تقسيم اوقات زندگى پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در ميان آن‌ها نيز، با هم رقابت‌هايى داشتند كه حضرت را با آن همه گرفتارى و اشتغالات مهم در مضيقه قرار می‌داد، هر چند حضرت عدالت در ميان آن‌ها را کاملاً رعايت می‌كرد، ولى باز گفتگوهاى آن‌ها ادامه داشت؛ آيه فوق نازل شد و پيامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را در تقسيم اوقاتش در ميان آن‌ها كاملاً آزاد گذاشت و ضمناً به آن‌ها اعلام كرد كه اين حكم الهى است تا هيچ‌گونه نگرانى و سوء برداشتى براى آن‌ها حاصل نشود. 🔺 این آیه در واقع برای رفع مشكلی در زندگانی شخصی پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد؛ زیرا يك رهبر بزرگ الهى هم‌چون نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) آن هم در زمانی‌كه در كوره حوادث سخت گرفتار است و توطئه‏‌هاى خطرناكى از داخل و خارج براى او چيده می‌شود، نمی‌تواند فكر خود را زياد مشغول زندگى شخصى و خصوصی‌اش كند، بايد در زندگى داخلى خود داراى آرامش نسبى باشد، تا بتواند به حل انبوه مشكلاتى كه از هر سو او را احاطه كرده است با فراغت خاطر بپردازد. آشفتگى زندگى شخصى و دل مشغول بودن او به وضع خانوادگى در اين لحظات بحرانى و طوفانى سخت خطرناك است. 💠 اختلاف ميان همسران و رقابت‌هاى زنانه متداول بین آن‌ها، گاهی طوفانى در درون خانه بر پا می‌کرد و این مساله فكر حضرت را به خود مشغول می‌نمود. حضرت نیز به خاطر روحیه بالا و عالی خود بر این موارد صبر می‌کرد و عصبانیّتی از خود نشان نمی‌داد، اين‌جا است كه خداوند متعال، يكى ديگر از ويژگی‌ها را براى پيامبرش قائل شده و براى هميشه به اين ماجراها و كشمكش‌ها پايان داد و حضرت را از اين نظر آسوده خاطر و فارغ البال كرد. _____________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/28603 📎 📎 📎 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
💢از دریچه ای دیگر! ▫️اگر ما یک درد ظاهری داشته باشیم مثل سر درد، دندان درد، ما را بیچاره می‌کند تا آن را درمان کنیم. 🔹 اما گاهی، و یا هم بیشتر وقت ها این همه دردهای درونی داریم و اصلا حس نمی‌کنیم. 🔹این حسدها؛کینه‌ها؛عجب‌ها؛انانیت‌ها چرا اصلا احساس نمی‌کنیم؟! ▫️متاسفانه حاکمیت ها در همه جهان برای درمان اولی میلیاردی هزینه می کنند و ملت ها خوشحال .چون اولی راهمگان بیماری می دانند و دومی را نه! ☘☘☘ @majalezendegi
برداشت از آیه ۴۱ 📌ولی مطلق الی نباید غیر از را مطلق خود بداند. زیرا اگر غیر خدایی را بپذیرد، مانند است که سستی را پذیرفته است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 4 📝نكته : 🔳محتواى اين سوگندها! ▫️در آيـات فـوق نخست به بادها و طوفانها سوگند ياد شده ، و اين بخاطر نقش مهمى است كه آنها در جهان آفرينش دارند: ابرها را به حركت در مى آورند، و سپس آنها را بر فراز زمينها خشك و مرده پيوند مى دهند، و بعد از نزول باران آنها را متفرق مى سازند. بذرهاى گياهان را جابجا مى كنند، و جنگلها و مرتعها به وجود مى آورند. بسيارى از گلها و ميوه ها را بارور مى سازند، و حرارت و برودت را ازمـنـاطـق مـخـتـلف زمـيـن بـه نـقـاط ديـگـر مـى بـرنـد و هـوا را تعديل مى كنند. ▫️هـواى زنـده و پـر اكـسـيـژن را از مـزارع و صـحراها به شهرها مى برند، و هواى آلوده را براى تصفيه به صحراها مى فرستند. آبهاى دريا را متلاطم و مواج ، و براى موجودات زنده آبزى پر اكسيژن مى كنند آرى بادها و نسيمها خدمات عظيم و حياتى در جهان دارند. ▫️بخش ديگر اين سوگندها كه از برنامه نزول وحى به وسيله فرشتگان سخن مى گويد نـيـز در عـالم مـعـنـى شباهت با وزش نسيم در عالم ماده دارد، فرشتگان ، كلمات وحى را كه هـمـچـون قـطـرات بـاران زنـده كـنـنـده اسـت بـر قـلوب پـيـامـبـران خـدا نـازل مـى كنند، و گلها و ميوه هاى معارف الهى و تقوى را در قلبها مى رويانند، و به اين ترتيب خداوند هم به مربيان عالم ماده و هم مربيان عالم معنى سوگند ياد كرده است . ▫️و جـالب ايـنـكـه تـمام اين سوگندها براى بيان واقعيت روزى است كه تمام اين تلاشها و كوششها به ثمر مى نشيند روز قيامت و يوم الفصل . ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(198) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪لطايف و اشارات ☑️2- ره آورد سير آدمى در مسير درجات يا دركات انسان در نظام هستى، يا در مسير درجات و ولايت الهى حركت مى كند يا در مسير دركات و ولايت شيطانى و هبوط به سوى اسفل السافلين. اگر انسان در مسير ولايت الهى قرار گرفت به جايى مى رسد كه ابتدا محب و سپس محبوب خداى سبحان مى شود و آنگاه خداى سبحان ، زبان، چشم و گوش او مى شود و چنين انسان ملكوتى به وسيله خدا مى شود و چنين انسان ملكوتى به وسيله خدا مى شنود، مى بيند، مى گويد و...: و انه ليتقرب الى بالنافله حتى احبه فاذا احببته كنت سمعه الذى يسمع به وبصره الذى يبصر به ولسانه الذى ينطق به ويده التى يبطش بها... و از اين برتر مقامى است كه انسان، عين الله و يد الله شود، همان گونه كه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: انا عين الله و انا جنب الله و انا يدالله. 🔶تفصيل بحث درباره قرب نوافل و قرب فرايض كه در حديث معروف به قرب نوافل مطرح است، به محل مناسب خود موكول مى شود. 🔹كسى كه در مسير دركات شيطانى حركت كند، ادله عقلى و نقلى نشانه آن است كه در اين مسير ابتدا به جايى مى رسد كه شيطان در دل او آشيانه مى كند و سپس شيطان با زبان او سخن مى گويد و با چشم او مى بيند، يعنى، چنين شخصى ابراز ادراك و تحريك شيطان مى گردد و... تا آن جا كه سخن انسان جز گناه و نگاهش جز معصيت نباشد: اتخذوا الشيطان لامرهم ملاكا واتخذهم له اشراكا فباض و فرخ فى صدورهم ودب ودرج فى حجورهم فنظر باعينهم و نطق بالسنتهم .... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (27) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (28) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 28.mp3
18.98M
💢جلسه بیست و هشتم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 زیارت معبود 🔹 مرحوم صدوق در توحید مبارکش از وجود مبارک نقل می‌ کند که «كُنَّا جُلُوساً فِی الْمَسْجِدِ إِذَا صَعِدَ الْمُؤَذِّنُ الْمَنَارَةَ فَقَالَ»؛ می ‌گوید ما در نشسته بودیم، مؤذن رفت و اذان گفت و گفت: «اللَّهُ أَكْبَرُ». پدرمان وجود مبارک حضرت امیر گریه کرد. ما هم در اثر گریه او گریه کردیم. وقتی مؤذن فارغ شد حضرت فرمود: «أَ تَدْرُونَ مَا یقُولُ الْمُؤَذِّنُ»؟ همه را معنا کردند تا به این معنا رسیدند که «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» یعنی چه؟ فرمود معنای «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» این است: «أَی حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ وَ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ وَ دَرْكِ الْمُنَی وَ الْوُصُولِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَی كَرَامَتِهِ وَ غُفْرَانِهِ وَ عَفْوِهِ وَ رِضْوَانِهِ»؛ معنای «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ» این است؛ یعنی بلند شوید با او مناجات کنید؛ این است! این علی می ‌خواهد و گریه علی! 🔹 «وَ مَعْنَی قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ فی الاِقامَة» این است؛ «حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ» چه کسی؟ آدم حرم می ‌رود مشخص است، می ‌رود زیارت چه کسی می‌ رود؟! 📚 سوره بارکه مجادله جلسه 7 تاریخ: 1396/11/08 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۵ 📌نقش تلاوت قرآن و اقامه صلات در سیر و سلوک الی باید به قرآن بپردازد و نماز را کند و بر پا دارد. زیرا نماز او را از فحشاء ، ها و و زشتی باز می دارد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 گنجایش ذهن خود را با محتوای غیر علمی پُر نکنیم خیلی از بزرگان عهد کردند که نخوانند، های غیر علمی نخوانند، حرف های غیر علمی نزنند، حرف های غیر علمی را گوش ندهند. مگر ما چقدر است؟!! اگر انسان قصه گوش بدهد، مرتب ببیند؛ این جا پُر می شود. آدم وقتش را برای حرف غیر علمی تلف می کند؟!! فرمود: (تعیها اذن واعیه)،* یعنی ((وعاء)). خدا مرحوم آخوند صاحب کفایه را غریق رحمت کند. یک مثالی زد که بالاخره این درخت مگر چقدر آب می خواهد؟ شما آب شور به آن دادی، دیگر آب شیرین را جذب نمی کند. این یک مقدار آب می خواست، شما آب شور به آن دادی؛ پس فردا می خشکد. بعد شما بخواهی آب شیرین به آن بدهی که جذب نمی کند! این ما یک ظرفیت خاص دارد؛ شما این ظرف را با مظروف باطل پُر بکنی، دیگر جا برای معارف نیست! 📌 سوره حاقّه / آیه ۱۲ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom