eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز شب های ماه رمضان.عبداللهی.1401113.mp3
15.35M
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله قَالَ: مَنْ صَلَّى فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، إِنْ شَاءَ صَلَّاهُمَا فِي أَوَّلِ لَيْلٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي آخِرِ لَيْلٍ، وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَبْعَثُ بِكُلِّ رَكْعَةٍ مِائَةَ أَلْفِ مَلَكٍ يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ، وَ يَمْحَوْنَ عَنْهُ السَّيِّئَاتِ، وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ. (بحارالأنوار، ج96، ص346 به نقل از کتاب النوادر) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هر کس در ماه رمضان در هر شب، در آغاز یا پایان شب، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید را قرائت کند، قسم به کسی که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، خداوند به ازای هر رکعت، صدهزار ملک را مبعوث می کند تا برای وی حسنات بنویسند و گناهان وی را محو نمایند و درجه اش را بالا ببرند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢احمق کیست؟ در فارسی، سفیه به کسی گفته می شود که بی‌عقل، کم‌خرد، ساده‌لوح، کودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعه به کسی اطلاق می شود که در مناسبات اجتماعی خود بسیار ضعیف تر از دیگران بوده یا به طور کلی از انجام آن ناتوان باشد؛ اما در فرهنگ قرآن، بی عقل کسی است که از کیش ابراهیم علیه السلام که همان آیین توحید و خداپرستی است روی برگرداند. 🔅قرآن کریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض می داند؛ دینی که در هر عصری تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهای اصلی دین همیشه ثابتند و بی تغییر؛ اما فروعاتی هم هستند که بسته به شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان کنونی همان است که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله آن را تعلیم کرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند. 🔹بر این اساس، هر کس به هر اندازه که از این جاده دین، خارج شود به همان اندازه بی عقل است و احمق. در این معادله قرآنی، میزان بهره هوشی یا نوع مدرک تحصیلی کاملا هیچ نقشی ندارد؛ بلکه شاخص بهره عقلی میزان عبودیت است و بس. با این تحلیل، وضعیت آن کشیش قرآن سوز و آنان که دست به قلم بردند و کاریکاتورها کشیدند و نیز به ظاهر فرهیختگانی که با شریعت بیگانه اند کاملا روشن می شود؛ چرا که ارزش انسان به عقل اوست و اینها از عقل بهره ای ندارند. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: عقل چیست؟ فرمود: مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ؛ آن چیزی است که خداوند رحمان با آن عبادت می شود و بهشت با آن به دست می آید. 🔅@rahighemakhtoom
💢نکات مهم جز اول قرآن کریم در ماه نزول قرآن و بهار آن، شایسته است که بیش از گذشته به این کتاب الهی توجه و در معارف آن اندیشه شود سنت تلاوت روزانه و جزء به جزء آیات وحی، پسندیده‌تر می‌شود آنگاه که با درک معنا و دریافت آموزه‌های الهی همراه شود. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌙فصل رهایی (۱) 🔰ماه نزول قرآن 💠 (شهر رمضان الّذی انزل فیه القرآن)*. عظمت به کریم است. در و روایاتی که مربوط به است، غالباً این وصف مطرح است که ، نه شهر رمضان الّذی وجب علینا الصیام! خود روزه گرفتن از ره آوردهای است. عظمت ماه مبارک رمضان به گرفتن نیست، عظمت ماه مبارک رمضان به نیست؛ بلکه عظمت ماه مبارک رمضان به کریم است که این قرآن کلّ این شهر را از شهور دیگر ممتاز کرد، و لیله قدر را از لیالی دیگر ممتاز کرد، و باعث برکات فراوانی شد که یکی از آنها بودن و است. اگر در ادعیه و ماه مبارک رمضان غالباً این مطرح است که شهر رمضان الّذی انزل فیه القرآن، نه الّذی وجب علینا الصّیام؛ برای همان است که روزه گرفتن حکمی از احکام فراوانی است که قرآن کریم آن‌ را به همراه آورده است. ----------------------------------------------- 📌 سوره بقره / آیه ۱۸۵ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۹/۰۱/۰۴ @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #المیزان #آیت_الله_سید_محمد_حسین_طباطبایی #علامه_طباطبایی #طباطبایی
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت سوم) 📌ويژگی های تفسیر المیزان ⏪1- جمع ميان دو شيوه تفسيرى ترتيبى و موضوعی علامه با مراعات ترتيب در تفسير آيات، آيه به آيه و سوره به سوره، از جايگاه بلند تفسير موضوعى نيز كه اهميت آن امروزه روشن گرديده غافل نبوده و هر دو جنبه را با كمال دقت و ظرافت دنبال كرده و تفسيرى كامل در تمامى ابعاد عرضه داشته است. تفسير موضوعى از ديدگاه ايشان اهميت فراوانى داشته و ايشان به اين ترتيب مقاصد عالى و معارف جليل قرآن را دسته بندى كرده آماده و كامل به پژوهش‏گران عرضه داشته است. ⏪2- مطرح نمودن مساله وحدت موضوعى هر سوره هر سوره داراى هدف به خصوصى است كه آن را با مقدمه اى ظريف دنبال می كند وبا خاتمه اى بس شيوا به پايان می رساند و اختلاف عدد آيات سوره ها به همين امر بستگى دارد و تا مقصود نهايى انجام نگيرد، سوره به پايان نمی رسد و كوچكى و بزرگى هر سوره به كوتاهى و بلندى هدف و مقصود از هر سوره وابسته است. به عقيده علامه هر سوره صرفا مجموعه آيات پراكنده و بدون جامع واحدى نيست؛ بلكه يك وحدت فراگير بر هر سوره حاكم است و پيوستگى آيات را می رساند و مساله وحدت موضوعى يا وحدت سياق در هر سوره، كه از قراين كلامى قابل توجه است، از همين جا نشأت گرفته است. ⏪3- نظريه سريان و جريان يك روح كلى و حاكم بر سرتاسر قرآن اين نظريه بر تمامى آيات و سور سايه افكنده، حقيقت و جان كلام الهى را تشكيل می دهد. علامه بر اين باور است كه در پس ظاهر الفاظ و معانى حقيقتى والاتر نهفته است كه گوهر قرآن و بطن آن را تشكيل می دهد، داراى وحدتى استوار و از هر گونه تجزيه و تفصيل مبراست. آن حقيقت همانند روح در جسد، عينيت وجودى دارد و سر منشأ تمامى احكام و شرايع و بيانات قرآن می باشد كه نه از سنخ الفاظ و نه از سنخ مفاهيم است، بلكه از سنخ عالم امر و ملكوت است كه هرگز دست آلوده خاكيان به آن نمی رسد. ⏪4- عينيت بخشيدن به مساله« القرآن يفسر بعضه بعضا» علامه با قدرت و احاطه فوق ‏العاده به تمامى آيات مرتبط با يكديگر اين مساله را عينيت می بخشد، به گونه اى كه هر يك از آيات نسبت به آيات ديگر، رافع ابهام و شك آن بوده است. ⏪5- نحوه و چگونگى رسيدن به حقايق تفسيرى و دقائق تأويلى قرآن كريم‏ اين عمده ترين ويژگى است كه از جايگاه فطرت پاك و درون تابناك بايد نشأت گيرد و علامه بزرگ از همين صراط سوىّ به مبانى تفسير و معانى تأويل دست يافته است. توضيح اينكه قرآن در بيان مطالب و ارائه مقاصد- چه تفسير و چه تأويل- شيوه خاصى دارد كه از ساير شيوه ها جداست. قرآن براى رساندن مطالب خود و القاى مفاهيم عالى، روشى مخصوص به خود دارد و اگر كسى خواسته باشد از روش‏هاى معمولى براى رسيدن به معانى قرآن بهره گيرد، بسى اشتباه رفته، زيرا قرآن كلام الهى است و فروغى فروزان دارد كه هر دلى آمادگى تابش آن را ندارد. علامه طباطبايى با همين ديد روشن و نهاد پاك، پايه اين تفسير ارزشمند را پی ريزى نموده و كاملا در اين راه موفق گرديده و توانسته حقايقى گرانبها را براى امت اسلام به ارمغان آورد كه ديگران توان آن را نداشتند و خود را به دشوارى انداختند. تأويل از ديدگاه علامه واقعيتى است كه بيانات قرآنى از حكم و پند و حكمت بدان تكيه دارند و اين حقيقت در تمام آيات قرآنى- چه محكم و چه متشابه- موجود است و از قبيل مفاهيم و مدلول‏هاى الفاظ نيست؛ بلكه از امور عينى خارجى است و الفاظ آن را در برنمی گيرند و از آن رو، خداوند آن را با الفاظ به بند كشيد تا بشر را اندكى با حقيقت آن آشنا سازد. 🔹به باور علامه منظور از تأويل آيه، جنبه مفهومى آن نيست كه آيه بر آن دلالت می كند؛ بلكه تأويل از قبيل امور خارجى است. البته نه هر امر خارجى تا اينكه مصداق خارجى خبر، تأويل آن باشد؛ بلكه امر خارجى خاصى كه نسبت آن با كلام الهى نسبت ممثل با مثال و باطن با ظاهر است. خلاصه آنكه تأويل قرآن عبارت است، از حِكَم و مصالح نهفته كه منظور الهى بوده و تمامى احكام و معارف قرآن از همانجا نشأت گرفته است. ....ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هشتم:جمع و تأليف قرآن 🔳روش زيد در جمع قرآن زيد به جمع آورى قرآن پرداخت و آن‌را از پراكندگى درآورد و در يكجا فراهم آورد. او اين‌كار را با همكارى گروهى از صحابه انجام داد. نخستين اقدام وى آن بود كه اعلام كرد: هر كس هرچه از قرآن نزد خود دارد، بياورد. يعقوبى مى‌گويد: ▫️وى گروهى مركب از ٢٥ نفر را تشكيل داد و خود رياست آن گروه را بر عهده گرفت. اين گروه هر روز در مسجد گرد هم مى‌آمدند و افرادى كه آيه يا سوره‌اى از قرآن در اختيار داشتند به اين گروه مراجعه مى‌كردند. اين گروه از هيچ كس چيزى را به‌عنوان قرآن نمى‌پذيرفتند مگر آنكه دو شاهد ارائه دهند. شاهد اول نسخۀ خطى بود؛ يعنى نوشته‌اى كه حكايت از وحى قرآنى داشته‌باشد. شاهد دوم شاهد حفظى بود؛ يعنى ديگران شهادت دهند كه آن‌را از زبان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شنيده‌اند. بدين ترتيب زيد آيه‌ها و سوره‌هاى قرآن را جمع آورى كرد و آن‌را از پراكندگى و خطر از بين رفتن نجات داد؛ هر سوره‌اى را كه كامل مى‌شد در صندوقچه مانندى از چرم به‌نام «رَبْعه» قرار مى‌داد تا آنكه سوره‌ها يكى پس از ديگرى كامل شد؛ ولى هيچگونه نظم و ترتيبى بين سوره‌ها نداد. ١ اين صحيفه‌ها - كه سوره‌هاى قرآنى بر آن نگاشته شده‌بود - پس از اتمام به ابوبكر سپرده شد. ▫️اين مجموعه پس از ابوبكر به عمر انتقال يافت و پس از وفات وى نزد دخترش حفصه نگهدارى شد و هنگام يكسان كردن مصحف‌ها، عثمان آن‌را به عاريت گرفت تا نسخه‌هاى ديگر قرآن را با آن مقابله كند، سپس آن‌را به حفصه باز گرداند. چون حفصه درگذشت، مروان - كه از جانب معاويه والى مدينه بود - آن‌را از ورثۀ حفصه گرفت و از بين برد. ٢ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت هفتم) 🔅🔅🔅 🌿ما آداب باطنی اين سلوك روحانى را به مقدار توان و تناسب، بيان می‌کنيم. 🌿شايد يكى از اهل ايمان، نصيبى از آن ببرد و باعث شود که رحمت الهی و توجهات غیبی، شامل حال این بازمانده از مسیر سعادت و گرفتار در زندان طبیعت و انانیت گردد. «انّه ولىّ الفضل و العناية.» 🌿اکنون درباره آدابى كه در تمام حالات نماز و سایر عبادات، ضروری است، مطالبی عرض می‌کنیم. 1️⃣ توجّه به عزّت پروردگار و ذلّت بندگی 🔸توجه به عزت حضرت حق، از منازل مهم سالك است. 🔸قوّت سلوك هر كس به مقدار قوّت اين نظر است. 🔸حتی بالاتر، كمال و نقص انسانيّت تابع كمال و نقص اين امر است. 🔸هر چه نظر انيّت و انانيّت و خودبينى و خودخواهى در انسان غالب باشد، از كمال انسانيّت دور و از مقام قرب پروردگار دور است. 🔸حجاب خودبينى و خودپرستى از همه حجاب‌ها ظلمانی‌تر است. 🔸عبور از اين حجاب، از تمام حجاب‌ها، مشكل‌تر است. 🔸عبور از این حجاب، مقدمه عبور از همه حجاب‌ها است و بلكه غيب و شهادت و باب الابواب عروج به كمال روحانيّت عبور از اين حجاب است. 🔸تا انسان به خود و كمال و جمال توهمیِ خود نظر دارد، از جمال مطلق و كمال صرف، محجوب و مهجور است. 🔸شرط اوّل سلوك إلى اللّه خروج از اين منزل است، بلكه ميزان در رياضت حق و باطل همين است. ⬅️پس سالكی كه با قدم انانيّت و خودبينى و در حجاب انّيّت و خود خواهى، طىّ منزل سلوك كند، رياضتش باطل و سلوكش إلى اللّه نيست، بلكه إلى النفس است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
و اما باور ما 2.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.71M
َعنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما (قسمت دوم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢نکات کلیدی جزء دوم کریم خدا را یاد کنید تا خدا شما را یاد کند، در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید، بدی‌ها و خوبی‌های دیگران را در کنار هم ببینید و منصف باشید. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه بندگی(٢) 🔹 نخوردن؛ غذای خدا در ماه مبارک رمضان 🔸 «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله»؛ میزبانتان و میهماندارتان خداست خب، اگر كسی میهمان صاحبخانه ‌ای شد باید غذای صاحبخانه را بخورد، غذای صاحبخانه نخوردن است! چون خدای سبحان منزّه است، را به دعوت كرده است. مهمانی ‌ای كه در آن نخوردن است. 🔸 انسان وقتی مهمان خدا شد باید غذای الهیٰ بخورد، غذای الهی نزاهت از هر است وگرنه مهمان خدا نشد: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله»؛ خُب چه كسی پیش خدا كریم است؟ غیر از یعنی ماه، است. «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ» 📚 (تفسیر سوره مبارکه بقره، جلسه ١٩٨، سال ١٣٦٤) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌙فصل رهایی (۲) 🔰معارف قرآن، غذای مهمانان خدا 💠 ، ماه خداست که انسان در این ماه، است. معلوم می شود گذشته از آن ظاهری که (انّ الله هو الرّزاق ذوالقوّه المتین)*، و گذشته از آن رزق که (ما بکم من نعمه فمن الله)*؛ های دیگری هم هست که در فرصت های مناسب توزیع می شود. و مهمترین روزی که در کنار این مائده و مادبه الهی در ماه مبارک به بندگان عطا می کنند، همان کریم است، و در کنارش سنت معصومان (علیهم السّلام) هست و برکات دیگر. این ماهِ نزول قرآن است؛ قهراً انسان می گیرد و به موفق است تا از این بهره ای ببرد و را ادراک کند. پس این ماه، ماه ضیافت خداست و غذایی که این ماه به انسان می دهد معارف قرآن است و چون قرآن از عترت جدا نیست در حقیقت در این ماه روزی مهمانان الهی اند. ما چه بکنیم که به اینجا برسیم؟ که این ماه، است و ما مهمان قرآنیم ...؛ البته نه تنها زیاد قرآن بخوانیم که باید بخوانیم؛ زیاد قرآن بخوانیم، ثوابش هم نثار ارواح انبیا و اولیا و ملائکه مقرّبین و صدیقین و شهدا اهداء بکنیم؛ هر چه بیشتر بخوانیم، بهتر است. اینطور نباشد کسی بگوید حالا که من قرآن (مثلاً) نمی دانم، چرا بخوانم! این یک کلام عادی نیست. این کلام الهی است، کتاب الهی است، آثار خاص خودش را در هر مقطعی دارد؛ ولی و درک قرآن این راهها را هم به همراه خواهد داشت. 📌 سوره ذاریات / آیه ۵۸ 📌 سوره نحل / آیه ۵۳ @rahighemakhtoom