eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (3) معرفی کلی سوره قیامت 🔅🔅🔅 ⏪فضائل، خواص و ثواب قرائت سوره قیامت 🔹ابى‌بن‌كعب از پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله روايت نموده كه هر كه سوره قيامت را قرائت كند من و جبرئيل براى او در روز قيامت گواهى مي‌دهيم كه او ايمان به روز قيامت داشته، و در آن روز در حالى كه چهره اش بر افروختگى و زيبايى بر صورتهاى مردم دارد، می‌آید. 🔹ابو بصير از حضرت صادق عليه‌السلام روايت نموده كه فرمود: «هر كه قرائت سوره لا أقسم را ادامه دهد و عمل نیز عمل کند خداوند آن را در روز قيامت با او در قبرش برانگيزد در بهترين و زيباترين صورتها كه او را بشارت داده و بخندد در روى او تا از صراط و ميزان بگذرد».[ ترجمه تفسير مجمع‌البيان، ج 26، ص91-90] 🔹در تفسير برهان از حضرت صادق عليه‌السلام نقل شده كه فرمود: «قرائت سوره قيامت خشوع آورده و جلب عفّت و مصونيت مي‌کند و هر كه آن را قرائت كند از سلطانى نترسد و در شب و روز به اذن خدای متعال محفوظ مي ماند وقتى آن را قرائت كند».[ ترجمه تفسير مجمع‌البيان، ج 26، ص91-90.پاورقی] 🗓یادآوری: به حول و قوه الهی مباحث این سوره همه روزه پس از معرفی کلی بر اساس تفسیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ارائه می شود. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(ص) حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) چگونه قرآن را در اختیار مردم قرار داد؟ بطور کلی قرآن در دو مرحله بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل گردید. یکی به صورت یک جا و دفعی که تمام قرآن به صورت اجمالی بر قلب پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل شد که در ماه مبارک رمضان بود. «شهر رمضان الّذی أُنزل فیه القرءان»(۱۸۵/بقره) و دیگری نزول تدریجی و تفصیلی، که طی ۲۳ سال آیات قرآن از ابتدا تا انتها در زمانها و مکانهای مختلف بر پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) نازل شد. و آن حضرت آیات را برای مردم تلاوت می کرد و پیام خداوند را به آن ها می رساند. قرآن دارای ۶۲۳۶ آیه است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 133 🔅🔅🔅 ⏪39- مَثَل زنان بد و شوهران خوب (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ امْرَاءَتَ نُوحٍ وَامْرَاءَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَیْنِ فَخَانَتَا هُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیًْا وَقِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّا خِلِینَ ) . (سوره تحریم آیه 10) ((خداوند برای کسانی که کافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثل زده که آنها تحت سر پرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط آنان با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی ) نداشت ، و به آنها گفته شد : وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می شوند ! )) . 🌱🌱🌱 🔹خداوند متعال در این آیه ((وضعیت کافران )) را به حالت دو زن تاریخ تشبیه می کند که هر دو همسر دو پیامبر بزرگوار به نامهای ((نوح )) و ((لوط)) بودند و چون این دو زن به آن دو پیامبر خیانت نمودند ، در زمره کافران قرار گرفتند . بنا بر این ((وجه شباهت )) در این تشبیه ((خیانت کردن )) است ، یعنی خیانت به خدا و رسول از هر کس سر بزند ، نتیجه اش آتش دوزخ است ، هر چند وابسته و متّصل به پیامبران باشد . لذا در پایان آیه می گوید : (قِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّا خِلِینَ) ؛ ((به آن دو (زن ) گفته شد با سایر دوزخیان وارد جهنّم شوید)) ، یعنی میان شما و کافران که به خدا و رسول خیانت کردند ، از این نظر هیچ فرق و امتیازی نیست ! 👈🏼البته خیانت این دو ((زن )) این بود که با دشمنان آن دو پیامبر همکاری می کردند و اسرار خانه آن دو بزرگوار را به دشمنان می سپردند ، نه خیانت انحراف از جادّه عفّت ، زیرا هرگز همسر هیچ پیامبری آلوده به بی عفّتی نشده است ، چنانکه در حدیثی از پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم صریحاً آمده است : ((ما بغَت امْراءَةُ نبی قَطُّ ؛ همسر هیچ پیامبری هرگز آلوده عمل منافی عفّت نشد)) . ▪️زمخشری می گوید : (( . . . وفی طیّ هذین التمثیلین تعریض باُمّی المؤ منین المذکورتین فی اوّل السورة و مافرط منهما من التظاهر علی رسول اللّه صلی اللّه علیه و سلم بما کرهه و تحذیر لهما علی اءغلظ وجه و اءشده ، لما فی التمثیل من ذکر الکفر)) . ((این آیه به دو همسر پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم ((عایشه )) و ((حفصه )) که در ماجرای افشای اسرار آن حضرت دخالت داشتند ، تعریضی دارد و به آن دو به شدّت هشدار می دهد که گمان نکنند همسری پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم به تنهایی می تواند مانع کیفر آنها باشد ، همان گونه که رابطه همسران نوح و لوط ، به خاطر خیانت ، از خاندان نبوّت و وحی قطع شد ، و گرفتار عذاب الهی شدند)) . ▫️همچنین این آیه ((هشداری است به همه مؤ منان در تمام قشرها که پیوندهای خود را با اولیاء اللّه در صورت گناه و عصیان مانع عذاب الهی نپندارند)) . به هر حال این آیه انتظارهای بی مورد کسانی را که گمان می کنند تنها ارتباط با شخص بزرگی همچون پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم می تواند مایه نجات آنها گردد (هر چند در عمل آلوده باشند) قطع می کند ، تا هیچ کس از این نظر برای خود مصونیّتی قائل نشود . 🔹اصولاً گناه از هر کس صادر شود ، زشت است ، ولی اگر از افراد نسبی و سببی و مکتبی پیامبران و جانشینان آنان سر زند ، زشت تر است . لذا خداوند متعال خطاب به زنان پیامبر می فرماید : ( یَنِسَآءَ النَّبِیِّ مَن یَاءْتِ مِنکُنَّ بِفَحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَعَفْ لَهَا ا لْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ . . . ) .((ای زنان پیامبر ! هرکدام از شماگناه ومعصیت آشکاری مرتکب شود ، عذاب او دوچندان خواهد بود)) ؛ یعنی گناه شما علاوه بر زشتی ذاتی خودش به حیثیّت پیامبر و مکتب او نیز لطمه می زند و این خود گناه دیگری است و مستوجب عذابی دیگر . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
و ماندگار از ص 7 قرآن کریم (آیات48- 39 ) 1. گاهى يك حركت، دامنه ى تأثيرات خوب وبدش در همه‏ عصرها و نسل‏ها گسترده مى‏ شود. «اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً»( بقره 39) 2. با يك لغزش و خطا، نبايد كسى را طرد كرد، زيرا انسان قابل ارشاد وهدايت پذير است. «يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً»( بقره 39) 3. در انجام تكاليف الهى، از هيچ قدرتى نترسيم و ملاحظه‏ كسى را نكنيم. «وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ» ( بقره 40) 4. انحراف دانشمندان وعلما، سبب انحراف ديگران مى‏ شود. «وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ»( بقره 41) 5. نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آن را تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم. «لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ، لا تكتموا الحق» ( بقره 42) 6. آمران به معروف، بايد خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» ( بقره 44) 7. تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ» ( بقره 44) 8. در برابر عقايد خرافى وباطل، با قاطعيّت برخورد كنيد. «لا يُقْبَلُ، لا يُؤْخَذُ» ( بقره 48) @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 در بند توام آزادم 🎙 . آزاد کردن دو قسمت است یک وقت در بند می کنند که را آزاد بکنند یک وقت انسان را رها می کنند که در بند بیفتد آزادی ممدوح آن است که انسان را در بند بکنند که او را از محدوده ی آلوده نجات بدهند در یک میدان وسیع به او پر و بال بدهند که پرواز کند مذموم آن است که او را رها می کنند که تا به دام بیفتد دو دام در جهان هست یکی دام شیطنت و یکی دام و خدای سبحان افراد نالایق را رها می گذارد که به دام شیطان بیفتند این ها خیال می کنند آزادند در حالی که در بند اند این ها در رهن شیطنت اند كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ این ها بدهکارند و هر انسان بدهکاری باید گرو بسپارد و در اینجا خانه و مال را گرو نمی پذیرند فقط خود انسان تبهکار را به عنوان گرو قبول می کنند این در اثر آزادی مذموم است اما آزادی ممدوح آن است که خدای سبحان انسان را به دام رحمت می اندازد که به وسیله ی این دام رحمت در یک فضای بازی بتواند کند... . @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 8 قرآن کریم (آیات57-49 ) 1. بيان سختى ‏ها و تلخى‏ هاى گذشته، لذّت آزادى امروز را چندين برابر مى‏ كند. «يَسُومُونَكُمْ ... يُذَبِّحُونَ ... يَسْتَحْيُونَ» بقرة، آيه 49 2. طاغوت‏ها براى حفظ نظام و سلطه‏ ى خود، به هر نوع شكنجه‏ اى دست مى ‏زنند . «يَسُومُونَكُمْ، يُذَبِّحُونَ» بقرة، آيه 49 3. پايان شب سيه سفيد است. بنى ‏اسرائيل بعد از آن همه شكنجه و بلا به رفاه و نجات رسيدند. «فَأَنْجَيْناكُمْ» بقرة، آيه 50 4. مردم را با محبّت براى پذيرش حدود الهى آماده كنيد. «يا قَوْمِ ... فَاقْتُلُوا» بقرة، آيه 54 5. اساس دستورات الهى، خير رسانى به انسان است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ» بقرة، آيه 54 6. براى گروهى منطق و استدلال و موعظه كافى است، ولى براى گروهى قهر و غلبه لازم است. «فَأَخَذَتْكُمُ» بقرة، آيه 55 7. رمز بروز برخى تلخى ‏ها و سپس نجات از آنها، پيدا شدن روحيّه ‏ى شكرگزارى است. «بَعَثْناكُمْ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» بقرة، آيه 56 8. خداوند، رزق انسان را از حلال و پاكيزه مقدّر كرده است. «طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ» بقرة، آيه 57 منبع :کتاب نکته های تفسیری @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۲ – ۳۰ 📌استهزاء الی علاوه بر این که و پیامبران را نمی کند، به سخنان آنها باید دقیقا گوش دهد تا هدایت شود و نگردد که روز وقتی به پروردگارش رسید سرافراز باشد. @rahighemakhtoom
. 🔰 تحلیل عالمانه عبدالعظیم (ع) در مساله ولایت 💠 این یک آدم مُلّایی بود _خوب گوش بدهید_ مُلّایی اینجور معلوم می شود. را ایشان دو بار نقل کرده؛ یعنی هم در نقل کرده، هم در نقل کرده است. در اصول دین صبغه کلامی ولایت را نقل کرده، در فروع دین صبغه فقهی اش را نقل کرده؛ مساله توحید و نبوت و ... را یکبار نقل کرده، _این حدیث ( )* را لابد چند بار مطالعه فرمودید_ یک بار نقل کرده، اما (ولایت) را دو بار نقل کرده است. آن، این است که آیا ذات اقدس اله بعد از رسول گرامی (علیه و‌ علی آله آلاف التحیه و الثناء) کسی را نصب کرده است یا نه؟ این مساله کلامی است، چرا؟ برای اینکه موضوع مساله (فعل الله) است. مساله ای که موضوعش فعل خدا باشد، مساله کلامی است. گفتیم: او گفته است که به مردم بگو (من کنت مولاه فهذا علی مولاه)*؛ این می شود _مساله کلامی_ . مساله دوم، مساله فقهی است. این حدیث معروف زراره و غیر زراره که (بنی الاسلام علی خمس)؛ از ولایت شروع می کند، بعد نماز و روزه و ...، بعد حضرت می فرماید: (و لم یناد احد مثل ما نودی بالولایه)*، این به _تولّی_ بر می گردد. وظیفه ما چیست؛ این مساله، مساله فقهی است. وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ تولّی اولیای الهی است؛ این می شود مساله ای که موضوعش فعل مکلّف است، در ردیف نماز و روزه است. چون نماز فعل مکلّف است، مساله فقهی است؛ چون روزه فعل مکلّف است، مساله فقهی است؛ چون تولّی فعل مکلّف است، مساله فقهی است. این که را در فروع فقهی ما ذکر می کنند، سرّش این است! پس جعل ولایت یک مساله ای است که موضوعش فعل الله است، می شود مساله کلامی؛ وجود مبارک (سلام الله علیه) این را در کنار بحث نبوت و اینها ذکر کرده است. وظیفه ما همانطوری که نماز خواندن است، روزه گرفتن است، زکات دادن است، مکه رفتن است؛ پذیرش است، این دیگر مساله فقهی است! مساله ای است که موضوع مساله فعل مکلّف است. وجود مبارک این سیّد بزرگوار هم صبغه کلامی اش را حفظ کرده، هم صبغه فقهی اش را حفظ کرده است. --------------------------------------------- 📌 التوحید للصدوق / صفحه ۸۲ 📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۲۹۵ 📌 وسائل الشیعه / جلد ۱ / صفحه ۱۸ 📋 کنگره بزرگداشت محدّث عظیم الشان حضرت عبدالعظیم (ع) 📆 شهر ری ؛ ۱۳۸۲/۰۳/۲۲ ✴️ پانزدهم شوّال . سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoo
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoo
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه پنجم :تفسیر آیات 20 تا پایان سوره 📌موضوعات درسگفتار ☑️اوقات و زمان نماز شب ☑️مفهوم تقدیر شب و روز از سوی خداوند ☑️مفهوم توبه خداوند ☑️قاعده میسور در اسلام ☑️شرایط تخفیف خداوند در مستحبات ☑️کارکرد نماز در وجود انسان ☑️ویژگی انفاق حسن در قرآن ☑️مفهوم استغفار 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه اول تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (4) آیه 1و2 سوره قیامت 🔅🔅🔅 بسم الله الرحمن الرحيم لا أ قسم بيوم القيمة(1) و لا أ قسم بالنفس اللوامة(2) ايحسب الانسن أ لن نجمع عظامه(3) بلى قادرين على أ ن نسوى بنانه(4) بل يريد الانسان ليفجر امامه(5) يسل أ يان يوم القيمة(6) ترجمه : بنام خداوند بخشنده بخشايگر 1 - سوگند به روز قيامت . 2 - و سوگند به نفس لوامه ، وجدان بيدار و ملامتگر، (كه رستاخيز حق است ). 3 - آيا انسان مى پندارد كه استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد؟ 4 - آرى قادريم كه (حتى خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب كنيم . 5 - (انسان شك در معاد ندارد) بلكه او مى خواهد (آزاد باشد و) مادام العمر گناه كند. 6 - (لذا) مى پرسد قيامت كى خواهد آمد. 🔰تفسير: 🔹سوگند به روز قيامت و وجدان ملامت گر؟ اين سوره با دو سوگند پر معنى آغاز شده ، مى فرمايد: (سوگند به روز قيامت ) (لا اقسم بيوم القيامة ).(و سوگند به وجدان بيدار انسانها و نفس ملامت كننده ) (و لا اقسم بالنفس اللوامة ). در ايـنـكـه (لا) در ايـن دو آيـه (زائده ) و براى تاءكيد است ( بنابراين سوگند را نفى نمى كند، بلكه آنرا مؤ كدتر مى كند) و يا اينكه (لا) نافيه است ، و هدف آن است كـه بـگـويـد ايـن مـوضـوع بـه قـدرى مـهـم اسـت كـه بـه آن سـوگـنـد يـاد نـمـى كـنـم (مثل اينكه گاهى مردم به يكديگر مى گويند به جان تو قسم ياد نمى كنم كه برتر از سوگند است ) در ميان مفسران گفتگو است . غالب مفسران احتمال اول را برگزيده اند در حالى كه بعضى طرفدار تفسير دوم هستند و معتقدند كه (لا) زائده در آغاز كلام نمى آيد، بلكه بايد در وسط كلام باشد. ولى تـفـسـير اول صحيحتر به نظر مى رسد، زيرا قرآن به امورى مهمتر از قيامت ، مانند ذات پاك خدا سوگند ياد كرده بنابراين دليلى ندارد كه به روز قيامت در اينجا قسم ياد نـشـود، و قـرار گـرفـتن (لا) زائده در آغاز كلام نيز نمونه دارد چنانكه از اشعار امراء القيس نقل كرده اند كه در آغاز بعضى از قصائدش لاء زائده را به كار برده است . ولى بـه عـقـيده ما بحث پيرامون زائده بودن يا نافيه بودن (لا) چندان مهم نيست ، چرا كـه نـتـيجه نهائى هر دو يكى است ، و آن اهميت موضوعى است كه سوگند به خاطر آن ياد شده . مهم اين است كه ببينيم در ميان اين دو سوگند (سوگند به روز قيامت و سوگند به وجدان بيدار) چه رابطه اى وجود دارد؟ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 134 🔅🔅🔅 ⏪40- مَثَل دو زن الگو و نمونه (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ امْرَاءَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی ا لْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِی وَنَجِّنِی مِنَ ا لْقَوْمِ الظَّلِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَا نَ الَّتِیَّ اءَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِی وَکَانَتْ مِنَ ا لْقَنِتِینَ) . (سوره تحریم آیه ) ((و خداوند برای مؤ منان ، به همسر فرعون مثل زده است ، در آن هنگام که گفت : پروردگارا ! خانه ای برای من نزد خودت در بهشت بساز ، و مرا از فرعون و عمل او نجات ده و مرا از قوم ستمکاران رهایی بخش ! و همچنین به مریم دختر عمران (مثل زده ) که دامان خود را پاک نگه داشت ، و ما از روح خود در او دمیدیم ، او کلمات پروردگار و کتابهایش را تصدیق کرد ، و از مطیعان فرمان خدا بود)) . 🔹وجه تشبیه خداوند متعال به دنبال مَثَل پیش که برای کافران ، همسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط را مثال زده بود ، در اینجا برای مؤ منان ، دو زن دیگر تاریخ را که هر دو اسوه مقاومت و پاکدامنی هستند ، مثل می زند . یکی ((همسر فرعون )) است که در دستگاه جبّار آن جرثومه کفر به خدای یکتا ایمان آورد و قدرت همسری چون فرعون و کفر او نتوانست به ایمان وی خدشه ای وارد سازد ، و دوّمی ((مریم )) ، دختر عمران است که الگوی پاکدامنی است . ((معروف این است که نام همسر فرعون ((آسیه )) و نام پدرش ((مزاحم )) بوده است ، گفته اند هنگامی که معجزه موسی علیه السّلام را در مقابل ساحران مشاهده کرد ، اعماق قلبش به نور ایمان روشن شد ، و از همان لحظه به ((موسی )) ایمان آورد . او پیوسته ایمان خود را مکتوم می داشت ، ولی ایمان و عشق به خدا چیزی نیست که بتوان آن را همیشه کتمان کرد ، هنگامی که فرعون از ایمان او باخبر شد ، بارها او را نهی کرد ، و اصرار داشت که دست از دامن آیین موسی علیه السّلام بردارد ، و خدای او را رها کند ، ولی این زن با استقامت هرگز تسلیم خواسته فرعون نشد . سرانجام فرعون دستور داد دست و پاهایش را با میخها بسته ، در زیر آفتاب سوزان قرار دهند ، و سنگ عظیمی بر سینه او بیفکنند ، هنگامی که آخرین لحظه های عمر خود را می گذراند ، دعایش این بود : ((پروردگارا ! برای من خانه ای در بهشت در جوار خودت بنا کن و مرا از فرعون و اعمالش رهایی بخش و مرا از این قوم ظالم نجات ده ! )) . خداوند نیز دعای این زن مؤ من پاکبازِ فداکار را اجابت فرمود و او را در کنار بهترین زنان جهان ، مانند مریم قرار داد . چنانکه در همین آیات در ردیف او قرار گرفته است . 🔹در روایتی از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم می خوانیم : ((افضل نساء اهل الجنّة خدیجه بنت خویلد ، وفاطمة بنت محمّدصلّی اللّه علیه و آله و سلّم ، و مریم بنت عمران ، و آسیة بنت مزاحم ، امراءة فرعون . . . ؛ برترین زنان اهل بهشت چهار نفرند ((خدیجه )) دختر خویلد و ((فاطمه )) دختر محمّدصلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ((مریم )) دختر عمران و ((آسیه )) دختر مزاحم همسر فرعون )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️هيأت يكسان سازى مصاحف 🔹در مرحلۀ اول عثمان از همۀ مسلمانان خواست كه هر قسمت از قرآن را كه از پيامبر شنيده‌اند، در اختيار هيأت بگذارند. در پى آن مردم، الواح، استخوان‌ها و چوب‌هايى را كه قرآن بر آن نوشته شده بود، آوردند. همچنين صحيفه‌هايى كه در عهد ابوبكر، قرآن در آنها ثبت شده بود و نزد حفصه قرار داشت را نيز طلب كرد. 🔹حفصه در ابتدا از تسليم آنها به عثمان خوددارى كرد. (شايد نگران آن بود كه از بين برود) اما وقتى كه عثمان بازگردان آنها را تعهد كرد، صحيفه‌هاى مذكور را در اختيار او گذاشت تا به‌عنوان سندى موثّق، براى مقابله با ديگر مصاحف استفاده شود. دربارۀ تهيه مصحف واحد انس‌بن‌مالك گفته‌است: «من از كسانى بودم كه آيات را بر نويسندگان املا مى‌كرد. 🔸چه بسا آيه‌اى مورد اختلاف واقع مى‌شد، در اين صورت نظر كسانى را كه آيۀ مورد اختلاف را از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيده بودند مى‌خواستند. اگر اين افراد در مدينه نبودند، ماقبل و مابعد آيه را براى آنان مى‌نوشتند و از آنان مى‌خواستند تا قسمت مورد اختلاف را آن‌گونه كه شنيده‌اند بنويسند يا خود حاضر شوند». همچنين آيات مورد اختلاف را براى ابى بن كعب مى‌فرستادند و او پس از تصحيح آن‌را باز مى‌گرداند. 🔹ابن سيرين مى‌گويد: «اگر آيه‌اى مورد اختلاف قرار مى‌گرفت، ثبت آن‌را به تأخير مى‌انداختند. برخى گفته‌اند: هدف از تأخير در ثبت آن، اين بوده‌است كه نسخه‌هاى كسانى را كه در آخرين عرضۀ قرآن بر پيامبر صلى الله عليه و آله حاضر بوده‌اند، به‌دست آورند.» 🔹عبداللّه‌بن‌هانى بربرى، (غلام عثمان) هم نقل مى‌كند كه: من نزد عثمان بودم و مى‌ديدم كه نسخه‌هاى مختلف مصحف‌ها را با يكديگر مقابله مى‌كردند. عثمان استخوانِ‌ كتفِ‌ گوسفندى را به من داد كه در آن اين كلمات نوشته شده‌بود: «لَمْ‌ يتسنّ‌» و «لا تبديل للخلق اللّه» و «فأمهل الكافرين»؛ من آن‌را نزد ابىّ‌بن‌كعب بردم و او آنها را به اين‌گونه تصحيح كرد: «لَمْ‌ يَتَسَنَّهْ‌» ٤ و «لا تَبْدِيلَ‌ لِخَلْقِ‌ اللّهِ‌» ٥ و «فَمَهِّلِ‌ الْكافِرِينَ‌» ٦. در مرحلۀ دوم؛ يعنى مقايسۀ نسخه‌هاى مصحف جديد با يكديگر سهل‌انگارى‌هاى آشكارى رخ داد؛ به‌گونه‌اى كه در مصحف‌هاى عثمانى، اشتباهات و تناقض‌هاى املايى فاحشى وجود داشت. 🔹 ابن‌ابى‌داود نقل مى‌كند: «هنگامى كه نسخه‌هاى مصحف‌ها آماده شد، يكى از آنها را نزد عثمان بردند. او آن‌را مشاهده كرد و گفت: چه خوب و زيبا تهيه كرده‌ايد. ولى اشتباهاتى در آن ديد و گفت: اگر املا كننده از قبيلۀ «هذيل» و نويسنده از قبيلۀ «ثقيف» بود، اين اشتباهات رخ نمى‌داد و افزود: ولى عرب طبق زبان مادرى، آن‌را درست مى‌خواند». ١در مرحلۀ سوم؛ يعنى، جمع آورى مصحف‌ها و محو آنها، عثمان به اين نحو عمل كرد كه افرادى را به بلاد مختلف فرستاد و مصحف‌ها و صحيفه‌هايى را كه قرآن در آنها ثبت شده‌بود جمع‌آورى كرد و دستور داد تا آنها را بسوزانند. 🔹يعقوبى مى‌گويد: «تمام مصحف‌ها را از تمام اطراف و اكناف جمع‌آورى كردند و آنها را در مخلوطى از آب و سركه جوشاندند و شستند. برخى نيز گفته‌اند: آنها را سوزاندند. تنها مصحف ابن‌مسعود محفوظ‍‌ مانده بود چرا كه وى از تسليم آن به عبداللّه‌بن‌عامر (والى كوفه) خوددارى كرد.» 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت دوم(14) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۷ – ۴۵ 📌صفات حسنه الی ا باید به خاطر آن چه برایش پیش خواهد آمد از گذشته اش بترسد، شاید مورد خدا واقع گردد و از الهی نکند و به آنها دقّت عملی نماید و از آن چه خدای تعالی به او روزی فرموده کند و انسانی داشته باشد و چون در این جهت باید بدهد، با خود نگوید که اگر خدا می خواست به هم خودش روزی کاملی می کرد که اگر این چنین فکری کرد، در و اشتباه کاملی خواهد بود. @rahighemakhtoom
های_زیبا و ماندگار از ص 9 قرآن کریم (آیات61-58) ☘☘☘ 1. براى ورود به مكان‏هاى مقدّس، احترام مخصوص لازم است. «ادْخُلُوا ... سُجَّداً» بقرة، 58 2. استغفار، براى گناهكار مايه ‏ى آمرزش و براى نيكوكار اعتلاى درجه است.«نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ» بقرة، 58 3. ظلم و گناه، زمينه ‏ساز تغيير و تحريف قانون است. «فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا» بقرة، 59 4. انبيا، در فكر تأمين نيازهاى مادّى مردم نيز هستند. «إِذِ اسْتَسْقى‏ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ» بقرة، 60 5. . قوانين طبيعت، محكوم اراده‏ ى خداوند است. «اضْرِبْ ... فَانْفَجَرَتْ» بقرة، 60 6. توزيع منظّم و عادلانه و حساب شده، مايه ‏ى امنيّت و صفا و مانع پيدا شدن اختلاف است. «قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ» بقرة، 60 7. شهرنشينى و داشتن همه نوع امكانات، نشانه‏ ى رشد و تكامل نيست، بلكه گاهى مايه‏ ى سقوط و هبوط است. «اهْبِطُوا مِصْراً» بقرة، 61 8. بى ‏ادبى، نشانه ‏ى روحيّه ‏ى سركشى و طغيانگرى است. آنها مى ‏توانستند بجاى‏ «لَنْ نَصْبِرَ» هرگز صبر نمى ‏كنيم، بگويند: يك‏نواختى غذا براى ما سنگين شده است. و يا بجاى‏ «فَادْعُ لَنا رَبَّكَ»، بگويند: «فادع لنا ربنا» منبع کتاب نکته های تفسیری @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔰 زندگی طبیبانه در فرهنگ اسلام 💠 بیش از هر چیزی به تن بها داد، به روح بها داد، به هماهنگی تن و روح بها داد؛ زیرا خدا خالق بدن است از یک سو، (انّی خالق بشراً من طین)*؛ خالق روح است از سوی دیگر، (و نفخت فیه من روحی)*؛ هماهنگ کننده روح و تن است از سویی دیگر، و این عمر را به عنوان یک مسافرت و حرکت برای ما قرار داد برای دیدار خاص خود از سوی سوم. و به ما فرمودند شما تمام تلاش و کوشش را بکنید که این تان را سالم نگه بدارید؛ هم با کردن، هم با غذای مناسب خوردن، هم با پرهیز از ، هم با پرهیز از اعمال و بدن کاه. (ورزش) ده درصد نقش دارد؛ شما اگر ببینید آن نود درصدی که سهمی دارد در چیست، چه بخورید، چه نخورید، چه قدر بخورید، چه قدر نخورید، چه جور زندگی بکنید، چه جور در خانه زندگی بکنید؛ یعنی ( ). ورزش ده درصد طب را تامین می کند، نود درصد به علاوه این ده درصد در است. طب به علاوه ورزش، ورزش به علاوه طب در مجموعه مدوّنات دینی ما هست. اینکه می بینید بسیاری از افراد معمّرند، سالیان متمادی زندگی می کنند؛ برای اینکه زندگی کردند. چیزی که نباید بخورند و جوری که نباید بخورند، کاری که نباید بکنند؛ نمی کنند. حیف این بدن نیرومند شاداب که خدای ناکرده طبیبانه زندگی نکند! ----------------------------------------- 📌 سوره ص / آیه ۷۱ 📌 سوره حجر / آیه ۲۹ و سوره ص / آیه ۷۲ 📋 سخنرانی در مراسم افتتاحیه المپیاد وررشی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد 📆 مشهد مقدّس ؛ ۱۳۸۱/۰۵/۱۱ @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 10 قرآن کریم (آیات۶۹-۶۲) 1. تمام اديان آسمانى، اصول مشترك دارند؛ توحيد، معاد و انجام اعمال صالح. «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً» بقرة، 62 2. انسان، تنها در سايه ‏ى ايمان به خداوند و اميد به معاد و انجام عمل صالح، آرامش مى‏ يابد. «. «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ ... لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ» بقرة، 62 3. تعهّد گرفتن، يكى از عوامل و انگيزه‏ هاى عمل است. «أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقرة، 63 4. عمل به آيات و احكام الهى، بايد همراه با جدّيّت، عشق و تصميم باشد نه شوخى، نه عادت، نه شكّ و نه تشريفات. «خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» بقرة، 63 5. معارف دينى بايد با تدريس وتبليغ، در اذهان مردم زنده بماند. «اذْكُرُوا ما فِيهِ» بقرة، 63 6. از دانستنى ‏هاى تاريخ، عبرت بگيريد. «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ» بقرة، 65 7. اگر فرمان خداوند، با ذهن و سليقه‏ ى ما مطابق نيامد و راز آن را نفهميديم، نبايد آنرا انكار كنيم. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ ... أَ تَتَّخِذُنا هُزُواً» بقرة، 67 8. رنگ‏ها، در روحيّه ‏ى انسان تأثير دارند. «لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» بقرة، 69 @rahighemakhtoom
🔹 ای نگاه کرمت کارگشای همه خلق گاه گاهی به نگاهی دل ما را بنواز... 🔅 اللهم عجل لولیک الفرج @rahighemakhtoom
📌 عافیت‌طلبی... ▫️ گفتم: از «مَهدی» چه خبر؟ گفت: منتظریم تا که بیاید گفتم: برای تعجیل در ظهورش چه می‌کنی؟ گفت: دعا! گفتم: مردم کوفه نیز برای دیدار با اباعبدالله، هم نامه‌های بسیار نوشتند و هم بسیار دعا کردند، اما لحظهٔ آمدنش هیچ‌کس یار نبود! چون پشت دعا و نامه‌های کوفیان نه حرکتی بود و نه قیامی؛ و در انتها هم به ایستادن مقابل امام زمان خویش رضایت دادند… ▪️ مردم کوفه به‌جای پذیرش آزادی و آزادگی، زیر سایهٔ ظلم و جهل‌بودن را پذیرفتند. آن‌ها در واقع عافیت‌طلبی در دنیا را به ایستادگی مقابل ظلم ترجیح دادند. 📎 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۵و۲۴۶ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۲ – ۶۰ 📌 الی باید به که در عالم میثاق و عالم با خدا بسته عمل کند که من جمله بندگی خدا که همان مستقیم است و ترک بندگی که پیروی از است، می باشد. @rahighemakhtoom