eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
JEN7204.lite (1).mp3
8.81M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره جن استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼جلسه چهارم 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (١٧) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ «۲۱» 
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲»
إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ «۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 20 - چـنـيـن نـيـست كه شما مى پنداريد (و دلايل معاد را مخفى مى شمريد) بلكه شما دنياى زودگذر را دوست داريد (و هوسرانى بيقيد و شرط را).21 - و آخرت را رها مى كنيد.22 - در آن روز صورتهائى شاداب و مسرور است .23 - و به پروردگارش مى نگرد!24 - و در آن روز صورتهائى درهم كشيده است .25 - زيرا مى داند عذابى در مورد او انجام مى شود كه پشت را درهم مى شكند! 🌿🌿🌿 🔰تفسير: 📌چهره هاى خندان و چهره هاى عبوس در صحنه قيامت در ايـن آيـات بـار ديـگـر بـه ادامـه بـحـثهاى مربوط به معاد باز مى گردد، ويژگيهاى ديـگـرى را از قيامت ، و همچنين علل انكار معاد را بيان مى كند، مى فرمايد: (چنان نيست كه دلائل مـعـاد مـخـفى باشد و نتوانيد به حقانيت آن پى ببريد، بلكه در حقيقت شما اين دنياى زود گذر را دوست داريد) (كلا بل تحبون العاجلة ). (و به همين دليل آخرت را رها مى كنيد) (و تذرون الاخرة ). 📋دليل اصلى انكار معاد شك در قدرت خداوند و جمع آورى (عظام رميم ) و خاكهاى پراكنده نـيست ، بلكه علاقه شديد شما به دنيا، و شهوات و هوسهاى سركش سبب مى شود كه هر گـونه مانع و رادعى را از سر راه خود بر داريد، و از آنجا كه پذيرش معاد و امر و نهى الهـى ، مـوانـع و مـحـدوديـتـهـاى فـراوانـى بـر سـر ايـن راه ايـجاد مى كند، لذا به انكار اصل مطلب برمى خيزيد، و آخرت را به كلى رها مى سازيد. ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا خوب‌بودن برای انسان‌ها سخت و دشوار است؟ شرح خطبه ۱۲۱ 🔸️ شیطان راه‌هایی که با اهداف او هماهنگ است و انسان را از انسانیت و پروردگارش دور میکند، آسان و جذاب میکند. 🔹️ امام علی علیه‌السلام فرمودند: حُفَّت الجَنَّت بِالمَکارِه و حُفَّت النّارَ بِالشَّهوات" اطراف بهشت دشواری‌ها و سختی‌ها است، اما اطراف جهنم خوشی‌ها و لذت‌هاست. 🔸️ چرا خوب بودن و عمل شایسته انجام دادن برای انسان‌ها دشوار است؟ به دلیل اینکه کارهای غیر شایسته و غیر متعهدانه و در کل گناه، آسان است اما طاعت مشکل است، صداقت، سخت است که انسان با وجود خودش بجنگد که گناه نکند. تمامی معاصی و شهوات، هم لذت دارد و هم راحت است اما بدیهی است که عفت و پاکدامنی سخت و دشوار است. 🔹️این هنر شیطان است که راه‌های دور شدن از انسانیت و حقیقت و فضیلت را آسان کند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 امام باقر علیه السلام: ما مِن عَبدٍ يَبخَلُ بنَفَقَةٍ يُنفِقُها فيما يُرضِي اللّهَ إلاّ ابتُلِيَ بأن يُنفِقَ أضعافَها فيما أسخَطَ اللّهَ . هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن چيزى در راهى خدا پسندانه بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در راهى خدا ناپسند گرفتار شود. 📚بحار الأنوار : 78 / 173 / 12. @rahighemakhtoom
18-hadise meraj.mp3
7.05M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت ششم(18) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
باورما.43بهار 1401.mp3
12.81M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 43) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (18) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ 
«۲۱» وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲» إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ
«۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 20 - چـنـيـن نـيـست كه شما مى پنداريد (و دلايل معاد را مخفى مى شمريد) بلكه شما دنياى زودگذر را دوست داريد (و هوسرانى بيقيد و شرط را).21 - و آخرت را رها مى كنيد.22 - در آن روز صورتهائى شاداب و مسرور است .23 - و به پروردگارش مى نگرد!24 - و در آن روز صورتهائى درهم كشيده است .25 - زيرا مى داند عذابى در مورد او انجام مى شود كه پشت را درهم مى شكند! 🌿🌿🌿 🔰تفسير: 🔹... يكى از علل مهم گرايش به ماديگرى و انكار مبداء و معاد كـسـب آزادى بـيـقيد و شرط در برابر شهوات و لذات ، و هر گونه گناه ، مى باشد، نه تنها در گذشته كه در دنياى امروز نيز اين معنى به صورت آشكارترى صادق است . ▫️ايـن دو آيـه در حـقـيـقـت تـاءكـيـدى اسـت بـر آنـچـه در آيـات قـبـل گـذشـت كـه مـى فـرمـود: بـل يـريـد الانـسـان ليـفـجـر امـامـه - يسئل ايان يوم القيامة . سپس به بيان حال مؤ منان نيكوكار، و كافران بدكار، در آن روز پرداخته چنين مى گويد: (صورتهائى در آن روز شاداب و خندان و نورانى و زيبا است ) (وجوه يومئذ ناضرة ). ▫️(ناضرة ) از ماده (نضرة ) به معنى شادابى خاصى است كه بر اثر وفور نعمت و رفـاه بـه انـسـان دسـت مـى دهد كه تواءم با سرور و زيبائى و نورانيت است ، يعنى رنگ رخساره آنها از وضع حالشان خبر مى دهد كه چگونه غرق نعمتهاى الهى شده اند، در حقيقت ايـن شـبـيـه چـيزى است كه در آيه 24 سوره مطففين آمده : تعرف فى وجوههم نضرة النعيم (در صورتهاى آنها (بهشتيان ) شادابى نعمت را مشاهده مى كنى ). 🔸اين از نظر پاداشهاى مادى ، و اما در مورد پاداشهاى روحانى آنها مى فرمايد: (آنها فقط به ذات پاك پروردگارشان مى نگرند)! (الى ربها ناظره ). نـگـاهـى بـا چـشـم دل و از طـريـق شـهـود بـاطـن ، نـگـاهـى كـه آنـهـا مـجـذوب آن ذات بـى مـثـال ، و آن كـمال و جمال مطلق مى كند، و لذتى روحانى و توصيف ناپذير به آنها دست مى دهد كه يك لحظه آن از تمام دنيا و آنچه در دنيا است برتر و بالاتر است ! 🔹توجه داشته باشيد كه مقدم شدن (الى ربها) بر (ناظرة ) افاده حصرمى كند، يعنى تنها به او مى نگرند، و نه به غير او. 🔹و اگـر گفته شود بهشتيان مسلما بغير او نيز نگاه مى كنند، مى گوئيم : اگر به غير او نـگـاه مى كنند همه را آثار او مى بينند، و نگاه كردن به اثر نگاه به مؤ ثر است ، و به تـعـبـيـر ديـگـر در هـمـه جـا او را مـى بـيـنـنـد، و در هـمـه چـيـز قـدرت و جـلال و جمال او را تماشا مى كنند، لذا توجه به نعمتهاى بهشتى نيز آنها را از نظر به ذات خداوند غافل نمى كند. 🔹بـه هـمـين دليل در بعضى از روايات كه در تفسير اين آيه آمده است مى خوانيم : آنها نظر بـه رحـمـت خـداونـد و نـعمت او و ثواب او مى كنند چرا كه نگاه به اينها نيز نگاه به ذات مقدس او است . 👈🏼جـمـعـى از بيخبران آيه فوق را اشاره به مشاهده حسى خداوند در قيامت گرفته اند. و مى گويند در آن روز خدا را با همين چشم ظاهر مشاهده خواهند كرد! 🔹در حالى كه چنين مشاهده اى لازمه اش جسمانى بودن خداوند، و وجود در مكان و كيفيت و حالت خـاص جـسـمانى است ، و مى دانيم ذات پاكش از اين آلودگيها بر كنار است ، همانگونه كه در آيـات مـخـتـلف قـرآن كـرارا روى آن تـكيه شده است از جمله در آيه 103 سوره انعام مى خـوانـيم : لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار: (چشمها او را نمى بيند، و او چشمها را مى بيند) اين آيه مطلق است ، و هيچ اختصاص به دنيا ندارد. ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 21 قرآن کریم (آیات141-135) 1. انحصار طلبى بى ‏جا، ممنوع است. يهود و نصارى بدون داشتن دليل، هركدام هدايت را تنها در آئين خود مى ‏دانند. «كُونُوا هُوداً أَوْ نَصارى‏ تَهْتَدُوا» بقرة، 135 2. به تبليغات سوء ديگران پاسخ دهيد. «قالُوا ... قُلْ» بقرة، 135 3. مسلمانان، الگوى هدايت يافتگان واقعى هستند. «بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ» زيرا به تمام انبيا وكتاب‏هاى آسمانى، ايمان واعتقاد دارند. بقرة، 137 4. انسان در زندگى خويش رنگى را می پذيرد چه رنگى بهتر از رنگ الهی.«صِبْغَةَ اللَّهِ» بقرة، 138 5. گاهى تعصّب به جايى مى‏ رسد كه شخص حاضر مى‏ شود واقعيّت‏ هاى روشن تاريخى را تحريف و يا انكار كند. «أَمْ تَقُولُونَ ...» بقرة، 140 6. بزرگترين ظلم‏ها، ظلم فرهنگى و كتمانِ حقايق است. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ» بقرة، 140 7. در كسب خوشبختى، تكيه به گذشتگان و تاريخ پدران، چاره ‏ساز نيست. «لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ» بقرة، 141 8. هرامّتى، تنها مسئول عمل خويش است. «لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ. بقرة، 141 📚منبع : نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت هفتم) ⏪۹ - شیوه کار گروهی مفسر و همکاران در تدوین تفسیر 🔸مفسر در مقدمه خود بر جلد اول متعرض این نکته می‌شود که، اشتغالات روز افزون مختلف، فرصت کار مستقل بر دریای پر عمق قرآن به او نمی‌داد، از طرفی ضرورت کار هر روز نمایان تر می‌شد، تا اینکه برای برون رفت از این بن بست به فکر کار گروهی افتاد، برای این منظور جمعی از جوانان فاضل، با اخلاص، پژوهشگر و آگاه را رفیق راه کرد و با کوششهای شبانه روزی آمیخته با خلوص در مدت کوتاهی این نهال به ثمر نشست. 🔸در تشریح کار گروهی می‌نویسد: نخست آیات قرآن در بخشهای مختلف میان برادران محترم تقسیم می‌شد و با راهنمائیهای لازم قبلی، تفاسیر مختلفی که منابع اصلی تفسیر بود و بقلم محققان بزرگ این فن اعم از شیعه و سنی نگاشته شده بود (نام آنها قبلا گذشت) مورد بررسی قرار می‌گرفت، سپس یافته‌ها را که بر نیازها و تقاضاهای روز تطبیق داشت، جمع آوری نموده، در جلسات عمومی این هیئت که همه روز تشکیل می‌شد، مطرح می‌کردند و در همان جلسه، دریافت‌های تازه را از قرآن که می‌بایست بر آنها افزوده می‌شد، می‌افزودیم، و پس از بحث و گفتگو و مشاوره پیرامون مباحث مختلف و مراجعه به منابع گوناگون، اینجانب مطالب را املا کرده و دوستان تندنویس یادداشت می‌کردند، و سپس به کنترل مجدد می‌پرداختیم و آنچه را که نوشته شده با صبر و حوصله، بررسی و اصلاح و آماده چاپ می‌کردیم، و بعد از چاپ و قبل از نشر نیز مجددا کنترل و بررسی و اصلاح می‌شد.» و برای ایجاد هماهنگی در سبک تفسیر و قلم آن آخرین بازنویسی توسط مفسر محترم انجام می‌گرفت. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایها الامام الرئوف 🌷 عصر چهارشنبه روز زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام نایب الزیاره و دعاگوی همه دوستان و برادران و خواهران دینی در حریم حرم رضوان الهی بودم.🙏 ارادتمند دوستان ایمانی: سید محمد عبداللهی
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (18) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ «۲۱» 
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲»
إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ «۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 20 - چـنـيـن نـيـست كه شما مى پنداريد (و دلايل معاد را مخفى مى شمريد) بلكه شما دنياى زودگذر را دوست داريد (و هوسرانى بيقيد و شرط را).21 - و آخرت را رها مى كنيد.22 - در آن روز صورتهائى شاداب و مسرور است .23 - و به پروردگارش مى نگرد!24 - و در آن روز صورتهائى درهم كشيده است .25 - زيرا مى داند عذابى در مورد او انجام مى شود كه پشت را درهم مى شكند! 🌿🌿🌿 🔰تفسير: عـدم مـشـاهـده حسى خداوند واضحتر از آن است كه بخواهيم بيش از اين روى آن بحث كنيم ، و هر كس كمترين آشنائى با قرآن و معارف اسلامى داشته باشد به اين حقيقت اعتراف مى كند. 🔸بعضى براى (ناظره ) تفسير ديگرى ذكر كرده ، و گفته اند: از ماده (انتظار) است ، يـعـنـى مـؤ مـنـان در آن روز انـتـظـارشـان تـنـهـا از ذات پـاك خـدا اسـت ، و حـتـى بـر اعمال نيك خود نيز تكيه نمى كنند، و پيوسته منتظر رحمت و نعمت اويند. 🔸و اگـر گـفـتـه شود اين انتظار آميخته با نوعى ناراحتى خواهد بود، در حالى كه در آنجا براى مؤ منان ناراحتى وجود ندارد. 🔸در پـاسـخ مـى گـويـنـد: آن انـتظارى آميخته با ناراحتى است كه اطمينانى به سرانجامش نباشد، ولى با وجود اطمينان ، چنين انتظارى آميخته با آرامش است . جـمع ميان معنى (نظر كردن ) و (انتظار داشتن ) نيز بعيد به نظر نمى رسد، زيرا استعمال لفظ واحد در معانى متعدد جائز است ، اما اگر بنا شود يكى از اين دو معنى منظور باشد ترجيح با معنى اول است. 🔹اين سخن را با حديث پر معنائى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) پايان مى دهيم : فرمود: اذا دخل اهل الجنة الجنة يقول الله تعالى تريدون شيئا ازيدكم ؟فـيـقـولون ا لم تـبـيـض وجـوهـنـا؟ الم تـدخـلنـا الجـنـة و تـنـجـيـنـا مـن النـار؟ قال فيكشف الله تعالى الحجاب فما اعطوا شيئا احب اليهم من النظر الى ربهم !:(هـنـگـامى كه اهل بهشت وارد بهشت مى شوند خداوند مى فرمايد: چيز ديگرى ميخواهيد بر شما بيفزايم )؟ 🔹آنها مى گويند: (پروردگارا همه چيز به ما داده اى ) آيا روى ما را سفيد نكردى ؟ آيا ما را وارد بهشت ننمودى ؟ و رهائى از آتش ‍ نبخشيدى ؟ 🔸در ايـن هـنـگـام حـجـابـهـا كـنـار مـى رود (و خـداونـد را بـا چـشـم دل مشاهده مى كنند) و در آن حال چيزى محبوبتر نزد آنان از نگاه به پروردگارشان نيست . 🔹جالب توجه اينكه : در حديثى از (انس بن مالك ) از آن حضرت (صلى الله عليه و آله و سـلم ) آمـده است كه فرمود: ينظرون الى ربهم بلا كيفية و لا حد محدود و لا صفة معلومة : (آنها به پروردگارشان مى نگرند بدون كيفيت و حد محدود و صفت مشخصى )!. و اين حديث تاءكيدى است بر شهود باطنى نه مشاهده با چشم . ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Nuh - 07 s.mp3
6.98M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم و پایانی ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌بلد طیب 🔸بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) هم در نهج همين‌طور است: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ‏ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»، اين استعمار را خدا از ما خواست، فرمود اين «الف و سين و تاء» را گذاشتم برای طلب، ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا﴾. چگونه بگويد؟ يعني «أطلب منکم عمارة الارض»، زمين را آباد کن، آقاي خودت باش! اما ديگري به ما مي‌گفت زمين را آباد کن براي من. ساليان متمادي ما گرفتار اين بدخيم بوديم. ▪️قبلاً هم به عرض شما رسيد که بعضي از آلودگي‌ها را، مثل خون را، بول را، مدفوع را، باران را پاک مي‌کند؛ اما اين مدفوع را، يعنی استعمار را فقط خون پاک مي‌کند، نه آب! ما دهه فجر، دهه انقلاب، چهل سال انقلاب را مديون اين تطهير هستيم، مگر اين بدخيم را، مگر اين آلودگي را، مگر اين رجس را غير از خون شهدا چيزي ديگر پاک مي‌کرد؟ البته زيارت ثواب دارد؛ اما اين مکتب است، به هر حال اين زيارت‌ها و زيارت‌نامه‌ها آدم مي‌بيند يک عرض ادبي مي‌کند؛ اما اين زيارت‌نامه‌ها درس هست. ▪️فرمود بخوانيد اينها را و در پايان بگوييد درود خدا بر شما! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ»،شما کشور استعمار زده، استحمار زده، استعباد زده، غارت شده، اين کشور نجس بود، رجس بود، چرا قرآن مي‌فرمايد شرک رجس است؟ ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾، اين بت‌پرستي نجس است. رجس است. اين نجس را آب پاک نمي‌کند، باران پاک نمي‌کند؛ فقط خون پاک مي‌کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ». اين کار خون است! 🔹قرآن کريم هم دارد وقتي کشور با خون پاک شد، بايد ميوه خوب بدهد: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾;اين جمله جمله خبريه نيست که ما بگوييم ﴿الْبَلَدُ الطَّيِّبُ﴾، مبدا ﴿يَخْرُجُ﴾، خبر! اين جمله خبريهاي است که به داعي انشا القا شده است؛ يعني 22 بهمن که شد، بکوش ميوه بگير! آن وقت کسي در خانه باشد يا مثلاً من حال نداشتم، بر همه ما لازم است با جان و با سر، اين شهدا را، اين امام را، اين جانبازان را، بعضي از جانبازها بودند واقعاً ما هر وقت شرح حال اينها را مي‌خوانيم يا مي‌بينيم، غير از خجالت چيزي ديگر نيست. ده سال، بيست سال همين‌طور در بستر افتاده، اين براي اين است که اين کشور را پاک بکند. ما غير از قرآن و روايت چيزي ديگر داريم که به آن دل بسپاريم؟ اين حرف‌ها را چه کسي به ما گفته است؟ فرمود کشور را فقط خون پاک مي‌کند، اين همه باران! باران آن عُرضه را ندارد که استعمار را پاک کند، آقايي بياورد براي ملت، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ». 🔹بعد به همه، مخصوصاً مسئولين! مسئولين! مسئولين! که بکوشيد اين جمله جمله خبريه نيست که مبتدايي داشته باشد و يک خبر؛ يک جمله خبريه‌اي است که به داعي انشا القا شده است؛ يعني «ايها الناس و ايها المسئولين»، ميوه طيّب و طاهر بگيريد. حالا اگر زميني آب آمد، شيار شد، همه کارها فراهم شد، بايد به هر حال يک کشاورز، کشاورزي بکند يا نکند؟ فرمود اينها آمدند اين زمين را پاک کردند. مگر زمين آب نمي‌خواهد؟ خون مي‌خواهد، اينها هم به اندازه کافي خون دادند. شما بايد درختکاري کنيد و شجره طيّب بياوريد. ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. 🔸 نبايد بگوييد ديگري بد کرد. ما بايد بگوييم خودمان چه کار کرديم، ما مي‌توانيم حرفمان را به جهان برسانيم. 📼فرازی از سوره نوح جلسه هفتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.44بهار 1401.mp3
9.31M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 44) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 علم همراه با عمل، هدف رسالت انبیا را تأمین می‌کند 🔹 اگر چیزی را یاد گرفتیم، درست یاد بگیریم، اهل استدلال باشیم، باشیم نه روایت! ▫️ خودمان باشیم نه ساخته دیگری را تعریف کنیم؛ این قدم اول است. ▫️ بعد از اینکه خودمان مهندس شدیم نه گزارشگر بِنای دیگران، برابر آن ؛ این قدم دوم است. ▫️ قدم سوم این است که این علم و عمل را قرار بدهیم برای رسیدن به عقل که همه نیروهای مزاحم را عقال کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
24_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_10_Mashhade_Moghaddas.MP3
17.46M
🔉 📚 مروری قرآنی بر تجربیات نزدیک به مرگ 📣 جلسه بیست و چهارم *به دنیا توجه کن تا ببینی آخرتی هست؟؟!! * کسی که زندگی رامحدود به دنیا میبیند،خدارا ظالم میداند!!! * برهانی که ساختار روان شناسی ما رامتحول میکند. * اگر نیاز هست ،رافع نیاز هم هست. * شاکله وفطرت به هم ریخته،از ابدیت تعجب میکند. * آخرت عین رحمت وعلاقه خداوند به ماست. * محبت خدا اقتضا میکند که دنیا عدم باشد.؟! * ما اصلا اینجا نیستیم.؟؟!! * حتی زمان ظهور،دنیا ارزش ندارد * دنیا از نگاه حضرت نوح * شب قدر موهبتی به امت پیامبراکرم * عمر دنیا در مقابل ابد به حساب نمیاد. * دنیا سرتاسر تاثیر وتاثر * برهان هارمونی هستی چیست؟؟ * در اثر انسان باید یک چیز بالاتر حاصل شود.؟؟ *حتی با شاخصه فرهنگ غرب ،باید انسان اثر برتر بگذارد. * همه چیز رو به تعالی است. * کمال انسان این است که خودش باید در چرخه هستی قرار بگیرد. @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
19.02M
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه دوم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 162.mp3
8.63M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۲) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 162 نهج البلاغه.mp3
672.4K
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
حکمت 251و252.استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
7.73M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۱و۲۵۲ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 40.mp3
12.64M
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه ۴۰) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔰 دنیا، آبرو‌بر است 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تف
. 🔰 دنیا، آبرو‌بر است 💠 آن چیزی که به نام دنیاست؛ رسوا است، بی آبرو است. آدم را بی آبرو می کند، تلاش و کوشش که ندارد! بعضی از نصوص هم این مساله را باز کردند که تلاش و کوشش دنیا این است که آبرویتان را ببرند، همین؛ مواظب باشید، اینها کاری به مال و منال شما ندارند. از آدم مسلوب الحیثیه چه کاری ساخته است؟! (لا تغرّنکم الحیاه الدّنیا)*، کارش آبرو بردن است. می بینید در چند جای * دارد که: (اُوبی)، (وَبی)، (مُوبی)؛ فرمود: حواستان جمع باشد، این مثل غدّه سرطان نیست که بگوئید خطر دارد؛ بالاخره علل و اسباب مرگ فراوان است، یکی شان هم سرطان است. سرطان بالاخره می کشد، بسیار خوب؛ امّا آبروبر نیست! فلان شخص سرطان گرفت، خدا شفا بده؛ اینطور نیست که حالا آبرویش رفته باشد! امّا این مثل سرطان نیست که کشنده باشد؛ آبروبر است. (اُوبی)، (وَبی)، (مُوبی)؛ این تعابیر در نهج البلاغه هست. حالا اگر کسی به مبتلا شد ....؛ این گاوها که آشنا نیستند، یک علف سبزی که وباخیز است به سراغش می روند؛ وقتی خوردند، وبا می گیرند. آدم چه در منزل باشد، چه در بیمارستان باشد؛ بالا طاس، پائین لگن؛ بالا طاس، پائین لگن؛ نمی ماند برای کسی!! فرمود: این اُوبی است، وَبی است، است. اگر کسی وبا گرفت، هر لحظه تقاضای مرگ دارد؛ بالا و پائین، عاق و عوق! نه پیش خانواده اش آبرو دارد، نه پیش بیمارستان آبرو دارد؛ این چی است!! فرمود: کارش این است، حواستان جمع باشد. وقتی به طرف یک چیزی می روید، خدای ناکرده اگر نامشروع باشد، این علف سبز وباخیز است. یک گوسفند یا گاو اگر نداند که اینجا چه خبر است، در این علف چه خبر است، می خورد حیوانک؛ بعد وبا می گیرد. بعضی از بیماری هاست مثل (بَرَص)، این را گفتند پرهیز کنید. بیماری های دیگر که اینجور نیست که بر فرض دل درد دارد، سر درد دارد، سکته می کند؛ اینها آبروبر نیست، امّا آن بَرص آبروبر است، این وبا آبروبر است؛ اینها را حضرت (امیر) فرمود: دنیا این بلاها را می آورد، نه سرطان می دهد که؛ دنیا وبا می دهد، چیزی برای آدم نمی ماند! -------------------------------------------- 📌 سوره لقمان / آیه ۳۳ ، سوره فاطر / آیه ۵ 📌 ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۱۷۵ ، حکمت ۳۶۷ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom