eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
امامان #آیات خدا هستند 🔅تفسير و قرآن
. 🔰 ائمه (ع)، آیت خدا هستند 💠 این که صحیفه ای نورانی است؛ در دعای نورانی وجود مبارک (سلام الله علیه) وضع خودشان را روشن می کنند که ما را می خواهید معرفی کنید، ما اینگونه هستیم: به عنایت الهی در برابر یک آئینه ای قرار گرفتیم که غیر را نشان می دهیم. یک وقتی کسی یک آئینه ای است که گنبد مطهر سیّدالشهداء را نشان می دهد، یا حضرت امیر را نشان می دهد؛ او یک جای دیگری را نشان می دهد، خودش که ندارد! فرمود: حواستان جمع باشد، هر مقامی که برای ما ذکر کردند، ما (( آیه حق )) هستیم. یک بیان نورانی دارد که مرحوم کلینی نقل کرد: (ما لله آیه اکبر منّی)*. حالا اگر یک آئینه بزرگی شما داشته باشید رو به حرم مطهر امام رضا، این گنبد طلا و تشکیلات را نشان بدهد؛ نشان می دهد، امّا در آئینه که چیزی نیست! حضرت فرمود: حواستان جمع باشد، ما از آن جهت که مخلوقیم، برده ایم و چیزی نداریم. از آن جهت که آیه الهی هستیم، بله (لا فرق بینک و بینه). این جمله در وسط های صحیفه سجادیه هست، فرمود به اینکه: (سالتک مساله الحقیر الذلیل البائس الفقیر الخائف المستجیر و مع ذلک خیفه و تضرّعاً و تعوّذاً و تلوّذاً، لا مستطیلاً بتکبّر المتکبرین)، تا به اینجا می رسد؛ عرض می کند: خدایا! (و انا بعد اقلّ الاقلیّن و اذلّ الاذلین و مثل الذّره او دونها)*. خدایا! از من پَست تر در عالم، احدی نیست!! این دعای عرفه است! یعنی خودِ من به عنوان یک انسان، چیزی ندارم. حالا اگر در برابر یک آقتابی قرار گرفتم و آن آفتاب را دارم نشان می دهم ...، ( آیه الله ) است! اگر آیه الله است، (ما لله آیه اکبر منّی)، فرمود: داریم تو را نشان می دهیم! خودِ من (اقلّ الاقلّین و اذّل الاذلین و مثل الذّره او دونها). این می تواند جمع باشد، هیچ جایی برای غلوّ نیست! ------------------------------------------------- 📌 تفسیر القمی / جلد ۱ / صفحه ۳۰۹ 📌 الصحیفه السجادیه / دعای ۴۷ _ (و کان دعائه (علیه السّلام) فی یوم عرفه) 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 24 قرآن کریم (آیات ۱۹۷تا۲۰۲ ) ۱.محيط و فضای با صفای حج و مكّه را نبايد با ارتكاب گناه و كدورت آلوده نمود. «فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ» آیه ۱۹۷ ۲.اعتقاد و يقين به آگاهی خداوند، رمز نشاط و اميد در انجام وظائف است. «ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ» ایه ۱۹۷ ۳.درآمد حلال، فضل الهی است. قرآن بجای واژه «كسب»، كلمه‌ی «فضل» را بكار برده تا بگويد: درآمد حلال فضل الهی است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ» آیه ۱۹۸ ۴.گرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تَبْتَغُوا» امّا رزق، فضل خداوند است. «فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ» آیه ۱۹۸ ۵.توجّه به توفيق الهی از يك سو و خطاها و گناهان گذشته‌ی خود از طرف ديگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زياد می‌كند. «هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ» ایه‌۱۹۸ ۶.حركت دسته جمعی، ارزش دارد. «أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ» آیه ۱۹۹ ۷.ياد خدا، هم از نظر كمّيت بايد كثير باشد؛ «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» و هم از نظر كيفيّت، عاشقانه و خالصانه. «أَشَدَّ ذِكْراً» آیه ۲۰۰ ۸.دنيا و آخرت با هم منافاتی ندارند، به شرط آنكه انسان به دنبال حسنه و نيكی باشد. «فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً» آیه ۲۰۱ ۹.بدون كسب وتلاش، بهره‌ای نيست. «لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا» ایه ۲۰۱ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 الهی یا خویش! امام صادق عليه السلام فرمود: در نوشته‌هاى خود نيز «إِنْ شاءَ اللَّهُ»* را فراموش نكنيد. روزى دستور داد نامه‌اى بنويسند، هنگامى كه نامه را بدون «ان‌شاءاللّه» ديد، فرمود: «كيف رجوتم أن يتم هذا؟» چگونه اميد داريد كه اين كار به سامان برسد؟ پيامبر اسلام هنگام ورود به‌قبرستان مى‌فرمود: «و انا ان شاء الله بكم لاحقون» اگر خدا بخواهد ما هم به شما خواهيم پيوست، در حالى كه مرگ، حتمى است. 💥👈انسان در عين حال كه اراده دارد و آزاد است، ولى به طور مستقل نيست و همه‌ى كارها به او سپرده نشده كه بدون خواست خدا هم بتواند كارى انجام دهد. يعنى انسان نه در جبر است و نه اختيار تمام امور به او داده شده است، بلكه آزادى انسان در سايه‌ى مشيّت خداوند است. «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 ایثار ابراهیم 🎙 . حضرت ابراهیم که این منتسب به او است و بنیانگذار ایثار است ما همین می‌گوییم که کرد، کرد و واقعاً این طور بوده است، مهم هم هست. لکن آیا در نظر ابراهیم هم ایثار بوده است؟ ابراهیم هم در نظرش این بوده است که حالا یک چیزی، تحفه‌ای می‌برد پیش خدا؟ اسماعیل هم- سلام الله علیه- در نظرش بوده که یک جانفشانی دارد می‌کند برای خدا؟ یا مساله این نیست. این مسئله‌ای است که تا نفسانیت هست، خودیت انسان هست، ایثار اسمش هست. من ایثار می‌کنم در راه خدا فرزندم را، من ایثار می‌کنم در راه جان خودم را. این، برای ما مهم است و زیاد مهم است، برای ابراهیم نیست مساله این، ایثار نیست. ابراهیم خودی نمی‌بیند تا ایثاری کرده باشد، اسماعیل خودی نمی‌بیند تا ایثار کرده باشد. ایثار این است که من هستم و تو هستی و عمل من و برای تو و ایثار. این، در نظر بزرگان اهل معرفت و اولیای خدا شرک است، در عین حالی که در نظر ما کمال بزرگی است، ایثار بزرگی است... . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◾️مساله" امر به اخلاص در پرستش" بزرگترين اوامر دينی، و اخلاص در عبادت از واجب‌ترين واجبات شرعی است، هم چنان كه در مقابل، شرك ورزيدن به خدای عز و جل بزرگترين گناه است و به همين جهت فرمود:" خدا نمی‌آمرزد اين گناه را كه بدو شرك بورزند، و پائين‌تر از آن را از هر كه بخواهد می‌آمرزد". ‏◽️ ما اگر يك يك معاصی را تحليل و تجزيه كنيم خواهيم ديد كه برگشت تمامی گناهان به است، زيرا اگر انسان غير خدا يعنی شيطان‌های جنی و انسی و يا هوای نفس و يا جهل را اطاعت نكند هرگز اقدام به هيچ معصيتی نمی‌كند، و هيچ امر و نهيی را از خدا نافرمانی نمی‌كند، پس هر گناهی اطاعت از غير خدا است، و اطاعت هم خود يك نوع عبادت است، هم چنان كه در آيات زير اطاعت شيطان را پرستش وی خوانده و فرمود: أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ و نيز فرمود: أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ ◽️‏حتی كافری كه منكر صانع است نيز مشرك است، زيرا با اينكه فطرت ساده‌اش حكم می‌كند بر اينكه برای عالم صانعی است مع ذلك امر تدبير عالم را به دست ماده و يا طبيعت و يا دهر می‌داند. 📚تفسیر المیزان علامه طباطبایی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 قربانی مومن 💠 هر عملی که انسان را به خدای او نزدیک بکند، اوست. و اینکه در روز دهم عده ای در سرزمین منا یا غیر منا گوسفند قربانی می کنند، برای آن است که عامل تقرّب به (الله) است؛ و گرنه نماز قربانی است، روزه قربانی است، حج قربانی است، درس‌های صحیح قربانی است، تعلیم و تعلّم صحیح قربانی است، خدمت به مردم قربانی است اگر صحیح باشد و برای رضای خدا باشد. هر عملی که انسان را به خدای خود نزدیک می کند، باعث اوست را ( قربانی ) می گویند. درباره (( نماز )) وارد شده است که: (الصّلاه قربان کلّ تقی)*، نماز قربانی هر انسان باتقواست. درباره زکات هم همین طور است که (( الزکاه )) هم (قربان کلّ تقی)*. انسان با اعمال واجب و مستحب، با این قربانی ها به خدا نزدیک می شود. وقتی به خدا نزدیک شد، محبوب خدا می شود. وقتی محبوب خدا شد، (حتّی احبّه فاذا احببته کنت سمعه الّذی یسمع به و بصره الّذی یبصر بها و لسانه الّذی ینطق به و یده الّتی یبطش بها)*. ذات اقدس اله نه در مقام ذات، یک؛ نه در مقام صفات ذات، دو؛ اینها منطقه ممنوعه است. در مقام فعل و در مقام فیض خاص می فرماید: من در مقام فعل نه در مقام ذات و نه مقام صفات ذات که عین ذات است؛ زبان گویای این شخص می شوم. این شخص که حرف می زند، به لسان الله سخن می گوید. من چشم او می شوم، او که می بیند به بصر الهی می بیند. من قلب او می شوم، من دست او می شوم، من پای او می شوم! 📌 الکافی / جلد ۳ / صفحه ۲۶۵ 📌 برداشت از من لا یحضره الفقیه / جلد ۴ / صفحه ۴۱۶ 📌الکافی / جلد ۲ / صفحه۳۵۲ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔆علامه 🔆يكى از اهم مراقبات اين است كه انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد . آن لقمه نانى را كه به مى گذارد اگر از روى حساب نباشد هرزه خوار مى شود و انسان هرزه خوار هرزه گو مى گردد , آن دهانى كه وارداتش است صادراتش هم آلوده است . و به قول شيخ بهائى در نان و حلوا : كامد از طريق خون خور و خاك و بر آن دندان منه كان ترا در راه دين كند عرفان از دلت كند 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Brochure.pdf
7.12M
تالیفات و آثار نوشتاری حضرت استاد علامه آیت الله حفظه الله تعالی تفسیری ✅فقهی و اصولی ✅اخلاقی و اجتماعی ✅فلسفی ✅عرفانی ✅معارف اسلامی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (5) تفسیر آیه 3 سوره مدثر 🔅🔅🔅 و ربک فکبر(3)تنها پروردگارت را بزرگ بشمار 🔰تفسیر : 🔹...به دنبال دعوت به قیام و انذار پنج دستور مهم به پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می دهد که سرمشقی است برای دیگران ، و نخستین دستور درباره توحید است می فرماید : ((تنها پروردگارت را بزرگ بشمار)) (و ربک فکبر) . ▫️(فا) در (فکبر) به عقیده بعضی (زائده) و برای تاکید است ▫️و به عقیده جمعی برای افاده معنی (شرط) است و معنی جمله چنین است: هر جریان و حادثه ای واقع شود بزرگداشت خدا را فراموش مکن (درباره آیات بعد نیز همین گفتگو است) همان خدائی که مالک و مربی تو است ، و هر چه داری از او داری . غیر او را در بوته فراموشی بیفکن ، و خط سرخ بر تمام معبودهای دروغین درکش ، و هرگونه آثار شرک و بت پرستی را محو کن . 🔸تکیه روی کلمه ((رب )) و مقدم داشتن آن بر ((کبر)) که دلیل بر انحصار است ، مساءله توحید را با ذکر دلیل در این عبارت کوتاه مطرح می کند ، چه جالب و پر محتوا است ، تعبیرات قرآن که در یک عبارت کوتاه اینهمه معنی بیان شده است . 🔸منظور از جمله ((فکبر)) تنها گفتن ((الله اکبر)) نیست ، هر چند گفتن ((الله اکبر)) یکی از مصداقهای آن است که در روایات نیز به آن اشاره شده ، بلکه منظور این است که خدای خود را بزرگ بشمار ، هم از نظر اعتقاد ، هم عمل ، و هم در سخن و او را متصف به اوصاف جمال و منزه از هر گونه نقص و عیب بدان ، بلکه او را از اینکه در توصیف بگنجد برتر بدان ، همانگونه که در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) آمده است که معنی ((الله اکبر)) این است که خدا برتر از آن است که توصیف شود ، و در فکر انسان بگنجد ، بنابراین ((تکبیر)) مفهومی گسترده تر از ((تسبیح ))دارد که فقط تنزیه از هر گونه عیب و نقص را شامل می شود . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه‏ علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت اول) ☑️در این باره حداقل سه دیدگاه وجود دارد که به صورت کوتاه به آن اشاره می شود: 1️⃣ديدگاه اول:همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد می توان گفت: اوّل بار این دیدگاه، توسط یکی از دانشمندان اهل سنّت، به نام: «ابوحامد غزالی» (م. 505 ق.) ‏در «احياء العلوم» و «جواهر القرآن» ‏بیان شد. او معتقد بود و ‏سعى كرد نشان دهد همه‏ علوم را می ‏توان از قرآن استخراج كرد. ابوحامد غزالی می نويسد:‏ ‏«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضيح ‏می دهد و اين علوم بی ‏نهايت است و در قرآن به اصول و كليّات (مجامع) آنها اشاره شده است»‏. 🔸پس از وی، ابوالفضل مرسی (655- 570 ق.)، صاحب كتاب «التفسير» اين ديدگاه را به صورت افراطى می پذيرد. وی می گويد: ‏‏«همه‏ ى علوم، اوّلين و آخرين در قرآن وجود دارد». 🔸آن گاه بدرالدين زركشى (م. 764 ق.) در «البرهان» اين نظريه را می پذيرد، و پس از او جلال الدين سيوطى (م. 911 ق.) در كتاب «الاتقان فى علوم القرآن» و «الاكليل فى استنباط التنزيل» با ‏پذيرفتن ديدگاه‏هاى غزالى و مرسى آن را تقويت می كند.‏ 🔸ملّا محسن فيض كاشانى(م. 1091ق.)، از دانشمندان بزرگ قرن یازدهم و معاصر با علّامه مجلسی، در مقدمه کتاب «تفسير صافى» اين ديدگاه را به صورت خاصى در قسمتى از علوم ‏می پذيرد.‏ آن چه گفته شد، مربوط به علمای گذشته از شیعه وسنّی بود. اين ديدگاه، یعنی وجود همه علوم در قرآن کریم، در عصر جديد هم با پيشرفت علوم تقويت شد و طرفدارانی پیدا کرد. ◾️كسانى مثل طنطاوى جوهرى (متولد 1862م.)، در تفسير ‏مشهور خود تحت عنوان: «الجواهر فى تفسير القرآن» سعى كرد تا بسيارى از علوم جديد را به قرآن نسبت دهد.‏ ▪️جديدترين تمايل نسبت به اين نظريه از طرف شخصى بنام رضا نيازمند در سال (1375 ش) اظهار شد كه در ‏مقاله‏اى نوشت: ‏«كسى كه قرآن را قبول داشته باشد، بايد قبول كند كه مطالب آن شامل كليه علوم هم هست و در آن هر چيز بر ‏اساس دانش تفصيل داده شده است». 📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا 🖇برای دیدن دلایل دیدگاه نخست و دیگر دیدگاههای مفسران با ما همراه باشید 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰چرایی ضرورت رجوع به 🔺عترت طاهره کسانی هستند که بر گویا ساختن قرآن و شنیدن نجوای آن و آگاهی بر باطن پنهان آن توانمندند و مفسران و مترجمان حقیقی قرآنند و بر مردم واجب است که چون قرآن، به ایشان نیز رجوع کنند. چون این دو (معصوم و قرآن) هرگز از یکدیگر جدا نمی ‏گردند. 🔻از این رو حضرت علی(علیه‌السلام) می‏ فرماید: کجا می ‏روید و چگونه بازگردانده می‏ شوید در حالی که عَلَم‏ها استوار و نشانه ‏ها آشکار و چراغ‏های روشن برپاست؟ چنین سرگردان به کجا می ‏روید؟ چرا سرگشته و متحیرید، در حالی که عترت پیامبرتان در میان شما هستند و آنان زمام‏ های حقّ و پرچم‏ های دین و زبان‏های صدق هستند؟ پس آنان را در بهترین جایگاه قرآن جا دهید و چون تشنگان سوزان بر این چشمه‏ ها هجوم آورید؛ فأین تذهبون و أنّی تُؤفکون و الأعلام قائمة و الآیات واضحة و المنار منصوبة؟ فأین یتاه بکم؟ و کیف تعمهون و بینکم عترة نبیّکم و هم أزمّة الحقّ و أعلام الدّین و ألسنة الصّدق؟ فأنزلوهم بأحسن منازل القرآن و ردّوهم ورود الهیم العطاش. 🔺راز انحصار عترت طاهره(علیهم‌السلام) در مترجم و گویاگر بودن قرآن، آن است که میان درجات قرآن امتیازاتی هست ولی منزلت عترت طاهره(علیهم‌السلام) بهترین جایگاه قرآن است. زیرا درجات قرآن عبارت است از بالاترین مرتبه یعنی پیشگاه خداوند حکیم علیم تا پایین‏ ترین مرتبه یعنی عالم لفظ. عبارت عربی آن نیکو است، ولی به ناچار میان مراتب آن تفاوت‏هایی است؛ به گونه‏ ای که بالاترین مرتبه نیکوترین آن است. زیرا به خداوند علیم حکیم نزدیک‏تر است. 🔻عترت طاهره(علیهم‌السلام) رازهای نهانی قرآن را می‏ دانند و بر گویا ساختن اخراج غیب آن به شهادت توانمندند. زیرا جایگاه ایشان همان برترین جایگاه قرآن است. 📚منبع: کتاب قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)،اثر علامه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۵۲بهار۱۴۰۱.m4a
16.41M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 52) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۳۲ قرآن کریم (آیات ۲۰۳ تا ۲۱۰ ) ۱.زمان در دعا اثر دارد. «فِي أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ» آیه ۲۰۳ بقره ۲.ايمان به معاد، قوی‌ترين عامل تقواست. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ ... أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» آیه ۲۰۳ ۳.سخنان شيوا و سحرآميزِ منافقان، شما را فريب ندهد. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ» آیه ۲۰۴ ۴.سوگند دروغ يكی از راههای نفوذ منافقان است. «يُشْهِدُ اللَّهَ عَلی‌ ما فِي قَلْبِهِ» دشمنان از مقدّسات عليه مقدّسات و از مذهب عليه مذهب استفاده می‌كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خيانت می‌كنند. آیه ۲۰۴ بقره ۵.سوژه‌های سخن منافقان، مربوط به مسائل دنيوی است تا ديگران را تحت تاثير قرار دهند. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» آیه ۲۰۴ ۶.نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به فساد می‌كشاند. «إِذا تَوَلَّی سَعی‌» آیه ۲۰۵ ۷.گناه، مايه‌ی عجب، غرور و تكبّر است. «أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ» آیه ۲۰۶ ۸.پيش مرگِ اوليای خدا شدن، يك ارزش است. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي» آیه ۲۰۷ ۹.بزرگ‌ترين سود آن است كه انسان بهترين متاع را كه جان اوست به خالق خودبفروشد، آن هم نه برای بهشت و يا نجات از دوزخ، بلكه فقط برای كسب‌ رضای او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ» آیه ۲۰۷ ۱۰.سليقه‌ها را كنار گذاشته، تنها تسليم قانون خدا باشيم. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» آیه ۲۰۸ ۱۱.شيطان، دشمن صلح و وحدت است وهمه‌ی نداهای تفرقه‌انگيز، بلندگوهای شيطانی هستند. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» آیه ۲۰۸ ۱۲.انتظار رؤيت خدا و فرشتگان، بهانه‌ای برای فرار از پذيرش حقّ است. ‏«يَنْظُرُونَ ... يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ ... وَ الْمَلائِكَةُ» آیه ۲۱۰ ۱۳.سرچشمه و بازگشت همه چيز به سوی خداست. چرا در انتظار ديدن خود او هستيد، مگر آثار او را نمی‌بينيد. «هَلْ يَنْظُرُونَ ... وَ إِلَی اللَّـهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» آیه ۲۱۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (6) تفسیر آیه 4 سوره مدثر 🔅🔅🔅 و ثیابک فطهر(4)و لباست را پاک کن 🔰تفسیر : 🔹... به دنبال مساءله توحید دومین دستور را درباره پاکیزگی از آلودگیها داده ، می افزاید ((و لباست را پاک کن )) (و ثیابک فطهر) . ▫️تعبیر به ((لباس )) ممکن است کنایه از عمل انسان باشد چرا که اعمال هر کس به منزله لباس او است ، و ظاهر او بیانگر باطن او است . ▫️بعضی نیز گفته اند منظور از لباس در اینجا قلب و روح و جان است ، یعنی قلبت را از هر گونه آلودگی پاک کن ، جائی که باید لباس تطهیر شود صاحب لباس اولویت دارد . ▫️بعضی نیز آن را به همان لباس ظاهر تفسیر کرده اند چرا که پاکیزگی لباس ‍ ظاهر از مهمترین نشانه های شخصیت ، و تربیت و فرهنگ انسان است ، مخصوصا در عصر جاهلیت کمتر از آلودگیها اجتناب می نمودند و لباسهائی بسیار آلوده داشتند ، مخصوصا معمول بود (همانگونه که در میان گرفتاران جاهلیت عصر اخیر نیز معمول است ) دامان لباس را بسیار بلند می کردند ، به گونه ای که روی زمین می کشید ، و آلوده می شد ، و اینکه در بعضی از روایات از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود : معنی آیه این است ((ثیابک فقصر)) (لباست را کوتاه کن )*مجمع البیان جلد 10 صفحه 385*نیز ناظر به همین معنی است . ▫️بعضی نیز آن را به همسران تفسیر کرده اند ، چرا که قرآن می گوید : شما لباس همسران خود هستید ، و آنها را نیز لباس شما (چرا که حفظ آبروی یکدیگر می کنید ، و زینت یکدیگرید هن لباس لکم و انتم لباس لهن (بقره آیه 187) .جمع میان این معانی نیز ممکن است . 🔸در حقیقت آیه اشاره به این نکته نیز دارد که رهبران الهی هنگامی می توانند نفوذ کلمه داشته باشند که دامانشان از هر گونه آلودگی پاک باشد و تقوی و پرهیزکاریشان از هر نظر مسلم گردد ، و لذا به دنبال فرمان قیام و انذار ، فرمان پاکدامنی می دهد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 9.mp3
12.82M
💢جلسه نهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره مسد.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
6.14M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره مسد(لهب) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼یک جلسه 🗓توضیحی کوتاه درباره سوره ✅ علت نام‌گذاری: «سوره مسد» نامگذاری این سوره به نام مسد «ریسمان» به خاطر وقوع این لفظ در آخرین آیه این سوره می باشد. 🔹 «سوره تبت»علّت نامگذارى این سوره به این نام ظاهرا وقوع لفظ «تبت» در اول آن است و يا آنكه اين سوره حكايت از تباب و خسران دارد.[تفسير احسن‌الحديث، ج 12، ص 392] 🔹 «سوره ابولهب» به خاطر وجود این اسم در آیه اول این سوره می باشد و همچنین شأن نزول این سوره نیز در مورد ابولهب است. 🔹 «سوره لهب» به خاطر وقوع این لفظ در آیه سوم این سوره می باشد که خداوند سرانجام ابولهب را آتشی شعله ور بیان کرده است. 🔹 «سوره تبت یدا أبی لهب» نامگذاری سوره با عبارت آغازین آن می باشد که در لسان برخی صحابه نیز از این نام استفاده شده است.[أسماء سور القرآن و فضائلها، ص 583-581] 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مسد #ابولهب #لهب #ت
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره ✅ اهداف و آموزه ها هدف اصلى سوره مسد هشدار به دشمنان اسلام است كه فرجام عذاب آلودى دارند. ✅ محتوا و موضوعات 🔹 سوره مسد تقريبا در اوائل دعوت آشكار پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل شده و تنها سوره اى است كه در آن حمله شديدى با ذكر نام نسبت به يكى از دشمنان اسلام و پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در آن عصر و زمان (يعنى ابولهب) شده است، و محتواى آن نشان مى دهد كه او عداوت خاصى نسبت به پيغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله داشت، او و همسرش از هيچگونه كارشكنى و بدزبانى مضايقه نداشتند. 🔹 قرآن با صراحت مى گويد: هر دو اهل دوزخند، و راه نجاتى براى آنها نيست، و اين معنى به واقعيت پيوست، سرانجام هر دو بى‌ايمان از دنيا رفتند. ✅ فضائل، خواص و ثواب قرائت ▪ در حديث ابى‌بن‌كعب است كه هر كس سوره مسد را قرائت كند اميد دارم كه خدا ميان او و ابولهب در يك خانه جمع نكند. ▪ از امام صادق عليه‌السلام روايت شده كه فرمود: «هرگاه سوره تبّت را خوانديد بر ابولهب نفرين و لعن نمائيد چون او از تكذيب‌كنندگان پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و قرآنى كه از نزد خدا آمده است بود. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۵۳بهار۱۴۰۱.m4a
10.31M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 53) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 محبوب حق 🔸 وجود مبارك حضرت امیر است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می‌ پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».این را فریقین نقل كردند كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) «محب الله» است و «محبوب الله» است به حدیث «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»، این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾، طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می ‌كند، این می ‌شود ! 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سوال خبرنگار و پاسخ زن تاره اسلام یافته🌷 اگر شما هم به گفته های این بانو باور دارید در انتشار آن کوتاهی نکنید. 🌷سعیکم مشکور و اجرکم عندالله🌷 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۳۳ قرآن کریم (آیات ۲۱۱ تا ۲۱۵) ۱.نعمت‌ها، مسئوليّت‌آورند وكوتاهی در آن كيفرآور. «مَنْ يُبَدِّلْ ... شَدِيدُ الْعِقابِ» آیه ۲۱۱ ۲.دنياگرايی عامل تحقير واستهزای ديگران می‌شود. «زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ... يَسْخَرُونَ» آیه ۲۱۲ ۳. برتری در قيامت، مخصوص مؤمنانی است كه زخم زبان كفّار، رشته تقوای آنها را پاره نكرده باشد. «وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ» آیه ۲۱۲ ۴.قانون وتمدن‌های بشری، قادر بر حل اختلافات نيستند. زيرا هر گروه وفردی بدنبال خواست‌های خود است. حل اختلافات بايد از طريق قانون الهی و داوری انبيا صورت گيرد. قانونی كه مصون از تحريف وخطاست و داوری كه از هوا وهوس واغراض نفسانی معصوم است. «فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ ... مَعَهُمُ الْكِتابَ» آیه ۲۱۳ ۵.خطوط كلّی اهداف انبيا يكی است. «النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ» آیه ۲۱۳ ۶.در بين مؤمنان هم اختلاف پيدا می‌شود، ولی در پرتو ولايت خداوند، رهبری می‌شوند. «فَهَدَی اللَّهُ ... لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ» آیه ۲۱۳ ۷.در سنّت‌های الهی، هيچ تغييری نيست. همه ملّت‌ها و امتّ‌ها و افراد بايد از كوران آزمايش بگذرند. «وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا» آیه ۲۱۴ ۸.آماده باشيم، آزمايشات الهی به قدری سخت است كه بعضی مواقع انبيا را نيز مضطرب می‌كند. «يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتی‌ نَصْرُ اللَّـهِ» آیه ۲۱۴ ۹.انفاق، شامل كارهای كوچك و بزرگ می‌شود. «من خير» ‏۴- مال و دارايی دنيا، در دست افراد با ايمان، مايه‌ی خير است. «من خير» انفاق بايد از چيزهای خوب ومرغوب باشد. «من خير» انفاق، تنها در امور مالی نيست، هر نفع و بهره‌ای را در برمی گيرد. «من خير» ۱۰.اسلام، به طبقه‌ی محروم توجّه خاصّی دارد. «الْمَساكِينِ» آیه ۲۱۵ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom