eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 نقش مثبت‏ کتاب الغدیر در وحدت اسلامی 🔹 نقش مثبت‏ الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عده‌ای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است. 🔸ثانیاً ثابت می‌کند که پاره‏ای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح می‌دهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان می‌گردد، و از قبیل اینکه شیعه به‏جای حج به زیارت ائمه(ع) می‌رود، یا در نماز چنین می‌کند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بی‏اساس و دروغ است. 🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلوم‌ترین و مجهول‏القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می‌تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‌کند. 📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص ۱۰ @rahighemakhtoom
📌امیرالمؤمنین مقتدای ما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مَن أحَبَّ أن يَتَمَسَّكَ بِديني، ويَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ بَعدي، فَليَقتَدِ بِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، وَليُعادِ عَدُوَّهُ، وَليُوالِ ولِيَّهُ، فَإِنَّهُ وصِيّي وخَليفَتي عَلى اُمَّتي في حَياتي وبَعدَ وَفاتي، وهُوَ إمامُ كُلِّ مُسلِمٍ، وأميرُ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي، قَولُهُ قَولي، وأمرُهُ أمري، ونَهيُهُ نَهيي، وتابِعُهُ تابِعي، وناصِرُهُ ناصِري، وخاذِلُهُ خاذِلي. «هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، به على بن ابى طالب اقتدا كند، و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او ، هم در زندگى‌ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است. او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. سخن او، سخن من است و فرمان او، فرمان من و نهى او، نهى من و پيرو او، پيرو من و ياور او، ياور من، و آن كه از يارى دادن به او دست كشد، از يارى دادن به من دست كشيده است» . 📚كمال الدين : ص 260 ح 6   @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (10) تفسیر آیه 8تا10 سوره مدثر 🔅🔅🔅 فاذا نقر فی الناقور(8)هنگامی که در صور دمیده می شود فذلک یومئذ یوم عسیر(9)آن روز روز سختی است علی الکافرین غیر یسیر(10)روزی است بسیار پرمشقت که برای کافران آسان نیست ⏪تفسیر: 🔸در تعقیب دستوری که در زمینه قیام و انذار در آیات قبل آمده ، در آیات مورد بحث انذار را با بیانی بسیار مؤکد و رسا شروع می کند ، و می فرماید : ((هنگامی که در صور دمیده می شود)) ( فاذا نقر فی الناقور) . 🔺((آن روز روز سختی است )) (فذلک یومئذ یوم عسیر) .در ترکیب این جمله احتمالات متعددی داده شده که از همه بهتر چیزی است که در کتاب (البیان فی غریب اعراب القرآن) آمده که می گوید (ذلک) مبتدا و (یومئذ) بدل و (یوم عسیر) خبر آن است. 🔺((روزی است بسیار پرمشقت که برای کافران آسان نیست )) (علی الکافرین غیر یسیر) . 🔹قابل توجه اینکه ((ناقور)) در اصل از ماده ((نقر)) به معنی کوبیدنی است که منتهی به سوراخ کردن شود ، و منقار پرندگان که وسیله کوبیدن و سوراخ کردن اشیاء است نیز از همین معنی گرفته شده ، به همین جهت به شیپوری که صدای آن گوئی گوش انسان را سوراخ می کند و در مغز فرو می رود ((ناقور)) گفته می شود . 🔹از آیات قرآن به خوبی استفاده می شود که در پایان دنیا و آغاز رستاخیز دو بار در صور دمیده می شود ، یعنی دو صدای فوق العاده وحشت انگیز و تکان دهنده که اولی صدای مرگ است ، و دومی صدای بیداری و حیات است سراسر جهان را فرا می گیرد ، که از آن تعبیر به ((نفخه صور اول )) و ((نفخه صور دوم )) می شود ، و آیه مورد بحث اشاره به ((نفخه دوم )) است که رستاخیز با آن بر پا می گردد ، و روز سخت و سنگینی بر کافران است . 👈🏼درباره ((صور)) و ((نفخه صور)) بحث مشروحی ذیل آیه 68 سوره زمر (جلد 9 صفحه 534 تا 542) داشته ایم .👉🏼 ▪️به هر حال آیات فوق بیانگر این واقعیت است که در نفخه رستاخیز مشکلات کافران یکی بعد از دیگری نمایان می گردد ، روزی است بسیار دردناک و مصیبت بار و طاقت فرسا که نیرومندترین انسانها را به زانو در می آورد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 56) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌺🌺🌺 پروفسور مونتگمری وات (محقق انگلیسی) قرآنی که فعلاً در دست است. خواه به زبان اصلی عرب باشد یا ترجمه انگلیسی، مجموعه ای است از وحی و الهاماتی که محمّد ـ صلَّی اللّه علیه و آله ـ دریافت داشته است. به طور کلّی خدا گوینده است و مخاطب آن محمّد ـ صَلَّی اللّه علیه و آله ـ یا مسلمانان یا عموم خلایق می باشند. بنابر عقیده مسلمانان، قرآن کلام خداست و محمد(ص) خود نیز با این دید به آن نگریسته، مخاطب قرآن، عرب قرن هفتم است؛ لذا می بایست کاملاً به زبان عربی باشد، بلکه می بایست خود بخود به شما نمایانده شود، و همین خود ارزشی غیر از ارزش ادبی است. اگر کتابی از قلب بیرون آمده باشد به تمام قلوب نفوذ خواهد کرد، تمام صنایع و شاهکارهای نویسندگی در مقابل آن بسیار کم ارزش خواهند بود. می توان گفت:اوّلین صفت مشخص قرآن، سادگی و روشنی آن است. حقیقت و واقعیت آن به نظر من، یکی از شؤون بزرگ قرآن است. بالأخره این اوّلین و آخرین هنر کتابی است که موجب بروز انواع هنرها می گردد و هر گونه ارزش و احترامی را برای پیرو خود، بوجود می آورد. 📋اسلام شناسی غرب:ص48 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🤔 آیا می‌دانید قرآن دقیقاً چیست؟ ‌ ✍🏻ثبت نام دوره دانشجویی تدبّر در قرآن 🔹ویژه برادران دانشجو، طلبه و فارغ‌التحصیل جوان 🔹مخاطبان با شرکت در پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، با چیستی، ضرورت، هدف و روش تدبّر در قرآن و تدبّر در یک نمونه سوره بطور عینی آشنا خواهند شد. 📆تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: قابل انتخاب از بین: ▫️ ۳۰ و ۳۱ تیر ▫️ ۳ و ۴ شهریور ‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام: 🔗 tadabor.ir/nokhbegani ‌‌ 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نعمت تمام، تمام نعمت امام علی علیه السلام : ... إنَّ بِوِلايَتي أكمَلَ اللّهُ لِهذِهِ الاُمَّةِ دينَهُم، وأتَمَّ عَلَيهِمُ النِّعَمَ، و رَضِيَ إسلامَهُم؛ إذ يَقولُ يَومَ الوِلايَةِ لِمُحَمَّدٍ صلى‌الله عليه وآله: يا مُحَمَّدُ، أخبِرهُم أنّي أكمَلتُ لَهُمُ اليَومَ دينَهُم، و رَضيتُ لَهُمُ الإِسلامَ دينا، و أتمَمتُ عَلَيهِم نِعمَتي، كُلُّ ذلِكَ مَنٌّ مِنَ اللّهِ عَلَيَّ؛ فَلَهُ الحَمدُ. خداوند با ولايت من، دين اين امّت را به كمال رساند و نعمت‌ها را بر ايشان كامل كرد و اسلام را برايِشان پسنديد، آن گاه كه در روز ولايت به محمّد صلى‌الله عليه و آله گفت: «اى محمّد! به آنان خبر بده كه امروز دينشان را برايشان به كمال رساندم و دين اسلام را برايِشان پسنديدم و نعمتم را بر ايشان كامل كردم». همه اينها، منّتى از سوى خداوند بر من است. پس سپاس، ويژه اوست. 📚الخصال : ص 415 ح 4 🌷🌷 عید ولایت و امامت بر همه برادران و خواهران دینی ام مبارک.🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية أمير المؤمنين علي(عليه السلام) ✅ آری او "علی بن ابی طالب" افتخار انبیاء و اولیاء است، زیرا در مکتب الهیون چنین انسانی وجود دارد که هر موحدی می تواند به وجود او افتخار بورزد. 📖 استاد تفسیر مثنوی جلد دو ص ۷۱۹ 🍀🍀🍀🍀🍀 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰طبیب می خواهیم 🎙 . عبث نیست عبث نیست هدف داریم سرمشق می خواهیم راهبر می خواهیم طبیب میخواهیم حالا که طبیب میخواهیم بعد از اکرم ص کسی که برای ما قرآن را بیان کند کسی که به زبان پیغمبر آشنایی داشته باشد به فقه قرآن آگاهی داشته باشد شناسایی کار بوده باشد مشکلات را حل بنماید مسائل گوناگون همه جوره جز علی ع پیدا بفرمایید از بپرسید از بپرسید از این بپرسید از اون بپرسید از هر که می خواهید بپرسید از دوست و دشمن از نصاری و یهود بپرسید بعد از ص در میان چه کسی از همه برتر از همه بالاتر در تمام صفات کمالیه انسانی علما و عملا جز ع را پیدا بفرمایید «ما که غیر از او نداریم» جز او نداریم خلیفة بودن این ها این اسم های صوری و ظاهری و اینگونه چیزها نیست که حالا پدر رفته نمیدانم نوبت به پسر رسیده اینطور نیست آقا که این ها ورراثت ظاهری دنیوی اینجایی که نیست . 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توفیق الهی روزی شد و به نیابت دوستان و برادران و خواهران دینی جهت عرض تبریک و ادب به محضر حضرت فاطمه معصومه‌ سلام الله علیها شرفیاب شدم. نایب الزیاره و دعا گوی تان هستم. 🙏الحمد لله🌷 سید خادم صفحه قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۳۶ قرآن کریم (آیات ۲۲۵ تا ۲۳۰) ۱.مسئوليّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‌هايی را كه در شرائط غير عادّی از انسان صادر شود، می‌بخشد. «لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ» آیه ۲۲۵ ۲.انگيزه و نيّت، ملاك ثواب وعقاب است. «كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» آیه ۲۲۵ ۳.اسلام، حامی مظلومان است. زنان، در طول تاريخ مورد ظلم وتضييع حقوق قرار گرفته‌اند وقرآن بارها از آنها حمايت نموده است. «لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ» آیه ۲۲۶ ۴.به جای دعوت به طلاق، بايد مردم را به ادامه زندگی تشويق كرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگی، رمز دريافت مغفرت و رحمت خداوندی است. ‏«فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» آیه ۲۲۶ ۵.اسلام، طلاق را با همه تلخی‌ها و زشتی‌هايش می‌پذيرد، ولی بلا تكليف گذاشتن همسر را نمی‌پذيرد. «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ» آیه ۲۲۷ ۶.زن به محض طلاق، حقّ ازدواج با ديگری را ندارد. «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ» آیه ۲۲۸ ۷.حسن نيّت در رجوع، يك اصل است. مبادا شوهر فقط به خاطر مسائل جنسی رجوع كند و دوباره بی‌تفاوت گردد. «إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً» ایه ۲۲۸ ۸.مسئوليّت، حقّ آور است. هركسی وظيفه‌ای بردوش گرفت، حقّی نيز پيدا می‌كند. مثلًا والدين در مورد فرزند وظيفه‌ای دارند و لذا حقّی هم بر فرزند دارند. «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ» آیه ۲۲۸ ۹.قطع رابطه با ديگران، نبايد آخرين تصميم را يك مرتبه گرفت، بلكه بايد ميدان را برای فكر و بازگشت باز گذاشت. «الطَّلاقُ مَرَّتانِ» آیه ۲۲۹ ۱۰.در همسر داری بايد از سليقه‌های شخصی و ناشناخته دوری كرد و به زندگی عادّی و عرفی تن در داد. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ» آیه ۲۲۹ ۱۱.تلخی جدايی را با شيرينی هديه و احسان جبران كنيد. «أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ» آیه ۲۲۹ ۱۲.مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از مهريه زن كه حقّ قطعی اوست چيزی را پس بگيرد. «لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً» آیه ۲۲۹ ۱۳.اسلام با ادامه زندگی به صورت تحميلی و با اجبار و اكراه، موافق نيست. در صورتی كه زن به اندازه‌ای در فشار است كه حاضر است مهريه‌ی خود را ببخشيد تا رها شود، اسلام راه را برای وی باز گذاشته است. البتّه مرد ملزم به پذيرش طلاق خلع نيست. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ» آیه ۲۲۹ ۱۴.مردان نبايد از اختيارات خود سوء استفاده كنند و بايد بدانند كه اختيار آنها برای طلاق، محدود است. از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه فرمود: طلاق را سبك نگيريد و به زنان ضرر نرسانيد.۲ «فَلا تَحِلُّ لَهُ» آیه ۲۳۰ ۱۵.مسلمانان بدانند كه حدود الهی، تنها در نماز، زكاة، حج و جهاد نيست، مراعات مسائل خانوادگی نيز از حدود الهی است. «تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ» ایه ۲۳۰ ۱۶.هر كسی اسرار و حكمت مقرّرات الهی را نمی‌داند. مردم عادّی، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را می‌بينند. «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» آیه ۲۳۰ . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی 🔰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : مَن مَنَّ اللّهُ عَلَيهِ بِمَعرِفَةِ أهلِ بَيتي و وَلايَتِهِم، فَقَد جَمَعَ اللّهُ لَهُ الخَيرَ كُلَّهُ. هر كس خداوند با شناخت اهل بيت من و ولايت ايشان، بر او منّت نهاده باشد، خداوند، همه خير را براى او گرد آورده است. 📚الأمالي للصدوق : ص 561 ح 751 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه‏ علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت سوم) 2⃣ ديدگاه دوم: قرآن فقط كتاب هدايت و دين است و براى بيان مسائل علوم تجربى نيامده است.‏ 🔹 اين ديدگاه را می توان از سخنان برخى از صاحب نظران و مفسران استفاده كرد. براى مثال، ابو اسحاق شاطبى (م 790 ق.) كه اوّلين مخالف با نظريه غزالى و مرسى بود، می گويد: ‏«قرآن براى بيان احكام آخرت و مسائل جنبى آن آمده است».‏ ▪ نويسندگان تفسيرهاى «مجمع البيان» و «كشاف» نيز می نويسند:‏ ‏«منظور از بيان همه چيز در قرآن، مسائل مربوط به هدايت و دين است».‏ 📝 تذكر: دلايل اين ديدگاه همراه با ديدگاه سوم بيان می شود.‏ 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌺🌺🌺 📌 ویل دورانت (دانشمند و محقق و موّرخ معاصر:1885. م) 🔹 در قرآن، قانون و اخلاق یکی است، رفتار در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست وهمه امور آن از جانب خدا و به طریق وحی آمده است. قرآن شامل مقرّراتی در خصوص ادب ، تندرستی ، ازدواج ، طلاق ، رفتار با فرزند ، برده ، حیوان ، تجارت ، سیاست ، ربا ، دین ، عقود ، وصایا ، امور صناعت ، مال ، جریمه ، مجازات ، جنگ و صلح است . 🔹 مدت چهارده قرن، قرآن در حافظه اطفال مسلمان محفوظ مانده و خاطرشان را تحریک کرده، اخلاقشان را فرم داده و قریحه ی صدها میلیون مرد را صیقلی کرده است. 🔹 قرآن در جانها عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و از قید مراسم بت پرستی و کاهنی آزاد است و ترقّی اخلاق و فرهنگ مسلمانان به برکت آن انجام گرفته و اصول نظم اجتماعی و وحدت جمعی را در میان آنها استوار کرده و به پیروی مقرّرات بهداشت ترغیب شان کرده و عقولشان را از بسیاری از اوهام و خرافات و از ظلم و خشونت رهایی داده است. 📚 تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج 11 ص52 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (11) شان نزول آیات 11 تا 17 سوره مدثر ⭐⭐⭐ ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17) 11 - مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم .15 - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم ) 📌 شان نزول : برای این آیات(از آیه 11 تا 17) دو شاءن نزول ذکر شده است : ☑ 1 - قریش در ((دار الندوة )) (مرکزی در نزدیکی مسجد الحرام که برای شور در مسائل مهم در آن جمع می شدند) اجتماع کردند ، ((ولید)) (مرد معروف و سرشناس مکه که مشرکان به عقل و درایت او معتقد بودند و در مسائل مهم با او به مشورت می پرداختند) رو به آنها کرده گفت : شما مردمی هستید دارای نسب والا ، و عقل و خرد ، و عرب از هر سو به سراغ شما می آیند (برای زیارت خانه کعبه و غیر آن ) و پاسخهای مختلفی از شما می شنوند حرف خود را یکی کنید . سپس رو به آنها کرده گفت : شما درباره این مرد (اشاره به پیغمبر اکرم ) چه می گوئید ؟ گفتند می گوئیم ((شاعر)) است ! ولید چهره درهم کشید و گفت ما شعر بسیار شنیده ایم ، اما سخن او شباهتی به شعر ندارد ، گفتند : می گوئیم ((کاهن )) است ، گفت هنگامی که نزد او می روید سخنانی را که کاهنان (به شکل اخبار غیبی ) می گویند در او نمی یابید ، ▪ گفتند می گوئیم ((دیوانه )) است ، گفت وقتی به سراغ او می روید هیچ اثری از جنون در او نخواهید یافت . ▪ گفتند ، می گوئیم ((ساحر)) است گفت ساحر به چه معنی ؟ گفتند کسی که میان دشمنان و میان دوستان ایجاد دشمنی می کند ، گفت بلی او ((ساحر)) است و چنین می کند ! (زیرا بعضی از آنها مسلمان می شوند و راه خود را از دیگران جدا می سازند) . 🔹 سپس از ((دار الندوه )) خارج شدند در حالی که هر کدام پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) را ملاقات می کرد می گفت : ای ساحر ! ای ساحر ! 🔹🔹 این مطلب بر پیامبر گران آمد خداوند آیات آغاز این سوره و آیات فوق را (تا آیه 25) نازل فرمود (و پیامبرش را دلداری داد) . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 ⏪ قاريان هفت‌گانه و راويان آنها 1⃣ ١. ابن عامر: عبداللّه‌بن‌عامر يحصبى، (متوفاى ١١٨) قارى شام؛ دو راوى او هشام‌بن‌عمّار (٢٤٥ - ١٥٣) و ابن ذكوان(٢٤٢ - ١٧٣) هستند. 2⃣ ٢. ابن كثير: عبداللّه بن كثير دارمى، (متوفاى١٢٠) قارى مكه؛ دو راوى او بزّى (٢٥٠ - ١٧٠) و قُنْبُل (٢٩٥ - ١٩١) هستند. 3⃣ ٣. عاصم: عاصم بن ابى النَجُود اسدى، (متوفاى١٢٨) قارى كوفه؛ دو راوى او حفص‌بن‌سليمان (١٨٠ - ٩٠) و شعبه ابوبكربن‌عيّاش (١٩٣ - ٩٥) هستند. 🔹 حفص قرائت عاصم را دقيق‌تر مى‌دانست و قرائت عاصم را او منتشر كرد كه تا امروز در اكثر كشورهاى اسلامى متداول است. 4⃣ ٤. ابو عَمرو: زبّان ابوعَمرو بن علاء مازنى، (متوفاى ١٥٤) قارى بصره؛ دو راوى او دورى حفص‌بن‌عمر (متوفاى٢٤٦) و سوسى صالح‌بن‌زياد (متوفاى ٢٦١) هستند. 5⃣ ٥. حمزه: حمزة بن حبيب زيّات (متوفاى ١٥٦) قارى كوفه؛ دو راوى او خلف‌بن‌هشام (٢٢٩ - ١٥٠) و خلّادبن‌خالد (متوفاى ٢٢٠) هستند. اينان قرائت را با واسطه از او گرفته‌اند. 6⃣ ٦. نافع: نافع بن عبدالرحمان الليثى، (متوفاى ١٦٩) قارى مدينه؛ دو راوى او عيسى‌بن‌ميناء (٢٢٠ - ١٢٠) معروف به قالون و ورش، عثمان‌بن‌سعيد، (١٩٧ - ١١٠) هستند. اين قرائتى است كه امروزه در برخى از كشورهاى مغرب عربى رايج است. 7⃣ ٧. كسائى: على بن حمزه، (متوفاى ١٨٩) قارى كوفه؛ دو راوى او ليث‌بن‌خالد(متوفاى ٢٤٠) و دورى، حفص‌بن‌عمر، (متوفاى ٢٤٦) هستند. ◽ بعدها سه نفر ديگر بر اين هفت نفر اضافه كردند كه قراء عشرة (قراء ده‌گانه) ناميده شده‌اند. چهار قارى ديگر نيز كه خلاف مشهور قرائت مى‌كردند ولى مقبول عامه بودند، بر قراء عشرة افزوده شدند كه قراء اربعة عشر (قراء چهارده گانه) نام گرفتند. در اينجا از ذكر نام آنها خوددارى مى‌كنيم. ١پنج نفر از قرّاء سبعه - به غير از ابن عامر و ابوعمرو - ايرانى الاصل هستند. 🔹 ابن عامر مجهول النسب و ابوعمرو از قبيلۀ مازن تميم است؛ ولى قاضى اسد يزيدى مى‌گويد: «او از فارس شيراز و از روستاى كازرون برخاسته است». 🔸🔸 عاصم، ابوعمرو، حمزه و كسائى، صريحاً اظهار تشيّع مى‌كردند. ابن‌كثير و نافع از آنجا كه هر دو از فارس هستند، احتمالاً شيعه بودند. اما ابن عامر، بزرگ شدۀ خاندان اموى بود و فردى ناشايست و بى پروا شناخته مى‌شد. 📝 پرسش ١. طبقات قراء به چه معنا است‌؟ اعضاى طبقه اول را نام ببريد. ٢. چهار تن از قراء طبقه دوم را نام ببريد. ٣. قرائت در اصطلاح به چه معناست‌؟ تفاوت آن با تلاوت چيست‌؟ ٤. مهمترين عواملى را كه باعث اختلاف قرائات گرديد، نام ببريد. ٥. آيا قراء سبعه همگى شايسته و قابل اعتمادند؟ توضيح دهيد. ٦. چهار تن از قراء هفتگانه را نام برده و بگوييد امروزه كدام قرائت در كشورهاى اسلامى متداول است‌؟ 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom