eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توفیق الهی روزی شد و به نیابت دوستان و برادران و خواهران دینی جهت عرض تبریک و ادب به محضر حضرت فاطمه معصومه‌ سلام الله علیها شرفیاب شدم. نایب الزیاره و دعا گوی تان هستم. 🙏الحمد لله🌷 سید خادم صفحه قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۳۶ قرآن کریم (آیات ۲۲۵ تا ۲۳۰) ۱.مسئوليّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‌هايی را كه در شرائط غير عادّی از انسان صادر شود، می‌بخشد. «لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ» آیه ۲۲۵ ۲.انگيزه و نيّت، ملاك ثواب وعقاب است. «كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» آیه ۲۲۵ ۳.اسلام، حامی مظلومان است. زنان، در طول تاريخ مورد ظلم وتضييع حقوق قرار گرفته‌اند وقرآن بارها از آنها حمايت نموده است. «لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ» آیه ۲۲۶ ۴.به جای دعوت به طلاق، بايد مردم را به ادامه زندگی تشويق كرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگی، رمز دريافت مغفرت و رحمت خداوندی است. ‏«فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» آیه ۲۲۶ ۵.اسلام، طلاق را با همه تلخی‌ها و زشتی‌هايش می‌پذيرد، ولی بلا تكليف گذاشتن همسر را نمی‌پذيرد. «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ» آیه ۲۲۷ ۶.زن به محض طلاق، حقّ ازدواج با ديگری را ندارد. «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ» آیه ۲۲۸ ۷.حسن نيّت در رجوع، يك اصل است. مبادا شوهر فقط به خاطر مسائل جنسی رجوع كند و دوباره بی‌تفاوت گردد. «إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً» ایه ۲۲۸ ۸.مسئوليّت، حقّ آور است. هركسی وظيفه‌ای بردوش گرفت، حقّی نيز پيدا می‌كند. مثلًا والدين در مورد فرزند وظيفه‌ای دارند و لذا حقّی هم بر فرزند دارند. «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ» آیه ۲۲۸ ۹.قطع رابطه با ديگران، نبايد آخرين تصميم را يك مرتبه گرفت، بلكه بايد ميدان را برای فكر و بازگشت باز گذاشت. «الطَّلاقُ مَرَّتانِ» آیه ۲۲۹ ۱۰.در همسر داری بايد از سليقه‌های شخصی و ناشناخته دوری كرد و به زندگی عادّی و عرفی تن در داد. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ» آیه ۲۲۹ ۱۱.تلخی جدايی را با شيرينی هديه و احسان جبران كنيد. «أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ» آیه ۲۲۹ ۱۲.مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از مهريه زن كه حقّ قطعی اوست چيزی را پس بگيرد. «لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً» آیه ۲۲۹ ۱۳.اسلام با ادامه زندگی به صورت تحميلی و با اجبار و اكراه، موافق نيست. در صورتی كه زن به اندازه‌ای در فشار است كه حاضر است مهريه‌ی خود را ببخشيد تا رها شود، اسلام راه را برای وی باز گذاشته است. البتّه مرد ملزم به پذيرش طلاق خلع نيست. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ» آیه ۲۲۹ ۱۴.مردان نبايد از اختيارات خود سوء استفاده كنند و بايد بدانند كه اختيار آنها برای طلاق، محدود است. از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه فرمود: طلاق را سبك نگيريد و به زنان ضرر نرسانيد.۲ «فَلا تَحِلُّ لَهُ» آیه ۲۳۰ ۱۵.مسلمانان بدانند كه حدود الهی، تنها در نماز، زكاة، حج و جهاد نيست، مراعات مسائل خانوادگی نيز از حدود الهی است. «تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ» ایه ۲۳۰ ۱۶.هر كسی اسرار و حكمت مقرّرات الهی را نمی‌داند. مردم عادّی، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را می‌بينند. «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» آیه ۲۳۰ . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی 🔰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : مَن مَنَّ اللّهُ عَلَيهِ بِمَعرِفَةِ أهلِ بَيتي و وَلايَتِهِم، فَقَد جَمَعَ اللّهُ لَهُ الخَيرَ كُلَّهُ. هر كس خداوند با شناخت اهل بيت من و ولايت ايشان، بر او منّت نهاده باشد، خداوند، همه خير را براى او گرد آورده است. 📚الأمالي للصدوق : ص 561 ح 751 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه‏ علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت سوم) 2⃣ ديدگاه دوم: قرآن فقط كتاب هدايت و دين است و براى بيان مسائل علوم تجربى نيامده است.‏ 🔹 اين ديدگاه را می توان از سخنان برخى از صاحب نظران و مفسران استفاده كرد. براى مثال، ابو اسحاق شاطبى (م 790 ق.) كه اوّلين مخالف با نظريه غزالى و مرسى بود، می گويد: ‏«قرآن براى بيان احكام آخرت و مسائل جنبى آن آمده است».‏ ▪ نويسندگان تفسيرهاى «مجمع البيان» و «كشاف» نيز می نويسند:‏ ‏«منظور از بيان همه چيز در قرآن، مسائل مربوط به هدايت و دين است».‏ 📝 تذكر: دلايل اين ديدگاه همراه با ديدگاه سوم بيان می شود.‏ 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌺🌺🌺 📌 ویل دورانت (دانشمند و محقق و موّرخ معاصر:1885. م) 🔹 در قرآن، قانون و اخلاق یکی است، رفتار در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست وهمه امور آن از جانب خدا و به طریق وحی آمده است. قرآن شامل مقرّراتی در خصوص ادب ، تندرستی ، ازدواج ، طلاق ، رفتار با فرزند ، برده ، حیوان ، تجارت ، سیاست ، ربا ، دین ، عقود ، وصایا ، امور صناعت ، مال ، جریمه ، مجازات ، جنگ و صلح است . 🔹 مدت چهارده قرن، قرآن در حافظه اطفال مسلمان محفوظ مانده و خاطرشان را تحریک کرده، اخلاقشان را فرم داده و قریحه ی صدها میلیون مرد را صیقلی کرده است. 🔹 قرآن در جانها عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و از قید مراسم بت پرستی و کاهنی آزاد است و ترقّی اخلاق و فرهنگ مسلمانان به برکت آن انجام گرفته و اصول نظم اجتماعی و وحدت جمعی را در میان آنها استوار کرده و به پیروی مقرّرات بهداشت ترغیب شان کرده و عقولشان را از بسیاری از اوهام و خرافات و از ظلم و خشونت رهایی داده است. 📚 تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج 11 ص52 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (11) شان نزول آیات 11 تا 17 سوره مدثر ⭐⭐⭐ ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17) 11 - مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم .15 - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم ) 📌 شان نزول : برای این آیات(از آیه 11 تا 17) دو شاءن نزول ذکر شده است : ☑ 1 - قریش در ((دار الندوة )) (مرکزی در نزدیکی مسجد الحرام که برای شور در مسائل مهم در آن جمع می شدند) اجتماع کردند ، ((ولید)) (مرد معروف و سرشناس مکه که مشرکان به عقل و درایت او معتقد بودند و در مسائل مهم با او به مشورت می پرداختند) رو به آنها کرده گفت : شما مردمی هستید دارای نسب والا ، و عقل و خرد ، و عرب از هر سو به سراغ شما می آیند (برای زیارت خانه کعبه و غیر آن ) و پاسخهای مختلفی از شما می شنوند حرف خود را یکی کنید . سپس رو به آنها کرده گفت : شما درباره این مرد (اشاره به پیغمبر اکرم ) چه می گوئید ؟ گفتند می گوئیم ((شاعر)) است ! ولید چهره درهم کشید و گفت ما شعر بسیار شنیده ایم ، اما سخن او شباهتی به شعر ندارد ، گفتند : می گوئیم ((کاهن )) است ، گفت هنگامی که نزد او می روید سخنانی را که کاهنان (به شکل اخبار غیبی ) می گویند در او نمی یابید ، ▪ گفتند می گوئیم ((دیوانه )) است ، گفت وقتی به سراغ او می روید هیچ اثری از جنون در او نخواهید یافت . ▪ گفتند ، می گوئیم ((ساحر)) است گفت ساحر به چه معنی ؟ گفتند کسی که میان دشمنان و میان دوستان ایجاد دشمنی می کند ، گفت بلی او ((ساحر)) است و چنین می کند ! (زیرا بعضی از آنها مسلمان می شوند و راه خود را از دیگران جدا می سازند) . 🔹 سپس از ((دار الندوه )) خارج شدند در حالی که هر کدام پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) را ملاقات می کرد می گفت : ای ساحر ! ای ساحر ! 🔹🔹 این مطلب بر پیامبر گران آمد خداوند آیات آغاز این سوره و آیات فوق را (تا آیه 25) نازل فرمود (و پیامبرش را دلداری داد) . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 ⏪ قاريان هفت‌گانه و راويان آنها 1⃣ ١. ابن عامر: عبداللّه‌بن‌عامر يحصبى، (متوفاى ١١٨) قارى شام؛ دو راوى او هشام‌بن‌عمّار (٢٤٥ - ١٥٣) و ابن ذكوان(٢٤٢ - ١٧٣) هستند. 2⃣ ٢. ابن كثير: عبداللّه بن كثير دارمى، (متوفاى١٢٠) قارى مكه؛ دو راوى او بزّى (٢٥٠ - ١٧٠) و قُنْبُل (٢٩٥ - ١٩١) هستند. 3⃣ ٣. عاصم: عاصم بن ابى النَجُود اسدى، (متوفاى١٢٨) قارى كوفه؛ دو راوى او حفص‌بن‌سليمان (١٨٠ - ٩٠) و شعبه ابوبكربن‌عيّاش (١٩٣ - ٩٥) هستند. 🔹 حفص قرائت عاصم را دقيق‌تر مى‌دانست و قرائت عاصم را او منتشر كرد كه تا امروز در اكثر كشورهاى اسلامى متداول است. 4⃣ ٤. ابو عَمرو: زبّان ابوعَمرو بن علاء مازنى، (متوفاى ١٥٤) قارى بصره؛ دو راوى او دورى حفص‌بن‌عمر (متوفاى٢٤٦) و سوسى صالح‌بن‌زياد (متوفاى ٢٦١) هستند. 5⃣ ٥. حمزه: حمزة بن حبيب زيّات (متوفاى ١٥٦) قارى كوفه؛ دو راوى او خلف‌بن‌هشام (٢٢٩ - ١٥٠) و خلّادبن‌خالد (متوفاى ٢٢٠) هستند. اينان قرائت را با واسطه از او گرفته‌اند. 6⃣ ٦. نافع: نافع بن عبدالرحمان الليثى، (متوفاى ١٦٩) قارى مدينه؛ دو راوى او عيسى‌بن‌ميناء (٢٢٠ - ١٢٠) معروف به قالون و ورش، عثمان‌بن‌سعيد، (١٩٧ - ١١٠) هستند. اين قرائتى است كه امروزه در برخى از كشورهاى مغرب عربى رايج است. 7⃣ ٧. كسائى: على بن حمزه، (متوفاى ١٨٩) قارى كوفه؛ دو راوى او ليث‌بن‌خالد(متوفاى ٢٤٠) و دورى، حفص‌بن‌عمر، (متوفاى ٢٤٦) هستند. ◽ بعدها سه نفر ديگر بر اين هفت نفر اضافه كردند كه قراء عشرة (قراء ده‌گانه) ناميده شده‌اند. چهار قارى ديگر نيز كه خلاف مشهور قرائت مى‌كردند ولى مقبول عامه بودند، بر قراء عشرة افزوده شدند كه قراء اربعة عشر (قراء چهارده گانه) نام گرفتند. در اينجا از ذكر نام آنها خوددارى مى‌كنيم. ١پنج نفر از قرّاء سبعه - به غير از ابن عامر و ابوعمرو - ايرانى الاصل هستند. 🔹 ابن عامر مجهول النسب و ابوعمرو از قبيلۀ مازن تميم است؛ ولى قاضى اسد يزيدى مى‌گويد: «او از فارس شيراز و از روستاى كازرون برخاسته است». 🔸🔸 عاصم، ابوعمرو، حمزه و كسائى، صريحاً اظهار تشيّع مى‌كردند. ابن‌كثير و نافع از آنجا كه هر دو از فارس هستند، احتمالاً شيعه بودند. اما ابن عامر، بزرگ شدۀ خاندان اموى بود و فردى ناشايست و بى پروا شناخته مى‌شد. 📝 پرسش ١. طبقات قراء به چه معنا است‌؟ اعضاى طبقه اول را نام ببريد. ٢. چهار تن از قراء طبقه دوم را نام ببريد. ٣. قرائت در اصطلاح به چه معناست‌؟ تفاوت آن با تلاوت چيست‌؟ ٤. مهمترين عواملى را كه باعث اختلاف قرائات گرديد، نام ببريد. ٥. آيا قراء سبعه همگى شايسته و قابل اعتمادند؟ توضيح دهيد. ٦. چهار تن از قراء هفتگانه را نام برده و بگوييد امروزه كدام قرائت در كشورهاى اسلامى متداول است‌؟ 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی 🔰امام کاظم علیه السلام:  يَنبَغِي لِمَن عَقَلَ عنِ اللّهِ أن لا يَستَبطِئَهُ في رِزقِهِ و لا يَتَّهِمَهُ في قَضائهِ . كسى كه معرفت و آگاهى خود را از خدا مى‌گيرد نبايد [با دير رسيدن روزى،] او را در روزى رسانى كُند شمارد و به قضاى او بد بين باشد . 📚الکافی، ج ۲، ص ۶۱ 🌷ولادت حضرت ابی ابراهیم امام موسی بن جعفر علیه السلام بر همه رهروان ایشان مبارک.🌷 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (12) شان نزول آیات 11 تا 17 سوره مدثر ⭐️⭐️⭐️ ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17) 11 - مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم .15 - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم ) 📌 شان نزول : برای این آیات(از آیه 11 تا 17) دو شاءن نزول ذکر شده است : ☑️2 - بعضی نیز گفته اند : هنگامی که آیات سوره الم سجده (سوره غافر) نازل شد پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در مسجد الحرام (به نماز) ایستاده بود و ((ولید بن مغیره )) نزدیک حضرت بود و تلاوت او را می شنید ، هنگامی که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) متوجه این معنی شد تلاوت این آیات را تکرار کرد . ▪️((ولید)) به مجلس قومش - طائفه بنی مخزوم - آمد و گفت : به خدا سوگند کلامی الان از محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) شنیدم که نه شبیه سخن انسانهاست ، و نه سخن جن ، و ان له لحلاوة و ان علیه لطلاوة و ان اعلاه لمثمر ، و ان اسفله لمغدق ، و انه لیعلو و ما یعلی ! گفتار او شیرینی خاصی دارد ، و زیبائی و طراوت مخصوصی شاخه هایش ‍ پرمیوه ، و ریشه هایش قوی و نیرومند ، سخنی است که از هر سخن دیگر برتر می رود و هیچ سخنی بر آن برتری نمی یابد ! 🔸این را گفت و به منزلش بازگشت قریش به یکدیگر گفتند : به خدا سوگند او دلباخته آئین محمد شده ، و از آئین ما بیرون رفته ، و تمام قریش را منحرف خواهد کرد ، و آنها به ولید ((ریحانة قریش )) (گل سرسبد قبیله قریش ) می گفتند . 🔸ابوجهل گفت من چاره این کار را می کنم ، حرکت کرد و آمد و با چهره ای غمگین کنار ولید نشست . 🔸((ولید)) گفت : چرا غمگینی فرزند برادرم ؟ ! گفت : قریش بر تو با این سن و سال عیب می نهند ، و گمان می کنند که تو سخن محمد را زینت بخشیدی ، او همراه ابوجهل برخاست و به مجلس قوم در آمد ، و گفت : شما گمان می کنید محمد دیوانه است ؟ آیا هرگز آثار جنون بر او دیده اید ؟ گفتند : نه. ➖گفت : فکر می کنید او کاهن است ؟ آیا هرگز آثار کهانت بر او دیده اید ؟ گفتند : نه . ➖گفت : تصور می کنید او شاعر است ؟ آیا هرگز دیده اید لب به شعر بگشاید ؟ گفتند : نه . ➖گفت : پس فکر می کنید او دروغگو است ؟ آیا هرگز سابقه دروغی درباره او دارید ؟ گفتند : نه ، او نزد ما همیشه به عنوان ((صادق امین )) قبل از ادعای نبوتش شناخته شده . ▪️در اینجا قریش به ((ولید)) گفتند : پس به عقیده تو درباره او چه بگوئیم ؟ ولید فکر کرد و نگاهی نمود ، و چهره درهم کشید و گفت : او فقط مرد ساحری است ، مگر ندیده اید میان مرد و خانواده و فرزندان و دوستانش جدائی می اندازد ؟ (گروهی به او ایمان می آوردند و از خانواده خود جدا می شوند) .بنابراین او ساحر است و آنچه می گوید سحری است جالب ! .*(مجمع البیان جلد 10 صفحه 386)این شان نزول را بسیاری از مفسران مانند (قرطبی) و (مراغی) و (فخر رازی) و (فی ظلال القرآن) و (المیزان) و غیر آنها (با تفاوتهائی) نقل کرده اند. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅🔅🔅 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌این بیماری با آزمایشگاه موش درمان نمی شود! 🔸...اگر کسي ـ خداي ناکرده ـ خود را در آنچه که در تالار تشريح مي‌بيند، ببيند و تمام خواسته‌هاي درماني‌اش را از آزمايشگاه موش بخواهد، اين چگونه آيه سوره مبارکه «مائده» را درمان کند؟ در اين آيه فرمود بعضي‌ها يک بيماري دارند تا يک مشکل داخلي پيدا شد، فوراً ارتباط با خارج برقرار مي‌کنند و به آنها اطلاع مي‌دهند و از آنها کمک مي‌گيرند. فرمود اينها کساني‌ هستند که ﴿يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَي أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَي اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَي مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ﴾، اين در سوره «مائده» گذشت، فرمود آنهايي که مريض هستند تا مشکلي پيدا شد، فوراً خارج! مي‌گويند شايد اوضاع داخلي برگردد، آنها بيايند ما چرا رابطه خودمان را با آنها قطع بکنيم؟! فرمود اينها مريض‌ هستند، اين بيماري را که با آزمايشگاه موش نمي‌شود حلّ کرد. اين با عزت و استقلال و با بيان نوراني حضرت امير حلّ مي‌شود. 🔸حضرت فرمود: «لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ‏»؛ستم را جز ملّت فرومايه کسي تحمّل نمي‌کند. بعد هم فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ»؛سنگ را از آنجا که آمد برگردان، به کسي سنگ نزن؛ اما سنگ‌خور هم نباش. 🔸 اين علي است! قرآن و عترت، قرآن و عترت، يعني همين! فرمود به کسي سنگ نزنيد؛ اما «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ»، اين بيان نوراني حضرت است در نهج. سنگ را از آن جايي که آمد برگردانيد، همين! 📼فرازی از سوره معارج جلسه هشتم 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 دلیل بعثت پیامبران 🔸 حضرت فرمود: خداوند، پیامبران (علیهم‌السلام) را مبعوث نكرد، مگر برای آن‏كه بندگان در آنچه از ناحیه خداوند است، به‏ خوبی تعقل كنند. بهترین كسی كه اجابت می ‏كند، همانا كسی است كه او نسبت به خداوند بهتر باشد، و داناترین آنان به كار خداوند، كسی است كه او بهتر باشد، و كسی كه عقل او كامل ‏تر است، درجه او در دنیا و آخرت از دیگران برتر است. 📚 وحی و نبوت در قرآن - صفحه 190. 🌐 http://news.esra.ir 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تشبیهی زیبا از امام کاظم (علیه‏ السلام) 🔸 از امام کاظم (علیه ‏السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می ‏نویسند آیا خاطرات و نیت هایی را که فقط از دل گذرانده ‏ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می‏ نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می‏ کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می‏ فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می‏ توان فهمید که از کنار باغ می‏ گذریم یا از کنار چاه. 📚 برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص78 🌐 http://news.esra.ir 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 37 قرآن کریم (آیات 231تا 233 ) ۱.اسلام، زندگیِ همراه با صفا و محبّت را می‌خواهد، نگاهداری همسر به قصد آزار او حرام است. «وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» آیه ۲۳۱ ۲.ظلم به زن، ظلم به خويشتن است. «فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ» ۲۳۱ ۳.ازدواج، يكی از آيات بزرگ الهی است‌ و نبايد با طلاق‌های بی‌مورد يا نگاهداری همسر به قصد آزار او، اين قانون مقدّس استهزا شود. «وَ لا تَتَّخِذُوا آياتِ اللَّـهِ هُزُواً» آیه ۲۳۱ ۴.رأی زن مطلقه، در انتخاب شوهر محترم است و در ازدواج مجدّد، اجازه از ديگری لازم نيست. «فَلا تَعْضُلُوهُنَّ» آیه ۲۳۲ ۵.شرط اصلی ازدواج، رضايت طرفين است. «تَراضَوْا بَيْنَهُمْ» آیه ۲۳۲ ۶.برای حفظ سلامتی جامعه، زنان مطلقه نبايد بی‌همسر بمانند. «يَنْكِحْنَ ... ذلِكُمْ أَزْكی‌ لَكُمْ وَ أَطْهَرُ» آیه ۲۳۲ ۷.اسلام، دينی جامع است. حتّی برای تغذيه مناسب نوزاد با شير مادر، برنامه دارد. «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ» حتّی مادرِ طلاق داده شده، در شير دادن نوزادش بر سايرين اولويّت دارد. و مدّت شير دادن كامل دو سال است. «حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ» ایه ۲۳۳ ۸.تكليف، براساس قدرت وبه اندازه‌ی توانايی انسان است. «لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَها» آیه ۲۳۳ ۹.از شير گرفتن كودك، نياز به مشورت وتوافق والدين دارد. «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ» ۲۳۳ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔈قرائت مجلسی آیاتی از سوره های ق ،ذاریات ،نجم ،قمر و... ✅استاد اکبر القراء الشیخ @rahighemakhtoom
📌 موقعیت های غیر ساکن   در ضمیر ما نمیگنجد بغیر از دوست کس هر دو عالم را به دشمن ده، که ما را دوست بس 📋اوحدی مراغه ای غزل ۴۱۸ 💢اهل دل گویند: نخستین گام در سیر وسفر زندگی الهی رهایی از خود و خودخواهی است. 🔹وقتی مسافر از تاریک خانه نفس خودخواه خویش که همان قرارگاه حیوانی اوست قدم بیرون نهاد و از ظلمت کده خودخواهی و منیت هجرت کرد و دور شد و جز خدا ندید و نجست و نخواست حضرت دوست در همه این مسافرت او را کفایت کند. 🔰و گفته اند یکی از معانی آیه شریفه ۱۰۰ سوره مبارکه نساء همین است. "وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ" "و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی بر خداست" 🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
📌دیوانه واقعی این را در جوامع روایی ملاحظه می ‌فرمایید كه رسول خدا (ص) داشت عبور می ‌كرد، دید اطراف انسانی را عده‌ ای گرفته ‌اند، فرمود چه خبر است، عرض كردند مجنونی است، دورش جمع شده ‌اند. فرمود نگویید مجنون، بگویید «مریض»، یك مریض حالش به هم خورده، دور او جمع شده‌ اند، فرمود: آن كه اهل دنیاست و اهل خدا نیست، او مجنون است، آن كه خدا را رها كرده و به دنبال بیگانه می ‌رود، او دیوانه است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه هفتم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه 165) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 260و262 (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه 42 و پایانی فصل) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom