eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 ادب حضور زمان:2/30دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 خاتم الاولیاء 🔹 هیچ بشری همتای امام معصوم نیست و برای ولیّ عصر (ارواحنا فداه) خصوصیتی است كه این خصوصیت در دیگر امامان معصوم پوشیده بود و در آن حضرت روشن است و آن وارث زمین بودن است. دیگر امامان معصوم در عین حال كه وارث بودند، مورّث هم بودند؛ یعنی هم امامت را ارث می ‌بردند و هم به ارث می ‌نهادند. 🔹 نكته ظریفی مرحوم سید حیدر آملی كه از مفاخر این سرزمین است دارد و آن این است كه خاتم اولیا وارث منحصر به فرد است؛ یعنی همانند دیگر امامان نیست كه هم وارث باشد و هم مورِّث، بلكه تنها وارثی است كه همه كمالات سَلَف را به ارث برده است و بعد از او ولیّ ای نخواهد آمد و این معنا را از تعبیر قرآن كریم كه فرمود: ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾[سوره قصص، آیه5. ] استفاده كرد، می‌ گوید وقتی خبر با الف و لام ذكر شد مفید حصر است؛ یعنی این حضرت فقط او وارث است و دیگران وارث محض نیستند.[مقدمات من کتاب نص النصوص فی شرح فصوص الحكم، ص241. ] خاتم اوصیا و خاتم اولیا تمام كمالات انبیا و امم گذشته را به ارث برده است؛ لذا همه معجزات انبیای گذشته را ولیّ عصر داراست. اگر انبیای گذشته هركدام دارای اعجاز خاص بودند، همه آن معجزات با دست توانمند ولی عصر ظهور می ‌كند، زیرا هدف همه انبیا را او باید اجرا كند؛ سرزمین مرده را با نور عدل زنده كند. 🔹 مصداق این كریمه وقت ظهور آن حضرت عملی می‌ شود، خدای سبحان فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾؛[سوره حدید، آیه17. ] یعنی بدانید خداوند زمین مرده را زنده می ‌كند، امامان معصوم در ذیل این آیه چنین تفسیر كرده‌اند: یعنی زمینی كه به وسیله شرك و ظلم مرده بود، به وسیله توحید و عدل زنده می‌ شود. وقتی ولیّ عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد سراسر عالم را توحید و عدل زیر پوشش خود می ‌گیرد، زمینی كه با شرك مرده بود با توحید زنده می‌ شود، سرزمینی كه با ظلم مرده بود با عدل زنده می‌ شود ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا﴾، چون عدل ولیّ عصر جهانی است باید معجزات همه انبیا را یكجا داشته باشد تا در مورد لزوم از همه آن معجزات بهره ببرد؛ لذا هیچ انسان كاملی همانند خاتم الاوصیاء وارث انبیا و ائمه گذشته نیست، منتها این خاتم الاولیاء مخزن همان خاتم الانبیاء است؛ یعنی وجود مبارك نبی اكرم خزینه‌ ای دارد كه این فیوضات از آن خزینه گرفته می‌ شود و خاتم الاوصیاء یعنی امام عصر (ارواحنا فداه) مخزن خاتم النبیین است؛ لذا سرزمین مرده را به وسیله ولیّ عصر خدا زنده می ‌كند. 📚 سخنرانی پیرامون مقام و شخصیت امام زمان (عج) در شهرستان آمل تاریخ: 1363/02/27 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (24) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات ✅ 2 ـ قداست و بركت نام خدا ▪ قرآن كريم معارف و احكامي را براي اسماي خداي سبحان بيان مي كند؛ مانند اين كه نام خدا همانند ذات اقدس او منزّه و مقدّس و همچنين مبداي و منشاي بركات فراواني است و بر اين اساس، انسانها را با دو وظيفه اي كه در برابر نام خدا دارند آشنا مي كند: ▪ وظيفه‌ي اوّل تسبيح نام خداست: (فسبّح باسم ربّك العظيم)[ سوره‌ي واقعه، آيات 74 و 96]، (سبّح اسم ربّك الأعلي)[ سوره‌ي اعلي، آيه‌ي 1.]. تسبيح، تقديس و تنزيه نام خدا آن است كه نه آن را در امور باطل به كار برند و نه در كار حق از آن غفلت كنند و نه در كنارِ آنْ نام ديگري را ياد كنند. همان گونه كه مقتضاي تسبيح و تقديس ذات اقدس الهي آن است كه هر نقصي را از حريم او سلب كنند و آن ذات را مبدأ مستقل هر اثر و منتهاي بالذات هر صيرورت بدانند و در كنار ذات او هيچ ذاتي را مستقل ندانند. ▪ همان طور كه خداي سبحان در مقام ذات خود منزّه از هر عيب و نقص است و بايد تنزيه شود، در مقام «اسم» نيز كه نشانه‌ي ذات اقدس اوست بايد تقديس و تنزيه شود و يكي از مراتب تنزيه اسم خدا آن است كه نه در عرض نام او نامي ذكر شود و نه در طول آن. بنابراين، هم آنچه برخي منحرفان مي گفتند: «به نام خدا و به نام خلق...» نارواست و هم آنچه ناآگاهان مي گويند: «اول به نام خدا بعد به نام...». چنين ذكري از نام خداوند، توهين است، نه تنزيه. ▪ پس از نزول آيه‌ي كريمه‌ي (فسبّح باسم ربّك العظيم) پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: آن را در ركوع نماز قرار دهيد: «اجعلوها فى ركوعكم» و پس از فرود آمدن كريمه‌ي (سبّح اسم ربّك الأعلي) فرمودند: آن را در سجود نماز بگذاريد: «اجعلوها فى سجودكم»[ وسائل الشيعه، ج6، ص328.] ▪ و از اين رو در ركوع نماز «سبحان ربّى العظيم وبحمده» و در سجود آن «سبحان ربّى الأعلي وبحمده» به عنوان ذكر و تسبيح تشريع شد و اين نيز نشانه اي از اهميّت تقديس نام خداي سبحان است. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (105) 🔅🔅🔅 ✳ اصل پنجم. عنصر محوري كه جامع اضلاع سه گانه مثلّث مباركِ دانشگاه، دفتر نهاد و دانشجو است، همانا احراز هويّت اصيل انساني است كه به تعبير امام راحل)قده(،«كليد تمام كليدها و چراغ همه چراغ هاي معارف است».[ مصباح الهدايه، مصباح 13، ص18] چون بقاي روح مجرّد بشر، همانند حدوث او، با نفحِ مستمرّ ومستقرّ صورت مي پذيرد، معرفت چنين دَم الهي بدون شناخت نافخ و دمنده غيبي او نخواهد بود. جامعه زنده با شهود مَبْدأ دميدن كه مخزن همه علوم و فنون است، نه به اندك قانع مي شود و نه ديدش را محصور ذرّه مي كند؛ مور بر دانه از آن لرزان شود كو زخرمن‌هاي پُر اعمي بود صاحب خرمن همي گويد كه هي اي زكوري پيش تو معدوم شيء آدمي ديدست و باقي لحم و پوست هر چه چشمش ديده است، آن خير اوست چشم حِسّ افسرده بر نقش قمر تو قمر مي‌بيني و او مستقرّ [مثنوي معنوي، دفتر ششم، ابيات 817 ـ 806.] ▫ براي فنّ آوري در بخش علم و عدل و زدودن فقر فرهنگي و فساد اخلاقي و تبعيض از حوزه و دانشگاه اوّلاً و در فضاي عمومي كشور ثانياً،سرمايه اي بهتر از پرواز با دو بالِ عقلِ برهاني و نقلِ معتبر كه دو چشم پرفروغ شرع شناسي اند نيست و مخزن نامتناهي برتر از علم معلّم حقيقي، يعني خداي سبحان فرض صحيح ندارد. وُجودِ سرريز او كه با يكدست گدا آرد پديد، و با دست ديگر، بخشد گدايان را مزيد، براي جويندگان دانش برتر، سند كافي است؛ اي دل به كوي عشق گذاري نمي‌كني اسباب جمع داري و كاري نمي‌كني چوگان حُكم در كف و گويي نمي‌زني بازِ ظَفَر به دست و شكاري نمي‌كني در آستين جانِ تو صد نافه مُدْرَج است و آنر ا فداي طرّه‌ي ياري نمي‌كني ساغَر لطيف و پُر مِيْ و مي‌افكني به خاك و انديشه از بلاي خماري نمي‌كني[ديوان حافظ.] ▫ بهترين دلمايه براي توليد علم و ابداع، اخلاص در تحصيل، تدريس، تدوين، مديريت و ساير امور مربوط به تثليث ياد شده است. چنين اخلاصي زمينه ظهور فنون فراوان از متن دانشگاه و بطن امّت خواهد بود، زيرا حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْ أَخْلَصَ للّه أَربعين صباحاً ظَهَرَت يَنابيعُ الحكمةِ مِنْ قلبه علي لِسانِه» [نهج‌الفصاحه، ج 2، ص 534..]، و هماره اين پيام ملكوتي براي رهيافت به كوي اخلاص و دريافت جايزه جوشان به گوش مي رسد كه: همي رسد زسموات هر صبوح ندايي كه ره بري بنشاني، چو گرد ره بنشاني[ديوان شمس تبريزي.] ▫ بهترين وسيله براي چنين وُصله اي نماز است كه معراج لَقَب گرفت؛ هيچ نمازي بدون سَبع مثاني، يعني فاتحة الكتاب مقبول نيست. طهارت دل به مثابه فاتحةالكتاب عبادت هاي حسّي است؛ چراغ پنجْ حِسَتْ را، به نور دل بفروزان حواس پنج، نماز است و دل چو سبع مثاني[ديوان شمس تبريزي.] در پايان مجدّداً مقدم همه فرهيختگان دانش و بينش و منش را گرامي مي داريم و معترفيم كه اين گونه گفتارها و نوشتارها نَمي از يَمْ است؛ هزار مُهره ربودي، هنوز اول بازي است هزار پرده دريدي، هنوز زير نقابي 🍀 پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه هاي فقهي و فرهنگي و دانشگاهي را در ظلّ عنايت امام زمان (عج) حفظ فرما! دولت و ملت و مملكت را محافظت نما! امام راحل(قدس‌سرّه) و شهدا و تمام مؤمنان را مشمول رحمت فرما! خطر بيگانگان را به خود آنها برگردان!. غفرالله لنا ولكم والسلام عليكم ورحمة الله عبدالله جوادي آملي 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 خاتم الوصیا زمان:6/30دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌انس با قرآن ◽️براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است: عنوان «تدبر»در ((پست، https://eitaa.com/rahighemakhtoom/3281))مورد بررسي حال عناوين ديگر را بررسي مي‎كنيم: ✅1-. قرائت: از ريشه «قَرَءَ» به معني «جمع كردن و به هم پيوستن» مي‎باشد و مقصود از آن در سخن، «جمع و پيوستنِ حروف و كلمات» مي‎باشد كه با به هم پيوستنِ حروف، كلماتِ با معني و با پيوستنِ كلمات و حروف با هم، جملاتِ مفيد ساخته مي‎شود. به همين جهت، «هر جمع و پيوندي»، «قرائت» نمي‎باشد و هم چنين تلفظِ حرفي واحد را قرائت نمي‎گويند. «مفردات» در معني «قرائت» مي‎گويد: «ضَمُّ الْحُرُوفِ و الْكَلِماتِ بَعْضَها إِلي بَعْضٍ في التَّرتيلِ». ◽️از اين معني دقيق بر مي‎آيد كه «قرائت» در جريان ترتيل مطرح است و جزئي از آن به حساب مي‎آيد كه عمدتاً به بخشي از «ترتيل در لفظ» نظر دارد و لزوماً «ترتيل در معني» را مطرح نمي‎كند و از اين جهت ساكت است. تعبير «قرآن» در اصل، وزن مصدري «قَرَءَ» مي‎باشد كه اسم علم براي كتاب خدا گشته است؛ گويا كه اين كتاب آسماني، جامع و چكيده كتب آسماني گذشته و جامع و چكيده همه علومِ الهي در امر ارشاد و هدايت بشر مي‎باشد و يا اينكه قرائت كننده و توضيح دهنده «كتاب تكوين، آفاق و انفس»، مي‎باشد، از اين رو، خود به «كتاب تشريع» موسوم گشته است. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 عناصر محوری بنیان خانواده 🔹 ذات أقدس الهی که انسان را آفرید، جریان تشکیل خانواده را با دو اصل محوری محبّت و رحمت سامان بخشید، فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً﴾، بعد فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾.[سوره روم، آیه21. ] انسان با خانواده زندگی می ‌کند و جامعه را خانواده تشکیل می ‌دهد و جامعه ‌ای متمدّن و فرهنگی خواهد بود که خانواده ‌های آن فرهنگی و متمدّن باشند. دو عنصر محوری، سازنده خانواده است. گرچه مسئله جهاز و مسئله مَهْر هم یک امر لازمی است، اما هیچ کدام از اینها تعیین کننده نیست. آن دو عنصر محوری که آفریدگار ما بیان کرد، این است که فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾، این دو عنصر محوری است که خانواده را می ‌سازد: یکی دوستی عاقلانه نسبت به یکدیگر و یکی گذشت از اشتباهات یکدیگر. 🔹 ما فرشته نیستیم، گاهی اشتباه می ‌کنیم، تُندی و کُندی در زن یا در مرد پیدا می ‌شود، هر کدام از ما غفلت کردیم، دیگری باید با رحمت عاقلانه این لغزش را ترمیم کند، فرمود: ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾. اگر با رحمت آن لغزش ترمیم شده است، طرف مقابل جبران می ‌کند. این دو عنصر خانواده را می‌ سازد و خانواده فرهنگی، جامعه را می‌ سازد و جامعه کشور خود را میسازد و نظام را می‌ سازد؛ نه بی راهه می‌ رود و نه راه کسی را می ‌بندد. 🔹 وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود من نیامدم بگویم که ازدواج را امضا کرده ‌ام، ازدواج عبارت از اجتماع مذکر و مؤنث نیست، این را حیوانات هم دارند! مسیحی هم دارد، یهودی هم دارد، کافر هم دارد، ملحد هم دارد، مشرک هم دارد؛ کدام ملت است که ازدواج ندارد؟! فرمود: «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی»،[جامع الأخبار(للشعیری)، ص101. ] من نکاح آوردم. این سخن نورانی پیغمبر است، فرمود ازدواج كه قبل از ما هم بود، الآن هم مردم دارند، مسلمان هم دارد، غیر مسلمان هم دارد. من ازدواج به معنای اجتماع مذکر و مؤنث را نیاوردم: «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی»، «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»؛[الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج5، ص329. ] اگر کسی ازدواج بکند، نیمی از دینش را حفظ کرده است، من این را آوردم. فرمود هیچ بنایی در اسلام به عظمت و شرافت و کرامت عقد و ازدواج نیست. فرمود آن مقداری که بشر لازم دارد با این تأمین است، آن مقداری که لازم نیست، خدا نهی کرده است. اینها از بیانات نورانی حضرت است که فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»، پنجاه درصد دینش با ازدواج حل می‌ شود، دیگر نه پسر کسی را نگاه می‌ کند، نه دختر کسی را نگاه می‌ کند. این چشم جای عبادت الهی است، آلوده نمی ‌شود، آنگاه آدم راحت زندگی می ‌کند. بعد فرمود هیچ بنایی در اسلام به اندازه بنای خانواده نیست: «مَا مِنْ شَی‏ءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیتٍ یعْمَرُ فِی الْإِسْلَامِ بِالنِّكَاح».[الكافی (ط ـ الإسلامیة) ، ج‏5، ج328. ] 📚 خطبه عقد تاریخ: 1396/05/12 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌 فضیلت تعلیم و تربیت (بخش اول) 🌱رسول خدا (ص) می فرمایند: آموزش علم به دیگران برای رضای خدا حسنه است و یادگیری آن عبادت و گفت و گوی علمی تسبیح و کاربرد دانش جهاد و (نیز) آموزش دادن آن به کسی که نمی داند صدقه و بخشیدن آن به کسی که صلاحیت دارد سبب قرب الهی است، زیرا دانش، آموزنده حلال و حرام و روشنگر راه بهشت و همدم (حالت) تنهایی است؛ همچنین می فرمایند: هر کس بخشی از دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند. 🌱نیز می فرمایند: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هرگامی که طالب علم به سوی خانه عالم برمی دارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود زمین برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی می دهند که آنان از آتش جهنم رهایی یافته اند. 🌱همان گرامی می فرمایند: حضور در مجلس عالم از حضور در هزار تشییع جنازه و هزار عیادت بیمار بهتر است؛ نیز می فرماید: کسی که به مسجد رفت و آمد کند تا دانشی مفید بیاموزد یا به دیگران یاد دهد پاداش عمره و حجی کامل را خواهد داشت. @rahighemakhtoom
درس اخلاق 30 خرداد 1398.docx
432.8K
جلسه درس استاد آملی 30 خرداد 98 «اگر کسي بميرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهليت است» 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه درس استاد آملی 30 خرداد 98 زمان::18/06دقیقه «اگر کسي بميرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او مرگ جاهليت است» 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز دهم ماه 🔹ام المؤمنین حضرت آیت الله 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز دهم ماه 🔹ام المؤمنین حضرت آیت الله 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 های سودمند و 🔅🔅🔅 🔳پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مردم دربارۀحج سخن می گفت. کسی پرسید: آیا حج، همه ساله واجب است یا در تمام عمر تنها یکبار؟ پیامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسید، رسول خدا فرمود: این همه اصرار برای چیست؟ اگر بگویم هر سال، کار بر شما سخت می شود[1]، تا موضوعی را مطرح نکرده ام، شما هم نپرسید، یکی از عوامل امّت های گذشته های آنان بود. [2] ▪️گرچه آنچه را نمی دانیم، باید از اهلش بپرسیم، «فاسئلوا اهل الذّکر ان کنتم لاتعلمون»[3]؛ امّا برخی هاست که اگر جوابش روشن شود، به زیان فرد یا جامعه است، مثل از عیوب دیگران، یا اسرار نظامی. 🔳برخی نمونه ها و مصادیق ✅ مسئولین، بعضی از مطالبی را که می دانند، نباید در اختیار عموم بگذارند. نظیر مسائل اقتصادی مانند کمبود گندم ویا. . . ✅ خوب است، ولی ، همه جا مفید نیست. ✅ اخبار و اطّلاعات، باید رده بندی و طبقه بندی شود. (جابرِ جُعفی، هزاران از امام باقر علیه السلام می دانست که حقّ گفتن آن را برای همه مردم نداشت. [4]) ✅ برخی از ، نباید از ها و جراید، پخش شود، چون به زیان مردم است (گاهی سکوت و بیان نکردن، عاقلانه لازم است) «ان تبدلکم تسؤکم»[5] ✅ معلّمان و گویندگان باید در سخن، ظرفیت شنوندگان را حساب کنند. ✅ در برخی موارد، باید به شیوۀ، عقاید را کرد و برخی ها را جواب نداد. «ان تبدلکم تسؤکم» ✅ انسان حقّ ندارد مردم و اسرار را فاش سازد. 📚پی نوشت ها: [1] . مستدرك، ج 8، ص 13 [2] . بحار، ج 1، ص 221 [3] . نحل، 43 [4] . معجم رجال ‏الحديث، ج 4، ص 22 [5] . مائده،101 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بیم و امید موحدانه حضرت آیت الله 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 فضیلت تعلیم و تربیت (بخش دوم) 🌱امیر مومنان (ع) می فرمایند: ای مومن! علم و ادب بهای جان توست، پس در آموختن آن بکوش، پس هر چه بر علم و ادب تو افزوده شود، بر ارزش تو افزوده می شود، چرا که از راه دانش به پروردگارت راه می یابی و با ادب، خدمت پروردگارت را نیکو به جا می آوری و با این ادب در خدمت است که بنده سزاوار ولایت قرب الهی می گردد، پس نصیحت مرا بپذیر تا از عذاب الهی برهی. 🌱و نیز می فرمایند: یک سخن حکیمانه را مرد بشنود، سپس آن را نقل کند یا بدان عمل کند از عبادت یکسال بهتر است. 🌱هر کس در راه کسب علم دو گام بردارد و دو ساعت نزد عالم بنشیند و از آموزگار دو کلمه بشنود، خدا برای او دو بهشت واجب گرداند، چنان که خدای متعال فرمود: برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت است. 🌱امام باقر (ع) می فرمایند: پاداش کسی که علم را آموزش می دهد، مانند پاداش کسی است که علم می آموزد و او بر کسی که می آموزد برتری دارد پس دانش را از صاحبان آن (دانشوران) فرا گیرید و به برادرانتان به گونه ای که عالمان به شما یاد داده اند، آموزش دهید. @rahighemakhtoom
آیت الله 📌 ملکوت عالم 🔹 این امالی‎ ها ـ چه امالی مرحوم صدوق و چه امالی مرحوم مفید ـ اینها را در جلسات و روزهای خصوصی برای اصحابشان می ‎گفتند، املاء می ‎کردند و آنها هم می‎ نوشتند، این امالی‎ ها قدرشان واقعاً مغتنم است. مرحوم مفید در امالی خود این حدیث نورانی را از امام کاظم(سلام الله علیه) نقل می‎ کند که اگر کسی ایمان به خدا بیاورد، عمل صالح او مشکل داشته باشد «فَلَنْ یلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَاء»،[1] این یعنی چه؟ سخن از عذاب نیست یا سخن از بهشت نیست یا سخن از قیامت و آینده نیست، می ‎گوید اگر کسی مؤمن باشد و همه اعتقادات او درست باشد اما عمل صالحی که پشتوانه این ایمان باشد کم باشد، این آقا در ملکوت راه ندارد. پس معلوم می ‎شود اگر کسی مواظب ایمان و عمل صالح خود باشد می تواند وارد ملکوت بشود و از اسرار عالم با خبر بشود، از اسرار خودش و دیگران با خبر بشود. این ملکوت را ذات أقدس الهی نشان ابراهیم خلیل داد، در سوره «انعام» فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ‏﴾ این فعل مضارع مفید استمرار است؛ یعنی ما مرتّب ملکوت عالم را نشان وجود مبارک خلیل خود می ‎دهیم او هم می‎بینید ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[2] باطن عالم را می ‎بیند. 🔹 دو نفر خدمت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) رسیدند، حضرت حالا یا خرمایی بود یا چیز دیگری بود تعارف کرد و فرمود میل کنید، آنها گفتند ما روزه داریم، حضرت فرمود شما روزه ندارید، عرض کردند نه ما روزه گرفتیم، فرمود نه همین چند دقیقه یا مثلاً چند ساعت قبل گوشت خوردید، عرض کردند ما چیزی نخوردیم! حضرت دستور داد یک ظرفی بیاورند، بعد فرمود بالا بیاورید، دیدند اینها گوشت قی کردند! عرض کردند یا رسول الله اینها چیست؟! فرمود این غیبتی است که کردید،[3] ﴿أَ یحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ یأْكُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیتاً﴾[4] این است، این می‎ شود ملکوت! اگر گفتند فلان گناه این است، کسی که اهل ملکوت باشد می‎ بیند این را وجود مبارک خلیل حق دید و می ‎بیند: ﴿وَ كَذلِكَ نُری إِبْراهیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾. در سوره مبارکه «اعراف» به ما فرمودند ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا فی‏ مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾،[5] چرا در ملکوت نگاه نمی ‎کنید؟! بین نظر و رؤیت خیلی فرق است! آنکه در سوره مبارکه «اعراف» است ما را تشویق کردند به نظر فرمود: ﴿أَ وَ لَمْ ینْظُرُوا﴾، چرا ملکوت را نگاه نمی ‎کنند؟! پس معلوم می‎ شود راه باز است. نظر در ملکوت معلوم می ‎شود که راه باز است، اگر راه باز نباشد که امر نمی‎ کنند، ترغیب نمی ‎کنند. فرمود چرا ملکوت را نمی ‎بینند و فقط ظاهر آسمان و زمین را می ‎بینند؟! 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 451 تاریخ: 1398/07/10 📝 پی نوشت: [1]. الأمالی(للمفید)، ص184. [2]. سوره انعام، آیه75. [3]. جوامع الجامع، ج4، ص158؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج9، ص203؛ « ... قَالا یا رَسُولَ اللَّهِ مَا تَنَاوَلْنَا فِی یوْمِنَا هَذَا لَحْماً قَالَ ظَلَلْتُمْ تَأْكُلُونَ لَحْمَ سَلْمَانَ وَ أُسَامَة». [4]. سوره حجرات، آیه12. [5]. سوره اعراف، آیه185. 🌿🌿🌿 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 عناصر محوری بنیان خانواده زمان:3/56دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (25) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات ✅ 2 ـ قداست و بركت نام خدا ▪ وظيفه‌ي دوم انسانها در برابر نام خدا، مبارك دانستن آن و تبرّك جستن به آن است: (تبارك اسم ربّك ذي الجلال والإكرام)[ سوره‌ي الرحمن، آيه‌ي 78. مرحوم فيض كاشاني قرائت «ذوالجلال» را نيز نقل مي كند. در اين صورت «ذوالجلال» نعتِ مقطوع براي اسم خواهد بود و بدين معناست كه اسم خدا داراي جلال و اكرام است (تفسير صافي، ج5، ص117).]. ▪ قرآن كريم اسم خدا را منشاي بركات و نشانه هستي صرفي مي داند كه همه‌ي بركات وجودي از ناحيه‌ي اوست. كسي كه به حقيقتِ اسم خدا واصل شد و آن را تلفظ كرد او با «اسم الله» كاري مي كند كه خودِ خداوند سبحان با «كُنْ» انجام مي دهد و از اين رو اهل معرفت گفته اند: «بسم الله الرحمن الرحيم» از عبد به منزله‌ي «كُنْ» از مولاي اوست. خداي سبحان هر چيزي را اراده كند و با فرمان «كن» تحقق آن را بخواهد، آن شي ء تحقق مي يابد: (إنما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون)[ سوره‌ي يس، آيه‌ي 82.]؛ ▫ همان گونه كه حضرت نوح (عليه السلام) با اسم خدا بر آن طوفان سهمگين و امواج كوه گونه‌ي آب استيلا يافته، كشتي معروف خود را با نام خدا حركت مي داد و آرام مي كرد: (بسم الله مجراها[تقديم بسم الله‌ي بر مجراهاو مرساها همانند تقديم إياك بر نعبد» و نستعين مفيد حصر است؛ حضرت نوح (عليه السلام) نگفت «مجريها ومرسيها بسم الله»، بلكه بسم الله‌ي را مقدم داشت تا مفيد حصر باشد.]ومرساها)[ سوره‌ي هود، آيه‌ي 41.] ▪ سرّ اين كه عبد كامل با «بسم الله» از امواج آتش گلستاني مي آفريند و يا كشتي عظيمي را در طوفاني سهمگين و بر روي امواجي كوه مانند، سير و سكون مي دهد، آن است كه خواسته ها و اراده هايش در مشيّت حكيمانه الهي فاني شده است و نشانه‌ي اين فنا آن است كه جز خواست خداي حكيم، هيچ خواسته اي ندارد. البته چنين كاري از عهده‌ي بندگان و اولياي خاص خدا بر مي آيد، نه هر گوينده‌ي «بسم الله» ▪ اين گونه آثار در روايات براي «اسم اعظم» نيز آمده است و نبايد پنداشت كه اسم اعظم از سنخ لفظ يا مفهوم است تا با لفظ و مفهوم بتوان در تكوين اثر كرد و مثلاً مرده اي را زنده كرد يا از آتشي شعله ور بوستاني سرسبز آفريد؛ زيرا آفرينش تكويني با مقام انساني تأمين مي شود، نه با لفظ و مفهوم. بنابراين، جستجوي اسم اعظم در ميان الفاظ يا مفاهيم براي تأثير بر جهان عيني، كاري افسانه اي است و قرين كاميابي نيست؛ چون جهان هستي با حقيقت اداره مي شود، نه با افسانه. ▫ بسم الله نيز اگر از قلب موحّدي كامل نشئت گرفت به اذن آفريدگار هستي مي تواند بر عالم عيني تأثير بگذارد و از اين رو امام رضا (عليه السلام) مي فرمايد: «بسم الله الرحمن الرحيم» به اسم اعظم الهي از سياهي چشم به سفيدي آن نزديكتر است: «إن بسم الله الرحمن الرحيم أقرب إلي اسم الله الأعظم من سواد العين إلي بياضها»[ نورالثقلين، ج1، ص8.] 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳ نگاشت 22: نکات تفسیری آیات 21 تا 26 كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا : «21»وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا : «22» وَ جِي‌ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى‌:«23»🔸 يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي🔸 «24» فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ «25» وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ «26» 🌿🌿🌿 ▫ «قَدَّمْتُ»: پیشاپیش می‌فرستادم. تقدیم می‌داشتم. ▫ «حَیَاتِی»: زندگی خود. اشاره به این است که آخرت زندگی اصلی است و دنیا در حقیقت زندگی نبوده است. ✅ ۱ - خطاکاران در قیامت، فرورفته در حسرت و پشیمان از ترک ذخیره سازى توشه آخرت (و جاْىء یومئذ بجهنّم ... یقول یلیتنى قدّمت لحیاتى) ✅ ۲ - در قیامت، افسوس خوردن بر گذشته و اظهار پشیمانى از فراهم نکردن اندوخته هاى کارساز، سودى نمى بخشد. (یلیتنى قدّمت) ✅ ۳ - خطاکاران، زندگانى اخروى خویش را فاقد توشه هاى لازم دیده و در حسرت فرصت هاى برباد رفته بسر مى برند. (یلیتنى قدّمت لحیاتى) ✅ ۴ - جهان آخرت، زندگى حقیقى انسان است و دنیا در مقایسه با آن، فاقد ویژگى هاى زندگانى است. (لحیاتى) 🔹 تعبیر «حیاتى»، بیانگر آن است که گوینده آن، حیات را به آخرت اختصاص داده، آن گونه که گویا حیات او در دنیا، حیات نبوده است. ✅ ۵ - انجام دادن کارهاى سودمند براى آخرت، تنها در دنیا امکان پذیر است. (یلیتنى قدّمت لحیاتى) ✅ ۶ - پى بردن اهل محشر، به نتیجه بخش بودن کارهاى دنیا در آخرت (یومئذ یتذکّر الإنسن ... یقول یلیتنى قدّمت لحیاتى) 🔹 جمله «یقول...» یا حال براى «الإنسان» و یا بدل اشتمال براى «یتذکّر» است. در هر دو صورت، برداشت یاد شده استفاده مى شود. ✅ ۷ - کردار انسان در دنیا، ذخیره هایى ماندگار و تعیین کننده فرجام او در آخرت (قدّمت لحیاتى) ✅ ۸ - ارج نهادن به یتیمان، تغذیه نیازمندان، پرهیز از غصب ارث دیگران و دل نبستن به ثروت، توشه هایى سودمند براى آخرت (لاتکرمون ... لاتحضّون ... تأکلون ... تحبّون ... یلیتنى قدّمت لحیاتى) ✅ ۹ - محرومیت از توشه هاى اخروى، مایه ناکامى از زندگى حقیقى; حتى در آخرت (لحیاتى) 🔹 لام در «لحیاتى» براى تحلیل است و «حیاة» ممکن است مصدر و به معناى «زنده شدن» باشد. بنابراین مفاد آیه شریفه این مى شود که: اى کاش! براى زنده شدن خود، از پیش توشه اى تهیه دیده بودم. این گفته نشان مى دهد که در آخرت، خطاکاران آرزوى زنده شدن داشته و خود را از حیات واقعى محروم مى بینند. ✅ ۱۰ - تذکر و بیدارى انسان در قیامت، حاصلى جز پشیمانى و حسرت ندارد. (و أنّى له الذکرى . یقول یلیتنى قدّمت لحیاتى) 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳ نگاشت 23: نکات تفسیری آیات 21 تا 26 كَلَّا إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا : «21»وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا : «22» وَ جِي‌ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرى‌:«23» يَقُولُ يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي: «24»🔸 فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ «25» وَ لا يُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ «26» 🔸 🌿🌿🌿 ▫ «عَذَابَهُ»: عذابی که خدا می‌دهد. عذاب مفعولٌ‌به یا مفعول مطلق است و ضمیر (هُ) به خدا برمی‌گردد، و در حقیقت اضافه مصدر به فاعل خود است. ✅ ۱ - عذاب هاى الهى در آخرت، بى نظیر و غیر قابل تشبیه با عذاب هاى دیگران است. (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد) 🔹 ضمیر «عذابه» به «ربّک» در آیات پیشین برمى گردد و مفاد آیه شریفه، این است که در قیامت، مانند عذاب خداوند هیچ کس عذاب نمى کند. ✅ ۲ - ترک یتیم نوازى، بى توجّهى به تغذیه فقیران، تصاحب ارث دیگران و دلبستگى شدید به ثروت، مایه گرفتارى به عذابى بى نظیر در قیامت (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد) 🔹 ضمیر «عذابه»، ممکن است به انسان برگردد که در آیات پیشین ویژگى هاى او بیان شده بود. در این صورت عذاب - که اسم مصدر و به معناى تعذیب است - به مفعول خود اضافه شده است و مفاد آیه شریفه این است که عذاب کردن آن فرد، به گونه اى انجام مى گیرد که کسى - جز خداوند - آن گونه عذاب نمى کند. ✅ ۳ - ظهور قدرت مطلق خداوند در قیامت و سیطره فرشتگان بر صحنه هاى آن، دلیل بى نظیر بودن عذاب هاى او است. (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد) 🔹 حرف «فاء» در «فیومئذ»، آیه شریفه را بر مطالبى که در آیات پیشین بیان شد (از جمله آیه «و جاء ربّک و الملک صفّاً صفّاً») تفریع کرده است. ✅ ۴ - امکان وجود مشابه، براى عذاب هاى دنیوى خداوند (فیومئذ) 🔹 قید «یومئذ» بى نظیر بودن عذاب هاى الهى را به آخرت اختصاص داده است; بنابراین وجود مشابه را براى عذاب هاى دنیوى، نفى نکرده است 🔅🔅🔅 ▫ «لا یُوثِقُ»: به بند نمی‌کشد. به غل و زنجیر نمی‌بندد. «وَثَاق»: به بند کشیدن. به غل و زنجیر بستن. وَثاق به معنی إیثاق است، همچون عَطاء به معنی إعطاء. ✅ ۱ - خداوند در قیامت، خطاکاران را چنان به بند مى کشد که از هیچ کس ساخته نیست. (و لایوثق وثاقه أحد) 🔹 ضمیر «وثاقه» به «ربّک» در آیات پیشین برمى گردد. «وثاق» اسم مصدر براى «ایثاق» (به بند کشیدن) است; نظیر عطا و اعطاء. این کلمه به معناى آنچه چیزى را با آن ببندند، نیز آمده است (مفردات راغب)، ولى این معنا با ترکیب آیه شریفه سازگار نیست. ✅ ۲ - عذاب هاى الهى در آخرت، گریزناپذیر است. (و لایوثق وثاقه أحد) ✅ ۳ - کسانى که یتیمان را گرامى نداشته و بر تغذیه مساکین توصیه نمى کنند و به ناحق ارث دیگران را تصرف کرده و به مال دنیا دل بسته اند، در قیامت به سخت ترین شکل به بند کشیده خواهند شد. (لاتکرمون ... لاتحضّون ... تأکلون ... تحبّون ... و لایوثق وثاقه أحد) 🔹 ممکن است ضمیر «وثاقه» به «الإنسان» برگردد. در این صورت «وثاق» به مفعول خود اضافه شده است. 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جانفشانی جناب ابوذر_رض- برای جلوگیری از تحریف لفظی قرآن حجت الاسلام زمان:2/42 دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (106) 🔅🔅🔅 🍀 تمام ابتهاج در شهود خدايي است كه جمال جميل اَزَلي او تحمّل رُبا است وجلالِ جليل اَبَدي او حريف افكن، و براي لقاي او هر بهايي رخيص است؛ بگفتمي كه بها چيست خاك پايش را اگر حيات گرانمايه جاودان بودي[ديوان حافظ.] اكنون كه شما مشتاقانِ مآثِر قرآن و مفتاقانِ آثار عترتِ طاهرين(عليهم‌السلام)، توفيق تحليل مسايل مهمّ فكري را يافتيد، براي تداوم اين راه و بهره بهينه بردن از آن، لازم است چند اصل حياتي مورد عنايتتان قرار گيرد. ✳ اصل اوّل. نَقد عمر، به ويژه دوران گهربار جواني، نه مانند درآمد تاجران است، و نه شبيه غنيمت مبارزان، و نه همچون لُقَطه (گمشده)عابران، بلكه سرمايه اي است كه با هر گونه درآمدي تفاوت گوهري دارد، لذا هرگز نبايد آن را هزينه كرد، بلكه بايد با آن تجارت نمود كه بهترين شيوه تجاري آن را قرآن كريم ترسيم كرد كه خداوند مشتري عمر است و انسان فروشنده، و بهاي آن بهشتِ اَبَد، و شاهدان چنين داد و ستدي انبياي عظام و قباله تنظيم چنان معامله اي صُحُفِ آسماني، مانند تورات، انجيل و قرآن كريم است.[ سوره توبه، آيه 111.] ▫ امام علي(عليه‌السلام) در تقويم جان و ارزيابي عمر چنين فرمود: «اِنهّ ليس لأنْفسِكُم ثمنٌ إلّا الجنّةُ فلاتبيعوها إلّا بها» [نهج البلاغه، حکمت 456.]؛ نفوس شما به اندازه بهشت مي ارزد و آن را به غير بهشت نفروشيد. ▫ عمر كه سرمايه كسب سعادت است، اگر براي تحصيل غير دلمايه صرف شود، غَبْن است. راه تأمين بهشت عِلم صائب است؛ چه اينكه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «لكل شي ءٍ طريقٌ وطريقُ الجنّةِ العلمُ»[ نهج الفصاحه، ج1، ص213.]. دانشِ ناب، هم جواني دانشجو را به جوانمردي تبديل مي كند و هم عمر او را جاودانه مي نمايد؛ چه اينكه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) فرمود: «العلماء باقون ما بقي الدهر»[ نهج البلاغه، حكمت 147.]. اگر سرمايه عمر بهاي كالاي كاسد گردد، نفيسي به خسيسي مُبدّل شده و مرداري جاي مرغ ملكوتي را گرفته است: «ذلك مَيّت الأحياء».[ همان، خطبه 87.] جان بي معنا در اين تن بي خلاف هست چون شمشيرِ چوبين در غلاف تا غلاف اندر بود با قيمت است چون برون شد سوختن را آلت است [مثنوي معنوي، دفتر اول، ابيات 712 ـ 713.] 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌انس با قرآن ◽براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است: عنوان «تدبر»و «قرائت »را در پست های قبلی مورد بررسي قرار گرفت حال عناوين ديگر را بررسي مي‎كنيم: 🌿🌿🌿 3. «تلاوت»: از ريشه «تَلي يَتْلُو» به معني «در پي آمدن، دنبال كردن» است به نحوي كه مابينِ تابع و متبوع، چيزي جز تبعيت نباشد، حال اگر «متابعت»، «امري مادي و يا پيروي در حكم» باشد، مصدرش، «تُلُوّ وِ تِلْو» خواهد بود و اگر «متابعت» به واسطه «قرائت يا تدبر در معني» باشد مصدرش «تِلاوَةْ» مي‎باشد. 🔹 مثالِ پيرويِ مادي و پيروي در حكم: «وَ الْقَمَرِ إذا تَليها».(قسم به ماه آنگاه كه در پي خورشيد رود و در حكمِ نورانيت، از آن تبعيت نمايد). 🔹 مثالِ پيروي در حكم فقط: «وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ...».(وشاهدي از خاندان پيامبر او را الگو مي‎گيرد و از او متابعت مي‎نمايد). 🔹 مثالِ پيروي در قرائت و تدبرِ معني: «...مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ». (بعضي از اهلِ‌كتاب، امتي بپا خاسته‎اند كه آياتِ خدا را در اوقات شب در حالي كه به سجده رفته‎اند با قرائت و تدبر در معني، ‌دنبال مي‎كنند). 🔹 مثالِ پيروي در قرائت و تدبر و عمل: «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ...». (كساني كه به آنان كتاب داديم آن را به حق تلاوت مي‎نمايند، چرا كه آنان به آن ايمان دارند). 🔹 در اين مورد، حديث ديگري از پيامبر «حق تلاوت» را «پيرويِ راستين در عمل» معرفي مي‎نمايد: «في قَوْلِهِ تَعالي: «... يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ...»: يَتَّبِعُونَهُ حَقَّ اتّباعِهِ». مي‎بينيم اين آيه شريفه، نظر به تلاوتِ جامع در پيرويِ لفظي، معنوي و عملي دارد. 🔹 پس «تلاوت قرآن»، «متابعت از قرآن در قرائت و دنبال كردن معاني و پيروي در عمل» مي‎باشد؛ بنابراين، «هر تلاوتي»، «قرائت» مي‎باشد امّا «هر قرائتي» لزوماً «تلاوت» ‌محسوب نمي‎شود؛ و اساساً «تلاوت» در مواردي بكار مي‎رود كه مطالب قرائت شده، وجوبِ پيروي را در پي آورد، از اين رو گفته نمي‎شود: «تَلَوْتُ رِقْعَتَكَ»: «نامه‎ات را تلاوت كردم»، بلكه صحيح آن، «قَرَأْتُ رِقْعَتَكَ» مي‎باشد؛ اين معني را بوضوح در آيات مي‎بينيم: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ».(آيا مردم را به نيكي فرمان مي‎دهيد و خود را فراموش مي‎كنيد حال آنكه شما كتاب را تلاوت مي‎كنيد! پس چرا تعقل نمي‎كنيد ـ و هواي نفستان را مهار نمي‎زنيدـ). 🔹 در آيه شريفه با توبيخ، ‌سؤال مي‎كند، كه: «تلاوتِ كتاب»، چرا «موجبِ عمل» نگشته است و چرا هوايِ نفس را مهار ننموده است؟ در قرآنِ كريم، آنجا كه از «قرائت»، «تأني و دقت» نيز مقصود باشد فعلِ قرائت با قيد اضافي آورده مي‎شود: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً». (و قرآني عظيم را ـ نازل كرديم ـ كه جدا جدايش نموديم ـ قطعه قطعه نازل كرديم ـ به اين مقصود كه آن را برمردم با تأني و درنگ بخواني و به اين دليل كه به نحو خاصي آن را نازل كرديم). 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 اسوه و الگو 🔹 مستحضرید که ذات اقدس الهی دستور داد که ما ـ «إعتصاء» یعنی اقتدا، همان تأسّی است که در تعبیرات فارسی ما رایج است ـ «إعتصاء» کنیم: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ﴾ با «لام» قَسم و حرف تأکید، ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة﴾،[سوره احزاب، آیه21. ] اگر ما نتوانیم این راه را برویم، با جمله خبریه از این خبر و گزارش نمی ‌دهد. یک سلسله مقاماتی هست که مخصوص آنهاست، آنها را از آن جهت ما مأمور نیستیم، چون مقدور ما نیست؛ اما دو چیز مهم را اینها آوردند، یکی معرفی انسان است که انسان را یک موجود ابدی معرفی کردند، یکی همین جهان است. خیلی ‌ها فكر می ‌كردند، جهان همین است، بر فرض هم که معاد نباشد، همین آسمان است و زمین و انسان همین است كه با مرگ پایان می ‌پذیرد؛ اما مهم ‌ترین كار وجود مبارك پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) و همچنین معصوم دیگر (عَلَیهِمُ السَّلام) هم تفسیر عالَم است كه عالم این نیست، این یك گوشه ‌ای از جهان هستی است و هم ما این نیستیم كه پایان ما قبر و مرگ باشد. فرمودند جهان بر فرض همین باشد، این ادامه دارد؛ اگر جهان دیگر هم نباشد، همین به جهان دیگر تبدیل می ‌شود؛ اما الآن جهان ‌های فراوانی است. 🔹 اگر ما از این نشئه طبیعت بیرون بیاییم، دو كار می ‌كنیم: هم آینده خود را می‌بینیم، هم آینده جهان را؛ هرگز بشر با مرگ نمی ‌میرد! قرآن آمده به ما بفهماند كه انسان مرگ را می ‌میراند. ما از تنها چیزی كه از آن می ‌ترسیم مرگ است؛ اگر از بیماری ‌ها هراسناكیم یا از دشمن هراسناكیم یا از مار و عقرب می ‌ترسیم، برای اینكه می ‌ترسیم از بین برویم و بمیریم. این دین آمده به ما بگوید، انسان مرگ را می ‌میراند، ماییم كه مرگ را زیر پا می ‌گذاریم و از روی پل مرگ، به آن طرف عبور می ‌كنیم و به ابدیت می ‌رسیم. این تعبیر قرآن كریم كه ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت‏﴾،[سوره آل عمران، آیه185؛ سوره انبیا، آیه35. ] پیامش این است. نفرمود «كُلُّ نَفْسٍ یذوقه الْمَوْت»، هر كس را مرگ می‌ چشد! فرمود مرگ، مذوق است نه ذائق، هر ذائقی مذوقش را هضم می ‌كند. 🔹 ذات أقدس الهی فرمود، بسیاری از مسایل را كه انبیا، مخصوصاً وجود مبارک حضرت آورد می ‌تواند اُسوه شما باشد، خودتان را ارزان نفروشید. اگر جان را به كمتر از قرآن و عترت فروختیم مغبون هستیم؛ این سوره «تغابن» همین است: ﴿یوْمَ یجْمَعُكُمْ لِیوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ یوْمُ التَّغابُن‏﴾،[سوره تغابن، آیه9. ] اگر كسی به غیر قرآن و عترت معامله كرد، با هر چه داد و ستد كرد مغبون است. 📚 سخنرانی عمومی به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص) تاریخ: 1395/09/27 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 💠 پرهیز از تنبلی و کم همتی 🌱امیرمؤمنان (ع) می فرمایند: اگر کار، سخت و توانفرساست، بی کاری دایم هم فساد آور است . 🌱امام باقر (ع) نیز می فرمایند : تنبلی برای دین و دنیا زیانبار است. 🌱امام صادق (ع) به برخی فرزندانش فرمودند: از دو خصلت تنبلی و بی حوصلگی (بیقراری) بپرهیز که این دو مانع بهره گیری تو از دنیا و آخرت می شوند؛ نیز فرمودند: سست نباش تا آن که تو را می شناسد تحقیرت نکند. و فرمودند: سربار مردم نباشید و باز فرمودند: منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد. 🌱امام کاظم (ع) هم می فرمایند: خدا بنده پرخواب بی کار را دشمن دارد. 🌱ابن عباس گوید: رسول خدا (ص) هرگاه کسی را می دید و از او خوشش می آمد می پرسید: آیا حرفه ای دارد؟ اگر می گفتند: نه، می فرمود: از چشمم افتاد. پرسیدند: چرا ای رسول خدا؟ فرمود: چون هرگاه مومن دارای حرفه ای نباشد به ناچار از دینش برای تأمین زندگیش بهره می برد. (دین فروشی می کند) @rahighemakhtoom