eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیه ۲۴۵ 📌قبض و بسط از این استفاده می‏ شود با اینکه همه چیز حقیقتاً ملک است ولی تعالی با بشر مانند کسی که مستقلاً در مقابل او قرار گرفته عمل فرموده و از او الحسنه می‏ خواهد این به خاطر کرامتی است که تعالی به او فرموده و او را یک موجود مستقل قرار داده و ضمناً به الی فهمانده که قبض و بسط در دست است تا به خاطر این قبض و بسط به برسد و با او ملاقات کند.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌روز بهترین سرمایه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای کریمانه این تعبیر لطیف وجود مبارک (سلام الله علیه) در ، عرض می کند: خدایا! اعضاء و جوارح مرا وارث من قرار بده، مرا وارث آنها قرار مده. مهمترین عضو، سمع و بصر است؛ عرض کرد: (وَ اجعَلهُمَا الوارثَینِ مِنّی). اینطور نباشد که اول چشم را بگیری، گوش را بگیری، من محتاج بچه هایم بشوم؛ من وارث چشم و گوش باشم، یعنی چشم و گوش بروند، من بمانم؛ خدایا! این کار را نکن؛ آنها را وارث من قرار بده که من بروم، آنها بعد از من یقیناً خواهند رفت‌. این (وَ اجعَلهُمَا الوارثَینِ مِنّی) از لطیف ترین تعبیرات دعای نورانی (سلام الله علیه) است؛ این ، دعای کریمانه است و اینها که اند، دعاهایشان این است. 🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۲ / صفحه ۵۷۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 12 ⏪ 22. پرهيز از دروغگويي: 🔹 «يا هشام! إنّ العاقل لا يكذب و إن كان فيه هواه»[ بحار، ج1، ص143.]؛ 🔸 اي هشام! عاقل دروغ نمي‌گويد، هر چند كه مطابق ميلش باشد. 🔹 «ثمرة العقل الصّدق»[ شرح غررالحكم، ج3، ص333.]؛ 🔸 ثمره عقل راستگويي است. «ما كذب عاقل»[ همان، ج6، ص65.]؛ هيچ عاقلي دروغ نگفته است. ⏪ 23. ابزار غلبه بر مشكلات روزگار: 🔹 «لا يستعان علي الدّهر إلاّ بالعقل»[ بحار، ج75، ص7.]؛ 🔸 جز با عقل نمي‌توان بر مشكلات روزگار فايق آمد. ⏪ 24. نجات دهنده از عذاب الهي: 🔹 «لو كنّا نسمع أو نعقل ما كنّا في أصحاب السعير»[ سوره ملك، آيه 10.]؛ 🔸 اگر گوش شنوا مي‌داشتيم يا تعقّل مي‌كرديم، جزو اصحاب جهنّم نمي‌بوديم. كسي اهل نجات است كه يا خود مانند چشمه، از درون، آب زلال معرفت بجوشاند (عاقل) و يا مانند استخر، از نهر يا بحر، آب بگيرد (سامع). اما كسي كه در معرفت، خودكفا و عاقل نيست و به صاحب اصيل معرفت گوش فرا نمي‌دهد و سامع نيست، نجات نمي‌يابد. ⏪ 25. بهره‌مندي از امر و نهي: 🔹 «العقل مُنزِّهٌ عن المنكر آمِرٌ بالمعروف»[ شرح غررالحكم، ج1، ص328.]؛ 🔸 عقل، پاكيزه كننده از منكرات و امر كننده به معروف است. 🔹 «العقل يوجب الحذر»[ همان، ص204.]؛ 🔸 عقل،موجب پرهيز و دوري از خطر است. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 221 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ سوم. عنوانِ سفر، سير و سلوك، پيمودن منازل و امثال آن، اگر در امور مادّي طرح شوند، حتماً انفصالِ آغاز و انجام، وسط قرار گرفتن راه و جدا بودن رونده در آن منظور است؛ ولي اگر در امور مجرّد ارايه گردند، چنين نخواهد بود، بلكه ممكن است هيچ فاصله اي بين مقصد و سالك نباشد، به طوري كه مقصود محيط به ساير بوده و قيّوم هويّت او باشد و رونده نيز جدا از جاده نباشد، بلكه با آن متحد بوده و بايد در خويشتن خود سفر كند و از عقبه كئودِ جهل به علم، جهالت به عقل و اِلحاد به توحيد و بالاخره از رحم تنگ طبيعت متولّد شود و به فراخناي فراطبيعت بار يابد كه همگي از شئون وجودي خود سالك محسوب مي گردند. ▫ بنابراين توزيع سلوك به سير در آفاق و انفس از يك سو و تقسيم سفر به اسفار اربعه از سوي ديگر و تنويع مسافت به منازل گونه گون سالكان كوي خداوند از سوي سوم و دسته بندي هاي ديگر، از سنخ تقسيم حجاب دروني و توزيع انحاي خرق آن خواهد بود و اگر كوششي صورت گيرد و رنج سفر طولاني تحمّل شود، ليكن پرده پندار طبيعي كنار نرود و رخسار فراطبيعي پديد نيايد، هرگز چنين سعي خائبي سفر نخواهد بود، لذا راهيان صراط الهي، سفر «من الخلق الي الخلق» را اصلاً سلوك ندانسته و آن را جمود، سكون، ركود و سنگواره شدن مي دانند؛ يعني ملحدي كه از زمين به كيوان سفر كرد، به همان اندازه سير مكاني داشت كه آهن و چدن نقل مكان يافتند، زيرا هيچ سلوكِ مكانت و خرقِ حجاب اِلحاد و شهود آيات توحيد در آن مشهود نيست. ▫ چون عنصر محوري سفر را حضور حق تشكيل مي دهد، در تمام سفرهاي چهارگانه معروف، نامِ سامي حقّ مطرح است و هيچ كدام آنها محجوب از حق نيستند و اگر حركتي فاقد اين عنصر محوري باشد، سرگرداني است، زيرا (فماذا بعد الحقّ إلاّ الضّلال) [سوره يونس، آيه 32.]؛ از اين جهت فرقي بين مبدأو منتها و ما بين آنها نيست، چون «لا مَيز في الأعدام من حيث العدم» [شرح المنظومه، ج 2، ص 191؛ منظومه سبزواري، مقصد اوّل، فريده اوّل، غرر13.]و آنكه محجوبِ از حقّ است، همواره مردّد است و در مدارِ بسته شك تردّد مي كند: (فهم في ريبهم يتردّدون) [سوره توبه، آيه 45.]و از آن جهت كه مبتلايان به رَيب در تيه گمراهي فرو رفته اند، در صحنه قيامت كه ظهور حق بيش از دنياست و برخي كه در دنيا از شهود آن محروم بوده اند، در آخرت به شهود آن نائل مي شوند، متحجّران مُلحد و ملحدانِ لَدُود از رؤيت آن بي بهره اند: (إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون) [سوره مطففين، آيه 15.]، زيرا حجاب اينان خارج از هويّت آنها نيست تا قابل خرق باشد، بلكه عين هستي پست آنان است، لذا جدا شدني نيست، چنان كه برخي از اقسام آتش كه از نهان دوزخيان سر بر مي آورد، قابل اطفا نيست، چون خارج از هويّت آنها نيست تا با آب يا وسيله ديگر خاموش گردد: (نار الله الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة).[ سوره همَزه، آيات 6 ـ 7.] ▫ غرض آنكه عنوان سفر، حجاب و مانند آن، گاهي با تعدّد سالك و مسلك، حاجب و محجوب و نظاير آن همراه است و زماني نيز بدون تعدّد محقّق مي شود. ادامه دارد👈 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت کامل سخنرانی استاد علی صفائی حائری(عین.صاد) 🌿 @einsad ✅ شرح با عرفات، معرفت‌ها و آگاهى‌ها شكل مى‌گيرد و كوچ و هجرت آغاز مى‌شود.با اين معرفت‌ها از خويش و استمرار خويش و از دنيا و پيوند آن با عوالم ديگر و از شهادت و غيب و از خداوند و احاطه و حضور و رحمت و محبت او،با اين معرفت‌ها حريم‌ها و حرمت‌ها در شعور آدمى مى‌نشيند و شعور به حرمات آدمى را به حذر و دقت مى‌كشاند. 📚 حقیقت حج، صفحه 96 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢زمینه نهضت عاشورا 🔹 دعای عرفه یك زمینه ‌ای برای نهضت عاشورا است. برخی از دعاها برای جبران گذشته است كه انسان سیئات گذشته را با دعا ترمیم كند، برخی از دعاها آن قدر سطح ‌اش بالاست و گوهرش عمیق است كه هم گذشته را ترمیم می‌ كند و هم آینده را می‌ سازد. سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) مهم ترین عنصر محوری دعای عرفه را در اوایل آن دعا یاد كرده است و آن طرز سپاس گذاری را به ما آموخت كه ما خدا را چگونه شكر بكنیم و در قبال چه نعمتی شكر بكنیم. انسان در برابر هر نعمتی موظف به سپاسگزاری است كه فرمود: ﴿مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾.[1] برخی ها روی نعمت های مادی خدا را می ‌ستایند و برخی ها روی نعمت های معنوی و جامع نعمت های مادی و معنوی حكومت دینی و نظام دینی است. اگر حكومت دینی در یك جامعه ‌ای مستقر شد هم مواهب معنوی برای آن ملت میسر است هم مواهب مادی. 🔹 وجود مبارك سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) این عاشورا را با آن دعاها شروع كرده و طرزی دعای عرفه اثر گذاشت كه دعای عرفه سید الساجدین امام سجاد (سلام الله علیه) هم از این موهبت تهی نیست. عنصر محوری دعای عرفه امام سجاد را همان عنصر محوری دعای عرفه حسین‌بن‌علی(سلام الله علیهم اجمعین) تشكیل می‌ دهد و آن این است كه به خدا عرض می‌ كند خدایا من سپاسگزارم كه مرا قبلاً به دنیا نیاوردی و اگر من در عصر جاهلیت به دنیا آمده بودم و خدای ناكرده وثنی یا صنمی زندگی می‌ كردم و می ‌مردم چه می ‌شد! تو را شاكرم كه مرا به دنیا نیاوردی، این قدر صبر كردی تا عصر جاهلیت به عصر علم و تمدن اسلامی تبدیل بشود، وحیی بیاید، الهامی بیاید حجاز را روشن كند، جاهلیت را رفت و روب بكند، پیامبری مبعوث بشود و زمینه ظهور حكومت اسلامی تشكیل بشود در چنین فضایی مرا به دنیا آوردی كه من در فضای دین نفس می ‌كشم.[2] [1]. سوره نحل, آیه53. [2]. البلد الامین، ص251؛ «... لَمْ تُخْرِجْنی لِرَاْفَتِکَ بی وَ لُطْفِکَ لی وَاِحْسانِکَ اِلَیَّ فی دَوْلَةِ اَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَ کَذَّبُوا رُسُلَکَلکِنَّکَ اَخْرَجْتَنی لِلَّذی سَبَقَلی مِنَ الْهُدَی الَّذی لَهُ یَسَّرْتَنی وَ فیهِ اَنْشَاءْتَنی...». ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۵۴ 📌 الی باید بتواند در فعالیتی کند که از الهی کاملاً برخوردار باشد و تعالی نعمتش را فراوان به او عنایت کند تا محتاج دیگران نباشد و از هر گونه و انزوا دوری کند بلکه باید بتواند از آنچه به او داده کند. زیرا روزی خواهد رسید که هیچ چیز جز همین برای او فایده ندارد و آنهایی که از رزق خود نمی‏ کنند و می‏ کنند ظالمند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
أَعُوذُ بِكَ اللَّهُمَّ الْيَوْمَ مِنْ غَضَبِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِذْنِي‏ وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ الْيَوْمَ مِنْ سَخَطِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَجِرْنِي‏ خدايا در اين روز از غضب تو به تو پناه مى برم، پس بر محمد و آلش درود فرست و پناهم ده، و در اين روز از غضب تو امان مى طلبم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا امان ده، فرازی از دعای ۴۸ صحیفه سجادیه در عید قربان 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 شرح و بررسی کتاب 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه پنجاه و هشتم ⬅ بخش هفتم؛ شهید و شهادت * آیا می‌شود کسی عاشق خدا باشد ولی عاشق شهادت نه؟ * چه کنیم تا خدا ما را دوست داشته باشد؟ * اگر خدا متکبر است، چگونه دیگران را دوست دارد؟ * معنای غیرت و عزت خدا * شهید کیست؟ * محبوبیت شهید برای خدا * رسیدن شهید به مقام شهود * معنای عبارت " شهید زنده است " * معنای روایی و فقهی شهید * شهید حکمی، شهید حقیقی * عفیف را کمتر از شهید ندانیم * شهید خوف و حزن ندارد * شهادت نصیب چه کسی می‌شود؟ * چرا خدا به دست گرفتن سلاح شهید افتخار می‌کند؟ * نکاتی پیرامون حورالعین * فضیلت مجاهدین در راه خدا * شهدا در مورد چه کسانی سوال می‌پرسند؟ 📅99/03/30 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 درس کرامت 🗓 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾[1] که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) و حسنین (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می ‌دادیم، هم آنها اسیر می‌ دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ‌ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می‌ کرد. 🗓 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این دین بوسیدنی نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می ‌کنند، بله کمک می ‌کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم. [1]. سوره انسان، آیه8. 📚 دیدار هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری تهران با حضرت استاد تاریخ: 1398/06/23 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📈 فلسفه قربانی ▫اينجاست كه اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى، تو را مى ‏برند. و اين است كه بايد قربانى كنى. بايد اين آرزوها را قطع و رمى كنى. ▫ آرزوى ابراهيم داشتن پسر است و به ابراهيم امر مى‏ شود كه آن را بكش!! و همين نكته‏ ىِ بودنِ منى‏ بعد از مشعر الحرام است. اينجاست كه بايد در اين‏ سرزمين آگاهىِ بر حريم ‏ها و حدودها، آماده شد و سنگ و مهمات جمع كرد و مهيا شد تا آرزوها را رجم و رمى كرد. ▫ و همان طور كه شيطان كارش را با وسوسه ‏ها شروع مى ‏كند، انسان هم بايد آماده شود؛ كه وقتى به اصول توجه كردى و اسلام آوردى و به اعمالت جهت دادى، آنگاه شيطان زير درختت ريشه مى‏ كند. ▫ شيطان تا بتواند ريشه ‏ها را مى ‏خشكاند، اگر نتوانست در نماز خدشه مى ‏كند و ستون‏ ها را صدمه مى‏ زند و اگر نتوانست شاخه ‏ها را قطع مى ‏كند، اگر در اين مرحله هم موفق نشد آنگاه كه ميوه‏ ها چيده شد آنها را لك دار مى‏ كند و اگر نتوانست بر آنها خاك مى‏ ريزد. او بى ‏كار نمى ‏نشيند و تا بتواند كارى مى‏ كند، گردى مى‏ پاشد، طوفانى به پا مى ‏كند. ▫ او اميد دارد كه كارش نتيجه بدهد؛ كه: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ أَساؤا السُّوآى‏ انْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ ...». چرا كه شيطان اين را تجربه كرده كه سياهى و چركى زياد، رفته رفته اصول را هم از بين مى‏ برد. انسان وقتى به گناهان كوچك بى ‏توجه شد، اين كوچك‏ ها او را به گندها مى‏ كشاند. 📝 📚 کتاب حقیقت حج صفحه ۲۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📼 قسمت: بیست و هفتم 🕑 زمان:9دقیقه 🔅🔅🔅 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و هفتم ❇ این متن دارای فایل صوتی در همین کانال می باشد 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌 عوامل برخورداری از عافیت پسا دنیایی(آن جهانی) سلامت وکمال انسان و عبور سالم و کامل ازپل دنیا بستگی به تحصیل سه سلامت در دانشگاه علمی و عملی دنیا دارد (بدا) سلامت باور؛دل،اندیشه (عقیده؛عقل؛قلب) ▫ قرآن کريم، خبر از ساحتى دیگر در وجود انسان مى دهد که امكان دارد مريض يا سالم باشد؛ سالم بودن آن، نقش اساسى در نجات و بهشتى شدن انسان دارد؛ و آن ساحت «قلب» است:حقیقت وجودی انسان قلب اوست و در واقع قلب همه حقیقت انسان است . از آنجا که این مرکز احساسات و عواطف این کانون شناخت و دریافت معارف عالم هستی و این مرکز ادراک و اندیشه می تواند سالم باشد و حقایق عالم را درست بازتاب دهد و منعکس سازد و یا با عبور از مرزهای و حدود فطرت الهی دچار بیماری و مرگ بشود و همچون سنگ سیاهی ناتوان از انعکاس نور حقیقت گردد . ▫ قرآن کریم بهشتی شدن را درگرو تحویل قلب سلیم به محضر پروردگار می داند «يوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ ؛ إلا مَنْ أتَی اﷲَ بقَلْبٍ سَلیمٍ »(الشعراء88: و98) آنگاه که قلب را ما به تو دادیم سالم تحویل دادیم الان هم آن را سالم به ما باز پس بده[از اين آيات در ابتدای مناجات حضرت على)ع( استفاده شده است؛ آنجا که حضرت، مى خواهد تذکر دهد که در روز قيامت، هيچ چيز غيراز «قلب سليم» موجب امِان و مفيد به حال انسان نيست: « اللهُّم إِّ ني أسْأَلكُ الْأمَانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ إ َّ لا مَنْ أَتَی اﷲ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» ▫ تحصیل و دستیابی به مقام امن در بی نهایت زندگی در گرو حفظ و مراقبت از قلب و به سلامت رساندن آن در حضور حضرت آفریدگار پروردگار است. ▫ در دار السلام و خانه سلامت جایی برای بیمار دلان بیراهه رو نیست آنان که در همه عمر دنیوی خویش و در دار التکلیف راه بر دیگران بستندند و خود هم بیراهه رفتند .چون خداوند فقط به داراسلام می خواند و اینان وجودی ناسالم و تیره و پژمرده و کدر و آلوده دارند والله یدعوا الی السلام ... ▫ از منظر قرآن عزیز قلب دچار حسد و حرص مفرط و هوی و هوس خود و دیگران بیمار است و چنین قلبی ره به مقصود نمی برد. قلب دارای کینه و حسد و کبر و خودخواهی و سرشار از دنیاگرایی و شهوات شهرت و ثروت و قدرت راهی به دار السلام و دارالصدق ندارند برخورداری از عافیت و سلامت آن جهانی در منظومه قرآن آن است که قلب از محبت غیر غبار روبی شده و حریم حرم محبت خدا گردد به تعبیر استاد فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله قلب سلیم که جز مهر خدا چیزی در آن نیست فرودگاه اراده خداست.این چنین قلبی که خود را در دامان اراده و حکمت و علم و قدرت حضرت دوست قرار داد و سرشار از ولایت و محبت خدا و مومنان و برائت و دوری از دشمنان خدا و مومنان گردید(مصداق و نمونه کامل مومنان پیامبران و پیشوایان معصوم هستند) قلبی عافیت مند و سعید و کامل و سالم است. رزقنا الله ایانا و ایاکم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 📌حیوانات و یکی از پرسش های معتقدین به ادیان الهی، سوال از امکان محشور شدن حیوانات در قیامت است. و خداوند متعال در آیه پنجم سوره مبارکه ی تکویر بدین پرسش پاسخ داده و می فرماید: "و هنگامی که همه حیوانات وحشی محشور شوند." و واضح است که محشور شدن حیوانات در قیامت قطعی می باشد و خداوند نیز به جهت حکمت خویش از انجام هر عملی، دلیلی دارد. و هدف الهی از حشر حیوانات نیز رسیدگی به ظلم هایی که کرده و یا در حقشان شده است.چنانکه رسول خدا(ص) چون شتری را با جهازش دربند و بسته دیدند؛فرمودند:« صاحب اش کجاست؟ به او بگویید خود را برای محاکمه در قیامت آماده سازد.» متاسفانه برخی از خدا بی خبران و ظالمان در طبیعت آتش ایجاد می کنند و حیوانات زبان بسته به سبب آتش سوزی ها جان می دهند.خدایشان لعنت کند که اگر اهل معرفتی صدای این حیوانات اسیر در آتش را بشنود، متوجه می شود که به خدایشان پناه می برند. خدایا به سبب ظلمی که جاهلان و نادانان احمق بر مخلوقات زبان بسته ات روا داشتند ما را عذاب نده و بر ما رحم نما. پ.ن: این فیلم صدای ضجه ی حیوانات گرفتار آتش در کوهدشت است که به پروردگار خویش پناه می برند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ☑️در دنیا هیچ حیوانی پشه آفریده نمی‌شود تا بعدها در هوا عقاب، در دریا نهنگ و در خشکی شیر شود، جز انسان! برای تصدیق این تشبیه ادبی، کافی است در تاریخ شخصیت‌های بزرگ و چشمگیر، مقداری مطالعه داشته باشیم. ☑️شخصیت‌ها، پس از چشم گشودن به دنیا، چنان ناتوان و ضعیف بودند که حتی قدرت راندن یک مگس از صورتشان را نداشته‌اند، ولی دیری نگذشت که کشورها را زیر سلطه درآوردند و سیر نشدند؛ میلیون‌ها انسان را کشتند و بی‌خانمان کردند و آهی هم نکشیدند؛ همۀ سالیان عمر را با دروغ و تزویر گذرانده و متأثر نشدند؛ در برابر احکام عقل و نداهای وجدان و داد و فریادهای ملکوتی پیامبران الهی و حکمای راستین مقاومت کرده، حتی یک حرف نیز از آنها نپذیرفتند. این است دگرگونی بی‌نهایت در سراشیبی سقوط و تباهی‌ها. ☑️در مقابل این دگرگونی، در انسان‌ها تحولاتی تکاملی نیز مشاهده می‌کنیم، چنان که اگر زمین و آسمان و آنچه را که در میان آن دو است، به او می‌دادند تا از روی ستم، پوست جوی را از دهان مورچه‌ای بگیرد، امتناع می‌ورزید؛ و اگر پرده از روی واقعیات برداشته می‌شد، بر يقين او افزوده نمی‌گشت؛ ارزش زمامداری و سروری بر تمام دنیا را کمتر از بند لنگه کفشش می‌دید، جز اینکه عدالت بورزد و حقی را احقاق و باطلی را نابود سازد. آری، این‌چنین بود امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب(ع). ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق و تربیت. ص ۲۰۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom