eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ ماه ولایت 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☑️من بخواهم یا نخواهم تنها هستم انسان‌های هوشمند تنهایی خود را می‌کنند و سهمناک‌ترین وجهه‌ی زندگی انسان تنهایی‌اش است. انسان بالذات تنهاست. تنهایی این است که علی‌الاطلاق هیچ کس "من" را نداند. جز خداوند هیچ کس "من" را نمی‌داند و به همین جهت می‌توانیم به متوکل باشیم. هیچ کس در عالم، "من" را نمی‌‌داند، و تنها خداوند می‌داند. هیچ کس "من" را نمی‌داند، حتی خودم خودم را نمی‌دانم. چرا خودم را تنها می‌بینم؟ انسان در لحظه‌ای که تصمیم جدی می‌گیرد تنها است. هیچ کس تا تصمیم نگیرد، تنهایی خود را نمی‌فهمد. در تصمیم جدی، خود "من" بایستی تصمیم بگیرم. تصمیم از تنهایی انسان است. افرادی که مقلدانه فعلی را انجام می‌دهند، آن تصمیم نیست. در تصمیم جدی، تنهایی خودم را می‌فهمم. وقتی تصمیم می‌گیرم، خود "من" تصمیم می‌گیرم و هیچ کس نیست و این است. خود تصمیم مهم است و لحظه تصمیم تنهایی است نه لوازم آن، چون خود "من" هستم که تصمیم می‌گیرم. در لحظه تصمیم از مُتعلقات صرف‌نظر می‌کنیم، مُتعلقات اسباب بر تصمیم هستند و لحظه‌ی تصمیم منم. منم که می‌گیرم. غلامحسین ابراهیمی متن از کتاب «من و جز من» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۵۲ ـ ۱۵۰ 📌دلی صاف و قلبی الی بايد با دلی صاف و قلبی به سوی برود و نبايد به بعضی از دستورات که به نفع او است داشته باشد و به بعضی ديگر باشد و يا بخواهد راهی در اين وسط برای خود کند که راحتّی او در آن باشد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مردم و 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1397/02/06 🔅🔅🔅 💢 راه برای همه باز است 🔸 یكی از مؤمنانِ رسمی عصر امام صادق (سلام الله علیه) به حضور حضرت شرفیاب شده، عرض كرد به من مسئولیت اداره اهواز را دادند، من چه كنم؟ او بود، آمد به حضور حضرت، حضرت دستورات فراوانی داد كه با مردم چنین باش، با مردم چنان باش، با بیت ‌المال چنین باش، با مال مردم چنان باش، ادب و عقل اینها است، اینها را گفت و گفت، بعد فرمود می ‌دانید با مردم چطور رفتار بكنید؟! ما الآن تمام افتخارات ما این است كه آن سِمتی كه ذات مقدس رسول گرامی و اهل‌بیت (علیهم السلام) به سلمان دادند، به ما هم بدهند. درباره سلمان گفتند: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏»،[1] این لقب پُر افتخار را به خیلی ها دادند. به خیلی از محدّثان دادند و به بعضی از زن‌ های وارسته علمی دودمان اهل عصمت و طهارت دادند كه آنها «منّا اهل البیت» هستند.[2] بعضی از محدّثان همین شهر، مشمول این مدال شدند، فرمودند به اینکه فلان محدّث «منّا اهل البیت».[3] این یك فخر است؛ اما آنچه در روایت نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است به این حاكم فرمود بدان! ذات أقدس الهی فرموده است «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛[4] این كجا و «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏» كجا! همه این‌گونه از حوادث در «منطقة الفراغ» است؛ یعنی فصل سوم. فصل اول كه ذات الهی است، منطقه ممنوعه است. فصل دوم كه صفات ذات است كه عین ذات است، منطقه ممنوعه است. فصل سوم كه ظهور و تجلّی فیض خداست، منطقه فراغ است. 🔸 فرمود مؤمن از من است من از او هستم. این كجا و «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏» كجا! پس این راه باز است. اگر یك استعداد راقی در خود پیدا كردی، حتماً باید به حوزه ‌ها پر بكشی، بشوی استاد مسلّم حوزه و اگر آن استعداد را در خود نمی ‌بینی، برابر همان استعداد و نه بیشتر قدم برندارید، در همان شهرتان عالمانه جامعه را هدایت کنید. 🔸 آن نكته اساسی این است كه «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ»،[5] چه كسی پیشرفت دارد و چه كسی پیشرفت ندارد در دنیا روشن نیست. صحنه ‌ای را تلویزیون پخش می ‌كرد، یك روستای محروم دورافتاده ‌ای بود كه از شهر فاصله داشت و یك رودخانه ‌ای وسط بود كه اگر آب آن رودخانه طغیان می ‌كرد، اینها با سیم و بَندی از این طرف به آن طرف می ‌رفتند، پل نداشتند. دیدم یك طلبه با عمامه، عبایش را گرفته، دست به این سیم زده، خود را به آن روستا رسانده، بعد هم بچه ‌ها آنها را جمع كرده، سینه می‌ زند «یا حسین یا حسین»! من این را دارم كه روشن نیست كه ما بیش از او ثواب ببریم! این بیان نورانی علی بن ابی‌طالب است: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ». هر كسی وظیفه‌ ای دارد، یك سمتی دارد. خدا هر چه به او داد، در برابر همان مسئول است. [1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص905. [3]. الإختصاص، ص68. [4]. وسائل الشیعه، ج17، ص211. [5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت463. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1397/02/06 🔅🔅🔅 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 4 🌴🌴🌴 ⏪ 14. افراط و تفريط: «لا تري الجاهل إلاّ مفرطاً أو مفرّطاً»]1[ ؛ جاهل را جز بر طريق افراط و تفريط )زياد ه روي و كم گذاري( نمي بيني. ⏪ 15. تحقير علم و عالم: «لا يستخفّ بالعلم و أهله إلاّ أحمقٌ جاهلٌ»]2[ ؛ كسي جز احمق نادان، علم و عالم را سبك نمي شمارد. ⏪ 16. مغلوب شدن در برابر غضب و شهوت: «لا ينبغي أن يعدّ عاقلاً من يغلبه الغضب و الشهوة]»3[ ؛ شايسته نيست كسي كه غضب و شهوت بر او غلبه كرده، عاقل شمرده شود. «إذا كمل العقل نقصت الشهوة]»4[ ؛ زماني كه عقل كامل شد ، شهوت كاسته م يشود. «شيمة العقلاء قلةّ الشهوة و قلةّ الغفلة»]5[ ؛ كم بودن شهوت و غفلت، خوي عاقلان است. «الجاهل عبد شهوته ]»6[ ؛ نادان، بنده شهوت خويش است. ⏪ 17]. حقد و كينه: «إنمّا اللبيب من استسلّ الأحقاد»]7 ؛ عاقل، كسي است كه حقد و كينهها را از خود بيرون ريخته باشد. ================== ]1[ـ نهج البلاغه، حكمت 70. ]2[ـ شرح غررالحكم، ج6، ص407. ]3[ـ همان، ص431. ]4[ـ همان، ج3، ص135. ]5[ـ همان، ج4، ص186. ]6[ـ همان، ج1، ص123. ]7[ـ همان، ج3، ص76. ]8[ـ همان، ص226. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۴ نماز تنها برای خداوند - صفحه ۲۴]  ▫️ نماز تنها برای خداوند از آیه ی شریفه ی «قل انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی للّه ربّ العالمین» [۳]، استفاده می‌شود که شرط نماز آن است که تنها برای خداوند انجام شود ▫️ و جهت این که نماز را جداگانه ذکر کرد با این که نماز داخل در نسک و عبادت هست به دلیل شرافت نماز است. [۴] ---------- [۳]: ۳. انعام / ۱۶۲. [۴]: ۴. تفسیر کبیر / ج ۱۴ / ۱۲؛ مراغی / ج ۸ / ص ۹۱. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۶۹ ـ ۱۶۷ 📌اعتقادات الی بايد بکوشد که را به عنوان زيربنای سير و سلوکش تصحيح کند و به هيچ وجه در هيچ چيز نباشد و بدتر از آن اين، است که راه را سد کند و به مردم کند که در اين صورت خدای تعالی نه او را می آمرزد و نه او را به راست می کند و تنها او را به راه که هميشه در آن خواهد ماند، می فرستد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom