eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1397/02/06 🔅🔅🔅 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 4 🌴🌴🌴 ⏪ 14. افراط و تفريط: «لا تري الجاهل إلاّ مفرطاً أو مفرّطاً»]1[ ؛ جاهل را جز بر طريق افراط و تفريط )زياد ه روي و كم گذاري( نمي بيني. ⏪ 15. تحقير علم و عالم: «لا يستخفّ بالعلم و أهله إلاّ أحمقٌ جاهلٌ»]2[ ؛ كسي جز احمق نادان، علم و عالم را سبك نمي شمارد. ⏪ 16. مغلوب شدن در برابر غضب و شهوت: «لا ينبغي أن يعدّ عاقلاً من يغلبه الغضب و الشهوة]»3[ ؛ شايسته نيست كسي كه غضب و شهوت بر او غلبه كرده، عاقل شمرده شود. «إذا كمل العقل نقصت الشهوة]»4[ ؛ زماني كه عقل كامل شد ، شهوت كاسته م يشود. «شيمة العقلاء قلةّ الشهوة و قلةّ الغفلة»]5[ ؛ كم بودن شهوت و غفلت، خوي عاقلان است. «الجاهل عبد شهوته ]»6[ ؛ نادان، بنده شهوت خويش است. ⏪ 17]. حقد و كينه: «إنمّا اللبيب من استسلّ الأحقاد»]7 ؛ عاقل، كسي است كه حقد و كينهها را از خود بيرون ريخته باشد. ================== ]1[ـ نهج البلاغه، حكمت 70. ]2[ـ شرح غررالحكم، ج6، ص407. ]3[ـ همان، ص431. ]4[ـ همان، ج3، ص135. ]5[ـ همان، ج4، ص186. ]6[ـ همان، ج1، ص123. ]7[ـ همان، ج3، ص76. ]8[ـ همان، ص226. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۴ نماز تنها برای خداوند - صفحه ۲۴]  ▫️ نماز تنها برای خداوند از آیه ی شریفه ی «قل انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی للّه ربّ العالمین» [۳]، استفاده می‌شود که شرط نماز آن است که تنها برای خداوند انجام شود ▫️ و جهت این که نماز را جداگانه ذکر کرد با این که نماز داخل در نسک و عبادت هست به دلیل شرافت نماز است. [۴] ---------- [۳]: ۳. انعام / ۱۶۲. [۴]: ۴. تفسیر کبیر / ج ۱۴ / ۱۲؛ مراغی / ج ۸ / ص ۹۱. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۶۹ ـ ۱۶۷ 📌اعتقادات الی بايد بکوشد که را به عنوان زيربنای سير و سلوکش تصحيح کند و به هيچ وجه در هيچ چيز نباشد و بدتر از آن اين، است که راه را سد کند و به مردم کند که در اين صورت خدای تعالی نه او را می آمرزد و نه او را به راست می کند و تنها او را به راه که هميشه در آن خواهد ماند، می فرستد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دینه 📚 درس تفسیر سوره مبارکه توبه جلسه 57 تاریخ: 1380 🆔 @a_javadiamoli_doross 💢 آرامش صادق 🔸 . ﴿إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ كَفَرُوا ثَانِی اثْنَینِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَتَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ وَأَیدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِینَ كَفَرُوا السُّفْلی وَكَلِمَةُ اللّهِ هِی الْعُلْیا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ (40)﴾ ▫️ نصرتی كه در این كریمه مطرح است بازگشتش به دین بر‌می‌ گردد، چون شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مانند انسان های دیگر محكوم به رحلت است ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَ إِنَّهُم مَیتُونَ﴾،[1] پس منظور دین پیغمبر است. آنجا كه آسیب رساندن به شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باعث آسیب ‌پذیری دین است، آنجا هم شخصیت حقوقی اش را حفظ می كند و هم شخص حقیقی را؛ آنجا كه رحلت او و درگذشت او به اصل دین آسیب نمی رساند، آنجا حضرت برابر قضا و قدر الهی محكوم ﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُم مَیتُونَ﴾ هست، ﴿وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِن قَبْلِكَ الخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الخَالِدُونَ﴾[2] است و مانند آن. ▫️ پس محور نصرت الهی دین خداست نه شخص پیغمبر، اگر این ‌چنین است این مطلب در زمان ائمه (علیهم السلام) هم صادق است. در زمان نایبان خاص او هم صادق است، در زمان نایبان عام هم صادق است. هر كسی برای حفظ دین خدا قیام كرده است منصور الهی است، برای اینكه شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه محكوم به رحلت است و دین آن حضرت الی یوم القیامه باید بماند پس اساس، دین پیغمبر است؛ این یك مطلب. 🔸 مطلب دیگر اینكه ذات اقدس الهی فرمود سكینت خود را بر او نازل كرده است؛ سكینه و آرامش گاهی آرامش صادق است و گاهی آرامش كاذب. گاهی انسان در كمال آرامش به سر می برد، این سكینت نیست یك آرامش كاذب است كه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾[3] كسانی كه اهل خسارت‌ اند، غافلانه زندگی می كنند خود را در امن می ‌بینند همان هایی كه فكر می ‌كردند ﴿یحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾[4] همان هایی كه فكر می ‌كردند كه ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾[5] و مانند آن؛ بعد از یك مدت كوتاهی ﴿فَأَصْبَحُوا خَاسِرِینَ﴾[6] پس برخی ها احساس امنیت می كنند و این امنیتشان امنیت كاذب است؛ اینكه فرمود: ﴿فَلاَ یأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ القَوْمُ الخَاسِرُونَ﴾ یعنی این امن كاذب برای كسی است كه غافلانه به سر می برد و آن‌ كه به سر ‌می ‌برد این دارد كه ﴿الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ﴾[7] هم امنیت دنیا و هم امنیت آخرت. 🔸 بنابراین این امنیت گاهی امنیت صادق است؛ همین است كه ﴿فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیهِ﴾، چرا امنیت صادق است؟ برای اینكه هیچ گونه قلب نمی‌ تپد، یك؛ هیچ خطری هم در بیرون نیست، دو؛ این آرامش با آن نفی خطر بیرون مطابق است، سه؛ می ‌شود . بعضی ها تجرّی دارند؛ همان‌طور که تجرّی در قول است، در فعل هم هست؛ یعنی خطر هست، او در اثر غفلت آرام و بی‌ خیال است. این گرایش او مطابق با واقع نیست. گاهی هم از آن طرف به عكس است. چه اینكه آن حزن همسفر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله وسلّم) یك گرایش كاذب بود، یك غم كاذب بود، یك اندوه كاذب بود. حضرت فرمود وقتی ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾ چه هراسی داری تو؟! آخر از چی می‌ ترسی؟! بیگانه كه قدرت نفوذ ندارد، ترس تو از چیست؟! حزن تو از چیست؟! ما که چیزی را از دست نمی ‌دهیم. پس خود حضرت یك امنیت صادق داشت، همسفرش یك حزن كاذب داشت، با این نهی آن حزن دارد برطرف می ‌شود كه ﴿لاَتَحْزَن﴾ چرا كه ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾. [1] ـ سوره زمر، آیه 30. [2] ـ سوره انبیاء، آیه 34. [3] ـ سوره اعراف، آیه 99. [4] ـ سوره همزه، آیه 3. [5] ـ سوره كهف، آیه 35. [6] ـ سوره مائده، آیه 53. [7] ـ سوره انعام، آیه 82. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏خیلی از آدما میدونن راه رو اشتباه رفتن ولی دیگه انقد رفتن که انرژیشو ندارن برگردن و بجاش سعی میکنن اصرارکنن که راه درستی رفتن. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (59) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 لطايف و اشارات ☑ 3- سخنان ابن عربى درباره حروف مقطعه ⏪ تذكر: امور نه گانه مزبور برخى از مطالب تفسير ابن عربى است كه آن را در ذيل آيه اول سوره بقره مرقوم داشتند. (158) ▫ ى: مجموع حروف تهجى 29 است كه 28 از آن، بسيط و يكى مركب است كه، لام الف، باشد و اين حرف مركب اشارت به عبارت از حق و عبد است... اسم براى، باء، جيم، و، جاء و حروف ديگر، ليكن معنا براى الف است، چون الف سازنده همه حروف و حاضر و ظاهر در همه آنهاست، نظير واحد نسبت به ارقام عدد. (159) ☑ 4- راى ابن عربى درباره يس و ص گرچه، يس، طبق آنچه معروف بين مفسران است از حروف مقطعه محسوب مى شود، ليكن در تفسير ابن عربى، اين كلمه منادى مرخم تلقى شده است. ▫ از اين رو در آن تفسير چنين آمده است: يس، نداى مرخم و مراد از آن يا سيد است ؛ چنانكه مراد از يا اباهر، يا اباهريره است. (160) بنابراين، يس ‍ كلمه اى است كه از حروف متصل تشكيل شده، نه آن كه حروف آن ناپيوسته بوده، مجموع آن حروف، عنوان كلمه نداشته باشد. ⏪ جناب ابن عربى از يك سو در مطلع سوره يس را منادى مرخم مى داند و از سوى ديگر در طليعه سوره بقره مجموع سور مصدر به حروف مقطعه را 29 رقن مى داند، چنانكه براى سوره هايى كه مصدر به دو حرف از حروف مقطعه است به طس، يس، و حم (حواميم سبعه) و طه مثال ياد مى كند. بنابراين، جمع ميان دو بيان مزبور قابل تامل است ؛ زيرا در ابتداى امر، ناهماهنگ به نظر مى رسد. ابن عربى در مطلع تفسير سوره ص مى گويد: صاد حرفى از حروف صدق، صون و صورت است. پس حرفى است شريف و عظيم. (161) ▫ اين تعبير منافات با حرف مقطع بودن ص ندارد، برخلاف آنچه در طليعه تفسير سوره يس گذشت، زيرا در سوره ص تصريح نشد كه مراد از اين حرف، خصوص مطلب معين است كه حرف ص جزئى از اجزاى نام آن است و اما آنچه درباره ن در طليعه سوره قلم بيان كرده اند (162) اجمالى از آن در مطلع سوره بقره آمده (163) و منافاتى با حرف مقطع بودن ن ندارد. =========================== 158- ج 1، ص 42 - 47 159- همان ، ص 408 - 409. 160- ج 3، ص 461 161- همان ، ص 501 162- ج 4، ص 363 163- تفسير ابن عربى ، ج 1، ص 43 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت33 :تفسیر آیه16 سوره مطففین ✳ ثُمَ‌ إِنَّهُمْ‌ لَصَالُو الْجَحِيمِ‌ ☑ ۱ - تکذیب کنندگان قرآن و قیامت و گناه کارانِ متجاوز، به حرارت شدید جهنّم گرفتار شده و در آن خواهند سوخت. (ثمّ إنّهم لصالوا الجحیم) «صالوا» - که قبل از اضافه به «جحیم»، «صالون» (جمع «صال) بوده است -; یعنى، کسانى که با رنج و مشقت حرارت آتش را مى چشند و در آن مى سوزند. ☑۲ - جهنم، داراى آتشى که به شدت برافروخته و شعلهور است. (لصالوا الجحیم) به آتشى که شعله هاى آن، سخت زبانه کشد و نیز به آتش عظیمى که در گودال برافروخته گردد و به مکانى که داراى حرارت شدید باشد، «جهیم» گفته مى شود. (قاموس) ☑۳ - «جحیم»، از نام هاى جهنّم است. * (ثمّ إنّهم لصالوا الجحیم) ☑۴ - کسانى که در قیامت از رحمت خداوند و درک ربوبیت او محروم باشند، سرنوشتى جز دوزخ نخواهند داشت. (عن ربّهم یومئذ لمحجوبون . ثمّ إنّهم لصالوا الجحیم) ☑۵ - خلود دوزخیان در جهنّم (لصالوا الجحیم) «صَلى»; یعنى، ملازم و همراه شد. (لسان العرب به نقل از زجاج) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت34 :تفسیر آیه17 سوره مطففین ❇ ثُمَ‌ يُقَالُ‌ هذَا الَّذِي‌ کُنْتُمْ‌ بِهِ‌ تُکَذِّبُونَ‌ ☑ ۱ - منکران قیامت، تنها با ورود به جهنم، آن را باور خواهند کرد. (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) ☑۲ - مأموران الهى، با به رخ کشیدن تکذیب گرى ها و ناباورى هاى جهنمیان، آنان را بر آن موضع گیرى، سرزنش خواهند کرد. (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) ☑۳ - خطر گرفتارى به جهنم، به تمام دوزخیان گوشزد شده و به آنان هشدار کافى داده شده است. (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) ☑۴ - عذاب جهنم، کیفر تکذیب کنندگان آن (ثمّ یقال هذا الذى کنتم به تکذّبون) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت35 :تفسیر آیه18 سوره مطففین ✳ کَلاَّ إِنَ‌ کِتَابَ‌ الْأَبْرَارِ لَفِي‌ عِلِّيِّينَ‌ ☑ ۱ - لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... کلاّ إنّ کتب الأبرار) ☑۲ - حضور مردم در پیشگاه خداوند در قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین . کلاّإنّ کتب الفجّار ... کلاّإنّ کتب الأبرار) ☑۳ - افسانه پنداشتن قرآن و تکذیب قیامت، توجیه ناپذیر است. (قال أسطیر الأوّلین ... هذا الذى کنتم به تکذّبون . کلاّ) حرف «کلاّ» ممکن است براى ردع و منع از توهّماتى باشد که در آیات پیشین، کافران گرفتار آن دانسته شده بودند. ☑۴ - کردار نیکوکاران، ثبت و ضبط شده، در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند. (کتب الأبرار) «کتاب الأبرار» صحیفه اى است که در آن اعمال نیکوکاران ثبت شده است. ☑۵ - نامه عمل نیکوکاران، در دیوانى تغییرناپذیر و جایگاهى رفیع، (علّیّین)، بایگانى و حفاظت مى شود. (إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین) «علّیّین» گرچه به لفظ جمع آمده است; ولى به قرینه «کتاب مرقوم» و ضمیر مفرد در «یشهده المقرّبون»، معناى مفرد دارد ☑۶ - پاداش نیکوکاران، حکم تقدیر شده و تغییرناپذیر خداوند و در مکان هایى ارجمند است.* (إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین) ☑۷ - توجّه به فرجام ارجمند نیکوکاران، بازدارنده انسان از کم فروشى و بى توجهى به حضور یافتن در نزد خداوند (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین ... کلاّ إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌محدودیت های ما 🔹️ اورا نمیبند ولی او همه چشمهارا میبند ! لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ ۖ * حجم محدود توانایی دیدن حجم نامحدود رو ندارد! لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ او با هیچ چیز قابل قیاس نیست! دقت کنید به این ماجرا! فقط ذره ای، فقط ذره ای از جلوه ی نور خدا به افتاد و چنان موجب بیهوشی حضرت موسی و هلاکت قوم بنی اسرائیل و متلاشی شدن کوه شد! ع از پیامبران اولوالعزم که میشه گفت بیشترین معجزه هارو بین پیامبران داشت و اکثر حداقل یکبار از معجزات حضرت موسی مثل مارشدن عصا و شکافتن دریا به گوششون خورده و مطالعه کردن..این معجزه حرف زدن خدا هم یکی از اون معجزات برتر حضرت موسی هست که حتی خداوند در آیه ای از قرآن فرمود: و یعض رو بر دیگری برتری دادیم و با اونها سخن گفتیم(منهم من کلم الله..منظور موسی) در رابطه با ارتباط حضرت موسی به خودش فرمود: تو نسبت به ما مانند آن هستی که حتّی هنگام قهر مادرش، به پناه می‌برد، و تنها او را حامی خود می‌داند، و در مناجات با ما می‌گویی: «ای خدا! تنها تو را می‌پرستم و تنها از تو کمک می‌جویم»، این است راز محبوبیت ویژه تو در پیشگاه من.» 💚 این ویژه پست از داستان معجزه پیامبران رو برای اولین بار در این پیج تقدیمتون میکنم که انصافا با این کیفیت تدوین و صدای ملکوتی استاد و حتی توضیحات پوستر هیچ جا پیدا نمیکنید. امیدوارم لذت ببرید و حمایت کنید از جهت لایک و کامنت و نشر و اشتراک گذاری پست🙏🏻 التماس دعا . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakht
برداشت از آيات ۱۶۹ ـ ۱۶۷ 📌 الی بايد بکوشد که اعتقاداتش را به عنوان زيربنای سير و سلوکش تصحيح کند و به هيچ وجه در هيچ چيز نباشد و بدتر از آن اين، است که راه را سد کند و به مردم کند که در اين صورت تعالی نه او را می آمرزد و نه او را به راه راست می کند و تنها او را به راه که هميشه در آن خواهد ماند، می فرستد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom