eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معیار روابط بین الملل 🔸 اسلام نه دین انزوا است تا جدای از جهان زندگی كند و نه سلطه ‌پذیر است و نه سلطه ‌گر؛ هم اصل انزوا را باطل می ‌داند و هم سلطه ‌گری را امضا نمی ‌كند و هم سلطه‌ پذیری را، چون معیار این روابط را تنظیم می ‌كند. اگر بر اساس قسط و عدل رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوء استفاده می ‌كند و نه اجازه می‌ دهد مقتدری از قدرتش سوء استفاده كند؛ لذا در عین حال كه در سوره مباركه «ممتحنه»[1] رابطهٴ با كفّار را امضا كرده است، در سورهٴ «انفال»[2] یا «توبه» رابطهٴ با مستكبران را امضا نكرد، چون كافر قابل زندگی مسالمت ‌آمیز است. كافر گرچه اصول الهی را نمی ‌پذیرد، ولی اصول انسانی را می ‌پذیرد؛ امّا مستكبر نه اصول الهی را می ‌پذیرد و نه اصول انسانی را و خوی استكبار [هم] پیمان‌ شكنی است؛ لذا قرآن در عین حال كه فرمود شما می ‌توانید با كافران زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشید، فرمود با مستكبران همواره در نبرد باشید؛ زیرا خوی آنها نقض عهد است ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَأَیمَانَ لَهُمْ﴾،[3] این از آن غُرر آیات قرآن كریم است؛ فرمود با مستكبران بجنگید نه برای اینكه كافرند، بلكه برای آنكه مستكبرند. مستكبر همواره خود را تحمیل می‌ كند و به هیچ پیمانی احترام نمی‌گذارد. 🔸 الآن مشكل سازمان ملل این نیست كه عدّه ‌ای مسلمان هستند و عدّه ‌ای كافر، مشكل عدم موفّقیت سازمان بین ‌الملل آن است كه عدّه‌ ای مستضعف و عدّه ‌‌ای هم مستكبر هستند. مستكبران به هیچ قطعنامه‌ ای اعتنا نمی ‌كنند و قرآن كریم پیامش این است که چون مستكبر به سوگند، به عهد و به میثاق بین ‌الملل اعتنایی ندارد و همواره در صدد تحمیل است با او به نبرد برخیزید تا او خلع سلاح بشود؛ مادامی كه او مسلّح به اقتدار است و خوی پیمان‌ شكنی در اوست زندگی در ممكن نیست! در این خلال به ما دستور داد كه اگر شما قدرت پیدا كردید خوی استكباری بد است ولو نسبت به كافران! هیچ مسلمانی حق ندارد نسبت به كافر ستم بكند، چه اینكه هیچ انسان حق ندارد نسبت به حیوان ستم بكند. ظلم ولو نسبت به حیوان هم ممنوع است؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد، خواه حرام گوشت. ظلم در هر جا مصداق پیدا كرده است ممنوع است؛ لذا قرآن كریم روابط را بر اساس قسط و عدل تنظیم می ‌كند، نه اجازه می‌ دهد كه كسی از قدرتش سوء استفاده كند ظالمانه برخورد كند و نه اجازه می‌دهد كسی استضعاف ‌‌پذیر باشد و زیر سلطه برود، مگر اینكه مقدور او نباشد؛ لذا در عین امضای روابط با كفّار فرمود این رابطه را در محدوده جان راه ندهید، شما اگر خواستید با مسلمان ها رابطه برقرار كنید ضمن اینكه روابط تجاری، صنعتی، سیاسی و مانند آن دارید می ‌توانید در قلب یكدیگر راه پیدا كنید، چون هر دو مسلمان و مومن هستید؛ ولی با كفّار رابطه نهانی و نهایی نداشته باشید. [1]. سوره ممتحنه, آیه8؛ ﴿لَا ینْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیهِم﴾. [2]. سوره انفال, آیه60؛ ﴿وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یوَفَّ إِلَیكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾. [3]. سوره توبه, آیه12. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom1
📌پست موقت و مهم پیامبر اسلام (ص): «با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده، چرا که درمان هفتاد درد در نمک است…» (بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۹۸، ح ۲۱) دکتر تومانیانس در کتاب «Hygienic ruler in Islam»: ورود نمک در دهان، غده‌های اطراف دهان را تحریک و به ترشح آن‌ها سرعت می‌بخشد؛ از این‌رو، غذا را زودتر هضم و برای فرو بردن حاضر می‌سازد. زمانی که نمک وارد معده خالی از غذا می‌گردد، غده معده را تحریک می‌کند و ترشحات زیادتری به وجود می‌آورد و سبب زود فرو بردن و زود هضم شدن غذا می‌گردد. خوردن نمک بعد از غذا نیز، غدد بزاقی را تحریک می سازد و باعث زیاد شدن آب دهان می گردد. بنابراین، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می شود که در هر دو صورت، چربی یا غذای باقی مانده در دهان و بین دندان به همراه آب دهان برطرف می شود و… در هر گرم بزاق دهان انسان حداقل یکصد هزار میکروب وجود دارد که مصرف نمک طعام قبل از خوردن هرچیز باعث کاهش این میکروب‌ها می‌شود. همچنین نمک از نظر شیمیایی PH خنثی (بافری) دارد، و می‌تواند اثر اسیدی و قلیایی غذاهای شیرین و ترش را خنثی کند، بنابراین توصیه می گردد پس از غذا حتما مقداری نمک میل کنید. سایت پزشکی Mehrteb 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
«» برداشت از آیه ۷ 📌 الی اگر بخواهد همیشه و با به سیر و سلوکش ادامه.دهد، اوّل: باید های الهی را در همه وقت باشد. دوّم: آن که عهد و پیمانی که در با بسته است و گفته است: شنیدیم و می کنیم، را فراموش نکند و بکوشد که مراحل را بپیماید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (60) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑ 1- رواياتى كه آنها را اجزاى اسم اعظم الهى مى داند: ▫ قال: (الم) هود حرف من حروف اسم الله الاعظم فى القرآن الذى يولفه النبى و الامام الذى اذا دعى به اجيب. (164) ▫ على بن ابراهيم قال: قال: (الر) هو حرف من حروف الاسم الاعظم المقع فى القرآن، فاذا الفه الرسول و الامام فدعا به اجيب بها (165) ▫ على بن ابراهيم قال: (طسم) هو حرف من حروف اسم الله الاعظم المرموز فى القرآن. (166) ▫ عن اميرالمومنين (عليه السلام) و... ان الحروف المقطعه فى القرآن اسم الله الاعظم، الا انا لا نعرف تاليفه منها. (167) ============================= 164- تفسير برهان ، ج 1، ص 53 165- همان ، ج 2، ص 177 166- همان ، ج 3، ص 179. 167- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 151 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت36 :تفسیر آیه19و20 سوره مطففین ✳ وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا عِلِّيُّونَ‌ ▫ «عِلِّیُّونَ»: این واژه ملحق به جمع مذکّر سالم است و اعراب به حروف دارد و به عنوان مفرد به کار می‌رود. ☑ ۱ - ابزار شناخت دیوان نامه هاى عمل نیکوکاران، در دسترس همگان نیست. (و ما أدریک ما علّیّون) ☑۲ - جایگاه نامه هاى عمل نیکوکاران، داراى ویژگى هایى فراتر از حد بیان است. (و ما أدریک ما علّیّون) 🔅🔅🔅 ✳ کِتَابٌ‌ مَرْقُومٌ‌ ▫ «کِتَابٌ»: مراد دیوان خیرات نیکوکاران است. «مَرْقُومٌ»: نشاندار به علائمی که بیننده با نخستین نگاه پی می‌برد به خیرات و حسنات مندرج در آن. نوشته شده. ☑۱ - دیوان نامه هاى عمل نیکوکاران، نوشته اى خوانا و نشانه دار است. (کتب مرقوم) «مرقوم»; یعنى، داراى علامت و به معناى واضح و درشت خط نیز آمده است. ☑۲ - نامه هاى عمل نیکوکاران در دیوان جامع (علّیّین)، با یک دیگر مشتبه نخواهد شد. (کتب مرقوم) ☑۳ - پاداش هاى نیکوکاران، تخلّف ناپذیر و داراى مشخّصاتى واضح و بى ابهام است. (کتب مرقوم) چنانچه «کتاب» به معناى مکتوب و مقدر و نیز «مرقوم» به معناى نوشته واضح و درشت خط باشد; برداشت بالا استفاده مى شود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت37 :تفسیر آیه21 و22سوره مطففین ✳ يَشْهَدُهُ‌ الْمُقَرَّبُونَ‌ ▫ «یَشْهَدُهُ»: در آنجا حضور بهم می‌رسانند. حضور فرشتگان بزرگوار، برای ثبت و نگارش خیرات و حسنات نیکان .یا برای مراقبت و نگهبانی از آن است . برخی هم (یَشْهَدُهُ) را به معنی مشاهده‌اش می‌کنند، یا بر آن گواهی می‌دهند، دانسته‌اند (نگا: نمونه، جزء عم محمّد عبده). ▫ «الْمُقَرَّبُونَ»: فرشتگانی که در پیشگاه خدا دارای منزلت و مکانت خاصّ هستند. مؤمنان برگزیده‌ای که دارای مقامی بس والا هستند . ☑ ۱ - مقرّبان درگاه خداوند، شاهد و ناظر دیوان اعمال نیکوکاران اند. (یشهده المقرّبون) ظاهر آن است که مراد از «مقرّبون»، افرادى غیر از «أبرار» است. این گروه - با توجّه به «عیناً یشرب بها المقرّبون» در آیات بعد - ممکن است کسانى باشند که گوى سبقت را از ابرار ربوده و به مقام قرب الهى رسیده اند. نظارت و مشاهده اعمال ابرار - که از کارهاى مقرّبان شمرده شده - بیانگر برترى مقام آنان از مقام ابرار است. ☑۲ - مقام قرب خداوند، والاتر از مقام نیکوکاران، و مایه شایستگى انسان براى آگاهى از کردار نیکوکاران و مشاهده نامه اعمال آنان است. (یشهده المقرّبون) ☑۳ - مقرّبان درگاه خداوند گواهان نامه اعمال نیکوکاران اند. (یشهده المقرّبون) فعل «یشهد»، یا از «شهود» به معناى حضور است و یا از «شهادة» که ابن اثیر در نهایه آن را «خبر دادن از مشاهدات خویش» معنا کرده است; در هر صورت گواه بودن «مقرّبون» استفاده مى شود; زیرا در معناى اول حضور و نظارت آنان به منظور گواهى دادن است و معناى دوم - که در آن صورت «یشهده» به معناى «یشهد به» خواهد بود - صریح در نکته یاد شده است. 🔅🔅🔅 ✳ إِنَ‌ الْأَبْرَارَ لَفِي‌ نَعِيمٍ‌ ☑۱ - انسان هاى درست کار، راست گفتار و مطیع خداوند، در انبوه نعمت هاى وصف ناپذیر آخرت جاى خواهند گرفت. (إنّ الأبرار لفى نعیم) از جمله معانى بیان شده براى «برّ»، «صلاح و درست کارى»، «اطاعت» و «صداقت» است (لسان العرب). «نعیم»; یعنى، نعمت فراوان (مفردات راغب). نکره بودن آن، دلالت دارد که وصف نعمت ها امکان پذیر نیست. مراد از آن - به قرینه آیات بعد - نعمت هاى آخرت است. ☑۲ - بهره مندى ابرار از نعمت هاى آخرت، همیشگى است. (إنّ الأبرار لفى نعیم) حرف «فى» در این آیه، براى ظرفیت مجازى است و بر استقرار ابرار در نعمت دلالت دارد. جمله اسمیّه «إنّ الأبرار...»، تأکیدى بر مداومت و ثبوت است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 تشبیهی شگفت انگیز 📈 دين ستيزی و له له زدن سگ ⏪ آیه 175 سوره اعراف از کسی صحبت میکند که آیات خدا را دور انداخته و بجای آن پيوسته هوس خود را دنبال کرده، و در ادامه آن آیه 176 چنين می گويد: « و اگر می خواستیم او را با آیات خود بلند مي کردیم ولی او زمین گیر شد (یعنی اگر "ما" می خواستیم برای او تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم او را بلند می کردیم، ولی انتخاب به او دادیم و او به زندگی و مال دنیا دل بست) و پيوسته هوس خود را دنبال نمود، بنابر اين او مانند سگ میماند، اگر بار روی آن بگذاری له له می زند اگر هم آنرا رها کنی له له می زند. اينست نمونه کسانی که آیات خدا را دروغ می پندارند. داستان های واقعی را بگو با امید به اینکه اینها بينديشند». ⏪ له له زدن سگ تنفس سريع است با دهانی باز و با زبانی معمولاً افتاده به بيرون از دهان. سگ در حالت عادی ميان 30 تا 40 نفس می زند و در حالت له له زدن ميان 300 تا 400 نفس. سگ اغلب هنگام بالا رفتن دمای گرمای بدنش له له می زند تا خود را خنک کند، چون غده های عرقی کافی برای خنک نمودن خود ندارد، (کمی در پاها دارد که برای خنک نمودن بدن آن کافی نيست) بنابر اين با له له زدن خود را خنک می کند. در نفس زدن هوای خنک وارد بدن ميشود و هوای گرم از بدن خارج می شود و به اين وسيله خود را تهويه و خنک ميکند. ▫ سگ علاوه بر دليل فوق که "بالا رفتن دمای گرمای بدن وی" بود، بدلايل زياد ديگری همچون تشنگی، شادی، خوشنودی، ناخوشنودی، برخورد ناگهانی با چيزی، کار و خستگی، درد های روانی و جسمی، اندوه و غيره نيز له له میزند. ⏪ آيه گفت نمونه کسانيکه آيات خداوند را دروغ می پندارند مانند سگ است که چه بار روی آن بگذاری و چه آنرا بحال خود واگذاری در هر حال له له خود را می زند. بنابر شناختی که از سگ داريم معنی اين تشبيه اينست که فرد دين ستيز در هر حال دين ستيزی خود را دارد چه دين بنوعی با او کاری داشته باشد و چه نداشته باشد. ما امروزه درستی اين گفته آيه را در غرب می بينيم. امروزه در غرب دين اساساً با کسی کاری ندارد، ولی دين ستيزان دين ستيزی خود را دارند. يعنی اين از سرشت آنهاست همانگونه که له له زدن سگ نيز از سرشت خود آنست و می تواند هيچ ربطی به کار و رفتار انسان با آن نداشته باشد. (و سرشت انسان البته از نظر قرآن بدست خود انسان است). ◾ توصیه به مطالعه و انتشار حداکثری 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(33) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:37دقیقه 🌿🌿🌿 📼اخلاص 2 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۸ 📌استقامت و الی باید آنچنان دارای و پایداری باشد و را محکم حفظ کند که دشمنی های دیگران او را روی به بی عدالتی، به آنها و اعتراف نکردن به حق، وادار نکند. الی باید آنچنان و میانه رو باشد که به هیچ وجه نداشته باشد که این به تقوی نزدیکتر است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۷ اذان و اقامه در نماز - صفحه ۲۶]  📌 اذان و اقامه در نماز از آیات کریمه ی قرآن می‌توان جملاتی که در اذان و اقامه گفته می‌شود استفاده کرد: الف «اللّه اکبر»؛ «و کبّره تکبیرا». [۴] ب «أشهد أن لا اله الاّ اللّه»؛ «فاعلم أنّه لا اله الاّ اللّه». [۱] ج «أشهد أن محمّدا رسول الله»؛ «یس * و القرءان الحکیم * إنّک لمن المرسلین». [۲] د «أشهد أن امیر المؤمنین علیّا ولیّ الله»؛ «انّما ولیّکم الله و رسوله و الّذین ءامنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون» [۳]، که به اتفاق مفسران این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام بوده و ولایت او در کنار ولایت خدا و پیامبرش مطرح شده است. ---------- [۴]: ۴. اسراء / ۱۱۱. [۱]: ۱. محمد / ۱۹. [۲]: ۲. یس / ۱ ۳. [۳]: ۳. مائده / ۵۵. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۷ اذان و اقامه در نماز - صفحه ۲۷]  ه «حی علی الصلوة»؛ آیات «أقیموا الصلوة». و «حی علی الفلاح»؛ «قد أفلح من تزکّی * و ذکر اسم ربّه فصلّی». [۴] قرآن کریم می‌فرماید: «یا أیّها الّذین ءامنوا اذا نودی للصلوة من یوم الجمعة فاسعوا إلی ذکر اللّه» [۵]، مقصود از «ندای برای نماز»، اذان است. الف قال الصادق علیه السلام: «انّ اوّل من سبق إلی الجنة بلال... لانّه أوّل من اذّن»؛ بلال نخستین فردی است که به سوی بهشت سبقت گرفت به دلیل این که نخستین فردی بود که اذان گفت. [۶] قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «قم یا بلال فارحنا بالصلوة». [۷] ب قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «سیأتی علی الناس زمان یترکون الاذان علی ضعفائهم»؛ زمانی خواهد آمد که مردم اذان را به افراد ناتوان می‌سپارند. [۱] ج قال علی علیه السلام: «اغتنموا الدعاء عند اربع؛ عند قرائة القرآن و عند الاذان و عند نزول الغیث و عند التقاء الصفّین للشهادة»؛ در چهار زمان دعا را غنیمت بشمارید که مستجاب می‌شود: هنگام قرائت قرآن و هنگام اذان و هنگام نزول باران و هنگام رو برو شدن دو لشکر مؤمنین و کفار برای جنگ. [۲] د قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «لو علم الناس ما فی النداء و الصفّ الاول لاستهموا علیه»؛ اگر مردم ارزش اذان گفتن و شرکت در جماعت را می‌دانستند، هر آینه برای این کار قرعه کشی می‌کردند. [۳] ه قال علی علیه السلام: «من سمع النداء فلم یجبه من غیر علّة فلا صلاة له»؛ هر کس صدای اذان را بشنود و بدون علت به آن پاسخ ندهد پس نمازی برای او نیست [۴]، البته سیاق این حدیث مانند «لا صلوة لجار المسجد الا فی المسجد» است که ناظر به نفی کمال است نه نفی صحت. یعنی نماز انسان کامل نیست نه اینکه صحیح نباشد. و قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «الدعاء بین الاذان و الاقامة لا یردّ»؛ دعای بین اذان و اقامه رد نمی شود. [۵] ز مؤذن هم باید عارف به وقت باشد هم خوش صدا باشد؛ قال الصادق علیه السلام: «لا یستقیم الاذان و لا یجوز ان یؤذّن به الا رجل مسلم عارف». [۱] ح قال علی علیه السلام: «لیؤذّن لکم افصحکم». [۲] ط حضرت علی علیه السلام فرمود: هر کس صدای اذان را بشنود و از مسجد خارج شود، منافق است مگر این که قصد برگشت داشته باشد. [۳] ی کسی که یک سال با نیت صادق اذان بگوید، روز قیامت حق شفاعت دارد. [۴] ک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: به یهود و نصاری سلام کنید، به یهود و نصاری امت من سلام نکنید و آن کسی است که اذان را بشنود و به نماز جماعت نرود. [۵] ل «اجابة المؤذن یزید فی الرزق» [۶] و «اجابة المؤذن کفّارة الذنوب». [۷] ---------- [۴]: ۴. اعلی / ۱۴ ۱۵. [۵]: ۵. جمعه / ۹. [۶]: ۶. وسائل / ج ۴ / ص ۶۱۴. [۷]: ۷. کنز العمال / ۲۰۹۵۱. [۱]: ۱. کنز العمال / ج ۷ / ص ۶۹۰. [۲]: ۲. وسائل / ج ۴ / ص ۱۱۱۴. [۳]: ۳. بحار / ج ۸۸ / ص ۲۰۰. [۴]: ۴. وسائل / ج ۵ / ص ۳۷۵. [۵]: ۵. وسائل / ج ۴ / ص ۱۱۱۴. [۱]: ۱. فروغ کافی / ج ۳ / ص ۳۰۷. [۲]: ۲. بحار / ج ۸۴ / ص ۱۶۱. [۳]: ۳. وسائل / ج ۴ / ص ۶۲۱. [۴]: ۴. مستدرک / ج ۴ / ص ۲۲. [۵]: ۵. لئالی الاخبار / ج ۴ / ص ۲۰۴. [۶]: ۶. بحار / ج ۸۴ / ص ۱۷۷. [۷]: ۷. مستدرک / ج ۱ / ص ۲۲۷. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 251 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢مهندسی آفرینش و هندسه خلقت ▫️هندسه ربوبيّت الهي انسان، جهان و پيوند آنها را منظوم آفريد و بدون رسيدن به نَضْدِ چنين معماري تحسين برانگيز، نه تمدّنِ صحيح ميسور است و نه تديّن ناب. ▫️علم حصولي به آنها هرچند بي اثر نيست؛ ليكن اثر معلوم خارجي را ندارد، چون دانش ذهني همچون حقيقتِ عيني مؤثّر نيست و از وفور آثار علم نبايد مغرور شد، زيرا در برابر آثار بي شمار معلوم، «چو شبنمي است كه بر بحر مي كشد رقمي».[1] ▫️هشدار قرآن كريم درباره اندك بودن علم بشر، هرچند «به زير آورد چرخ نيلوفري را» [2]اين است: (...و ما اُوتيتُم منَ العلم إلاّ قليلاً) [3]؛ دانش كمي بهره شماست و همين علم خُرد را از خود نداشتيد، بلكه به شما داده شد و دانش كلان كه با نيل به معلوم همراه است، نصيب انسان كامل معصوم، يعني حضرت رسول اكرم (عليه و علي آله آلاف التّحيّة و الثنا)ست كه تعبير قرآن مجيد در اين باره چنين است: (...و اَنزَل الله عليك الكتابَ و الحكمة و عَلمك ما لم تكن تَعلَم و كان فضلُ اللهِ عليكَ عَظيماً).[4] ▫️چيزي را كه خداوندْ عظيم بداند، بسيار بزرگ خواهد بود، چنان كه بارزترين مصداقِ فضلِ خدا در اين آيه، همانا علوم وَحياني وافر است كه بهره پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم شد. در ساحت چنان پيام آور جهاني بهترين كار صَمْت، انصات و استماع است: (اذا قري القرانُ فاستَمِعوا له و اَنصِتوا).[5] مصطفا اندر جهان، آنگه كسي گويد كه عقل آفتاب اندر سَما آنگه كسي گويد سُها[6] =========== [1]ـ ديوان حافظ، غزل 471. [2]ـ ديوان ناصر خسرو، ص 70. [3]ـ سوره اسراء، آيه 85. [4]ـ سوره نساء، آيه 113. [5]ـ سوره اعراف ، آيه 204. [6]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 43. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 5 🌴🌴🌴 ⏪ 18] امور بي معنا و بي ثمر: «بترك ما لا يعنيك يتمّ لك العقل»]8؛ با رها كردن اموري كه براي تو مهمّ نيست، عقلت كامل مي شود. «تعْرَف حماقةُ الرّجل في ثلاث: في كلامه فيما لا يعنيه و جوابه عمّا لا يسئل عنه و تهوّره في الامُور»] 9[ ؛ در سه چيز، كم عقلي انسان روشن م يشود: سخنان بي خاصيت، جواب گفتن به چيزهايي كه از او پرسش نشده و بي باكي و بی احتياطي او در كارها. ⏪ 19. بدمستي در نعمت و خواري در محنت: «تعُرف حماقةُ الرجل بالأشر في النعمة و كثرة الذلّّ في المحنة]»1[ ؛ حماقت آدمي از بدمستي او به هنگام دستيابي به نعمت و خواري فراوان او در محنت شناخته م يشود. «رزانة العقل تختبر في الرضا و الحُزن»]2[ ؛ سنگيني عقل را در خشنودي ها و اندوه ها ميتوان آزمود. ⏪ 20 . كبر: «شرّ آفات العقل الكبر»]3[ ؛ بدترين آفت عقل تكبرّ است. «التكبرّ عين الحماقة»]4[ ؛ كبر ورزي، عين حماقت و كم خردي است . ⏪ 21. طمع و آرزو: «عند غرور الأطماع و الآمال تنخدع عقول الجهّال و تختبر ألباب الرجال»]5[ ؛ هنگام طمعها و آرزوها، عقل انسانها فريب مي خورد و خرد آنان در چنين اوقاتي آزمايش مي شود . ⏪ 22 . اصرار بر خطا و اشتباه: «الجاهل لا يرعوي]»6[ ؛ جاهل )از جهالت هاي خود( باز نمي گردد. ⏪ 23. ترديد و دودلي: «الشك ثمرة الجهل]»7[ ؛ ترديد و دودلي، ميوه ناداني و جهالت است. ⏪ 24. غفلت: «الغفلة شيمة النوّْكي»]8[ ؛ غفلت، شيوه و خوي احمقهاست . =========== ]8[ـ شرح غرر الحکم،ج6؛ ص226. ]9[ـ شرح غررالحكم، ج6، ص303. ]1[ـ شرح غررالحكم، ج3، ص295. ]2[ـ همان، ج4، ص101. ]3[ـ همان، ص178. ]4[ـ همان، ج1، ص224. ]5[ـ همان، ج4، ص325. ]6[ـ همان، ج1، ص168. ]7[ـ همان، ص189. ]8[ـ همان، ص225. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ اساس عبادت 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) تاریخ: 1391/02/11 🔅🔅🔅 🏴 اساس عبادت ▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می‌ یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله است، دوم مسئله است، سوم مسئله و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است. ▪️ در جریان چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ‌ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می ‌طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد. ▪️ عنصر دوم عنصر است، برخی این راه را پیاده می ‌روند و برخی سواره می ‌روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می ‌كنند آسان ‌تر و سریع ‌تر طی می ‌كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می ‌رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می ‌كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می‌ شود كه سالك ملكوتی آسان ‌تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند. ▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی ‌گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین ‌طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه ‌های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث‌ های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می ‌كند، هم به مقصد می ‌رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. [1] . سوره انشقاق، آیه 6. [2] . سوره سجده، آیه 22. [3] . سوره بقره، آیه 197. [4] . بحارالأنوار، ج75، ص380. [5] . تحف العقول، ص442 و 448. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇👇👇
📌 پرنده گورکن «پس از آن خداوند کلاغی را برانگيخت زمين را می کند تا به او (به قابيل) نشان دهد "چگونه پيکر برادر خود را به خاک بسپارد"، (قابيل) گفت: ای وای بر من! آيا من ناتوان تر از آن بودم که مانند اين کلاغ بوده پيکر برادرم را به خاک بسپارم. به اين تزتيب پس از آن از پشيمانان گشت». 💢 کلاغ مرده را خاک سپاری می کند: چرا خداوند کلاغ را برای آموختن خاک سپاری مرده به انسان می فرستد؟ پژوهش های انجام شده روی پرندگان نشان می دهد که کلاغ فهميده ترين پرندگان است و ويژگي هائی دارد که آنرا از ديگر پرندگان جدا می کند، از مهمترين آنها يکی اينکه حجم مغز آن نسبت به بدنش نسبت به ساير پرندگان بزرگتر است، و ديگر اينکه مرده خود را بخاک می سپارد. ⏪ وقتی کسی از کلاغها می ميرد، کلاغ ديگر با منقار و چنگال های خود گور می کند و پس از آن بالهای کلاغ مرده را گرد می کند و به کنار بدن آن می آورد (همانگونه که ما با مرده خود می کنيم)، و پس از آن مرده را با احترام بلند می کند و در گور خود می گذارد و بعد روی آن خاک می ريزد. حتی کلاغی که گناهی می کند و در دادگاه کلاغان گناهکار حساب شده و به اعدام محکوم می شود و او را با منقارهای خود می کشند نيز توسط يکی از کلاغها برای خاکسپاری برده می شود و بهمان ترتيب بخاک سپرده می شود. (کلاغ ويژگيهای ديگری از جمله ابزار سازی و بکارگيری ابزار برای رسيدن و دست يافتن به خواسته خود چنانکه در تصوير می بينيم نيز دارد ولی از آنجا که موضوع آيه نيست به آنها نمی پردازيم). 💢 مرده می بايست به خاک سپرده شود: فرستادن کلاغ برای آموزش دادن خاکسپاری مرده به انسان، به اين معنی است که مرده می بايست به خاک سپرده شود. و مرده ضمن اينکه خوراکی برای درندگان می شود و می گندد و خاک سپردن آن احترامی به فرد مرده است، هنگاميکه تحليل می رود و در جو پراکنده می شود بيماريهائی را ايجاد می کند. بنابر اين چنانکه آيه مطرح نموده، دين از دير زمان به انسان ياد داده بوده که مرده را می بايست به خاک سپرد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom