▫️اگر گوسفند ها جلسه بگیرن و بگن این آدمی که ما رو ذبح میکند، کار قبیحی میکند، قضاوت منصفانه ای نکردند☺️
قضاوت ما هم [در مساله حسن و قبح عقلی] نسبت به خداوند متعال همین است(بلا نسبت).
▫️بحث شرور و عدل الهی از مسائلی است که از دیرباز به آن پرداخته شده است،
جناب ارسطو اینچنین پاسخ میدهند:
بله شروری داریم اما برآیند آثار خیر و شر مهم است، از آنجا که چون خداوندی که کمال مطلق است شرور را خلق کرده[بر فرض خلقت شرور] ، لِمّاً می فهمیم (یعنی با شناختی که از خداوند متعال داریم پی میبریم) که خیر شرور بیشتر از شر آن است. به ارسطو اشکال کرده اند مگه تو توانستی اندازه گیری کنی؟ گفته نه، لِمّاً فهمیدم؛ ما که بر زمان و مکان و عوالم احاطه نداریم و تمام آثار را متوجه نمی شویم.[نه من توانستم آثار خیر امور دردآور بر نظام بی کران هستی را اندازه گیری کنم، نه شما توانستید آثار شر این امور را اندازه گیری کنید]
میگیم خب قبول، خیرش بیشتر از شرش است، اما چرا خدا چنین دنیای مادی ای [که بالضروره باید همراه با درد باشد] را خلق کرده؟ جواب:خداوند عوالم بدون شر زیادی را هم خلق کرده، خلق یک عالم مرکب از خیر و شر بهتر از عدم خلق آن عالم است.[لأن الوجود خيرٌ من العدم]
👈جواب نهایی : (این جواب درواقع یک نکته اساسی است)
اصل این تفکر که من بگم چیزی که درد و شر است ، قبیح است، را چه کسی گفته است؟ مشکل اصلی در کبری مادر است که گفتیم[یعنی متکلمین گفته اند] من معیارهای حسن و قبح را می فهمم و اگر خداوند طبق آن عمل نکند قبیح است، من میفهمم که "خلق الشر قبیحٌ".
منشا این کبری : انسان ذاتا لذت طلب است، هرچیزی که برایش درد آور است را قبیح نامیده. خداوند را (با این کبری) داریم تفسیر انسان گونه میکنیم. هیچ دلیل عقلی نمیگه که افعال الهی محکوم لذت بردن ما باشد، این باید ها و نباید ها توهم است. کی گفته این #حسن_و_قبح ، عقلی است؟ منشا آن احساسات و عواطف درونی ماست[کجای اون عقلی است؟]
علاوه بر پاسخ جناب ارسطو، پاسخ برخی حکمای متاخر را در همین کلاس استاد بیان فرمودند که اطاله کلام نمیکنم.
بحث کامل خیر و شر در کتاب معمای خیر و شر چاپ موسسه جوانان آستان قدس رضوی آماده است.
#حسن_و_قبح_عقلی #کلام
#عدل_الهی #حکمت_متعالیه
برگرفته از کلاس هشتم خداشناسی دوره برهان
استاد وکیلی
✳️ #شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️ #بخش_اول: آشنایی با #دانشگاه_ها و #مراکز_علمی_غربی در حوزه #شیعه_شناسی
🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:
1. #دانشگاه_عبری_اورشلیم (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس)
www.ol.huji.ac.ir
دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است.
2. #دانشگاه_حیفا (رژیم اشغالگر قدس)
www.haifa.ac.il
توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی»(صاحب الاغانی) است.
جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام.
3. #دانشگاه_بارایلان (رژیم اشغالگر قدس)
www.biu.ac.il
تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال 2000م (2 خرداد 1376) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی).
4. #دانشگاه_هاروارد (آمریکا)
www.harvard.edu
تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال 1991م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع 11سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال 2001م برگزار شد.
5. #دانشگاه_پرینستون (آمریکا)
www.princeton.edu
هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،. ...
از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد.
6. #دانشگاه_کالیفرنیا (UCLA آمریکا)
www.ucla.edu
«مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است.
عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام.
از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل).
7. #دانشگاه_ییل (آمریکا)
www.yale.edu
این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن.
از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاور میانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است.
مجله معارف، مهر و آبانماه سال 1391 ، شماره 94
#پی_نوشت:
برای اطلاعات بیشتر به کانال #مطالعات_شیعه_در_غرب (@studiesofshia) مراجعه نمایید.
✅🔹ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
💠 t.me/Allah4all
✳️ #شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️ #بخش_دوم: آشنایی با #دانشگاه_ها و #مراکز_علمی_غربی در حوزه #شیعه_شناسی
🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:
1. #مرکز_مطالعات_شرقی (دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا)
http://mec.sas.upen.edu/studies.html
این مرکز بیشتر مطالعات خود را معطوف به جهان عرب نموده و در کنار آن، زبان های شرقی مانند: عربی، فارسی، ترکی، پشتو، ازبکی و ترکمنی نیز مطالعه و تدریس می شود. در موزه انسان شناسی و باستان شناسی این دانشگاه آثار و مطالبی درباره تشیع و تسنن وجود دارد. از تحقیقات و مقالات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: «تسنن در برابر سفاهت تشیع(!!)»، «معماری قدرت در آیین تشیع: میان تعبد و تعقل»، «محرم و مناسک آن: آیین مذهبی برای روایت تاریخ مقدس در میان شیعیان آمریکا».
2. #دانشگاه_آریزونا (آمریکا)
www.asu.edu
تحقیقات این دانشگاه بیشتر در جهت مقایسه میان ادیان است که این قانون درباره دین اسلام نیز صدق می کند. عناوین برخی از دروس این دانشگاه عبارتند از: درآمدی بر اسلام؛ مذاهب جهان؛ بررسی دین اسلام؛ اسلام و دنیای مدرن؛ تمدن اسلامی؛ زن در اسلام؛ مذهب و حکومت در ایران.
عناوین برخی از کنفرانس های این دانشگاه عبارتند از: نقش اسلام در کشورهای مختلف؛ آیا آمریکا می تواند از اسلام بیاموزد؟؛ آیا مسیح مسلمان بود؟؛ از تراژدی تا استنباط، گفتمان علمی در ارتباط با جهان اسلام.
مقالات و تحقیقات قابل توجهی در این دانشگاه انجام شده که اکثراً به بحث شیعه و سنی در پاکستان پرداخته اند.
3. #مؤسسه_مطالعات_اسماعیلی_لندن (انگلستان)
WWW.iis.ac.uk
این مؤسسه به دنبال توسعه تحقیقات و آموزش درباره اسلام، با تأکید بر شیعه و به خصوص فرقه اسماعیلیه، متمرکز شده است. برنامه های مؤسسه مطالعات اسماعیلی، توجه خاصی به موضوعات تجددگرایی و مدرنیسم مبذول می دارد. ترجمه «دایرة المعارف بزرگ اسلامی» به زبان انگلیسی از کارهای مهم این مؤسسه است.
4. #دانشگاه_بریستول (انگلستان)
www.bristol.ac.uk
بخش اسلام شناسی این دانشگاه زیر نظر رابرت گلیو متخصص تشیع اداره می شود که هر سه پایان نامه خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری درباره تشیع نگاشته است. دروس اصلی و مهم مرتبط با تشیع در این دانشگاه عبارتند از: اندیشه کلاسیک اسلامی، مذهب و آیین اسلام، جنبش های مذهبی مدرن در ایران، فلسفه اسلامی، شیعه (که در این درس فرق شیعی به ویژه اثنی عشریه، اسماعیله و زیدیه، مورد مطالعه عمیق قرار گرفته و دکترین رفتار افراطیون شیعه بازنگری می شود).
5. #مرکز_مطالعات_اسلامی_دانشگاه_کمبریج (انگلستان)
www.cam.ac.uk
این دانشگاه دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است. کنفرانس های این دانشگاه بیشتر درباره مسائل جهان عرب و حوزه ادبیات است که برای نمونه می توان به کنفرانس هایی در مورد «نظامی گنجوی» و «شاهنامه فردوسی» اشاره کرد.
از مهم ترین مقالات ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: «بررسی تشیع دوازده امامی در دوره جدید: فرهنگ دینی و تاریخ سیاسی»، «عوامل مؤثر بر سیاسی شدن تشیع لبنان و ظهور حزب الله»، «شیعیان اثنی عشری به عنوان یک اقلیت مسلمان در هند»، «خطابه اشک».
6. #مرکز_مطالعات_اسلامی_دانشگاه_شفیلد (انگلستان)
www.sheffield.ac.uk
موضوع اصلی مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه «فقه اسلامی» است که البته هم در ضمن تحقیقات فقهی و هم غیر آن به تشیع نظر دارند؛ از این جمله می توان به پژوهش کاملی که درباره تشیع در این دانشگاه و توسط مرکز مطالعات دینی انجام شد، اشاره کرد.
7. #مدرسه_مطالعات_آسیایی_و_آفریقایی_سوآس (دانشگاه لندن)
www.soas.ac.uk
مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه به مدیریت پروفسور عبدالحکیم از سال 1995م شروع به کار نمود. در زمینه قرآن پژوهی، این مدرسه نشریه ای را با عنوان «مجله مطالعات قرآنی» منتشر می کند. بعضی از دروس این مرکز نظیر درس «عصر فاطمیان در قرون 10 تا 12میلادی» با تشیع مرتبط است.
«مباحث مذهبی در تشیع معاصر» و «عناصر شیعی در معماری پاکستان» از طرح های تحقیقاتی این مدرسه مطالعاتی است.
#پی_نوشت:
برای اطلاعات بیشتر به کانال #مطالعات_شیعه_در_غرب (@studiesofshia) مراجعه نمایید.
✅🔹ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
💠 t.me/Allah4all
هدایت شده از فانی فی الله
مَدرَس چیست؟
مدرس با شبیهسازی و پیادهسازی نظام آموزشی سنتی حوزه علمیه و حفظ ویژگیها و ارزشهای آن، امکان «آموزش مجازی علوم اسلامی و حوزوی» را برای طلاب و عموم علاقهمندان به علوم و معارف اسلامی، با امکاناتی فراتر از مدرسه و کلاس واقعی و به صورت پویاتر و کارآمدتر فراهم آورده است.
شرح برخی از امکانات مَدرَس:
🔹 ثبت نام و ورود با شماره همراه
🔹 مدیریت یاداشتها و هایلایتها در منوی اصلی
🔹 سیستم یاداشت برداری جدید در کتابها و هایلایت و یادداشتگذاری در شرح کتابها.
🔹 امکان برچسب گذاری و دسته بندی یاداشتها
🔹 تغییر سرعت پخش فایلهای صوتی
🔹 نمایش و یا عدم نمایش اعرابها در تنظیمات کتاب
🔹 نمایش و یا عدم نمایش هایلایتها در تنظیمات کتاب
🔸بانک سؤالات تشریحی و چندگزینهای.
🔸 ایجاد «جعبه یادگیری» با امکان افزودن لغات، یادداشتها و سؤالات گزینهای و تشریحی.
🔸 قابلیت دانلود صوت دروس به صورت یکجا و دسترسی به آنها حتی در حالت آفلاین.
🔸فرهنگ لغت دو زبانه عربی به فارسی و فارسی به عربی، با امکانات زیر:
_ استفاده به دو صورت آفلاین و آنلاین
_ ترجمه آنلاین جملات
_ پیشنهاد ترجمه لغات
_ ایجاد بانک لغات شخصی
#مدرس
📱مدرَس نرمافزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید.
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3152674834C39b3c0b01c
🌐 http://madras.app
.
ضمن عرض تسلیت
ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها
عزاداری هاتون قبول
بحمدالله توفیق تطهیر در بحر جلسات اهل بیت برای مان فراهم شد،بله این محفل ها دارالشفای ماست.👈 اما بی توجهی نسبت به رعایت فاصله ها و استفاده نکردن از ماسک میتواند موجب بدنامی برنامه های مهم اینچنینی و استرس مردم و خدای ناکرده موجب تعطیلی مجدد شود.(پس لطفا رعایت کنیم)
التماس دعا دارم از همگی
#فاطمیه
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
رهپویان
#فلسفه_علم به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه 🔸جلسه اول : ▫️فلسفه علم چیست؟ فلسفه علمی است که ه
#فلسفه_علم به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه(ادامه)
🔸جلسه دوم :
▫️عرض کردیم مسیر علمی دانشمندان علوم تجربی بعد رنسانس از فلسفه جدا شد و علم و فلسفه در مقابل هم قرار گرفتند. بزرگترین آفتش این بود که علوم تجربی به دنبال پیش فرض های خود با روش عقلی نرفت و بازنگری در پی ساختمان مرتفع خود نکرد.
▫️[خوشبختانه]چند دهه است که این تقابل از بین رفته است و دانشمندان و فیلسوفان در کنار همدیگر قرار میگیرند برخلاف ایران! [متاسفانه]هنوز این حرکت علمی درایران انجام نشده است.
▫️منظور ما از تجربه چیست؟
دانشی که بر اساس تجربه ها و آزمایشات مکرر شکل گرفته، در این علم گزاره ای معتبر است که در محک تجربه ها آزموده شده است.
قضاوت درمورد موجود مجرد در محدوده ی علوم تجربی قرار نمیگیرد.
موضوع فیزیک را برخی خواص ماده و حرکات و ..گفته اند، موضوع شیمی را ...
▫️راههای افزایش آگاهی و علم:
(این یک بحث پایه ای معرفت شناسی است)
۱) حواس ظاهری : ارسطو : کسیکه یکی از حواس خود را از دست دهد، بخشی از آگاهی خود را از دست داده است.
۲) حواس باطن : برای آگاهی به خودش : ناراحتی، گرسنگی
۳) بدیهیات یا علوم عقلی بی واسطه : اجتماع نقیضین محال است
۴) تفکر یا علوم عقلی با واسطه یا علوم عقلی نظری :
دو دسته اند :
✔️ تفکر قیاسی ( قیاس اقترانی و استثنائی )
✔️تفکر حساب احتمالاتی ( تجربه و حدس و تواتر) : مثال گوی های عدد گذاری شده ، احتمال اینکه یک بچه بسم الله الرحمن الرحیم را تایپ کند ، یک به روی ۴۰ به توان ۱۹ است یعنی صفره.
▫️ماهیت تجربه :
مبتنی بر تکرار مشاهده و آزمایش توسط حواس پنجگانه است ، خاصیت حواس پنجگانه اینه که آگاهی جزئی میدهند. علوم تجربی از روش حساب احتمالاتی( یا استقرائی ) حکم کلی میدهد.
▫️آیا ممکنه که از موارد جزئی حکم کلی بدهیم؟ ضوابط و شرایط آن چیست؟ پاسخ در جلسه بعد.
🔸 جلسه سوم :
▫️فرق دانش مورد مطالعه ی ما با خرافه و خیال پردازی چیست؟
این سوال برخی فلاسفه ی علم بوده است.
فیلسوفان و منطق دانان برای علوم عقلی محض ( مثل ریاضیات و فلسفه )این ضابطه را گفته اند : اگر شکل استدلالات درست باشد ، مواد و مصالح فکری هم درست باشند، نتیجه صحیح خواهد شد.
▫️ضابطه صحت علوم تجربی( تاریخ علم) :
اما در علوم تجربی نظریات مختلفی داده شده :
اول تکیه بر حس و تجربه کردند. واضحه غلطه چون تجربه علوم جزئی میدهد. بعد گفتند جان استوارت میل گفت دو گزاره اضافه میکنیم، هر پدیده ای علت دارد، دو علت یکسان ، فعالیت یکسان خواهد داشت => هر پدیده ی متفاوت، علت متفاوت دارد. سوال : ایندو گزاره را شمائی که برای عقل جایگاهی قائل نیستید از کجا آوردید؟ میگه بواسطه حس و تجربه! میگیم تجربه که حکم کلی نمیدهد.
برتراند راسل میگه من اعلام میکنم کسی دیگر در جهان علم دنبال گزاره کلی نباشد. از تجربه به گزاره ی کلی یقینی نمی رسیم، بصورت ظنی قانون میدهیم. دیوید هیوم انگلیسی(او قبل از راسل است) میگوید علوم تجربی هیچ تفاوتی با خرافه ندارند (فقط منشا آندو متفاوته) . میگوید علیت صرفا یک حالت روانشناختی است و ربطی به خارج ندارد. مثالها او مثال درست علت و معلول نیست.
بعد او کارل پوپر میگوید هیچ راهی برای بدست آوردن علم از راه تجربه وجود ندارد و علوم تجربی ارزشی ندارد و اثبات گرایی ندارد، اما قابلیت ابطال دارد ، گزاره ای که طی آزمایشات باطل نشود ارزش بیشتری دارد، کار او یکی از منتقدمین داروین است چراکه قابلیت ابطال ندارد.
تقریر خلاصه از #فلسفه_علم به زبان ساده
هدایت شده از احمدحسین شریفی
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۷ و ۸ و ۹.mp3
31.75M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه بيست و يکم: روشنظريهپردازي اکتشافي
🔸قسمت چهارم: گامهاي 7 و 8 و 9
🔸در اين جلسه به تشريح روش نظريهپردازي اکتشافي در علوم انساني پرداختهايم
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_نظريهپردازی
#روش_نظريهپردازی_اکتشافی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
رهپویان
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روشنظريهپردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گامه
برای اینکه ما یک نظریه یا آموزه ای دست پیدا کنیم که بتوانیم با اطمینان محققانه و عالمانه(طیب خاطر نه قاطعیت فلسفی) اون رو به اسلام نسبت دهیم ، نیازمند روش هستیم، روش پیشنهادی ما روش اکتشافی است که ۹ گام دارد :
۱.تبیین دقیق مساله یا موضوع
۲.گرد آوری پاسخ های ارائه شده
۳.تحلیل و بررسی پاسخ ها
۴.جستجو در منابع و متونی که از نگاه دین حجت اند.(اعتبار منابع متفاوت است)
۵.اعتبار سنجی مستندات گرد آوری شده(هر نوع از مستندات با روش خودش)
۶.فهم عمیق متون گردآوری شده ، تامل و تفکر
تا این مرحله ما به یک آموزه ای دست یافتیم اما نباید آنرا عجولانه به دین نسبت دهیم. کمااینکه برخی بزرگان اینچنین اشتباهی کرده اند. ۳ مرحله دیگر هم باید انجام شود.
مرحوم شیخ در مکاسب ...
۷.آیا این حکم با ضوابط اسلامی حاکم بر قلمرو بحث سازگاری دارد یا متعارض است.
قلمرو و حیث مدیریت اسلامی با حیث اقتصادی متفاوته، با اعتبار حقوقی متفاوته، با اعتبار اجتماعی متفاوته،ضوابط هر حیث متفاوته. مثلا از ضوابط تدبیر منزل (روابط خانوادگی) احسان است، وفاداری است ، مودت، گذشت ،در همه ی فعل و انفعالات خانوادگی باید این ضوابط برقرار باشه.
بدست آوردن این ضوابط یک پروژه سنگین است، اجمالا شاید باید به استناد منابع دین،مبانی(هستی شناختی،معرفت شناختی، انسان شاختی، ارزش شناختی) دین، مقاصد دین و متون دینی بدست آید.
۸.عرضه این آموزه با قواعد اسلامی زیست انسانی[فرا کلان].
هر مکتبی یک هنجارها [و قواعد] رفتاری فرا کلان دارند که بر همه حوزه های زیستی سایه افکنده اند، که قواعد زیست انسانی از نگاه آن مکتب را بیان میکنند. مثلا در اسلام قاعده عدالت، قاعده لاضرر، قاعده اعانه بر بر ، قاعده پرهیز از اعانه بر اثم وجود دارد.
این قواعد میتوانند باعث جدا کردن مکاتب شود. عام ترین قاعده در مکتب لیبرالیسم آزادی است(در مقام اندیشه) اما در اسلام اصل عدالت و ظلم ستیزی اصل مادر است.
۹.عرضه کردن آموزه ها به مقاصد و غایات زیست انسانی اسلامی :
آیا مطابق با هدف نهایی و غایی از خلقت بود، میشه قطعا اسلامی.
منظور ما فقه مقاصدی (علل و مصالح و انگیزه های تشریع) نیست ، منظور ما هدف نهایی و ارزش غایی ای است که غایت همه ی ارزش ها و احکام اسلامی است،مثلا آیت الله مصباح مقصد نهایی را قرب الهی و خدایی شدن می نامند، شبیه تعبیر بسیاری عرفا و اخلاقیون و فیلسوفان اسلامی : التخلق به اخلاق الله قولا و فعلا و علما و حالا. آیت الله سبحانی : مقصد نهایی اسلام را تربیت انسان در سایه عقیده صحیح و عمل صالح به گونه ای که انسان مظهر اسما حق شود.
این ۹ گام هرکدام روش و ضابطه دارند. روش نظریه پردازی ما خوبی ها و نقاط قوت روش های اجتهادی مرسوم و روش نظریه پردازی شهید صدر را هم دارد. جای گفتگو و نقادی هم دارد.
-----------------
طبیعتا این خلاصه مغنی از این جلسه و جلسات گذشته نیست، چه بسا موجب سوءبرداشت هم شود برای برخی. لذا خلاصه هایی که قرار داده میشود نشر داده نشود.
#تولیدعلم
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از المرسلات
nokati-dar-osoule-arbaemea-v-revayat.mp3
7.76M
🔉#روایات| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی
🎙استاد علی فرحانی
@almorsalaat
رهپویان
🔉#روایات| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد
اصول اربعمائه توسط کسانی تدوین شده که کارشون حدیث بوده، همان زمان اهل بیت هم افرادی بودند که از امام استفاده میکردند، گرایشی هم داشتند؛ گرایش کلامی / احکامی / آخوندی و ملایی و... که از بین دسته سوم برخی #فقیه شدند مثل زراره، اینها شدند صاحبان اصول اربعه مائه. (فکر کنید مجتهدین حالا با گرایش های خاص شون هر کدوم کتابی بنویسند). برخی هم کتاب ها را نوشته شده از حضرت تحویل گرفته بودند : جابر بن یزید جوفی. زحمت کشیدند.
و...(مابقی را ننوشتم)
#حدیث #رجال
هدایت شده از المرسلات
aya-maaref-ra-mitavan-ba-revayat-esbat-kard.mp3
2.66M
🔉#اجتهاد| آیا عقاید را می توان با روایات اثبات کرد؟
🎙استاد علی فرحانی
⚡️در دوره ای از تاریخ علمی شیعه، توسط گروهی موسوم به #مقلّده برای اثبات عقائد و معارف دین، به روایت استدلال می شد. در مقابل آنها عده ای برای برهانی کردن عقائد قیام کردند.
⚡️علامه طباطبایی بیان کرد تا جایی که مقدمات برهان جاری است، میتوان عقائد را برهانی کرد و این ملاک، کلیّات معارف را شامل می شود. پس از آن باید به محضر روایات رفت.
#تفسیر #روایات #معارف
@almorsalaat
هدایت شده از النفیسه: بانک جزوات و دروس حقوقی، فقهی و حوزوی
کفایه_1.pdf
2.25M
🌸🍃جزوه کفایه استاد حسینی نسب از ابتدا تا بحث ضد
#اصول
#کفایه
#جزوه
1⃣
─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─
📚النفیسه: بانک جزوات حوزوی🕪
@alnafiseh3 👈🕪📚
کشکول رایگان نیازمندی حوزوی🕊
⚘ 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 ⚘
─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─
هدایت شده از موسسه عباد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قانون واسه من قانونه، واسه اونا تفریحه!
🎥 رونمایی از نخستین تیزر رسمی #دیدن_این_فیلم_جرم_است
🔻فیلم سینمایی #دیدن_این_فیلم_جرم_است که بحثبرانگیزترین فیلم جشنواره فجر سی و هفتم بود، پس از اکران در جشنواره به دلایل نامعلوم به محاق توقیف رفت و بعد از گذشت 2 سال از امروز چهارشنبه به اکران سینمایی رسید.
💢 این فیلم هماکنون در سینماهای 19 استان کشور و تمامی شهرهای با وضعیت زرد بازگشایی شده و سینماهای تهران و مازندران نیز بلافاصله پس از تغییر وضعیت این مناطق و بهبود نسبی کرونا به جمع اکرانکنندگان این فیلم اضافه خواهند شد.
.
دلیل یا اماره آن طریق شرعی ای است که کاشفیت از واقع داشته باشد+ بخاطر کاشفیتش شارع آنرا حجت قرار داده(مثل خبر ثقه) اما اصل یا هیچ کدام را ندارد(مثل اصاله البرائه ) یا فقط کاشف از واقع است (ولی بخاطر کاشفیت از واقع حجت نشده است مثل استصحاب). استصحاب عرش الاصول است، برزخ بین اصول و ادله است، اصل محرز است ، لذا در رسائل در مقام جداگانه ای گفته شده است.
برگرفته از جلسه اول از ۲۲۶ جلسه استصحاب رسائل استاد موسوی تهرانی
دروس #کفایه و #رسائل را اگر میخواهید خوب بفهمید و عمقی بخوانید👇
t.me/mousavitehrani
استاد حیدری فسائی بی نظیر هستند،ایشون هم بی نظیر بنظر می آیند. خودشون رو هلاک میکنند؛ بدون حاشیه،توضیحات مفصل، مثالهای روان.
#معرفی_درس
#معرفی_استاد
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
ضرورت علوم عقلی برای طلاب.mp3
30.03M
🔰 ضرورت علوم عقلی برای طلاب
▪️صوت وبینار ضرورت علوم عقلی برای طلاب با حضور حجتالاسلام و المسلمین استاد امینینژاد که به دعوت معاونت پژوهش حوزههای علمیه برادران استان ایلام برگزار گردید.
⏱زمان: ۷۷ دقیقه
💿حجم فایل: ۲۸ مگابایت
#وبینار
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
#معرفی_کتاب روشنای علم
مروری است بر بیانات حضرت آقا پیرامون دانش و تولید علم
این کتاب یک دنیا ناگفته ی شنیدنی داره بخصوص برای نسل نوجوان.
#تولیدعلم
✔️ علم دینی
جلد۱: چیستی و قلمرو دین
جلد۲: علم دینی و پاسخ به شبهات
جلد۳: الزامات فقهی و اصولی
جلد۴: الگوی تولید علم دینی
مباحث مجموعه حاضر، محصول ۴ دوره تدریس #علم_دینی توسط استاد وکیلی در موسسه مطالعات راهبردی مشهد مقدس می باشد. ( دوره کوتاه، دوره کامل مدل علم دینی، دوره فشرده روش تولید علم برای طلاب درس خارج، سلسله نشست های عمومی با موضوع علم دینی و پاسخ به شبهات)
در این تصویر جملاتی از چهره های مخالف علم دینی را مشاهده می کنید. در طرف مقابل آنها شخصیت های موافق بسیاری از جمله آیات عظام جوادی آملی، مصباح یزدی، اراکی، اعرافی، رشاد، هادوی، میرباقری و...، و حجج اسلام پارسانیا، خسروپناه ، سوزنچی، شریفی، واسطی ، رحیم پور ازغدی و... ، پرفسور گلشنی، دکتر نصر، دکتر خندان و... به نظریه پردازی در عرصه علم دینی پرداخته اند.
#معرفی_کتاب علم دینی
#تولیدعلم