هدایت شده از احمدحسین شریفی
علامه 1 بخش اول.mp3
35.41M
🎤احمدحسين شريفي
🔴سلسله نشستهاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي
🔴جلسه اول: انواع مواجهه مسلمين با علوم انساني
🔸تاريخ: 25/ آبان 1399
#علوم_انساني_اسلامي
#تحول_در_علوم_انساني
#دانشگاه_علامه_طباطبائي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ساخت سومین ابر پروژه جهان در اوج تحریم
@Farsna
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
شهادت در عرفان اسلامی.mp3
24.37M
🔰 شهادت در عرفان اسلامی
▪️صوت نشست تخصصی شهادت در عرفان اسلامی که توسط حجتالاسلام و المسلمین استاد علی امینینژاد ارائه شده است.
⏱زمان: ۶۳ دقیقه
💿حجم فایل: ۲۳ مگابایت
#نشست_تخصصی
#شهید_سلیمانی
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
راهبرد اصلاح در سه لایه طولی در بستر تمدن اسلامی - جلسه ۱.m4a
15.32M
🔰 راهبرد اصلاح در سه لایه طولی در بستر تمدن اسلامی - جلسه ۱
◾جلسه اول سخنرانی استاد یزدانپناه در فاطمیه ۱۴۴۲ پیرامون راهبرد اصلاح در سه لایه طولی در بستر تمدن اسلامی
🏷 تهیه و تنظیم این جلسات در مسجد چهارده معصوم شهرستان آمل صورت گرفته است.
⏱ زمان: ۴۰ دقیقه
💿 حجم فایل: ۱۵ مگابایت
#فاطمیه_1442
#راهبرد_اصلاح
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از آسمان مُفرَّح امید
🌹اولین دوره درس خارج
"فقه تربیت کودک"🌹
📕با توجه به اهمیت تربیت فرزند و نیاز امروز به پیشینه اسلامی و فقهی این موضوع
درس خارج "فقه تربیت کودک"
🔹توسط استاد اسدالله محمدی نیا
با همراهی
🔺مرکز تخصصی کودک آسمان مفرح
به صورت🖥 آنلاین
برگزار میگردد.
🔖توضیح:
موضوع درس خارج فقه تربیت کودک زیر هفت سال است که مسائلی فقهی مربوط به این رده سنی مانند :
✅حوزه اجتهادی کودک
✅نگاه دین به سیر تربیتی ورشد کودک
✅احادیث حوزه تربیتی
✅بارداری
✅تولد
✅نامگذاری
✅شیردهی
✅بازی
✅خوراکی
✅آموزشهای مستقیم به کودک
✅تنبیه و...
بحث و تدریس می شود.
⭕️شرایط:
برادران: اتمام پایه ۷
خواهران: اتمام سطح ۲
⏰زمان: روزهای پنج شنبه از ساعت 11 الی 12 صبح
🆔 ثبت نام
@Jahad1
🌟اولین جلسه فردا در این مکان👇
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
🌟آسمان مفرح امید
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
هدایت شده از سخن سدید
✅ طلاب
✅ فعالین فرهنگی
✅ معلمین
✅ مربیان تربیتی
✅ مادر و پدرها
✅ و همه کسایی که به دنبال ایجاد تغییر در خود یا دیگران هستید...
👈#دهمین دوره #مجازی انسان شناسی بر اساس دیدگاه های استادپناهیان رو از دست ندهید...👌
🔹مهلت ثبت نام: از 1 تا 7 بهمن ماه
🔹شروع دوره: از 12 بهمن ماه (به مدت ده جلسه)
🔹در پیام رسان ایتا و تلگرام
❇️هزینه ثبت نام: ۸۰ هزار تومان
🔰مدرس: حجت الاسلام دکتر علی میری
🌐ثبت نام از طریق سایت: sokhanesadid.ir
♻️ بعد از تکمیل ثبتنام ، اطلاع رسانی های بعدی (ازجمله دریافت لینک) از طریق کانال #سخن_سدید انجام خواهد شد♻️
🔺سخن سدید
@sokhanesadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شناخت عرفان چه ضرورتی دارد؟
t.me/erfanvahekmat_com
#عرفان
یادم اومد دیشب منزل یکی از مومنین ، صاحب منزل(که از دوستان خوبم هستن) گفتن زن و شوهر بیماری را میشناسن که برای عمل جراحی نیازمند شده اند.
ایشون گفتن اگه خیّری سراغ داشتین اطلاع دهید.
بنده عرض ایشون رو به شما مومنین منتقل میکنم.
#درخواست_همکاری
هدایت شده از روزنه
شریعتی و مسئله ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
روایت #آیتالله_مصباح از چرایی و چگونگی انتقاد از #دکتر_شریعتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴من شخصا از مقطعی حساسیتم نسبت به ایشان [دکتر شریعتی] زیاد شد که جزوههای سخنرانیاش به نام دروس اسلامشناسی مـنتشرمیشدند و در هر جزوهای یکی دو تا از سخنرانیهای ایشان در این موضوع درج میشد. آنوقتها چاپ هم آسان نبود و این جزوات پلیکپی و از طریق خود حسینیه ارشاد به طور نیمه رسمی منتشر میشدند. انتشار آنها هم چندان علنی نبود، چون حرفهای ایشان در بعضی موارد ضد دستگاه بود.
🔵بنده بعضی از این جزوات را مطالعه کردم و دیدم در اینها اشکالات اساسی هست که اگر بماند و به رسمیت شناخته شود، خطرات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. ایشان بر نکات سؤالبرانگیزی تأکید میکرد، از جمله این که اساساً نظر اسلام در باب حکومت، نظر دموکراسی است و لذا بعضی از وقایع تاریخی صدر اسلام، مخصوصاً بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) را به این صورت تفسیر میکند که اینها روشهای دموکراتیک بودهاند! وقتی هم مواجه میشود با اعتقاد شیعه راجع به نصب امیر المؤمنین(ع) و #وصایت و #ولایت، دست به توجیه میزند تا به نوعی با نظریه دموکراسی سازگار شود و میگوید در مورد امیر المؤمنین(ع) مسئله نصب نبود، بلکه کاندیداتوری بود! و در هر روش حکومتی دموکراتیک، هر شخصی میتواند یک نفر را کاندیدا کند، منتها اعتبارش به این کاندیداتوری نیست، بلکه اعتبارش به این است که مردم رأی بدهند! پیغمبر(ص) هم به عنوان یک شخص، علی(ع) را کاندیدا کرده، ولی مردم رأی ندادند و نشد! و صحبتهائی از این قبیل.
⚫️سبک ایشان هم به گونهای بود که حرفهایش را با طنزها و کنایههای نیشدار و در مواردی تعابیری زننده که به خطر بیان جذابش، مورد توجه شنونده قرار میگرفت، توام میکرد. مثلاً ایشان در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی از خـرافات رایـج در دورۀ صفویه نام میبرد، از جمله آن که مثلاً جبرئیل برای سیدالشهدا(ع) لالائی میخواند و میگفت: «ان فی الجنه نهر من لبن لعلی و حسین و حسن»، این را مسخره میکند و میگوید بسیار چندشآور است که در بهشت نهری از شیر باشد، در حالی که این نص صریح قرآن است که « أَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ...»(محمد، 15) یعنی نه تنها یک نـهر نـیست که نهرهاست. ایشان این را مسخره میکرد که در واقـع برمیگشت به مسخره کردن قرآن. اسمش بود که دارد تشیع صفوی را مسخره میکند، در حالی که نص صریح قرآن را مسخره میکرد! و نمونههای بسیار دیگری.
⚪️ ایشان اصل مسئله وحی، امامت و خاتمیت را تخریب میکرد.
🔻 #امروز اگر ملاحظه میکنید این مقولهها را تکذیب و تخریب میکنند، #ریشهاش را باید در آن دوران جستجو کرد. ایشان بود که این باب را فتح کرد و افتخاراتش برای ایشان، ثبت است. کسی که علناً در این عصر، مسخره کردن اسلام و نصوص اسلامی و انکار قطعیات اسلام و تشیع را فتح باب کرد، ایشان بود. کس دیگری در کسوت یک اندیشمند اسلامی، جرئت نمیکرد این حرفها را بزند. ایشان به خاطر موقعیت و محبوبیتی که در میان جوانها داشت، این کار را کرد و ما هم دربرابرش مسامحه کردیم و این مسامحه تا آن جائی ادامه پیدا کرد که حتی کسانی هم که استاد اسلامشناسی حساب میشدند و او حتی لیاقت شاگردی آنها را هم نداشت، در مقابل این جو نتوانستند حرفی بزنند و سکوت کردند و یا نهایتا گفتند اشتباهی رخ داده، اما نباید شخصیت او مخدوش شود. ریشه انحرافات امثال گروه فرقان، از همین افراد سرچشمه میگیرد که پروندههای اعترافات آنها موجود است.
🔹من به عنوان مثال، یکی از مواردی را که خودم از نزدیک مشاهده کردم، عرض میکنم. ما با یکی از شخصیتهای حوزه ارتباط نزدیک و تقریبا هر روز رفتوآمد داشـتیم. ایشان دو سه تا پسرداشت که بسیار بچههای دوستداشتنی و مؤدبی بودند. آنها دبیرستانی و سنشان نزدیک به هم بود. یادم میآید که ایشان از بچههایش بسیار تعریف میکرد و میگفت در نمازشان گریه میکنند و اهل عبادتند و چنین و چنان، و حتی من که پدرشان هستم، اینطور نیستم. چنین بچههائی در اثر خواندن کتابهای اسلامشناسی وامثالهم، مارکسیست و بالأخره در جریانی، دو تن از آنها اعدام شدند. حقیقتا بچههای بسیار مؤدب و مؤمن و نمونهای بودند که من به تقوای آنها حسرت میخوردم و اینها شدند #ضد_انقلاب! و رفتند در خانههای تیمی #مجاهدین و بالأخره هم در نوجوانی و جوانی از بین رفتند. کم نبودند کسانی که تحت تاثیر سخنان این شخص و به خاطر گیرائی بیان او، به این راه کشیده شدند و همه چیزشان را از دست دادند. اینها خطراتی بود که ما احساس میکردیم و دوستان میگفتند: «مهم نیست، حالا یک اشتباهی کرده! طوری نیست!».
(یادآور: شماره4و5، صص30 –40)
🔶حاشیه
خرده جریان #نوشریعتی_های_حوزوی را بشناسیم!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علم
#معرفت
#محمدحسین_بادامچی
🔸بشنوید صحبت یکی که دانشگاه شریف درس خونده
👈دغدغه علوم تجربی داشتن برای ماها هم شاید جالبه باشه
t.me/Sharif_Islamic_Society
هدایت شده از طرح ولایت طلاب
🔻 در حاشیۀ نَقلهای معنویِ آیتالله صدیقی:
👈دشمنیهای بیپایان با علامه مصباح
#مهدی_جمشیدی
1️⃣ اشتباه نکنید! مسأله این نیست که چرا آیتالله صدیقی، فلان سخن را در تلویزیون گفته است، بلکه مسأله عبارت است از عمقِ «کینه» و «خصومتِ» جریانِ لیبرال با علامه مصباح! همین و بس!
2️⃣ بهواقع اگر آیتالله صدیقی در سخنانش، این چند نکتۀ معنوی را مطرح نمیکرد، امروزِ جریانِ لیبرال، «بهانهجویی» نمیکرد و دستاویزی برای حمله به علامه مصباح در اختیار نداشت؟!
3️⃣ما با یک «انقلابِ ملکوتی و قُدسی» روبرو هستیم که سرشار از جلوهها و دلالتهای «غیبی» و «معنوی» هست. اساسِ تحلیلِ شخصِ امام خمینی دربارۀ انقلاب، بر عللِ «ماورایی» و «غیرطبیعی» تکیه دارد، از قبیل «دستِ غیبی»، «هدیۀ الهی»، «تحفۀ غیبی»، «عنایاتِ خدایمتعال»، و ... . این واقعیّتِ تاریخی و انسانهای ملازم با آن، جنسِ «معنوی» دارند و زندگیشان سرشار از جنبههای «غیرمادّی» و «ملکوتی» هست. چهچیزی را انکار میکنیم؟!
4️⃣ در طولِ همین هفته و بهمناسبتِ سالگردِ شهادتِ حاجقاسم، نکتههای بسیاری از این قبیل دربارۀ ایشان مطرح شد، امّا کسی از این نیروهای لیبرال، استدلال برای «انکار» و «نفی» اقامه نکرد! بسیار بیشتر از چیزی که آیتالله صدیقی دربارۀ علامه مصباح نقل کرده، دربارۀ «شهیدسلیمانی» نقل شده، امّا صدای مخالفتی برنخاست! چرا؟!
5️⃣کسانیکه مدّعی هستند که «مردم» با این قبیل تعبیرها و توصیفها، سرِ سازگاریِ ندارند، در حقیقت، حالِ باطنِ خودشان را بازگو میکنند، چون از قضا مردمِ ایران، معتقد به «تجربههای معنوی و ملکوتی» هستند و این امور را «خلافِ واقع» و «خرافه» و «موهوم» قلمداد نمیکنند، بلکه اینچنین شواهدی را مشتاقانه و مؤمنانه دنبال میکنند. مردم حتّی این امور را دربارۀ برخی از اطرافیان یا نزدیکانِ خودشان هم مشاهده کردهاند و با آنها بیگانه نیستند. پس بهجای «مردمِ ایران»، سخن نگویند!
6️⃣از نظرِ «علمی» و «فلسفی»، این مطالب به اثبات هم رسیده است؛ چنانکه هم در فلسفۀ اسلامی و هم در عرفانِ اسلامی، سازوکارِ تحقّقِ آنها بیان شده است. البتّه متأسّفانه نیروهای لیبرال، کمترین سواد و صلاحیّتی ندارند که بتوان در اینجا به منابع ارجاع داد و بحث کرد. ما با یک مُشتِ هجوگو و باطلنویس روبرو هستیم. دستکم کتابِ «داستانهای شگفت»، اثرِ شهیدآیتالله دستغیب را بخوانید تا کمی با ایمانِ به غیب و ملکوت آشنا شوید! برای ما که با این قبیل کتابها، اسلام را شناختیم، شنیدن این مطالب، عادیست.
7️⃣دربارۀ مرحوم علامه محمّدتقی جعفری هم فرزند ایشان نقل کرده است که پس از رحلتِ ایشان، وقتی پارچۀ متبرک به حرمِ امام حسین - علیهالسلام - را بر روی صورتِ ایشان قرار داد، ایشان چشمهای خود را گشود! این واقعه در ابتدای کتابِ «امام حسین؛ شهید فرهنگِ پیشرو» اثرِ جنابِ علامه نقل شده است. نیروهای لیبرال در آن زمان که این واقعه نقل و درج و منتشر شده، لال بودند که به فرزندِ علامه جعفری اعتراض کنند؟!
8️⃣ آری، آیتالله مصباح از زمانِ رحلتِ خود «خبر» داشت، امّا مگر در روایاتِ نیامده که «دعا»، قضای الهی را برمیگرداند؟! آن «اِخبار» با این «طلب»، تعارضی ندارد! عجبا که روشنفکرانِ سکولار از ابتدائیّاتِ فرهنگ و تفکّرِ دینی بیخبرند و اینطور سطحی قضاوت میکنند!
9️⃣ گشودهشدنِ چشمِ علامه مصباح در زمانِ غسل، بهمعنیِ حیاتِ ایشان نیست، بلکه ناشی از تصرّفِ روحِ ایشان در جسم است. این نیز مطلبِ بعید و بیگانهای نیست و مصداقهای قطعی و حتمیِ فراوانی دارد.
🔟خطاب به نیروهای لیبرال میگویم: بدبختهای وطنفروش! از غضب و حسادت و کینه بمیرید؛ چونکه «رفتنِ مصباح»، بهمعنیِ تمامشدنِ «خطّ فکریِ» او نیست! ما هستیم و «فکر» و «کلام» و «قلمِ» ما که ریشه در خاکِ حاصلخیزِ «تفکّرِ مصباح» دارد، همچنان میتازد! شما زیرِ آتشِ سنگینِ ما هستید! مصباح به یک «جبهۀ متراکم» و «جریانِ قوی» و «خطّ ممتد» تبدیل شده است!
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_Velayat_T
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه های ما چرا تقلب میکنن؟ چرا نمره ۲۰ براشون مهمه؟
اگه نقدی به این فیلم دارین برام بفرستین.
#تربیت
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
#فهرست کانال دروس المرسلات
🔰استاد علی فرحانی
🔺کتاب رسائل ج2 از ابتدای حدیث رفع
👈 #رسائل_برائت
🔺کتاب مناهج الوصول امام خمینی از بحث تعبدی توصلی
👈 #مناهج
🔺کتاب قاعده لاضرر امام خمینی
👈 #لاضرر
🔺کتاب الفائق از ابتدا
👈 #الفائق
🔺کتاب برهان شفا
👈 #برهان_شفا
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد سیدمحمد هاشمی @smhashemi128
🔺رسائل قطع و ظن بخش اول پایه 7
👈 #رسائل_هاشمی
🔺المنطق مرحوم مظفر از ابتدا
👈 #المنطق
🔺اصول فقه مرحوم مظفر از ابتدا
👈 #اصول_فقه
🔺لمعه از کتاب الارث
👈 #لمعه
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محمد مهدی مقدسی @m_mahdi1384
🔺رسائل قطع و ظن بخش اول پایه 7
👈 #رسائل_مقدسی
🔺البهجه المرضیه سیوطی از ابتدا
👈 #سیوطی_مقدسی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محمد مهدی ستوده @M_Mahdi_Sotude
🔺مکاسب پایه 8
👈 #مکاسب
🔺حلقه ثانیه
👈 #حلقه_ثانیه
🔺فقه استدلالی از ابتدای ج۲
👈 #فقه_استدلالی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محسن ابراهیمی @ebrahimi845
🔺رسائل قطع و ظن بخش دوم پایه 7
👈 #رسائل_ابراهیمی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🌐برای دسترسی به دروس هر کدام از اساتید، #هشتگ درس مربوطه را لمس کنید.
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
رهپویان
بچه های ما چرا تقلب میکنن؟ چرا نمره ۲۰ براشون مهمه؟ اگه نقدی به این فیلم دارین برام بفرستین. #تربیت
مشکل این فیلم چیه؟
ایشون گفتن آموزش آدم شدن مهمتر از آموزش این کتاب هاست، بچه ها رو نسبت به نمره شرطی نکنین ،اونا رو نمره محور نکنین،حفظ محور نکنین، بهشون اعتماد کنین و اونا رو خود کنترل بار بیارین، انسان تولید کنین، در آخر فرمودن برای آدم ساختن باید قبلش خود معلم آدم باشه.
خب حالا اینکه در سیستم آپ ( آموزش و پرورش ) چقدر دست معلم بازه و میتونه اینجور نیروهای خوبی تحویل انقلاب بده بحث دیگه است،شاید بتونیم بگیم اونقدرا سیستم آپ مون انعطاف داره(باوجود اشکالاتش)، مهم هنر معلم و هنر والدین است.
شاید یکی بگه :
ایراد کلام این آقا اینه که مشکل رو درست تشخیص دادن ولی راه حل شون حداقل در این فیلم شعاری بنظر میاد!
در جواب عرض میشه :
راهکار ایشون اینه که بایستی معلم انسان باشد تا بتواند انسان بسازد
خب ، از این راهکار بهتر؟ تقریبا به سیستم هم ربطی نداره و در همین سیستم موجود پیاده میشه و شده؛ انصافا مگر این افراد انسانی که الان مسول کشورند و در همین سیستم معیوب انسان شدند، تحت تاثیر معلم های خودساخته تربیت نشدن؟
(بله عوامل خانوادگی حرف اول رو میزنه ولی به مدرسه و معلم کاری نداره+تازه تغییر ایجاد کردن در عوامل خانوادگی انصافا کار خیلی دشواری است، مگه میشه در نطفه ای که منعقد شده به این راحتی تغییر ایجاد کرد؟ یا در لقمه یا در تربیت خانوادگی یا...)
پذیرای نظرات شما هستیم.
#تربیت
خلاصه ی جلسه تفسیر قرآن بر اساس تفسیر شریف المیزان :
توسط استاد معظم شیخ عبدالحمید واسطی ادام الله بقائه
⭐تربیت یعنی ایجاد تمرکز قوا برای رسیدن به هدف
⭐آزادی به صورت مطلق در منطق هیچ بشری جا ندارد
⭐خصلت بشری یعنی آنچه دلش میخواهد باید بدست آورد پس باید حد و مرز بشناسد
⭐ختم قلب یعنی درک و فهم و قدرت تحلیلشان کور میشود (احساس غیر فعال میشود)
⭐عقل فهم ذهنی دارد و قلب احساس درونی است
⭐ختم سمع یعنی دیگر حاضر نیست حرف بشنود
⭐داشتیم که پیغمبر به حاکم طاغی و یاغی فرموده بگذار من با مردم صحبت کنم اگر ایمان آوردند باز هم تو حاکم آن ها باش ، اما او نپذیرفته است ، در اینجا دستور جهاد صادر میشود
⭐مراد از مسائلی از قبیل (زینّا لهم ، انساهم انفسهم ، الله یستهزی بهم ، ...) که خداوند به خودش نسبت میدهد اشاره به خلقت تکوینی عالم دارد و میخواهد بفهماند عالم به گونه ای خلق شده است که این با شما در شرایط مذکور این گونه برخورد خواهد کرد؛ «مثلا پس از اینکه شخص حقایق را به استهزا بگیرد در عالم طوری رقم میخورد که همه در حضور و یا غیاب آن شخص میگویند او چه آدم احمق یا بیشعوری است.»
⭐چند ملاک بیشعوری از دیدگاه قرآن کریم:
۱_ملاک اصلی؛ دیگران باید با من هماهنگ شوند (تقصیر با بقیه است ، بقیه مهم نیستند) برای مقابله با این مسئله ،
با شناخت کامل دیگران باید تلاش کنم حق اعمال شود
۲_ از خود بپرسیم آیا واقعا آدم باشعوری هستم ؟ اگر قرار بود بیشعور باشم چکار باید میکردم؟!
۳_ متعصب بودن (قبول داشتن خود،فرهنگ،رسوم)
۴_ کسانی که حاضر نیستند درون صف بایستند
۵_ هرگز خواهش نمیکنند همیشه دستور میدهند
۶_تحقیق نمیکنند
۷_ کنایه و نیش میزند
۸_ کار دیگران را به نام خود مهر میکنند
۹_ قوانین را برای خودشان تغییر میدهند
۱۰_ ظرفیت شوخی متعارف ندارند و دائم به آن ها بر میخورد
۱۱_ تمسخر میکند
۱۲_ به بدبختی دیگران لبخند میزند
۱۳_ همیشه منکر مشکلاتی هستند که بوجود می آورند
۱۴_ فداکاری نمیکنند و عیب جو هستند
۱۵_ نگهداری نقاط ضعف دیگران برای استفاده در زمانی خاص
۱۶_ پنهان کاری ، خشم ، غر زدن
۱۷_ حاضر به شراکت با کسی نیستند
۱۸_ میخواهند دیگران برای آن ها کار کنند
۱۹_ تجاوز از حد ، عادت به عدم توجه
۲۰_ حب راحتی
۲۱_ نفاق
#معرفی_کلاس #تفسیر هر هفته جمعه ساعت ۱۸:۳۰
مشهد مقدس خ دانشگاه ۱۰ ، مسجد امام صادق علیه السلام
جلسه ۳.۱۱.۹۹
چن نکته از کلاس اخلاق امشب استاد وکیلی
(نقل به مضمون ) :
در انفاق و مساوات بهترین را بدهید :
چراکه قصد شما قربت الی الله است و گیرنده ی شما خداست، پس بهترین را انفاق کنین ،چرا که شما برای خدا می دهید نه برای مخلوق.
برخی بزرگان موقع نماز با لباس کامل قبا عبا نماز میخواندن.
موقع دادن متواضعانه بدهید:
تواضع رو طبق عرف تشخیص دهید. مثلا بایستید و دو دستی دست تان رو جلو آورید تا او از داخل دست تان بردارد.
با طیب خاطر صدقه بدهید:
گرنه برای گیرنده اثر وضعی بدی دارد.
حق النظر:
برخی بزرگان فرموده اند وقتی به مالی چشم بخورد و فردی دلش بسوزد و بگوید کاش من میداشتم، برای صاحب مال ضرر دارد.حال اگر بیننده را شریک کند نه تنها ضرری به او نمیرسد،کار مستحبی هم انجام داده است.
در ملا عام دانش آموز برتر را هدیه دادن جالب نیست.
فرق هدیه با صدقه :
فرق شان در قصد قربت است، لذا هدیه -که فقط به قصد احترام است- را میشود پس گرفت مگر هدیه ای که به ارحام و... داده شده است.
شما می توانید با همان هدیه ای که به قصد احترام میدهید، قصد قربت هم کنید که در این صورت هدیه پس گرفته نمیشود.
از کیاست مومن است که بعد از دادن صدقه ، از گیرنده تقاضای عاجزانه دعا کند:
اینکار نه تنها با مروت و جوان مردی ناسازگار نیست، بلکه از خجالت صدقه گیرنده کم میکند. باز هم اگر دیدین گیرنده برداشت میکند به او بی احترامی شده، تقاضای دعا نکنین و خودتون دعا کنید برای خود چراکه هنگام انجام عمل خیر وقت استجابت دعاست و دست تان را ببوسید چراکه این دست نور گرفته و برکت دارد.
اغناء الفقیر: اگر بذل خود را یکجا به یک فقیر بدی تا بی نیاز شود بهتره از اینکه به چند نفر بدی و کسی برای همیشه بی نیاز نشود، مگر اینکه ببینی بقیه دارن از گرسنگی می میرن یا نان شب خود را ندارن،که در اینصورت تقسیم آن اشکال ندارد.
دادن زکات واجب به مومنین و افراد باتقوا کراهت دارد:
چراکه طبق آیه قران این بخش مال چرک مال است که موجب تزکیه مال انسان میشود ، لذا برخی علما و بزرگان از زکات استفاده نمی کردند.
در ملا عام از خیّر ها درخواست جمع کردن خیرات نکنین(حتی برای امور اخیر):
چرا اگر افراد بخاطر رودربایستی ماخوذ به حیا شوند و پولی خیرات کنند، آن پول شبهه حرمت پیدا میکند.
#معرفی_کلاس #اخلاق هر هفته یکشنبه ها ساعت ۱۸:۱۵
مشهد مقدس خ دانشگاه ۱۰ ، مسجد امام صادق علیه السلام
یکشنبه ۱۱.۹۹
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 1️⃣
📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که میخواهد در حوزه کسب کند، باید نسبتی با فلسفه برقرار کند؟
✅ پاسخ: [بخش اول]
🔹 طلبه برای بسیاری از کارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشتهی معقول نیز احتیاج دارد. همان گونه که ما برای دانستن احکام شریعت، باید یک سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث بخوانیم، برای کارهای معارف و عقاید دینی به طور اعم که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنت فلسفی نیاز داریم.
🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفرهی آماده نشسته ایم. من نمیگویم اینجا پایان راه است، ولی این سفرهای است که راه فهم معارف را باز کرده است.
🔹ما در برابر این سنت معقول فیلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه حدیث و نگاه به ظاهر متون بود که صرفاً تبدیل به «ظاهرگرایی» شد؛ راه دیگر همان حرکت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سدههای نخست است که میخواستند تلاشهای زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی این حرکت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمل معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند.
🔹حرکت و جنبش دیگر، سبک کلامی بود که در دورههای گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد نه یافت حقایق دینی آن گونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آن گونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریبا سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به «خرد جدلی» تعبیر میشود.
🔹چون بنای این خرد جدلی بر اقناع بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد: یکی از ناحیه فهم متون دینی؛ چرا که متون دینی ناظر به تبیین واقع، آن گونه که هست، بودند؛ ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند عملا در فهم متون دینی موفق نبودند؛ مشکل دیگر هم در حل و فصل واقع آن گونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود که موفق نبودن و راه آ«نها هویت برهانی نداشت.
🔹ولی سنت فلسفی که در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از اسرار دین دست پیدا کند و بسیاری از متون و روایاتی که در ظاهر اولیه با یکدیگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت مطابق همهی این آیات و روایات برسد از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آن گونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ریزه کارهای ها، مانند قرب وریدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتی، باب معاد و ... در این روش بررسی شد. اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در کنار معاد صدرا در جلد 9 اسفار قرار دهد، آن وقت میتواند بفهمد که اینها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در کمیت پرداختن به مسائل.
🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگوییم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست که آن دو، عملاً به اینها نپرداخته اند؛ اما در این سنت فلسفی که بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی که عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به اینها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهمیدند.
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از جداح ❞ جامع تقریر حوزوی
👇 کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با محتواهای فلسفی عرفانی و انقلابی 👇
1️⃣مقدمات ورودبه فلسفه-استاد امینینژاد
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
2️⃣طلبه انقلابی - استاد فلاح
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
3️⃣کارکردهای فلسفهخوانی - استاد یزدانپناه
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
4️⃣امتداد حکمت - استاد امینینژاد
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
5️⃣عرفاننظری ازنگاهامامخمینی(ره) - استاد یزدانپناه
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
6️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
7️⃣ حکمت اشراق - استاد یزدانپناه
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
8️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینینژاد
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
9️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کرد فیروزجائی
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
🔻
رهپویان
👇 کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با محتواهای فلسفی عرفانی و انقلابی 👇 1️⃣مقدمات ورودبه فلسفه-استا
تا بحال کمتر پیش اومده که کانالی ببینم که اینقدر بدردبخور باشه و کلمه به کلمه اش علمی باشه.
#معرفی_کانال موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 👆
رفقا یکی از دوستان باصفای طلبه مون چند سالی است که مشغله هایی دارند و دیشب مدیر مدرسه شون به ایشون اخطار اخراج از حوزه دادن، برای ایشون و همه مون دعا بفرمائید.
شاید برخی تبلیغ رو منحصر در منبر بدونن، درحالیکه الان روشهای متنوعی اومده(مثل تدریس در مراکز علمی داخلی و خارجی) که چه بسا اثرشون بالا هم باشه.
در کدوم زمان اینقدر شرایط تبلیغی داشتیم؟!
#نکات_تبلیغی
🔅اشتراک لفظی فلسفه یونان با فلسفه اسلامی
در بحث با چند نفر از دوستان تفکیکی منش که میگن برای همه ی مردم فقط روایات رو بگین کافیه، عرض کردم در نگاه درون دینی فرضا جواب دهد، برای افرادی که هنوز وارد دین اسلام نشده اند چه می گویید؟
یکی از آنها گفت مبانی توحیدی رو از روایات استخراج میکنیم و میگوییم، (ایشون فکر میکرد که فلسفه غیر این را می گوید) ،بعد حدیث فوق رو آورد.
دوست ایشون گفتن این حدیث به قول آیت الله سیدان تیر آخر ماست،چرا این حدیث را رو کردی،گفتن آقای سیدان گفتن فلسفه حرف یونانی ها را میگوید و...و نهایتا گفتن الان این مدافع فلسفه حدیث رو جوری دیگر تفسیر میکند و نمی پذیرد.
بنده عرض کردم جواب را خودتون گفتید، اگر قرار باشد با یک حدیث صحبت کرد، هر کسی جوری تفسیر میکند، مهم این است که مجموعه احادیث را دید، دریایی از احادیث عرفانی مشرب داریم، اینها را چه می کنید؟ در این احادیث میگویید ما تعطیل هستیم یا آنها را به تاویل می برید؟!
نهایتا گفتم از این جمله ی آیت الله سیدان معلومه که یکدور بدایه رو درست حسابی نخواندن که آنرا یونانی می دانند. امثال ایشون اینو در مناظرات اثبات کرده اند،والا می دیدن حکمت متعالیه عین آیات و روایات است (که براهین آنها را دسته بندی کرده اند).
در انتها ایشون گفتند آیت الله سیدان نقد فلسفه دارند، عرض کردم اگر یک فلسفه خوانده به مناظرات ایشون دقت کند متوجه میشود که نقد کردن راحت است.
#فلسفه
#نقد_مکتب_تفکیک