eitaa logo
رهپویان
222 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
701 ویدیو
201 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قلب زیبا
صالح‌آبادی: اثرگذاری دلار را کاهش می‌دهیم رئیس بانک مرکزی: 🔹از روز گذشته معامله روبل در مقابل ریال آغاز شده است. با توجه به تدابیر اتخاذ شده حجم این معاملات افزایش خواهد یافت و بازار پر عمقی خواهد شد. 🔹فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین کننده نرخ ارز کشور نخواهد بود و روبل هم در کنار سایر ارز‌ها موجودیت خواهد یافت؛ البته محدود به روبل هم نخواهد شد و سایر ارز‌ها را نیز به بازار عرضه خواهیم کرد. 🔹امیدوار هستیم سبد ارزی متنوعی از ارز‌های مختلف داشته باشیم و ارز‌های جهان روایی مثل دلار را در حجم و اثرگذاری کاهش دهیم و هر مقداری صادر کننده بتواند روبل عرضه کند برای معامله مشکلی ندارد. ❤️@ghalbeziba313 ❤️
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🌀 تأملی بر ثمرات مشتق در اصول فقه ⬅️ بحث مشتق درباره اين پرسش است كه آيا مشتق درخصوص متلبس حقيقت است يا اعم از آن و ما انقضى عنه‌؟ در حالى كه ما اصلاً كارى به معناى حقيقى مشتق نداريم؛ آنچه براى ما مهم است و حجيت دارد، ظهور عرفى كلام است و بدون‌شك هنگام اطلاق مشتق در يك كلام، انصراف به خصوصِ‌ متلبس مى‌يابد و ظهور عرفى در همان دارد. 🔘 براى مثال اگر مولى بفرمايد: «يحرم إهانة المؤمن»، عرف اين‌گونه مى‌فهمد كه حرمت اهانت مخصوص كسى است كه الآن متصف به ايمان است نه كسى كه قبلاً مؤمن بوده و الآن كافر شده است. 🔹كسى كه اشراف كافى بر نظام قرائن (مجموعه قرائن تأثيرگذار در فهم كلام) داشته باشد، در هيچ موردى كلام را خالى از قرائن روشن‌كننده معنا نمى‌يابد كه بخواهد فهم مشتقات آن متوقف بر بحث لفظى مشتق باشد. ▫️از ثمرات ذكرشده براى بحث مشتق اين است كه حكم كراهت وضو و غسل با آب گرم شده با خورشيد كه اكنون سرد شده است، متوقف بر اتخاذ مبنا در بحث مشتق است. 👈 در تحليل عقلايى اين مسئله بايد گفت: آيا اگر كسى به ما بگويد: «بر روى اين سنگى كه آفتاب داغش كرده است، ننشين.» هرگز متوجه نهى از نشستن پس از سردشدن سنگ مى‌شويم؛ آيا غير از اين است كه علت اين نهى داغى فعلى اين سنگ است و اگر احياناً نظر متكلم در چنين مواردى بر اين باشد كه نهى شامل پس از سردشدن نيز مى‌شود، بايد صريحاً بيان كند؟ تلقى عمومى از نهى از وضو يا غسل با آب گرم‌شده با خورشيد نيز همين گونه است. 🌀 به علاوه توجه به اقتضائيات منطقه حجاز كه به‌شدت گرمسير و خشك و كم‌آب بوده است و بسيارى از مردم آب‌هاى مصرفيشان را كه از چاه يا بركه‌ها مى‌آوردند، در ظرف‌هايى در خانه قرار مى‌دادند و اغلب در معرض آفتاب قرار داشت. اگر آبى را كه روز با آفتاب گرم شده و شب سرد مى‌شد نيز مشمول چنين حكمى بدانيم، با عنايت به كمبود آب، حرج را در پى داشت. 🔍 برای مطالعه بیشتر به کتاب «زوائد اصول» مراجعه کنید. 🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از المرسلات
♨️ فلسفه اسلامی 🔰استاد علی فرحانی 🔸بدایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1007 🔸نهایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1182 🔸مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/4000 🔸الشواهد الربوبیه/ ملاصدرا eitaa.com/almorsalaat/1346 🔸اشارات/ بوعلی سینا eitaa.com/almorsalaat/1347 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️♨️تحقق اسلام و استقرار توحید در جامعه، وظیفه حوزه های علمیه است/ چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 🔰 رهبر معظم انقلاب 💢💢💢💢💢💢 💠 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ 💠 لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. 💠 بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوه‌ی حکومت است؛ و همه‌‌ی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛ بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند. خب «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. نمیگویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید -خب شکل حکومت ممکن است انواع و اقسامی داشته باشد- امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. 💠 امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 📚 بیانات در دیدار طلاب 98/02/18 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
شیخ تخییر اصول عملیه را همان تخییر تعادل و تراجیح می داند.mp3
11.9M
🔊| تعادل و تراجیح ادامه باب حجج است یا خاتمه علم اصول؟ 🎙استاد علی فرحانی ◽️یکی از مسائلی که استاد بسیار بر روی آن تاکید داشته و تذکر میدهند این است که باید معلوم کنیم باب تعادل و تراجیح ادامه باب حجج است یا خاتمه علم اصول. استاد در این صوت به مناسبت عبارت شیخ این مساله را تفصیلا توضیح داده و ثمراتش را بیان میکنند. حتما . 📚تعادل و تراجیح رسائل. جلسه 42 و 43 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌀یکی از مسائل بسیار مهم در باب تعادل و تراجیح این است که جایگاه این باب در علم اصول کجا است و بالتبع تفاوت بین تخییر باب اصول عملیه و تخییر باب تعادل و تراجیح چیست؟ 🌀مرحوم آخوند در اجتهاد و تقلید کفایه، دو وجهی که در بحث مطرح است را به این صورت معنا میکند که نزاع روی خصوص تخییر نیست بلکه بحث بر روی کل اصول عملیه است که یکی از آنها تخییر است لذا دوران را به این شکل می بیند که یا کل اصول عملیه موضوع شان تحیر است و تحیر مختص به مجتهد است لذا کل اصول عملیه مختص به مجتهد اند که از جمله آنها تخییر است یا کل اصول عملیه اعم از مجتهد و مقلد اند که از جمله آنها تخییر است. 🌀اما مرحوم شیخ می فرمایند یا تخییری که در اینجا یعنی در باب تعادل و تراجیح مطرح میشود اعم از مجتهد و مقلد است یا مختص به مجتهد است! در واقع شیخ می فرمایند مسلم است که اصول عملیه اعم از مجتهد و مقلد اند اما نزاع بر روی خصوص تخییر است یعنی دوران به این شکل است که یا خصوص تخییر مختص به مجتهد است یا اعم از مجتهد و مقلد است. 🌀اگر تخییر در باب تعادل و تراجیح حجتی باشد که « بمعوتها یستنبط» است یعنی ابزار و آلتی برای استنباط فقیه باشد و موضوع اش فعل مکلف نیست یعنی حکم فعل مکلف را بیان نمی کند بلکه این فقیه است که با اعمال تخییر، به وظیفه و حجت شرعی دست پیدا میکند. در این صورت مختص به فقیه است و اعم از مجتهد و مقلد نیست. 🌀به عبارت دیگر اگر مانند مرحوم مظفر باب تعادل و تراجیح را ادامه باب حجج ببنیم پس تخییری که در باب تعادل و تراجیح مطرح میشود در واقع حجت ای است که به دست فقیه داده میشود تا به این وسیله استنباط کند لذا در نگاه مرحوم مظفر، تخییر باب اصول عملیه غیر از تخییر باب تعادل و تراجیح است(1) و تخییر باب تعادل و تراجیح مختص به فقیه است(2) پس مجتهد برای خود تخییر جاری کرده و ان طرفی از تخییر را که اختیار میکند می تواند برای مقلد نقل کند. 🌀مرحوم مظفر موید خود را طریقیت می داند یعنی مبتنی بر طریقیت و اینکه متعارضان متکاذبان اند، علم اجمالی به حجیت یکی و عدم حجیت دیگری داریم اما نمی دانیم که کدام یک معینا حجت است و کدام یک معینا لا حجت است. لذا تعادل و تراجیح باید ادامه باب حجیت باشد تا هر انچه بحث می کند اعم از تخییر و ترجیح، ممیز حجت از لاحجت باشد. 🌀اما شیخ در بعض عبارات خود در تعادل و تراجیح رسائل همانند مشهور با این نگاه مخالف اند یعنی تعادل و تراجیح را ادامه باب حجج نمی دانند بلکه هر یک از متعارضین را به صورت تام واجد حجیت می دانند. 🌀در این صورت، تخییر حجت و ابزاری نیست تا مجتهد به وسیله آن استنباط کند بلکه حکم فعل مکلف است. در نتیجه تخییر باب تعادل و تراجیح همان تخییر باب اصول عملیه بوده(1) و هر دو حکم فعل مکلف را بیان میکنند کما اینکه هر دو اعم از مجتهد و مقلد هستند و اختصاص به مجتهد ندارد(2) شاهدش هم این است که دلیل دال بر هر دو تخییر، یک دلیل (روایت حسن بن جهم) است(3) 🌀موید این نظر از مرحوم شیخ، این است که در تعارض عامین من وجه ( مانند اکرم العلماء/لا تکرم الفساق) جمیع اصولیین از جمله خود مرحوم مظفر قائل میشوند که در غیر موضع التقاء، دلیلین حجت اند و به هر یک از دلیلین باید عمل شود این یعنی عند التعارض هم هر دو دلیل حجت اند و از حجیت ساقط نمیشوند. و باب تعادل و تراجیح ادامه باب حجج قرار نمیگیرد. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌀امروز (چهارشنبه) برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹کیفیت درس خواندن بزرگان 🔺گفتاری از حضرت استاد وکیلی دام عزه ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹بالا، هیچ خبری نیست. هر چه هست، دوره سطح است. 🔺گفتاری از حضرت استاد ربانی بیرجندی دام عزه ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ آیت الله جوادی آملی دام عزه: 🔺حداقل همّت يک دانشجوي دانشگاه يا طالب حوزوي اين است که اين درسي که مي‌خواند استادانه به ديگري منتقل کند. اين، کفِ درس خواندن است. از اين پايين‌تر اگر کسي درس خواند اتلاف عمر است. اگر کسي درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد، يقين بداند عمرش را تلف کرده است، براي اينکه اين علوم امانت‌هاي الهي است. اگر کسي از کتابي به کتاب ديگر رفت و نتوانست آن کتاب قبلي را به خوبي تدريس کند اين مطمئن باشد عمر خود را تلف کرده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
آیت الله جوادی - شهید اول_2022_07_09_20_25_01_771.mp3
251.9K
⚠️ صوت حضرت آیت الله جوادی آملی دام عزه در رابطه با این مطلب (هشدار جدی نسبت به جهل مرکبی که گرفتار آنیم). ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از دوتا کافی نیست
محبت که باشه... 💞در ، اصل قضیه است. دخترها و پسرها این را بدانند. این محبتی که خدا در دل شما قرار داده حفظ کنید. 💞اگر در زندگی محبت وجود داشت، سختی‌های بیرون خانه آسان خواهد شد. برای زن هم سختی ‌های داخل خانه آسان خواهد شد. 💞دختر و پسر، عروس و داماد به هم محبت بورزند؛ چون آن محبت ملاطی است که این‌ها را برای هم حفظ می‌کند، در کنار هم نگه می‌دارد و نمی‌گذارد از هم جدا شوند. محبت خیلی چیز خوبی است. محبت که بود، وفاداری هم هست. «خطبه عقد ۷۴/۱۰/۱۷، ۷۷/۰۸/۱۱، ۷۶/۰۹/۲۴» کانال«دوتا کافی نیست» @dotakafinist1
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🎙ارائه ۸۳ هزار جلسه تقریر دروس حوزوی در سایت مدرسه فقاهت مدیر سایت مدرسه فقاهت در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به ارائه ۸۳ هزار جلسه تقریر دروس حوزوی در سایت مدرسه فقاهت، اظهار داشت: این دروس شامل ۳۵۴ عنوان درسی، نزدیک به ۱۹۶ نفر از مراجع معظم تقلید، اساتید شاخص و برجستگان علمی حوزه در موضوعات خارج فقه و اصول، تفسیر، فقه معاصر و مستحدثه، کلام و فلسفه، نهج البلاغه، رجال است. https://hawzahnews.com/xbPC2 وب‌سایت: https://www.eshia.ir/ @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب: امام جمعه مطلقا وارد فعالیتهای اقتصادی نشود / اداره‌ی تشکیلات روحانیت با مردم است و این امتیاز بزرگی است 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: از ورود در فعالیتهای اقتصادی اجتناب کنید؛ این که امام جمعه به این مناسبت که آقا ما نماز جمعه‌مان احتیاج دارد به پول، احتیاج دارد به درآمد، درآمدی نداریم پس بایستی مثلاً فلان فعالیت اقتصادی را بکنیم این فکر درستی نیست. 🔹 بعضی از آقایان محترم ائمه‌ی جمعه وارد فعالیت اقتصادی شدند و بلد نبودند و شکست خوردند، دیگران سوءاستفاده کردند،‌ وزر و وبالش به گردن نظام ماند، بعضی‌ها هنوز هم ادامه دارد. امام جمعه مطلقا وارد مسائل اقتصادی نشود، اداره‌ی تشکیلات روحانیت با مردم است، بعضی آقایان ننگشان میکند که بگویند حوزه‌های علمیه از مردم ارتزاق میکنند این ننگ نیست، این افتخار است. 🔺 حوزه‌های علمیه‌ی ما، علمای ما، مراجع ما، فضلای برجسته‌ی ما، نخبه‌های حوزوی ما اینها نان‌خور مردمند. نان‌خور مردمند یعنی چه؟ یعنی احتیاج به دولتها و به قدرتها ندارند. این یک امتیاز است، امتیازی بزرگی است لذا راحت میتوانند کنار مردم بایستند. ۱۴۰۱/۵/۵ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ استقرار بیش از ۲ هزار مبلغ در مدارس دانش آموزی استان تهران ◻️ مسئول طرح مبلغین امین استان تهران گفت: همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی، بیش از دو هزار نفر از مبلغین خواهر و برادر در تمامی مقاطع تحصیلی مدارس استان تهران مستقر می‌شوند. https://hawzahnews.com/xbPHp @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
هوالحبیب مراسم عزاداری دهه اول محرم باکلام:آیةالله عابدینی بانوای: برادرقربانپور ازجمعه س۲۰:۴۵ بین کوهسنگی۱۷و۱۹ موسسه جوانان آستان قدس
هدایت شده از Aminikhaah_Media
01 Porsesh Va Pasokh Mosianade Soti Shonood (1401-03-26).mp3
15.24M
🔈 📣 پرسش و پاسخ بخش اول * استقبال بی نظیر از مباحث شنود * سوالات بسیار زیاد و در زمینه های مختلف کاربران * چرا برخلاف گفته قرآن، شیطان اینقدر قوی بود؟ * یکی از کید های شیطان، این است که خود را ضعیف جلوه دهد. * اگر درحزب الله باشی، کید شیطان ضعیف است. * شیطان پیامبر خدا را از بهشت بیرون کرد. * اگر قدرت شیطان را حس کردی، به دامان خدا پناه می بری. * چرا انسان در حالات خاص، نباید اطراف محتضر باشد؟ * چرا نباید محتضر تنها بماند؟ * تجربه تا چه اندازه اهمیت دارد؟ * مخاطب این حرفها تویی؛ خود خودت! * گاهی حاجات دیگران، در دست ماست. * اجابت دعا با رسیدگی به دیگران. * کاوری که خدا بر اعمال ما کشیده است. * اینکه از نیات دیگران آگاه بودم، آزارم می داد. * با اراده، بلوک ها را جا به جا می کردم. * قدرت شهید ونفوس اولیا * ملائکه در عالم ماده تصرف می کنند. * آیا در برزخ، امکان گریه وجود دارد؟ * گریه ی آنجا، از جنس این دنیا نیست. ⏰مدت زمان:۳۷:۰۴ 📆1401/03/26 ❗️برای دریافت مجموع جلسات مستند صوتی شنود از طریق لینک زیر اقدام نمایید. 🌐 https://aminikhaah.ir/?p=6561 🔔 @Aminikhaah_Media
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴چرا تحصیل‌کردگان علوم انسانی در دانشگاه‌های غربی به کشور عودت داده می‌شوند؟ ✍️ احمدحسین شریفی 🔻راستی چرا بحران یا حتی مساله‌ای با عنوان «فرار» یا «مهاجرت» مغزها در رشته‌های نداریم؟! 🔻چرا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی غربی تمایل چندانی به جذب نخبگان علوم انسانی کشور ما ندارند؟! 🔻چرا علیرغم پذیرش تابعیت برخی از آنها، با سرعت زمینه بازگشت آنها به کشور را فراهم می‌کنند؟! 🔻آیا دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های غربی در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند، همگی دلبسته فرهنگ ایران و اسلام‌اند؟ و به همین دلیل نه خود تمایلی به ماندن در غرب دارند و نه غربیان تمایلی به جذب آنها؟! 🔻آیا چون ناقد اندیشه‌های لیبرالیستی و اومانیستی‌اند عودت داده می‌شوند؟ یا آنکه به مثابه «اسب تروای» فرهنگ غرب و به هدف اشاعه سلطه فرهنگی غرب به کشورهای هدف عودت داده می‌شوند؟ 🔻به راستی چرا دانشگاه‌های غرب حتی از جذب افرادی مثل دکتر که خود را خدای روشنفکری و خدای علوم انسانی در ایران می‌دانست، خودداری کرده و می‌کنند؟ چرا حاضر نیستند حتی دو واحد درس در حوزه‌های علوم انسانی به آنها واگذار کنند؟ چرا نهایت کارکرد آنان در غرب، به خواندن مثنوی و سعدی در جمع پاره‌ای از ایرانیان و احیاناً ارائه سخنانی در نقد ولایت فقیه و روحانیت و اسلام و قرآن و یا صدور بیانیه‌هایی در سیاه‌نمایی از وضعیت اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ایران خلاصه شده است؟ مگر آنها خود را متخصص فلسفه علم و فیلسوف بی‌بدیل علوم انسانی و قرآن‌شناسان و اسلام‌شناسان بی‌نظیر همه دوران نمی‌دانستند! پس چرا در غرب و دانشگاه‌های غرب هیچ (به معنای واقعی کلمه) جایگاهی ندارند؟ چرا نهایت کارويژه‌ای که مراکز امنیتی و سیاسی غرب در ازای اجازه سکونت در غرب به آنها داده‌اند، اقدامات براندازانه و شبهه‌پراکنی علیه اسلام و انقلاب اسلامی و نظام سیاسی اسلام است؟! eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
پاسخ مسؤولان «ایران مال» (بازار بزرگ ایران) به نقدهایی که درباره رفتارهای «عفت‌ستیزانه» و «بی بندوبارانه‌ای» که به بهانه ورزش در آن مجموعه صورت گرفته است: (البته این شگرد همه هنجارشکنان بوده که بعد از اقدامات آگاهانه در هنجارستیزی، ابتدا به صورتی «مطالبه‌گرانه» و «حق به‌جانب» عذرخواهی می‌کنند و در ادامه آرام آرام برنامه‌های فرهنگی مورد نظر خودشان را دنبال می‌کنند. آینده قضاوت می‌کند که مسؤولان «ایران مال» نیز با تکیه بر پشتوانه‌های قوی سیاسی و اقتصادی، همین شیوه را در پیش گرفته‌اند یا خیر) بسمه تعالی در پی انتشار فیلمی از ورزش گروهی در ایران‌مال که ماه پیش خارج از ساعت کار این مجموعه چندمنظوره تولید و موجب واکنش و انتقاد گروهی از دلسوزان فرهنگی کشور شد، به اطلاع می‌رساند که این ‌ویدیو متعلق به یک‌ماه پیش است که به دلیل عدم پایبندی مجری خصوصی طرح به حساسیت‌های مدیریت فرهنگی مجموعه، سبب قطع همکاری و برخورد با مدیر مربوطه گردید. اما این که چه طور با گذشت چند هفته و هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب که جای جای مجموعه ایران‌مال شاهد برپایی مراسم‌های فرهنگی در جهت تکریم شعائر دینی است، چنین ویدیویی منتشر می‌شود، تا مجموعه تلاش‌ها و تقید عمومی به هنجارهای دینی و عرفی را زیر سوال ببرد، قابل تامل است. بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) مفتخر است که از آغاز تاکنون تلاش کرده است جلوه زیبایی از تلفیق ارزش‌های دینی در دو بعد مادی و معنوی باشد و خدا را شاکریم که علی‌رغم برخی کاستی‌ها، با نگاه کلان‌نگر و در جهت جذب حداکثری آحاد ملت خداجوی ایران تاکنون موفق به جلب اعتماد ملت شریف ایران شده‌ایم. مبنای کار ایران‌مال سالم‌سازی محیط همه بخش‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی با هدف ایجاد آرامش برای خانواده‌ها و رعایت موازین فرهنگی و قانونی کشور است. در این راستا برگزاری نماز جماعت روزانه در مسجد و نمازخانه‌های این مجموعه و توجه به بسیاری از رویدادهای مذهبی در ایران‌مال گواه این واقعیت است که حفظ ارزش‌های انقلاب و مبانی اسلامی در اولویت کار این مجموعه قرار دارد. در پایان از پیام‌ها و انتقادات سازنده همه دلسوزان که با تذکرات‌شان موجبات ارتقاء اخلاقی و فرهنگی مجموعه چندمنظوره ایران‌مال را فراهم می‌سازند تشکر و قدردانی می‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از المرسلات
📌نزول سوره توحید و شش آیه ابتدائی سوره حدید برای آخر الزمان 🔰علامه سید محمد حسین طهرانی ❇️روايت وارده بر آنكه در آخر الزّمان قومٌ‌ متعمقون فأنزل الله سورة التّوحيد و الحديد ◽️شيخ كُلَينى ، از محمّد بن يحيى ، از أحمد بن محمّد، از حسين بن سعيد، از نَضر بن سُوَيْد، از عاصم بن حميد روايت كرده است كه او گفت: ◽️سُئل عَلِىُّ‌ بن الحسين عليهما السّلام عن التَّوحيد. ◽️فقال: إنَّ‌ الله عَزّ وَ جلَّ‌ عَلِمَ‌ أنَّه يَكُونُ‌ فى آخرِ الزَّمانِ‌ أقوامٌ‌ مُتَعَمِّقُونَ‌؛ فَأنزَلَ‌ اللهُ‌ تَعَالَى «قل هو الله أحد» و الآياتِ‌ مِن سُورة الحديد، إلى قوله : «و هو عليم بذات الصدور» فَمَن رَامَ‌ وَرَاءَ ذَلِكَ‌ فَقَدْ هَلَكَ‌. ◽️آخر الزَّمان ، زمان رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم است ؛ و آن حضرت را پيامبر آخر الزمان گويند و سورۀ قُلْ‌ هُوَ اللّهُ‌ أَحَدٌ، اَللّهُ‌ الصَّمَدُ، لَمْ‌ يَلِدْ وَ لَمْ‌ يُولَدْ وَ لَمْ‌ يَكُنْ‌ لَهُ‌ كُفُواً أَحَدٌ ؛ با شش آيۀ اوّل از سورۀ حديد: ◽️سَبَّحَ‌ لِلّهِ‌ ما فِي السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ يُحْيِي وَ يُمِيتُ‌ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ * هُوَ الْأَوَّلُ‌ وَ الْآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ‌ وَ هُوَ بِكُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ * هُوَ الَّذِي خَلَقَ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌ فِي سِتَّةِ‌ أَيّامٍ‌ ثُمَّ‌ اسْتَوى‌ عَلَى الْعَرْشِ‌ يَعْلَمُ‌ ما يَلِجُ‌ فِي الْأَرْضِ‌ وَ ما يَخْرُجُ‌ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ‌ مِنَ‌ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ‌ فِيها وَ هُوَ مَعَكُمْ‌ أَيْنَ‌ ما كُنْتُمْ‌ وَ اللّهُ‌ بِما تَعْمَلُونَ‌ بَصِيرٌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ إِلَى اللّهِ‌ تُرْجَعُ‌ الْأُمُورُ * يُولِجُ‌ اللَّيْلَ‌ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ‌ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ‌ وَ هُوَ عَلِيمٌ‌ بِذاتِ‌ الصُّدُورِ. ◽️آياتى است كه از صريح‌ترين آيات در وحدت أقدس حقّ‌ به وحدت حقّۀ حقيقيّه و صِرفۀ اوست . ◽️و حضرت سجّاد عليه السّلام در اين گفتار خود مى‌رساند كه : امّت‌هاى سالفه تاب و توانِ‌ ادراك اين نوع از توحيد را نداشته‌اند؛ و چون به بركت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم افرادى متعمّق در سلوك توحيد در آخر الزّمان به وجود مى‌آيند؛ خداوند اين باب را براى آنها مفتوح نمود؛ و اين آيات را فرو فرستاد. 🌀صدر المتألّهين مى‌گويد: وقتى من به اين حديث رسيدم گريه كردم 📚توحید علمی و عینی. ص 335-336 @almorsalaat
هدایت شده از علیم
VID_20210924_062909_304.mp3
1.02M
اگر عربی فصیح بلد باشیم می توانیم در کشور های عربی صحبت کنیم؟
هدایت شده از علیم
34.mp3
3.12M
علت اینکه برخی زبان آموزان از ادامه مکالمه منصرف میشوند چیست ؟
هدایت شده از نورمجرّد
22.mp3
27.57M
🔊 عُجب بالاترین خطر برای سالک است. سالک راه خدا هر چه بالاتر می رود باید افتاده تر بشود، تضرّع و مسکنت و آه و ناله اش باید بیشتر شود. 🔸من شکستۀ بدحال زندگی یابم 🔸در آن زمان که به تیغ غمت شوم مقتول بیانات مدظله العالی 🆔 @nooremojarrad_com
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💠 استفاده از واژۀ «فریضه» بر زیارت امام حسین(ع)، صریح در وجوب عینی است و نه کفایی 👈 روایات صریح در وجوب زیارت امام حسین(ع)، با ادبیات متفاوتی وارد شده‌اند. برخی از آنها از واژه «فرض» استفاده کرده‌اند. واژه «فرض» از واژه «واجب» صریح‌تر است؛ زیرا اولاً «واجب» گاه در امر مستحبی نیز به کار می‌رود؛ اما «فرض» منحصر در واجبات است. ثانیاً فرض به آن دسته از واجباتی گفته می‌شود که مستقیم از سوی خداوند جعل شده و واجب به آن دسته گفته می‌شود که از سوی رسول خدا(ص) یا ائمه(ع) وضع شده باشد. این نشان می‌دهد زیارت امام حسین(ع) اولاً از جانب شخص خدای متعال واجب شده است و همین برای بیان اهمیت آن کفایت می‌کند. 🔸عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) قَالَ مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع) فَإِنَّ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ یُقِرُّ لِلْحُسَیْنِ(ع) بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ.‏ 🔸عَنْ أُمِّ سَعِیدٍ الْأَحْمَسِیَّةِ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَتْ قَالَ لِی یَا أُمَّ سَعِیدٍ تَزُورِینَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ قَالَتْ قُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ لِی زُورِیهِ فَإِنَّ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ وَاجِبَةٌ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ. 📌نکته درخور توجه در این روایت که آن را از روایات قبلی ممتاز می‌سازد، تصریح به وجوب زیارت بر زنان است که نشان‌دهندۀ اهتمام ویژه‌ای است که زمینۀ‌ هر نوع احتمال خلافی را برطرف می‌سازد. اینکه عملی بر زنان واجب شود، جای تعجب نیست؛ زیرا اصل در احکام، اشتراک آن میان زن و مرد است. آنچه بیانگر شدت اهمیت مسئله در نزد شارع است، این است که شارع اغلب در واجبات اجتماعی، زنان را استثنا می‌کند؛ نظیر نماز جماعت یا نماز جمعه. با وجود این، زیارت آن حضرت را بر ایشان نیز واجب می‌کند. همین امر مؤید آن است که زیارت ایشان با اصل ولایت ائمه گره خورده است و به همین دلیل زن و مرد باید حضور پررنگی در دفاع از آن داشته باشند. 🔎برای مطالعۀ بیشتر به کتاب «فقه عزا» مراجعه شود. 🆔 @tahavol_howze
💢تبویب جدید فقه لازم است/ مباحثات شورای نگهبان فیش‌بندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل شود ✔️استاد شیخ محمد سند: 🔹۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات شورای نگهبان فیش‌بندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود زیرا تمامی مباحث مستحدثه در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است. 🔸ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و تحولات علمی روز دنیاست و خودبخود سبب می‌شود تا فقه ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشه‌های فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و می‌توان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم. 🔹قانون جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانون‌دانها در آن باشند و همین قوانین به زبان‌های مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بین‌المللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را می‌بینیم. 👈 گزارش نشست «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب»: https://b2n.ir/u65587 🆔 @ijtihadnetwork