eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر خانمی دارای شرایط باشد و توانست رأی بیاورد می‌تواند عضو خبرگان شود 🔻 آیت الله اراکی در برنامه تلویزیونی صف اول: 🔹 هیچ منعی از لحاظ قانونی وجود ندارد اگر خانمی دارای شرایط باشد می تواند کاندید شود اگر توانست رای بیاورد می تواند عضو مجلس خبرگان شود همچنین مسئله محدود به کسانی که با لباس روحانیت حضور دارند نیست، ما داشتیم علما و دانشمندانی که بدون لباس بودند اما از لحاظ علمی بسیار مقام بالایی داشتند دکتر اسماعیلی از فضلا و علمای شایسته ای در مسائل مذهبی هستند که حضورشان فعال و خوب است. 🔹 حتی برای رهبری هم منع قانونی نداریم در قانون ماده ای وجود ندارد که رهبر باید مرد باشد، منتهی یک مسئله ای که وجود دارد این است که فتواهای فقها در این مسئله متفاوت است بعضی از فقها نسبت به جایگاه تصمیم گیری در کل مسائل جامعه اینجا شرط مردی را قائل هستند، به دلیل اینکه بعضی از روایات را داریم که تشکیک می کنند ولی به هر حال چنین نظری است، در مسئله رهبری و جایگاهی مانند ایشان باید طوری عمل کنیم که مورد توافق فقها و مجتهدین باشد. 🔹 در مجلس خبرگان حقوق در آن نیست، هیچ مزایایی برای اعضای مجلس خبرگان داده نمی شود تنها چیزی که به آنها داده می شود سالانه یک مبلغ مختصری برای هزینه رفت و آمدها چون بسیاری از خبرگان باید از شهرستان ها بیایند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32287 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از سایت دینی هدانا
🔻حجت الاسلام و المسلمین عالی: 🔰 میزان زاد و ولد در اسرائیل هفت برابر ایران است! ◻️ پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: خانه‌ای که در آن بچه نمی‌باشد در آن برکت نیست. ◻️ فردی از حضرت سؤال کرد من ثروت دارم اما فرزندی ندارم، امام باقر(ع) فرمود تا یک سال هر شب ۱۰۰ بار استغفار کن و اگر در شب فراموش کردی در روز قضای آن را به جای آور؛ این دستورالعمل را امام(ع) از قرآن گرفته‌اند که علاوه بر فرزندآوری، برای برکت در مال نیز می‌باشد. ◻️ جامعه‌ای که پیر می‌شود علاوه بر اینکه مولفه ثروت را از دست می‌دهد، قدرت را نیز از دست می‌دهد، لذا آسیب پذیر خواهد شد. ◻️ ازدواج سفید، بی‌فرزندی و سگ‌فرزندی از تبلیغات دشمنان و دستگاه شیطان در کشورهای اسلامی می‌باشد. ◻️ یکی از اموری که رهبر معظم انقلاب درباره آن فرمودند که خواب را از چشم ایشان می‌گیرد، همین مسئله جمعیت و پیر شدن جامعه است ◻️ در کشور امیرالمومنین(ع) سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین انجام می‌شود، این در حالی است که در تمام طول هشت سال جنگ تحمیلی، ۲۳۰ هزار شهید دادیم. ◻️ به بهانه تربیت و معیشت که بهانه‌های قابل قبول نمی‌باشند، از فرزندآوری جلوگیری می‌کنند، در حالی که به تجربه دیده شده که خانه‌هایی که فرزند بیشتر دارند، خداوند برکت آن خانه را بیشتر کرده است. 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/542179330C5fb7b8f5d7 🖥 https://hadana.ir
هدایت شده از بینش راهبردی
این خط ریلی باید سالها و بلکه دهه های قبل آماده می شد تا یکی از اصلی ترین خطوط ارتباطی دنیا در انتقال کالا از شرق به غرب و بالعکس، ایجاد شود. اما ناامنی و بی ثبات سازی ساختاری آمریکایی ها و قبل از آنها انگلیسی ها در این منطقه و البته وجود حاکمان نالایق و نخبگان غافل و نائم بلکه خائن چه در حوزه و دانشگاه، عامل این عقب ماندگی های تاریخی است. اینها را مطالبه کنیم!
مبانی اجتهادی.pdf
325.8K
﷽ ⚪️ مبانی اجتهادی. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
هدایت شده از بیداری مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابهت پوشالی غرب کاملا از بین رفته ! ‏عکاس چینی خطاب به مکرون: ‏دستتون و از جیبتون درارید 🎬 برای بیداری وجدانها👇 https://eitaa.com/joinchat/1631191141C17e47ba89c
هدایت شده از پیمان رکن الدینی
🔰دیدگاه متفاوت آیت الله سیستانی در امر به معروف و نهی از منکر 🔻فقهای معاصر رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند: «وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)» المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ 🔻به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید «احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شي‌ء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.» المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷
ostad vakili 15-9-00.mp3
29.25M
🏢 موضوع: آپارتمان‌سازی و مرتفع‌سازی از منظر اسلام 🎙استاد محترم: حجة الاسلام والمسلمین ┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی ◽️طراحی سیستم های دینی 🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
رهپویان
#صوت 🏢 موضوع: آپارتمان‌سازی و مرتفع‌سازی از منظر اسلام 🎙استاد محترم: حجة الاسلام والمسلمین #وکیلی
خلاصه بیانات استاد وکیلی آپارتمان سازی 💠از دسته روایاتی که می فرمایند "شیاطین جنی در ارتفاع بالاتر از ۳.۵ / ۴ متر زندگی می کنند" فهمیده میشود که برای این ارتفاع حرز بندی کنیم با نصب امثال آیت الکرسی با کیفیتی که در روایات آمده. از دسته روایاتی که می فرمایند "ائمه هنگام عبور از خانه های بلند اظهار نارضایتی کردند" استفاده میشود که امثال فخر فروشی و تجمل گرایی و تمایز فرهنگی نکوهش شده. از دسته روایاتی که می فرمایند "در اوصاف آخرالزمان ساختن ساختمان های بلند به قصد تفاخر است " استفاده میشود به قصد تفاخر ساختن ناپسند است. ساختمان ها یکدست باشند اشکال ندارد. از دسته روایاتی که می فرمایند "مساجد را با مناره های بلند نسازید" (که این از زمان بنی امیه متاسفانه رعایت نشد و تبدیل به نماد اسلامی شد و تا الان ادامه پیدا کرده است و بعضی فقها معتقدند الان دیگر نماد یهود نیست و نماد اسلامی است) استفاده میشود اشراف بر منازل و آزار و سلب آرامش همسایگان منع شده است+ این سبک عبادت گاههای یهود بوده است. حقیقت امر این است که روایتی که مستقیما بگوید ساختمان بلند سازی اشکال دارد پیدا نکردیم (در بین حدود که دوستان در این باب بررسی کردند) و در همین حدی است که گفته شد: موجب فخر فروشی و تمایز فرهنگی و... نشود. 💠از مجموعه دستورات دینی استفاده میشود که ساختمان بلند ساختن به عناوین دیگری ( ) ناپسند است که باید جداگانه بررسی کنیم : - یکی از مسائلی که در روایات آمده : "در مکه مکرمه کسی خانه بلندتر از کعبه نسازد". حکمت مساله اجمالا برای حفظ جایگاه و عظمت کعبه است. برخی گفته اند اختصاص به کعبه ندارد. - تا دقیقه ۱۶ خلاصه نویسی شده است. استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/isin_ir/2813
هدایت شده از نیوز خودرو🔹️ ‌ روی عضویت کلیک کنید✅️
🔺یک فریم از مافیای خودرو! 🔹ایشون«محسن بهرامی ارض اقدس» هستن یکی از اعضای شورای رقابت که رفته سر قبرِ شاه مخلوع و با پرچم شیر و خورشید عکس یادگاری می‌گیره! بعد شما میخوای ازش چی در بیاد!؟ اجرای فرامین رهبری؟! مصوباتی به نفع مردم؟/ صابرین نیوز 🔷️@news_khodro
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 هیئت سیاسی سعودی وارد تهران شد 🔻 تیم فنی عربستان برای بررسی افتتاح نمایندگی های دیپلماتیک عربستان در ایران وارد تهران شد. 🔻 به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این سفر در راستای توافق اخیر عربستان و ایران در چین برای ازسرگیری روابط دوجانبه انجام شده است. 🔻 ناصر بن عوض آل غنوم، رئیس تیم فنی عربستان به محض ورود و در مقر وزارت خارجه ایران در تهران با هنردوست، رئیس تشریفات وزارت خارجه ایران دیدار کرد. 🔻 روز پنجشنبه بود که وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن دیدار کردند؛ دیداری که طی آن درباره مقدمات افتتاح سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در دو کشور توافق شد. @StrategicNews_ir
❇️ روش اصولیین در ۱۲ قرن اخیر در کتب عامه و خاصه و اخباریین یا زوایای اصولی موجود یا فضاهای اصولی موجود ۱. تفسیر کنیم اراده تشریعی را به اراده تکوینی ۲.بحث لغوی : تحلیل لغوی و استظهار لغوی ۳.عرف ۴.رابطه ی عبد و مولایی را معیار قرار دادن ۵.کلامی ۶.فلسفی ۷.مقاصد ۸. قانونی / روح قانونی در دوره ی جدید خارج اصول آیت الله حاج سید احمد مددی از جلسه ۵۱ (۱۳/۱۰/۱۴۰۱) الی جلسه ۲۷/۱۰/۱۴۰۱ بصورت گذرا به این مبحث پرداختند . در سال ۹۴ به ۸ فضا پرداخته بودند. جهت استماع صوت ها 👇 @mahadalemamalmahdi در
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
17- گفتمان معرفت 6 - مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ - استاد سید محسن حسینی فقیه.mp3
51.21M
💠 مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ 🔹استاد سید محسن حسینی فقیه 🔳طبق فرموده حضرت استاد جهت تکمیل مباحث و تحقیق بیشتر، علاقه‌مندان می‌توانند به مقالات زیر مراجعه فرمایند: ▫️استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد؛ ▪️حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد؛ ▫️حجیت مذاق شریعت و چالش‌های پیش روی آن؛ ▪️از مناسبت تا مذاق فقه راه یابی به مقاصد شریعت؛ ▫️مذاق شریعت و کارکردهای آن با تاکید بر فقه جزائی امامیه. 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 📽 لینک پخش زنده 🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🌐 وب سایت 👤 (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا) https://eitaa.com/Moghaddemat
💠
حیات پریشان
🔸 آنهایی كه خواب ‌های آشفته می‌ بینند، مثل بیداری آنهاست. كسانی كه اهل تحقیق و پژوهش نیستند و آدم ‌های عادی‌ هستند، پنج شش نفراز اینها وقتی یك جا می ‌نشینند، اول كه وارد می ‌شوند در یك موضوع سخن می‌گویند، یك ساعت كه نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند می‌ روند، درباره چیزهایی بحث كردند كه هیچ رابطه ‌ای بین آن حرف ‌های آخر اینها با حرف‌ های اول اینها نیست! بر اساس تداعی معانی, تداعی الفاظ, تداعی اذهان سخنانی گفتند و پراكنده ‌گویی، عصاره كار جلسه آنهاست. اینها را می‌ گویند ؛ اگر اینها در بیداری باشد «اضغاث یقظه» است و اگر در خواب باشد «اضغاث احلام» است. 🔸 شما ببینید این باغ ‌هایی كه علف هرز زیاد دارد _ وجین یعنی علف هرز را گرفتن _ اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین كند، وقتی یك دسته سبزی از آن باغ بگیرید، این دسته سبزی را كه مثلاً یك كیلو وزن آن است، باید بگردید تا یك برگ قابل خوردن پیدا كنید. در میان علف های هرز یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراكی پیدا شود بسیار كم است. 🔸 خواب ‌های آشفته مثل بیداری است، چون انسانی كه در بیداری، پراكنده زندگی می ‌كند، خوابش هم همین ‌طور است. مگر نصیب هر كسی می‌ شود؟! كسی که هر حرفی را می ‌زند، توقع دارد رؤیای صالحه و صادقه نصیبش شود؟! كسی كه با قصه زندگی می ‌كند، خواب تحقیقی نصیبش نمی ‌شود؛ كسی كه با بنای عقلا و فهم عرف زندگی می‌ كند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمی ‌شود؛ بالأخره رؤیا است. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 21 تاریخ: 1392/12/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠آیت الله مددی در مبحث فضاهای اصولی وقتی رسیدند به فضای عبد و مولایی، اشاره ای به این روایت کردند که در حوزه ی ما مشهور شده است هرچند در روایات ما نیامده است و در روایت ابن عباس آمده است. اما این فرع آمده که آیا میتواند طلاق دهد. 💢بازپژوهی و اعتبارسنجی روایت «الطَّلَاقُ بِیدِ مَنْ أَخَذَ بِالسَّاق»💢 نویسنده مریم السادات محقق چکیده : روایت «الطَّلَاقُ بِیدِ مَنْ أَخَذَ بِالسَّاق»، که در پژوهش‌های حقوق اسلامی، از آن به‌عنوان «حدیث نبوی»، «ضابط فقهی» و « » بحث شده است، یکی از مهم‌ترین مستندات مدعیان حق انحصاری مردان در انحلال نکاح به شمار می‌آید. همچنین رویۀ قضایی ایران که متأثر از فقه اسلامی و اندیشۀ فقهای امامیه است، نیز از آن متأثر بوده و در آرای محاکم تالی و عالی ایران، فراوان بدان استناد می‌شود. از‌این‌رو، پرسش اصلی ما این است که آیا روایت مذکور از مبانی و پیشتوانۀ محکم سندی و محتوایی برخوردار است؟ بررسی‌ به روش‌ تاریخی نشان می‌دهد که نزد فقهای متقدم شیعه نزدیک به عصر تشریع (ابن‌‌بابویه، شیخ‌صدوق و سیّدمرتضی)، انحلال نکاح حق انحصاری مردان نبوده است. همچنین از بازپژوهی روایت الطلاق با استفاده از روش‌های حدیث‌شناسی، معناشناسی، اصولی و فقهی این نتیجه حاصل می‌شود که روایت «الطَّلَاقُ بِیدِ مَنْ أَخَذَ بِالسَّاق»، از اعتبار لازم سندی برخوردار نبوده و محتوای آن نیز نمی‌تواند به‌عنوان حق انحصاری مردان در انحلال نکاح مورد استناد محاکم قضایی ایران و کشورهای اسلامی قرار بگیرد، مگر آنکه مدعای انحصاریون از طریق ادلۀ دیگر ثابت باشد. پرکاربرد
💠آیت الله مددی : آقای بروجردی فرمودن اگر روایتی در عامه مشهور شده باشد و اهل بیت آنرا رد نکرده باشند ، مقبول است. 💠 ‌آیت‌الله شبیری زنجانی و تبیین نظر ‌آیت‌الله بروجردی درباره فقه عامه : در «کتاب حج»: «اصل دیگر عبارت از این است که آقاى بروجردى مى‌فرمود: است و هر جایى که نقدى نشد، علامت امضاء است. ایشان روى دو جهت مى فرمودند که ما باید از فقه عامه اطلاع داشته باشیم و مراجعه کنیم؛ یکى از این جهت که احادیث شیعه بمنزله حاشیه است بر فقه عامّه، بنابراین در موردى که متن تعلیقه‌اى نخورده باشد، علامت امضاء آن است. و یکى هم از جهت فهم متن و روایات خودمان؛ چرا که فهم حاشیه متوقف است بر اینکه که انسان متن را ملاحظه کند، چون ناظر به کلمات عامه است آنها را مى‌خواهد رد کند و باید بفهمد که عامه چه مى‌گویند و این به کجا ناظر است؛ http://dpajoohan.ir/1399/01/31/ 💠نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی اهل‌بیت (ع) با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله بروجردی نویسنده : آقای سیدمحمد حسن حکیم واژه «حاشیه» رهزن بحث‌ها و نظرات بسیاری از فقیهان پس از آیت‌ﷲ بروجردی شده اگرچه خود آقایانی که این واژه را استخدام کرده‌اند، مراد و مقصود را توضیح داده‌‌‌‌اند اما معمولاً به همین نقل این واژه اکتفا شده است و متأسفانه برخی هم بدون دقت و مراجعه به آن دامن زده‌اند. ... این نشان‌‌‌‌ می‌دهد که برخی حرف‌های ناروا از که گاه از آن تلقی عدم استقلال فقه امامیه هم شده ناشی از خطای در فهم و عدم مراجعه است و مطلب آیت‌ﷲ بروجردی ابای از چنین برداشت‌هایی دارد. در مقام تطبیق هم نمودهای استناد به احادیث و آراء اهل سنت در تقریرات فقه آیت‌ﷲ بروجردی مؤید همین نگاه به احادیث و آراء اهل سنت یعنی تلقی آن به عنوان قرینه منفصله لازم الفحص قبل از تمسک به عام است، افزون بر آن ایشان در ضمن مباحث فقهی به تشریح مقصود و جهت آن نیز پرداخته‌‌‌‌اند که در تقریرات انعکاس یافته است. منبع : سایت شبکه اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چرا باید آثار شهید سیدمحمدباقر صدر را بخوانیم؟ 📍مردی که اصول اسلامی را با نیازهای واقعی جامعه گره زد... ◼ ۱۹ فروردین| چهل و سومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و شهیده بنت‌الهدی صدر 🔰 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید. 🆔️ @shahidsadr
رهپویان
💠 مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ 🔹استاد سید محسن حسینی فقیه 🔳طبق فرموده حضرت استاد جهت تکمیل مباحث
💠استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ، آقای محمد عشایری منفرد تعداد بازدید : ۲۰۷۳ مذاق شریعت از نهادهایی است که به صورت گسترده، ولی پراکنده در دو سده اخیر در متون فقهی و استدلال های فقیهان به کار گرفته شده است. با وجود گستردگی استناد به مذاق شریعت، این نهاد به صورت مستقل کمتر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. نوشتار حاضر در صدد است موارد و چگونگی به کارگیری مذاق شریعت را اعم از استقلالی (مبین اراده شارع) و ابزاری (مانند تفسیر مقصود شارع) در نوشته های فقهی بررسی کند. افزون بر این،مقاله حاضرمی کوشد ضمن پرداختن به چیستی مذاق شریعت و تحلیل آن، مولفه های این نهاد را واکاوی کند و آن را با مقاصد شریعت بسنجد. نقد و ارزیابی نهاد مذاق شریعت در استدلال های فقیهان و پیشنهاد نهادهای جایگزین، موضوع دیگری است که نوشتار حاضر به آن می پردازد. 💠حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد (۱) آقای مهدی کرمی ۳ اسفند ۱۴۰۰ شبکه اجتهاد: با نگاه به روش استنادهای فقهائی همچون صاحب جواهر که در مواردی حکم مستفاد از مذاق شریعت را از ضروریات و قطعیات شرع می‌‌شمارد[۱]، و یا مرحوم آیت‌الله خوئی[۲]، که در به دست آوردن فتوا، آن را برآیند مذاق شرعی می‌دانند که یقینی و یا نزدیک به یقین است و این یقینی بودن را در آنها لحاظ نموده‌‌اند، می‌توان به اعتبار مذاق شریعت فی‌الجمله پی برد تا جایی که مرحوم امام خمینی مستند حجیت بناء عقلاء را نیز همین کشف از مذاق شرع می‌‌داند[۳] و حتی بعد از پذیرش حجیت می‌توان تقدم آن بر اماراتی مانند خبر ثقه نیز ادعاء نمود کما اینکه می‌‌بینیم مرحوم خوئی در بحث جواز و عدم جواز نظر به نامحرم مذاق شریعت را بر سایر ادله مقدم فرموده است[۴]. https://www.m-feqhi.ir/index.php/2015-08-03-12-56-32/ 💠 حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد (2) نویسنده : آقای مهدی کرمی در بخش اول مقاله، حجیت مذاق شریعت در اجتهاد مورد بررسی قرار گرفت و به تبیین یکی از کاربردهای آن تحت عنوان کاشفیت از علت حکم پرداخته شد. در ادامه شش مورد دیگر از کاربردهای مذاق تبیین می‌گردد. http://m-feqhi.ir/index.php/2015-08-03-12-56-32/ 💠 حجیت مذاق شریعت و چالش های پیش روی آن نویسنده : آقای ابوالفضل علیشاهی، نورمگز 💠از مناسبت‌ تا مذاق‌ فقه‌، راه هایی‌ به‌ مقاصد شریعت نویسنده: حسین صابری پرتال جامع علوم انسانی 💠 مذاق شریعت و کارکردهای آن با تأکید بر فقه جزایی امامیه نویسندگان : آقایان عادل ساریخانی1؛ مسعود نیک پرور* 2 چکیده   فقیه گاه در مقام استنباط احکام به نصوص و ادلّه شرعی به صورت منفرد و تک­گزاره­ای استناد می­نماید و گاه در اثر ممارست و انس با نصوص شرعی، روش و سیره­ی شارع در جعل احکام و روح کلی شریعت را در می یابد و با این بینش مجموعه نگر، ادله شرعی را ارزیابی می­کند. بدین سان مذاق شریعت نه تنها مبین اراده ی تشریعی شارع است بلکه در مقام تفسیر اراده­ی شارع نیز دست­مایه­ی فقها قرار می­گیرد. در عرصه فقه جزایی امامیه در حوزه­های مختلف به مذاق شریعت استناد شده است؛ فقیهان نسبت به کاربست این مفهوم در زمینه موضوعات فاقد سابقه تنصیصی، شیوه تحلیل موضوع حکم، رفع تزاحم احکام و تفسیر ادلّه شرعی مبادرت نموده­اند. در نوشتار حاضر نیز ضمن پرداختن به مفهوم مذاق شریعت و اعتبارسنجی آن، کارکردهای آن در عرصه تشریع جزایی (جرم­انگاری)، شیوه­ی تفسیر موضوعات کیفری و رفع تزاحماتی که ممکن است در این عرصه عارض شود تبیین شده است. https://journals.iau.ir/article_544665.html
رهپویان
💠 مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ 🔹استاد سید محسن حسینی فقیه 🔳طبق فرموده حضرت استاد جهت تکمیل مباحث
❇️ مذاق شریعت و گسترده آن در فقه خلاصه بیانات استاد حسینی فقیه (استاد خارج مشهد) - عرائض بنده فقط طرح مساله است و حرف آخر نیست. - اولین کسی که به این بحث پرداختند آسید جمال عاملی در مفتاح الکرامه ج ۶ . بعدشان در دو سده ی اخیر در فقه به آن پرداختند ولی در کتب اصولی بحث مستقلی ندارد. اول صاحب جواهر سپس ازجمله مرحوم آیات الهی خوئی و امام و حکیم و سبزواری. - مذاق در لغت چشیدن ( از طریق تجربه بدست می آید) و در اصطلاح (که در چند مقاله بصورت محدود به آن پرداختند) یعنی آگاهی از سبک و سیاق شارع در جعل احکام که از راههای متعددی حاصل میشود و فقیه بوسیله آن توانا بر درک و فهم حکم شرعی میشود که چند مولفه دارد ... - در کل فقه کاربرد دارد از جمله ... - دلائل حجیت تمسک به آن : اگر قطع آور (یا اطمینان آور : قطع عرفی) بود که ادله ی حجیت قطع شامل آن میشود. (مرحوم خوئی آنرا بر سائر ادله ی مساله ترجیح دادند) و اگر ظن آور بود اگر قائل به ظن انسدادی بودیم(مثل صاحب قوانین) ، حجت است و الا (ظن انفتاحی) از چند راه ممکن است دلیل آورد : ۱. (استنتاج قانونی که شامل بررسی جزئیات است ) ... بیان چند مورد دیگری که از استقراء بدست آمده است :.... ۲. از راه (در عصر غیبت بر فقیه): این بحث اختلافی است. ۳. و حسن احتیاط : شهید صدر مفصل بیان کردند و قاعده قبح عقاب بدون بیان را جاری نمی دانند و می فرمایند احتمال تکلیف، تکلیف آور است. ۴. از باب ظهور ( مذاق شریعت ظهور ساز است در روایت ) ۵. ارتکاز قطعی متشرعه : ۶. روش شارع در جعل احکام و قانون گذاری (تقنین) - کاربرد مذاق : گاهی ابزاری(خودش سند نیست ، برای تفسیر سندی بکار میرود) است گاهی استقلالی (خودش سند است) - راههای وصول به مذاق شارع : ۱. از مجموعه احکام . ۲.از طریق آثار . ۳. از حکم عقل ۴. از صفات شارع ۵. از عناوین بعدی : در حد اشاره بعلت ضیق وقت جلسه - مصادیق آیت الله حکیم در مستمسک و فقه الصادق - کارآیی مذاق شارع : ۱. کشف از علت حکم ۲.مرجحیت در تعارض : صاحب مهذب الاحکام ج ۱ ۳. مرجحیت در تزاحم برای شناخت اهم از مهم ۴. شناخت موضوع حکم ۵. تقیید اطلاقات ۶. تخصیص عمومات : آیت اراکی مکاسب محرمه ۷. ظهور سازی - اشکالات : ۱. با تعبد گرایی چگونه جور میشود (با توقیفیت خصوصا در عبادات ) ۲. لازم می آید تاسیس فقه جدید ۳. استنباط احکام ضابطه دارد و شما خروج از ضابطه مندی حکم می کنید. ۴. تفاوت آن با اجتهاد به رای چیست ۵. در موارد مذاق شریعت معمولا یک دلیل شناخته شده وجود دارد، پس آن دلیل است نه این. و... پاسخ همه ی اشکالات موجود است. - سه اصطلاح دیگر که به گفته آیت الله ایروانی همان مذاق شریعت است یا به این بر می گردند : ۱. ۲. ۳. مقاصد شریعت (بنده سومی را قبول ندارم ، از اصطلاح اهل تسنن است ). - تفاوت مذاق شریعت با - جایگاه با مذاق شریعت پرسش و پاسخ جلسه : از دقیقه ۶۷ به بعد : - این بحث مذاق شریعت بازگشت به و اهل تسنن ندارد چراکه... - بحث ( برای فقیه جواز حکم است در مواردی که شارع خودش حکمی جعل نکرده) را شهید صدر در اباحه ی لااقتضائی مطرح کردند و میتواند به مذاق شارع ارتباط داشته باشد . - در (غایات و حکمتهایی که شارع برای بندگان در قواعد و قانون گذاری خود رعایت کرده) اول دسترسی به غایت و غرض میکنیم سپس استخراج حکم. اما در نحن فیه لزوما اینطور نیست + کاربرد مقاصد فقط در استنباط حکم است. خلاصه نویسی تا دقیقه ۸۲ انجام شد. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/Moghaddemat/2311
ولایت، فقاهت و مشورت نویسنده : آیت الله معرفت 🔹....در دو آیه، مساله را مطرح کرده است. یکى آنجا که جامعه‏ اسلامى را به آن علت که در "شؤون عامه" ، به شور می نشینند، مورد ستایش قرارداده‏است. «و امرهم شورى بینهم‏» دیگر آنجا که پیغمبر گرامى(ص) را مورد خطاب قرار داده: « و شاورهم فى‏الامر و اذاعزمت فتوکل على‏ا...». 🔺کتاب نقد: بنابراین "شورى" واجب است و نباید ترک شود و این مشورت، در عرض‏ احکام خدا و علیرغم آنها، نباید باشد. بلکه در مجراى عمل به احکام الهى است. درامور فردى و اجتماعى، مشورت در حریم آموزه‏هاى دینى واجب است و این مشورت‏ در امورى که دین، تکلیفش را روشن کرده، نیست. یعنى پیغمبر(ص) و هیچ زعیم‏دیگرى، برخلاف شریعت، مشورت نمى‏کند. 🔹آیت ا... معرفت: مشورت در چارچوب احکام الاهى باید باشد و در مورد خودپیامبر«ص‏» هم‏چنین بود. پیغمبر اکرم(ص) داراى سه شخصیت است: 1. انسانى است والا قدر که در جامعه خود، منهاى مقام نبوت و رسالت، شخصیتى‏برجسته و فردى محترم شناخته شده است. 2. پیغمبرى است، حامل رسالت الهى براى جهانیان که پیام‏الهى را به مردم برساند وداراى "شریعتى" است مشتمل بر اصول و فروع. 3. زعیمى است وارسته و شایسته و بایسته که به نص «النبى اولى بالمؤمنین من انفسهم‏»،زعامت‏سیاسى و ادارى و اجتماعى امت را برعهده دارد (و این آیه، ولایت‏سیاسى وحکومت را مى‏گوید.) مخاطب در آیه "مشورت"، همین شخصیت‏سوم او است. زیرا پیغمبر(ص) در امرنبوت، با کسى مشورت نمى‏کند و نباید بکند. دین، از طرف خداست و مردم باید تابع‏باشند. امور شخصى نیز، مورد نظر آیه نیست. در آیه، دستور "و شاورهم" آمده، که‏مى‏رساند، مقصود، مشورت در امر حکومت است و لذا این آیه به عنوان دستور کلى‏براى تمامى زعماى اسلامى صادر شده است و جنبه اختصاصى به پیغمبر را ندارد. بایداحکام دین اجراء شود و باید مشورت در اداره کارها باشد. 🔺کتاب نقد: ولى نحوه مشورت و ساختار کار شورایى، متغیر است‏یعنى تابع عرف و عقل‏و مصالح است. 🔹آیت‏ الله معرفت: بله، چنانچه گفتیم، در شرع اسلام، هرگاه حکمى (چه تکلیفى و چه‏وضعى) بر موضوعى بار شود و راجع به آن موضوع از جانب شریعت، خصوصیتى ذکرنشده باشد و موضوع، جنبه عرفى داشته باشد، کم و کیف موضوع، به متعارف عقلاءواگذار شده است و همان، شرعى هم هست. 🔺کتاب نقد: یعنى اسلام، همین روش عقلائى مشورت را حجت مى‏داند؟ 🔹آیت‏الله معرفت: بله. متعارف عقلاء را اسلام قبول دارد. لذا در این رابطه باید دو چیز را مدنظر قرار داد: اول اینکه طریقه عقلائى مشورت، اخذ به راى اکثریت قاطع است و گرچه ممکن است که احیانا براى مسؤولین مربوطه، این نگرانى پیش آید که شاید صلاح امت، دراجراى راى اقلیت‏باشد و آنان درست نظر داده باشند و اکثریت اشتباه کرده باشند، امابراى رفع نگرانى مى‏فرماید که هر موقع اکثریت نظر دادند و تو طبق معمول و متعارف‏عقلا، ملزم به اجراى آن بودى، نگران نباش چون دست الهى بر سر جماعت است.امیرمؤمنان(ع) مى‏فرماید: «فان یدالله على‏الجماعة‏». ثانیا مشورت در شؤون مختلف، گوناگون است. گاه با کارشناسان مربوطه باید مشورت نمود مثلا در امور نظامى و سیاسى و برخى از شؤون ادارى و اجتماعى و اقتصادى از قبیل امور زراعت و تجارت و غیره، که دولت‏براى تصمیم‏گیرى در هر یک ازابعاد، باید با کارشناسان مربوطه مشورت کند. در مواردى هم بایستى مستقیما با عامه‏ مردم یا با نمایندگان منتخب آنان مشورت نمود. .... http://ensani.ir/fa/article/65795/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA
🌀از بی حجابی تا عریان گرایی چیزی که در انتظار ماست اگر فقط تماشاچی وضع موجود باشیم. تظاهرات برای مو تا تظاهرات برای بدن [برهنگی و بی بند و باری] و تظاهرات برای سقط جنین... تقدیم به همه مسؤولان، مدیران فرهنگی و اجتماعی... کلیپی بدستم رسید که متن زیرنویسش این👆 بود. از جنبش فیمینیستی صحبت کرده بود و اینکه بی حجابی آغاز یک راه است. خیلی نگران کننده بود.
📹 هم اکنون از طریق پیوند زیر تمامی فیلم های دورۀ مکتب فقهی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را می‌ توانید در صفحۀ موسسه امام رضا (علیه‌السلام) در آپارات مشاهده و دانلود نمایید. 📎صفحۀ آپارات مؤسسۀ امام رضا (ع) 📍با دنبال کردن صفحۀ آپارات مؤسسه، محتوای های جدید و فقهی موسسه را مشاهده کنید. 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
هدایت شده از خبرهای داغ سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناظره خانعلی زاده و نصیری در خصوص اختیارات دولت و رهبری در حوزه برجام و سیاست خارجی نصیری: 🔹رهبری در کل و جز سیاست خارجی دخالت میکند. خانلعی زاده: 🔹وقتی بناست مدال دیپلماسی بدهند ظریف همه کار برجام و سیاست خارجی است اما وقتی برجام شکست میخورد همه چیز به گردن رهبریست!؟ 🔹اگرسال ۹۲ به جای روحانی جلیلی رای می‌آورد آیا برجام داشتیم؟ معلوم است نه پس چگونه می‌گویید سیاست خارجی را تماما رهبری مشخص میکند. ـــــــــــــــــــــــ ♨️دریافت به‌روز ترین 👇 @khabarsyasi
"تفسیر قرآن به قرآن و المیزان" بازخوانی مبنای تفسیری قرآن به قرآن با توجه به رویکرد عملی تفسیر المیزان جناب آقای دکتر حمیدرضا مستفید 3 جلسه 27 الی 29 فروردین ساعت 21:00 حضوری و مجازی ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/mx5ADV7 موسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 بزرگ‌ترین رژه اقتدار دریایی در حمایت از انتفاضه فلسطین برگزار می‌شود 💬 فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: 🔻 بزرگترین رژه اقتدار شناورهای مردمی بسیج دریایی در شمال و جنوب کشور به حمایت از انتفاضه مردم فلسطین برگزار می‌شود. 🔻 این رژه دریایی در روز پنجشنبه به صورت همزمان در بندرهای مشخصی در سراسر جهان و در شمال و جنوب کشور برگزار می‌شود. 🔻 به منظور دفاع از مظلومیت مردم فلسطین، حمایت از انتفاضه آنان و محکومیت جنایات ددمنشانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی، بزرگترین رژه اقتدار شناورهای مردمی بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه برای ساعت ۱۵:۳۰ روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده است. @StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 واکنش سرلشکر موسوی به رئیس ستاد ارتش اسرائیل: در اندازه یکی از عملیات‌های دفاع مقدس ما هستید 💬 فرمانده کل ارتش: 🔻 هرکس اندک آشنایی با امور نظامی دو طرف داشته باشد به خوبی در می‌یابد که رژیم صهیونیستی در اندازه و مقیاس به روز شده یکی از عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس ما است. 🔻 رژیم صهیونیستی که خود در حال غرق شدن بوده و آثار فروپاشی این رژیم بیش از پیش نمایان شده است، حقیرتر از آن است که تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب شود. 🔻 رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مدعی شده بود که ما «بدون کمک آمریکا نیز قادر به حمله به ایران هستیم». @StrategicNews_ir