eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اشکال آقای دکتر برهانی👆 ( طبق شنیده ای ایشون : طلبگی هم خواندن ، وکیل هستن ، زنبیل آباد، با یک وکیل دیگر وکالت می کنند.) 💠پاسخ اشکال امثال ایشون : کشف حجاب جرم مشهود و برخورد با آن قانونی است پاسخ مرکز رسانه قوه قضاییه به شبهات فضای مجازی در روز‌های گذشته این شبهه در فضای مجازی ایجاد شده است که توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب هیچ مستند قانونی ندارد و جرم نیست و افرادی که اقدام به توقیف خودرو کنند مرتکب جرم شده اند. این در حالی است که بررسی حقوقی این ادعا‌ها نشان میدهد که صحت ندارد و طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کشف حجاب در انظار و معابر عمومی، جرم‌انگاری شده است. همچنین وفق تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، فضای داخل خودرو، حریم شخصی محسوب نمی‌شود و فضایی در مَرئی و منظر عموم مردم است. طبق ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری، جرم مشهود تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ضابطان مقرر گردیده است. کشف حجاب، جرم مشهود است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم می‌باشند. https://www.mizanonline.ir/00Jkb4 @rozaneebefarda
رهپویان
❓ ۱. هدف از تالیف فهرست چیست؟ برگرفته از مقاله ی 《ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و
. ❓۲. هدف از فهرست نویسی چه بوده است؟ ❓۳. بررسی رجالی در تحلیل فهرستی چگونه است؟ برگرفته از مقاله ی 《ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و مبانی》 👈 دانلود رایگان از پرتال جامع علوم انسانی یا
هدایت شده از استاد مددی
🔷 احتمال فرستادن یهود به فلسطین توسط خلیفه دوم قصه خیبر خیلی عجیب است اصلا نمی دانیم قصه چیست، متعلق به مسلمان ها بوده است قاعدتاً، خیبر را خودشان نوشتند: خیبر بعضها مفتوح عنونة، بعضها صلحا، بعضی هایشان نوشتند: خیبر کلا صلحا. چیزی که خیلی عجیب است که عمر این ها را بیرون کرد، عمر نصارای نجران را هم بیرون کرد، آن ها به عثمان مراجعه کردند که آقا ما را برگردان، عثمان قبول نکرد. بعد به علی ابن ابی طالب علیه السلام سال 37 مراجعه کردند که ما را برگردان، حضرت هم قبول نفرمودند. عجیب است که عمر که یهود را بیرون می کند نمی گویند: ما را برگردان. انسان شبهه پیدا می کند نکند عمر این ها را اصلا به فلسطین فرستاده! یعنی به بیت المقدس فرستاده است. در خود صحیح بخاری (در متن کتاب نه در شروحش) حالا می گویم مشکل کار خیلی عجیب است، چون می دانید یهودی ها یکی قبل از اسلام و قبل از میلاد مسیح در حدود دو هزار و پانصد ششصد سال قبل توسط بخت النصر از بیت المقدس اخراج شدند که به بابل آمدند، بعد هم کوروش این ها را برگرداند، این را اصطلاحا خودشان نَفر اول (فَلَوْلَا نَفَرَ) یا سَبی اول می گویند. بعد در سال هفتاد میلادی هم امپراطور باز این ها را بیرون می کند. یعنی این ها قبل از اسلام به پانصد و خرده ای سال آواره بودند، که به آنها یهودی های سرگردان آواره می گویند، تا سال 1948 میلادی، (69 سال قبل) با توطئه ای که کردند، انگلیس و آمریکا و دیگران و سازمان ملل این ها برگشتند به فلسطین و بیت المقدس، مثلاً سر و سامان پیدا می کنند. به نظر من هیچ وقت سر و سامان پیدا نمی کنند؛ «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ». علی ای حال 1948 این ها برگشتند (سال آینده 2018 می شود هفتاد سال تمام) عده زیادیشان به اروپا به کشورهای مختلف رفتند، عده ایشان هم در کشور های اسلامی حتی مثل ترکیه و ایران و کشورهای اسلامی قدیم آمدند، عده ایشان هم به طور طبیعی از منطقه بیت المقدس و فلسطین، حاشیه دریای سرخ پایین آمدند که به مدینه رسیدند و آخرین جایی که ما از این ها خبر داریم بین مدینه و آن قسمت که بیابان است که آن جا را اصطلاحا «وادی القری» می گفتند، یک وادی است، که روستا روستاست. سه طائفه شان در مدینه آمدند، عده معتنابهشان در خیبر بودند و فدک، ما دیگر بعد از فدک در جزیرة العرب از این ها سراغ نداریم. یعنی از فلسطین که آمدند به این طرف،طائفه یهود زمان پیغمبر (ص) در مدینه، بعضی هایشان کشته شدند و بعضی هایشان هم بیرون رفتند، هر سه طائفه در زمان خود پیغمبر از مدینه خارج شدند. عده ایشان کشته شدند و عده ایشان هم به خیبر رفتند، عده ایشان هم وادی القری رفتند و در وادی القری متفرق شدند. خیبر را هم که عمر بنا شد بیرون بکند، این یک شبهه قوی است که این ها را «اجلاهم الی ارض الشام» چون مسلم نقل می کند. عمر قطعاً با یهود ارتباط داشت و قطعا با تفکر آن ها آشنا بود، از آن «نَفر دوم» (بیرون کردن دوم) تا آن زمان حدود پانصد و شصت هفتاد سال گذشته بود. آیا واقعا - طبق این تصوری که این ها داشتند- آنها را باز ارجاع داد به فلسطین و به بیت المقدس؟ مخصوصاً این ها گفتند: اموال داشتیم و...، به اندازه 2500 تن مثلا ارزش گندم، ارزش جو و خرما، وسائل و شتر و... به اینها داد و این ها را فرستاد به فلسطین. این ارض شام، مراد همین بیت المقدس است؟! یعنی همان تفکری که آن ها داشتند که به «ارض موعود» فرستاد؟ می دانید که الان هم می گویند به ارض موعود برگردند. این یک قسمتی است که خیلی ابهام دارد.👇
هدایت شده از تخریب‌ چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چطور سید علی داره کشتی عقل میسازه؟ ⭕️ چطوره داره در جهان یار تربیت میکنه... ⭕️ شباهت داستان کشتی نوح با وضع فعلی انقلاب اسلامی 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
هدایت شده از تداوم انقلاب اسلامی
انا لله و انا الیه راجعون دکتر ، متفکر گرانقدر سحرگاه شب قدر بیست و سوم به رحمت خدا رفت. پیامبر اکرم ص فرمود: مرگ عالِم مصیبتی جبران ناپذیر و رخنه ای بسته ناشدنی است. او ستاره ای است که غروب می کند. مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است.
رهپویان
انا لله و انا الیه راجعون دکتر #عماد_افروغ ، متفکر گرانقدر #تداوم_انقلاب_اسلامی سحرگاه شب قدر بیست و
حاج امیراقا: ایشون از قائلان به انقلاب اسلامی و دلداده حکمت متعالیه بودند. امشب حاج آقای پارسانیا میگفتند که ایشون در برخی جهات سنتی حوزوی و علوم اسلامی و ... ، تعصب و اهتمام بیشتری از بعضی حوزویان داشت. جنازه را امشب مخصوص از تهران آوردند حرم حضرت معصومه طواف دادند، بردند منزل آیت‌الله جوادی برای نماز و برگرداندند تهران از منتقدین جریانات و دولت‌های سازندگی و احمدی نژاد بودن
هدایت شده از صفرنامه
💠 معیارهای مراجعه به لغت 🔹 توجه به این نکته مهم است که قول لغوی حجت نیست، مگر اینکه موجب اطمینان و وثوق شود یا اگر لغوی که در صدد بیان معنای حقیقی است با احراز وثاقتش، کلامش معتبر خواهد بود زیرا خبر واحد در موضوعات هم حجت است، اما لغت‌های متأخر قابل استناد نیستند، چون فقط در مقام احصای استعمالات هستند، آن هم با اقتباس از کتب گذشته. در مراجعه به اقوال لغویان و کسب وثوق و اطمینان به کلام آنان، توجه به پنج نکته لازم است: 1️⃣ نکته اول: عدم اکتفا به معاجم متأخر عاجم لغت متأخر در صدد بیان معانی الفاظ‌اند چه معانی قدیم و چه معانی جدید و تفکیک نمی‌کنند که این لفظ چند معنایش مستحدث و چند معنایش قدیمی است، مانند أقرب الموارد و که همه موارد استعمال را قدیماً و حدیثاً ذکر می‌کنند 2️⃣ نکته دوم: معاجم معتبر متقدم از جمله: 1. إصلاح المنطق از ابن سکیت متوفای 244 ه‍ ق از اصحاب أئمه و عالم ممتازی که نسبت به ایشان می‌توان به عنوان شهادت عدل واحد در موضوعات، کلامش را قبول کرد. 2ـ جمهرة اللغة از ابن درید متوفای 321 ه‍ ق. 3ـ العین از خلیل بن احمد فراهیدی متوفای 170ه‍ ق. 4ـ معجم مقاییس اللغه و المجمل في اللغة، 5ـ تهذیب اللغة از ازهری هروی متوفای 370 ه‍ ق. 6ـ المحکم والمحیط الاعظم في اللغة از ابن سیده متوفای 458 ه‍ ق. 3️⃣ نکته سوم: دور بودن از تداخل علوم اساس علم لغت، سماع و تتبع استعمالات عرب است. لذا باید توجه کرد که هر مقدار که یک لغوی از نفوذ و برداشت‌های مبتنی بر علوم دیگر دور باشد، اطمینان و وثوق به کلام او بیشتر خواهد بود. 4️⃣ نکته چهارم: توجه به اشعار دقیق عرب گفته می‌شود چهار طبقه از شعرای عرب از عصر تا نیمه قرن دوم تا زمان ابراهیم بن هَرمِة متوفای بعد 150 ه‍ ق هستند که می‌توان به اشعارشان تمسک کرد. در این رابطه سه کتاب العمدة از ابن رشیق، الشعر والشعراء از ابن قتیبه و خُزانة الأدب از بغدادی، مفید است. 5️⃣ نکته پنجم: توجه به اصطلاحات و در فهم معانی الفاظ در این رابطه مراجعه به کتاب‌های فصل المقال في شرح کتاب الأمثال از ابو عبید؛ ثمار القلوب في المضاف والمنسوب از ثعالبی و مجمع الأمثال از احمد بن محمد میدانی نیسابوری مفید است. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد جواد مروی (حفظه الله) در درس خارج فقه
هدایت شده از صدرا ...
سلام بزرگواران یکی از دوستان نزدیک ما ، به زودی با وزیر فرهنگ و ارشاد جلسه درباره حجاب دارن اگر ایده فرهنگی دارید بفرمایید بهش برسونم
رهپویان
. ❓۲. هدف از فهرست نویسی چه بوده است؟ ❓۳. بررسی رجالی در تحلیل فهرستی چگونه است؟ برگرفته از مقال
"دیدگاه های مختلف از چیستی تحلیل فهرستی" دیدگاه اول: نقد و بررسی متن حدیث بر اساس کتاب و نسخه های مختلف آن(هدف اصلی طبق این دیدگاه بازسازی کتاب حدیثی است نه اعتبارسنجی احادیث ) دیدگاه مختار ، دیدگاه سوم است. برگرفته از مقاله ی 《ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و مبانی》 👈 دانلود رایگان از پرتال جامع علوم انسانی یا
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 سید حسن نصرالله: یکی از مهم ترین تحولات منطقه شکست آمریکا در خاک افغانستان است 💬 دبیرکل حزب الله لبنان به در سخنرانی روز جهانی قدس: 🔻 اولین شاهد روند نزولی آمریکا این است که در ونزوئلا پس از محاصره اقتصادی و سیاسی مجبور به عقب‌نشینی شد و شاهد دوم شکست آن در افغانستان است. 🔻 زلزله در افغانستان این باور را به وجود آورده است که ثبات در منطقه به روابط با ایالات متحده بستگی ندارد، بلکه به اجماع و گفت‌وگو بستگی دارد که تضمین کننده آن است. 🔻 مقام‌های عرب منطقه خلیج فارس به ما گفتند متقاعد شده‌اند که نمی‌توان برای حفاظت از یک دولت یا کشور به آمریکا اعتماد کرد. آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها می‌گویند که اولویت ما اوکراین و تایوان است و این خیال ایران و اعراب را راحت‌تر می‌کند؛ چرا که غرب آسیا دیگر اولویت آمریکا نیست و اولویت‌های دیگری مانند جنگ با روسیه و رویارویی با چین واشنگتن را به خود مشغول کرده است. 🔻 وقتی آمریکا در چند جبهه و عرصه مشغول شود و تنها ابرقدرت باقی نماند، این موضوع بر رژیم صهیونیستی تأثیر راهبردی خواهد داشت و این تغییر بین‌المللی برای محور مقاومت سود و برای اسرائیل نتیجه منفی به همراه دارد. 🔻 عادی سازی به درخواست آمریکایی‌ها صورت گرفت نه آنگونه که برخی از مقامات صهیونیست درباره دلایل آن دروغ می‌گویند. 🔻 در سال‌های گذشته دشمنان روی این موضوع حساب کرده بودند که تمامی محیط‌های پرورش دهنده مقاومت فرو خواهند پاشید اما همه تلاش‌های آنها به شکست منجر شد. @StrategicNews_ir
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شبکه کان رژیم صهیونیستی: 📍اسماعیل قاآنی کیست و در سه سال اخیر چگونه به آرامی پا جای پای سلیمانی گذاشته است؟ 🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فارس‌من| از کجا مانتوی اسلامی بخرم؟ 🔹«از کجا مانتوی اسلامی بخرم؟!» دغدغه یک دختر۱۷ ساله است. دغدغه‌ای که پایش به سامانه فارس‌من نیز باز شد و پویشی با این اسم به ثبت رسید. 🔹برای پاسخ به مطالبه‌اش خیلی زود هم‌صحبت او شدیم. ماجرا از این قرار بود که برای خرید لباس عید به هر بازاری که سر زده بود. خبری از مانتو پوشیده و جلو بسته و بلند نبود. 🔹لباس‌های پشت ویترین‌ مغازه‌ها رنگ‌وبویی از فرهنگ اسلامی و دینی کشورمان نداشتند و به‌همین خاطر از خرید لباس منصرف شده بود. چالشی که آنطور که شنیدیم بسیاری از خانم‌های محجبه برای خرید لباس عفیفانه و پوشیده با آن مواجه هستند. 🔹پیگیری‌ها به یکی از طراحان و تولیدکنندگان لباس‌های اسلامی رسید و «فروزان» فعال حوزه پوشاک گفت تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک عفیفانه کم نیستند اما برای دوام و شناخته‌شدن‌شان نیاز به حمایت دارند. حمایتی که باید در چرخه سه‌گانه تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت پایه‌ریزی شود. 🔷نشانی عرضه‌کنندگان لباس‌های اسلامی شهرتان را در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا ساکنان شهرتان برای خرید پوشاک اسلامی دچار چالش نباشند. آدرس فروشگاه‌ها را اینجا ببینید. @Farsna
هدایت شده از اقدام و عمل
از قبل از شروع ماه مبارک رمضان مکرر سوال می پرسیدند که وضعیت رویت هلال شوال و روز عیدفطر چگونه است؟! در نشست موسسه موضوع شناسی هم عرض شد که غروب پنجشنبه ۳۱ فروردین هلال در هیچ یک از قاره های آسیا، اروپا و آفریقا حتی از طریق تلسکوپ هم قابل رویت نیست. به همین دلیل قطعا جمعه روز آخر ماه مبارک بوده و شنبه عیدفطر است. @Kebrya
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💥 کانال رسمی مدرسه مطالعات فقه نظام راه اندازی شد. 📄 ارائه جدیدترین مباحث فقه نظام در قالب گزارشهای اجمالی و تفصیلی 💠 بررسی موضوعات فقه نظام از منظر اساتید شاخص حوزه های علمیه 💠 معرفی اساتید و تاریخچه دروس خارج با محوریت فقه نظام 📢 اطلاع رسانی جلسات و نشست های علمی با محوریت فقه نظام ✍️ پیشنهاد میکنم مباحث کانال را دنبال نمایید: https://eitaa.com/joinchat/4061528171C4a9deb9045
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت (به دعوت آیت الله اشرفی حفظه الله در مشهد) ۲۴ رمضان المبارک ۱۴۴۴ مقدمه جلسه :جایگاه کنونی این نظریه : (بیانات مجری) این نظریه شاید در نیم قرن اخیر ، فقه و اصول اهل سنت و جهان عرب بوده و مدعی بودند به کمک این نظریه و این ابتکار توانسته اند بسیاری از را بررسی و حل کنند تا آنجا که برخی فقهای معاصر اهل سنت معتقدند پیشرفت نظریه مقاصد در مطالعات اهل سنت به جایی رسیده که به مثابه یک در کنار دستگاه اصول فقه عمل میکند. بنظر میرسد بررسی و نقد این نظریه می تواند حوزه های شیعی را به مصاف حوزه های اهل سنت ببرد . 🔵 بخش اول بیانات آیت الله فاضل : معنا و جایگاه مقاصد الشریعه در اهل تسنن (و شیعه) 🔸این روش اجتهادی اهل سنت است که به نظر ما در زمان ائمه چنین روشی وجود نداشته ، در آن زمان ابوحنیفه مساله قیاس را مطرح کرد و با برخورد شدید ائمه روبه رو شد. در دوره های متاخر مساله مقاصد الشریعه مطرح شد. البته اصرار مقاصدی های معاصر اهل سنت این است که این روش اجتهادی از صدر اسلام ، از زمان صحابه مطرح بوده است: میگویند برای مثلا برای مساله نصی نداریم و از پیامبر دلیلی وارد نشده ! و صحابه تحت عنوان حفظ دین اینکار را کردند. (از قرن ۸ تا ۱۴ مقاصد کنار رفت ). 🔹می گویند بیشترین ارتباط با مقاصد را مالکی ها دارند. ... می گویند نصوص "ظواهر دین است و مقاصد روح دین است و هرجا این ظواهر با روح دین نسازد ، از آن دست بر میداریم. اولین کسی که میگوید نصوص را باید با مقاصد تفسیر کنیم ، است. مقاصد بین آنها تطورات زیادی از حیث دایره و محدوده داشت: عده ای در عبادات هم پیاده کردند ،عده ای در اعتقادات هم آوردند. الان مقاصد نزد اهل تسنن اساس ادله (فوق قرآن و اجماع) است و تمام احکام و اعتقادات تحت تاثیر مقاصدالشریعه است . 🔻یکی از مقاصد شریعت آنها عدالت است ، عدالت در زمان نزول "للذکر مثل حظ الانثیین" این بوده ولی عدالت در زمان ما دیگر این اقتضا را ندارد. بعد غزالی فخررازی آمده ؛ خلاصه ی و و بصری است . تمام اینها درباره مقاصد است. افراد دیگر از جمله مالکی مذهب (قرن ۷) در خود ۵۴۸ قاعده درست کرده بر محوریت مقاصد که گفته حتی در عبادات جاری میشود. ابن تیمیه (قرن ۸) هم خیلی روی مقاصد تکیه می کند . 🔺مقاصد از نظر قدمای اهل سنت ۵ تا بود : حفظ دین ، حفظ عقل ، حفظ مال ، حفظ نسل ولی متاخرین توسعه دادند (و گفتند مقاصد اساس است) ، مثلا ابن تیمیه گفت عدالت و آزادی و کرامت [ تساوی زن و مرد] 🔸 من امروز خطری را بزرگتر از مقاصد الشریعه برای دین نمی بینم. 🔹کافر کرامت ندارد (در آن روایت فرمودن واجب نیست تجهیز مسیحی همراه در سفر)، بله احترام چیز دیگری است:(در آن روایت فرمودن از بیت المال به آن مسیحی بدهید) . روشنفکرانی می گویند لا فرق بین المسلم و الکافر. 🔸بعد ابن تیمیه ، (قرن ۸) : تصریح میکند که تمام نصوص را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. فقه الحی (فقه پویا) در کلمات او یعنی تمام ظواهر را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. بعدش (اواخر قرن ۸ ) قواعد بزرگی را در مقاصد مطرح کرد. اما بعد شاطبی هیچ حرفی بین اهل سنت نبود ، شاید فهمیدن موجب هدم دین است. در قرن ۱۴ محمد عبده را وادار کرد که روی الموافقات کار کنید و مجدد این فکر رشد کرد در اهل سنت تاکنون. برخی آقایان می گویند با مقاصد می توانیم ظواهر را تفسیر ‌کنیم. میرسد به . چهار امام برای مقاصد درست کردند : جوینی ، عبدالسلام، شاطبی ، ابن عاشور تا میرسد به که همین اواخر فوت شد. 🔺قرضاوی تقسیمات جدیدی را ارائه داد : فقه را به شش قسمت تقسیم کرد : ( بدانید چراکه متاسفانه گاهی اوقات این عناوین به گوش ما میخورد) ۱.فقه سنن در مباحث اجتماعی ۲.فقه مقاصد الشریعه ۳. فقه مَآلات : وقتی فقیه فتوا دار و آثارش را بررسی کرد و دید خوب نیست ، باید دست از آن فتوا بردارد. ۴. فقه موازنات : در تزاحم مصلحت و مفسده ۵. فقه اولویات ۶. فقه اختلاف علمای خودشان را سه دسته کرده : ظاهریون (جمود بر نصوص)، باطنیون (کنار زدن همه ی ظواهر)، اعتدالیون(تفسیر نصوص با مقاصد ) 🔵 بخش های دیگر در پیام بعدی عرض خواهدشد. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/ircmashhad/492
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
ادامه خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت 🔵 بخش دوم : نتائج و آثار مقاصد الشریعه : 🔸 مقاصد را فوق ادله اربعه قرار دادند (یعنی حاکم بر آنها قرار داده) نه در عرض آن. برداشت من این است که میخواند شریعت را خودشان مهندسی کنند. با مقاصد دیگر آیه محکمی در قرآن نداریم ، هیچ حکم ثابتی نداریم حتی وجوب نماز. 🔹دایره مقاصد را از شریعت به تفسیر قرآن کشاندند : انا له لحافظون یعنی کلیات را حفظ میکنیم نه احکام جزئی ! 🔺بحث تاثیر زمان و مکان در اجتهاد (نظریه ابداعی مرحوم امام ) ربطی به مقاصد ندارد. آن بحث در یک ضابطه مشخصی است. 🔸 اگر امروز توفیق رسیدن خدمت امام زمان بود و از حضرت درباره مقاصد سوال میشد ، صدها برابر آن چیزی که امام صادق در برخورد با ابوحنیفه درباره قیاس داشتند ، برخورد می کردند. 🔵بخش سوم : قاعده ترابط 🔸 اساس نظریه مقاصد الشریعه روی این قاعده است که از اول فقه تا آخر فقه بین تمام احکام ترابط وجود دارد . تمام احکام مثل دانه های تسبیح اند که نخ آن مقاصد است. 🔹این قاعده از کجا آمد؟ برخی احکام بر اساس تسهیل است و برخی عقوبت و برخی یسر و برخی مشقت . هیچ دلیلی بر قاعده ترابط نداریم. 🔵 بخش چهارم :مقاصد را کجا بدست می آورند : قرآن ، سنت ، استقراء یعنی ده آیه ، بیست آیه را کنار هم بگذاریم تا یکی از مقاصد شریعت بدست بیاد. ۵۰ تا ، ۱۰۰ تا روایت . کثیری از آنها میگویند قطع به مقصد میخواهد ، برخی میگویند ظن کافی است. غزالی می گوید مقاصد را یا باید قرآن معین کند یا سنت یا اجماع اما از زمان بخصوص شاطبی به بعد می گویند عقل هم بیاید مقاصد را معین کند. مهمترین راه آنها استقراء است. اینها در مسائل مستحدثه گیر کردند، ۶۰ هزار روایتی که ما از امام باقر و امام صادق دادیم را ندارند ، با و نمی توانند درست کنند ،پناه آوردند به مقاصد . 🔹 گاهی اوقات به جای مقاصد الشریعه، می گویند و مصالح را سه قسم می کنند : معتبره، غیر معتبره، مرسله و رها (که خدا درباره ی این مصالح اظهار نظر نکرده). باقی اشکالات مقاصد در شب آینده گفته خواهد شد. 🔸تقریبا ۵۰ سال است که هر ساله علمای اهل تسنن حدود ۲۰ جلد کتاب و رساله ها و پایان نامه های دانشگاهی درباره مقاصد می نویسند ولی متاسفانه یک کتاب در رد اینها ما ننوشتیم. باید حوزه های ما آنها را نقد کنند. 🔵 بخش پنجم :بیانات استاد معظم آشیخ محمد حسن ربانی بیرجندی: دقیقه ۶۷ در این جلسه استاد در مقام ناقد مقاصد بودند ، لازم است کسی بیاید در مقام بیان آن ؛ نوشتم و در آن بیست موضوع جدید که نیاز داریم را مطرح کردم یکی از آنها مقاصد شریعت است. در مقاصد دو نگاه است : ۱. بر همه چیز هیمنه دارد ۲.اما نگاه خیلی از فقهای اهل تسنن کنونی برای برون رفت از مسائل مستحدثه است (نه حاکم بر ادله). لازم است در اصول درباره مقاصد موضوع شناسی کنیم. چه اشکال دارد در مصادیق خاص از مقاصد استفاده کنیم و حدودش را مشخص کنیم. میتوانم مثال بزنم که فقهای ما انجام داده اند. عباراتی داریم که به مقاصد نزدیک است : اولین بار ابن ادریس را به کار برد ، بعد در سید محمد مجاهد به استقراء اشاره کردند. شهید ثانی تعبیر به می کنند. صاحب جواهر تعبیر به ، مرحوم امام تعبیر به . را مرحوم آیت الله فاضل می گفتند یعنی منظومه فقه در ذهن تان باشد . مخالفت با اجماع با کمک مقاصد شریعت اشکالی ندارد. نقد مقاصد را باید کسیکه در تراز ابن عاشور است بنویسد مثل استاد فاضل. مثالها و توضیحات استاد در خلاصه نیامده است هرچند به فهم فرمایشات کمک می کند. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/ircmashhad/492
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۵۷ 🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی 🏴مجری‌اصلی اصلاحات ارضی 🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد 🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا 🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️۱۵۰سال، خاندان عَلَم سعى کردند نگذارند مردم بیرجند جز به دوروبر خودشان توجّهى پیدا کنند که البته آنها هم در سعى خود ناکام ماندند! ۷۸/۶/۶ ‼️مردم قائن در طول سالهای سلطه‌ی طاغوتها بر سرتاسر کشور، از جمله بر منطقه‌ی قائنات - شهر قائن و مناطق اطراف آن - این خصوصیت را داشتند که با خوانین قاهرِ جبّارِ مسلّط بر این منطقه، هرگز کنار نیامدند؛ لذا آن خانواده‌ی شوم، (خاندان علم) هم از شهر قائن و هم از مردم قائن، خیلی ناراحت بودند و خوششان نمی‌آمد. طرفینی بود؛ مردم قائن از آنها متنفّر بودند، آنها هم قهراً نظر موافقی با این شهر و این مردم نداشتند! ۸۷/۶/۸ ‼️در خرداد ماه ۱۳۴۲ که کشتار بزرگ تهران و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاده بود و صدها تن از مردم به قتل رسیده بودند، من در بیرجند بودم. رفتن من به آن شهر و در آن هنگام، با هدف افشاگری و رسواسازی رژیم حاکم، به ویژه هتک حرمت علما و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، و نیز به قصد افشای برنامه‌هایی که رژیم برای نابود کردن هویت اسلامی ملت مسلمان ایران طراحی کرده بود، صورت گرفت. من بیرجند را ازاین جهت انتخاب کردم که این شهر دژ «امیر اسدالله علم» بود! کتاب خون دلی که لعل شد ص۸۵ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۲ 💠رهبر انقلاب: ‼️علّامه‌ی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که این‌جور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحب‌نظر است، گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجسته‌ای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. ۹۱/۱۲/۷ ‼️یک گوشه از زندگی مجلسی که برای ما روشن نیست، فقه مجلسی است. فقاهت مجلسی، برای ما چندان روشن نیست. بروند در «بحار» در آن مجلّداتی که مربوط به مباحث فقهی است آرای فقهی مجلسی را پیدا کنند و یک رساله‌ی فقهی از «بحار» در بیاورند. یا آن‌جاها که ایشان در ذیل روایات «کافی» و «تهذیب» نظراتی دارد که پیداست فتوای اوست اینها را استخراج کنند و در بیاورند. به نظر من، این کارها، کشف گوشه‌های ناشناخته‌ای از زندگی مجلسی است، مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض»؟ اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمی‌شوند! ممکن است به این نتیجه برسیم. باید وزن حدیث شناسیِ او را به‌دست بیاوریم! ۷۲/۳/۲۴ @Jahade_tabeini
🔰 مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد 🔹خبرگزاری حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/news_howzehkh
💢وثوق صدورى و وثوق سندى و دیدگاهها💢 گزینشی از مقاله 🔸اگر ما به دسته بندى زیر درباره عالمان و فقیهان بزرگ باور داشته باشیم, مى توانیم بگوییم بیش ترین علماى بزرگ و فقیهان شیعه, پیرو مکتب وثوق صدورى بوده اند: 1. قدماى اصحاب: از عصر کلینى و شیخ صدوق, تا محقق حلّى. 2. متاخران: عالمان و فقیهان پس از محقق حلّى. 3. اخباریان: گروهى از عالمان و فقیهان قرنهاى 11 و 12 هجرى, از جمله محدث بحرانى. 4. اصولیان: عالمان پس از پایان یافتن دوره اخبارى گرى و به انزوا کشانده شدن این اندیشه, با اندیشه قوى و پرهیمنه و دامن گستر وحید بهبهانى. 🔹اما گروهى که در برابر این گروه بزرگ و پرنفوذ, قد برافراشتند, همانان بودند که به وثوق سندى, سخت پاى بندى نشان مى دادند و هیچ قرینه و نشانه اى را جز درستى سند, بر نمى تافتند که نامورترین این گروه عبارتند از: شهید ثانى, محقق اردبیلى, شیخ حسن عاملى, سید محمد عاملى و از معاصران: سید ابوالقاسم خوئى. گروه باورمند به صدور سندى, تنها سند را راه دستیابى به درستى حدیث نمى دانند, بلکه به راههاى دیگر نیز براى ثابت کردن درستى سندباور دارند و به قرینه ها و نشانه هاى همراه حدیث اهمیت مى دهند و توجه دارند که نامورترین این گروه عبارتند از: علامه کرکى, محمد تقى مجلسى, علامه مجلسى, شیخ بهائى, وحید بهبهانى, بحرالعلوم, نراقى, میرزاى قمى, شیخ انصارى, صاحب جواهر, صاحب ریاض, حاج آقا رضا همدانى, آقاى بروجردى, امام خمینى. 🔸پس روشن شد که هر گروهى چه ویژگى برجسته اى دارد: گروه وثوق سندى: این گروه تنها راه دستیابى به اعتبار روایت را سند آن مى داند و بر این باور است که از راه غیر سند, نمى توان به اعتبار روایت پى برد. البته تمامى افراد گروه بر یک روش راه نپیموده اند و اختلاف دیدگاههایى دارند, ولى در این نوشتار, بیش تر روى اندیشه هاى شهید ثانى سخن مى رود. گروه وثوق صدورى: این گروه بر این باور است که معیار و تراز عمل به حدیث, اطمینان به صدور آن از معصوم است. و صدور آن از معصوم, از دو راه ثابت مى شود: 1. از راه سند; یعنى سلسله سند آن باید موثق باشد. 2. از راه قرینه ها و نشانه ها. این راه قرینه ها و نشانه ها, فرعى از همان سخن معروف است: رویکرد و اقبال اصحاب, ضعف سند را جبران مى کند و در برابر, روى گردانى اصحاب از حدیث, سبب وهن آن مى شود. اینان بر این باورند: نمى توان با بودن یک راوى ضعیف, روایت را ضعیف انگاشت; زیرا ممکن است از راه دیگرى اعتبار روایت, ثابت شود. قرینه ها و نشانه هاى خارجى که نشان از اعتبار روایت دارند, تنها در سند خلاصه نمى شوند و اهمال راوى در کتابهاى رجالى, دلیل ضعف راوى نیست. آقاى بروجردى1 و حاج آقا رضا همدانى2, بر این نکته اصرار دارند. جهت مشاهده مقاله 👇 http://ensani.ir/fa/article/60746/
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
📣 اطلاعیه ثبت نام رشته فقه الحکومه (سطح 4) 🔻به اهتمام گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انجام پذیرفت: 🔹پذیرش رشته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔰به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می رساند: گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می نماید. ✔️ علاقه مندان برای آگاهی از شرایط، فرایند ثبت نام و نیز مزایای تحصیلی به آدرس زیر مراجعه کنند:👇 http://edu.markazfeqhi.com/node/313/ 🗓 مهلت ثبت‌نام: ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
درآمدی بر علم رجال.pdf
1.13M
💠 فایل (PDF) جزوه بسیار کاربردی «در آمدی بر رجال» که توسط استاد معظم حجت الإسلام والمسلمین سید محمد رضا (دام عزه) (از فارغ التحصیلان و اساتید مدرسه شهیدین) تهیه و تدوین شده است. 👈 این جزوه می‌تواند به عنوان متن درسی برای «آشنایی با علم رجال» مورد استفاده طلاب محترم سطوح عالی قرار بگیرد. 🔻 پاسخ سؤالات زیر را می‌توانید در این جزوه پیدا کنید: 1️⃣ چگونه سندهای پیچیده را تشخیص دهیم؟ 2️⃣ آیا تحریفات در اسناد قابل تشخیص است؟ 3️⃣ توحید مختلفات و تمییز مشترکات راوی با چه روشی قابل حل است؟ 4️⃣ آیا به غیر از توثیقات کتب رجال، روش دیگری نیز برای اثبات وثاقت وجود دارد؟ 5️⃣ کدام منابع رجالی در توثیقات و تضعیفات قابل اطمینان است؟ 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
مطالعه نسخه الکترونیکی در لینک زیر ✅http://mags.markazfeqhi.com/issue_48356_48360.html جهت تهیّه نسخه فیزیکی اثر فوق می‌توانید روی عبارت (تهیّه آثار با تخفیف ویژه) کلیک کنید یا به آدرس قم، نبش میدان معلّم، نمایشگاه و فروشگاه کتاب دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام مراجعه نمایید. 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom