💫چند نکته از چند هزارِ بایستهها و شایستههای نگارش یادآوری میکنم
و امیدوارم سودمند باشد.
1⃣ من سالهاست مینویسم و به نوشتن دلبستهام و آموزاندن چیزهایی که آموختهام را ضرورت میدانم.
2⃣ برای خوب نوشتن، باید بسیار خوانْد.
فروغ فرخزاد گفته بود: «آن اندازه شعر خوانده بودم که راه میرفتم شعر میگفتم، میخوابیدم شعر میگفتم، حرف میزدم شعر میگفتم. آن اندازه شعر در من بود که ناگزیر شدم از شعر گفتن.»
کسی که آرزومند نویسندگی است، خوب و بسیار خواندن برایش یک ضرورت است.
لابلای نوشتههای آدمهای گوناگون، سبکهای گوناگون و موضوعات گوناگون، علایق خود را پیدا کنید و بسازید. نترسید از پراکندهخوانی! به ویژه اگر میخواهید داستاننویس شوید. داستاننویس، آفریدگاری است که نیازمند پرداخت و بازنمایی کوچکترین چیزها در قالب واژگان مناسب است، پس باید واژههای خوب را در گزارههای خوب و گزارههای خوب را در پسزمینههای فرهنگی و اجتماعی نوشتهها بیابد.
3⃣ گنجینهی واژگانتان را پُر کنید!
برای زبان آموزیِ پایه، شما نیازمند دانستنِ ۵۰۰ واژه هستید، امّا برای پهن کردن دامن معنا، نیازمند چندین هزار واژه هستید.
نگذارید تنگنای واژگانِ مادرآموخته، شما را از زیبا و گزینگویی دور کند!
یا فرهنگهای سخن را دست بگیرید و اندک اندک واژهها را بخوانید و هضم کنید، یا در هنگام نوشتن، چند فرهنگ زبان دم دستتان بگذارید که به بنبست واژهگزینی گرفتار نشوید!
4⃣ آیین نگارش بخوانید!
مرحوم ابوالحسن نجفی، یک کتابی نوشته به نامِ «غلط ننویسم» و کوشش کرده با شیوهای روشمند، شیوهی درستنویسیِ زبان فارسی را نشان دهد. اگر چه ایراداتِ فراوانی به کتاب او هست، با این همه برای کسی که دنبال یک شیوهنامه است، دستمایهی خوبی است.
آیین نگارش، سویههای گوناگونی دارد:
نشانههای سجاوندی، شیوهی واژه گزینی، صفحهآرایی، تناسب موضوع و متن، هدف و کارکرد متن و ... ؛ اگر اینها را در هنگام نوشتن، پیشِ چَشم داشته باشید، نخستین کسی که از نوشتن و نوشتهی شما لَذَّت میبَرَد، خود شما خواهید بود.
5⃣ موضوعِ نوشتهتان را کشف کنید!
هر نوشتهای یک یا چند هستهی مرکزی دارد که در قالب یک یا چند موضوع، بازتاب داده میشود. این هسته، ستاد فرماندهی شماست که نشخوار ذهنی یا پراکندگی دانستهها یا گردش اندیشهها، دشمن آن است. همه چیز باید در خدمت هستهی مرکز و در راستای پرورش و بالندگی آن باشد. این هسته را کشف کنید و شبکهی مفاهیم و واژگانتان را دور تا دور آن بچینید، همان جور که یک جورچین را میچینید! تصویرِ پایانی، زیبا و پر از جزئیاتِ مرتبط با هم خواهد بود.
نویسندههای بزرگ که موضوعِ نوشتهی خود را میدانند، تصویر کلانِ نوشته را در ذهن میپرورانند و نقشهی راه رسیدن به آن (پِیرنگ) را نیز میکشند. دستاورد آن تصویر و این نقشه و واژهها و گزارهها، یک نوشتهی پر و پیمان خواهد بود.
دربارهی شیوهی موضوعیابی و معنای موضوع، بیشتر سخن خواهیم گفت.
6⃣ بسیار بنویسید!
از نوشتن و از داوری شدن نترسید! آغازِ هر کاری سخت است، امّا تکرار و تمرین و ارزیابی مداوم، کارِ را پخته خواهد کرد.
کم، کوتاه، سخت یا نادرست نوشتن، برای پیشرفت کردن، بهتر از هرگز ننوشتن است. داوری دیگران، حتّی اگر به تند زبانی باشد، شما را رشد خواهد داد.
نکات دیگری هم هست که اگر فرصت باشد، خواهم نوشت...
✍به قلم استاد فقیهی
#آموزش_نویسندگی
@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا سلام...
یا امام رئوف🍃🌺
پیش تو محتاجها
در حال رفت و آمدند
تا که آهو میرود
پشتش کبوتر میرسد
🕊🌹🕊
به غیر گوشهی بامِ تو،
ای امامِ رئوف
کبوترِ دلِ من
جَلدِ هیچ جایی نیست🍂🍂
#چهارشنبه_های_امام_رضائی
#کلیپ
#شعر
@ramezan_ghasem110
🌼🍃
اثبات ضرورت وجود امام در استدلال سادهٔ شاگرد امام صادق علیهالسلام بروش اقرار گرفتن
🌼جمعی از اصحاب امام صادق،از جملهحُمرانبناعین و محمّدبننُعمان و هِشامبنسالم و طیار،خدمت امام صادق بودند و جمع دیگری نیز حضور داشتند و هشامبنحکم که جوان بود در میان آنان حضور داشت
🌻امام صادق خطاب به او فرمود:«ای هشام!به من گزارش نمیدهی که با عمرو بن عُبَید چه کردی و از او چه پرسیدی؟»
🌼هشام گفت:ای فرزند پیامبر خدا هیبت شما مرا میگیرد و از شما شرم دارم و زبانم در برابرتان بند میآید
🌻امام صادق فرمودند:«وقتی به شما دستوری میدهم اجرا کنید»
🌼هشام گفت: از وضعیت عمرو بن عبید و مجلس درس او در مسجد بصره خبردار شدم این امر،بر من گران آمد و به سوی او ره سپار شدم و روز جمعه به بصره رسیدم و به مسجد بصره رفتم دیدم جمع بسیاری بر گِرد عمرو بن عبید حلقه زدهاند و او پای جامه پشمی سیاهی به پا و ردایی به تن داشت و مردم از وی پرسش میکردند من از مردم، راه خواستم برایم راه بازکردند و من رفتم و در انتهای جمعیت، دو زانو نشستم
آنگاه گفتم:ای مرد دانشمند
من مردی غریبم اجازه میدهی سؤالی بپرسم؟
گفت:آری
گفتم:تو چشم داری؟
گفت:پسرم! این چه سؤالی است؟چیزی را که میبینی چگونه در بارهاش میپرسی؟
گفتم:سؤال من همینگونهاست پرسشهاییبظاهراحمقانه
گفت:بپرس،پسرم!هر چند پُرسِشَت احمقانه است
گفتم:پاسخ سؤالم را بده
گفت:بپرس
گفتم:آیا چشم داری؟
گفت:آری
گفتم:با آن چه میکنی؟
گفت:با آن رنگها و اشخاص را میبینم
گفتم:آیا بینی داری؟
گفت:آری
گفتم:با آن چه میکنی؟
گفت:با آن، بوها را استشمام میکنم
گفتم:آیا دهان داری؟
گفت:آری
گفتم:با آن چه میکنی؟
گفت:با آن مزهها را میچشم
گفتم:آیا گوش داری؟
گفت:آری
گفتم:با آن چه میکنی؟
گفت:با آن صدا را میشنوم
گفتم:آیا دل داری؟
گفت:آری
گفتم:باآنچه میکنی؟
گفت:بوسیله آن آنچه را بر این اندام ها و حواس، وارد میشود تمییز میدهم
گفتم:آیا با وجود این اندام ها، از دل، بی نیاز نیستی؟
گفت:نه
گفتم:چگونه نه در حالی که این اندام ها صحیح و سالم هستند؟
گفت:پسرم این اندام ها هر گاه در چیزی که بوئیده یا دیده یا چشیده و یا شنیدهاند شک کنند آن را به دل ارجاع میدهند و دل یقین حاصل میکند و شک را از بین میبرد
گفتم:پس خداوند دل را در حقیقت برای رفع شک اندامها گذاشتهاست؟
گفت:آری
گفتم:پس وجود دل، لازم است وگر نه اندامها به یقین نمی رسند؟
گفت:آری
گفتم:ای ابو مروانپس خداوند- تبارک و تعالی- که اندام های تو را به حال خود رها نکرده- بلکه برای آنها پیشوایی قرار داده است تا بر دریافت های صحیحِ آنها صحّه بگذارد و به آنچه در آن شک شده است، یقین کند- آیا این همه مخلوق را در سرگردانی و شک و اختلاف رها می سازد و برایشان پیشوایی که شک و سرگردانی شان را به او ارجاع دهندقرار نمیدهد در صورتی که برای اندام های تو، پیشوایی قرار داده است تا سرگردانی و شک خود را به او ارجاع دهی!
عمرو خاموش ماند و چیزی به من نگفت.سپس رو به من کرد و
گفت:توهشامبنحَکمی؟
عمروخاموش ماند و چیزی به من نگفت سپس رو به من کرد و
گفت:تو هشامبنحَکمی؟
گفتم:خیر
گفت:ازهمنشینان اویی؟
گفتم:خیر
گفت:پس اهل کجائی؟
گفتم:از اهالی کوفه
گفت:پس تو خود او هستی آنگاه مرا در آغوش کشید و بجای خود نشانید و خودش از جایش برخاست و تا زمانی که من نشسته بودم دیگر سخنی نگفت
🌻وقتی سخن هشام به اینجا رسید امام صادق خندیدند و فرمودند:«ای هشام! این مطالب را چه کسی به تو آموخته است؟»هشام گفت:مطالبی است که از خود شما آموخته بودم و آنها را به هم ربط دادم امام فرمودند:«به خدا سوگند که این مطلب، در کتب ابراهیم و موسی علیهماالسلام آمده است»کافی،ج۱ص۱۶۹ح۳
⁉️پرسش
چرا جناب هشام در پایان روایت به دروغ گفتند من هشام نیستم؟
🖌پاسخ
1⃣همیشه بیان خلاف واقع دروغ نیست
گاهی انسان جانش در خطر است یعنی تقیتاً در "زبان" غیرِحق جاری میکند چون در موقعیت خاص است
گاهی توریه است یعنی یک جملهی دوپهلوست گاهی یک مصلحتی اقتضا میکند انسان خلاف در ظاهر بر زبان جاری کند اینها مواردی است که باید مدنظر ما باشد
2⃣هشام بن حکم، دارد این مطلب را در محضر امام صادق و شاگردان حضرت عرضه میکند ولی حضرت نفرمودند چرا شما دروغ گفتید لذا غالب حاشیهنویسان بر این روایت شریفه فرمودهاند:«جناب هشام قصد توریه داشتند به خاطر مصلحتی» توریه کذب و دروغ نیست لذا علامه مجلسی و دیگران که روایات اصول کافی راشرح و بررسی کردهاند به این نکته اشاره کردند
♻️نتیجه اینکه
ترس از جان را به صورت یک احتمال و یک اصل عرض کردم،اینکه چراتوریه کرده و فضای آنجا به چه صورت بوده در روایت چیزی نیامده ولی چون امام در قبال این خلاف واقع کلامینفرموده مذمتی نداشتندقطعا گویای این است که ایشان حجت شرعی داشته
✍استادحیدری«زیدعزه»
#عقائد
#امامت
🌺🌿 @ramezan_ghasem110
سلام ارباب بینظیرم
واجب شده صبـحها
کمی دربزنم
قدری به هوایحرمتـ
پـ🕊ـربزنم
لازم شده
درفراق ششگوشهتان
دیوانهشوم
به سیمآخر بزنم
سلام صبحتون کربلایی✋🌞
اللهم ارزقنا کربلا
#مقیم_حرم
#شعر
@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمهی بقیع علیهم السلام هست.
⁉️آیا بناء بر قبور شرک است؟
✍پاسخ
⏬مقدمه:
از اختلافات وهابیان با مسلمانان اعم از شیعه و سنی این است که ساختن گنبد و بارگاه و بناء بر قبور را شرک و نوعی بتپرستی تلقی میکنند.در نقد این تفکر چند نکته محضرتان تقدیم میگردد.
1⃣ وهابیان ادعایشان این است که تابع قرآن هستند و سنت خلفاء و صحابه هستند. وقتی مراجعه میکنیم به قرآن کریم در سورهی مبارکهی کهف آیهی ۲۱ به جریان ساختن مسجد و بنا بر روی قبور اصحاب کهف اشاره میشود بدون اینکه این عمل را شرکآلود دانستهشود.
اگر این عمل شرک آلود بود قرآن کریم متذکر این مساله میشد.
2⃣ در تاریخ شاهد هستیم در زمان خلیفهی دوم وقتی مسلمانان برای جنگ وارد شهرهای قدس و الخلیل شدند شاهد گنبد و بارگاه و بنا بر قبور انبیاء -علیهمصلواتالله- بودند. آنان در قدس با قبر حضرت داوود و در الخلیل با قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف -علیهمالسلام- مواجه شدند. اما با این وجود مسلمانان هیچ تعرُّضی به این ابنیه نداشته و تخریبشان نکردند یعنی این عمل شرکآلود نیست .
♻️نتیجه اینکه:
تفکر وهابیون هم خلاف قرآن و هم مخالف سنت خلفاء و سیرهی صحابه است.
#هشتم_شوال
#استاد_حیدری
#سالروز_تخریب_قبور_ائمهی_بقیع
🕊@ramezan_ghasem110
سلام و صد سلام
این جلسه را از دست نديد
توصیه میکنم حتما شرکت کنید👌
#اطلاعیه
#دعای_ندبه
🍃🌺@ramezan_ghasem110
"مجلس روضهی مجازی"
رزق امشبمونه💔
بنویسید به روی لحدم
من فقط عشق حسین بن علی را بلدم
ننویسید که او عاشق بدعهدی بود
بنویسید که او منتظر مهدی بود
شب جمعه و شب زیارتی مخصوص اربابمون حسین و روز تخریب قبور جنةالبقیع امشب کبوتر دلمونو از بقیع پرواز بدیم سمت ايوان نجف، بعد هم به اذن مولا اميرالمؤمنين بریم کنار شط فرات.
در واکنید؛ بنده شــرمنده آمــده
آلودهای فراری و یک دنده آمــده...
"الهی العفو"
اذنی بده تا عشق را در بر بگیرم
من کیمیا میخواهم از حیدر بگیرم
امشب دوباره فرصتی بر من عطا کن
تا زندگی را عاقبت از سر بگیرم
با روسیاهی آمدم با نام مادر
تا در پناه چادرش سنگر بگیرم
امّید دارم با دعایِ صاحبِ عصر
در ساحل امن نگاهت پَر بگیرم🕊
آورده ام دریای اشک حسرتم تا
مُهر قبولی از حسین آخَر بگیرم
طوفان زده بر کشتی دینم خدایا
ای کاش در کنج حَرَم لنگر بگیرم
نشکوا به لب میخوانمت، یا فارج الهَم
این بار باید در سَحَر، گوهر بگیرم
ای کاشف الغمِّ دلم، کاری کن امشب
تا عطر نرگس را از آن دلبر بگیرم...
خود حضرت فرمودند هر کجا مصیبت عموم عباس خونده بشه من همونجا هستم.
دلها بسوزه برا اون وقت و ساعتی که ارباب من و شما اومدند کنار بالین برادر... من بمیرم دست به کمر گرفتند.. «الان انکسر ظهری و قلت حیلتی»
من نمیدونم کنار نهر علقمه به اربابمون حسین سختتر گذاشت یا اون ساعتی که بدن برادرشون امام مجتبی، که با تیر به تابوت دوخته بود، از تابوت جدا کردند و به خاک سپردند الهی بمیرم. من معذرت میخوام از اونائی که داغ برادر دیدند، ان شاء الله روضه امشبمون دسته گلی باشه به روح همهحقداران، تقدیم به روح بلند شهدامون، امامشهدا، همهیعلماء گذشته و پدر مادرائی که دستشون از دنیا کوتاهه فیض ببرند.
ارباب من و شما فرمودند: «غارت زده اون کسی نیست که اموالش رو از دست داده، غارت زده اون کسی است که چون من با دستای خودش برادرش رو به خاک بسپاره»
هم پَریشانِ حُسینم هم پَریشانِ حسن
ای بِقُربانِ حسین و ای بِقُربانِ حسن
روزِ اول مادرم چشمانِ من را نذر کرد
این یکی آنِ حسین و آنِ یکی آنِ حسن
همه بگیم حسین جااااان
یه بار دیگه هم به نیابت اموات و شهدا و بدوارث و بیوارث بگو یاحسییییییین
دل لحظهای از یاد حرم خواب ندارد...😔
انشاالله روزیمون به زودیها زود
چشمم به حرم نیاز دارد بخدا
دل آتش جانگداز دارد بخدا
دوری من و حسرت بین الحرمین
این قصه سر دراز دارد بخدا
بِاَبی انت و اُمی و نفسی و اهلی و مالی یا اباعبدالله
💦💦💦💦💦💦
زیارت از همه قبول باشه.
امشب داشتم تو خلوت خودم مصیبت ارباب رو زمزمه میکردم به ذهنم خورد بیام و با شما به اشتراک بگذارم
اینجا چقدر معنوی و عارفانه است
آدم میان جمع شما کم میآورد
یاعلی و التماس دعای فرج
🎙مداح اهلبیت مرضیه رمضان قاسم
#تخریب_قبور_بقیع
#روضهی_شبجمعه
#روضه_حضرت_اباالفضل
#گریز_به_مصیبت_امام_مجتبی
🕊@ramezan_ghasem110
بیاناتآیةاللهمهدوی جمعه۳۱ اردیبهشت
قرآن میفرماید: «لاتبطلوا صدقاتکم بالمن والاذی»
اگه میخوای صدقهای که دادی برای آخرتت ذخیره شود، اگر با دست راست احسان کردی، دست چپات نفهمد. کنایه از از علنی نکردن آن است
همانگونه که ما شیر، آب، عسل و... را میخواهیم خالص باشد، عمل نیز باید خالص باشد، خداوند میفرماید: من بهترین شریکام اگر کسی عملی را برای شریکم انجام دهد، آن عمل را میدهیم به شریکم و برو پاداش را از او بگیر و عمل نزد خدا باطل میشود و پاداش ندارد.
حالا همین خدائی که میگه منت نگذارید خودش دو جا منت گذاشته:
1⃣ در گذشته:
در مورد نعمتِ بعثت پیامبر منت گذاشته شده است
۱۶۴/آلعمران
2⃣ در آینده:
در آیه ۵قصص «و نرید آن نمن علی الذین استضعفوا»
برای نعمتی که قرار است در آینده محقق شود، منت گذاشته که خودتان را آماده کنید
⁉️ آیا این منتگذاشتن خدا بد نیست؟
آن منتگذاردنی قبیح است که منعم چشمداشت عوض داشتهباشد
خداوند از منت گذاری چشمداشتی ندارد، زیرا او غنی است. «انتم الفقراء الی الله»۱۵ /فاطر
اگر خدا نعمتی به ما داده عِوَض و چشمداشتی نداشته، خداوند برای نعمت حیات چشمداشت نداشته است.
در آیهی ۵۶ ذاریات فرمود: «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»
خدای متعال در سورهی هود آیه ۱۱۸ میفرماید: اینکه میگوئیم بندگی خدا کنید برای اینکه خدا رحمت را به شما برساند نه اینکه رحمت از شما بگیرد.
احسانی که به دنبال آن اظهار است. زیرا منعِم میخواهد احسانش نزد منعَم مخفی نشود
✴️شخصی میگفت: استادم به من سفارش کرده اگر میخواهی خیری را به کسی برسانی، سعی کن آن خیر را باواسطه به او برسان تا لذت اعطی را نچشی.
حتی اگر میخواهی به دوستت قرض بدهی پول را بده تا دیگری به او بدهد تا هم او شرمندهی شما نشود
کسی که میخواهد به پدر مادر خالصانه کمک کند، مخفیانه کمک میکند و کاری ندارد پدر و مادر متوجهی احسان او بشوند یا نشوند
یکی از راههای خدمت خالصانه به پدر و مادر، خدمتِ بعد از فوت آن عزیزان است، زمانی که آنها نمیتوانند تشکر کنند یادشان بودن، سرقبرشان رفتن و برایشان دعا کردن است
🔆توصیههای حضرت آیةالله مهدوی
🔅خواهش میکنم مبانی دینی را با استدلال محکم کنیم؛ زیرا اگر مبانیمان ضعیف باشد دشمن با یک شبهه و یک ادعای کاذب را میپذیریم. نظیر اینکه کسی بگوید من امام زمان را دیدم یا من امام زمانم یا هر ادعای دیگر. اگر مبانی دینمان محکم باشد امروزه کسانی که در فضای مجازی شبهه وارد میکنند و دین را مسخره میکنندنخواهد توانست اعتقاد ما را سست کنند
🔅 سعی کنیم دائماً بیاد امام زمان باشیم نه اینکه فقط جمعهها ، بیاد یاران حضرت باشیم بیاد یاران حضرت بودن یعنی بیاد اصلاح خود باشیم
بیاد امام زمان باشیم؛ بیاد ظهور حضرت بودن مثل بیاد کربلا بودن است ولو کربلا نرویم ولی ضربان قلبمون یاحسین میگه یعنی قلبمان زنده است،انتظار فرج افضل اعمال است
در ۴ عید تاکید شده دعای ندبه بخوانیم.
«جمعه، فطر، غدیر، قربان»
⁉️ مگر روز عید، روز خوشحالی نیست؟ پس چرا گفتند دعای ندبه بخوانیم و گریه کنیم؟! چون درسته روز عید و خوشحالیِ ولی من گریه میکنم، چون آقایم غائباند.
از امام عصر که یاد کنیم نظیر ذکر تشریفاتی که محضر حضرت شده
مثل تشرف حاج رضا هرندی که بهائیها قصد کشتن ایشان را داشتند و حضرت ایشان را نجات میدهد و بهائیها مسلمان میشوند
دلی که متذکر حضرت گردد حی است. یاران اباعبدالله نیز دل زندهای داشتند.
♻️نتیجه اینکه:
خداوند ایصال رحمت میکند نه وصول رحمت چون نیاز ندارد و اگر برای نعمتی منت گذاشت، زشتی ندارد چون خدا مثل ما نیست که انتظار پاداش داشته باشد. بلکه این ما هستیم که معتقدیم کاسه جائی رود که قدح بازگردد. اما نکتهی دقیق روانشناسی که بجاست متذکر شوم این است که: «از طرفی به منعِم میگویند انتظار چیزی نداشته باش، همانند اهلبیت که در ازای بخشش افطار خود به مسکین و اسیر و فقیر انتظار تشکر نداشتند "لانرید منکم جزاءً و لا شکورا" از طرف دیگر به منعَم میگویند وظیفهی شما تشکر و جبران است و اگر کسی که احسانی به او میرسد جواب ندهد این فرد اهل احسان نیست، حیوانات نیز در برابر احسان، اظهار محبت میکنند»
اگر خدا بر نعمتی منت گذاشته سودی نمیخواهد بلکه غرض سود رساندن است و اینکه ما قدر آن نعمت را بدانیم و خدا با این منت گذاردن جاهل را عالم و عالم را ذاکر کرده است.
افراد در برابر نبوت و ولایت سهدستهاند:
۱) منکر هستند
۲) منکر نیستند ولی ولایت را قبول ندارند
۳) عدهای هستند که خداوند آنها را هدایت کرده است.«یهدیالله لنورهی منیشاء» منیشاء اختصاص است، آنها که مصلحت
میداند آنها را هدایت به نور کند.امیرالمؤمنین میفرمایند: "یهدیالله بنوره" حضرت بقیةالله هستند.
#دعای_ندبه
#نعمت
#منت
🌺🌿@ramezan_ghasem110
⁉️ آیا میدونید امالامراض چیه؟
راه درمانش رو چطور اونم میدونید؟
یبوست امالامراض است.
راههای درمان آن عبارتند از:
1⃣ شب 15 عدد انجیر خشکشده را در بخیسانید و صبح به مدت نیم ساعت با همان آب روی حرارت ملایم قرار دهید سپس در طول روز میل فرمائید.
میتونید بعد از اینکه انجیرها خنک شدند آنها را میکس کنید...
2⃣ گلبرگ خشک گل محمدی را با برگ خشک شدهی سَنا مخلوط کرده و هر مقدار گلسرخ ریختیم نصف همان مقدار برگ سنا در قوری ریخته و مثل چای دم کرده و میل کنید.
3⃣ برگ، گلبرگ، غنچه، ساقه، تیغ،
همهشونو با هم بگذارین خشک بشن و آسیاب کنید و یک قاشق چایخوری از آن را در ماست یا در یک فنجان آبجوش ریخته و میل کنید
تذکر : دل درد شدیدی به شما دست خواهد داد که به کرات با دفع مواد زائد این درد کمتر خواهد شد.
✍تجربیات دوستم خانم طاووسی
#طبیبانه
@ramezan_ghasem110
⁉️پرسش:
🤔چرا خدا بین بندههاش اینقدر تفاوت گذاشته؟ مثلا چرا یکی زشته و یکی زیباست؟ یکی پولدار هست و یکی بیپول؟ یکی معلول آفریده شده و دیگری سالم؟
✍پاسخ
به این مثالها دقت کنیم👇
1⃣ به نظر شما اگه استادی به همه دانشآموزان کلاس چه درسخوان و چه درس نخوان نمره 20 بده این عدالته؟
نخیر مساوات هست ولی عدالت نیست. در نتیجه این امر باعث میشه دانشآموزان درسخوان اعتراض کنند
2⃣ اگر در یک کارخانه به مهندس و کارگر و خدمه و ... یکسان حقوق داده شود آیا عدالت برقرار شده؟ خیر بلکه همین امر باعث میشه هیچ کس درس نخونه و دیگه کسی مهندس نشه.
3⃣ اگه تو یه مسابقه به برنده و بازنده هر دو جایزه داده بشه آیا عدالت برقرار شده؟ خیر بلکه این مساوات است و برنده هیچ لذتی نخواهد برد و موجب میشه، برنده انگیزهشو برای شرکت در مسابقات بعدی از دست بده.
4⃣ مادر نوزاد خودش و همسرش کباب میخورند ولی به نوزادش شیر میده، به کودک دوسالهاش فرنی میده آیا این عدالته؟ اگر عدالت به معنای تساوی بود باید به بچه نیز کباب داده میشد و نتیجهی آن مرگ فرزند میشد.
5⃣ آیا این عدالته که به همهی گلها یکسان آب داده بشه؟
خیر نیاز گیاهان به آب فرق میکنه برخی مثل کاکتوس کم آب میخوان برخی مثل گلهای دیگه زیاد به کاکتوس آب زیاد بدهی ظلم است و از بین میره.
6⃣ برخورد پزشک با بیمارهای مختلف متفاوت است، برای هر بیمار یه غذایی تجویز میکنه و جای اعتراضی هم نیست چون به نفع خودشونه، تازه هم از پزشک تشکر میکنند و هم به او پول میدهند.
♻️نتیجه اینکه
🌈حکایت ما مثل حکایت اون فقیرهائی است که دم قصر پادشاهی نشسته بودند. پادشاه اومد و به هر کدام یک کیسه طلا داد. هر سه از خوشحالی چشماشون برق زد و از پادشاه تشکر کردند. بعد هر سه سکههاشونو مقابل چشم همدیگه شمردند. پادشاه به یکی 100 سکه به دیگری 10 سکه و به نفر سوم 1 سکه داده بود. اینجا بود که داد نفر دوم و سوم بلند شد که پادشاه ظالم هست.
بله دوستان هیچکدام از ما حقی نداریم که بخوایم اونو از خدا مطالبه کنیم. هر چی خدا به ما بده عین لطف هستش. فقط وقتی داشتههامونو با همدیگه مقایسه میکنیم اونوقته که یا میبینیم اونا دارائیشون بیش از ماست و دادمون بالا میره و یا میبینیم دارائیشون کمتر از ماست و موجب عجب و غرورمون میشه.
🌈عدالت به معنای مساوات نیست بلکه عدالت به این معناست که هرچیزی سر جای خودش قرار بگیره. به نظرتون خدا بهتر میدونه جای هر چیزی کجاست یا ما؟ ما فقر ذاتی داریم و هرچی داریم از خدا و نعمتهای خداست و نباید طلبکار خدا باشیم لذا اصلا ظلمی پیش نمیاد که بخوایم حقمون رو از خدا بگیریم.
قرار نیست همه شبیه هم باشیم.
چه بخواییم چه نخواییم تفاوت وجود داره.
🌈به نظر شما ملاک زشتی و زیبایی چیه؟
اگر مقایسه پیش نیاد اصلا بحث زشت و زیبا پیش نمیاد. ما چون مقایسه میکنیم صفت زشت و زیبا بلند و کوتاه میسازیم.
زشت و زیبایی محاسبات شخصیه مبنای منطقی براش نیست چون برای افراد زیبایی کاملا متفاوته
همچنین نمیشه که همه مثل هم باشند.
هر چه خدا داده زیبایی و خیر هست.
🌈بیایم از امروز عدالت رو با مساوات خلط نکنیم و همچنین هیچگاه داشتههامونو با همدیگه مقایسه نکنیم.
#عقائد
#عدالت_الهی
#صرفاً_جهت_تفکر
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
شمابهایننوجوانچهپاسخیمیدهید👇
❓چرا خدا بین این همه بنده مرا فلج آفریده ولی بقیه سالماند ؟
✍پاسخ
1⃣ ما از خدا طلبکار نیستیم، برخی از ما جای خدا و بنده در ذهنمون عوض شده، بجای اینکه بندگی کنیم انتظار داریم خدا طبق سلیقهَمون عملکنه. ما باید در مورد هدف خلقت مطالعه کنیم، همچنین اگه
📚 کتاب ده نکته از معرفت نفس
از آقای اصغر طاهر زاده را مطالعه کنیم.
جایگاه خدا و همچنین عظمت الهی و جایگاه خودمون در عالم هستی برامون روشن میشه.
وقتی بدونیم بخاطر چی با به این جهان گذاشتیم به نقاط قوت و ضعفمون بهتر پیمیبریم و مهارت حل مسأله پیدامیکنیم و به ظرفیتهای درونی و استعدادها و توانائیهائی که خدا بهمون عنایت کرده پیمیبَریم و میفهمیم اصلاً و اگه دچار نواقصی هستیم قراره چه چی نصیبمون بشه؟
ما باید به این باور برسیم که دنیا همانند باشگاه استقامت و پرورشگاه هستش نه آسایشگاه، ما اومدیم تو پرورشگاه تا رشد کنیم لذا باید سختیها رو تحمل کنیم. ما نیومدیم دنیا که خوش بگذرونیم.
2⃣ عدالت به معنای این نیست که زندگی بر وفق مرادمون باشه و هیچ مشکلی نداشته باشیم. بلکه با مطالعهی زندگینامهی امامان معصوم خواهیم دید آن حضرات نیز در زندگی دچار مشکلات فراوانی بودهاند. علت نارضایتی ما از زندگیمون اینه که زندگیمونو با دیگران مقایسه میکنیم. خدای حکیم هرچیزی رو سرجای خودش قرارداده و متناسب باظرفیت هر کدوم از ما بهمون لطف کرده و نعمت بخشیده و به اندازهی وسع و توان هر کدوممون ازمون تکلیفمیخواد«لایکلف الله نفسا الاوسعها» بعلاوه اینکه خداوند از لحاظ دیگه برامون جبران میکنه. و اگه در دنیا دچار نقصی شدیم در آخرت خدا برامون جبران میکنه، ما باید به حُسنها، نقاط مثبت، و نعمتهایی که خدا به ما داده و به بقیه نداده توجه کنیم و با شرایطی که داریم کنار بیایم و یادمون باشه دنیا ابدی نیست، بلکه زودگذر است لذا هر چه به ما داده شده یا نشده از باب امتحانه و همهی دادهها امانتی هستند که اَزَمون پسگرفته میشَن.
3⃣ همچنین از نقش قوانین طبیعی نباید غافل بشیم. مشکل ناقصالخلقه بودن برخی برمیگرده به ژنتیک. درسته که طبق قانون اسباب و مسببات شما دچار نقص شدهاید اما این مساله ربطی به عدالت خدا نداره، اما خداوند از باب رحمت و مهربونی که داره هرچند او باعث این امر نشده ولی اولا از شما به اندازه توانت تکلیف میخواد. ثانیاً او جابر است و در دنیا و آخرت عوضش رو بهت میده. پس خدا نه تنها ظالم نیس بلکه در نهایت رحمت و رأفت است.
این نظمی که در عالم حاکم است حکایت از خالقِ عالمِ قادرِ حکیم داره که هیچ ظلمی به کسی روا نمیداره.
4⃣ اینکه گفتی بقیه سالم هستند اینطور نیست که همه سالم باشن و هیچ کسی در لین عالم هیچ نقص و کمبودی نداشته باشد چون عالم دار تزاحم است. لذا خیلی از همسن و سالهای خودت دچار همین مشکل تو یا هزاران مشکل دیگه هستند ولی برخی از اونها کم نیاوردند. چون نقص عضو محدودیت نیست. ما در برنامهی ماه عسل و عصر جدید شاهد بودیم برخی افراد سختیها را سکوی پرواز و عامل رشد خودشون قرار دادند.
5⃣ درسته شما شکایت داشتید از روزگار اما خوشحالم از اینکه در عین خداباوری، طلبکار خدا نیستید. البته شاید من اصلا قادر به درک شرایط سختی که شما دارید نباشم ولی میتونم بهت این اطمینان رو بِدَم که به عنوان یه دوست مطمئن گوش شنوائی باشم که حرفهاتو میشنوه.
6⃣ فکر میکنم برای امروز کافی باشه اما اگه باز در مورد عدالت، علم، حکمت و قدرت الهی و نظم عالم و... سوالی داشتی در جلسات بعدی با کمال میل صحبتهای شما رو میشنوم...
7⃣ امیدوارم تونسته باشم ذرهای بهت کمک کرده باشم و پاسخ قانعکنندهای داده باشم.
♻️نتیجه اینکه
ابتدا باید به نوجوان این پذیرش رو بدیم که تو وجودت فی حد نفسه ناقص نیست و کاملی و اینکه فکر می کنی ناقص هستی چون
1. خودت رو با دیگران مقایسه میکنی بطور مثال فرش 6متری کامل هست ولی وقتی او خودش را با فرش 12متری مقایسه کند، خود را ناقص میبیند.
2. باید او را متوجه به دو بُعد مادی و معنوی که دارد کنیم چرا که اگر فقط به بعد مادی خود توجه کند پذیرش نقص که دارد، برایش دشوار خواهد شد.
3. لطفا بیست کلیدی که برای بحث عدل لازم هست همهی ما بدانیم را مرور کنیم تا دیگه در موضوع عدالت الهی سوالی برامون باقی نَمونه و عدالت الهی را بیشتر درک کنیم.
#عقائد
#ناقصالخلقه
#عدالت_الهی
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
⚖موضوع مورد بحث:مبحث عدلالهی
🔻تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه
🔷 مقدمه
🗝بیست کلیدی که برای بحث عدل لازم هست همهی ما بدانیم و مرور کنیم تا دیگر در موضوع عدالت الهی سوالی برایمان باقی نماند و عدالت الهی را
🔻بیشتر درک کنیم.
1⃣ هیچ موجودی از خدا طلبکار نیست.
2⃣ تبعیضظلماستاماتفاوتلازماست.
3⃣ هميشهعدل بمعنای مساوات نیست.
4⃣ حقوقجامعهبرحقوقفرد اولویتدارد.
5⃣ علم و آگاهی ما محدود است.
6⃣ قضاوتهای ما عجولانه است.
7⃣ قضاوتهای مقطعی ممنوع.
8⃣ از نقش خود غافل نشویم.
9⃣ سختیها عامل رشد است.
🔟سودوزیانملاکسنجشخوبیوبدی نیست.
1⃣1⃣انسانهاپیوستهآزمایشمیشوند.
2⃣1⃣کجفهمیوبرداشتهایغلط ممنوع
3⃣1⃣ خوبیها و زیبائیها را هم ببینیم
4⃣1⃣از نقش قوانینطبیعی غافلنشویم
5⃣1⃣ضرورتتلاشبرایکسب استعدادها
6⃣1⃣ همگانی بودن راه قرب به خدا
7⃣1⃣ «لایکلف الله نفسا الا وسعها»
8⃣1⃣ عِوَض در قیامت
9⃣1⃣ زنگ خطر برای بازگشت
0⃣2⃣ عالم هستی محدود به دنیا نیست
♻️نتیجه اینکه
در برابر شبهات و سوالات مطرح شده در موضوع عدل الهی یک یا چند مورد از موارد فوق را میتوان مطرح نمود.
#عقائد
#عدالت_الهی
#بیست_کلید_مبحث_عدالت🗝
@javadheidari110
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟
......................................................................................................................................
✍️#جواد_حیدری
جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور میشود:
نکته اول: توجه داشته باشیم: انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان؛ خلق شدند، آدم و حوا بودند.
نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار.
اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند.
نکته ی دوم: جهان هستی، داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکسالعمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست.
وقتی برای علتیابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه میشویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است.
پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.!
ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمیتواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلقگرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه.
صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روانگرداند». (1)
پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمىسازد.
نکته ی سوم: به حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت:
پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را بهاندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف میخواهد و نه بیشتر.
چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمىكند». (2)
کسی که از جهت جسمی سالم هست، بهمراتب تکالیف و مسؤولیت سنگینتری نسبت به فرد ناقص، دارد.
نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقصالخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار میدهد.
نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد میتوانند با تلاش مضاعف به موفقیتهای بالایی برسند. چه بسیار انسانهای ناقصالخلقهای که با فکر و مشورت و تلاش، قلههای پیروزی و موفقیت را فتح کردهاند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند.
نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟
بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود.
چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچگونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران بهگونهای است که آن فرد و دیگران، آرزو میکند کاش در دنیا سختیهای بیشتری میکشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3)
پینوشت ها:
1. كافي، ج1، ص: 183
2. بقره/286
3. كافي، ج2، ص: 255
💎کانال رسمی جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🤳😁زیباترین سلفی دنیا ایناهاش👆
✨سلام همراهان خدادوست🌱
🌱روزتون بخیر و سرشار از الطاف الهی باشه، بگید انشاالله🌱
[میدانستکلیدفتحشهر،
ایماناست . . .]
بچههااگرشهرسقوطکرد
دوبارھآنرافتحـــمیکنیم
مواظبباشیدایمانتانسقوط
نکند!
📻شهیدجهانآرا
🌷🌾سالروز فتح خرمشهر و یاد شهدای عزیزمان گرامی و راهشان پر رهرو باد🌾🌷
سلام بر ارواح طیبه شهدا
سلام بر پیکرهای بیسر
سلام برپیکرهایتکهتکه
سلام بر شهدای قم، تبریز، اصفهان، مشهد خوزستان، سوریه و...
سلام بر تمامی شهدای
انقلاب اسلامی ایران
سلام بر امام شهیدان
سلام بر برادر گرانقدرم شهیدخُسروآباد روستا و بندری کوچک در کرانه اروندرود در استان خوزستان🥀🕊🌹
شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد
و عجل فرجهم
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
زنگ بیداری همینجاست👇🌱
@ramezan_ghasem110
🌸🌸🍃🌸🍃🌸🍃
باز هوای وطنم، وطنم آرزوست••
🌙از همان وقت سحر
نیت مشهد کردم
نام سلطان دلــم را
به زبان آوردم😍
🕊کبوترانهدلمرازائرتکردم💚
خودتضامنزائرانتباش
دخیلڪیاعلےبنموسےالرضا♡
#چهارشنبه_های_امام_رضائی
@ramezan_ghasem110