eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
504 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
775 ویدیو
86 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش: ⁉️چگونه ممکن است امام کاظم با وجود زندان‌های طولانی این همه فرزند داشته‌باشند؟! ✍پاسخ: 1⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، دارای ۳۷ فرزند بوده‌اند، مرحوم مفید(ره) می‌نویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى‏» 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 2⃣ برخلاف مشهور، امام کاظم علیه‌السلام، زندانی بودن‌شان به صورت مدام بیشتر از چهار سال نبوده است، ایشان هرچند در مابقی عمر شریف‌شان تحت کنترل بودند اما در کنار خانواده بودند. 📚نجفی، محمد جواد، ستارگان درخشان ، ج ۹ ، ص ۵۸ 3⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، همسران متعددی داشتند. 📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 4⃣ عمر شریف حضرت هنگام شهادت ۵۵ سال بوده است. 📚ابن شهر آشوب، مناقب ، ج ۴ ، ص ۳۴۹ 5⃣ انتساب بسیاری از امامزادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آن‌ها قطعی نیست. ♻️نتیجه اینکه: با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد.     کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماهیت کظم غیظ: "کظم" در لغت به معنای گلو یا محل خروج نفس است«کظم فلان» یعنی نفس او بند آمد و ساکت‌شد📚راغب اصفهانی، مفردات "غیظ"هم به معنای خشم و غضب شدید و حرارتی است که انسان آن را از فوران و جوشش خون قلبش می‌فهمد و در می‌یابد📚همان، ج 2 اصطلاح «کظم غیظ» یعنی خودداری از اظهار خشم و نگه‌داشتن آن در دل است📚همان،ج 3 ✨انسان در روابط اجتماعی با دیگران، بعضاً با عملکرد غلط آنها و خطاهایی دور از انتظار مواجه می‌شود که موجب عصبانی شدنش می‌شود. در صورتی که در چنین موقعیتی وظیفۀ اخلاقی و دینی انسان این است که خشم را آشکار نکند و به آن ترتیب اثر ندهد📚نصر اصفهانی، محمد؛ اخلاق دینی در اندیشۀ شیعی ✨عصبانی شدن انسان یا برای دفع اذیت و ضرر است یا برای انتقام، اگر این خشم نسبت به کسی باشد که ضعیف‌تر است، در این حالت خون منبسط شده و رنگ شخصِ عصبانی، سرخ می‌شود ولی اگر این عصبانیت نسبت به کسی باشد که قوی‌تر از اوست و خود را از انتقام گرفتن ناتوان بداند، خون منقبض می‌شود و شخص اندوهگین می‌‌شود📚نراقی، مهدی؛ علم اخلاق اسلامی (گزیدۀ ترجمه جامع السعادات)، ترجمه جلال الدین مجتبوی ✨در حال غضب رنگ رخسار زرد و تجلی‌گاه جهنم می‌شود و اگر خود را کنترل نکرد شرارۀ این آتش به بیرون سرایت می‌کند و در قیامت با همین آتش خواهد سوخت صدای تنفس و نالۀ انسان غضب کرده، صدای غیظ آلود جهنم است📖فرقان / 12 ✨در حال عصبانیت شیطان به انسان بسیار نزدیک است بنابراین شخص عصبانی نباید تصمیم بگیرد و عملی را انجام دهد📚خادم الذاکرین، اکبر؛ اخلاق اسلامی در نهج البلاغه ✨غضب از بیماری دل و نقصان عقل است و باعث ضعف نفس و نقص آن می‌شود (البته منظور غضبی است که مورد تأئید عقل و شرع نباشد) دیوانه زودتر از عاقل و مریض زودتر از سالم عصبانی می‌شود اما نفس نیرومند و با فضیلت همچون کوهی است که طوفانها تکانَش نمی‌دهد.📚علم اخلاق اسلامی، پیشین، ص 140 ✨کمتر صفتی از صفات رذیله به اندازۀ غضب ویرانی به بار می‌آورد و اگر فهرستی از آثار سوء غضب نوشته شود معلوم می‌گردد که این آثار از بسیاری از اخلاق رذیله بیشتر است📚مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛اخلاق در قرآن،ج3 کظم غیظ در قرآن: «الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَ الضَّرَّاء وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ »«همانا که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند و خشم خود را فرو می‌برند و از خطاهای مردم در می‌گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد.»📖آل عمران / 134 از این آیه دریابیم در مقابل اشتباهات دیگران فرو بردن خشم به تنهایی کافی نیست زیرا ممکن است کینه و عداوت را از قلب انسان ریشه کن نکند، در این حالت برای پایان دادن به عداوت فرو بردن خشم باید توأم با عفو و بخشش باشد البته نسبت به کسانی که شایستۀ آنند نه دشمنان خون آشام که عفو و گذشت باعث جرأت و جسارت آنها می‌شود.📚مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، ج3 در واقع انسان ها را مي‌توان در مورد حالت نفساني غضب، به سه گروه تقسيم كرد: 1⃣انسان هايي كه در هنگام غضب افراط مي‌كنند و از حد و مرز ايمان بيرون مي روند. اين گونه اشخاص همواره گرفتار اعمال ناپسند خود هستند و چه بسا پشيماني هم سودي به حالشان نخواهد داشت. 2⃣افرادي كه اساساً خشمگين نمي شوند و اصلا قوه غضبيه خود را به كار نمي گيرند و در جاهايي كه حتي شرع و عقل هم براي آنان خشم را لازم دانسته است، به هيچ وجه حركتي ندارند. اينان نه تنها عملي ناپسند انجام مي دهند، بلكه از افراد عصباني بدترند و افرادي بي غيرت و بي‌هويت تلقي مي شوند. 3⃣كساني كه براساس كمال وجودي خود هرگاه خشمگين شوند، از مرز اعتدال خارج نمي شوند. اينان با ايمان راسخ و اعتماد به نفسي كه دارند، هنگام بروز حالت خشم بر وجودشان تسلط كامل دارند و تمام اعضا و جوارح آنان تحت فرمان عقل و ايمانشان قرار دارد. اینها خشم مقدس دارند، قرآن كريم هرگز اصل خشم را تخطئه نمي‌كند بلکه خشم‌هاي مقدس را مي‌ستايد اساسا خشم مقدس يكي از صفات الهي است كه با نام‌های قهار و جبار آمده، خشمگين شدن اگر متعادل و در راه حق باشد، نه تنها ناپسند نيست، بلكه پسنديده و مورد رضاي حق هم خواهد بود. ✨در سيره رسول خدا به نقل از اميرالمومنین آمده كه: آن حضرت براي امور دنيا هرگز عصباني نمي‌شدند؛ اما هرگاه براي حق غضبناك مي شدند احدي را نمي‌شناختند و تا حق را یاری نمی‌کردند خشم‌ پیامبر آرام نمي‌شد📚معراج السعاده ، ملا احمد نراقي، ص .226 علامه طباطبائی در کتاب سنن‌‌النبی در اين زمينه مي‌فرمايند:«هرگاه رسول خدا خشمگين مي شدچيزي تاب مقاومت در برابر غضب آن حضرت را نداشت» ♻️نتیجه‌اینکه: انسان كامل فقط در راه حق و به خاطر پايمال شدن حقوق الهي و حقوق مردم خشمگين مي‌شود و در اين مورد هم از مرز ايمان و حدود الهي پافراتر نمی‌نهد 🌺@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام‌ میگما: به نظر شما این اسبه به سمت جلو حرکت می‌کنه یا عقب؟ 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 ⬅️اگه بگین به سمت جلو حرکت می‌کنه شما یک فرد مغز چپ هستید! یعنی اهل تحلیل، منطق، دقت و حساب و کتاب هستید! ➡️اما اگه بگین اسب به سمت عقب میره! شما یک فرد با مغز راست هستید! یعنی خلاق، هنر دوست، با احساس و روحیه ای بسیار لطیف و مهربان دارید!! 🔘درستی و نادرستی این تست گردن طراح اما تست من که درست در اومد...😄 [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
روز عید غدیر که به انتها می‌رسد دلم هُری می‌ریزد و تمام شادی‌هایم یک‌جا رنگ می‌بازد نگران اربابم می‌شوم. دلم پر‌می‌کشد سمت صحرا و همراه می‌شوم با کاروانیان کربلا ای کاش بیعت‌ها شکسته نشده بود... تند تند در دلم امن یجیب می‌خوانم برای آقای مضطری که دوری زمن است و از او گله‌ای نیست. اگر ما نیز بر سر بیعت‌مان با ایشان باقی بمانیم صبح ظهور طلوع خواهد کرد.... ای کاش همگی عباس‌گونه وفا را بر جفا ترجیح‌دهیم... ✍نویسنده: مرضیه رمضان‌قاسم می نویسم که "شب تار سحر می‌گردد" یک نفر مانده ازین قوم که برمی‌گردد [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو دنیا یه قلبه که فقط به خاطر تو می‌تپه اونم قلب خودته! مراقبش باش مواظب باشیم قلب‌مون رو کینه و حسد و... نگیره. سحرگاهان فرصت مناسبیه برای گرد‌گیری دلامون بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم خیلی مراقب خودمون باشیم آخه ما هر کدوممون بی‌نظیریماااا هر وقت حال کسی رو نداشتیم یه سراغی از خودمون بگیریم گاهی باید خودتو دعوت کنی به صرف یه آب‌هویج بستنی دبش🍦🥃 محاله، اینکه می‌گم محاله یعنی محاله کسی خودشو دوست‌نداشته باشه اما عاشق دیگران باشه... یه کم خودتو بیشتر تحویل بگیر همون‌جوری که قربون صدقه‌ی عزیزترینت میری حالا من گفتم خودتو تحویل بگیر اما نه دیگه اینقدر که دیگه مارو تحویل نگیری هر چیزی حدّی داره... نه افراط نه تفریط😊 ✍نویسنده: مرضیه‌ رمضان‌قاسم [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔍🔍🔍 خانمی سراسیمه وارد دفتر یک وکیل دادگستری شد و ⁉️پرسید: آقای وکیل جریمه بچه ای که با سنگ، شیشه پنجاه هزار تومانی مرا شکسته چقدر است؟ وکیل لحظه ای فکر کرد و گفت: پنجاه هزار تومان از پدرش مطالبه کنید. خانم بی‌معطلی گفت: بسیار خوب پس خواهش می کنم ۵۰هزار تومان مرحمت فرمائید چون پسر شما دسته گل به آب داده و شیشه‌ی منزل ما را شکسته است. وکیل بلافاصله گفت: خانم ببخشید، شما باید ۱۵۰ هزار تومان لطف کنید زیرا حق مشاوره قضایی من در هر نوبت دویست هزار تومان است. 🍃🌸🍃🌸🍃🍃🌸🍃🌸 ای کاش این خانم قبل از مراجعه به وکیل حق‌الوکاله رو از منشی پرسیده بود😄 بی‌گدار به آب نزنیم... [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیوه‌های کنترل خشم: براي فرونشاندن خشم و غضب راهكارهاي مختلفي وجود دارد كه با انجام آن مي توان از ضررهاي بعدي عصبانيت جلوگيري كرد. وقتي كه در حضور امام باقر(عليه السّلام) سخن از غضب به ميان آمد، حضرت فرمود؛ «همانا كه مرد خشمگين مي شود و تا خود را داخل آتش نكند {و به گناهي دست نيالايد} آرامش نمي يابد و خشمش فرو ننشيند. {پس براي اينكه در هنگام خشم به كارهاي ناشايست اقدام نكنيد} هرگاه شخصي خشمگين شد اگر ايستاده است فورا بنشيند تا پليدي و وسوسه شيطان از او دور شود و هرگاه به خويشاوندش غضب كند، به نزد او برود و بدنش را مس كند؛ چرا كه خويشاوند اگر مس شود، آرامش يابد.» 📚الكافي، كليني باب الغضب، ح 2، ج براي كنترل خشم و عصبانيت راهكارهاي ديگري وجود دارد كه دانشمندان اخلاق و روان‌شناسی مطرح كرده اند را نيز پيشنهاد مي كنيم: 1⃣ شخصی که خود را پیرو سيره‌ی انبياء، اولياء و صلحا می‌داند باید در آيات و احاديثي كه غضب بي جا را مذمت كرده اند، تفكر كند تا از عواقب سوء آن برحذر باشد. 2⃣در هنگام خشم استعاذه نمايد و با گفتن جمله «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم» به خداوند عالم پناه ببرد. 3⃣با آب سرد وضو بگيرد و يا غسل نمايد. 4⃣زمينه ها و بسترهاي ديگر خشم خود يا ديگران را از ميان بردارد مانند گرسنگي، تشنگي، خستگي، بي خوابي و... 5⃣فوائد شيرين و لذت بخش كظم غيظ را كه بارها تجربه كرده است در نظر آورد. 6⃣ از افراد بدخلق و عصباني فاصله بگيرد و رفاقت نكند. 7⃣ اعتقاد به قضا و قدر خداوندي را در وجودش تقويت كند و بداند كه گاهي پديد آمدن برخي حوادث ناگوار كه با ميل باطني او ناسازگار است، در اثر تقدير الهي است. امام باقر(عليه السّلام) در اين زمينه فرمود: در ميان خلق خدا سزاوارترين كس به تسليم در برابر قضاي خدا كسي است كه خداي عزوجل را بشناسد و هر كه به قضا راضي باشد، قضا بر او وارد شود و خدا اجر او را بزرگ فرمايد و هر كه قضا را ناخوش دارد، قضا بر او وارد شود و خدا اجرش را تباه سازد.»📚الكافي، ج 2، ص 36. 8⃣ انسان وقتي كه بر فردي ضعيف‌تر از خودش خشم مي‌گيرد، فراموش نكند كه قدرت خداوند خيلي بالاتر از قدرت اوست و ممكن است مورد قهر و غضب و انتقام خداوند قرار گيرد. قرآن مي‌فرمايد:«آنها بايد عفو كنند و چشم بپوشند، آيا دوست نمي داريد خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند آمرزنده و مهربان است.» نور.22 9⃣ از اطرافیان خواهش کنیم در هنگام عصبانیت‌مان عواقب شوم و نکات موثر کظم غیظ را به ما متذکر شوند. نظیر پادشاهان بني اسرائيل که عادتي در او مرسوم بوده كه او را در حكومت‌ كنترل مي‌كرده؛ به اين صورت كه در نزد هر يك از آنان حكيمي دانا بود و صحيفه‌اي به همراه داشت كه هرگاه پادشاه عصباني مي‌شد، آن حكيم، صحيفه را در مقابل او گرفته، به دستش مي‌داد. در آن صحيفه نوشته بود: «بر زيردستان رحم كن! از مرگ بترس! روز جزا را فراموش نكن!» وقتي شاه آن را مي‌ديد، غضبش فروکش مي‌‌کردچه زيباست افرادي كه قادر به كنترل خشم خود نيستند و هميشه بعد از عصبانيت پشيمان مي شوند، چنين صحيفه اي تهيه كنند و به اطرافيان بسپارند كه در هنگام غضب آنان، علاوه بر ارائه آن صحيفه، آثار خوش خلقي و عاقب شوم بدخلقي و عصبانيت را به وي يادآور شوند تا در خانواده يا در اجتماع و يا در مراكز مهم به اين وسيله خشم خود را كنترل نمايند. حتي يك حديث، يك نكته و يا عبارتي در موضوع كظم غيظ با خط درشت، در محل زندگي نصب كنند كه ديگران او را به آن توجه دهند. ♻️نتیجه اينكه: عواقب شوم عصبانيت را بخاطر آوریم و نکات موثر کظم غیظ را در ذهن مرور کنیم. و بدانیم انسان‌هاي عصباني در ميان مردم و عقلاي عالم منفورند. فراموش نکنیم بهترین داروی عصبانيت سکوت است. [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️علل اعراض از غدیر♦️ 🅰 عوامل متعددي را مي‌توان براي مخالفت با اين واقعه برشمرد که برخی از آنها عبارتند از: ⭕️ دلائل روانشناسي: حسد به عنوان مهمترين عامل روانشناختي درباب مخالفان با غدير مطرح است. ابن عباس مي گويد: « اما صرف قومنا عنا الامر، فعن حسد قد والله عرفته وبغي والله علمته بيننا و بين قومنا 📚قاموس الرجال، ج6، ص37؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ابي الحديد،ج9،ص9 علت دوري اين قوم از ما فقط به خاطر حسادت مي باشد». خلیفه سوم نیز به امیر المومنین علیه السلام گفت: «ما ذنبي اذا لم يحبک قريش ،و قد قتلت منهم سبعين رجلا،کان وجوههم سيوف الذهب 📚ابن شهر آشوب،المناقب،ج3،ص220 من چه کنم که قريش تو را دوست ندارند.» چه نيکو سروده ابن شهفيه : ان يحسدوک علي علاک فانما متسافل الدرجات يحسد من علا اني لاعذر حاسديک علي الذي اولادک ربک ذوالجلال و فضلا 📚علامه امینی، الغدير فى الكتاب و السنة و الادب، ج‏6، ص540 يعني: اي علي علیه السلام! اگر بر تو حسد ورزند به خاطر جايگاه والاي تو است. انسان هاي پست و فرو مايه به برجستگان حسد مي ورزند. ⭕️ دلائل معرفت‌شناسي: مخالفان غدير در معرفت‌شناسي نيز مشکل داشته و دارند آنان به خاطر عدم فهم درست و صحيح از مساله‌ی نبوت و ارتباط نبوت و امامت و مساله‌ی خلافت و جانشيني رسول خدا در صف مخالفان غدير قرار گرفته‌اند. ⭕️ دلائل جامعه‌شناسي: از جمله دلايل جامعه شناسي براي مخالفان غدير مي‌توان به موارد زير اشاره نمود: 〽️جوان بودن حضرت علي 〽️تعصبات قبيله اي 〽️مانوس نبودن مساله جانشيني در جامعه‌ی عرب 🅱 و اما چند نکته پیرامون اینکه چرا صحابه بعدِ رحلت رسول خدا با وجود واقعه‌ی غدیر و احادیثی نظیر حدیث غدیر، این احادیث را معیارِتعیین خلیفه قرار‌ندادند: 1⃣ جریان غدیر و دلالت آن بر ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام، از متواترات تاریخ می‌باشد که هیچ شبهه‌ای در اصل اتفاق و جانشینی حضرت علی علیه السلام، باقی نمی‌گذارد. 2⃣ کسی که به تاریخ زندگانی صحابه رجوع کند موارد زیادی از مخالفت‌های آنان با پیامبر را حتی در زمان حیات آن حضرت مشاهده می‌کند، بنابراین هیچ استبعادی وجود ندارد که مخالفت آنها با حدیث غدیر همانند سایر مخالفت‌های‌شان با پیامبر نباشد. بعضی از مخالفت‌های آنها عبارتند از: 〽️«رزیه یوم الخمیس» (مصیبت روز پنجشنبه: یعنی روز رحلت پیامبر خدا صلوات الله و سلامه علیه که در همان روز فرمود دوات و قلمی بیاورند تا برای آن ها چیزی بنویسد که بعد از او گمراه نشوند، ولی مخالفت کرده و پیامبر خدا را متهم به هذیان گویی کردند) 📚(صحیح بخاری، ج 1، باب کتابة العلم، ح3 و ج4 ص 70) 〽️«سریّه ی أسامه بن زید» (لشکری که پیامبر خدا در اواخر عمر شریفشان به فرماندهی اسامه برای مقابله و حمله به رومیان تجهیز کرد و اصرار بر حضور صحابه در آن لشکر داشت ولی عده ای از آن ها از حضور در لشکر اسامه خودداری کردند) 📚(طبقات ابن سعد، ج 2، ص 189) 〽️«صلح حدیبیه» که دسته ای از صحابه امضای پیمان صلح توسط پیامبر را مورد اعتراض قرار دادند و با نظر ایشان مخالفت کردند. 📚 (صحیح بخاری، ج 2، ص 81، کتاب الشروط) 🍃مرحوم علامه شرف‌الدین، در کتاب «النص و الاجتهاد» بیش از هفتاد مورد از این نوع مخالفت‌ها را که در زمان رسول خدا اتفاق افتاده را برشمرده‌اند. بنابراین با در نظر گرفتن این تعداد مخالفت از طرف صحابه و آن هم در زمان حیات رسول خدا؛ هیچ استبعادی برای مخالفت صحابه بعد از حیات رسول خدا نیست. 3⃣ در زمان رسول خدا و صدر اسلام، توده‌ی مردم تابع تصمیمات بزرگان قبیله‌ی خود بودند و از خود استقلال رای نداشتند؛ به همین خاطر بعد از غرض ورزی بزرگان خود در مخالفت با امر صریح رسول خدا، آن ها هم به خاطر تطمیع و تهدید، از موضع حق فاصله گرفتند. @javadheidari110@ramezan_ghasem110
🌸🍃 "کی چی می‌خواد" یادتونِ کلاس اول دبستان بهمون می‌گفتند کی چی می‌خواد و ما داس را به کشاورز و کلاه رو به روستائی می‌دادیم و... تو ارتباطات هم همینه 🌸🍃کسی که خشمگین میشه، کلام محبت‌آمیز می‌خواد و اگه از محارم هستش نیاز به نوازش داره. 🌸🍃کسی که ناامید هستش، نیاز به کلماتی داره که بوی سپاسگزاری و قدردانی بده. 🌸🍃کسی که حسودِ، نیاز به دیده شدن داره. 🌸🍃کسی که شاکی و گله‌مندِ، نیاز به شنیده شدن داره. 🌸🍃اگه کسی تلخِ، حساب محبتش خالی شده پس نیاز به محبت داره، حساب بانکی قلبش یا قُلَکش رو کریمانه با مهرورزی شارژ کنیم. 🌸🍃کسی که ظلم و ستم می‌کنه، نیاز به دوست داشته شدن داره. 🌸🍃کسی که بخیلِ، نیاز به بخشیده شدن داره باید ببینیم نیازسنجی کنیم ببینیم در مادیات نقصان داره یا معنویات. امیدوارم باران محبت از قلبمون به سراسر وجودمون جاری بشه و دست و زبان و چشم و تک تک سلول‌هامون ازش باران محبت و مهرورزی بباره🌧 [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓صوفی کیست؟ صوفیه چیست❓ ♦️آسیب‌شناسی فرقه‌های صوفیه♦️ 🔉استاد ارائه‌دهنده: استاد جواد‌حیدری 🔰ارائه شده در تالار گفت و گوی حرم‌امام‌رضا علیه‌السلام 🌐لینک‌دریافت‌کنفرانس https://b2n.ir/k54500 ✨✨✨✨✨✨ [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
صوفی کیست؟صوفیه چیست❓ تصوف یکی از جریان‌های ضدفرهنگی است که با گرایش‌های گوناگون در کشورهای اسلامی رواج دارد ♦️تصوف در لغت♦️ تصوف باب تفعل به معنای صوفی‌شدن،گرایش به صوفی‌داشتن است ♦️چیستی و ماهیت تصوف♦️ 🍃ابوسراج‌طوسی در کتاب اللُمَع فی التصوف ترجمه‌ی مهدی‌مجتبی معتقد است صوفیان مانند فقهاء و زهاد به دنبال علم خاص یا ویژگی اخلاقی معین نبودند زیرا آنها خود سرچشمه‌ی تمام‌ دانش‌ها و دارای مجموعه احوال بودند او معنای بلندی را برای صوفی مطرح کرده است یعنی معتقد است صوفی هم بینش دینی و هم منش دینی و هم کُنِش دینی دارد علمای کلام در مورد اعتقاد و بینش بحث می‌کنند، علمای اخلاق در پی منش دینی هستند می‌گویند اینگونه زندگی بکن آن‌گونه زندگی نکن علمای فقه دنبال کُنش دینی هستند که اعمال و فروع دین به چه شکلی باشد اما ابوسراج طوسی معتقد است صوفی سرچشمه‌ی تمام دانش‌هاست 🍃جملاتی که از حسن بصری متوفای ۱۱۰ هست دلالت بر این دارد کلمه‌ی صوفی،صوفیه و تصوف در قرن۲رواج یافته 🍃جناب سهروردی معتقد است اقوال مشایخ در مورد ماهیت تصوف به بیش از هزار قول می‌رسد جناب هجویری در کشف‌المحبوب بابی دارند بنام باب تصوف که در آنجا صوفی را مصداق عبادالرحمن در آیه‌ی سوره‌‌ی فرقان می‌داند و یک حدیث ساختگی که بنده در هیچ‌یک از منابع روائی نیافتم و فقط در منابع صوفی‌هاست را به پیامبر نسبت می‌دهد و معتقد است که ایشان فرموده‌اند:کسی که صدای صوفیه بشنود اما ایمان به آنها نیاورد خدا او را جزء غافلین می‌نویسد صوفی نامی است که کاملان ولایت و محققان و عالمان را به این نام خواندند آنکه به محبت مصفا شود صافی بُوَد،آنکه مستغرق دوست شود و از غیر دوست بَری شود صوفی شود 🍃جناب قُشَیری وجه تسمیه‌ی صوفی و تصوف را صوف پوشیدن می‌داند چنانچه تَقَمُّص و پیراهن پوشیدن از این روی بُوَد ولیکن این قول به صوفی اختصاصی ندارد اینکه چون پشمینه می‌پوشند آنها را صوفی گویند صرفا به این خاطر نیست و اگر کسی بگوید ایشان منسوب هستند به اصحاب صفه،چنين صحبتی صحیح نیست 🍃عبدالرزاق قاسانی می‌گوید:تصوف تعلق به اخلاق الهی است‌ ♦️تحلیل درست و دقیق از تصوف♦️ تصوف را ما باید در ۲ منزل و جایگاه تبیین کنیم ✅ ۱)تصوف در مقام تعریف(همین تعاریفی که بیان شد)که در این مقام ما هیچ مشکلی با تصوف نداریم چون این همان عرفان اصیل اسلامی است که دغدغه‌ی انبیاء نیز همین امر بوده که تخلقوا باخلاق‌الله ❌۲)تصوف در مقام تحقق(همین مورد مدنظر ماست) بحث ما این است که آیا تصوف در مقام تحقق با تصوف در مقام تعریف تطبیق دارد یا خیر؟ صحبت ما این است که آیا فرقه‌های صوفیه‌ای که در مقام خارج تحقق یافته‌اند، آيا در مقام‌تحقق آت توصیف و تحلیل‌هائی که در مقام تعریف گفته شده را دارا هستند یا خیر؟ ✍پاسخ:خير دارا نیستند‌ شاهد ما بر این مطلب انحرافات و مشکلاتی است که نه تنها صوفیه‌ی معاصر بلکه صوفیه‌ای که از صدر اسلام پیدا شد دارای انحرافات بوده‌اند ♦️آسیب‌شناسی فرقه‌های صوفیه♦️ 1⃣نقش عامل‌های بیرونی در پیدایش تصوف: نباید تصور کرد تصوف زائیده‌ی تاریخ اسلام است بلکه عوامل دیگری در شکل‌گیری آن نقش داشته از جمله افکار و مذاهب هندی،بودائی که در عصر معاویه به اسلام گرویدند،کتب هندی ترجمه شد و دقیقا روش زندگی صوفیانه را بیان کرد‌ که شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین و تمام‌النعمه و مرحوم مجلسی در بحارالانوار آورده شده است آشوب‌‌ها نزاع‌های سیاسی،در قرن اول و دوم، دنیاطلبی، فتوحات، تماس با رهبانیت مسیحی منجر به ایجاد تصوف شد و موجب شد برخی منزوی شوند و تمایل به شرکت در مسائل اجتماعی،سیاسی را از دست بدهند تفسیر به رای از مفاهیم و تعلیمات دینی با پیش‌فرض‌های صوفیانه‌ هندی برای تطبیق دادن کارهای خود با قرآن،آیات را به دلخواه به تأویل بردند،خروج از اعتدال، حرام کردن طیبات مائده۸۷ 2⃣خانقاه‌سازی 3⃣تأویل‌قرآن 4⃣اسلام‌گزینشی:مشکل اساسی آنها 5⃣بهره‌بردن استعمار از تصوف 6⃣ اباحه‌گری ♻️نتیجه‌ اینکه ✅هیچ اشکالی بر تصوف در مقام تعریف نیست اگر تصوف عبارت باشد از پذیرفتن خُلق و خوی خدا از جهت علم و عمل و گفتار، چه کمالی از این بالاتر چراکه برانگیخته شدن پیامبران و اولیاء برای تحصیل علم الهی بوده اما آیا حقیقت تصوف در مقام تحقق نیز همانند مقام تعریف است؟البته که این‌چنین نیست بنابراین ما با تصوفی که عطار در الهی‌نامه‌‌اش می‌گوید مشکلی نداریم زیرا در چنین تصوفی شخص دل از تمام عالم می‌بُرَد و دنیا‌گریزی به معنای مثبت دارد با اینها مشکلی نداریم تصوف چیست در صبر آرمیدن طمع از جمله‌ی عالم بریدن ❌مشکل کجاست؟ مشکل آنجائی است که گروهی فقط در اسم‌ با صوفیه مشترک هستند اما صوفی نیستند. یعنی مقام تحقق‌شان با مقام تعریف‌شان خیلی متفاوت است از زمان صدر اسلام تا زماننا هذا،اهل تصوف آسیب‌ها و اشکالات و انحرافات بسیار جدی داشته‌اند @javadheidari110@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍮 🍮 🍮 "خواستن به تنهائی کافی نیست برخاستن نیز می‌خواهد" وارد مغازه شد و يك سرى استكان نعلبكى و قورى سبز رنگ اسباب‌بازى انتخاب کرد. فروشنده گفت: خانم صورتي‌شو ببريد دخترونه تره. خانم گفت همون سبز رو می‌‌برم چون برا پسرم مى‌خوام. فروشنده با تعجب به او نگاه کرد و گفت: خوب اگه پسره چرا واسه‌ش ماشين، جعبه ابزار، هواپيما يا چراغ قوه نمی‌خرید آخه پسر كه... خانم‌ بدون اعتنا به فروشنده پول اسباب‌بازی را حساب کرد. به خانه رسید خسته بود چشمانش را بست و بار دیگر افکارش را با خود مرور کرد: در دنيايى كه زنهايش پا به پاى مردها كار مى‌كنند، مردهايش بايد ياد بگيرند خستگى را با چاى از تن همسرشان درآورند. در دنيايى كه زنهايش با مفهوم چك و قسط و وام عجين شده‌اند، جالب نیست مردانش با دستور قورمه سبزى و ته ديگ ماكارونى بيگانه باشند. براى فرزندش همسرى قدرتمند آرزو کرد، زنى كه تنها دغدغه‌اش نهار ظهر و شام شب نباشد. زنى كه تمام لذتش در خريد خلاصه نشود. زنى كه سياست را بفهمد، شعر ببافد، كتاب بخواند و از دنياى اطرافش بی‌خبر نباشد. براى آنكه پسرش شايسته چنان زنى باشد بايد لطف کند ياد بگيرد چاى دارچينى و آشپزى کردن را تا هرازگاهی با کمک‌کردن به همسرش او را ذوق زده کند... سواد عاطفی داشته باشد تا بتواند جملات قدرتمندِ عاطفی به همسرش بگوید. بلد باشد برای بچه لالايى بخواند. بازی کردن را بداند و بتواند ساعتی با فرزندش سرگرم شود تا شور و شعف را برای او به ارمغان آورد و خودش نیز متوجه‌ی گذر زمان نشود... غرق در این افکار بود که پسرش، غریق نجات‌وار او را از طوفان افکار به ساحل آرامش آورد، پسر سه ساله‌‌اش استكان اسباب بازى سبز رنگ را به طرفش گرفت و با نگاهی معصومانه گفت: مامان بفرمائید چاى دارچينى براتون پختم… [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباهله♦ ♦️معنای‌لغوی مباهله از ریشه بهل دارای۳معناست: ۱-رها نمودن و به خود واگذاشتن ۲-دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد ۳-کم بودن آب ♦معناى‌اصطلاحى زمانى که دو یا چند نفر بر سرمسئله‌اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر به پذیرش نظریه طرف مقابل نیست، در یک جا جمع مى‌شوند و به درگاه خداوند تضرع مى‌کنند و از خداوند مى‌خواهند که آن کس را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد. با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند بهل به معناى رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد و هم بهل به معناى دعاى همراه با اصرار و تضرع زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست،از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ‌است مباهله‌یک‌نحوه‌دعاست از این رو شرایطی که برای دعا ذکر شده،برای مباهله نیز لازم است، ولی چون دعای خاصی است، تبعاً دارای ویژگی‌ها و شرایط ویژه‌ای نیز می‌باشد، از جمله اینکه کسی که می‌خواهد مباهله کند باید خود را سه روز اصلاح اخلاقى کند، روزه بگیرد، غسل کند، با کسى که مى ‏خواهد مباهله کند به صحرا برود، ساعتى که در آن مباهله می‌شود: بین الطلوعین؛ یعنی میان سپیده دم تا برآمدن آفتاب است، انگشتان دست راستش را در انگشتان راست او بیفکند، از خودش آغاز کند و بگوید:« اللّهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَ الارَضینَ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ اِنْ کانَ فُلانٌ جَحَدَ الْحَقَّ وَ کَفَرَ بِهِ فأَنْزِلْ عَلَیْهِ حُسْبانا مِنَ السَّماءِ وَ عَذابا الیما» یعنی: اى خدایى که پروردگار آسمان هاى هفتگانه و زمین هاى هفتگانه وپروردگار عرش با عظمت هستى اگر طرف مقابل منکر حق است و نسبت به آن کفر مى‌ورزد، پس نازل گردان بر او آتشى از آسمان و عذابى دردناک. و بعد بار دیگر این دعا را تکرار کند ♦️آیادر زمان‌حاضر امکان مباهله‌هست؟ طبق روایات مباهله یک حکم عمومی‌ست که منحصر به زمان خاصی نیست امام‌صادق‌فرمودند:إذا كان كذلك فادعهم الى المباهلة…«اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذيرفتند آن‌ها را به مباهله دعوت كنيد»نورالثقلين‌ج1،ص351 در۲۴‌ذی‌الحجه سال دهم هجری آیه مباهله بر پیامبر نازل شد«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح)به تو رسیده،(باز)کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند،به آنهابگو:«بیائید ما فرزندان خود را دعوت کنیم،شما هم فرزندان خود را؛ما زنان خویش را دعوت نماییم،شما هم زنان خود را؛ما از نفوس خود دعوت کنیم،شما هم از نفوس خود؛آن‌گاه مباهله کنیم؛و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهید۶۱ آل عمران در روایات آمده هنگامی که پای مباهله به میان آمد،‌مسیحیان نجران از پیامبر مهلت خواستند تا بیندیشند و هنگامی که دیدند پیامبر کسانی را با خود آورد که دعای آنها می‌تواند مستجاب باشد، و خالی از هر گونه جار و جنجال،تشریفات به صحنه مباهله وارد شده،آن را دلیل بر صدق دعوت او دانستند و از مباهله سرباز زدند، که مبادا گرفتار عذاب الهی شوند.آنها چون دیدند پیامبر اکرم با افراد محدودی از خاصان نزدیک خود و فرزندان خردسال و دخترش فاطمه زهرا به میعادگاه آمد،سخت به وحشت افتادند و حاضر به مصالحه‌شدند @javadheidari110 ♦️آیا اهل‌سنت مباهله را می‌پذیرند؟ جریان مباهله مورد اتفاق شیعه و سنی بوده و بیانگر قطره‌ای از فضائل آل الله است مسلم نیشابوری درصحیح‌می‌نویسد«حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بن عَبَّادٍ وَتَقَارَبَا في اللَّفْظِ قالا حدثنا حَاتِمٌ وهو بن إسماعيل عن بُكَيْرِ بن‌مِسْمَارٍ عن عَامِرِ بن سَعْدِ بن أبي وَقَّاصٍ عن أبيه...وَلَمَّا نَزَلَتْ هذه الْآيَةُ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ دَعَارسول‌اللَّهِ عَلِيًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فقال اللهم هَؤُلَاءِ أَهْلِي»؛«هنگامی‌که آیه مباهله نازل شد؛رسول خدا علی،فاطمه،حسن وحسین علیهم‌السلام را دعوت کردند و فرمودند:خدایا این‌ها اهل من‌‌اند»مسلم‌نیشابوری،صحيح‌مسلم،ج4حاکم نیشابوری،معرفه‌علوم‌الحدیث،ج1   http://snai.ir/966309 ♦️اعمال‌روزمباهله غسل،روزه،دو رکعت نماز مانند نماز روز عید غدیر، در هر رکعت،۱مرتبه سوره حمد،۱۰مرتبه سوره توحید،۱۰مرتبه آیة الکرسى،۱۰مرتبه سوره قدر، بهتر است پیش از اذان ظهر ادا شودهمچنین روایت شده نمازگزار بعد از نماز ۷۰مرتبه استغفارکند،خواندن دعاى‌مباهله،صدقه‌دادن خواندن زیارت امیرالمومنین،زیارت جامعه کبیره @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🌟🌺 قطره ام اما به فکر قطره ماندن نیستم آنقَدر در یاد او غرقم که اصلا نیستم بر قلم آنکس که میراند سخن من نیستم بیعلی در فکر یک پایان روشن نیستم بی خود از خود میشوم تا نام او را میبرند قدسیان این ذکر را تا عرش اعلی میبرند قطره بودم آمدم مبهوت دریایم کنند موجها فکری برای تشنگی هایم کنند ذره باشم تا غبار راه مولایم کنند سخت مجنونم بگو مردم تماشایم کنند با مفاتیح الجنان چشم او در باز شد یا علی گفتم صد وده بار وعشق آغاز شد ابر مبهوتش شد وبا جوهر باران نوشت باد هو هو کرد وبا یادش هوالقرآن نوشت ماه او را چارده بار از صمیم جان نوشت نوبت خورشید چون شد نور جاویدان نوشت ابر وباد وماه وخورشید وفلک کاتب شدند خوشنویسان علی بن ابی طالب شدند ذکر او را گفته حتی کوه ودریا ودرخت یا علی گفتن چه آسان ! باعلی بودن چه سخت جز علی از هر چه در دنیاست بر بستیم رخت سال وفال وحال ومال و اصل ونسل وتخت وبخت نیست در این شهر یاری جز علی یک شهریار لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار اولین مظلوم عالم بعد پیغمبر علیست عاقبت این عشق انسان را الهی میکند باعلی هر کس که باشد پادشاهی میکند او جمالی دلربا را دیده در صبری جمیل صبر او ایمان او ورد زبان جبرئیل هست راه پیچ در پیچ قیامت را دلیل داستان آتش ودستان محتاج عقیل عارفان غرقند در ژرفای اقیانوسی اش مایه ی فخر ملائک میشود پابوسی اش در حریمش میوزد گویی نسیم از هر طرف هم کبوتر میپرد هم یاکریم از هر طرف میرسد بانگ صراط المستقیم از هر طرف هم فقیر وهم اسیر وهم یتیم از هر طرف هر که باشد هر چه باشد او پناهش میدهد صاحب این خانه بی تردید راهش میدهد نقطه ی آغاز در این عشق عام الفیل شد با ولایت بعد از این دین خدا تکمیل شد جبرئیلی که چنین شایسته ی تجلیل شد از کلاس اول او فارغ التحصیل شد سالهای سال میگردد جهان دنبال او بشنو از نی چون حکایت میکند از حال او احمد حسین پور علوی @booyebaran313
♦️"مهمان‌نوازی" از آسانسور که بیرون آمدم سحر را با دوستش دیدم که داشتند برای بازی به واحد مجاور می‌رفتتد. خوش و بشی باهاش کردم و وارد منزل‌شون شدم. مامان سحر با دیدنم گل از گلش شکفت و خیلی تحویلم گرفت، چادرم را از سر برداشتم و نشستیم کلی از همه دری گپ زدیم، دهانم کف کرده بود، بنده خدا مامان سحر اینقدر از دیدنم ذوق زده شده بود که پاک یادش رفت حتی با یک لیوان آب خشک و خالی از مهمانش پذیرائی کند. حسابی گرم تعریف بودیم که سر و کله‌ی سحر پیدا شد و یک راست رفت توی آشپزخانه سر یخچال، گوشم به مامان سحر بود و با چشمهایم سحر را دنبال می‌کردم. ظرف در دار میوه را از داخل یخچال بیرون آورد و با مشقت درش را باز کرد، با خودم گفتم طفلک بازی کرده خسته شده، آمده است تجدید قوا کند، که یکدفعه دیدم با دوتا بشقاب انگور به سمت‌مان آمد، یکی را مقابل من گذاشت و دیگری را تحویل مادرش داد. از سحر تشکر کردم، لبخند ملیحی روی صورت مثل گلش که از شدت بدو بدو گل انداخته بود نقش بست. یکدفعه مامانش با تعجب گفت: این بشقابا که برنج‌خوریِ چرا تو بشقاب میوه‌خوری نیاوردی، قشنگ کار کن قشنگ..‌ لبخند روی لب سحر خشک و برق شادی از چهره‌‌اش محو شد. آرام رو به مادرش کرد و گفت: مامان تو کابینت فقط دستم به این بشقابا می‌رسید. ناخودآگاه گفتم: آخِی عزیزم، اما دلم می‌خواست با فریاد به مادرش بگویم: ای که دستت می‌رسد خودت از مهمانت پذیرائی کن، یا لااقل وقتی بچه دارد آداب مهمان‌داری را بجا می‌آورد در ذوق او نزن... نفهمیدم سحر کجا غیبش زد، مادرش او را صدا زد و گفت: سحر چرا واسه خودت میوه نیاوردی؟! صدای سحر از دور به گوش‌مان رسید که می‌گفت: آخه من انگور خورم! هر چند تصویر سحر را نداشتم اما صدای در سر انداخته‌‌اش به من فهماند در سرش چه می‌گذرد... قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری –علیه السلام–: مَنْ وَعَظَ أخاهُ سِرّاً فَقَدْ زانَهُ، وَمَنْ وَعَظَهُ عَلانِیَهً فَقَدْ شانَهُ. امام حسن عسکری -علیه‌السلام- فرمودند: هرکس دوست و برادر خود را محرمانه موعظه کند، او را زینت بخشیده؛ و چنانچه علنی باشد سبب ننگ و تضعیف او گشته است. 📚تحف العقول @ramezan_ghasem110 @ramezan_110 https://eitaa.com/jikjikeghalam