eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
407 عکس
28 ویدیو
133 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
کرسی علمی ترویجی 🔹ارائه: استاد ابوالحسن (استاد فقه مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب) 🔹ناقد: استاد احمد (استاد فقه مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب) ▫️زمان و مکان: چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴، قم، دانشگاه ادیان، سالن کنفرانس شهید بهشتی @acrurd 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مباحث روش‌شناسی اجتهاد (۸) 🔹استاد 🔹مدرسه تابستانه دارالعلم، حرم مطهر رضوی (مرداد ۱۴۰۲) @manhajah 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مباحث روش‌شناسی اجتهاد (۹) 🔹استاد 🔹مدرسه تابستانه دارالعلم، حرم مطهر رضوی (مرداد ۱۴۰۲) @manhajah 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
گزاشی از نشست کاربست‌های و استنباط آن 🔸استاد : استنباط نظام، ضرورت مؤثر و خطرناکی است/ برای رسیدن به نظام سلامت یا باید به پلشتی‌ها فتوای حرمت دهیم یا به فتوای طهارت با سرکه عمل کنیم! 🔹‌بعضی می‌گویند ما در اطعمه و اشربه هم نظام داریم، در طهارت و نجاست نظام داریم و این خیلی حرف است، آیا نظام سلامت داریم؛ اگر آن را استنباط کنیم ممکن است به برخی از پلشتی‌ها فتوای حرمت دهیم یا بلعکس، یا سید مرتضی می‌گوید با سرکه هم می‌شود تطهیر کرد، ممکن است اگر بخواهیم به نظام طهارت برسیم، از این دست فتوا هم داشته باشیم. 🔹استنباط فقه نظام ضرورت مؤثر ولی خطرناک است، باید حواسمان باشد و امید داریم که حرف هدر نمی‌رود. نمی‌شود این مباحث عبور کرد و اگر واقعیت دارد باید به دل حادثه زد و مراقب بود دچار ژورنالیسم نشویم و فقه را انضباط جواهری خارج نکنیم. 🔸استاد : فقه ساختار نمی‌دهد چون ساختار جامعه ذیل سنن الهی عمل می‌کند/ خصائص الشریعه را فعال کنیم تا عقلمان نسبت به شریعت این‌قدر کوچک نباشد 🔹فقه الشریعه غیرمسبوق به کلام الشریعه تضمین شده نیست که به درد جامعه بخورد تا بتواند حکم الله را استنباط کند؛ مگر اینکه کسی بگوید من اعتقادی ندارم احکام خداوند منسجم است که این کفر است. 🔹باید خصائص الشریعه به‌مثابه یک فرع علمی در حوزه‌های علمیه فعال کنیم تا عقلمان نسبت به شریعت این‌قدر کوچک نباشد که شریعت را سخت و تنگ بگیریم و احیاناً به جان زندگی بیندازیم. http://ijtihadnet.ir/?p=72685 @ijtihad فایل صوتی 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
: در فقه الحکومه، نصوص مبین مقاصد، کارایی سندی و دلالی دارد ▫️استاد علیدوست در نشست "فقه مقاصد با قرائت شیعی آن در کشاکش نفی و اثبات" از سلسله نشست‌های علمی مدرسه تابستانه دارالعلم: 🔹مقاصد متعلق به خدا است، نه به اهل سنت یا به یک گروهی خاص. خداوند هم نصوص مبین احکام دارد و هم نصوص مبیّن مقاصد. آیا فقیه شیعی امامی نباید به این ظرفیت توجه کند؟ برخی از اعاظم بدون اینکه تأمل کنند می‌گویند فقه مقاصد، فقه سنی است! چرا ما این ظرفیت را به آن‌ها بدهیم! 🔹برخی در بحث مقاصد به‌شرط لا هستند، بعضی هم می‌گویند مقاصد پذیرای تفاسیر مختلف است. آیا سوءاستفاده‌ می‌تواند منشأ غفلت از یک ظرفیت باشد؟ آیا در طول تاریخ از روایات و قرآن سوء استفاده نشد؟ بلکه باید ورود صورت بگیرد و ضوابط و فرق شیعی و سنی آن گفته شود. باید این نصوص را در نظر گرفت و با تراث در فقه شیعی بومی‌سازی کرد. 🔹کسی که مقاصدی فکر می‌کند هیچ‌وقت فتوا به اطلاق‌گیری منافی با مصالح و مقاصد یا فتوا به «الخراج بالضمان» نمی‌دهد. لذا معتقدم فقیه در استنباط باید به نصوص مبین احکام در سایۀ نصوص مبین مقاصد نگاه کند و در این صورت بسیاری از نصوص عموم، از عموم می‌افتد و بسیاری از نصوص خاص، عمومیت می‌یابد. ▫️گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=72856 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نشست فقه مقاصد با قرائت شیعی آن در کشاکش نفی و اثبات 🔹استاد ▫️ارائه شده در مدرسه تابستانه دارالعلم، مرداد ۱۴۰۲ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراحل حل مسئله فقهی 🔹استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi ▫️ارائه شده در: دوره آموزشی روش‌شناسی اجتهاد موسسه امام رضا(علیه السلام)، مرداد ۱۴۰۲ @irsichannel 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
فقه مسائل : در مسائل مستحدثه بسیار نیازمند هستیم ▫️استاد درایتی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد): 🔹در مسائل نوپیدا با چند نظریه روبرو هستیم: 🔹یک نظر این است که اصلاً شریعت در این مسایل نظری ندارد که در این صورت فقه در این مسایل بی‌پاسخ خواهد بود. 🔹نظر دیگر این‌که با اصول عملیه این مسایل حل شود؛ ولی آیا در تمام این مسایل می‌شود با برائت مشکل را حل و جلب مصالح و دفع مفاسد کرد؟ بعید به نظر می‌رسد. 🔹نظر سوم این است که برای جلب مصالح و دفع مفاسد، سیره‌های عقلایی را بررسی کرده و نظر شارع را در مورد آن‌ها جویا شد و احکام شرع را به دست آورد. (مدرسه تابستانه دارالعلم، مرداد ۱۴۰۲) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
باید در منهج استنباط برای مقاصد جایی پیدا کرد ▫️استاد در نشست رونمایی از کتاب تعلیل‌مداری در اجتهاد: 🔹اولین کسی که به روح‌الشریعه اشاره کرد غزالی بود. در شیعه مرحوم وحید بهبهانی مطرح کرد و قبل از ایشان فیلسوفان شریعت‌شناس مانند ملاصدرا آن را مطرح کرده‌اند. ملاصدرا می‌گوید روح الصلاه، روح الصوم و ... یعنی اسلام یک روحی دارد؛ این روح‌گرایی یک نگاه است. معتقدم هیچ‌کس به اندازه علامه طباطبایی و ملاصدرا شریعت‌شناس نیستند؛ اینها فیلسوف شریعت هستند. 🔹حال مقاصد برای همین شریعت است. مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم. اگر بگوییم که شریعت، مقاصد ندارد، حکمت خدا را مدنظر قرار نداده‌ایم. شما باید کلام را با توجه به مقصد فهم کنید. بنابراین باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد. http://ijtihadnet.ir/?p=72899 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مباحث روش‌شناسی اجتهاد (۱۰) 🔹استاد 🔹مدرسه تابستانه دارالعلم، حرم مطهر رضوی (تابستان ۱۴۰۲) @manhajah 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad