eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
392 عکس
25 ویدیو
133 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مجید مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تقریری از جلسات روش‌شناسی اجتهاد استاد مبلغی در مدرسه تابستانه دارالعلم مشهد http://ijtihadnet.ir/?p=72767 @manhajah 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad
📹 انتشار های دوره آموزشی روش‌شناسی اجتهاد موسسه امام رضا (علیه السلام)، مردادماه ۱۴۰۲ 🔹تمامی فیلم‌های دوره روش‌شناسی اجتهاد از طریق پیوند زیر قابل دریافت است: صفحه آپارات مؤسسه امام رضا (علیه السلام) @irsichannel 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
وبینار فقه اجتماعی با رویکرد 🔹ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر 🔹چهارشنبه ۲۹ شهریور، ساعت ۱۷ 🔹کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ارسال پیام به @mhd_p135 یا تماس با 09307861971 @meftahandishe_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیت‌ الله‌ جوادی‌ آملی: 🔹تسلط و تدریس خوب رسائل، كفايه و اسفار تازه اول درس خواندن است. ٩٢/١١/١٠ @swg_ehya110 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
هشت گام 🔹استاد (استاد خارج فقه و اصول) 🔹 هشت گام حل مسئله فقهی عبارت است از: ۱. مسئله‌یابی ۲. نیازسنجی ۳. صورت‌بندی مسئله ۴. فرضیه شناسی یا فرضیه‌سازی ۵. ارزیابی عمومی فرضیه‌ها ۶. تحلیل و ارزیابی اطلاعات (ادله و مدارک) ۷. جمع و ترجیح ادله ۸. استوارسازی نتیجه. 🔹بعضی از بزرگان از آیات و روایات شروع می‌کنند بعد به دنبال اجماع و عقل می‌روند. اصول عملیه را هم بعضی امروزه ابتدائا به‌عنوان تأسیس اصل می‌آورند و بعضاً در آخر بحث می‌آورند، هرکدام از این روش‌ها که انجام شود باید بدانید که غیر از شیوه واقعی کار شما است. 🔹شیوه واقعی که عملاً اتفاق می‌افتد شبیه آن چیزی است که در بخش‌هایی از مکاسب یا در حلقه استفتائات یا در جلسات تحشیه عروه می‌بینید. آن‌ها وضعیت واقعی حل مسئله است. در آن‌ها جستجوی ادله واقعاً از کجا شروع می‌شود؟ واقعیت این است که از نقطه‌ای آغاز می‌شود که به تصویر ادله از نگاه شما ارتباط ندارد. ما در مرحله‌ای هستیم که از مبادی و قواعد و عمومات عبور کردیم و آن‌ها در اختیار محقق بوده است. 🔹فقها اولین کاری که می‌کنند بررسی جواهر سپس حدائق است. به این دلیل که بالاترین حجم ادله در این دو کتاب عرضه شده است. چرا حدائق؟ زیر متفاوت است. اگر جواهر نبود، مفتاح الکرامه بررسی می‌شد. وقت‌هایی که سرعت عمل نیاز دارید نسبت به استفاده از نرم‌افزار نورالدرایة غافل نشوید زیرا کار سندشناسی را حداقل بر مبنای نظرات رجالی آیت‌الله شبیری می‌توانید دسترسی پیدا کنید ... متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=73165 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
جزوه روش حل مسئله فقهی-استاد الهی.pdf
8.5M
فایل هشت گام حل مسئله فقهی 🔹استاد الهی‌ خراسانی (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل کارگاه آموزش روش حل مسئله فقهی 🔹ارائه: استاد خراسانی 🔹هشت گام حل مسئله فقهی(سرفصل های ارائه شده): ۱. مسئله‌یابی ۲. نیازسنجی ۳. صورت‌بندی مسئله ۴. فرضیه‌شناسی/سازی ۵. ارزیابی عمومی فرضیه‌ها ۶. تحلیل و ارزیابی اطلاعات (ادله و مدارک فقهی) ۷. جمع و ترجیح ادله ۸. استوارسازی نتیجه 🔹 ۱ دی ۱۴۰۱، افتتاحیه رقابت‌های علمی‌پژوهشی نخبگانی حل مسئله فقهی @reghabatelmip 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹استاد : اگر کسی بخواهد در مباحث روش‌شناسی اجتهاد قوی شود، بایستی چندین مرتبه «بحوث فی شرح العروة الوثقی» شهید صدر را مباحثه کند. (مدرسه تابستانه دارالعلم، تابستان ۱۴۰۲) 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
استاد محمدی قائینی: درس خارج باید کارگاهی باشد 🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزه‌های قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزه‌ها درس‌ها است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث می‌کند، رد و اثبات می‌کند و بحث را به پیش می‌برد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح می‌کنند. 🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزی‌ها در تکنولوژی‌های آموزشی این روش را روش ی و نامگذاری می‌کنند. 🔹 در این روش طلبه پخته می‌شود و از نقش عنصر در بحث به عنصر تبدیل می‌شود؛ این موجب می‌شود که طلبه کم‌کم را عملاً فرا بگیرد. @ghaeeni 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
نمونه‌ای از روش حل مسئله فقهی از منظر استاد ▫️مسئله خلق پول در بانک‌های عامل؛ ارائه شده در مقاله چالش‌های ‏بانکداری ‏بدون ‏ربا ‏در ‏ايران 🔹۱. گام اول: موضوع‌شناسی در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه؟ از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم. 🔹۲. گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی؟ از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم. 🔹۳. گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم. 🔹۴. گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمی‌شود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر می‌شود. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی می‌شود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانک‌ها می‌شود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد. 🔹۵. گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 🔹۶. گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد. 🔹۷. گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 🔹۸. گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم: - حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام ضرر نرساند. @ijtihad 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ کتاب روش استنباط نظریه اقتصادی از کتاب و سنت 🔹نگارش: استاد مهدی خطیبی معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73560 @ijtihad 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad