هدایت شده از SM Mousavi
الفوائد الصمدیة 46.mp3
6.95M
هدایت شده از SM Mousavi
الفوائد الصمدیة 47.mp3
7.03M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#دانستنیهای_لغوی ✔️ علامه حسن زاده آملی ↪️ 🔹و مانند كلمه شجر و شجره است، كلمه سمك و حوت كه امروز
#دانستنیهای_لغوی
✔️ علامه حسن زاده
↪️ و مانند كلمه حوت كلمه كلب است كه در محاورات به سگ اطلاق میشود، ولى در روايت بر شير اطلاق شده است.
🔹ابولهب فرزندى به نام عتيبه (به تصغير) داشت، چون آيه "و النجم" بر پيغمبر اكرم- صلّى اللّه عليه و آله و سلم- نازل گشت نزد آن حضرت آمد و جسارت كرد و گفت به پروردگار و النجم كافرم، حضرت او را نفرين كرد كه: «سلّط اللّه عليك كلبا من كلابه» ابو لهب با فرزندش عتيبه به تجارت میرفتند شيرى شبانه به كاروان زد و فرزند او را بكشت.
🔹فخر رازى در مسأله ۳۱ كتاب اربعين در اثبات نبوّت حضرت رسول اللّه (ص) آورده است كه: «انه عليه السلام قال في حق عتيبة بن أبى لهب: اللهم سلّط عليه كلبا من كلابك فافترسه الأسد» 🔸«اربعين، ص ۳۱۲، چاپ اول، حيدرآباد دكن.».
🔹در ديوان شاعر رسول اللّه (ص) حسان بن ثابت آمده است كه: و قال حسان لعتيبة بن أبىلهب و كان يكنّى أبا واسع، و كان شديد الإيذاء للنبى- صلّى اللّه عليه و آله-، فقال النبى- عليه السلام-: «اللهم سلّط عليه كلبا من كلابك» و خرج ابو واسع فى سفر له و معه عدّة من قومه، فتخطّى إليه السبع من بينهم حتى أكله. 🔸«ديوان حسان بن ثابت، ص ۵۳، چاپ مصر.».
🔹پس از آن در ديوان ياد شده سيزده بيت از حسان در اين موضوع آمده است كه اين چند بيت از آن جمله است:
🔸سائل بنى الأشعر إن جئتهم
🔸ما كان أنباء أبى واسع
🔸ان سلّط اللّه به كلبه
🔸يمشى الهوينى مشية الخادع
🔸فالتهم الرأس بيافوخه
🔸و الحلق منه فغرة الجائع
🔸و الليث يعلوه بأنيابه
🔸منعفرا وسط الدّم النّاقع
🔸من يرجع العام إلى أهله
🔸فما أكيل السبع بالرّاجع
↩️ ادامه دارد.
📚 هزار و يک كلمه، ج۱، ص ۱۳۴.
👉 @raveshsonnati
#روش_تدریس
#یادگیری
#مفهوم_و_حیطههای_یادگیری
↪️🔻حیطه شناختی
5⃣ تركیب
🔹در سطح ترکیب، یادگیرنده میتواند اجزائی که پیشتر شناخته است کنار هم قرار داده، یک کل یکپارچه جدید به وجود آورد، که قبلا به این شکل وجود نداشته است. کسی که به این سطح از یادگیری میرسد، میتواند اثری ابتکاری پدید آورد.
🔹سطح ترکیب به یکی از سه صورت زیر آشکار میشود:
🔸خلق یک اثر بی همتا و منحصر به فرد: مانند نوشتن یک مقاله یا متن ادبی که در آن نویسنده به بهترین شکل اندیشهها، احساسات و تجارب خود را به دیگران انتقال میدهد، یا بیان یک تجربه شخصی به نحو مؤثر؛
🔸تهیه یک طرح یا مجموعه اقدامات پیشنهادی یا نقشهای برای انجام یک رشته عملیات: مانند پیشنهاد راههایی برای آزمودن فرضیهها و تهیه طرح درس برای یک جلسه درسی یا یک ترم تحصیلی؛
🔸ایجاد مجموعهای از روابط انتزاعی برای تبیین و توضیح پدیدهها و دستهبندی اطلاعات: مانند ارائه یک نظریه برای تبیین ساختار شخصیت انسان یا انجام اكتشافات و تعمیمهای ریاضی.
↩️ ادامه دارد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۶۰، ۶۱.
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_ادب_عربی
🔹نگاهی به برخی علوم ادبی دیگر
🔻علم إملاء
🔹مقصود همان قواعد نگارش حروف و کلمات عربی است.
🔸الإملاء والترقيم في الكتابة العربية نوشتۀ عبد العليم إبراهيم
🔸قاموس الإملاء نوشتۀ مسعد محمد زياد
🔸قواعد فی الإملاء نوشتۀ محمد بن صالح العثيمين
🔸قواعد الإملاء نوشتۀ عبدالسّلام هارون
🔸الشافیة نوشتۀ ابن حاجب. (این کتاب گرچه در علم صرف نگاشته شده است ولی در پایان آن مباحث مربوط به علم خطّ و قواعد إملاء نیز آورده شده است.)
🔸همع الهوامع فی شرح جمع الجوامع نوشتۀ جلال الدین سیوطی. (این کتاب گرچه در علم نحو و صرف نگاشته شده است ولی در پایان آن مباحث مربوط به علم خطّ و قواعد إملاء نیز آورده شده است.)
🔻علم إنشاء
🔸کتاب صبح الأعشی فی صناعة الإنشاء نوشتۀ أحمد بن علی بن أحمد فزاري قلقشندی
🔸جواهر الأدب فی أدبیّات و إنشاء لغة العرب نوشتۀ أحمد بن إبراهيم بن مصطفى هاشمی
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
↪️ 4⃣ صیرورت
🔹۲. صیرورة الشیء ذا الشیء (صاحبَ الشیء)
🔹برخی از این معنا به واجدیت تعبیر کردهاند 🔸(علوم العربية، ص ۲۲) و برخی به وجود ما اشتق منه الفعل فی صاحبه 🔸(مبادیء العربية، ج ۴، ص ۱۹).
🔹مراد این است که فاعل این باب صاحب و واجد اصل (مشتق منه) خود شود مثل اغدّ البعیر ای صار ذا غدّة 🔸(غدّه یعنی طاعون) و الحم زیدٌ ای صار ذا لحم و اطفلت المرأة ای صارت ذا طِفل و اَراب ای صار ذا ریبة و اثمرت النخلة ای صارت ذات تمر واثمر الشجر ای صار ذا شجر و اورق ای صار ذا ورق وآمَنَ ای صار ذا امن واَفْلَح ای صار ذا فلاح وابشر ای صار ذا بشارة.
🔹۳. صیرورة الشیء صاحب شیءٍ ذی شیءٍ
🔹در علوم العربیه ص ۲۱ از این معنا به نسبة الفعل الی غیر الفاعل تعبیر کرده است.
🔹منظور این است که فاعل باب صاحب و واجد امری شود که آن امر دارای چیزی شده است مثل اجرب الرجل ای صار ذا ابل ذات جَرَب واَقطف ای صار صاحب خَیل ذات قطف واخبث الرجل ای صار ذا اصحاب خبثاء واجعم القوم ای صاروا ذوی دابة ذات جُعام واکسد الکاسب أو السوق ای صار ذا متاع کاسد وارطل فلان ای صار ذا ولد رطل و اَهْزَلَ الرجل ای صار ذا دابة ذات هَزال و ارذل ای صار ذا اصحاب رذلاء (جمع رَذْل) و اعطش ای صار ذا مواشِ عطشانة واحشف النخل ای صار ذا ثمر حَشَف 🔸(جَرَب نوعی مرض پوستی است و قطْف کند روی و مناسب راه نرفتن حیوان را گویند و جُعام نوعی بیماری شتر است و رطل احمق را گویند و هُزال لاغری و نحیفی است و حشف یعنی پَست.) و مثل ارذیً و امعی واخلق واضعف واظرف واعاه واثغم وأجنی و ایتمت و ارغد.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
✔️حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی
🔹به دیگران هم سفارش کنید، نماز صبح را که خواندید، یازده بار سوره (قل هو الله احد) را بخوانید، وقت خواب هم یازده بار این سوره را بخوانید، بین روز هم که بیکارید، راه می روید، این سوره را بخوانید.
🔹شما جوانها از حالا شروع کنید، بعد روحتان میشود اکسیر احمر، یک روز میبینی شب شده صد تا سوره (قل هو الله احد) خواندی، آن وقت این صد تا سوره چه میکند؟🔻🔻🔻
🔹به حکم روایات متعدده هم از طرق عامه، هم از طرق خاصه، قرائت یک سوره (قل هو الله احد) ثلث تورات، ثلث انجیل، ثلث زبور، ثلث قرآن، حساب میشود، آن وقت سه سوره که خواندی، خدا به رحمت واسعهاش اجر تورات و انجیل و زبور و قرآن را به تو میدهد، این سوره را بخوانید.
🔹شروع کنید از امروز، همه را هم هدیه به امام زمان (عجل الله فرجه) کنید، آن هدیه به امام زمان اثرش این است، که این سوره دیگر ردّ نمیشود.
👉 @raveshsonnati
#معرفی_مولف_و_کتاب
💥نتائج الفکر فی شرح الباب الحادی عشر
✔️ آیت الله شیخ محمد کرمی
🔹مولف در نجف متولد شد و در ۲۱ سالگی و پس طی مراحلی از تحصیل علوم دینی به قم آمد و در دروس آیات سیدمحمدتقی خوانساری، بروجرودی، امام خمینی و دیگران به تحصیل پرداخت سپس به اهواز رفت و در آنجا به تحقیق و تدریس پرداخت و کتابهای زیادی نیز به رشته تحریر در آورد.
🔹شرح ایشان بر شرح باب حادی عشر از جهت حل متن و وسعت اطلاعات علمی از جمله شروح بسیار قابل استفاده است.
🔹فایل ۴ جلد این کتاب را به علاقمندان به علوم عقلی تقدیم میکنیم.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#دانستنیهای_لغوی ✔️ علامه حسن زاده ↪️ و مانند كلمه حوت كلمه كلب است كه در محاورات به سگ اطلاق می
#دانستنیهای_لغوی
✔️ علامه حسن زاده
↪️🔹و مانند كلمات ياد شده كلمه «اب» است. در لغت قرآنى كه عربى مبين است، والد و والدة آن كسى است كه فرزند از آنها متكون و متولد است كه در حقيقت پدر و مادرند نه أب كه به معنى اصل به وجه اعم و متكفل امور شخص و معانى ديگر قريب بدانها است. مثلا «الولد سر أبيه» اين اب، والدين هر دو را شامل است. «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ» (الانعام: ۷۵) اين أب والد نيست و ابراهيم مولود او نيست. اين نكته از فص محمدى فصوص الحكم و شرح قيصرى بر آن استفاده شده است، و شواهد آيات و روايات در اين مطلب بسيار است.
🔹جناب استاد علامه طباطبائى- رضوان اللّه تعالى عليه- در الميزان در تفسير كريمه: «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ» به تفصيل در اين مطلب شريف اعنى فرق ميان اب و والد بحث فرموده است و بدين نتيجه رسيده است كه «الوالد لا يطلق إلا على الاب الصلبي و هو الذى يلد و يولّد الانسان ...» 🔸«الميزان، ج ۷، ص ۱۶۸- ۱۷۲، چاپ اوّل.»
📚هزار و يک كلمه، ج۱، ص: ۱۳۴
👉 @raveshsonnati
#نکات_فهم_متون_علمی
💥 کاف تمثیل و کاف تشبیه
🔹مقدمه:
🔸تمثیل: ذکر فردی است از افراد کلی به غرض ایضاح آن کلی
🔸تشبیه: مانند کردن چیزی است به چیز دیگر (ادعای همسانی دو چیز)
🔸در هر دو مورد از کاف جاره استفاده میشود که در صورت اول به آن کاف تمثیل و در صورت دوم کاف تشبیه میگویند.
🔻تفاوت این دو اینست که مدخول کاف تشبیه از جهتی مباین با ما قبل است و از جهتی مناسب آن مثل زید کالاسد که اسد در ذات مباین با زید است و در صفت (شجاعت) مناسب آن. اما مدخول کاف تمثیل اخص از ماقبل و یکی از جزئیات آن است مثل الاسم کرجل.
📚 حدائق الدقائق، ص ۱۴
👉 @raveshsonnati