eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 مکانی که در آن استنباط احکام شرعیه می‌شود، محل رفت و آمد ملائکه است! ✔️ آیت الله سید علی میلانی 🔹نقل قضیه‌ای مهم و تاثیرگذار از مرحوم آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی 👉 @raveshsonnati
#دروس_کلام #شرح_باب_حادی_عشر #استاد_موسوی جلسه: ۱۱ 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی ↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر 🔻شرطی شدن پنهان 🔹نکته مهم در زندگی انسان، و به ویژه در آموزش و پرورش، این است که پدیده شرطی شدن در بسیاری از مواقع خود به خود و بدون اراده انسان رخ می‌دهد؛ چراکه ممکن است یک یا چند محرک خنثی به طور اتفاقی با محرکی طبیعی که اثری خوشایند با ناخوشایند دارد، همراه شوند و اثر آن محرک طبیعی را به خود بگیرند. برای مثال، اگر معلم درس دینی، تدریس خود را با خوشرویی، اخلاق نیک و بزرگوارای همراه کند، خاطره شیرینی از این درس در ذهن شاگردان باقی می‌گذارد و برعکس ترشرویی و بداخلاقی او در این درس، به طور طبیعی نگرشی منفی از این درس ایجاد خواهد کرد، به طوری که ممکن است بعدها دیدن کتاب دینی، شنیدن نام آن و یا برخورد با محتوای آن، برای شاگردان آن معلم ناراحت کننده باشد. 🔹در اینجا بنابر مکتب رفتارگرایی می‌توان گفت شاگردان یاد گرفته‌اند که با دیدن کتاب دینی خوشحال یا ناراحت شوند. این یادگیری از نوع یادگیری پنهان است؛ زیرا معلم و دانش آموز برای تحقق این یادگیری، آگاهانه تصمیم نگرفته‌اند و این یادگیری به طور ناخودآگاه رخ داده است. به علاوه، آنان غالبا از وجود این نوع یادگیری نیز آگاه نیستند. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🔹میلاد مسعود پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی "صلی الله علیه و آله" و رییس مذهب حضرت امام جعفر صادق "علیه السلام" مبارک باد. 👉 @raveshsonnati
💥باید حوزه را پدرانه اداره و مدیریت کنید. ✔️حضرت آیت الله جوادی 🔹اگرخروجی نجف را از حوزه‌های علمیه بگیرند دست حوزه‌ها خالی خواهد بود؛ از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب را اینها نوشتند‌. 🔹این موفقیت حوزه علمیه نجف تنها به برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر علیه السلام نیست چرا که در مدینه شش معصوم آرمیده‌اند اما این خروجی را ندارد، دلیل موفقیت حوزه علمیه نجف، مدیریت صحیح سید مرتضی است که هم وقف را احیاء کرد و هم موفق شد با شناسایی استعدادهای (راقی) آنها را بپروراند. 🔹ما اگر می‌خواهیم حوزه علمیه موفقی داشته باشیم باید جلو خروج استعدادهای درخشان را از حوزه و اشتغال آنها به مشاغل غیر علمی را بگیریم، نهال فروشی ابدا به مصلحت حوزه نیست، باید حوزه را پدرانه اداره و مدیریت کنید. 🔺خبرگزاری حوزه 👉 @raveshsonnati
🔻بخش اول: چیستی طرح پژوهش 🔹طرح پژوهشی - که نامش گویای حقیقت آن است - برای پژوهش نقشه راه محسوب می‌گردد. این واژه در معنی مصطلح خود عبارتست از نوعی گزارش که پژوهشگر قبل از شروع پژوهش ارائه می‌دهد. ارائه طرح پژوهش برای اقداماتی مانند پایان‌نامه‌نویسی و پژوهش‌های سفارشی صورت می‌گیرد. طراحی در این موارد به دو گونه اجمالی و تفصیلی قابل مشاهده است. 🔹طرح اجمالی در ابتدای کار برای تأیید موضوع پژوهشی است که پس از پذیرش، طرح تفصیلی نوشته می‌شود. مؤلّفه های در نظر گرفته شده برای طرح، به گونه‌ای لحاظ شده‌اند که ناظرین متخصص، پژوهش را قبل از شروع مورد ارزیابی قرار دهند. آنان می‌کوشند تا بیابند که موضوع منتخب ارزش پژوهیدن را دارد و از دیگر سو تناسب آن با توانایی‌های پژوهشگر را نیز بسنجند. آن چه در این بین شایان توجه است، تفکیک میان طرح پژوهش و گزارش طرح پژوهش است. طرح پژوهش برای هر پژوهشی لازم و ضروری می‌باشد. 🔹طرح پژوهش در این معنی عبارتست از: تصور اجمالی کلّ روند پژوهش از آغاز تا انجام. پژوهشگر قبل از ورود به کار پژوهشی باید بداند که قرار است در چه فضایی قدم بگذارد و شیوه کاری او به چه صورتی خواهد بود. در نتیجه اهداف این مرحله دستیابی به شیوه کاری و چارچوب کلّی مباحث مطرح شده است. پژوهشگر پس از تدوین و طراحی این قسمت، دست آورد خود را در گزارشی با نام طرح پژوهشی به ناظرین مربوطه ارائه می کند. 🔹در ابتدا باید یک اسکلت بندی منسجم برای پژوهش در نظر گرفته شود. این فرآیند با محوریت مسأله و توسط پژوهشگر در ابتدای پژوهش شکل خواهد گرفت. در این بخش مسأله کاملاً مورد ارزیابی قرار گرفته و روند دست یابی به نتیجه تعیین می‌گردد. این امر باعث ایجاد بهره‌وری در روند جمع آوری اطلاعات می‌گردد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
💥حوزه ها باید مستقل باشند و فقط فانی در امام زمان(ع) باشند. ✔️آیت الله العظمی وحید خراسانی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه: 🔹این حوزه، مهد تربیت شیخ طوسی، شیخ مفید، ابن قولویه، صاحب جواهر و شیخ انصاری بوده است. تجلای علمی ، اخلاقی و مصنفات آنها بهت آور است. این حوزه باید احیا شود و احیائش توسط شماست. 🔹احیای حوزه به دو چیز است: یکی تفقه در دین و دیگری انذار. قرائت قرآن را در حوزه ها ترویج داده و توجه به امام زمان علیه السلام را تعمیم دهید تا همه هر روز قرآن را بخوانند و به آن حضرت هدیه کنند ، و شبها هم سوره یاسین را خوانده تقدیم حضرت زهرا علیه السلام نمایند. 🔹 دو مطلب مهم است: یکی استقلال حوزه. حوزه باید فقط فانی در امام زمان علیه السلام باشد، و دوم ، احیاء امر آل محمد علیهم السلام به تفقه و انذار. 🔹خداوند خطاب به موسی فرمود: اگر دو کار را انجام دهی برتر و والاتر از صد سال صیام ایام و قیام لیالی است. موسی با تعجب پرسید: این کار چیست؟ خطاب آمد یکی رد آبق و دیگری ارشاد ضال. رد آبق ، توبه دادن گنهکار و ارشاد ضال ، هدایت به امام زمان است. 🔺 کانال معظم له 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۵۱ 👉 @raveshsonnati
✔️ قال امیرالمومنین علیه السلام 💥الظُّلْمُ تَبِعَاتٌ مُوبِقَاتٌ 1⃣ ترجمه 🔹ستم عاقبت‌هاى بديست كه هلاك كننده است. 2⃣ اعراب 🔹الظُلم: ال استغراق و ظُلم بر وزن قُفل به معناى ستم و نهادن شيء در غير محل، فعل ظلم بر وزن نصر و مصدر اصلى او ظلم بر وزن قفلست گفته مى‌شود ظلم يظلم ظلما و وصفش ظالم و ظلوم مى‌آيد. 🔹تبعات: جمع تبعة بفتح اول و كسر دوم به معناى عاقبت بد يا غدر شبيه به ستم. 🔹موبقات: جمع موبقة به معناى هلاك كننده در حديث است: «النَّاسُ غَادِيَانِ؛ فَغَادٍ مُبْتَاعٌ نَفْسَهُ فَمُعْتِقُهَا، وَ غَادٍ بَائِعٌ نَفْسَهُ فَمُوبِقُهَا» 3⃣ معنى 🔹مراد آن است كه ستم كه ضدّ عدلست عاقبتش وخيم است كه آدمى را به هلاكت مى‌كشاند، و باعث خراب بلاد، و ديار مى‌گردد، و در مذمت ستم بسيار آمده از آنها است «إِيَّاكُمْ وَ الظُّلْمَ فَإِنَّ الظُّلْمَ ظُلُمَاتٌ يَوْمَ الْقِيَامَة» و رسيده «ظُلْمُ الضَّعِيفِ أَفْحَشُ الظُّلْمِ» و ستم كار را اگر چه چند روزى خداوند مهلت دهد ولى آخر انتقام از او مى‌كشد كه امير فرمايد: «وَ لَئِنْ أَمْهَلَ [اللَّهُ] الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ وَ هُوَ لَهُ بِالْمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ وَ بِمَوْضِعِ الشَّجَا مِنْ مَسَاغِ رِيقِه» تا آنجا كه گويد: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِيَّتِي» و ستم چنانچه امير علیه السلام گفته بر سه قسم است: 🔸۱- ظلم به خالق 🔸۲- ظلم به خلق 🔸۳- ظلم به نفس 🔹و هر سه قسم بد است و قسم اول ستمى است كه آمرزش در او نمى‌آيد و گفته‌اند: ستم فطرى آدميست به دليل «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوء» و اگر ستم نكند براى آن است كه مانع دينى يا عقلى پديد آمده كه ابو طيب متنبى گفته: 🔸و الظلم من شيم النّفوس فان تجد 🔸ذا عفّة فلعلة لا يظلم 🔹و ستم سلطان بر رعيت مورث تبعات كثيره و عواقب سوء است؛ شيخ شيراز گويد: 🔸فراخى در آن مرز و كشور مخواه 🔸كه دلتنگ بينى رعيت ز شاه 🔸دگر كشور آباد بيند به خواب 🔸که دارد دل اهل كشور خراب 🔸رعيت نشايد ز بيداد كشت 🔸كه مر مملكت را پناهند و پشت 🔹و در اين باب نيز زياد گفته‌اند و تو به اين كم بساز و بدين نم از يم اكتفا كن. 🔹كاتب حروف گويد: 🔸ظلمت ظلمات عالم عقبى شد 🔸هم او تبعات موبقه دنيا شد 🔸بس ظلم مكن عدل نما پيشه خود 🔸ظالم بنگر كه عاقبت رسوا شد 📚 شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمومنین علیه السلام ص ۱۰۶ و ۱۰۷. 👉 @raveshsonnati
#سیره_علماء 💥تهذیب نفس و دوری از افتا 🔹آقای آخوند (ملاعلی معصومی) همدانی در تهذیب نفس تلاش کرده و کاملا خود را ساخته بود. 🔹زمینه نشر رساله برای او از هر جهت فراهم بود؛ چون صاحب فتوا بود و حوزه‌های علمی ایشان را صالح می‌دانستند و مقبولیت عامّه نیز داشت، ولی چون تکلیفی در این مورد احساس نمی‌کرد، مردم را به سایر فقها ارجاع می‌داد. 🔹ایشان به هواهای نفسانی بی‌اعتنا و به راستی وصفِ «مخالفاً لهواه» درباره‌اش صادق بود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص ۶۴۸. 👉 @raveshsonnati