هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ...إِلَهِي...
هَلْ قَدَمٌ عِنْدَ اَلشَّدَائِدِ إِلاَّ وَ هِيَ إِلَيْكَ تَسْعَى...
⬅️ ...خدای من...
آیا در سختیها جز آن گامی که به سوی تو میشتابد، گامی توان یافت؟
📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۹۱، ص۱۱۱
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لو كان العقل رجلا لكان حسنا.
⬅️ اگر عقل بخواهد به شکل شخصی مجسم شود، آن شخص حسن بن علی بود.
📚 مقتل الحسین (موفق بن احمد خوارزمی): ج۱، ص۱۰۰
پ.ن: خوارزمی از علمای بزرگ اهل سنت در قرن ۶ هجری است؛ وی این حدیث شریف را به سند متصل ذکر که در انتهای سلسله سند عکرمه (شاگرد ابن عباس که بخاری (بزرگترین محدث نزد اهل سنت) دربارهاش گفته:
هیچ یک از اصحاب ما نیست مگر اینکه در نقل حدیث محتاج به عکرمه است)
و خود عکرمه نیز حدیث را از استادش ابن عباس که نزد اهل سنت بسیار جلیل القدر و موثق است نقل میکند
و در نهایت ابن عباس نيز این حدیث شریف را به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است.
🔅 ولادت کریم اهل بیت، عقل مجسم، سبط اکبر، آقا امام حسن مجتبی علیه السلام تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
هدایت شده از کشکول سید اردستانی(معرفتی،سیاسی،اخلاقی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬
قسمتی از فرمایشات عالم ربانی حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی ( رحمةالله علیه)
✅عنوان : «اهمیت تلاوت قرآن »
#قابل_تأمل
#بسیار_کوتاه_و_شنیدنی
🕰۰۰/۲۱"
✅@safine_s
هدایت شده از پاراگرافنوش
كريم سرش را برگرداند که به صدای بلند، با هوپر خداحافظی کند و تازه داشت پشت سر جانی میدوید که حیرتزده خشکش زد!
هوپر به جای آنکه مثل بقیهی پسرها فرار کند یک راست به سوی تانک جلویی میدوید.
کریم هوار کشید «هوپر نرو! مگه زده به سرت؟»
سپس در آن سوی جاده چشمش افتاد به پیرمردی که گویا چرخدستی ترهبارش را هل میداده و برای فرار از تانکها عجله کرده و بارش چپه شده بود! حالا هم خم شده بود و سعی میکرد گوجه فرنگیها، بادمجانها و فلفلهای قل خورده و افتاده توی جوی آب را جمع کند.
پیرمرد کمرش را که راست کرد، کریم دید که او پدر بزرگ هوپر است و بعد فریاد هوپر را شنید: «بابا بزرگ اونها رو ول کن برو تو خونه!»
پیرمرد هنوز این پا و آن پا میکرد که اولین تانک حرکتش را آهسته کرد و لولهی بزرگ توپش را سمت او چرخاند. پیرمرد با دستپاچگی در همان حال که انتهای قبایش دور پاهایش میپیچید دوید.
کریم پا به فرار گذاشت مثل باد به سمتِ نخالههای ساختمانی دوید، سرش را برگرداند تا آخرین بار نگاهی به جاده بیندازد. اما بیتوجه، پایش را روی بلوک سبکِ لقی گذاشت؛ که از زیر پایش در رفت و تعادلش را بر هم زد. درد کشندهای در مچ پایش احساس کرد و چنان به شدت افتاد که مچ پایش حتی بیش از پیش آسیب دید؛
از بالای شانهاش به آن سو نگاه کرد، عمق سرازیریای که در آن سقوط کرده بود، زیادتر از حدی بود که گمان کرده بود. بنابراین، تانکها و سربازها او را نمیدیدند.
خیلی با احتیاط راست نشست و از شکاف بین دو بشکهی خالی نفت به بیرون خیره شد.
هوپر با آن هیکل ترکهای و ترو فرزش، تنهای تنها آن پایین بود و عین جنزدهها تقریباً روبهروی اولین تانک، بالا و پایین میجَست! کریم در همان حال که چشمش به او بود دید که او خم شد و خیلی راحت چیزی را که از آنجا خوب دیده نمیشد از زمین برداشت؛ کریم چشمانش را تنگ کرد و به خودش گفت: یعنی چی تو دستشه؟!
و فقط توانست برق چیز بنفش رنگی را ببیند، با نفسهای بریده بریده آهسته گفت: «چی؟! یه بادمجون؟! آخه میخواد باهاش چه غلطی بکنه؟»
هوپر با ادا و اطوار نمایشی بادمجان را محکم نگه داشت. سپس با حرکتی جسورانه آن را بلند کرد سمت دهانش برد و کمی از ساقهی سبزش را گاز زد. رفتارش درست مانند آن بود که دارد ضامن نارنجکی را بیرون میکشد! بعد بادمجان را به سوی تانک نشانه گرفت و پرتاب کرد.
سربازِ روی برجک تانک که حسابی زرهپوش بود و کلاهخود آهنی به سر داشت سعی کرد با تفنگ امشانزدهاش، پسرک چُست و چابک را که جلوی تانکش جولان داده بود نشانه بگیرد اما بیفایده بود؛ سرباز در همان حال که بادمجان به سویش میآمد فریاد میکشید و هشدار میداد.
بادمجان به بدنهی تانک خورد و متلاشی شد!
مشتهای کریم از شدت نگرانی گره شده بودند، اما قلبش لبریز از احساس تحسین و ستایش بود!
زیر لب گفت: «هوپر گل کاشتی؛ گل، ولی حالا دیگه بدو! فرار کن.» ولی هوپر فرار نکرد بلکه بار دیگر یک راست به سوی تانک دوید؛
کریم که کم مانده بود قلبش بایستد، دید که هوپر به سرعت پرید سمت لولهی بزرگ توپ و یک لحظه که انگار تمامی نداشت از لولهی تانک تاب خورد، خیلی عادی؛ طوری که انگار دارد از میلهای در زمین بازی تاب میخورد.
در نظر کریم که از کپهی سنگها و نخالههای ساختمانی هوپر را تماشا میکرد، او یکهتاز و شکستناپذیر بود، اما معلوم بود که به زودی ورق بر میگردد!
برگرفته از کتاب: یک تکه زمین کوچک؛ پدیدآور: الیزابت لِرد؛ مترجم: پروین علیپور؛ ناشر: افق: ص 212تا215
@paragraphnoosh110
www.samanpl.ir
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أصعب الأعمال أربعة:
العفو عند الغضب،
و الجود من اليسير،
و العفّة في الخلوة،
و قول الحقّ عند من تخافه و ترجوه.
⬅️ سختترینِ کارها چهار چیز است:
گذشت کردن به هنگام عصبانیت
عطا کردن هنگام تنگدستی
پاکدامنی و عفتورزیدن در خلوت
گفتن حق به کسی که از او میترسی یا به او چشم امید داری.
📚 تحرير المواعظ العددية (مشکینی): ص۳۳۸
@justhadis110
هدایت شده از بیداری ملت
19.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سانسور شده ترین سخنان رهبر انقلاب در رسانه های جمهوری اسلامی
چرا این سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در صدا وسیما و فضای مجازی انتشار حداکثری نمی شود ؟
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
°
💠 فرمایشات عالم ربانی
حضرت آیت الله یعقوبی (ره)
رضوان الله تعالی علیه
🔘 « بیداری و حیات قلب »
⬅️ ما همه زندانی هستیم
زندانیِ طبیعت، با طبیعت خو کردهایم
روح وقتی از علایق
و این ظلمات نجات پیدا کرد
میفهمد که زندانی بوده
قلب اگر بیدار باشد
یک لمحه نگاه به قلب شود...
[متذکر می شود]
هرچه گوش میدهید
باید انسان را متذکر کند و به
عالم دیگر منتقل کند تا بهرهای ببرد
هرچه انسان را
متذکر خدا و عوالم دیگر
کند خوب است
و الّا
همهاش لغو است
استفاده
استفادهٔ قلب است
هرچه قلب را زنده کرد
غذای قلب بود، آن خوب است
و الّا
همهاش بازی است
مثل وسایل بازی است در زندان
که زندانیان بازی میکنند
تمام اعمال و عبادات و...
برای
زنده شدن قلب است
سوره نحل آیه ۹۷
⬅️ مَنْ عَمِلَ صالِحًا
مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثىٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ
فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً
وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ
بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
نتیجهٔ « عمل صالحِ مؤمن »
« حیات قلب و روح » اوست
فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً
معلوم میشود
زنده نیست که زندهاش میکنیم
وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ
بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
وعدهٔ به این محکمی
اول زندهاش میکنیم
بعد جزای خوب میدهیم
به مرده
غذای خوب بدهند
چه فایده دارد؟
⬅️ پس اول
باید قلب زنده شود
بعد درک کند
لطایف و لذات عبادات و...
حیات قلب است که
همه چیز از آن متفرع میشود:
تمام خیرات و آثار حیات و...
وقتی انسان دلش زنده شد
از عبادت لذت میبرد
عبادت به منزلهٔ غذا برای اوست
انتظار ثواب ندارد منتظر چیزی نیست
عبادتها که در آن لذت نیست
قلب زنده نیست
و الّا
قلب زنده
از عبادت و ذکر خدا لذت میبرد
حتی انسان زنده
از غیر ذکر خدا دلش میگیرد
امام سجاد علیه السلام
می فرماید:
أَسْتَغْفِرُكَ
مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ
وَمِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ
مؤمن راحتیاش
در انس به خداست
⬅️ خود دعا [نیز] خواستهٔ قلبی است
تلفظ کردن و الفاظ نیست
خیلیها دعا میکنند
و چند صفحه دعا میخوانند
ولی در اصل دعا نمیکنند
گاهی لسان چیزی میخواند
ولی قلبش چیزی دیگر میخواهد
خدا توجه به خواستهٔ قلب دارد
لسان
ترجمان قلب است
اگر در قلب چیزی نباشد
کتاب دعا را بخوان چه فایده؟
⬅️ گاهی انسان ناراحت است
دعا میکند خدایا روزی برسان
تقاضای پول دارد که آرامش پیدا کند
آرامش که پیدا کرد نمیداند که
در واقع دعایش مستجاب شده
اگرچه پول به دست او نرسیده باشد
گاهی عکس است
اگر خدای متعال به او لطف نکند
پول به او بدهد
صدمهٔ قلبی اش بیشتر میشود
⬅️ گاهی دارد که فلان نماز را
هر گرفتاری بخواند
گرفتاری اش برطرف میشود
میخواند ولی هیچ نمیشود
تمام اینها، گرفتاری قلبی است
دعای
با حضور قلب و اخلاص
گرفتاری قلبی را برطرف می کند
اگرچه در ظاهر
خواستهٔ ظاهری داده نشود
#فرمایشات_متنی ۷۴
💠 @sadeghin_ir
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ التقدير في ليلة تسع عشرة والابرام في ليلة إحدى وعشرين والامضاء في ليلة ثلاث وعشرين.
⬅️ شب نوزدهم تقدیرها نوشته میشود و در شب بیست ویکم، ابرام (قطعی) میگردد در شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق میافتد.
📚 الكافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۴، ص۱۵۹
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ شب نوزدهم ماه مبارك رمضان، شب نزول ملائكه است.
در كربلا كه بودم میدیدم كه ملائكه بعد از غروب نازل میشوند و حال و هوا عوض میشود.
ملائكه در شب نوزدهم نازل میشوند و تا طلوع فجر روز بیست و سوم روی زمین هستند.
پس انسان باید حیا كند و در این چند شب تا میتواند اعمال و كارهایی انجام بدهد؛
زیرا در شب بیست و سوم امورات حتمی میشود و هر چه كه نوشته شده به امضای امام (عصر) علیه السلام میرسد.
@sadeghin_ir
@justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ شاهکار احتجاج اول مظلوم عالم مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام در خصوص دلایل جنگ نكردن ايشان با غاصبان خلافت!
خطبهای که هم ذکر فضیلت است و هم ذکر مصیبت:
💠 ابوهاشم بن ابی علی نقل میکند:
هنگامی که به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) خبر رسید که مردم دربارهی ایشان میگویند چرا او با آن ابا بکر و عمر نجنگید، همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید؟
حضرت در حالی که ردایی به دوش انداخته بود، از منزل بیرون آمد و بر منبر تشریف برده حمد و ثنای خدا را نمود و بر پیامبر (صلواتاللهعلیهوآله) درود فرستاد؛ سپس فرمود:
✅ ...يَا مَعَاشِرَ اَلْمُسْلِمِينَ قَدْ بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً قَالُوا مَا بَالُهُ لَمْ يُنَازِعْ أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ كَمَا نَازَعَ طَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ
فَمَا كُنْتُ بِعَاجِزٍ وَ لَكِنْ لِي فِي سَبْعَةٍ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُسْوَةٌ...
⬅️ ای گروه مسلمانان، به من خبر رسیده است که گروهی گفتهاند علی را چه میشود که با آن دو نجنگید همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید.
بدانید من از جنگ با آنها عاجز نبودم، ولی از هفت نفر از پیامبران پیروی کردم و به سنت آنها اقتدا کردم.
اولشان نوح (علیهالسلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر میدهد که گفت:
فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ (قمر:۱۰)
«من مغلوب شدم پس مرا یاری کن»
و اگر شما بگویید مغلوب نشده بود، همانا کافر شدهاید، زیرا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید او مغلوب بود، پس علی دارای عذر بیشتری است.
دوم از آنان ابراهیم (علیهالسلام) است هنگامی که خداوند از او در قرآن خبر داد که به قومش فرمود:
وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ (مریم:۴۸)
«از شما و از آنچه غیر از خدا میپرستید دوری میگزینم» پس اگر بگویید او دوری جست بدون ناراحتی، قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید که او رنج و ناراحتی دید و سپس دوری گزید، پس علی دارای عذر بیشتری است.
سوم لوط (علیهالسلام) است که خداوند خبر داد از آنچه او گفت به قومش:
قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ (هود:۸۰)
«ای کاش مرا در دفع شما قوتی بود یا به جانب صاحب قوتی پناه میگرفتم»
پس اگر بگویید که قدرت داشت بر آنان، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید که بدانها قدرت نداشت پس علی دارای عذر بیشتری است.
چهارم یوسف (علیهالسلام) است آنجا که گفت:
قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ (يوسف:۳۳)
«پروردگارا زندان برای من بهتر است از آنچه مرا بدان میخوانند»
پس اگر بگویید او سختی را همراه با خشم خدا خواست، همانا کافر شدهاید و اگر بگویید او به آنچه خدا را به خشم میآورد فرا خوانده شد ولی زندان را انتخاب کرد، پس علی دارای عذر بیشتری است.
پنجم موسی بن عمران (علیهالسلام) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد:
فَفَرَرْتُ مِنكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ (شعراء:۲۱)
«وقتی از شما ترسیدم فرار کردم»
پس اگر بگویید او گریخت بدون ترس، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید او گریخت از ترسی که بر خود داشت، پس علی دارای عذر بیشتری است.
ششم برادرش هارون است از آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد:
قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي (اعراف:۱۵۰)
«ای پسر مادرم، همانا این قوم مرا ضعیف کردند و نزدیک بود مرا بکشند»
پس اگر بگویید نزدیک نبود او را بکشند، همانا قرآن را تکذیب کردهاید و اگر بگویید نزدیک بود او را بکشند، پس علی عذر بیشتری دارد.
هفتم پسر عمویم محمّد صلوات الله علیه و آله است، آنجا که از ترس کفار به غار گریخت (توبه:۴۰)،
پس اگر بگویید او از ترس جانش نگریخت، همانا دروغ گفتهاید و اگر بگویید او به خاطر حفظ جانش گریخت، پس وصی پیامبر دارای عذر بیشتری است.
ای مردم، از هنگامی که مادرم مرا زاده است، پیوسته مظلوم بودهام...
📚 الفضائل (ابن شاذان): ج۱، ص۱۲۹
با اندک تفاوت در: علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۴
✳️ جان عالم به فدای آن مولایی که:
مغلوب گشت در حالی که بییاور بود
دوری گزید در حالی که به سختی در ناراحتی و رنج بود
و قدرتی نداشت بر دفع حملهی دشمنانش
و دعوت شد به سمت آنچه مایهی خشم خدا بود اما زندانِ تنهایی و غربت را برگزید
و نزدیک بود او را بکشند در عین این که جز حق را نمیخواست
و هر چند در پایان بر سر همین حق فرق عدالت را شکافتند!
خدایا حب علی و آل علی را از ما مگیر
و از اولاد ما جز نوکران و کنیزان علی و آل علی، قرار مده
و ما را در دنیا و آخرت از علی و آل علی جدا مفرما
و ما را علوی کن و علوی بمیران!
اللهم عجل لولیک الفرج و جعلنا من خیر انصاره و انصاره و المستشهدین بین یدیه...
متن عربی حدیث شریف:
https://yamahdi313.blogsky.com/1390/07/29/post-67/
@justhadis110
مقصود از دعای فرج
س. آیا منظور از دعای فرج که در زمان غیبت باید خواند، دعای (لا اله الا الله الحلیم الکریم...) است که در قنوت وارد شده است؟
ج. هر دعایی که برای فرج و تعجیل آن باشد؛ نظیر (اللهم عظم البلاء...) 1⃣
1⃣ المزار الکبیر، ابن مشهدی، ص۵۹۱؛ مصباح کفعمی، ص۱۷۶. در روایات شریفه، دعاهای متعددی به عنوان دعای فرج ذکر شده است و از نظر حضرت آیت الله بهجت قدّسسرّه دعای شریف (الهی عظم البلاء و برح الخفاء...) از افضل دعاهای فرج است و توصیه مینمودند که در بین دو نماز خوانده شود.
📚 حضرت حجت: ص۳۸۵و۳۸۶
@readandthink