eitaa logo
رسالتنا
49 دنبال‌کننده
75 عکس
2 ویدیو
0 فایل
در #رسالتنا به دنبال آن هستیم که مسائل مربوط به حوزه های علمیه را مطرح کنیم و با پیدا کردن راه حل مناسب و پیگیری موثر ، قدمی هرچند کوچک در اعتلای هرچه بیشتر حوزه های علمیه برداریم. #میز_حوزه #تشکل_طلبگی_ربیون ارتباط با ما: @reza_sanam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 حتمی است، منتها تحول دو طرف دارد: تحول در جهت و درست، تحول در جهت و غلط.ما باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد. این وظیفه ی مؤثرین در است. ، ، باید همتشان این باشد. از تحول نباید گریخت. حالا آقایان بیان کردید در شیوه ی ، در شیوه ی ، در شیوه ی ، در ؛ همه ی اینها تحول میخواهد. نگوئید ده سال پیش، پانزده سال پیش لازم بود، این برنامه را نوشتیم. خیلی خوب، آن برنامه مال ده سال پیش بود، ببینید شکل یافته ی این برنامه چیست؟ تحول یعنی این؛ یعنی ، بهنگام جلو رفتن، از حوادث عقب نماندن. مقام معظم رهبری بیانات در دیدار جمعی از اساتید، فضلا، مبلّغان و پژوهشگران حوزه های علمیه کشور ۱۳۸۶/۰۹/۰۸ @resalatuna
🔸گرچه به برکت و بلند شدن پرچم ، حوزه از ابتلا به سرنوشت کلیساهای قرون وسطی نجات یافته، اما باید با تأسف گفت که این بینش مترقی و کارساز ره ، هنوز در شریان‌های نظام علمی-تربیتی جریان نیافته، که امتداد آن را می‌توان در نوع ضریب‌دهی آن به مسائل مشاهده کرد. حجت الاسلام محمدآبادی فعال @resalatuna
🔶 ، در نگاه‌ها و باز بودن . بدون این، و به تبع آن، در جامعه امکان پذیر نخواهد بود. مقام معظم رهبری دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی قم ۱۳۸۴/۰۶/۲۸ @resalatuna
⁦♦️⁩ امام، روحاً، هم یک انسان بود، هم بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. رهبر معظم انقلاب ⁦⁉️⁩ سوال : امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه خود را و تحول در جامعه میدانست. آیا این همان رسالتی نیست که حوزه های علمیه باید به دنبال آن باشند و خود را برای آن آماده کنند؟ ❓ به عنوان تا چه اندازه توانسته است در تحولات شهر و کشور و نقش ایفا کند؟ ❓آیا ما برنامه ای برای تربیت طلاب تحول خواه و تحول آفرین دارند؟ @resalatuna
⁦♦️⁩ امام برای دین، نظام‌سازی و و و و مانند اینها تعریف کرد. مقام معظم رهبری ⁦⁉️⁩ سوال : وقتی دین رسالت تمدن سازی دارد ، نهاد دین یعنی باید پیشرو و جلودار در تمدن سازی باشد.آیا لازمه این تمدن سازی حضور فعال در عرصه های و مسائل نیست؟ ❓ علما و بزرگان تا چه اندازه در انجام این فعال هستند؟ ❓ آیا با وجود چنین رسالت سنگینی نیازی به که مسائل جهان اسلام را رصد کند و حضور فعالانه در این عرصه داشته باشد نیست؟ @resalatuna
💥 لزوم رسانه ای شدن مواضع جهان اسلامی علمای مشهد 🔻هر روز حوادث گوناگونی در رخ می دهد و علمای اعلام مشهد -هم چون سلف صالح خود- به عنوان پرچمداران حرکت های اسلامی مسئولیت بزرگی در بصیرت افزایی و هدایت جریان طلاب و عموم مردم در این حادثه ها دارند. ولی متاسفانه به دلیل نبودن پوشش رسانه ای مناسب، بسیاری از از موضع گیری بخاطر نداشتن اثر مطلوب امتناع میکنند یا اگر موضعی اتخاذ میکنند، همگان از آن اطلاعی پیدا نمیکنند. لذا ضرورت دارد که برای حل این مساله به راه حل صحیحی برسیم. ما در ادامه به بررسی و پیگیری راه حل های ممکن خواهیم پرداخت و با بازخوانی موضع گیری های بر ضرورت این مهم تاکید خواهیم گرد. @resalatuna
رسالتنا
💥 لزوم رسانه ای شدن مواضع جهان اسلامی علمای مشهد 🔻هر روز حوادث گوناگونی در #جهان_اسلام رخ می دهد و
🔻 قیام تنباکو 🔸ما این صد سال اخیر را که ما ملاحظه کنیم هر جنبشی که واقع شده است از طرف بوده است بر ضد سلاطین جنبش تنباکو به ضد سلطان آن وقت بود. آن نصف سطر میرزای شیرازی رضوان الله علیه مملکت ما را از توی حلقوم خارجی ها بیرون کشید. امام خمینی (ره) @resalatuna
رسالتنا
عصر روز چهارشنبه مورخ ۷ خرداد ماه ، کار گروه #تحول_در_حوزه #تشکل_طلبگی_ربیون ( #رسالتنا ) مصاحبه و گ
🔸 در بررسی مساله و مسائل به این نتیجه رسید که یکی از عواملی که باعث شده حوزه علمیه نتواند در این حوادث داشته باشد و مردم را به عنوان جایگاه امامتی خودش کند ، عدم وجود یک رابطه فعال و ضابطه مند بین حوزه علمیه و های و است. 🔻در این راستا به سراغ آقای جلیل نژاد رفتیم تا از تلاش ایشان در روزنامه قدس برای حل این مشکل بپرسیم و راه حل ایشان در این مساله را جویا شویم. ▪️رسالتنا: چرا در زمینه مسائل جهان اسلام سهمی در اجتماعی، بیدار کردن مردم و به خط کردن آنها، ندارند؟ مثلا همین قضیه و ، طبق آمار بخش قابل توجهی از مردم، مساله فلسطین را یک نمی دانند و به آن توجه نمی کنند و شاید دلیلش این باشد که معمولا علمای مشهد در این مسائل موضع گیری نکرده و آنرا تبیین نمی کنند. مساله ای مثل که می شود رسانه ها سراغ علما می روند تا موضع آنها را بگیرند اما چرا در مسائل جهان اسلام این تعامل را نمی بینیم؟ 🔹بسم الله الرحمن الرحیم. مشکل، اول از همه در مدل علمای است. محور اصلی اینجاست. یعنی یک دوری گزیدن و درونگرایی خاص مبتنی بر مکتب فکری- حالا اسمش را هر چه می‌گذارند- بین علمای مشهد وجود دارد.من به عنوان یک فرد رسانه ای در بین و فضلای مشهد هیج یک از مدیران مدارس-البته آنهایی که واقعا عالم و مدیر هستند- جز دو نفر مثل آقای نظافت را نمی شناسم که رسانه ای باشند و ما با آنها ارتباط داشته باشیم. بنده به عنوان کسی که حداقل ۴-۵ سال است که مدیر دو تا از روزنامه های این شهر هستم و در تمام این مدت هم غیر از یک روز خاص- آن هم روزی که دو تن از علمای مشهد بخاطر نشر بیاناتشان عصبانی شده بودند- در عمر روزنامه نگاری ام که حدود ۶ سال در خراسان و یک سال و نیم در شهر آرا و الان هم در قدس است،- در تمام این مدت- ندیدم ارتباط و تماسی با علما داشته باشیم. 🔹تا الان که بنده با شما حرف میزنم دفاتر آقایان اصلا حاضر به در هیچ زمینه ای نشدند. برخی از علما ممکن است اصلاً مشی و روزنامه ما را قبول نداشته باشند با وجود اینکه مذهبی ترین روزنامه شهر هستیم و به طریق اولی روزنامه‌های دیگر را نمی پسندند. 🔹پس به عنوان نکته اول به نظرم آقایان علما به خاطر چند نکته هیچ ارتباطی با رسانه ها به هیچ عنوان ندارند: ✅یک می خواهید اسمش را بگذاریم . ✅دو مدل . ✅سه نفوذ و سلیقه های دیگران در آنها و به خاطر تجربه های تلخ. 🔹اولاً اگر خانم باشد که اصلاً نمی‌پذیرند اگر آقا هم باشد که بسیار سرد رفتار می کنند. علما قدرت رسانه را نمی دانند. ندارند لذا پرهیز می کنند برای همین می دانم اگر بخواهم خبرنگار هم بفرستم به در بسته می خورم.گاهی اوقات بوده است که خبرنگاری به علت سهل انگاری و عدم شناخت درست اقتضائات سخن ایشان، در پیاده کردن بیانات علما همه چیز را پیاده نکرده است و همین باعث ناراحتی آنها شده است. 🔹آنها دلسرد از نکاتشان توسط برخی از رسانه ها و و ما دلسرد از آنها هستیم. 🔹همه اینها فارغ از است چون مثلا بخش عمده ی مباحثی که شما درباره می گویید مربوط به بحث است. مبنائاً خیلی از اینها این وحدت را اصلا قبول ندارند و نگاه متفاوتی به وحدت دارند. 🔹یک مطلب دومی هم هست و آن عدم درک صحیح از جایگاه مشهد به عنوان یا چیزی که رهبری گفتند:« موتور محرک معنوی کشور» آقا یک جا حتی می گویند: مرکز پمپاز معنویت برای منطقه که این سخن، کمتر منتشر شده است. این مساله مهم، توسط علما و فضلای مشهد کمتر درک شده یا کمتر به این اعتقاد دارند چون من اگر به این قضیه باور داشته باشم برای این ظرفیت بالای و کسانی که از جاهای دیگر می آیند، زوار عرب زبان و افغانستانی و... و افراد مجاور، طرح و حرف خواهم داشت. 🔹اگر درک می کردند برای خودشان شان موتور محرک بودن در عرصه را می دانستند. 🔹یک نکته دیگر به صورت سیستماتیک است. و البته بخشی از آن از طرف جامعه المصطفی است که تماما نگاهشان امنیتی است و البته کمی حق هم دارند. ▪️رسالتنا:‌ آقای جلیل نژاد به نظر شما- با وجود همه این موانع- راه حل چیست؟ 🔹یکی اینکه فعال در این زمینه، واسطه بین رسانه و علما باشند. اینها حلقه میانی خوبی هستند به شرط اینکه علما آنها را تایید کنند. اصلا روابط عمومی حوزه تا به حال هماهنگ نکرده است که ما اقای را ببینیم. 🔹در روز 17 مرداد که است همه می آیند اینجا در تحریریه ی ما، گل می آورند یعنی روابط عمومی فلان سازمان ب
رسالتنا
رای آنکه رئیسش دیده شود و ارتباط خوبی با رسانه برقرار کند می اید اینجا. اما تا به حال یکبار ما را ندیده ایم. نه به این خاطر که شان مدیر حوزه این باشد بلکه این هماهنگی، کار روابط عمومی حوزه است. 🔹روابط عمومی حوزه درست می گوید که با ما ارتباط دارد ولی شاید مطلبی را می فرستد برای فلان صفحه ما که خیلی دیده نمی شود اما باید مطلب برای صفحه یک باشد تا دیده شود. چند بار تا حالا خبر مهم داده است که خبر آن در صفحه یک باشد؟ 🔹دیگر اینکه می شود یک جلساتی باشد که سردبیر ها مدیر مسئول ها با علما دیدار داشته باشند. حاضریم درباره جایگاه مشهد با علما مصاحبه و گفتگو داشته باشیم. @resalatuna
🔻 قیام تنباکو 🔸کدام بزرگ و اساسی -سیاسی محض- در کشور انجام گرفته است که در آن در صف مقدم نباشد. هرگاه ما و متّقی و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شرّ محفوظ ماندیم و برنده بودیم. رهبر معظم انقلاب @resalatuna
⚡️معمولاً وقتی از حوزه علمیه بخصوص علما سوال می کنیم که چرا موضع‌گیری های لازم،پیرامون مسائل ندارید،پاسخ هایی ارائه می‌کنند. 🔹در مجموعه عکس نوشته های به همین موضوع می‌پردازیم و شبهات و بهانه هایی که مانع ورود و خصوصا علما به موضوع مهم می‌شود را مطرح می‌کنیم. @resalatuna
رسالتنا
⚡️معمولاً وقتی از حوزه علمیه بخصوص علما سوال می کنیم که چرا موضع‌گیری های لازم،پیرامون مسائل #جهان_ا
🔻 ان قلت: چه فایده‌ای دارد که درباره موضع‌گیری کنند؟ مگر علمای مشهد حرفشان به و و و فلان و بهمان می‌رسد؟ چه دلیلی دارد که وقت درسشان را برای این موضوعات تلف کنند؟ 🔹 قلت: اگر موضع‌گیری می‌کردند؛طلبه‌ها اینقدر بی تفاوت نبودند و پیدا می‌کردند و اگر می‌گفتند اندک اندک حرفشان به آنجا هم می‌رسید ،قاعده کار رسانه‌ای این است! راستی،مگر واجب نیست؟ @resalatuna
💥به زودی توسط پیگیری خواهد شد: 🔻برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور نخبگان و فعالان عرصه برای گفتگو پیرامون شاخص ها و مؤلفه های مطلوب و طراحی و تنظیم این معاونت، که در نهایت به عنوان پیشنهاد به تقدیم خواهد شد. ان شاءالله. @resalatuna
🔹نامه به مدیریت تولید مرکز خراسان رضوی بسم الله الرحمن الرحیم مدیر محترم تولید صدا و سیمای استان جناب آقای شکری 🔻ضمن سلام و احترام و قدردانی از تلاش های شما در امور صدا و سیما،اگر به قصد یافتن سرچشمه های و و صیانت از دین الهی در مقابل هجوم و ، صفحات تاریخ را ورق بزنیم همواره عالمانی را می یابیم که با احساس مسئولیت نسبت به توده و با انگیزه و تعالی جامعه ایمانی به عنوان محوران و ، در برابر توطئه ها و دشمنی های ستمگران، قدرتمندان و پول پرستان زمان، مرارتها و تلخیهایی را متحمل شده‌اند و همراه با تحمل اسارتها و تبعیدها، زندانها و اذیت و آزارها و زخم زبانها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نموده‌اند. 🔰نمونه هایی همچون ، نهضت و در صدر همه پیروزی شکوهمند در سال 57، همگی گویای نقش بی بدیل علمای ربانی و در ایجاد آگاهی و بصیرت و تقویت روحیه مقاومت و ایثار و در یک کلمه« ایجاد آمادگی در مردم برای حرکت به سمت قله های ارزش های انسانی و اسلامی» می باشد. 🔰اکنون یعنی؛ در گام دوم حیات و مبارزه به سمت ایجاد و از طرفی شرایط اسف بار و عالم و هم چنین آشکار شدن نیات پلید و دست های خبیث دخالت استکبار در منطقه و خیره سری هم پیمانانش مانند دولت کودک کش سعودی -بیش از گذشته- فرصت و بستر لازم برای حضور عظام، علمای اعلام و روحانیت دردمند در صحنه مبارزه فعال با دسیسه های استکبار فراهم می باشد. 🔰متاسفانه امروزه با توجه به گسترش رسانه به خصوص فضای مجازی و غفلت عوامل دغدغه مند رسانه، کارگروه تحول در حوزه ی تشکل طلبگی «رسالتنا» به عنوان جمعی از طلاب جوان و دغدغه مند ،خلائی بین بزرگان دین و رسانه های جمعیِ دغدغه مندِ مردم، حس می کند و بلکه به عیان می بیند؛ و این خلأ می‌تواند روی حرکت های کلان جامعه اسلامی اثرات سوئی به دنبال داشته باشد. آنچه در ظاهر مشهود است این است که آنطور که باید، به انعکاس صدای عالمان دین در مسائل نپرداخته است و هر چند این ادعا نیست که تاکنون ایشان در تعامل با اصحاب رسانه موفق بوده اند لکن به نظر می رسد عوامل رسانه نیز به وظیفه خویش در این راستا به طور کامل عمل ننموده اند. گاه با یک مطالبه و درخواست افراد و به طور خاص اصحاب رسانه، سردمداران جامعه از جمله ، حق پذیرانه به میدان می آیند و هم جبهه با دغدغه مندان رسانه ای، به انجام وظیفه می پردازند. 🔰کارگروه تحول در حوزه «رسالتنا» ، برای آگاهی بیشتر از عملکرد شما و اطلاع از شرایط و امکانات صدا و سیما، خواستار برگزاری یک صمیمانه با حضرتعالی است. 🔸رسالتنا 🔸کارگروه تحول در حوزه 🔸تشکل طلبگی ربیون @resalatuna
🔸ظرفیت شناسی جهان اسلام برای نقش آفرینی حوزه علمیه 🔻با حضور جناب آقای محمدمهدی خالقی فیلمنامه نویس،نویسنده و مستند ساز 🔹ساعت ۱۸:۳۰ 🔰مسجد حجت المهدی، بین کامیاب ۳۶ و ۳۸
امام و هویت امتی؛ الگویی برای حوزه‌های علمیه امروز 📃 از جمال یزدانی پژوهشگر و فعال فرهنگی،مدرس اندیشه امام خمینی ره و کارشناسی‌ ارشد فلسفه ⁦بسم الله الرحمن الرحیم 🔻حرکت حضرت امام (ره) در سال 1341 علیه و شیطان بزرگ امریکا، شور تازه‌ای در میان آزادی‌خواهان، مبارزین و جهان ایجاد کرد. این حرکت از ابتدا ابعاد بین‌المللی داشت و به‌خصوص در میان حساب ویژه‌ای باز کرده بود. امام از نهاد و به‌عنوان حافظ و مدافع دین برخاسته بود و اولا و اصالتا بر این محور تمرکز کرده بود. او با طلاب اغاز کرد و در نهایت با تمام کرد. دغدغه تعالی، پویایی و فعال کردن دغدغه‌ای حداقل 50 ساله در سیره حضرت امام محسوب می‌شود. در حرکت نهضت امام معتقد است که در ایران جز با همراهی و قیام سراسری امت اسلامی به ثمر نمی‌رسد. به همین دلیل از ابتدای نهضت امام به تعامل جدی با همه وجوه امت اسلامی یعنی ، و امت به‌خصوص روحانیون و علمای آن‌ها می‌پردازد و تلاش برای بیدارسازی و جهت‌دهی به آن‌ها را دارد. الگوی حضرت امام در این بعد، برای بسیار قابل استفاده است و می‌تواند معیاری برای محک زدن وضعیت فعلی این نهاد در این عرصه محسوب شود. 🔹برای شناخت ابعاد این ارتباط، چند اصل کلی را درباره حرکت حضرت امام در سطح اجتماعی را باید ابتدا بیان کنیم: • بازی‌ساز و فعال است. • در هدف گذاری حرکت تمرکز دارد. • به مردم ایمان و باور دارد و به‌دنبال سازوکارهای حرکت در آوردن عموم مردم است. • به‌شدت به همه احکام اسلامی تقید دارد و به‌دنبال تحقق آن در سطح اجتماعی است. 🔹مبتنی بر این اصول، در طول 5دهه فعالیت حضرت امام در پیگیری آرمان ، موضع‌گیری‌ها و مواضعی را طراحی و اجرا کرده است. متاسفانه این وجوه تا به‌حال از زاویه دید سیاست‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. به جز کتاب «جهان اسلام از دیدگاه حضرت امام»‌در سلسله کتابهای تبیان، منبع جدی دیگری در این زمینه تولید نشده است. این یادداشت مقدمه‌ای برای پژوهش‌های عمیق‌تر برای فهم الگوی سیاست‌گذاری در این حوزه می‌تواند باشد. 🔹بنابراین ابتدا کنش‌های حضرت امام در سطح جهان اسلام را ذکر می‌کنیم: • تمرکز بر مسئله و برجسته‌سازی آن در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و محور مذاکرات • موضع‌گیری نسبت به هتک حرمت مسجدالاقصی و پیشنهاد حفظ فضای تخریب‌های اسراییلی‌ها برای نشان به عموم اسلامی • دیدارهای متعدد با دانشجویان و مقیم اروپا و امریکا • صدر فتوای حرمت هرگونه ارتباط تجاری، سیاسی و وجوب تحریم همه جانبه شخصیت‌ها کالاها و خدمات • صدور فتوای وجوب کمک جانی و مالی به مردم و گروه‌های مبارز فلسطینی • صدور مجوز مصرف زکات و خمس و صدقات • پیام سالیانه به زوار از سال 1349 به بعد • دیدار با زعما و بزرگان حوزه‌های علمیه عراق(آیت‌الله حکیم) افغانستان(علامه بلخی) • پاسخ به استفتاها و نظرخواهی‌های فعالان کشورهای اسلامی و انتشار عمومی آن‌ها مانند تقبیح عملکرد کارگران ترک در کشورهای غربی • صدور علیه اسرائیل در جنگ سوم اسرائیل و اعراب • حمایت مالی از فعالیت‌های مبارزین و نخبگان در جهان اسلام از جمله نویسنده لبنانی سیدصالح حسینی و... • تامین هزینه مدارس و طلاب خارج از کشور به خصوص ، • واکنش نسبت به اخراج ایرانیان • نامه‌نگاری به و ارائه تحلیل‌های به‌روز از مسائل موجود در جهان و کشورهای اسلامی • نامه‌نگاری به و امت اسلامی و دعوت ایشان به قیام علیه حاکمان سرسپرده و مستکبرین جهان • جلسات متعدد گفتگو با نخبگان و فعالان، رهبران، و جهان اسلام به‌خصوص ، لبنان و... • ترغیب نخبگان و علمای جهان اسلام نسبت به اظهار موضع درباره مسائل جهان اسلام • گفتگو و حمایت از مجموعه‌های خدمات اجتماعی در کشورهای جهان اسلام • نامگذاری و راه اندازی راه‌پیمایی‌های جهانی علیه اسرائیل • طراحی و پیشنهاد تاسیس مستضعفین • موضع‌گیری درباره نهادهای اثرگذار در جهان اسلام مانند کنفرانس سران اسلامی • تاسیس نهادهای مرتبط با ابعاد بین‌المللی حوزه مانند: شورای عالی • تعیین نماینده تبلیغی برای کشورهای مختلف • گفتگوی سالیانه با سفرای کشورهای اسلامی و مرور ارمان‌های انقلاب اسلامی و یادآوری وظایف دولتها • طراحی و تنقیح نظریه • تبادل پیام در اعیاد اسلامی و ملی مانند فطر، قربان، سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی دایره مخاطبین کشورهای هدف در این ارتباط شامل موارد ذیل است: ، ،👇👇
، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، گروه‌های اسلامی در ، ، ، . ⁦♦️⁩کلا پروژه و هدف‌گذاری حضرت امام در سطح جهان اسلام در چند محور خلاصه می‌شود و همه برنامه‌ریزی‌های ایشان برای تحقق این اهداف و جلو بردن آنهاست: • حذف اسرائیل از جهان اسلام به هر طریق ممکن و مشروع با حداکثر ظرفیت • تقویت جبهه مقاومت فلسطینی به هر طریق ممکن و مشروع • ایجاد نظری و عملی در میان امت مسلمان در مبارزه با مستکبرین جهان به خصوص • ایجاد انگیزه قیام در مردم برای برانداختن دیکتاتوری‌ها و رژیم‌های در کشورهای اسلامی • ترویج روحیه در میان مبارزین جهان اسلام • نهضت بازگشت به خود و میراث اسلامی و خودکفایی و استقلال همه جانبه کشورهای اسلامی • انگیزه بخشی به مسلمانان برای اثبات کارآمدی اسلام در اداره دنیا • هشدار به سران حکومت‌های اسلامی برای برقراری پیوند نزدیک‌تر با مردم • تاکید بر علمای امت اسلامی برای ایجاد تحول قلبی و ایمانی در مردم 🔹این حجم از فعالیت و برنامه‌ریزی از سوی حضرت امام نشان از اهمیت همراه سازی با آرمان‌های جهانی انقلاب اسلامی دارد. این الگو برای حوزه علمیه و مدیران آن ضرورت برنامه‌ریزی ساختاری و رویکردی را اقتضا می‌نماید. 🔶اولین گام در این بخش شناسایی ظرفیت‌های جهان اسلام برای تعامل در این حوزه است. در گام دوم باید طلبگی و غیرطلبگی که در این محور فعالیت دارند طرف مشورت قرار گیرند تا به انتخاب راهبردهای محوری در این حیطه برسد. از ایجاد ساختار وتشکیلات برای این هدف مهم تر و اولی تر، دامن زدن به این در میان و است. هم‌چنین ارتباطات بین‌المللی که در این 4 دهه حوزه علمیه با جهان اسلام داشته نیز بسیار ضروری است و می‌‌تواند انگیزه لازم را در میان طلاب ایجاد نماید. یکی از دلایلی که ما افکار عمومی مردم و نخبگان امت اسلامی را در سال‌های اخیر از دست داده‌ایم در این محور است. البته این کم‌کاری از سوی تا حدی جبران شده است، اما به‌هرحال با توجه به ماهیت نظامی و امنیتی آن نهاد، هیچ کدام جای یکدیگر را نمی‌گیرند. @resalatuna
🗓️ پنجشنبه، 5 تیرماه 💢میزگرد و ، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟ 🔻با حضور آقایان 🔸حجت الاسلام مدیر روابط عمومی حوزه علمیه خراسان 🔹امیر سردبیر روزنامه قدس 🔸حجت الاسلام عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله ⏰ساعت 17:30 ◀️مقدم عموم طلاب را به جلسه گرامی می داریم. 💠"تشکل طلبگی ربیون" 💠کارگروه تحول در حوزه 🌐 @rebbiion 🌐 @resalatuna
💥به مناسبت میز گرد « و ، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟» مصاحبه با حجت‌الاسلام روشندل حوزه علمیه خراسان و امیر جلیلی نژاد سردبیر باز نشر می‌گردد. @resalatuna
گزارش جلسه رسالتنا با مسئول روابط عمومی حوزه علمیه خراسان موضوع : برنامه برای گرامیداشت پنجشنبه مورخ ۱ خرداد ماه مهمان مسئول روابط عمومی حوزه علمیه خراسان حجت السلام روشندل بود. 🔵 بر اساس صحبت های مطرح شده در جلسه معلوم شد مسأله و مسائل شبیه به آن در دو قسمت از تشکیلات مرکز مدیریت پیگیری می شود. تبلیغات ، رسانه ، صدور بیانیه و انعکاس اخبار مربوط به فعالیت های حوزه در مساله قدس به عهده حوزه است و تعیین راهبردها و برنامه های تربیتی و فرهنگی مدارس بر عهده حوزه می باشد. 🔸 فعالیتی که روابط عمومی حوزه در روز قدس امسال انجام خواهد داد از قرار زیر است : 1- صدور بیانیه در بزرگداشت روز قدس و محکومیت اشغالگری اسراییل 2- مصاحبه با بعضی از اساتید حوزه و رسانه ای کردن آن ها 3- تبلیغ مسابقه القدس لنا که توسط معاونت فرهنگی در حال اجراست. در این جلسه بیان شد که روابط عمومی حوزه ارتباط خوبی با رسانه های مکتوب و صدا و سیما دارد و همکاری خوبی از طرف رسانه ها با حوزه علمیه وجود دارد. ❓سوال ما در این جلسه از روابط عمومی حوزه این بود که چرا حوزه علمیه و بزرگان آن در برابر اتفاقات و مساله فلسطین حضور حداکثری ندارند و چگونه می توان این اثرگذاری را بیشتر کرد؟ حجت الاسلام و المسلمین روشندل ضمن ابراز رضایت از عملکرد روابط عمومی حوزه در مسائل جهان اسلام از لزوم و پیگیری در این مساله سخن گفتند و آمادگی روابط عمومی از همکاری بیشتر را نوید دادند. ⭕️ سوالی که برای رسالتنا هم چنان وجود دارد این است که آیا حوزه علمیه خراسان به عنوان یکی از بزرگترین حوزه های علمیه جهان اسلام رسالت خود را نسبت به مسائل جهان اسلام انجام داده است و چه ظرفیت های دیگری برای انجام این رسالت وجود دارد؟ آیا حوزه علمیه مشهد نیاز به یک برای حضور فعالانه در عرصه جهان اسلام ندارد؟ @resalatuna
🔸 در بررسی مساله و مسائل به این نتیجه رسید که یکی از عواملی که باعث شده حوزه علمیه نتواند در این حوادث داشته باشد و مردم را به عنوان جایگاه امامتی خودش کند ، عدم وجود یک رابطه فعال و ضابطه مند بین حوزه علمیه و های و است. 🔻در این راستا به سراغ آقای جلیل نژاد رفتیم تا از تلاش ایشان در روزنامه قدس برای حل این مشکل بپرسیم و راه حل ایشان در این مساله را جویا شویم. ▪️رسالتنا: چرا در زمینه مسائل جهان اسلام سهمی در اجتماعی، بیدار کردن مردم و به خط کردن آنها، ندارند؟ مثلا همین قضیه و ، طبق آمار بخش قابل توجهی از مردم، مساله فلسطین را یک نمی دانند و به آن توجه نمی کنند و شاید دلیلش این باشد که معمولا علمای مشهد در این مسائل موضع گیری نکرده و آنرا تبیین نمی کنند. مساله ای مثل که می شود رسانه ها سراغ علما می روند تا موضع آنها را بگیرند اما چرا در مسائل جهان اسلام این تعامل را نمی بینیم؟ 🔹بسم الله الرحمن الرحیم. مشکل، اول از همه در مدل علمای است. محور اصلی اینجاست. یعنی یک دوری گزیدن و درونگرایی خاص مبتنی بر مکتب فکری- حالا اسمش را هر چه می‌گذارند- بین علمای مشهد وجود دارد.من به عنوان یک فرد رسانه ای در بین و فضلای مشهد هیج یک از مدیران مدارس-البته آنهایی که واقعا عالم و مدیر هستند- جز دو نفر مثل آقای نظافت را نمی شناسم که رسانه ای باشند و ما با آنها ارتباط داشته باشیم. بنده به عنوان کسی که حداقل ۴-۵ سال است که مدیر دو تا از روزنامه های این شهر هستم و در تمام این مدت هم غیر از یک روز خاص- آن هم روزی که دو تن از علمای مشهد بخاطر نشر بیاناتشان عصبانی شده بودند- در عمر روزنامه نگاری ام که حدود ۶ سال در خراسان و یک سال و نیم در شهر آرا و الان هم در قدس است،- در تمام این مدت- ندیدم ارتباط و تماسی با علما داشته باشیم. 🔹تا الان که بنده با شما حرف میزنم دفاتر آقایان اصلا حاضر به در هیچ زمینه ای نشدند. برخی از علما ممکن است اصلاً مشی و روزنامه ما را قبول نداشته باشند با وجود اینکه مذهبی ترین روزنامه شهر هستیم و به طریق اولی روزنامه‌های دیگر را نمی پسندند. 🔹پس به عنوان نکته اول به نظرم آقایان علما به خاطر چند نکته هیچ ارتباطی با رسانه ها به هیچ عنوان ندارند: ✅یک می خواهید اسمش را بگذاریم . ✅دو مدل . ✅سه نفوذ و سلیقه های دیگران در آنها و به خاطر تجربه های تلخ. 🔹اولاً اگر خانم باشد که اصلاً نمی‌پذیرند اگر آقا هم باشد که بسیار سرد رفتار می کنند. علما قدرت رسانه را نمی دانند. ندارند لذا پرهیز می کنند برای همین می دانم اگر بخواهم خبرنگار هم بفرستم به در بسته می خورم.گاهی اوقات بوده است که خبرنگاری به علت سهل انگاری و عدم شناخت درست اقتضائات سخن ایشان، در پیاده کردن بیانات علما همه چیز را پیاده نکرده است و همین باعث ناراحتی آنها شده است. 🔹آنها دلسرد از نکاتشان توسط برخی از رسانه ها و و ما دلسرد از آنها هستیم. 🔹همه اینها فارغ از است چون مثلا بخش عمده ی مباحثی که شما درباره می گویید مربوط به بحث است. مبنائاً خیلی از اینها این وحدت را اصلا قبول ندارند و نگاه متفاوتی به وحدت دارند. 🔹یک مطلب دومی هم هست و آن عدم درک صحیح از جایگاه مشهد به عنوان یا چیزی که رهبری گفتند:« موتور محرک معنوی کشور» آقا یک جا حتی می گویند: مرکز پمپاز معنویت برای منطقه که این سخن، کمتر منتشر شده است. این مساله مهم، توسط علما و فضلای مشهد کمتر درک شده یا کمتر به این اعتقاد دارند چون من اگر به این قضیه باور داشته باشم برای این ظرفیت بالای و کسانی که از جاهای دیگر می آیند، زوار عرب زبان و افغانستانی و... و افراد مجاور، طرح و حرف خواهم داشت. 🔹اگر درک می کردند برای خودشان شان موتور محرک بودن در عرصه را می دانستند. 🔹یک نکته دیگر به صورت سیستماتیک است. و البته بخشی از آن از طرف جامعه المصطفی است که تماما نگاهشان امنیتی است و البته کمی حق هم دارند. ▪️رسالتنا:‌ آقای جلیل نژاد به نظر شما- با وجود همه این موانع- راه حل چیست؟ 🔹یکی اینکه فعال در این زمینه، واسطه بین رسانه و علما باشند. اینها حلقه میانی خوبی هستند به شرط اینکه علما آنها را تایید کنند. اصلا روابط عمومی حوزه تا به حال هماهنگ نکرده است که ما اقای را ببینیم. 🔹در روز 17 مرداد که است همه می آیند اینجا در تحریریه ی ما، گل می آورند یعنی روابط عمومی فلان سازمان👇
برای آنکه رئیسش دیده شود و ارتباط خوبی با رسانه برقرار کند می اید اینجا. اما تا به حال یکبار ما را ندیده ایم. نه به این خاطر که شان مدیر حوزه این باشد بلکه این هماهنگی، کار روابط عمومی حوزه است. 🔹روابط عمومی حوزه درست می گوید که با ما ارتباط دارد ولی شاید مطلبی را می فرستد برای فلان صفحه ما که خیلی دیده نمی شود اما باید مطلب برای صفحه یک باشد تا دیده شود. چند بار تا حالا خبر مهم داده است که خبر آن در صفحه یک باشد؟ 🔹دیگر اینکه می شود یک جلساتی باشد که سردبیر ها مدیر مسئول ها با علما دیدار داشته باشند. حاضریم درباره جایگاه مشهد با علما مصاحبه و گفتگو داشته باشیم. @resalatuna
💢میزگرد و ، برخورد فعالانه یا منفعلانه؟ 🔻با حضور آقایان 🔹امیر سردبیر روزنامه قدس 🔸حجت الاسلام عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله 🔹 متاسفانه علی رغم تمامی هماهنگی‌های به عمل آمده حجت‌الاسلام مدیر روابط عمومی در جلسه حاضر نشدند. 💠"تشکل طلبگی " 💠"کارگروه تحول در حوزه، " 🌐 @rebbiion 🌐 @resalatuna
🔻مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین مدیریت محترم مدرسه ، این مصاحبه با توجه به دغدغه ی بزرگ ایشان انجام گرفته است، متن بخش هایی از گفت و گو به زودی منتشر خواهد شد. 🌐 @resalatuna
رسالتنا
#عالمان_مبارز 🔻 قیام تنباکو 🔸کدام #تحول بزرگ و اساسی -سیاسی محض- در کشور انجام گرفته است که در آن
🔻 قیام تنباکو 🔸پس از آنکه قرارداد با یک کمپانی انگلیسی بدنبال سفرهای پر هزینه به خارج از کشور و خالی شدن خزانه مملکت بسته شد، واکنشی طبیعی در جامعه پدید آمد که اگر به موقع در سخنگویی این قرار نمی‌گرفتند، هرگز یک حرکت عملی نمی‌شد. 🔹 @resalatuna