🔘روایتگری خود خواهانه
(آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی)
🔺راوی باید به دنبال اثرگذاری طولانی ، عمیق و پایدار در مخاطب باشد اثرگذاری های "مقطعی" و "آنی" بزرگترین "فریب" برای سنجش درستکاری راوی از خود است زمانی که راوی عجول ما میخواهد اثر روایتگری خود را سریعا در مخاطب مشاهده کند دست به کارهای سطحی و بدون عمق میزند از این رو بازی با کلمات و تحریک احساسات مسیر روایتگری او در کسب موفقیتهای انی است بیان محتوای سطحی به مدد ابزار کمکی با استفاده نادرست مانند موسیقی و ... نیز مزید علت برای بازخوردهای "آنی"و گاهی "تحمیلی" از مخاطب است اما به قول معروف آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی
🔻راوی کوته بین و زود بازده نگر با روایت های سطحی و بازخوردهای سطحی آن را عامل موفقیت خود می بیند حال آنکه این چیزی جز خیانت به مخاطب نیست چرا که در نهایت جز احساست و فهم زود گذر چیزی نصیب او نکرده مخاطب همانند خود او رشدی نکرده باوری ،ایمانی پایدار در او شکل نگرفته
🔻ممکن است در اثر روایت های سطحی ،مخاطب به شکل مقطعی در اثر تحریک شدید احساسات با ما همراهی کند ولی واقعیت اینست که عمر این همراهی بخاطر نداشتن عمق روایتگری کوتاه است و این بزرگترین فریب در خودسنجی راوی از عملکرد خود و خیانت به مخاطب است
🔺نظام معیار در درستکاری روایتگری فقط میل یا عکس العمل های آنی مخاطب نیست بلکه طرح مساله درست،عمق محتوایی و روش های متناسب تا ایجاد عمل پایدار در مخاطب دیگر ملاکهای ارزیابی برتر از روایتگری درست است
🔺از این رو راوی سطحی بین ما در اثر خود خواهی وقت ارزشمند مخاطبان را فدای خود شیفتگی های خود میکند آثار زود گذر برای ِلذت های زود گذر بزرگترین دستاورد او در روایتگری خود خواهانه است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایدهای ندارد؛ ضرر هم دارد.
🔸مقام معظم رهبری(دامه ظله)
نکتهی دوم در این زمینه این است: حالا بعد از آنکه مصرف فرهنگی را پیدا کردیم، قلمی که باید این بودجه صرف آن بشود، پیدا کردیم، برویم سراغ محتوایش. بالاخره میخواهیم فیلم بسازیم. مثلاً میخواهیم ده تا فیلم انقلابی بسازیم؛ ده تا فیلمی که حامل ارزشها باشد. یا میخواهیم فلان تعداد کتاب منتشر کنیم؛ محتواهایش چه باشد، چه جوری باشد، با چه قوّتی، با چه استحکامی، با چقدر مایهی علمی و هنری که در آنجا به کار برده میشود؟ اینها خیلی کارهای سخت و ظریفی است.
در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید. نمایش دادن کار فرهنگی، نه اینکه فایدهای ندارد؛ ضرر هم دارد. در زمینهی فرهنگ باید دنبال کارهای محتوائی و اصیل و واقعی رفت، که امروز نیاز عمدهی کشور هم این است.۱۳۸۹/۰۶/۰۸
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰عدهای در اول انقلاب خیلی تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دینی آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردی كه از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابیشان ریخت و جوشش انقلابیشان تمام شد!
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله)
▫️من به شما برادران و خواهران عزیز - كه فرزندان من هستید - مؤكداً توصیه میكنم كه به عمقها توجه كنید و آن را بطلبید؛ از ظواهر هم دست نكشید. این خطاست كه كسی خیال یا توهم كند كه باید باطن را درست كرد، ظاهر مهم نیست؛ نخیر، همین ظاهر، انسان را به وادیهای گوناگونی میكشاند. ظاهر دینی، ظاهر اسلامی، پایبندی به تعبد دینی، همین مجالس دعا، همین مجالس توسل به ائمه (علیهمالسّلام) لازم است؛ منتها همهی اینها را با دانایی همراه كنید. در مجلس روضهخوانی و سینهزنیِ بسیج وقتی شعر خوانده میشود، باید با معنا، با مضمون، جهتدار و همراه با درس باشد. وقتی در آنجا سخنرانی میشود، باید در جهت تعمیق فكر و اندیشه باشد. وقتی نماز جماعت میخوانید، نماز شما باید همراه با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد. وقتی اعتكاف میكنید، وقتی روزه میگیرید، وقتی اجتماعات مذهبی تشكیل میدهید، باید همراه با توجه به خدای متعال و همراه با اخلاص باشد. كلید موفقیت اینهاست. اگر این نباشد، همان چیزی بر سر انسان خواهد آمد كه دیدید بر سر عدهیی آمد. عدهای در اول انقلاب خیلی تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دینی آنها عمق نداشت؛ با اولین باد سردی كه از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابیشان ریخت و جوشش انقلابیشان تمام شد! بعضیها صدوهشتاد درجه این طرف غلتیدند. من یكوقت به یكی از این آقایان گفتم كه شماها اوایل انقلاب در زمینهی مسائل اقتصادی چپِ چپ بودید و ما از تندرویهای چپگرایی شما را منع میكردیم؛ اما الان شما رفتهاید منتهاالیه جهت مقابل، و شدهاید راستِ راست! ما همانجایی كه قبلاً بودیم، ایستادهایم و باز شما را از تندرویهای راستگرایانه منع میكنیم! این بهخاطرِ نداشتن عمق است؛ به این دلیل است كه ریشهی اعتقادی و فكری وجود ندارد.۱۳۸۴/۰۳/۰۵
🔰روایت ویژگی ها و کرامات فردی شهید بدون نیت و انگیزه اصلی شهید بزرگترین کم لطفی به شهید ،مخاطب و خود راوی است!!؟
🔸#روایتسطحی ، میدان رشد مخاطب را کوچک می بیند حال زمانی که روایت از شهید در لایه تمدنی بیان شود میدان رشد آگاهی مخاطب نیز در همان سطح آزاد میشود و این زمانی ممکن است که خود راوی بتواند شهید را در این لایه مشاهده و تحلیل و بازسازی کند
🔹راوی زمانی می تواند مخاطب خود در وسیع ترین میدان فعالیت شهید یعنی نگاه تمدنی رشد دهد که خود آگاه و آراسته به آن باشد
🔸#روایتهایفردی از شهید بدون انگیزه های اجتماعی و تمدنی آن باعث میشود مخاطب فراتر از خود را نبیند و این یعنی حرکت در مسیر رشد خودخواهی ها و خود شیفتگی ها ، آنچه مسلم است با این رویکرد جامعه اسلامی هرگز ساخته نمیشود
🔹بالاترین خصوصیت و برترین ویژگی شهید قدرت دلسوزی مردمی قدرت دوست داشتن همگانی اوست شهید حقیقتا و تحقیقا خواهان سعادت همگانی در مسیر عبودیت است و شهادت مزد این ایثار و فدکاری همگانی اوست
🔸شهید به معنای حقیقی مردم را دوست دارد همانند امام و همانند اشتیاق خداوند به بندگان و این آن ظرفیت عظیم شهید در جامعه سازی اسلامی است
🔹این دوست داشتن حقیقی و همگانی شهید است که می توان قدرت #تمدنسازی را به وجود آورد لذا بیان ویژگی ها و کرامات شخصی شهید بدون انگیزه ای اصلی شهید ظلم به شهید به مخاطب و خودمان است
🔸البته این هرگز و هرگز به معنای نادیده و ناگفتن ویژگی های فردی شهید نیست بلکه نکته اصلی موضوع مصرف این انباشته های دینی برای شفاعت و دستگیری بیشتر مردم است او سختی عبادت را به تن میخرد تا بتواند دستگیری فکری ،روحی و عملی بیشتری از مردم داشته باشد و این انگیزه بلند و اصلی شهید در طلب شهادت است چرا که با شهادت قدرت شفاعت او مضاعف میشود و اینست معنای رزق روز افزون شهید بعد از شهادت،حقیقتا قدرت دستگیری حاج قاسم بعد از شهادت بیشتر و بیشتر از قبل شهادت اوست قدرت #احیاگری او از مردم نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست
🔸#شهادتطلبی شهید نیز نه در خود خواهی که در خداخواهی و برای توسعه قدرت دستگیری بیشتر از مردم است شدت ایثار و فدکاری شهید است که شهادت را برای او رقم می زند و این ایثار عمومی در پس شهادت وسیع تر و بیشتر میشود و اینگونه است که قدرت شهید در #جامعهسازی قابل مقایسه با دیگر عناصر قدرت در جامعه سازی نیست و چشم پوشی راوی از این قدرت شهید ظلم به شهید، جامعه و خود راوی است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰#بسیجعاشقمردم است
🔹سرمنشاء عشق به مردم چیست ، عشق خالصانه بسیج به خداوند است آنگاه که تبلور عشق به خداوند ، عشق به مردم را ایجاد میکند که مردم عیال الله هستند که اشتیاق و دوست داشتن خداوند نسبت به بندگان از مادر بیشتر است که این عشق قابل وصف نیست و این عشق خداوند به بندگان است که در بسیج ظاهر میشود آنگاه که شدت خلوص بسیج در عبادت الله، شدت محبت به مردم را خلق میکند لذا حضرت آقا ترکیب بسیج لشکر مخلص خداوند و بسیج مدرسه عشق را در عشق به خداوند و عشق به مردم معنا میکند
🔸به این معنا شدت عشق بسیج به خداوند در عشق به مردم و دستگیری آنان ظاهر میشود او عاشق مردم است چون خداوند تبارک و تعالی اینگونه است( اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ...و فرمود: مخلوق عيال خدا هستند و محبوبترين آنها نزد خدا كسى است كه بعيال خدا سود دهد (الکافي , جلد۲ , صفحه۱۶۴)
🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔹حضرت آیتالله خامنهای گفتند: لشکر مخلص خدا یعنی چه؟ یعنی این ذخیرهی عظیم مغتنم برای «قدرت یابی شخصی» نیست. از آن طرف مدرسهی عشق است، عاشق است بسیج عاشق است، دلباخته است. اما این عشق یک عشق هرزه پوی بیجهت بد مسیر نیست، این عشق یک عشق در ظرفیت و قابلیت یک مدرسه است.
🔸ایشان بیان کردند: ظرف او یک ظرف جهتدار و منظم است یعنی چه؟ یعنی عشق به خدا، عشق به معنویت، عشق به مردم، عشق به راه جهتی که دارد حرکت میکند، عاشقانه حرکت میکند. مدرسه یعنی این. مدرسهی عشق یعنی این. اینی که بسیج عاشق است. میگوید بسیج مدرسهی عشق است. عشق را با جهت مشخص تدریس میکند، تعلیم میدهد.1402/9/8
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰#بسیج در خدمت همه مردم است بسیج مردم را دسته بندی نمیکند مانند خورشیدی ست که به همه می تابد و این روایت رهبری از راوی بسیجی و مردمی است
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله)
◽️#فرهنگبسیجی خدمت به همه است؛ همه! آنجایی که سیل آمد بسیجی تا زانو در گل رفت برای اینکه خانهی سیلزده را پاک کند تمیز کند از صاحبخانه نپرسید شما اسمت چیست دینت چیست مذهبت چیست، قومیتت چیست، سلیقهی سیاسیات چیست. نپرسید، رفت خدمت کرد، هر چه هست هر که هست.
امام همیشه خود را بدهکار مردم و پایینتر از آنها میدانست و لحظهای از عمر خود را در جهت تأمین منافع خود صرف نکرد۱۴۰۲/۹/۸
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔹ضرورت #روایتتمدنی در بیان رهبری با ظرفیت بسیج سازی
راوی بسیجی و مجاهد ما باید بتواند شهید را در عمق تمدنی و در سطح جهانی معرفی کند باید فرهنگ سیره شهدا در جهان عمومی شود و این ممکن نیست مگر با فهم ظرفیت شهید در لایه های تمدنی و رشد استعداد مخاطب در سطح جهانی
🔻مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔺جنبهی فراملی و فرامرزی بسیج خیلی مهم است. این هم در بیان امام هست. امام ملاحظه کردید، تعبیر میکند #هستههایمقاومت جهانی، هستههای مقاومت جهانی، این همان بسیج است. بسیج ما نیست. بسیج خودشان است اما همان فرهنگ است. هستههای مقاومت جهانی. تشکیل هستههای مقاومت جهانی. این تحقق پیدا کرد. یعنی الان شما نمونههایش را دارید مشاهده میکنید در منطقهِی خودمان.
همان هستههای مقاومتی که امام خبرش را داده بود، بشارتش را داده بود، امروز در حال تعیین سرنوشت این منطقهاند. دارند سرنوشت این منطقهی ما را هستههای مقاومت دارد تعیین میکند، یک نمونهاش همین طوفانالاقصی است.
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💢...زمانی که گذشته ی یک ملت را دچار انحراف کردی نقطه شروع فرایند هویت ساز یک ملت را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتوان اکنون و آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و در این لحظه است که همه استعداها جامعه را میتوان در جهت خواسته های خاص #استثمار کنی...
🔹برای تغییر #هویت ملی کافی است تا پیوند او را با گذشته و آینده قطع کنی یا به عبارت دقیق تر آن را تغییر دهی با تغییر و انحراف در مبداء ریل هویت ساز یک ملت مقصد و اهداف آن قطار تمدن ساز را نیز تغییر دادی تا جایی که ارمان ها و اهداف یک جامعه تغییر میکند ، حساسیت ها و آروزهای یک ملت تغییر میکند چرا که گذشته او مبدا #حرکتتحولی و هویت ساز یک ملت دستخوش تحریف شده است پس لاجرم اهداف و آرمانهایش تغییر میکند
🔸اینجاست که تحریف گذشته و آینده یک ملت با روایت های وارونه منجر به تغییر هویت آنها میشود زمانی که با قدرت روایتگری میتوان سرمایه های در گذشته یک ملت از #تحریف در عاشورا تا صلح امام حسن و دفاع مقدس را رقم بزند میتوان جای جلاد و شهید را جابجا کند و این تحول تدریجی و آرام برای تغییر سرنوشت و هویت یک جامعه کافی است و اولین گام آن تغییر مبداء این حرکت هویت ساز در جامعه است و آن چیست؟
🔸زمانی که گذشته یک ملت را دچار انحراف کردی به یک معنا نقطه شروع این فرایند هویت ساز را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتواند الان و به خصوص آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و همه استعداها ان را استثمار کنی ، با تغییر مبداء حرکت اجتماعی یک ملت میتوانی استعدادهای یک جامعه را صرف در جهت رشد توسعه مادی کنی و این همه آنچیزی است که دشمنان انقلاب خواهان آن هستند و این علت سرمایه گذاری کلان دشمن برای تحریف عاشورا ،دفاع مقدس،انقلاب است با قدرت روایتگری خود وتغییر جلاد با شهید است است که مبادی هویت ساز یک ملت در تاریخ و در گذشته را منحرف میکنی و اینگونه است که ارمانهای(اینده) او تغییر میکند و آنزمان جامعه بی هویت و سپس هویت خود را تزریق میکند
🔹لذا عالی ترین و بالاترین رسالت راوی «احیاگری هویت تاریخی » یک ملت است هر ان چیزی که میتواند گذشته الان و آینده یا همان #هویتتاریخی را بهم پیوند زند
چگونه؟ با روایت عمیق و حقیقی از گذشته و آینده جامعه .با زنده نگه داشتن آرمانهای یک ملت می توان روایت درست از گذشته ملت را حفظ کرد و آینده یک ملت در گذشته او حضور دارد
با یادآوری سرمایه های تاریخی در عاشورا تا #دفاعمقدس (گذشته)و بیان آرمان ها و اهداف والای شهدا(اینده)ست که یک جامعه «زنده» میماند و روای احیاگر این #هویتتمدنی است. و این جایگاه والای روایتگری در حرکت تاریخی یک جامعه به سمت آرمان های تمدنی خود در سطح جهان هست و این نقش والای #روایتگری در #هویتبانی و #هویتسازی یک ملت در پیوند ناگسستنی گذشته و آینده است
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰مقام معظم رهبری (دامه ظله) در ۱۴۰۱/۲/۶ نسبت هویت و آرمانها را با تحریف در گذشته و انحراف در آرمان ها با عنوان هویت زدایی و آرمان زدایی به زیبایی بیان میکند و جبهه مقابل آن را در هویت بانی سرمایه های تاریخی و آینده سازی با قدرت آرمانها می دانند لذا جهاد تبین راوی ناظر به این چگونگی در #هویتبانی(گذشته) و #هویتسازی(آینده) است
▪️شما امروز میشنوید در خیلی از بیاناتی که در روزنامهها و در فضای مجازی پخش میشود، مسئلهی #ایدئولوژیزدایی به عنوان یک کار لازم [مطرح میشود]؛ این همان هویّتزدایی است. ایدئولوژی، تفکّر، ارزشها، هویّت یک ملّت است. امروز قبلهی اینها آمریکا است ... #هویّتزدایی یعنی این: مبانی اندیشهای و رویکردهای تاریخی و ملّی یک کشور #تحقیر بشود، گذشتهی یک کشور تحقیر بشود، گذشتهی انقلاب تحقیر بشود، کارهای بزرگی که انجام گرفته کوچکنمایی بشود؛ و البتّه عیوبی وجود دارد و این عیوب هم ده برابر بزرگنمایی بشود؛ هویّتزدایی یعنی این. آن وقت به جای این هویّت، #منظومهیفکری #غرب جایگزین بشود؛ که یک نمونهاش همین #سند۲۰۳۰ آمریکاییها است که این، مظهر سلطهی #نواستعماری غربی در زمان ما است؛ یعنی یکی از نمونههایش این است.
▪️خب به برکت #انقلاب، میراث عظیم اندیشه و فرهنگ در کشور احیا شد؛ این بایستی محو بشود یا کمرنگ بشود؛ [هدف دشمن] این است. امروز ما دهها میلیون جوانی داریم در کشور که اینها آمادهی صعود به قلّههایند، یعنی واقعاً امروز جوانهای کشور ما آمادهاند ــ حالا بعضیها با انگیزههای دینی و انقلابی، بعضی هم نه، ممکن است انگیزهی انقلابی و دینی هم نداشته باشند امّا آمادهاند، آمادهی حرکت علمی و صعود به قلّههای شرف و #عزّتملّی ــ اینها بایستی از کار بیفتند، مأیوس بشوند، به قلّهها پشت کنند، راه رفته را قدرناشناسی کنند، نَفَسهای سرد و مسموم در شیپور ناامیدی بزنند و مجموعهی جوان را ناامید کنند. امروز این کار دارد انجام میگیرد؛ باید در مقابل اینها ایستاد؛ باید ایستاد. ... [میخواهند] این را با وسوسه سردش کنند، مأیوسش کنند، احساس بنبست به او تزریق کنند که احساس کند کاری نمیشود کرد، #بنبست است، فایده ندارد؛ این کاری است که دارد انجام میگیرد. هویّتزدایی این بود.
▪️#آرمانزدایی [هم] یعنی #بیتفاوتکردن افراد نسبت به فقر و فساد و تبعیض؛ نسبت به این سه #شیطانبزرگ و سه عنصر پلید در جامعهی منحرف ــ #فقر و #فساد و #تبعیض ــ که باید از بین برود، باید با این مبارزه بشود، اینها را بیتفاوت کنند؛ بیتفاوت شدن نسبت به #سلطهیفرهنگ غربی، کمانگیزه شدن دربارهی شاخصهای انقلاب اسلامی. خب انقلاب یک شاخصهایی دارد که این شاخصها دنیا را تکان داده، #مقاومت کشورها را برانگیخته؛ شاخص ایستادگی در برابر ظلم، شاخص زیر بار زورگویی نرفتن، شاخص باج ندادن؛ اینها شاخصهای انقلاب اسلامی است، اینها شاخصهای ایران اسلامی است، اینها دنیا را و کشورهای اسلامی را تکان داده، ملّتها را متوجّه ایران کرده. هر رئیسجمهوری از رؤسای جمهور ما در این سالهای متمادی با گرایشهای مختلفی که داشتند ــ گرایشهای بعضیها از لحاظ سیاستها و تفکّرات، نقطهی مقابلِ هم بوده ــ در یک کشور خارجی در [بین] مردم حضور پیدا کردند، مردم برایشان شعار دادند و نسبت به آنها ابراز ارادت کردند؛ علّتش چیست؟ پرچم #جمهوریاسلامی چرا در کشورهای مختلف به دست مردم باز میشود، [امّا] پرچم آمریکا را میسوزانند؟ دنیا را این شاخصها تکان داده، آن وقت [میخواهند] این شاخصها را در داخل کشور کمرنگ کنند و [افراد را] نسبت به آنها بیانگیزه کنند. شاخص بازگشت به #اسلامناب و ردّ #تحجّر و #واپسگرایی، #شاخصایستادگی در قضیّهی فلسطین که حالا من آخرِ صحبت انشاءالله یک جملهای هم دربارهی #فلسطین خواهم گفت.
▪️خب اینها دغدغههای اصلی است؛ یعنی این دغدغه را باید داشت. حالا [اینکه] آن کسانی که هویّتزدایی میکنند، آرمانزدایی میکنند، #استقلالزدایی میکنند، چه کسانی هستند، چقدر هستند، چقدر موفّق میشوند، بحث دیگری است؛ این بحث به عهدهی شما؛ بنشینید در جلساتتان اینها را بحث کنید، بررسی کنید، تحقیق کنید، پیدا کنید، امّا بدانید چنین چیزی وجود دارد که البتّه قاعدتاً هم میدانید. اینها دغدغهها است.
▪️https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💢روایتگری مردمی یا مردمی سازی روایتگری
🔹#روایتگریمردمی یعنی حرکت همیشگی با مردم برای بهرمندی از ظرفیت عظیم مردم یعنی برنامه ریزی دقیق برای زیست با مردم جهت تکامل فرایند #روایتگری از مساله یابی، محتوا سازی ، روش شناسی و اجرا مندی
🔸#مردمیسازیروایتگری یعنی غایت هر روایتگری مطلوب ایجاد راوی_مخاطب است زمانی که کیفیت روایتگری ما به گونه ای است که مخاطب را با روایت ما درگیر کرده و او را نسبت به گسترش و توسعه روایت ما حساس می کند این احساس مسئولیت مخاطب منجر به شکل گیری #شبکهروایتگریمردمی میشود و اینگونه فرایند توسعه و تکامل روایتگری با ظرفیت مردم کامل میشود و این معنای حقیقی از#رسانهدینی با تکیه بر مردم است
🔹چگونگی ایجاد #راوی_مخاطب با طراحی #روایتگریمشارکتی ممکن است مهمترین اصل آن حضور فعال مخاطب در همه فرایند شکل گیری روایتگری ماست
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰سبک زندگی مجاهدانه
🔹#سیرهشهداء یعنی #سبکزندگیمجاهدانه یعنی تربیت بر محور جهاد و این همان لایه نرم افزار تمدنی و تعین آن در #دفاعمقدس است که راوی ما باید با قدرت روایتگری آن را تبدیل به #گفتمانعمومی جامعه کند
🔸سبک زندگی مجاهدانه یعنی قدرت درگیری عمومی بر محور تقابل تاریخی #حق و #باطل یعنی ایجاد #هویت تمدنی ـ تاریخی در جامعه بر محور تقابل #کفر و #اسلام
🔸سبک زندگی مجاهدانه روابط انسان با خدا، انسان با انسان، انسان با خودش و انسان با طبیعت را براساس جهان بینی دینی مدیریت و تنظیم میکند مهمترین نکته در ترکیب سبک زندگی و #مجاهدات در مجاهدات آن است که راه تنظیم این روابط انسان با خود ،انسان با انسان و طبیعت بر محور خواست خداوند از میدان درگیری حق و باطل می گذرد لذا مجاهدات وجه ضرورت و تفکیک ناپذیری این #حرکتتکاملی بر محور #توحید است و دنیا میدان این #درگیریتاریخی برای پرستش عمومی و همگانی بر محور #قربالیالله است
🔹سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی ممکن نیست مگر با قدرت ایثار در جبهه ی خودی و شدت غیظ در جبهه ناخودی لذا غایت سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی رسیدن به مرتبه #ایثار برای دیگر دوستی و دیگر خواهی بر محور توحید است به دیگر بیان متغیر مطلوب در جامعه سازی اسلامی با توجه به سبک زندگی مجاهدانه حکمرانی ایثار در روابط و نسبت هاست که شهادت مزد زندگی ایثاگرانه است همه آنچیزی که در وصف آخرالزمانی به ما گفته اند که مومن احتیاجات خود را بدون اجازه از جیب مومن بر می دارد که شدت محبت و اعتماد به هم چنین فضای ارمانی و در عین حال حقیقی را می سازد
🔹#راویمجاهد #علمدار سبک زندگی مجاهدانه در تمام شئون زندگی خود است . الگوی برتر که در شدت ایثار توان هدایت و دستگیر عمومی را داراست. و این همان #روایتگریتمدنی از نرم افزار دین برای زندگی صالحانه در همه ابعاد و شئون فردی و اجتماعی است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰تحلیلی کوتاه درباره جایگاه و اهمیت #رسانه و قدرت رویارویی با همه نهادهای قدرت کشور
▪️امروز یه کلیپ ساده دیده شد که در ان مدیر شبکه چهار کفته بود خیلی از این #سلبریتی ها #ممنوعالکار نیستند ولی بخاطر فشار رسانه ای خاص(#نطقکشی #روشنفکران) جرات برگشت ندارن شواهد این موضوع در جاهای دیگر ذیل عنوان #تحمیلسکوت دیده شده، فشار حداکثری رسانه با کمک یا فریب #رباتهایمجازی برای ایجاد هجمه های دروغین علیه افراد خاص
#تحلیلسطحی از این موضوع به ضعف های فردی و ترسو بودن سلبریتی بر میگرده اما !!!
▫️تحلیل در لایه عمیق از این موضوع به قدرت رسانه ای و نقش و جایگاه ان در «اداره کشور» به خصوص حوزه #فرهنگ برمی گردد ، دشمن با ایجاد #شبکهاجتماعی و دسترس آسان و همگانی به آن و با قصد هدایت #افکارعمومی درجهت خاص به دنبال رقابت و مبارزه با نهادی های اصلی قدرت در یک کشور بزرگ است وقتی که قوه قضائیه ، نهادی امنیتی و انتظامی ، #رسانهملی میگوید در صورت پشیمونی حقیقی مشکلی با حضور این افراد(سلبریتی) ندارن و میتونن فعالیت کنن ولی طرف جرات نداره برگرده یعنی چی؟ این حاوی چه پیامی است؟
▪️یعنی در #جنگقدرتها این رسانه های مجازی هستند که تصمیم گیر نهایی هستند به گونه ای که حتی سلبریتی پشیمون ما از خودش اختیاری نداره؟ بخواهد هم نمیتواند برگردد، سوال اصلی اینجاست چه کسی جلوی او را گرفته ؟ قوه قضائیه ، نهادهای امنیتی ، رسانه ملی یا ... تمام نهادهای قدرت شما میگن مشکلی نداره ولی رسانه ها مجازی با مدیریت هماهنگ میتونه در مقابل همه تصمیمات تو بایسته و اون را تغییر بده و حالا این موضوع را میتوان بسط داد به مسائل کلان کشوری در سطوح اصلی، شواهد ان در وقایع امروزه ما بسیار زیاد است
◽️اینکه #قوهقضائیه تو نمیتونه حکم قطعی خدا رو اجرا کنه ، اینکه #مجلس تو نمیتونه طرح صیانت رو قانون کنه اینکه #قوهمجریه تو نمیتونه با بی حجابی مسلم برخورد کنه وصدها مورد مشابه همه اش بخاطر اینه که در بازی قدرت، رسانه رو واگذار کرده ، اینکه نمی تونه تصمیم درست رو اجرایی کنه یعنی در مقابل رسانه و افکار عمومی قدرت رویارویی نداره؟ یعنی این رسانه است که برای تصمیمات شما تصمیم میگیرد؟ واین خطرناکترین بخش این قصه دردناک است
▪️تمام نهادها قدرت در زور آزمایی با رسانه مجازی(اجتماعی) با چالش های جدی مواجه هستند و این محصول #غفلتتاریخی از این ابزار قدرت افرین در بسط و تکامل دین است. یعنی #تبلیغ یعنی #روایتگری ...
◽️و این مشکل حل نخواهد شد مگر با بازگشت به #نقشمردم، اهمیت مردم ، ضرورت همراهی مردم ، ضرورت اغناء مردم ... و این ممکن نیست مگر با رسانه تازمانی که مردم و جایگاه انها در #پیشرفت حکومت و#انقلاب مهم نباشد جایگاه و ضرورت رسانه عمومی هرگز فهم نخواهد شد با حذف و #فیلترینگ هم مساله شما حل نخواهد شد بلکه مساله پابرجاست
▪️واین کلان مساله ماست اگر به تند روی متهم نشویم دشمن به زیبایی فهمیده که عنصر اصلی و قدرت افرین این انقلاب ، مردم هستند بخاطر همین با نیت خاص و با ایجاد #تکنولوژی ها عمومی و شکل گیری رسانه ای اجتماعی ، توانسته افکار مردمی را به سمت وسو خاص مدیریت کند و اینگونه #نقطهقوت انقلاب رو تبدیل به #تهدید کنه چیزی که بزرگترین فرصت برای تکامل انقلاب بود الان تهدید جدی شده برای حرکت تکاملی انقلاب... یعنی ما دقیقا از نقطه قوت خود ضربه خورده ایم همان که بارها رهبری به آن اشاره کرده اند مردم مردم مردم.
◽️از این رو مقام معظم رهبری(دامه ظله) بارها به نهادهای اصلی حکومت ، #پیوسترسانهای را گوشزد میکنند، غفلت از این موضوع یعنی عقب نشینی ها پی در پی از #آرمانها واهداف و این همان چیزی ست که هنوز متاسفانه درک نشده . #مردم و #رسانه
روایتگری ان روی این قدرت بی رقیب یعنی رسانه است روایتگری یعنی رسانه پویا دینی در #روشنگری وقایع عمومی برای دستگیری مردم، شکست در این میدان یعنی شکست تدریجی انقلاب در زمان ... از این رو #استحالهفرهنگی و سیلی سخت از تعابیر سنگین مقام معظم رهبری در دیدار با #مبلغان در اهمیت و ضرورت رسانه و شکست تدریجی و هدر رفت فرصت های تاریخی برای #اسلام و#حوزه است
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰جملات کلیدی مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
▪️#ملّتایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر #هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند. خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند میفرماید: نَسُوا اللَهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛(۲) آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشاندهنده آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.
▪️آنچه بنده به عنوان توصیه عرض میکنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً #خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به #نسلجدید الگو بدهد. جوان ما #الگو میخواهد و بهترین الگو اینها هستند. بعضی از ملّتها که دستشان از این جهت به کلّی خالی است یا تا حدود زیادی خالی است، الگو میسازند، جعل میکنند، بدون اینکه وجود داشته باشد. ما این الگوها را در مقابلمان داریم.
▪️#شهیدباکری را فقط در #میدانجنگ نباید دید، #پشتجبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّتهای دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. من پیش از #انقلاب، شهید آقا #مهدیباکری را در مشهد ملاقات کردم؛ پُرشور، علاقهمند، فهمیده، قادر بر تحلیل قضایا. خب این میشود که بعد در جنگ، در میدان #دفاعمقدّس، آنجور میدرخشد و دلها را به خودش جذب میکند. این روحیه باید منعکس بشود. ما اگر فیلم میسازیم، اگر شعر میگوییم، اگر کتاب مینویسیم، اگر خاطره تدوین میکنیم و منتشر میکنیم، باید توجّه داشته باشیم که این روحیه منعکس بشود؛ این روحیه، روحیه سازنده است.
▪️و یک مطلب هم این است که در نگاه به شهیدان، زمینههای عروج شهیدان شناسایی بشود؛ مثلاً #مردم، یا آن کسانی که اوّلین جرقّهها را به وجود آوردند، مثل شهید قاضی طباطبایی که در این قضایای انقلاب، مثلاً در بیست و نهم بهمن سال ۵۶، ایشان بود که اوّلین جرقّه را [به وجود آورد]، اوّلین حرکت را کرد، مردم را به محلّ خودش و مسجد خودش دعوت کرد و [مابقیِ] آن قضایا؛ یعنی زمینهها معلوم بشود. اینکه بعد از حادثه قم، اوّلین حرکت در تبریز اتّفاق افتاد نه در فلان شهر و فلان شهر، علّتش چیست؟ چه خصوصیّتی در این مردمی هست که اینجور جوان میآفرینند، اینجور تربیت میکنند، این جور شهید تقدیم میکنند؟ اینها خیلی مهم است؛ یعنی #هویّتقومی، #هویّتملّی، #هویّتدینی
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
💡برداشت های از بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
💢آنچه بنده به عنوان توصیه عرض میکنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً #خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به #نسلجدید الگو بدهد. ...شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّتهای دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. ...خب این میشود که بعد در جنگ، در میدان #دفاعمقدّس، آنجور میدرخشد و دلها را به خودش جذب میکند. این روحیه باید منعکس بشود.
📝برداشت(۱)
💡الگو سازی از شهید در بیان مقام معظم رهبری(دام ظله) یعنی فرایند چگونه شهید شدن ، این همان روایت سبک زندگی مجاهدانه در فهم سیره شهید است آنچه بدیهی است الگو سازی از شهید با صرف #خاطرگویی بدون نقشه یا به عبارت دقیق چگونگی شهید شدن ممکن نیست . باید روایتگری از لایه سطحی و بیان کرامات شهید با هدف جذاب سازی به فرایند علمی آن یعنی قدرت #الگوسازی در بیان #سبکزندگیمجاهدانه شهید تبدیل شود و این اصلی ترین #تحول در #روایتگری با توجه به نیازمندی های جامعه امروز ما برای ایجاد #تمدناسلامی است.
💡باید چگونه شهید شدن را به مخاطب منتقل کرد باید فرایند زمانی شهید شدن را #تبین کرد و این ممکن نیست مگر با نگاه عالمانه و هوشمندانه به #سبکزندگیشهداء . این نیازمند تحقیق وپژوهش های ترکیبی ، نگاه های تخصصی و فرا تخصصی به شهید است . باید شهید را از #مهجوریت و #مظلومیت های که روایتگری های سطحی ایجاد کرده اند خارج کرد. باید گفتمان تربیت ساز شهید بر جامعه به #فرهنگعمومی تبدیل شود.
💡بیان های مقطعی و بریده از شهید برای #جذابسازی #روایتگری بدون بیان فرایندهای شهید شدن کمکی به #مخاطب در بلند مدت نمی کند . اعظم نکات اینجاست که شهید با یک #اتفاق خارق العاده شهید نشده ،شهید با یک اتفاق ، دفعتا به شهادت نرسیده بلکه محصول #مجاهدات پی در پی در تمامی مراحل زندگی او از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی و... از #خانه تا #محله از #مدرسه تا #دانشگاه از محل کار تا میدان جنگ و... #شهادت مزد #زندگی مجاهدانه اوست
💡 روایت های سطحی و بیان صرف کرامات شهداء فقط آنها را دور از دسترس میکند ، #اغراق های و بیان تک اتفاقات خارق العاده بدون چگونگی ها یعنی اثر زودگذر و ظلم به شهیدو مخاطب، شهید در یک فرایند تربیتی مجاهدانه به مقام والای شهادت رسیده و ما راویان این #فرایندها، #چگونگیها، #برنامهها شهیدگونه زیستن هستیم.
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰متنی برگزیده از بیانات حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله پیرامون حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
📆 در ایام فاطمیهٔ سالهای اول دهه پنجاه شمسی
📖صفحهٔ اول
♦️ از عبادت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) سخنها گفته شده و میدانیم. از وفاداری به شوهرش، از خانهداریاش، از فرزندداریاش، از احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، از دانشش، آگاهیاش، از محبت #رسولالله به او، از ازدواج ساده و بی آلایشش، از جهیزیهی کمش، از پشت پا زدنش به یک خصلت اصلی در وجود زن یعنی #تجملطلبی و زیورخواهی، این #زهد عجیبش، از اینها چیزهایی شنیدهاید. یک بُعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) هست که اگر ما همهی آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بُعدْ خود نمایشگر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوقالعاده با عظمت است و آن "#جهاد فاطمهٔ زهرا" است، "جهاد".
♦️این دختر جوان بعد از پدر عظیمالشأنش یک مدتی، چند هفتهای بیشتر، زنده نمانده است و این چند هفته، همهاش #مبارزه است. این که شنفتید از آمدنِ پشت درِ خانه، این آغاز همان مبارزه است. پشتِ در خانه بیاید؟ با بیگانههای کدام خانه؟ آن عرب #غیور، آنی که حاضر نیست به زنش، به ناموسش کمترین اهانتی بشود و این غیرتی که با تعالیم و آموزشهای اسلام به اوجِ شدت میرسد در یک فردِ عرب مسلمان. آنهم مسلمانی مثل امیرالمؤمنین، آن تن بدهد که زن جوانش بیاید پشت در؟ رجاله دنبال در، پشت در جمع شوند و با هم یک و دو بکنند؟ این عادی است این قضیه؟ (...) تصادفي است یا حساب شده است؟ این دو #رهبر نشستند کارها را با هم تقسیم کردند. ای زهرای اطهر! ای دختر آبرومند پیامبر! از موقعیت خود استفاده کن، اکنون که #حکومت و زمامداری قرار است به دست نااهلان بیفتد برو بگیر، این بازوان زنانه را حائل کن میان دست #غاصب و دست #متجاوزِ آنان که شایسته این پست نیستند و تا ابد در #تاریخ ثبت کن که این است اسلام؛ زن جانش را فدا میکند برای این که حکومت به #نااهل نرسد.
♦️اگر #فاطمهٔزهرا، زن #امیرالمؤمنین هم نبود قضیه همین بود. از شوهرش دفاع نمیکرد، از زمامدارِ به حق دفاع میکرد. مسألهٔ زن و شوهری نیست. مسالهٔ دختر عموْ پسرعمویی نیست. مسألهٔ دوستی و رفاقت نیست. مسالهٔ #وظیفه است. مسالهٔ #هدف است. آنوقت میآید از پشت در شروع میشود، #تهدیدها تأثیر نمیکند، نمیگوید من حالا باردارم، #مصلحت نیست درافتم، بماند چندروز دیگر آتششان فروکش کند، بماند شاید من فارغ بشوم، بعدْ بروم به میدانشان. نه، لطفش در همین است که در شدیدترین موقعیتها، بزرگترین وظیفهها انجام بگیرد و شدیدترین لطَمهها بر جسم و جان وارد بیاید؛ لذا شروع کرد #مبارزه. آن پشت در آمدن. آن محسن ششماهه سقط شدن.(...) آن #مقاومت عجیب که منجر میشود به این که دختر #پیغمبر را بزنند. یک زن را کی میزند؟ چرا میزنند؟ مگر این که ایستاده، #مقاومت میکند. نمیتوانند در این موقعیت حساسْ این عیّاری را انجام بدهند مگر این که خار راه را از میان بردارند. (...) همه نقشه ها را نقش بر آب میکند. مردان و ریشسفیدان و قدرتمندان #مهاجر و #انصارْ زیر بار رفتهاند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند، این زن نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت بدهد. این است ک زدند. (...) بیهوش شد. وقتی که به هوش آمد دید مثل اینکه قضیه در شرف انجام است، نگفت مریضم. عصا، یا شخصی را عصاکردن، بهمسجد رفتن، به گریه بسندهنکردن.
📖صفحهٔ ۲
♦️بریده باد زبانی که شأن زهرا را از #خطبهخوانی به #نوحهسرایی تبدیل میکند. اگر #خطبه زهرا را نگفتید، #گریه زهرا هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معناست. میرود در #مسجد می ایستد و در مقابل چشمهای مبهوت حاضران بنا میکند خطابهای عجیبْ ایرادکردن. (...) اینجا این قسمت کار انجام گرفته است. انصار را آماده کرده است اما باز به همین هم اکتفا نمیکند. به گفتهای چهل شب، مرتب درِ خانهی این مرد،(...) درِ خانهی آن چهرهی سرشناس میرود، بیایید، کار کنید، #تشکیلات، #همدستی، #همبستگی، یک اقدام بهجا با همدیگر.(...) تا هنوز کار از دست در نرفته است. چهل شب هم دنبال این فکر میدود و که؟ آن زنی که به آن صورتْ سقط جنین کرده، آن زنی که ضربت دیده، آن زنی که آسیب خورده است.
♦️اینها را به خدا نشنفتید شما؟
اینها که خیلی گفته میشود. اما بدانید که این کارها همه یکسره یک #مبارزهیممتد هست، مبارزهای از چند نوع با چند جلوه، #مبارزهیمثبت، مبارزهٔ با جسم که اگر شمشیر هم دستش بود شاید میزد، #مبارزهٔبازبان، مبارزه با تلاشهای پنهانیِ نیمهشبانه، مبارزهی با سخنگفتن با زنان. مصاحبهی فاطمه زهرا با زنان انصار عجیب است. (...) با زنها مصاحبه، با مردها حرفزدن، آخرش هم #مبارزهیمنفی. در شبدفنشدن. غوغاست. عجیب است این عمل. این کار موجب میشود که این عمل زهرا تا ابد از صفحه تاریخ پاک نشود، یک عمل #سمبلیک هست. یک عمل #رمزی. یک عملی که در هر نسلی میتوانند کسانی روی این عمل فکر کنند. یک کلمه حرف نیست که به آسانی معنا شود و چون معما حل شد آسان شد، از ذهنها برود. یک عملی است که به شیوه سمبلیک همینطور، بصورت ابهامآمیز و رمزی انجام شده است و تا ابد خواهد ماند. یعنی آن کسانی که در رأس کار قرار داشتند اینها نااهل بودند، همین. میخاست این مطلب اثبات شه. خوب نااهل بودن که چی؟ برای اینکه در تاریخ (...) ثبت کنیم فلانی نااهل[بود]، خدا لعنتش کند. همین و بس؟ برای اینکه بدانیم یک انسان مسلمان، یک زن بزرگ، یک #قرآنمجسم مثل فاطمه زهرا در مقابل تیپِ نااهل چگونه عمل میکرده است.
💡برداشت ها(2)
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
💢ملّت ایران هویّت خود را بایستی فراموش نکند؛ اگر #هویّت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند. خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند میفرماید: نَسُوا اللَهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم؛(۲) آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشاندهنده آن است که توجّه به خود، هویّت خود، خصوصیّات خود، برای شخص، برای هر ملّت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.
💡هویت یک ملت درپیوند مستحکم گذشته، الان و آینده اوشکل می گیرد برای قلب یا قطع در هویت یک ملت کافی است که روایت های وارونه از گذشته و آینده یک ملت را با قدرت #تبلیغات خلق و پراکنده کنی آنگاه هویت دست خوش تغییر به نفع جهت گیریهای خصمانه میشود به این معنا زنده ماندن #هویت در زنده ماندن روایتگری سالم است و اهمیت #روایتگری شهدا به دلیل جایگاه والای شهید در #حیات یک #جامعه صدچندان میشود.
💡راوی در آگاهی بخشی مداوم و مستمر خود #هویت_بان یک ملت است. راوی همانند طبیبی هوشیار در خواب آلودگی ملت ، #تلنگرهای پی در پی به جان نیمه هوشیار #ملت وارد میکند تا مبادا دچار #خود_فراموشی شود
💡#راوی با عمق تحلیلی خود از وقایع و قدرت بیان خود میتواند بزرگترین سد در فراموشی و مرگ هویت یک ملت باشد او #علمدار هدایت و احیاگر #هویت_اجتماعی یک #ملت به سمت آرمانهای بلند تمدنی شهید است .
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
حتی اگر که حق حتی اگر که نور
چشمی نبیندش محروم میشود
حتی اگر امام حتی اگر علی
اُمت جفا کند مظلوم میشود
علی آری علی حتی علی تنهاست بی مردم
ولی در خواب گمراهی بماند بی علی مردم
ای نهضت بیداری یا فاطمه الزهرا
در بطن زمان جاری یا فاطمه الزهرا
هر چند به تنهایی یا فاطمه الزهرا
تو اُمت مولایی یا فاطمه الزهرا
میزان اگر علی ست تحت ولایتش
دنیا و آخرت آباد میشود
مولا اگر که او ست هر کس که با علی ست
از بند هرچه هست آزاد میشود
اگر دستان مردم بود نمیشد دسته او بسته
اگر پهلو اگر بازو ولی زهرا نشد خسته
ای قله حق خواهی یا فاطمه الزهرا
تو دست یداللهی یا فاطمه الزهرا
ای خطبه طوفانی یا فاطمه الزهرا
حق هستی و میمانی یا فاطمه الزهرا
💢#بیمردم
▪️مداحی بی مردم نشان دهنده رشد هنر #مداحی با حرکت تکاملی #انقلاب دراهمیت ونقش کلیدی #مردم برای شکل گیری #تمدناسلامی است
▪️#تحلیلتاریخی از اتفاقات صدر اسلام و عدم حضور مردم نشان دهنده ضعف فهم و اهمیت جایگاه مردم از مردم در حرکت با #امام جامعه است که اگر مردم حضور داشتند این مصیبت ها بر امام وارد نمی شد همه انچیزی که ما شب و روز بر آن #گریه می کنیم محصول یا پیامد نه فرد که همه مردم است که سلمان ها و ابوذر ها بودند ولی مردم نبود و این فجایع رخ داد . که اگر مردم بودند عزیزترین های ما اینگونه مظلوم واقع نمی شدند به دیگر بیان گریه بر امام گریه برخود ماست ما بر مطلومیت امام گریه نمیکنیم بر علت مطلومیت گریه میکنیم گریه ما بر کم کاری ها، #تقصیرها و #قصورهاست و این یعنی تکامل و ارتقاء گریه از نسبت ها فردی با امام به نسبت اجتماعی ،ما نیازمند #گریهاجتماعی در #سستی و #کاهلی های از اطاعت امام هستیم . به بیان ساده گریه ما نه بر کم کاری ها فردی که بر کم کاری اجتماعی بوده سوال اصلی اینجاست چرا ما با هم نبودیم؟ و این یعنی رشد گریه در سطح جامعه و #انقلاب از این رو این مداحی سرآغاز یک #تحول در مداحی و نقش کلیدی آن در #جامعه_سازی می تواند باشد
▪️همواره باید بدانیم که مشکل ما در بهره مندی از دین در رابطه فردی با امام نیست که امثال #سلمان ها و#ابوذرها بسیار بودند ولی باز امام #تنها بود لذا بیان مداحی در لایه های فردی و مظلومیت امام در نسبت های فردی مشکلی را حل نمی کند بلکه مساله حضور «مردم» است همه مردم باید به آگاهی هماهنگ در اهمیت پیروری از امام برسند این #هویت_مشترک ، این #هویت _جمعی ، این #هویت_اجتماعی ماست که باید با مداحی هدفمند زنده شود گریه در این سطح است که میتوان محرک قوی در #وحدت و جامعه سازی ذیل حرکت ولی باشد
▪️رصد اشعار و سبک های مداحی در دهه های گذشته نشان می دهد که مضامین #اشعار بیشتر اشاره به #مظلومیت ها امام و کم و کیف رابطه فرد #عزادار با امام برمیگردد این سطح از مداحی همواره آسیب پذیر است چون #همانند_سازی آن با قدرت #رسانه چندان دشوار نیست لذا باید جایگاه امام در جامعه مشخص شود نه در فرد که جایگاه امام در فرد سلمان میسازد و در مردم ، جامعه اسلامی و این همه انچیزی است که به ان نیاز داریم
همگامی مداحی در همراهی با #گفتمان_انقلاب باید به جایگاه مردم با امام برسد ، به دیگر بیان باید جایگاه امام در جامعه برای همه مردم مشخص شود که اگر اطاعت از امام در لایه اجتماعی تضعیف شود جامعه از بین می رود واز بین رفتن قدرت جامعه مردمی یعنی نفوذ آسان دشمن و مظلومیت های مجدد امام از این رو حفظ حکومت اوحب واجبات است که حفظ آن یعنی حفظ امام از مظلومیت ها از تنهایی از....ما باید حافظ حکومت باشیم تا امام مظلوم و ما محروم نمانیم
#وحدت مردم است که می تواند جامعه را حفظ و ظرف بهره مندی از امام را گسترش دهد
▪️در بیان ساده مردم اگر میخواهند امام مظلوم نباشد ، امام علی الرس المرفوع نباشد ، تنها نباشد باید جامعه را حفظ کرد که اگر مردم ،جامعه و #حکومت را حفظ نکردند #تجربه_تاریخی نشان میدهد که همواره این مصیبت ها #عظیم برای امام رخ خواهد داد و #مسئولیت ان با مردم ، با ما است باید مردم به مسئولیت اجتماعی خود در #شکلگیری ، #حفظ و #تکامل جامعه و حکومت #آگاه باشند تا تاریخ تکرار نشود که #غیبت مصیبت امت ماست که مظلومیت امام از بی توجهی به مسئولیت اجتماعی ما نسبت به هم بوده و انقلاب سراغاز مسئولیت پذیری مردم نسبت به امام عصر خود است
▪️این کم کاریهای مردم در فهم و اهمیت جایگاه خود در نسبت با امام همواره با #ایثار_تاریخی امام جبران شده در کوچه های #مدینه در #سقیفه، در #کربلا در #اسارت ها و #زندان ها #معصومین که اینها همه «جبران» کم کاری #امت بود در نسبت با #ولایت و با #ظهور این به نقطه پایان خود رسید یعنی عذاب امت در #محرومیت از امام بخاطر عدم انجام مسئولیت و#تکلیف «اجتماعی» در قبال امام
و تا زمانی که «ما» مردم جایگاه واهمیت خود را درک نکنیم همواره محروم می مانیم والا ظهور دریک روز مانده به پایان دنیا محقق واهداف الهی متعین میشود و این مردم هستند که #محروم می مانند و نه فقط محروم که در پیشگاه الهی بخاطر کم کاریهای اجتماعی #محکوم میشوند اگر باور به #معاد داریم این مداحی ندای مظلومیت فهم ما از جایگاه اجتماعی و میزان بهره مندی ما(مردم) از امام است
💡زمانی که #گریه مردم بخاطر کم کاری تاریخی خود نسبت به امام #ارتقاء یابد آنگاه ،#امید به #ظهور رشد میابد در خلاصه بیان مداحی باید بتواند با هنرمندی گریه مردم را از حالت فردی به سطح اجتماعی ارتقاء دهد ،شدت تعلق اجتماعی به امام گریه اجتماعی را ایجاد میکند و اینگونه مظلومیت های امام پایان میابد
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
🔰روایتگری مردمی و #میدان بزرگ #انتخابات
📖صفحه اول
🔹با توجه به رویکرد #مردی_سازی #فرهنگ_جهاد و در امتداد ان اهمیت #روایتگری_مردمی به نظر می اید انتخابات بزرگترین عرصه فعالیت راوی مردمی برای #حضور_فعال و #هوشمندانه مردم در #تحولات رو به جلو #انقلاب است. #راوی _مجاهد کسی است که قدرت #همگامی و #همراهی حداکثری را با #مطالبات #دیدهبان انقلاب مقام معظم رهبری (دامه ظله)را دارد و با قدرت بیان و روشنگری میتواند مردم را همانند خود با مطالبات رهبری همراه کند، #میدان_جهاد امروز طبق فرمان رهبری ،انتخابات و موضوع اصلی حضور حداکثری و هوشمندانه مردم است
🔸در بیان امامین انقلاب بزرگترین نقطه قوت انقلاب در حضور #مردم و بزرگترین تهدید #بیتفاوتی مردم نسبت به #مسائل_کشور است که حل مسائل کشور جز با حضور مردم در انتخابات ممکن نیست بزرگترین #کلید تغییر و #تحول در کشور در دست خود مردم است ، #حضور_حداکثری و هوشمندانه در انتخاب افراد #شایسته است که می تواند راهگشایی حل مسائل کشور باشد به این معنا به نظر می رسد تحقق دستورات اسلام و فرامین امامین انقلاب نیز در دست مردم است از این رو رهبری نسبت #جمهوریت و#اسلامیت را نیز در انتخابات می بینند.
🔹بالاترین #رسالت راوی در #تبین اهمیت انتخاب و نسبت مستقیم ان با #گلایهها و #شکایت مردم را است ،بایداین جمله #سرنوشت_ساز در مردم #نهادینه شود که راه حل «حل» مشکلات در دست خودماست. باید #قدرت مردم در حل مسائل خود توسط خودشان با انتخابات #روشن شود که بزرگترین #غفلت تاریخی در #ناآگاهی #عمومی از این #ابزار #قدرت #مردمی است. انتخاب افراد شایسته و متناسب با مسائل جامعه است که میتواند #تحول را رقم بزند که میتواند مشکلات را کم و کمتر کند . حضور حداکثری در انتخابات ، #تشخیص درست مسائل جامعه و کشور ، تشخیص درست افراد و سپس #دعوت_حداکثری برای #یارگیری حداکثری چهار مرحله فعالیت راوی مردمی است
🔸انتخابات بزرگترین میدان حضور #راوی_مجاهد در آگاهی بخشی مردم نسبت به اهمیت و جایگاه انتخابات در تحول کشور است ، چنانچه تمامی #عقبگردها و #پیشرفتها همگی در دستان خود مردم است
روایت ، #تاثیر صرف حضور حداکثری درانتخابات سپس انتخاب افراد درست و نادرست و بیان #سرنوشت ها و آثار انتخاب ها در پیشرفت ها و عقب گردهای کشور، در #مشکلزدایی یا #مشکلزایی را میتوان در #تاریخ_انتخابات برای انتقال #اهمیت و #جایگاه حضور حداکثری و هوشمندانه مردم، استفاده کرد. لذا راوی ما باید بتواند #سیر_تاریخی انتخابات و نقش آن در فراز و فرودهای تحول ، در پیشرفت ها و عقب گردها در مشکل زدایی یا مشکل زایی های کشور برای مردم تبین کند.
🔸در قدم بعدی باید #آینده و #سیاستهای_کلی کشور و #جایگاه ایران در تحولات #اجتماعی و #جهانی را برای مردم تبین شود تا بتوانند از کمند فکر های سطحی و تصمیمات آنی به درک مسائل کلان تر کشور و انتخاب های #راهبردی تر رسید . باید لایه های پنهان مسائل و مشکلات کشور برای مردم روشن شود تا بتوان به انتخاب مردم #عمق بخشید .اینکه مسائل ما از یک سو ریشه در گذشته و انتخابات نادرست دارد و از سوی دیگر عدم توجه به آینده و جایگاه و درک مسائل اصلی و فرعی کشور دارد. باید #فریبکاری در انتخابات را با وعده های سطحی مانند حضور بانوان در ورزشگاها یا آزادی سلف دانشگاه یا افزایش یارانه و ... به خواسته های# تمدنی و #راهبردی کشور هدایت کرد که حل واقعی مشکلات در این است. و این #رسالت دیگر راوی مردمی ماست
💢در خلاصه بیان می توان چهار موضوع کلان را به عنوان سرفصل های اصلی #راوی_مجاهد در میدان انتخابات پیشنهاد داد
🔻اهمیت و جایگاه اصل خود حضور حداکثری در انتخاب در نقطه مقابل آن یعنی بی تفاوتی جامعه نسبت به سرنوشت کشور
🔺اهمیت و جایگاه انتخاب درست در پیشرفت ها و عقب گردها، در مشکل زدایی یا مشکل زایی ها
🔻بیان #معیارها و #ملاک ها انتخاب درست و شایسته با توجه به تاریخ انتخابات در گذشته و مسائل کلان و اصلی کشور در آینده
🔺و در نهایت ایجاد #شبکه_مردمی برای یارگیری حداکثری جهت انتخاب حداکثری افراد شایسته
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari
📖صفحه دوم
💢مقام معظم رهبری(دامه ظله)
▪️همهی کسانی که #مخاطبانی دارند، #وظیفه دارند مردم را به #انتخابات #دعوت کنند. #علمای_اعلام، #اساتید #دانشگاه، اساتید #حوزه، #صداوسیما، #مطبوعاتیها، #جوانها، افراد در داخل #خانواده، اینها همه میتوانند #منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند؛ آنوقت انتخابات، انتخابات پُرشوری خواهد شد. اگر #مشارکت #ضعیف باشد، #مجلس ضعیف خواهد شد و مجلس ضعیف توانایی کامل برای #رفع #مشکلات نخواهد داشت. اگر میخواهیم مشکلات #برطرف بشود، باید مشارکت را بالا ببریم؛ این وظیفهی همه است. هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود، راهش این است
▪️چرا انتخابات [برگزار] میکنیم؟ من عرض میکنم هر دو کلمهی «#جمهوری» و «#اسلامی» وابستهی به انتخابات است. «جمهوری» یعنی #مردمسالاری، یعنی #حاکمیّت کشور به دست مردم. خب مردم چه جوری در حاکمیّت دخالت کنند؟ هیچ راهی بجز انتخابات وجود ندارد. بعضیها در مورد لزوم انتخابات اشکالتراشی میکنند، [مردم را] دلسرد میکنند، توجّه نمیکنند که اگر انتخابات در کشور نباشد، یا #دیکتاتوری است یا #هرجومرج و #ناامنی است... انتخابات میتواند #ولیّفقیه در کشور انتخاب بکند و به وجود بیاورد، یعنی #اسلامیّت را تأمین کند. انتخابات میتواند نمایندگانی را در مجلس شورای اسلامی مستقر کند که طبق مقرّرات اسلامی و معارف اسلامی، برای مدیریّت کشور قوانین تدوین کنند. پس بنابراین، هم #جمهوریّت و هم #اسلامیّت، #متّکی به انتخابات است. بنابراین، در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات ضروری است.
▪️صاحبان دیدگاههای گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میخواهند#تحوّل ایجاد کنند به نفع دیدگاه #سیاسی یا #فرهنگی یا #اقتصادی خودشان؛ خیلی خب، راهش چیست؟ راهش این است که با انتخابات ــ حالا چه انتخابات #مجلس، چه انتخابات مجلس #خبرگان، چه انتخابات #ریاست_جمهوری، چه انتخابات #شوراها ــ کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهتگیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها #همراهند، سر کار بیاورند؛ این میشود #تحوّل. بنابراین، پایهی تحوّل انتخابات است.
▪️بنابراین، مسئلهی انتخابات را به یاد داشته باشید. بعضیها مردم را از انتخابات #دلسرد میکنند؛ این کار غلطی است، این اشتباه است، این به #ضرر کشور است. به ضرر «#کشور» است؛ به ضرر فلان شخص و فلان آدم نیست، به ضرر کشور است. بعضیها برای اینکه مردم را از انتخابات دلسرد کنند، مدام مشکلات کشور را جلوی چشم میآورند. خب اگر مشکلات وجود دارد، راه حلّ مشکلات چیست؟ راه حلّ مشکلات#انتخابات است. اتّفاقاً برای اینکه مشکلات برطرف بشود، بایستی در انتخابات شرکت کرد.
https://eitaa.com/tahavol_revayatgari